Ficha docv

Ficha docv









Informe ambiental i territorial estratègic de la modificació puntual número 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries. [2018/4130]

(DOGV núm. 8298 de 18.05.2018) Ref. Base de dades 004988/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Ajuntament
    Grup temàtic: Plans d'Urbanisme
    Descriptors:
      Temàtics: pla d'urbanisme, administració local
      Descriptors toponímics: Novelda



Objecte: modificació puntual núm. 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda.

Tràmit: avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació puntual núm. 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda.



A. Fonaments pels quals se sotmet la modificació a avaluació ambiental estratègica

L'avaluació ambiental estratègica és l'instrument de prevenció, establert en la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Aquesta directiva s'incorpora al dret intern espanyol mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al dret autonòmic mitjançant la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (LOTUP), en la qual s'estableix (art. 46), que seran objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica ordinària els plans i programes, així com les seues modificacions, que s'adopten o aproven per una administració pública i l'elaboració i aprovació dels quals siga exigida per una disposició legal o reglamentària o per acord del Consell.



El Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana, estableix en l'article 22 que els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a avaluació ambiental de conformitat amb el previst en la legislació d'avaluació ambiental.

En la LOTUP s'estableix (art. 46) que seran objecte d'aquesta avaluació ambiental i territorial estratègica ordinària els plans i programes, així com les seues modificacions, que s'adopten i aproven per una administració pública i l'elaboració i aprovació dels quals siga exigida per una disposició legal o reglamentària o acord del Consell, complint el supòsits de l'apartat 1 d'aquest article.

Conforme a l'estipulat en l'article 46.3 de la LOTUP, l'òrgan ambiental determinarà si un pla o programa ha de ser objecte d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada o ordinària, en els supòsits allí previstos i tenint en compte els criteris establerts en l'annex VIII de la llei, tot això prèvia consulta a les administracions públiques afectades i d'acord amb les fases de tramitació exposades en l'article 49.





B. Document inicial estratègic

B.1 Documentació aportada

La documentació que constitueix l'objecte del present expedient consisteix en:

– Document d'inici d'avaluació ambiental i territorial estratègica i modificació puntual núm. 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda.

B.2. Informació territorial.

El municipi de Novelda, situat a la comarca del Vinalopó Mitjà, a la província d'Alacant, té una població de 26.146 habitants (segons l'IVE a 01.01.2015). La superfície del terme municipal és de 75,65 km². Se situa a una altitud de 241 msnm i a una distància de 28 km d'Alacant. Limita amb els termes municipals de Monforte del Cid a l'est, Elda al nord i Monòver i la Romana a l'oest i Aspe al sud.

Novelda, municipi de la comarca del Vinalopó Mitjà, està situat en el corredor d'enllaç que travessa les Valls del Vinalopó i de les subbètiques valencianes. El límit septentrional del terme el constitueixen les serres de les Pedrisses i el Sit i l'occidental la serra de l'Alforna.



El clima de Novelda és clima mediterrani sec. L'agricultura gira a l'entorn del monocultiu del raïm de taula. L'activitat industrial més important és la fabricació i elaboració del marbre i la pedra natural.



B.3. Planejament vigent

El planejament vigent a Novelda correspon a les normes subsidiàries aprovades per la Comissió Territorial d'Urbanisme el 22 de desembre de 1986. En sessió celebrada el 16 d'octubre de 1992, publicada en el Butlletí Oficial de la Província d'Alacant núm. 262 de 14 de novembre de 1992, es va aprovar definitivament la revisió de les normes subsidiàries de planejament de Novelda.

Es va tramitar proposta del nou Pla general de Novelda amb document de referència emès en data 8 de novembre de 2011 (exp. 85/09-EAE). No obstant això, aquest expedient va ser objecte d'arxiu per Resolució del director general del Medi Natural i Avaluació Ambiental de data 8 de març de 2017.

B.4. Objecte de la proposta de modificació

La present modificació pretén una modificació puntual del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les NNSS de Novelda que persegueix el canvi de qualificació de part de la parcel·la de sòl dotacional de Serveis administratius (SQA segons annex IV de la LOTUP), proposant el seu canvi de qualificació a Infraestructures-serveis urbans S/ID (SQI segons l'annex IV de la LOTUP).

El canvi de qualificació afecta part de la parcel·la qualificada en el SAU I/2, el Fondonet, com a S/Ad i afectaria dues parcel·les cadastrals amb referències: 6616911XH9571S0001BX (finca registral 42.126) i 6616913XH9571S0001GX (resta de la finca matriu, finca registral núm. 40.995) i que compten amb una superfície registral de 6.135 m² i 3.000 m², però segons cadastre de 6.235,00 m² i 3.000,00 m² respectivament. La superfície registral total de la parcel·la dotacional que es pretén canviar de qualificació és de 9.135,00 m², segons cadastre 9.235,00 m². La resta de la parcel·la dotacional es correspon amb la parcel·la amb referència cadastral 6616914HX9571S0001QX (finca registral núm. 42.217) i manté la seua actual qualificació de Serveis administratius (S/AD) amb una superfície registral de 15.000,00 m² (coincideix amb la superfície cadastral). En total, les tres parcel·les cadastrals sumen 24.135 m² i conformen la parcel·la qualificada com a Serveis administratius (S/AD) en el Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, que va ser aprovat per la Comissió Territorial d'Urbanisme celebrada l'11 de desembre de 2003.

B.5. Justificació de la proposta de la modificació

La modificació que ens ocupa té la seua raó de ser en l'Acord plenari de data 7 de març de 2017, pel qual es va resoldre, entre altres qüestions:

«Aprovar inicialment l'expedient per a la pròrroga i modificació del contracte de servei de neteja viària i recollida de residus sòlids urbans a favor de la mercantil Urbaser, SA.

Canviar la qualificació de dues parcel·les de sòl dotacional públic situades en el SAU I/2, el Fondonet, amb una superfície de 6.135,00 m² i 3.000,00 m² de Serveis administratius a Infraestructures-serveis urbans i posar-les a la disposició de la mercantil Urbaser, SA per a la construcció d'una nau destinada a la prestació del servei municipal de neteja viària i recollida de residus sòlids urbans, havent de revertir a l'Ajuntament a la finalització del contracte».

La motivació per al canvi de qualificació plantejat de part de la parcel·la d'ús dotacional és poder donar cobertura a la construcció d'una nau per part de la mercantil Urbaser, SA, per destinar-la al servei municipal de neteja viària i recollida de residus sòlids urbans i d'aquesta forma ajustar el planejament a l'Acord plenari de 07.03.2017 citat. L'ús esmentat és propi de les parcel·les qualificades com a Infraestructures-serveis urbans (S/ID) equivalent a les sigles S/QI, segons l'apartat 2.1.c de l'annex IV de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana. Els aspectes afectats seran, únicament, els relacionats amb l'ús establert en el pla per a aquest equipament.



D'acord amb el document inicial estratègic, la proposta no té cap afecció mediambiental i solament permetrà albergar l'ús pretès en la parcel·la assenyalada.

B.6. Selecció d'alternatives proposades.

No existeix cap altra alternativa possible, ja que qualsevol altra alternativa de canvi de qualificació/ús no resoldria l'Acord del Ple de 7 de març de 2017, número 03/2017, per poder donar cobertura a la construcció d'una nau per part de la mercantil Urbaser, SA, per destinar-la al servei municipal de neteja viària i recollida de residus sòlids urbans.





C. Possibles efectes sobre el medi ambient

La modificació del Pla parcial SAU/I2 no suposa cap canvi que puga afectar el canvi climàtic i els seus efectes previsibles en el medi ambient en general. En tractar-se d'un canvi de qualificació d'una parcel·la dotacional en sòl urbà ja urbanitzat i la destinació principal de la qual és albergar una edificació d'acord amb les determinacions del Pla parcial SAU I/2 ja aprovat i respecte del qual no es pretén augmentar la densitat de població ni alterar el règim d'usos previstos en aquest, la proposta realitzada no suposa augment d'emissions, no suposa empitjorament dels nivells de contaminació, tampoc suposa un greuge dels possibles riscos naturals o induïts, així com una major generació de residus.



Únicament implica un canvi de qualificació dins de l'ús d'equipament dotacional previst en el Pla parcial SAU I/2, sense modificar els paràmetres urbanístics establerts, ni diferir del paisatge de l'entorn consolidat.



D. Consultes realitzades

Per part d'aquest ajuntament, com a òrgan promotor i òrgan ambiental i territorial, de conformitat amb l'article 48.c.1 de la LOTUP, en afectar la proposta plantejada únicament i exclusivament l'ordenació detallada del sòl urbà, s'ha sotmès a consultes el document inicial estratègic, conforme al que es disposa en l'article 51 de la LOTUP, a fi de definir el contingut de l'avaluació ambiental i territorial estratègica, perquè, si ho estimen oportú, formulen suggeriments a aquest, en un termini de 20 dies hàbils.

En concret, s'han formulat consultes a les següents administracions i persones interessades:





E. Consideracions jurídiques

L'avaluació ambiental estratègica és l'instrument de prevenció, establert en la Directiva 2001/42/CE del Parlament Europeu i del Consell de 27 de juny, per a la integració dels aspectes ambientals en la presa de decisions de plans i programes públics. Aquesta directiva s'incorpora al dret intern espanyol mitjançant la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i al dret autonòmic mitjançant la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana (LOTUP).



El Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de sòl i rehabilitació urbana, estableix en l'article 22 que els instruments d'ordenació territorial i urbanística estan sotmesos a avaluació ambiental de conformitat amb el previst en la legislació d'avaluació ambiental.



F. Identificació i valoració dels possibles efectes sobre el medi ambient

Analitzat el document inicial estratègic i no havent-se emés informe pels organismes consultats en el termini conferit, s'efectua la valoració dels possibles efectes de la present modificació puntual núm. 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda, seguint els criteris de l'annex VIII de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana.

Així, tenint en compte les característiques de la modificació, la qual suposa un canvi de qualificació dins de l'ús d'equipament dotacional previst en el Pla parcial SAU/I2, sense modificar els paràmetres urbanístics establerts, ni diferir del paisatge de l'entorn consolidat, no suposa cap efecte advers sobre el medi ambient.



G. Determinació de l'existència d'efectes significatius

Segons estableix l'article 46 de la LOTUP l'òrgan ambiental ha de determinar si un pla o la seua modificació ha de ser objecte d'avaluació ambiental i territorial si es determina l'existència d'efectes significatius en el medi ambient, tenint en compte els criteris establerts en l'annex VIII, si escau, prèvia consulta a les administracions públiques afectades, i amb les consideracions a les quals es refereix l'article 51 de la LOTUP.



En vista de la documentació presentada, conforme als criteris de l'annex VIII de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, D'ordenació del territori, urbanisme i paisatge (LOTUP) es considera que la modificació puntual núm. 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda suposa una modificació menor del planejament existent. Únicament suposa un canvi de qualificació dins de l'ús d'equipament dotacional previst en el pla parcial. No s'augmenta la densitat de població, no suposa augment d'emissions ni empitjorament del nivell de contaminació ni greuge dels possibles riscos naturals o induïts.



Per tot això, no suposa una incidència significativa en el model territorial, ni tampoc presenta cap vulnerabilitat enfront de característiques naturals ni consum de recursos, i no es deriven problemes ambientals significatius.

Així doncs, analitzada la documentació presentada i el seu objecte, revisada la cartografia existent en el Sistema d'Informació Territorial de la Conselleria, es pot determinar, respecte a la modificació puntual núm. 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda que el procediment d'avaluació simplificada és suficient per determinar que la modificació no presenta efectes significatius sobre el medi ambient.



H. No procedència d'estudi d'integració paisatgística

Atés que la modificació que ens ocupa simplement persegueix modificar la qualificació de part de la parcel·la de sòl dotacional del sector, no s'estima necessària l'elaboració d'un estudi d'integració paisatgística en els termes establerts per l'article 6 de la LOTUP, en connexió amb l'annex II d'aquesta, en no implicar la proposta pretesa cap incidència en aspectes físics ni en el paisatge actual.





I. Òrgan competent

Segons disposa l'article 48.c.1 de la LOTUP «L'òrgan ambiental i territorial serà l'ajuntament del terme municipal de l'àmbit del planejament objecte de l'avaluació ambiental, sense perjudici de l'assistència i cooperació de les diputacions provincials d'acord amb la legislació de règim local, en els següents casos», resultant d'aplicació al present supòsit l'apartat 1 referit als instruments de planejament urbanístic que afecten únicament i exclusivament l'ordenació detallada del sòl urbà definida en la present llei.

Atés que la llei no concreta expressament quin òrgan municipal és el competent per realitzar l'avaluació ambiental territorial estratègica en el si de l'Ajuntament, resulta d'aplicació el que es disposa per l'article 21.1.s de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local (LRBRL), segons el qual aquesta competència li correspondria a l'alcalde. Al seu torn, a l'Ajuntament de Novelda, l'alcalde, mitjançant Decret de data 15.03.2017, ha delegat expressament en el regidor delegat d'Urbanisme i el Servei de Qualitat Ambiental les resolucions sobre avaluació ambiental estratègica que competeixen a l'Alcaldia, de conformitat amb la normativa vigent, per la qual cosa és aquest regidor l'òrgan ambiental.

Sobre la base dels antecedents i normativa assenyalada, atés l'establert en l'article 51.2 de la LOTUP, i com que la modificació puntual avaluada no té efectes significatius en el medi ambient i el territorial i se sotmet al procediment simplificat d'avaluació, es proposa al regidor delegat d'Urbanisme l'adopció de la següent resolució:



Primer. Emetre informe ambiental i territorial estratègic favorable en el procediment simplificat d'avaluació ambiental i territorial estratègica de la modificació puntual número 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda, d'acord amb els criteris de l'annex VIII de la LOTUP, per no tenir efectes significatius sobre el medi ambient, corresponent continuar la tramitació d'aquesta modificació conforme a la seua normativa sectorial, sempre que s'ajuste a allò descrit en la documentació presentada així com a allò establert en la legislació vigent i en els informes emesos sobre aquest tema.





Segon. Publicar el present document en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, de conformitat amb el que es disposa en l'article 51.7 de la LOTUP.



Tercer. Indicar que, així mateix, de conformitat amb l'article 51.7 de la LOTUP, aquesta resolució no serà susceptible de cap recurs, sense perjudici dels que, si escau, siguen procedents en via judicial contenciosa administrativa contra la disposició de caràcter general que hagués aprovat el pla o programa, o bé, sense perjudici dels que siguen procedents en via administrativa contra l'acte, si escau, d'aprovació del pla o programa.



Quart. Assenyalar que l'informe ambiental i territorial estratègic perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana no s'hagués procedit a l'aprovació de la modificació puntual número 3 del Pla parcial del sector SAU I/2, el Fondonet, de les normes subsidiàries de Novelda, en el termini màxim de quatre anys des de la seua publicació. En tal cas, el promotor haurà d'iniciar novament el procediment d'avaluació ambiental i territorial estratègica simplificada de la modificació.



Novelda, 12 d'abril de 2018.– L'alcalde: Armando José Esteve López.

Mapa web