Ficha docv

Ficha docv









DECRET 8/2018, de 23 d'abril, del president de la Generalitat, pel qual s'estableixen les condicions i requisits per a l'acreditació de les associacions i d'altres entitats col·laboradores en matèria d'assistència psicosocial en emergències i del personal voluntari col·laborador en l'assistència psicosocial en emergències a la Comunitat Valenciana. [2018/4155]

(DOGV núm. 8287 de 04.05.2018) Ref. Base de dades 004406/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Protecció civil
    Descriptors:
      Temàtics: servei voluntari, programa d'actuació, participació social, protecció civil , Comissió de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana, Centre de Coordinació d'Emergències, monografies



PREÀMBUL



La Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències de la Generalitat, regula, en el títol IV, els serveis d'intervenció davant d'emergències, que tenen com a objecte la protecció de les persones, els béns i el medi ambient tant davant de situacions de greu risc, catàstrofe i calamitat pública com en accidents greus i altres d'anàlogues.

A l'efecte de la llei mencionada aquests serveis d'intervenció es classifiquen en serveis essencials i serveis complementaris.

Els serveis essencials d'intervenció són els prestats per personal de l'Administració, o aquells les funcions o activitats dels quals s'han assumit per l'Administració com a pròpies, ja siguen exercides per personal pertanyent a les distintes administracions, o per personal contractat per aquestes, i la concurrència del qual és necessària en les emergències, atesa la seua disponibilitat permanent, el seu caràcter multidisciplinari o la seua especialització.

Així mateix, són serveis complementaris d'intervenció davant d'emergències els que pertanyent a organitzacions i agrupacions, professionals o voluntàries, públiques o privades, la seua mobilització i concurrència en les emergències complementa la intervenció dels serveis essencials.

Les persones integrades dins del voluntariat de protecció civil, tindran la consideració de serveis complementaris d'intervenció davant d'emergències

El voluntariat de protecció civil està definit en l'article 46 de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, i es regula pel que disposa el Decret 10/2018, de 9 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament dels serveis de voluntariat de protecció civil de la Comunitat Valenciana, i es crea i regula el Registre dels Serveis de Voluntariat de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana, així com per la Llei 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat, del voluntariat, sense perjuí de les especialitats que es prevegen o deriven de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat.

El Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana, aprovat mitjançant el Decret 119/2013, de 13 de setembre, del Consell, i els distints plans d'emergència de la Comunitat Valenciana preveuen la necessitat de mobilització de personal de suport psicosocial, tant per a les víctimes d'una situació d'emergència com per als seus familiars. No obstant això, es té identificada, així mateix, la necessitat de suport psicològic destinat al personal d'intervenció, en determinades situacions que comporten una càrrega emocional elevada.

La prestació de l'assistència psicosocial en emergències requereix una formació especialitzada, requisit que és aplicable, així mateix, al personal voluntari que vulga col·laborar en aquestes funcions.

Tal com estableix l'article 69 de la Llei 13/2010, correspon a l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (d'ara en avant, IVASPE) la formació del personal dels serveis essencials i complementaris d'intervenció davant d'emergències.

Aquest decret està inclòs en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per al 2017, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

En la redacció del present decret s'han tingut en compte els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, establits per l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Per això, de conformitat amb el que estableix l'article 29.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i el Decret 151/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de Presidència de la Generalitat, amb un informe previ de la Comissió de Protecció Civil i de l'Advocacia General de la Generalitat, i d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és regular la formació i els requisits que permeten l'acreditació de les associacions i altres entitats col·laboradores en matèria d'assistència psicosocial en emergències (d'ara en avant, l'associació/entitat) i del personal voluntari previst en els articles 45 i 46 de la Llei 13/2010, que participe en la prestació d'assistència psicosocial en emergències.



Article 2. Condició de personal voluntari col·laborador en l'assistència psicosocial en emergències

Tindran la consideració de personal voluntari acreditat per a col·laborar en l'assistència psicosocial en emergències les persones que complisquen els requisits següents:

1. Pertànyer a una associació o a una entitat col·laboradora en matèria d'assistència psicosocial en emergències, d'acord amb el que estableix el Decret 10/2018, de 9 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el reglament dels serveis de voluntariat de protecció civil de la Comunitat Valenciana, i es crea i regula el Registre dels Serveis de Voluntariat de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana.



2. Que l'associació/entitat estiga acreditada com a entitat col·laboradora en matèria d'assistència psicosocial en emergències, segons el que estableix l'article 6 d'aquest decret.

3. Que el personal voluntari col·laborador estiga acreditat per a la seua participació en assistència psicosocial en emergències, segons el que estableixen els articles 3, 4 i 5 d'aquest decret.



Article 3. Acreditació del personal voluntari col·laborador en assistència psicosocial en emergències

1. L'acreditació del personal voluntari col·laborador en matèria d'assistència psicosocial en emergències serà expedida per l'òrgan directiu competent en matèria de protecció civil i emergències.

2. Les acreditacions hauran de ser renovades cada 5 anys.



Article 4. Requisits per a l'acreditació de personal voluntari

1. Per a l'obtenció de la condició de personal voluntari col·laborador en matèria d'assistència psicològica i d'atenció social en emergències, seran requisits imprescindibles tindre una edat entre 18 i 65 anys i disposar de formació teoricopràctica en matèria d'atenció psicològica i en atenció social en emergències, impartida per un centre oficial de formació. A més, el personal voluntari haurà de complir una de les dues condicions següents:

a) En els 5 anys previs a efectuar la sol·licitud, tindre acreditada una experiència laboral o pràctica, almenys, de 2 anys, com a personal voluntari en matèria d'assistència psicosocial en emergències.



b) En el cas del personal psicòleg, ser llicenciat o graduat en psicologia, i haver rebut, almenys, 40 hores de formació teoricopràctica impartida per un centre oficial de formació, en les matèries següents relacionades amb l'assistència psicològica en emergències:

1) Perfil psicològic d'emergències i catàstrofes. Equip multidisciplinari psicosocial. Coordinació i treball en equip.

2) Escenari de les emergències/catàstrofes. Fases de l'emergència. Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana. Agències intervinents.

3) Símptomes i reaccions dels afectats directes, familiars i acostats. Fases d'una crisi.

4) Primers auxilis psicològics.

5) Intervencions específiques: males notícies i acompanyament en reconeixement de familiars.

6) Intervenció amb xiquets i ancians.

7) Atenció psicològica a intervinents.

8) El dol i les seues fases.

9) Estrés agut i estrés posttraumàtic.

10) Tècniques específiques: respiració, EMDR.

11) Debrífing i defúsing.

c) En el cas del personal treballador social, ser diplomat, graduat o tècnic en Treball Social, i haver rebut, almenys, 20 hores de formació teoricopràctica impartida per un centre oficial de formació, en les matèries següents relacionades amb l'assistència psicosocial en emergències:



1) Perfil del treballador social d'emergències i catàstrofes. Equip multidisciplinari psicosocial. Coordinació i treball en equip.

2) Escenari de les emergències/catàstrofes. Fases de l'emergència. Pla territorial d'emergència de la Comunitat Valenciana. Agències intervinents.

3) Intervenció social en el context de les emergències.

4) Debrífing i defúsing.



Article 5. Documentació per a l'acreditació del personal voluntari col·laborador

Per a obtindre l'acreditació, la persona interessada haurà d'aportar la documentació següent:

1. Descripció de l'experiència laboral o pràctica en l'exercici com a personal voluntari en matèria d'assistència psicosocial en emergències, acompanyada del corresponent certificat de l'empresa, entitat, ajuntament o associació o un altre tipus d'entitat on s'haja exercit aquesta activitat.

2. Diplomes i certificats de la formació rebuda en aquesta matèria, amb indicació de la duració, les dates en què es va realitzar i el centre d'impartició.

3. Declaració responsable de la persona voluntària d'estar en plenes condicions per a l'exercici de les tasques d'assistència psicosocial en emergències, en els termes establits per l'article 69.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 6. Acreditació de les associacions i d'altres entitats de voluntariat col·laboradores en matèria d'assistència psicosocial en emergències

1. L'acreditació de les associacions i d'altres entitats de voluntariat col·laboradores en matèria d'assistència psicosocial en emergències serà expedida per l'òrgan directiu competent en matèria de protecció civil i emergències.

2. Les acreditacions hauran de ser renovades cada 5 anys.



Article 7. Requisits per a l'acreditació de les associacions i altres entitats

Per a l'obtenció de l'acreditació com a associació/entitat, serà necessari que l'entitat esmentada complisca els requisits següents:

1. Disposar, com a mínim, de 5 persones voluntàries que tinguen l'acreditació com a personal col·laborador en matèria d'assistència psicològica i/o social en emergències, i una d'aquestes exercirà la coordinació del grup.

2. Disposar, com a mínim, de:

a) Vehicle per al transport del personal acreditat al lloc de l'emergència.

b) Uniformitat o jupetins identificatius per als components de l'equip.

c) Sistema de comunicació interna entre els membres del grup.



Article 8. Documentació per a l'acreditació de l'associació/entitat de voluntariat col·laboradora

1. Per a obtindre l'acreditació, l'associació/entitat haurà d'aportar la documentació següent:

a) Llista del personal voluntari acreditat en matèria d'assistència psicosocial en emergències de què disposa.

b) Telèfons de contacte i protocol de mobilització en cas d'emergència.

c) Declaració responsable sobre disponibilitat de mitjans materials previstos en l'article 7, apartat 2, d'aquest decret.

2. Una vegada acreditada l'associació/entitat, s'actualitzaran les dades en el registre dels serveis de voluntariat de protecció civil.

Article 9. Sol·licituds d'acreditació

1. La sol·licitud es podrà presentar en el Registre en qualsevol moment a partir de l'entrada en vigor d'aquest decret.

2. La sol·licitud es presentarà a través dels models que es publicaran en la Guia Prop de la Generalitat:(http://www.gva.es/va/inici/procediments/pro_documents), i haurà d'estar firmada per la persona interessada o el seu representant legal.

3. Junt amb les sol·licituds d'acreditació, les persones interessades hauran d'aportar la documentació prevista en l'article 5 per al personal voluntari col·laborador o en l'article 8 per a l'associació/entitat, i s'utilitzarà qualsevol procediment de còpia digitalitzada del document original que garantisca la fidelitat amb l'original. La persona sol·licitant o el seu representant es responsabilitzaran de la veracitat dels documents que hi presenten. Excepcionalment, quan la rellevància del document en el procediment ho exigisca o hi haja dubtes derivats de la qualitat de la còpia, l'Administració podrà requerir de manera motivada l'exhibició del document original per a la confrontació de la còpia electrònica presentada.

Els models de declaració responsable previstos en els articles 5 per al personal voluntari col·laborador i en l'article 8 per a l'associació/entitat se publicaran en la Guia Prop de la Generalitat i hauran d'estar firmades per la persona interessada o el seu representant legal.

4. Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com les persones interessades que, no estant obligades a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat.

5. Si alguna de les persones interessades obligades a la presentació electrònica presenta la seua sol·licitud presencialment, se la requerirà perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica. A aquests efectes, es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en què haguera sigut realitzada l'esmena.

Si alguna de les persones obligades a la presentació electrònica presentara la documentació complementària a la sol·licitud presencialment, se la requerirà perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica. Per a aquests efectes, es considerarà com a data de presentació aquella en què haguera sigut realitzada l'esmena.

6. Aquelles persones interessades no obligades a la presentació electrònica opcionalment podran presentar les sol·licituds presencialment en qualsevol dels llocs i registres establits en la normativa reguladora del procediment administratiu comú, i s'utilitzarà el formulari normalitzat disponible en la seu electrònica de la Generalitat. La sol·licitud es presentarà preferentment en el registre del departament del Consell competent en matèria de protecció civil i emergències, i es podrà presentar també en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.





Article 10. Resolució de les sol·licituds d'acreditació

1. El termini màxim per a resoldre i notificar serà de tres mesos, comptadors des de la data d'entrada de la sol·licitud, llevat que fóra necessària la preceptiva esmena de deficiències i l'aportació de documents i altres elements de juí, la qual cosa podrà suspendre el còmput en els termes i pel temps previst en l'article 22.1.a de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Transcorreguts els terminis legalment previstos, sense haver-se dictat una resolució expressa, s'entendrà estimada amb caràcter general.

La resolució per la qual s'autoritze o es denegue l'acreditació serà recurrible en via administrativa en la forma i terminis establits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Les notificacions de les resolucions dels procediments administratius d'expedició d'acreditacions previstos en aquest decret dirigides als subjectes obligats a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, així com per a aquelles persones que opten per aquest sistema de notificació es realitzaran a través del sistema de notificació electrònica mitjançant compareixença en la seu electrònica de la Generalitat (https://seu.gva.es), d'acord amb el que preveu el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.

Article 11. Participació en emergències sota la direcció de la Generalitat

1. La mobilització del personal acreditat de l'associació/entitat per a prestar assistència psicosocial en situacions d'emergència, s'efectuarà per part del Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat.



2. Aquest personal acudirà al lloc de l'emergència pels seus propis mitjans i s'integrarà en l'organització que establisca el pla d'emergència que estiga activat i sota el model d'organització que es determine per part de l'organisme competent en matèria de protecció civil.



3. La persona que exercisca la coordinació de la unitat/s bàsica/ques responsable/s de l'assistència psicosocial, els assignarà les labors a desenvolupar.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No-increment de despesa

L'aplicació del que disposa aquest decret no implicarà increment de despesa en el pressupost del departament o organisme de la Generalitat competent en matèria de protecció civil i gestió d'emergències, i s'atendrà qualsevol obligació amb la hisenda de la Generalitat a càrrec dels mitjans materials i personals previstos en el pressupost ordinari del departament o organisme esmentat.



Segona. Actualització de models normalitzats

Els models normalitzats aplicables en la tramitació dels procediments regulats en la present disposició podran ser modificats a fi de mantindre actualitzats i adaptats a la normativa vigent. A aquests efectes, serà suficient la publicació d'aquests models adaptats o actualitzats en la seu electrònica de la Generalitat, on estaran permanentment accessibles per a totes les persones interessades.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

Es faculta la persona titular del departament o organisme competent en matèria de protecció civil i gestió d'emergències per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i aplicació del present decret, així com per a modificar o actualitzar el contingut dels models de sol·licitud i de declaració responsable previstos en el present decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 23 d'abril de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

Mapa web