Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 6/2018, de 24 d'abril, de 2018, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableix l'obligació de la presentació electrònica de determinats documents i l'obligació de practicar electrònicament les notificacions de determinats procediments, per als mediadors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana. [2018/4064]

(DOGV núm. 8284 de 30.04.2018) Ref. Base de dades 004237/2018






Índex

Preàmbul.

Article 1. Objecte de la norma

Article 2. Requisits tècnics

Article 3. Procediments els documents dels quals han de presentar-se electrònicament i procediments amb notificació electrònica

Disposició addicional única. Repercussió pressupostària

Disposició final primera. Autorització per al desplegament de l'ordre

Disposició final segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



L'article 49.3.10a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix que la Generalitat té competència exclusiva, sense perjuí del que disposa l'article 149 de la Constitució i, si és el cas, de les bases i ordenació de l'activitat econòmica general de l'Estat, sobre els mediadors d'assegurances.

Igualment l'article 50 de l'Estatut indica que en el marc de la legislació bàsica de l'Estat, i, si és el cas, en els termes que aquesta establisca, correspon a la Generalitat el desenvolupament legislatiu i l'execució de l'ordenació del crèdit, banca i segurs.

Les bases de l'ordenació dels mediadors d'assegurances es troben en l'actualitat en la Llei 26/2006, de 17 de juliol, de mediació d'assegurances i reassegurances privadament i supletòriament en la Llei 20/2015, de 14 de juliol, d'ordenació, supervisió i solvència de les entitats asseguradores i reasseguradores, així com en altres normes reglamentàries.

La regulació autonòmica de la mediació en assegurances privades es troba en el Decret 181/2014, de 17 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen normes en matèria de mediació d'assegurances privades, en l'Ordre 7/2015, de 14 de maig, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es regula la publicitat del Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana i s'indiquen les dades que seran públiques, en el Decret 24/2011, de 18 de març, del Consell, pel qual es regula la forma de complir el deure d'informació estadisticocomptable dels mediadors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 2/2016, de 15 de gener, del Consell, pel qual s'aprova la tramitació telemàtica de la declaració estadisticocomptable dels agents vinculats i corredors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana, que modifica l'anterior.



II



En l'actualitat en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana estan inscrits 611 mediadors, dels quals 414 són persones jurídiques, i 197, persones físiques.

En tots ells, naturalment també en els mediadors persona física, concorren els requisits de capacitat econòmica, tècnica i dedicació professional, accés i disponibilitat als mitjans electrònics necessaris per a presentar determinats documents per mitjans electrònics per a certs procediments i per a rebre electrònicament les notificacions d'aquests mateixos procediments, com exigixen els articles 16 i 41 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Aquesta forma de relacionar-se amb l'Administració es reforça també amb raons d'oportunitat d'una banda, ja que la presentació telemàtica de documents afavoreix els mediadors pel fet d'evitar-los el desplaçament a les oficines públiques, i amb raons d'eficiència perquè la notificació electrònica permet a l'Administració supervisora realitzar la seua activitat d'una manera més eficaç.

I cal tindre en compte també que des de 2016 tots els mediadors, inclosos també els mediadors persones físiques, han presentat telemàticament la declaració estadisticocomptable anual segons va establir el Decret 2/2016, de 15 de gener, del Consell, pel qual s'aprova la tramitació telemàtica de la declaració estadisticocomptable dels agents vinculats i corredors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana, amb un resultat molt positiu.

Les anteriors consideracions justifiquen el compliment dels principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficàcia exigits per l'article 129 1 de la Llei del procediment administratiu comú.

Finalment, amb aquesta ordre es compleix el que estableix l'article 49.2 de la Llei de mediació d'assegurances i reassegurances privades per encomanar al conseller competent en matèria de mediació d'assegurances i reassegurances privades la determinació dels supòsits i les condicions en què els mediadors d'assegurances hagen de presentar per mitjans telemàtics la documentació i informació que estan obligats a subministrar.

L'ordre s'articula en tres articles, una disposició addicional i dos finals.

L'article 1 estableix l'objecte de la norma. L'article 2 regula les condicions tècniques per a l'accés i utilització dels registres electrònics i per a practicar les notificacions electròniques i l'article 3 enumera els procediments els documents dels quals han de presentar-se electrònicament i els procediments amb notificació electrònica.

La disposició addicional única estableix que aquesta ordre no té repercussió pressupostària i la disposició final primera permet que, per resolució del director general competent en matèria de mediació d'assegurances i reassegurances privades, es puga modificar la relació dels procediments els documents dels quals obligatòriament hauran de ser presentats electrònicament pels mediadors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana i els procediments en què serà obligatori practicar la notificació electrònica.

La present ordre s'ha sotmés a informació pública i en la seua tramitació s'han consultat els col·legis professionals de mediadors d'assegurances de la Comunitat Valenciana i les associacions professionals de corredors; s'ha donat audiència a les conselleries que componen la Generalitat; i s'han emés els informes exigits pel Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat.

Per això, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,



ORDENE



Article 1. Objecte de la norma

És objecte de la present disposició l'establiment de l'obligació de la presentació per part dels mediadors a través de mitjans electrònics, dels documents dels procediments que s'enumeren en aquesta ordre, i de l'obligació de l'òrgan competent de la Generalitat en matèria d'assegurances i reassegurances privades, de practicar electrònicament les notificacions dels actes que es generen en els mateixos procediments, tot això respecte a les persones mediadors inscrites en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Requisits tècnics

1. Els requisits tècnics per a l'accés i utilització dels registres electrònics i per a practicar les notificacions electròniques seran els establits en cada moment per l'òrgan competent en matèria d'Administració electrònica de la Generalitat.

2. Igualment, els models de formularis per a les remissions dels documents dels procediments, així com les especificacions de format dels serveis web, seran els oferits en el Portal Corporatiu de la Generalitat.

3. Per a accedir al sistema, els mediadors persones físiques i els mediadors persones jurídiques, o els seus administradors, hauran d'estar en possessió d'un certificat admés en la seu electrònica de la Generalitat.



Article 3. Procediments els documents dels quals han de presentar-se electrònicament i procediments amb notificació electrònica

Els procediments els documents dels quals obligatòriament hauran de ser presentats electrònicament per les persones mediadores inscrites en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana i els procediments en què serà obligatori practicar la notificació electrònica són els següents:

1. Sol·licitud d'inscripció en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana, per a exercir l'activitat de mediador d'assegurances en les modalitats de corredor i agent vinculat (persones físiques).

2. Sol·licitud d'inscripció en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana, per a exercir l'activitat de mediador d'assegurances en les modalitats de societat de corredoria i societat d'agència vinculada (persones jurídiques).

3. Sol·licitud de modificació de dades de persones físiques que es troben en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana.

4. Sol·licitud de modificació de dades de persones jurídiques que es troben en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana.

5. Sol·licitud de no-oposició a l'establiment de relacions que puguen implicar l'existència de vincles estrets i a la projectada transmissió d'accions o participacions que pogueren donar lloc a un règim de participacions significatives de les societats de corredoria d'assegurances.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Única. Repercussió pressupostària

La implementació i posterior desplegament d'aquesta ordre no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la Direcció General d'Economia, Emprenedoria i Cooperativisme, i en tot cas hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials existents en la mateixa.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Autorització per al desplegament de l'ordre

Es faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria de mediació d'assegurances i reassegurances privades perquè, mitjançant una resolució, incloga nous procediments els documents dels quals obligatòriament hauran de ser presentats electrònicament pels mediadors inscrits en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana i nous procediments en què serà obligatori practicar la notificació electrònica, tot això respecte a les persones mediadores inscrites en el Registre Especial de Mediadors d'Assegurances, Corredors de Reassegurances i els seus Alts Càrrecs de la Comunitat Valenciana.



Segona. Entrada en vigor

La present disposició entrarà en vigor als vint dies de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 d'abril de 2018



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ

Mapa web