Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 25 d'abril de 2018, del director de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana, per la qual es crea la bústia de Denúncies de l'Agència i es regula el seu funcionament. [2018/4529]

(DOGV núm. 8301 de 23.05.2018) Ref. Base de dades 005143/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana
    Grup temàtic: 000



Mitjançant la Llei 11/2016, de 28 de novembre, de la Generalitat, es va crear l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana com a entitat de dret públic adscrita a les Corts, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'obrar per al compliment dels seus fins.

L'Agència es crea per prevenir i eradicar el frau i la corrupció de les institucions públiques valencianes i per a l'impuls de la integritat i l'ètica pública, així com per al foment d'una cultura de bones pràctiques i de rebuig del frau i la corrupció en el disseny, execució i avaluació de polítiques públiques i en la gestió de recursos públics.



La Llei de creació de l'Agència, en el seu article 14.I.c, estableix l'obligació d'aquesta de dotar-se de procediments i canals per a la formulació de denúncies que garanteixen l'estricta confidencialitat del denunciant; i afegeix l'apartat II d'aquest mateix article la necessitat de crear l'oficina virtual de l'empleat públic, que permetrà a aquest personal assenyalar de forma confidencial els expedients administratius que jutgen irregulars.

En compliment d'aquest mandat legal i en virtut del nomenament efectuat per la Resolució de 29 de maig de 2017, de la Presidència de les Corts (DOGV 8052, 31.05.2017), el director de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana, resol





Primer

Crear la Bústia de Denúncies de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana i posar-la a disposició de la ciutadania en general i de les persones al servei de les administracions públiques en particular, per tal de facilitar, de forma identificada o anònima, a elecció del denunciant, d'acord amb el que preveu en l'article 4 de la Llei 11/2016, de 28 de novembre, de la Generalitat, la comunicació de:

a) Possibles casos d'ús o destinació irregular de fons públics i de conductes oposades a la integritat o contràries als principis d'objectivitat, eficàcia i submissió plena a la llei i al dret.

b) Conductes del personal al servei d'entitats públiques que comporten l'ús o abús en benefici privat d'informacions que tinguen per raó de les seues funcions, o que tinguen o puguen tenir com a resultat l'ús o la destinació irregular de fons públics o de qualsevol altre aprofitament contrari a l'ordenament jurídic.

c) Actes o omissions que poguessen ser constitutius d'irregularitats administratives en la tramitació d'expedients, a l'efecte es podrà instar la incoació dels procediments que corresponguen per depurar responsabilitats.

Les comunicacions hauran de afectar o referir-se a institucions, administracions públiques i entitats incloses en l'àmbit d'actuació de l'Agència, a què es refereix l'article 3 de l'esmentada Llei 11/2016.





Segon

Així mateix, establir aquesta Bústia de Denúncies com a oficina virtual de l'empleat públic, per permetre a aquest personal, de forma confidencial, comunicar irregularitats administratives de les quals puguen tindre coneixement en l'exercici de les seues funcions.



Tercer

Regular el funcionament de la Bústia de Denúncies i les seues condicions d'ús, d'acord amb el que s'estableix a l'annex d'aquesta resolució.



Quart

Ordenar la publicació d'aquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina d'accés a la Bústia de Denúncies del portal web de l'Agència (http://www.antifraucv.es).



Cinqué

Aquesta regulació té caràcter indefinit i produirà efectes a partir de l'endemà de la seua publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra aquesta resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar recurs potestatiu de reposició en el termini màxim d'un mes davant aquest mateix òrgan d'acord amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o recurs contenciós-administratiu davant el Jutjat del contenciós-administratiu que corresponga, en el termini màxim de dos mesos, de conformitat amb el que preveuen els articles 8, 45 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; ambdós terminis a comptar des de l'endemà de la publicació. Tot això sense perjudici de qualsevol altra acció que s'estime pertinent.



València, 25 d'abril de 2018.– El director de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana: Joan A. Llinares Gómez.







ANNEX

Regles de funcionament de la Bústia de Denúncies

i condicions d'ús



Primera. Mandat legal

La posada en marxa de la Bústia de Denúncies respon al mandat recollit en la Llei 11/2016, de 28 de novembre, de la Generalitat, de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana d'establir procediments i canals per a la formulació de denúncies, per part de persones, col·lectius o entitats, que garantisquen l'estricta confidencialitat del denunciant que així ho desitge, així com de crear l'oficina virtual de l'empleat públic.



Segona. Definició i àmbit de la Bústia de Denúncies

La Bústia de Denúncies és un canal de comunicació electrònica que facilita la participació ciutadana i permet que qualsevol persona comunique fets o conductes que resulten contràries al dret i als principis o regles ètiques i de bon govern i administració que determina el marc normatiu vigent.

Les comunicacions efectuades a través de la Bústia de Denúncies s'han de referir a accions o omissions que es produeixen en l'àmbit d'actuació de l'Agència:

– L'administració de la Generalitat.

– El sector públic instrumental de la Generalitat, en els termes definits en l'article 2.3 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

– Les Corts Valencianes, el Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes, el Consell Valencià de Cultura, l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, el Comitè Econòmic i Social, el Consell Jurídic Consultiu i qualsevol altra institució estatutària anàloga que es puga crear en el futur, amb relació a la seua activitat administrativa i pressupostària.

– Les entitats integrants de l'administració local de la Comunitat Valenciana i les entitats del sector públic vinculades o dependents.



– Les universitats públiques valencianes i les entitats del sector públic vinculades o dependents.

– Les corporacions de dret públic, pel que fa a les activitats subjectes a dret administratiu.

– Les associacions constituïdes per les administracions públiques, els organismes i les entitats públiques.

– Les activitats de persones físiques o jurídiques que siguen concessionàries de serveis o perceptores d'ajudes o subvencions públiques, a l'efecte de comprovar la destinació i l'ús de les ajudes o les subvencions.

– Les activitats de contractistes i subcontractistes que executen obres de les administracions públiques i de les entitats del sector públic instrumental de la Generalitat, o que tinguen atribuïda la gestió de serveis públics o l'execució d'obres públiques per qualsevol altre títol, amb relació a la gestió comptable, econòmica i financera del servei o l'obra, i amb les altres obligacions que es deriven del contracte o de la llei.



– Els partits polítics, les organitzacions sindicals i les organitzacions empresarials.

– Qualsevol entitat, independentment de la tipologia o la forma jurídica, que siga finançada majoritàriament per les administracions públiques o estiga subjecta al domini efectiu d'aquestes.



Tercera. Principis generals de funcionament de la Bústia de Denúncies

Les persones que posen en coneixement de l'Agència una conducta contrària al dret i als principis o regles ètiques i de bon govern i administració poden col·laborar en comprovar els fets, si així ho decideixen voluntàriament.

La Bústia de Denúncies incorpora mecanismes d'interacció amb informants anònims que estan orientats a garantir aquesta col·laboració.



Per cada comunicació realitzada, la Bústia de Denúncies assigna un codi alfanumèric a través del qual la persona informant, anònima o no, pot accedir al sistema i interactuar amb el personal funcionari de la direcció d'Anàlisi i Recerca de l'Agència.

Les denúncies o comunicacions anònimes donen lloc a un expedient que s'inicia en la direcció d'Anàlisi i Recerca de l'Agència, tramitant-se de forma ordinària prèvia anàlisi de la versemblança dels fets denunciats o comunicats.

Tant en el cas de comunicacions anònimes com identificades, l'Agència garanteix la total confidencialitat en la gestió de la Bústia de Denúncies. Aquesta garantia de confidencialitat no impedeix la cessió de les dades que requerisquen els jutjats i tribunals en exercici de la seua funció jurisdiccional, o la fiscalia en exercici de les facultats d'investigació.

Totes les comunicacions que es presenten mitjançant la Bústia de Denúncies seran tramitades, excepte les que incórreguen en falsedat evident, en aquest cas podran ser objecte de procediment sancionador tal com estableix el capítol III de la Llei 11/2016.

S'investigaran, després de la comprovació de la seua versemblança, aquelles comunicacions o informacions que continguin una descripció suficient que permeta identificar el fet o la conducta i que estiguen dins de l'àmbit d'actuació de l'Agència.

No s'admetran, i s'exceptuen en tot cas de l'obligació de comprovar, les comunicacions o informacions que resulten faltes de fonament o notòriament falses. Tampoc seran admeses les que comuniquen fets que no siguen competència de l'Agència, que estiguen investigades per l'autoritat judicial, el Ministeri Fiscal o la policia judicial, o que d'alguna altra manera incomplisquen les condicions fixades en aquesta resolució.





Quarta. Drets de les persones informants

1. Les comunicacions efectuades a la Bústia de Denúncies en cap cas comporten l'inici d'un procediment administratiu, ni tampoc produeixen l'efecte de presentació en el Registre d'entrada de l'Agència. A la persona que informa o comunica els fets no li correspon la condició de persona interessada en un procediment administratiu.



2. Les comunicacions tampoc són constitutives d'exercici del dret de petició, ni comporten la formulació d'un recurs administratiu ni l'exercici de qualsevol acció o reclamació a la qual tinguen dret les persones que les formulen.

3. L'Agència protegirà en els seus drets a les persones que facen ús de la Bústia de Denúncies sense que es puguen derivar conseqüències lesives per a la seua esfera personal o professional, llevat que es facen amb ple coneixement de la seua falsedat o faltant de manera temerària a la veritat, en aquest cas no han de ser objecte d'investigació i donaran lloc a l'adopció de mesures destinades a materialitzar les conseqüències civils, penals o disciplinàries previstes en l'ordenament jurídic.

4. Les persones informants tenen dret a la confidencialitat de les comunicacions i informacions que proporcionen i a mantenir el seu anonimat si així ho desitgen.



Cinquena. Obligacions de les persones informants

1. Les persones que facen ús de la Bústia de Denúncies han de tindre indicis raonables o suficients sobre la certesa de la informació que comuniquen, no podent-se formular comunicacions genèriques, de mala fe o amb abús de dret.

2. Les persones informants estan obligades a descriure de la manera més detallada possible els fets o conductes que comuniquen i han de proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació descrita o indicis objectius per obtenir les proves.

3. La persona informant es fa responsable de la conservació, amb les degudes precaucions de seguretat, del codi alfanumèric que identifica la seua comunicació i del seu ús només als efectes de mantenir la relació amb l'Agència i d'addicionar informació rellevant.

4. L'Agència no emprendrà actuacions fonamentades únicament en opinions.

5. La persona que comunique fets que vulneren el principi de bona fe o amb abús de dret pot incórrer en responsabilitat civil, penal o administrativa.



Sisena. Investigació dels fets comunicats

1. Un cop rebuda la comunicació, l'Agència determinarà en el termini màxim de trenta dies hàbils l'inici de les actuacions d'investigació si hi ha indicis raonables de veracitat dels fets o les conductes que han sigut objecte de la denúncia.

2. A continuació, les actuacions d'investigació s'allargaran per un període màxim de sis mesos, excepte en casos d'especial complexitat.





Setena. Resultats de les actuacions d'investigació

Un cop realitzades les tasques de comprovació procedents, el procediment d'investigació dut a terme per la direcció d'Anàlisi i Investigació finalitzarà en els termes descrits en l'article 16 de la Llei 11/2016, de 28 de novembre, de la Generalitat, de l'Agència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana.





Huitena. Dades de caràcter personal

En el cas que s'incloguen dades personals en les comunicacions o informacions rebudes, els mateixos seran tractades de forma reservada per la direcció d'Anàlisi i Recerca de l'Agència per tal de dur a terme les tasques pròpies d'anàlisi i investigació en matèria de frau i corrupció. La informació detallada sobre el tractament i els drets que la normativa reserva als interessats es pot consultar a la pàgina web de l'Agència https://www.antifraucv.es/politica-de-privacitat.





Novena. Acceptació de les condicions d'ús

La participació ciutadana materialitzada a través de la presentació de les comunicacions a la Bústia de Denúncies implica l'acceptació de les condicions d'ús que es contenen en aquesta resolució.

Queda prohibit formular comunicacions amb una finalitat diferent de la que preveu aquesta resolució o que vulneren els drets fonamentals a l'honor, la imatge i la intimitat personal i familiar de terceres persones o que siguen contràries a la dignitat de la persona.



Desena. Òrgan responsable de la gestió de la Bústia de Denúncies

Correspon a la direcció d'Anàlisi i Investigació de l'Agència gestionar les comunicacions a què es refereix aquesta resolució.

Mapa web