Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 13 d'abril de 2018, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 77/14-AIA Algemesí. [2018/4335]

(DOGV núm. 8300 de 22.05.2018) Ref. Base de dades 005070/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Algemesí



De conformitat amb l'article 28 del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:





Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 77/14-AIA Algemesí.





«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 77/2014-AIA.

Títol: Comerç de venda a l'engròs de ferralla, metalls de deixalla, paper, cartó, plàstics i draps.

Promotor: Recuperaciones Alcar, SL.

Autoritat substantiva: Ajuntament d'Algemesí.

Localització: avinguda del Carrascalet, 19, del terme municipal d'Algemesí (València).



Descripció del projecte

L'objecte del present projecte és la sol·licitud de la llicència ambiental, d'acord amb la Llei 2/2006, de 5 de maig, de prevenció de la contaminació i qualitat ambiental, per a l'emmagatzematge de residus no perillosos (d'ara endavant RNP), destinats al comerç de venda a l'engròs de ferralla, metalls de deixalla, paper, cartó, plàstics i draps.

La parcel·la on se situa l'activitat està situada en sòl urbà d'ús industrial.

L'activitat es desenvolupa en una nau industrial, situada en l'av. Carrascalet, 19 del terme municipal d'Algemesí (València).

La planta baixa es compon de zona administrativa, vestuari, lavabo i magatzem, la planta alta es destina a oficina i lavabo, la nau es troba reculada 4,20 metres de l'alineació del carrer, aquesta superfície no té cap ús.

La superfície de la parcel·la és de 707,00 m², distribuïts de la següent manera:

– Superfície de la planta primera 636,51 m²

– Superfície de la planta alta 41,21 m²

– La superfície destinada al magatzem 570,66 m²



Descripció del procés productiu

L'activitat pretén donar servei tant a empreses que generen residus, com a part de la seua activitat, com a particulars que tinguen la necessitat de desfer-se de materials que tinguen la consideració de residus i s'incloguen en les tipologies sol·licitades en l'autorització del promotor.



L'activitat d'emmagatzematge i posterior venda dels RNP, requereix, quan es tracta d'elements compostos de diversos materials, l'especejament, extracció i separació dels diversos materials per això en la instal·lació es compta amb dos radials i un equip d'oxitall.

L'origen dels residus és el següent:

1. Convenis o acords amb empreses privades (desmuntatge de naus industrials, maquinària i forns de fàbrica).

2. Operacions de desballestament i desallotjament (locals, naus industrials).

3. Compra directa (particulars i/o empreses).

En les instal·lacions es rep material, mitjançant el transport de vehicles propis de l'empresa o a través del lliurament directe per part d'usuaris.

Quan l'origen dels residus siga les operacions de desballestament i/o desallotjament, aquests seran transportats en els vehicles de l'empresa, generalment a orri.

El material es pesa abans de ser descarregat del vehicle, si els residus arriben barrejats (no es pesaran), es descarregaran i es pesaran posteriorment.

Després de la descàrrega es realitzarà una inspecció visual del material amb la finalitat de detectar residus no autoritzats per a la seua gestió, en aqueix cas es tornaran. Es determinarà si els RNP són valoritzables o no ho són, en tots dos casos seran emmagatzemats per tipus de residu prèviament al lliurament de gestor autoritzat.



Adequació de la nau segons projecte

L'activitat disposa de subministrament elèctric, d'aigua i escomeses de sanejament per connexió a les infraestructures del polígon.

L'estudi d'impacte ambiental preveu que la nau industrial estiga condicionada perquè no hi haja filtracions al terreny, mitjançant la instal·lació d'un paviment resistent al frec, impermeable, incombustible i de fàcil desinfecció.

L'activitat disposa per a l'emmagatzematge dels residus, de contenidors de diferents grandàries, si el residu és de menor grandària, seran emmagatzemats en contenidors xicotets o en contenidors flexibles, quan estan plens són substituïts per uns altres contenidors o buidats directament en el contenidor del camió i per a això s'utilitzarà el carretó elevador.



Tipologia de residus admesos

La codificació dels residus per als quals se sol·licita la corresponent autorització administrativa de recollida i emmagatzematge temporal, segons l'Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer, per la qual es publiquen les operacions de valorització i eliminació de residus i la Llista Europea de Residus, es la següent:

Residus no perillosos.

– 020304 Materials inadequats per al consum o l'elaboració-

– 030105 Serradures, encenalls, retallades, fusta diferents del codi 030104.

– 030308 Residus procedents de la classificació del paper i cartó.



– 040109 Residus de confecció i acabat.

– 040221 Residus de fibres tèxtils no processades.

– 040222 Residus de fibres tèxtils processades.

– 060316 Òxids metàl·lics diferents dels esmentats en el codi 060315.

– 070213 Residus de plàstic.

– 101003 Escòries de forn.

– 101103 Residus de materials de fibra de vidre.

– 110501 Mates de galvanització.

– 110502 Cendres de zinc.

– 120101 Llimadures i encenalls de metalls ferris.

– 120102 Pols i partícules de metalls ferris.

– 120103 Llimadures i encenalls de metalls no ferris.

– 120104 Pols i partícules de metalls no ferris.

– 120115 Llots de mecanitzat diferents dels especificats en el codi 120114.

– 150101 Envasos de paper i cartó.

– 150102 Envasos de plàstic.

– 150104 Envasos metàl·lics.

– 160117 Metalls ferris.

– 160118 Metalls no ferris.

– 160119 Plàstic.

– 170203 Plàstic.

– 170401 Coure, bronze, llautó.

– 170402 Alumini.

– 170404 Zinc.

– 170405 Ferro, acer.

– 170406 Estany.

– 170407 Metalls mesclats.

– 170411 Cables diferents dels especificats en el codi 170410.

– 191001 Residus de ferro i acer.

– 191002 Residus no ferris.

– 191201 Paper i cartó.

– 191202 Metalls ferris

– 191203 Metalls no ferris.

– 191204 Plàstics i cautxú.

– 191207 Fusta diferent de l'especificada en el codi 191206.

– 200102 Vidre.

– 200110 Roba.

– 200111 Teixits.

– 200136 Equips elèctrics i electrònics rebutjats diferents dels especificats en els codis 200121, 200123 i 200135.

– 200138 Fusta diferent de l'especificada en el codi 200137.

– 200139 Plàstics.

– 200140 Metalls.

– 200201 Residus biodegradables.

– 200202 Terra i pedres.

– 200301 Mescla de residus municipals.

– 200307 Residus voluminosos.



Tramitació administrativa

Amb data 29 de maig de 2014, l'Ajuntament d'Algemesí remet expedient de sol·licitud de llicència ambiental per a l'activitat «comerç de venda a l'engròs de ferralla, metalls de deixalla, paper, cartó, plàstics i draps» situada en l'avinguda del Carrascalet, 19, del terme municipal d'Algemesí (València), amb la finalitat d'obtindre la preceptiva declaració d'impacte ambiental, en compliment del que es disposa en l'article 51 de la Llei 2/2006, de 5 de maig, de prevenció de la contaminació i qualitat ambiental.

Aquest expedient consta de: projecte bàsic, estudi d'impacte ambiental, document de síntesi de l'estudi d'impacte ambiental i certificat d'informació pública.

El tràmit d'informació pública de l'estudi d'impacte ambiental es va dur a terme mitjançant la inserció del corresponent anunci en el BOP número 89 amb data 15 d'abril de 2014, no s'han presentat al·legacions.





Consideracions ambientals

Les principals afeccions associades a l'activitat seran les següents:



1. Producció de sorolls.

– No hi ha elements generadors de vibracions, les principals fonts de soroll són:

– Operacions de càrrega/descàrrega de ferralla.

– Entrada/eixida de vehicles de transport i carretó elevador.

– Màquines de climatització (col·locades sobre seients elàstics).

– Radials i equip d'oxitall.

– Les mesures correctores proposades en l'estudi són les següents:

– L'activitat funcionarà en horari diürn.

– Es portarà un correcte manteniment dels vehicles.

Segons l'estudi d'impacte ambiental les fonts de soroll són puntuals, afecten principalment la càrrega/descàrrega de metalls i en estar situada la instal·lació en polígon industrial, la situació acústica de l'entorn no es veu modificada, per tant es considera un impacte poc significatiu.



– El projecte aporta un estudi acústic en el qual s'estima que no se superaran els límits de pressió acústica, considera l'amortiment dels paràmetres verticals i horitzontals en les normals condicions de desenvolupament de l'activitat, per tant es compleixen els límits establits en la normativa vigent en matèria de contaminació acústica.



2. Afecció al sòl

Atès que tota l'activitat d'emmagatzematge de RNP es desenvolupa a l'interior d'una nau industrial amb sòl impermeable, no hi ha la possibilitat d'afecció al sòl a causa d'un possible vessament accidental, la mesura correctora proposada en cas d'accident, és condicionar el magatzem de residus, el paviment estarà protegit amb pintura epoxi (en les zones d'emmagatzematge dels residus susceptibles de provocar vessaments), per a això, l'empresa compta amb sistemes de contenció, com ara:

– Material absorbent.

– Safates antivessament.

Tampoc es preveu l'afecció per lixiviats, ja que no es desenvolupa l'activitat en l'exterior.

3. Afecció a les aigües

Les mesures correctores per a evitar l'afecció a les aigües superficials i subterrànies, proposades pel projecte seran les següents:

– Les aigües residuals es limiten a les aigües sanitàries que són les produïdes en els lavabos i en el vestuari, per la qual cosa l'abocament no resulta perjudicial, ja que aquests estan canalitzats cap al clavegueram municipal.

4. Emissions

Per a l'impacte que l'activitat pot produir a causa de l'ús de les radials, grup d'oxitall i el carretó, el projecte proposa la utilització de mitjans adequats, com ara EPs.

L'estudi d'impacte ambiental estima que la càrrega/descàrrega de residus es produeix sota una situació controlada, per la qual cosa considera un impacte no significatiu.

Quant a l'emissió de gasos de combustió dels vehicles de transport, com a mesura protectora l'estudi proposa exigir als usuaris del servei la parada de motors dels vehicles durant la càrrega/descàrrega del material.





Consideracions legals

L'activitat projectada queda subjecta a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, així com a la Llei de residus, i a la Llei 10/2000, de residus de la Comunitat Valenciana, i queda sotmesa a la corresponent autorització administrativa per la conselleria competent en medi ambient.

En matèria acústica el Decret 266/2004, del Consell de la Generalitat, que desplega la Llei 7/2002, de 3 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de protecció contra la contaminació acústica, exigeix en l'art. 18, la realització d'auditories acústiques per a aquelles activitats susceptibles de produir sorolls i vibracions.

Tot això, sense perjudici de les autoritzacions que pertoque obtindre d'altres organismes, de conformitat amb la normativa sectorial que resulte aplicable.



Consideracions jurídiques

1. El projecte examinat constitueix, segons el que preveu l'apartat 6.c.2., annex I, del Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental, modificat pel Decret 32/2006, de 10 de març, un dels supòsits fàctics en què resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental, prèviament a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de l'article 5é de la Llei d'impacte ambiental i concordants del seu Reglament.

2. En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en el Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament d'impacte ambiental, en la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat Valenciana, i en les altres disposicions que li són aplicables.

3. L'article 5 de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental atribueix a l'òrgan mediambiental la competència en formulació de la declaració d'impacte ambiental dels projectes sotmesos a aquesta.

4. L'article 15 del Decret 85/2013, de 28 de juny, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, atribueix a la Direcció General d'Avaluació Ambiental i Territorial la competència en matèria d'avaluació ambiental estratègica i de projectes.



Per tot això, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, formule la següent:



Declaració d'impacte ambiental



Primer

Estimar acceptable, als sols efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, l'activitat de «comerç de venda a l'engròs de ferralla, metalls de deixalla, paper, cartó, plàstics i draps», promoguda per Recuperaciones Alcar, SL, situada en avinguda del Carrascalet, 19, del terme municipal d'Algemesí (València), sempre que es desenvolupe d'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, el projecte i la resta de la documentació presentada i amb els condicionants establits a continuació:

1. Els residus admesos en l'activitat seran els que figuren en la part expositiva d'aquesta resolució o qualsevol altre codi LER que l'òrgan competent en matèria de gestió de residus considere susceptible d'autorització, sempre que la seua inclusió no comporte la modificació substancial del projecte avaluat i no responga a supòsits en els quals s'exigisca la tramitació d'un procediment d'avaluació ambiental d'acord amb la legislació sectorial vigent.

3. Els abocaments accidentals que es produïsquen independentment del seu origen (vehicles de transport, maquinària o emmagatzematge de residus) seran recollits immediatament, amb materials absorbents adequats, que seran considerats al seu torn com a residus i per tant gestionats conforme a la seua naturalesa i perillositat.

4. Per a una adequada evacuació i tractament de les aigües residuals generades en el normal desenvolupament de l'activitat, es connectarà a la xarxa de clavegueram del polígon. Les instal·lacions i paràmetres de qualitat de l'aigua d'abocament s'ajustaran a l'ordenança d'abocament de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals o, en cas de ser més restrictiva, a l'ordenança municipal d'abocaments de l'Ajuntament d'Algemesí. Si cal, s'aplicaran els tractaments previs pertinents per a complir els límits que s'hi establisquen.



5. Es portarà un registre documentat del programa de vigilància ambiental a l'efecte d'acreditar l'execució i adopció de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de la seua eficàcia.

Aquest registre documentat inclourà a més el resultat dels controls i autocontrols periòdics legalment exigibles en el control d'abocaments d'aigües residuals i emissions. La documentació del programa de vigilància ambiental estarà a la disposició de les autoritats competents.



6. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detecta algun impacte ambiental no previst en l'estudi d'impacte ambiental, haurà de ser comunicat a l'òrgan ambiental competent que establirà, si escau, l'aplicació de noves mesures correctores.





Segon

Notificar a les parts interessades que contra la present resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs; sense perjudici que puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa dels seus drets s'estimen pertinents.



Tercer

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la present declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que es disposa en l'article 28 de l'esmentat Decret 162/1990, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d'impacte ambiental.



València, 9 de setembre de 2014.– El director general d'Avaluació Ambiental i Territorial: Juan Giner Corell.»



València, 13 d'abril de 2018.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web