Ficha docv

Ficha docv









DECRET 46/2018, de 13 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 193/2015, que aprova el Reglament de la Llei 7/2015, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana. [2018/4074]

(DOGV núm. 8282 de 26.04.2018) Ref. Base de dades 004134/2018




La participació institucional s'ha evidenciat com un instrument idoni per al diàleg i la concertació social, dins del marc establit en la Llei 7/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana, i el Decret 193/2015, de 23 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el seu reglament.



D'acord amb el que estableix l'article 1.2 de la Llei 7/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana (d'ara en avant, LPCI), i 1.1 del seu reglament (RLPCI), la participació institucional es defineix com el conjunt d'activitats que exerceixen les organitzacions empresarials i sindicals intersectorials més representatives en les matèries especificades en la LPCI. Aquestes matèries, fonamentalment, s'instrumenten tant a través de la seua representació i intervenció en òrgans col·legiats de caràcter tripartit i paritari, amb o sense personalitat jurídica diferenciada, constituïts pel sector públic instrumental de la Generalitat amb competències en matèria laboral, social, econòmica i industrial, que afecten els interessos econòmics i socials dels treballadors i les treballadores i de l'empresariat, com en aquells altres òrgans col·legiats de més àmplia representació en què una norma autonòmica assigna a les esmentades organitzacions representació. Açò és, la participació es materialitza per la intervenció individualitzada dels agents que compleixen els requisits legals i reglamentaris per a intervindre en aquesta. En el mateix sentit, tant els drets com els deures s'atribueixen als subjectes participants en l'exercici de la seua labor institucional (article 10.2 RLPCI), i les compensacions econòmiques derivades de tal participació institucional tenen com a «objecte contribuir amb fons públics a la realització i desenvolupament del conjunt d'activitats que constitueixen el fi propi de la participació institucional, fi de caràcter públic reconegut per la Constitució Espanyola i l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana».



Així mateix, no pot obviar-se que les organitzacions que intervenen en els processos de participació institucional, tenen un caràcter compost, en tant que s'integren per altres de diferent grau que, en funció de la seua capacitat, poden intervindre també en aquests processos en nom de l'organització principal que té reconegut el caràcter d'organització més representativa. Supòsit que ve arreplegat expressament en l'article 11.2, en relació amb l'article 30.6 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Amb fonament, igualment, en el que disposa l'article 31.7 de la Llei general de subvencions, s'ha considerat la necessitat d'incloure entre les despeses subvencionables per la participació institucional, les despeses financeres directament relacionades amb l'activitat subvencionada, derivades del sistema de pagaments del confirming.

D'altra banda, l'experiència acumulada per l'aplicació del Decret 193/2015, del Consell, planteja la necessitat de dotar de millor precisió a determinats preceptes, amb l'objecte de proporcionar més seguretat jurídica a les parts intervinents, i a les relacions que sorgixen com a conseqüència de tal participació. Així mateix, a fi de dotar de més seguretat al text, s'introdueixen les modificacions assenyalades en la Sentència del Tribunal Suprem de 18 de juliol de 2017, que anul·la la inclusió com a actuacions de participació institucional les realitzades per iniciativa pròpia de les organitzacions empresarials i sindicals, per extensa i lesiva del dret a la llibertat sindical i a la igualtat en la mesura que atorga a les més representatives un avantatge injustificat; i l'activitat «d'informació sobre normes i, especialment, sobre els programes d'ajudes d'interés per a empreses i treballadors» ja que no és una activitat específica de les organitzacions més representatives que meresca el tractament reservat a la participació institucional.

Aquesta disposició es troba inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per tot això, de conformitat amb allò que disposa l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, vist l'informe emés per l'Advocacia General de la Generalitat, consultades les organitzacions empresarials i sindicals representatives a la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 13 d'abril de 2018,





DECRETE



Article únic. Modificació del Decret 193/2015, de 23 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 7/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana

1. Es modifiquen els articles 6, 7, 11, 12, 13, 14 i 25 del Reglament de la Llei 7/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana, aprovat pel Decret 193/2015, de 23 d'octubre, del Consell, que queden redactats en la forma indicada en l'annex d'aquest decret.

2. Se suprimeix el contingut de l'article 9, de l'esmentat reglament.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de despesa assignada a la conselleria competent en matèria de treball, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials de l'esmentada conselleria.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 d'abril de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sector Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ.





ANNEX

Nova redacció dels articles 6, 7, 11, 12, 13, 14 i 25 del Reglament de la Llei 7/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de participació i col·laboració institucional de les organitzacions sindicals i empresarials representatives a la Comunitat Valenciana, aprovat per Decret 193/2015, de 23 d'octubre, del Consell



Primer. Es modifica l'article 6, que queda redactat de la manera següent:

«Article 6. La participació institucional

1. La participació institucional es farà formalment efectiva a través dels representants titulars o suplents de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives en comissions, consells o altres òrgans col·legiats semblants de direcció, participació, consultius o d'assessorament, o en taules o fòrums específics de negociació o concertació socioeconòmica.

Així mateix, es farà efectiva a través de les accions realitzades per iniciativa de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives que tinguen relació amb la participació institucional.

Per a la realització del seguiment de la participació institucional, i del seu compliment, la Mesa de Diàleg Social de la Comunitat Valenciana, prevista en l'article 12 de la LPCI, serà l'òrgan responsable de demanar, dels distints departaments de l'Administració del Consell i el seu sector públic instrumental, la relació dels òrgans col·legiats ja creats o de nova creació, així com de les comissions de seguiment. Tot això a fi de mantindre actualitzada la relació dels òrgans col·legiats i comissions inclosos en l'àmbit de la participació institucional, i poder vetlar pel seu compliment efectiu, sense perjudici d'allò que s'hi disposa sobre les accions i contingut de la participació institucional en l'article següent.



2. D'acord amb el que disposa l'article 11 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les activitats de participació institucional realitzades pels membres associats a l'entitat titular de la participació institucional, en nom seu i pel seu compte, s'entendran realitzades per aquest als efectes previstos en aquest reglament.»





Segon. Es modifica l'article 7, que queda redactat de la manera següent:

«Article 7. Accions i contingut de la participació institucional

D'acord amb el que preveu l'article 4 de la LPCI, les funcions de participació institucional a què fa referència l'article anterior es duran a terme per mitjà de:

1. L'assistència de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives a tots els òrgans col·legiats i comissions de seguiment previstos en la llei i en la present norma, així com a la totalitat dels òrgans i institucions de diàleg social general o en qualssevol taules o fòrums específics de negociació o concertació socioeconòmica, d'acord amb les previsions que es determinen en la normativa reguladora o de creació de cada òrgan o entitat.

2. L'estudi i treballs previs dels assumptes que vagen a ser abordats en els distints òrgans, comissions i la resta d'àmbits de participació esmentats en l'anterior apartat.

3. La proposta, seguiment i avaluació de línies estratègiques, informes, plans, criteris, directrius, iniciatives legislatives i quantes altres actuacions es consideren necessàries per al desenvolupament econòmic i social de la Comunitat Valenciana quan així siga requerit a criteri de l'òrgan col·legiat on participen, prèvia adopció de l'oportú acord.



4. El seguiment i difusió dels acords i pactes subscrits entre les organitzacions sindicals i empresarials més representatives i el Consell.



5. L'organització, realització i participació en jornades, seminaris, conferències, fòrums i en quants actes tinguen com a objecte el foment del desenvolupament econòmic i social de la Comunitat Valenciana, propostes pels òrgans col·legiats de participació institucional, prèvia adopció de l'oportú acord.

6. El contingut de les funcions i activitats que es deriven de les negociacions i acords de la Mesa de Diàleg Social de la Comunitat Valenciana, de l'article 25 del present reglament.

7. Així com qualsevol altra funció d'anàleg contingut que, sent pròpia de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives, estiga inclosa en l'àmbit de l'article 1.2 de la LPCI.»



Tercer. Es modifica l'article 11, que queda redactat de la manera següent:

«Article 11. De les compensacions econòmiques per la participació institucional

Les compensacions econòmiques que la llei reconeix a favor de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives tenen per objecte contribuir amb fons públics a la realització i desenvolupament del conjunt d'activitats que constitueixen el fi propi de la participació institucional, fi de caràcter públic reconegut per la Constitució Espanyola i l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

En tot cas, les compensacions esmentades tenen la naturalesa jurídica de subvencions nominatives de concessió directa, per la qual cosa els serà d'aplicació plena la LGS, el seu reglament i, especialment, l'article 168.1.A de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

La quantia de les subvencions, segons el que disposa l'article 8 de la LPCI, es consignarà en el projecte de llei de pressupostos anual de la Generalitat per la conselleria competent en matèria d'hisenda pública, la qual establirà línies nominatives els beneficiaris de les quals seran les organitzacions empresarials i sindicals que, a data 1 de juny de cada exercici, tinguen la consideració de més representatives.

Els comptes anuals de les organitzacions beneficiàries hauran de portar una comptabilitat separada dels seients comptables que s'atribuïsquen a conceptes de participació institucional. Les accions que els han generat constaran en la Memòria Anual d'Activitats de Participació Institucional.»



Quart. Es modifica l'article 12, que queda redactat de la manera següent:

«Article 12. Costos associats a la participació institucional

1. Sense perjudici del que disposa l'article 31 de la LGS, es consideraran costos derivats de les activitats de participació institucional aquells que assumisquen les organitzacions empresarials i sindicals més representatives amb els seus propis mitjans o a través de les seues entitats associades, d'acord amb el que disposa l'article 6.2 d'aquest reglament, o bé acudint a la subcontractació amb entitats externes per a la realització d'aquelles activitats que ho precisen, amb els límits establits en la legislació de subvencions general i autonòmica i amb els que s'establixen en els apartats següents:

a) Els costos salarials i de Seguretat Social del personal propi de les organitzacions, que s'expressarà en hores de treball dedicat a les distintes funcions de participació, consignades en el document identificatiu de l'actuació, firmat per la persona responsable de personal, deixant constància amb anterioritat del mètode seguit per a establir els esmentats costos.

b) Honoraris, costos de les auditories dels comptes auditades, despeses de manutenció i desplaçament, d'experts, ponents i en general professionals que intervenen en les distintes activitats de participació en conceptes d'assessorament professional o assistència tècnica; amb els límits que s'establisquen en les resolucions o acords de concessió de les compensacions anuals de l'exercici que es tracte.

c) Indemnitzacions a què tinga dret segons els convenis o acords col·lectius vigents del personal propi que tinguen relació amb l'exercici de les actuacions de participació institucional, amb els límits que establisca en cada moment la normativa de la Generalitat en matèria d'indemnitzacions per raó de servei del personal al seu servei.



Així mateix, i amb els límits establits en el paràgraf anterior, seran ateses les indemnitzacions de les persones electes pertanyents als òrgans de direcció de les organitzacions empresarials i sindicals, quan hagen de participar en activitats internes de coordinació per a l'efectiva coherència de les accions de les organitzacions davant dels òrgans de participació institucional.

d) Despeses generals com ara subministraments d'energia i aigua, material d'oficina i papereria, segurs, arrendaments, amortitzacions de locals i equips, serveis externs, etc., expressats en un percentatge sobre el conjunt de l'esmentat tipus de despeses de les organitzacions, que s'establirà en els acords i resolucions de concessió i que no podrà superar el 8 % de la compensació econòmica de l'exercici.

e) Altres despeses que s'especifiquen en els acords i resolucions de concessió atenent a la realitat socioeconòmica del moment i a la planificació de les activitats que es realitzen de caràcter singular que requerisquen mitjans de què no disposen estructuralment les organitzacions titulars de compensació per la participació institucional.

La subcontractació d'activitats es farà en condicions de lliure competència, de conformitat amb el que establix la LGS, i sense que en cap cas això supose més del 20 % de la subvenció que es concedisca.



f) D'acord amb el que disposa l'article 31.7 de la Llei General de Subvencions, les despeses financeres derivades del sistema de pagaments del confirming, directament relacionats amb l'activitat subvencionada de participació institucional.

g) Les despeses de les activitats de participació institucional realitzades pels membres associats de la beneficiària, executats en nom i per compte d'aquesta, d'acord amb el que disposa l'article 6.2 d'aquest reglament, i en aquest cas hauran d'ajustar-se al que disposen els apartats precedents respecte al tipus i límits de les despeses que poden ser objecte de compensació.

2. L'assistència de les persones representants de les organitzacions sindicals i empresarials amb participació institucional a les reunions derivades de l'exercici serà a títol gratuït, sense cap dret a retribucions o indemnitzacions per raó de l'activitat.»



Cinqué. Es modifica l'article 13, que queda redactat de la manera següent:

«Article 13. Concessió

1. En el primer trimestre de cada exercici pressupostari, l'òrgan competent en raò de les quanties assignades a cada organització beneficiària de les subvencions a la participació procedirà a dictar la resolució o acord de concessió de les mateixes, prèvia la instrucció del preceptiu expedient de despesa.

2. S'atribueix la instrucció dels expedients de concessió a què es refereix l'article 8 de la LPCI a la direcció general competent en matèria de treball.

3. Les resolucions o acords de concessió de les compensacions econòmiques del present capítol establiran les condicions que hauran de complir les entitats beneficiàries.

Així mateix, en els esmentats instruments de concessió administrativa s'estarà al règim de justificació i pagament en els termes dels articles següents.



Sisé. Es modifica l'article 14, que queda redactat de la manera següent:

«Article 14. Comprovació de subvencions, sistema de justificació i terminis de presentació

1. De conformitat amb el que estableixen els articles 169 i següents de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, l'òrgan concedent efectuarà la comprovació de subvencions en la forma següent:



a) Comprovació administrativa. Es realitzarà en la forma prevista en l'article 74 del vigent Reglament General de Subvencions per mitjà de compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria, i l'esmentat informe haurà d'atindre's al que disposa l'ordre EHA/1434/2007, de 17 de maig, per la qual es va aprovar la norma d'actuació dels auditors de comptes justificatius del sector públic, fent insistència especialment sobre la raonabilitat de les despeses arreplegades en els esmentades comptes.

b) Comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat. Les resolucions o acords de concessió establiran el pla de control, que constarà en el condicionat dels esmentats instruments amb els requisits d'informació mínims de l'esmentat article 169 de la Llei 1/2015, de 6 febrer.



2. El compte justificatiu amb informe d'auditoria es presentarà en el primer trimestre de l'exercici següent al de concessió, sent l'últim dia el corresponent al 31 de març, o data immediata posterior si aquest fora inhàbil a la Comunitat Valenciana.

3. La data límit de justificació podrà ampliar-se un mes, a petició de part interessada, sempre que se sol·licite abans de la finalització del termini de presentació.

4. El termini de presentació i la seua pròrroga es considera requisit d'ineludible compliment, transcorregut el qual sense haver-se realitzat determinarà la revocació de la subvenció concedida i la procedència del reintegrament de les quanties que hagen sigut objecte de lliurament parcial o anticipat, atenent sempre al principi de proporcionalitat per a la seua determinació.

5. La comprovació material es durà a terme d'ofici per l'òrgan competent per a instruir els corresponents expedients de concessió, amb subjecció al pla de control establit. L'esmentada comprovació material podrà estendre's des del moment de la notificació i durant el termini de quatre anys a comptar del venciment del termini per a presentar el compte justificatiu mencionat.»



Seté. Es modifica l'article 25, que queda redactat de la manera següent:

«Article 25. Constitució de la Mesa de Diàleg Social i funcions assignades

D'acord amb la LPCI, la Mesa de Diàleg Social de la Comunitat Valenciana impulsarà la concertació i la coordinació socioeconòmica i la participació institucional en els termes arreplegats en ella.

La Mesa de Diàleg Social es constitueix en Ple, màxim òrgan de representació i direcció de la mateixa. El Ple de la Mesa de Diàleg Social constituirà una Comissió Tècnica, que actuarà com a òrgan executiu per als assumptes ordinaris de funcionament, així com de preparació dels temes que hagen d'emportar-se al Ple, segons la següent distribució funcional.

1. El Ple de la Mesa de Diàleg Social. És el màxim òrgan de representació constituït per tots els seus membres nomenats segons el que disposa l'article anterior, a què se li atribueixen les funcions següents:



a) Funcions consultives: a través de la Mesa de Diàleg Social l'Administració del Consell efectuara consulta en totes aquelles actuacions que per disposicions normatives haja de fer-se a les organitzacions empresarials i sindicals més representatives.

b) Funcions d'impuls i iniciativa: totes les propostes que les organitzacions esmentades pretenguen realitzar en l'exercici dels drets reconeguts per l'article 5.2.c I d de la LPCI seran canalitzades per la Mesa de Diàleg Social als distints departaments i centres directius del Consell.



c) Funcions d'estudi i assessorament: relatives als plans estratègics econòmics i industrials, millora de les condicions de treball en els distints sectors d'activitat i, en general, prestar assistència als òrgans col·legiats i consells d'àmbit autonòmic.

d) Funcions de coordinació i solució de conflictes: la Mesa de Diàleg Social impulsarà i coordinarà els plans de concertació social que acorden els agents econòmics i socials i el Consell, així com efectuarà el seguiment dels compromisos en ells adoptats, sent l'òrgan competent per a resoldre els conflictes extrajudicials que sorgisquen entre les parts signatàries d'aquells.

e) Altres funcions que li assignen les lleis i reglaments que s'aproven en les matèries objecte de la participació institucional.

Per a l'exercici de les seues funcions, i sense perjuí de les funcions assignades a la Comissió Tècnica, el Ple de la Mesa de Diàleg Social podrà constituir grups de treball especialitzats i amb el concurs de persones expertes de les tres parts que ho componen.

2. La Comissió Tècnica, composta per dos representants de cadascuna de les parts que componen el Ple de la Mesa de Diàleg Social.

Són designats pel Ple i exerciran les funcions següents:



a) Realització d'informes tècnics per a l'elaboració de propostes al Ple.

b) Formular propostes de creació de línies de col·laboració institucional en les matèries que són objecte d'aquesta.

c) Coordinació dels grups de treball que el Ple constituïsca per al desenvolupament de funcions pròpies dels òrgans de participació institucional.

d) Administració d'un registre d'òrgans col·legiats de participació institucional constituïts formalment i seguiment de la seua activitat.

e) Designar els auditors o auditores que verificaran els comptes justificatius dels destinataris de les compensacions econòmiques a la participació institucional per a un període de dos exercicis consecutius. El seu nomenament es realitzarà prèvia convocatòria publica oberta a auditors o auditores de comptes inscrits com a exercents en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes dependents de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, sense que la mateixa tinga la naturalesa de contracte dels previstos en Llei 9/2017, de 8 de novembre, de Contractes del Sector Públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les Directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014.

f) Solució dels conflictes que puguen sorgir entre els membres de la Mesa de Diàleg Social per als que no siga necessària la intervenció del Ple.

Els acords adoptats per unanimitat per la Comissió Tècnica seran assumits pel Ple de la Mesa de Diàleg Social com propis.



En cas contrari, aquells que no s'acorden per majoria de cada una de les parts presents en la mateixa hauran de ser ratificats pel Ple en reunió extraordinària convocada per la mateixa Comissió Tècnica.

Mapa web