Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 19/2018, de 16 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes econòmiques destinades a l'escolarització en els centres autoritzats d'Educació Infantil i escoles infantils municipals de primer cicle de la Comunitat Valenciana. [2018/4898]

(DOGV núm. 8298 de 18.05.2018) Ref. Base de dades 004945/2018




Índex

Preàmbul

Capítol I. Disposicions d'aplicació general

Article 1. Objecte

Article 2. Procediment de concessió

Article 3. Compatibilitat

Article 4. Comissió avaluadora

Article 5. Instrucció i resolució del procediment

Article 6. Control i supervisió de les ajudes

Article 7. Aplicacions informàtiques

Article 8. Comunicació d'ajudes públiques a la UE

Capítol II. Regulació de les ajudes destinades a l'escolarització de l'alumnat de 0 a 3 anys matriculat en centres autoritzats d'Educació Infantil i de l'alumnat de 0 a 2 anys matriculat en escoles infantils municipals de la Comunitat Valenciana

Article 9. Persones beneficiàries

Article 10. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

Article 11. Obligacions i documentació dels centres i escoles municipals

Article 12. Entitat col·laboradora

Article 13. Llindar de renda

Article 14. Membres computables de la unitat familiar

Article 15. Determinació de la renda familiar

Article 16. Renda per càpita familiar

Article 17. Sol·licituds i documentació

Article 18. Tramitació de les sol·licituds

Article 19. Criteris de baremació i imports

Article 20. Procediment per a atorgar les ajudes

Article 21. Justificació de l'assistència de l'alumnat

Article 22. Pèrdua de la condició de persona beneficiària

Article 23. Facturació del servei d'escolarització

Article 24. Canvi de centre

Article 25. Règim de pagament

Article 26. Causes i procediments de reintegrament i circumstàncies per a la modificació de la resolució

Capítol III. Regulació de les ajudes destinades a l'escolarització de l'alumnat de 2 a 3 anys matriculat en escoles infantils municipals de la Comunitat Valenciana

Article 27. Persones jurídiques beneficiàries

Article 28. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

Article 29. Sol·licituds i documentació. Tramitació

Article 30. Import de l'ajuda

Article 31. Procediment per a atorgar les ajudes

Article 32. Règim de pagament i Justificació

Article 33. Causes i procediments de reintegrament i circumstàncies per a la modificació de la resolució

Disposició addicional

Única. No-incidència pressupostària

Disposició transitòria

Única. Normativa aplicable a convocatòries anteriors

Disposicions finals

Primera. Normativa aplicable

Segona. Instruccions de desenvolupament

Tercera. Delegació de competències

Quarta. Entrada en vigor

Disposició derogatòria





PREÀMBUL



L'article 53.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana disposa que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que disposa l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, ho desenvolupen, de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1) de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, defineix l'Educació Infantil com una etapa educativa, de caràcter voluntari, que atén xiquets i xiquetes des del naixement fins als 6 anys.

Així mateix, estableix que les administracions públiques promouran un increment progressiu de l'oferta de places públiques en el primer cicle de l'Educació Infantil i coordinaran les polítiques de cooperació entre elles i les corporacions locals i entitats privades per a assegurar una oferta educativa en aquest cicle.

En la mateixa línia marcada per la Llei orgànica d'educació, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport ha publicat en els últims anys convocatòries d'ajudes a l'escolarització de l'alumnat de 0 a 3 anys, per a l'alumnat dels centres i escoles municipals d'Educació Infantil de primer cicle, amb l'objectiu d'aconseguir un servei educatiu de qualitat que al mateix temps facilite la conciliació de la vida familiar i laboral i avançar en la compensació de les desigualtats.



Per això, amb l'objecte d'atendre en major mesura les famílies amb menys recursos, s'estableix com a criteri per a l'assignació de les ajudes les característiques socioeconòmiques de l'alumnat. En aquest sentit, les ajudes es concediran en funció dels nivells de renda de les famílies. L'alumnat beneficiari de la renda valenciana d'inclusió social tindrà l'accés directe com persona beneficiària, d'acord amb allò establert en la Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió. Així mateix tindran aquest accés directe els fills o filles de víctimes de violència de gènere.

Ateses les característiques psicoevolutives específiques d'aquesta edat, l'escolarització ajuda a millorar el desenvolupament físic, afectiu, social i moral, així com el desenvolupament de les estructures inicials del coneixement que permeten i faciliten les adquisicions d'aprenentatges posteriors.

Aquesta escolarització és més recomanable, si cap, en el moment en el qual les xiquetes i xiquets solen fixar la comunicació verbal, així com la construcció del pensament i comencen a consolidar la seua autonomia. Aquest moment coincideix entre els 2 i els 3 anys; per això, tenint en compte els beneficis integrals per als xiquets i xiquetes d'aquesta introducció primerenca al sistema educatiu, i considerant al seu torn que aquesta mesura facilita la conciliació de la vida laboral i familiar, fomenta la integració socioeducativa, i contribueix a previndre i reduir els factors d'exclusió social de la població, pel caràcter compensador que l'escola exerceix en edats primerenques, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport aposta per avançar en la gratuïtat d'aquesta escolarització, i en conseqüència, a partir del curs 2018-2019, promoure el finançament del cost total de l'escolarització de l'alumnat de 2-3 anys matriculat en escoles infantils municipals de la Comunitat Valenciana.

Pels motius anteriorment exposats, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport considera necessari establir les bases que regulen les ajudes dirigides a l'alumnat escolaritzat en les escoles infantils de primer cicle de titularitat de corporacions locals i en els centres autoritzats d'Educació Infantil de primer cicle de titularitat privada.



A aquestes ajudes les és aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i, en els preceptes que els siguen aplicables, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions.



Així mateix, aquesta ordre s'ajusta al que es disposa en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, d'acord amb el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015 mencionada, ha emés informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la conselleria competent en matèria d'educació.

A més, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents amb les entitats més representatives per raó de la matèria.

Per tot açò, en virtut de les atribucions que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, l'article 160 de la referida Llei 1/2015 i el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, a proposta de la Direcció General de Centres i Personal Docent, una vegada complits els tràmits que estableix el Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions d'aplicació general



Article 1. Objecte

La present ordre té com a objecte establir les bases reguladores que regiran el programa d'ajudes Bo Infantil destinat a la concessió d'ajudes econòmiques a l'escolarització de l'alumnat de 0 a 3 anys, matriculat en centres autoritzats d'educació infantil de primer cicle (d'ara endavant centres), i en escoles infantils municipals autoritzades (d'ara endavant escoles municipals), per al finançament total o parcial del cost d'escolarització.



Article 2. Procediment de concessió

1. El procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva i s'iniciarà d'ofici mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la convocatòria aprovada per resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació.

2. Amb les mateixes condicions establides en aquestes bases, i sempre que existisca disponibilitat pressupostària, es podrà preveure una nova convocatòria de sol·licituds per a aquells casos en els quals no s'haja pogut participar en la convocatòria ordinària.



Article 3. Compatibilitat

L'import d'aquestes ajudes no podrà superar en cap cas, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, el cost de l'activitat subvencionada, tal com s'estableix en l'art. 19.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Article 4. Comissió avaluadora

1. L'examen i la valoració dels expedients presentats, així com la consegüent proposta de concessió i denegació de les ajudes, corresponen a una comissió composta per:

President/a: la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de centres docents.

Vocals:

– El o la cap del Servei de Títols, Programes de Gratuïtat i Ajudes a l'Estudi de la direcció general competent en matèria de centres docents, o un funcionari o funcionària de la mencionada direcció general.

Un o una representant de la Federació de Municipis i Províncies de la Comunitat Valenciana.

– Un o una representant de cadascuna de les organitzacions empresarials i de titulars de l'ensenyament privat més representatives de la Comunitat Valenciana.

– Un o una representant de cadascuna de les confederacions de pares i mares d'alumnes que forme part de la Mesa de Pares.

– Un funcionari o funcionària de la subdirecció general competent en matèria d'ordenació educativa.

– Els o les caps de la Secció de Centres de les direccions territorials competents en matèria d'educació de les respectives províncies, o un funcionari o funcionària designat per aquesta.

– El o la cap de la Secció d'Autoritzacions i Concerts de la direcció general competent en matèria de centres docents, o un funcionari o funcionària designat per aquesta.

– Un funcionari o funcionària de la conselleria competent en matèria d'educació, que farà les funcions de secretari de la comissió, amb veu però sense vot.

En cas de vacant, absència, malaltia o qualsevol altra causa legal, el règim de suplències serà el següent:

– El president o presidenta i el secretari o secretària de la comissió seran substituïts per un altre funcionari o funcionària de la direcció general competent en matèria de centres docents.

2. En allò que no preveu el punt anterior, la comissió ajustarà el seu funcionament al que s'estableix sobre òrgans col·legiats en la legislació aplicable sobre procediment administratiu comú.

3. La comissió avaluadora que es constituïsca a l'empara d'aquesta ordre s'ajustarà als principis de composició i presència equilibrada entre homes i dones establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, llevat que en el moment de constitució d'aquesta comissió, per raons fundades i objectives, degudament motivades, no fóra possible.



Article 5. Instrucció i resolució del procediment

1. La instrucció del procediment correspondrà a la subdirecció general competent en matèria de centres docents de la direcció general amb competències en matèria de centres docents, la qual acordarà totes les actuacions necessàries per a verificar el compliment dels requisits establits per a optar a les ajudes previstes en aquesta ordre.

2. Una vegada rebuda i revisada la documentació necessària per a procedir a la concessió d'aquestes ajudes establida en aquesta ordre de bases i en la corresponent convocatòria, i acabat el termini d'esmenes, la subdirecció general competent en matèria de centres docents, com a òrgan instructor del procediment, vist l'expedient, l'informe de la comissió avaluadora, i que no han de ser tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions i proves diferents de les ja adduïdes per les persones interessades, de conformitat amb l'article 24, punt 4, de la Llei general de subvencions, emetrà un informe de conformitat amb els barems a partir dels quals es concediran les ajudes a l'alumnat de 0 a 3 anys matriculat en centres i de 0 a 2 anys matriculat en escoles municipals, així com especificant el detall de l'ajuda concedida a cada escola municipal per a l'escolarització de l'alumnat de 2-3 anys, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries, i elevarà la proposta sobre concessió de quantitats, així com possibles exclusions per incompliment d'allò que s'estableix en les bases i en la corresponent convocatòria, a la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents, que resoldrà per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació.



3. La corresponent resolució definitiva contindrà la relació de l'alumnat i de les escoles municipals que participen en la convocatòria, detallant les persones beneficiàries i les quantitats de les ajudes mensuals concedides, així com les sol·licituds denegades i excloses amb el motiu de la denegació i exclusió.

4. Amb caràcter previ a la resolució del procediment, a més dels informes exigits per la normativa aplicable, s'emetrà informe del resultat de l'avaluació de les sol·licituds i informe de l'òrgan instructor en el qual conste que de la informació que obra en el seu poder es desprén que els beneficiaris compleixen tots els requisits necessaris per a accedir a aquelles.

5. La resolució es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana d'acord amb el que es determine en la convocatòria.

6. Els centres i escoles municipals disposaran, a través de l'aplicació informàtica de la conselleria, de la llista corresponent a l'alumnat de 0 a 3 anys matriculat en centres i a l'alumnat de 0 a 2 anys matriculat en escoles municipals que ha sol·licitat ajuda. En aquesta llista constarà l'import individual concedit per al curs escolar. La informació corresponent es publicarà en la pàgina web de la conselleria, la qual produirà efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que estableix la normativa reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Així mateix, les persones sol·licitants podran accedir telemàticament a aquesta informació en l'adreça electrònica habilitada per a tal efecte per la conselleria.

7. Les escoles municipals disposaran, a través de l'aplicació informàtica de la conselleria, de l'import de l'ajuda total concedida per a l'escolarització del seu alumnat de 2-3 anys.

8. La resolució a la qual fa referència aquest article serà dictada i publicada en el termini màxim de sis mesos des que finalitze el termini de presentació de sol·licituds. En cas que, transcorregut aquest termini, no s'haja dictat cap resolució, les sol·licituds presentades es consideraran desestimades per silenci administratiu, sense perjudici de l'obligació de l'Administració de resoldre, de conformitat amb el que disposa la legislació aplicable sobre procediment administratiu comú. Aquesta resolució posarà fi a la via administrativa, i podrà ser impugnada d'acord amb la legislació vigent.



Article 6. Control i supervisió de les ajudes

1. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida es realitzarà mitjançant la revisió de la documentació que a aquest efecte s'ha establit en la present ordre de bases.



2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, es durà a terme en els termes establits en el pla de control que establirà a aquest efecte la direcció general competent en matèria de centres docents, segons s'estableix en l'article 169.3 de la Llei 1/2015, mencionada anteriorment.





Article 7. Aplicacions informàtiques

1. Per a facilitar el funcionament, l'organització i la gestió de les ajudes regulades en aquesta ordre, serà imprescindible l'ús de l'aplicació informàtica que determine la Conselleria competent en matèria d'educació, per part dels centres i escoles municipals, així com per l'entitat col·laboradora. A aquest efecte, l'administració facilitarà les instruccions o manuals d'ajuda que siguen necessaris per a l'ús d'aquesta aplicació.



Article 8. Comunicació d'ajudes públiques a la Unió Europea

La present ordre, de conformitat amb el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, està exempta de notificació a la Comissió Europea per no ser-li aplicable l'article 107, apartat 1, del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, en la mesura que les ajudes van dirigides, com beneficiaris finals, a persones físiques i, per tant, no afecten els intercanvis comercials entre els estats membres.





CAPÍTOL II

Regulació de les ajudes destinades a l'escolarització de l'alumnat de 0 a 3 anys matriculat en centres autoritzats d'educació infantil i de l'alumnat de 0 a 2 anys matriculat en escoles infantils municipals de la Comunitat Valenciana.



Article 9. Persones beneficiàries

1. L'alumnat de 0 a 3 anys matriculat en centres d'educació infantil autoritzats i el de 0 a 2 anys matriculat en escoles infantils municipals de la Comunitat Valenciana, que tindrà finançat de manera parcial el cost d'escolarització, d'acord amb el barem i condicions que s'estableixen en la present ordre i en la corresponent convocatòria.



2. No podrà ser beneficiari d'aquesta ajuda l'alumnat següent:

a) El matriculat en centres d'educació infantil de primer cicle de titularitat de fundacions laborals constituïdes per empreses privades o de titularitat de qualsevol altra institució pública o privada, quan es dediquen a l'atenció exclusiva de fills o filles de personal empleat o ocupen per a aquest fi el 75 % de la seua capacitat.

b) L'alumnat fill o filla o tutelat del personal treballador del centre que reba els ensenyaments gratuïtament (becats), però sí que comptabilitzaran a l'efecte de la ràtio màxima autoritzada de la unitat afectada.



Article 10. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

L'alumnat, per a poder ser beneficiari d'aquestes ajudes, haurà de complir, a la finalització del termini de presentació de sol·licituds, els requisits i obligacions següents:

1. Haver nascut o estar previst el seu naixement (nasciturus) amb anterioritat a la data que es determine en cada convocatòria.

2. Estar matriculat, en el curs escolar al qual es refereix la convocatòria, en el primer cicle d'Educació Infantil, en una escola municipal o centre, i que aquests complisquen el que preveu l'article 11 d'aquesta ordre.

3. Haver presentat, en la forma i en els terminis establits per a això, la sol·licitud d'ajuda i la documentació que es determine en aquestes bases i, si és procedent, en la convocatòria, d'acord amb el model i pels mitjans que s'establisquen en aquesta.

4. No estar inclòs en alguna de les circumstàncies establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Les persones beneficiàries d'aquestes ajudes queden exonerades d'acreditar el compliment d'obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, de conformitat amb el que estableix la normativa vigent en matèria de subvencions amb càrrec als pressupostos de la Generalitat.



Aquests requisits hauran de mantindre's al llarg del curs per al qual se sol·licita l'ajuda.

5. El pare, la mare o el tutor o tutora legal dels alumnes beneficiaris haurà de justificar mensualment l'ajuda mitjançant la forma de justificació que s'indique en la convocatòria.



Article 11. Participació, obligacions i documentació dels centres i escoles municipals

Els titulars o representants autoritzats dels centres i escoles municipals, tant de gestió directa com indirecta, per a participar en el programa de bo infantil i que el seu alumnat puga ser beneficiari d'aquestes ajudes, hauran d'acceptar les condicions i obligacions que s'estableixen en la present ordre i en la convocatòria.

Així, hauran de:

1. Estar degudament autoritzades per la conselleria competent en matèria d'educació, per a cada curs escolar, amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria corresponent en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

No obstant l'anterior, les escoles municipals que es troben en tràmit d'autorització i que disposen de tots els informes preceptius necessaris en la data prevista en el paràgraf anterior podran participar en la convocatòria i hauran de disposar, amb anterioritat a la resolució d'aquesta, del corresponent conveni signat.

2. Complir el que es preveu en la normativa en vigor, que estableix els requisits mínims que han de complir els centres i escoles municipals que impartisquen el primer cicle d'educació infantil a la Comunitat Valenciana, així com qualsevol altra normativa aplicable.

3. Complir, com a mínim, amb el calendari i horari escolar previst en la normativa vigent.

4. No superar la ràtio màxima professorat/alumnat que establisca la normativa en vigor, excepte increment de ràtio degudament autoritzat per la direcció territorial competent.

5. Disposar, com a mínim, del nombre de professionals amb la qualificació que determine la normativa en vigor.

6. Respecte al seu personal, hauran de complir el que es preveu en la normativa vigent en matèria de protecció del menor.

7. Tindre la totalitat del personal donat d'alta en el règim de Seguretat Social que els corresponga, d'acord amb la normativa aplicable.



8. Realitzar les actuacions previstes en l'article 18, en els terminis establits per a això.

9. Els centres i les escoles municipals remetran a la subdirecció general amb competències en centres docents, pels mitjans que s'indiquen en la convocatòria, un certificat signat per la persona titular del centre i per l'interventor o interventora de la corporació local titular de l'escola municipal, del cost de les places autoritzades detallades per grups d'edat.

10. Comunicar als pares, mares, tutors o tutores o representants legals dels alumnes escolaritzats l'eina de justificació d'assistència, així com la necessitat de justificar, mensualment, mitjançant aquesta, l'assistència dels seus fills/es al centre o escola municipal.

11. Certificar mensualment a la subdirecció general amb competències en centres docents l'assistència al centre de l'alumnat beneficiari de l'ajuda.

12. Descomptar de les factures a pagar per les famílies per concepte d'escolarització l'import de l'ajuda concedida en el moment en què el centre haja percebut la subvenció.

13. Tramitar i comunicar, en els terminis establits per a això, les altes i baixes d'alumnat beneficiari, per canvi de centre o per qualsevol altre motiu.

14. Publicar en un lloc visible del centre o escola municipal la resolució definitiva d'adjudicació de l'ajuda.

15. El sotmetiment a les actuacions de comprovació a efectuar per la subdirecció general amb competències en centres docents, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents aportant tota la informació que els siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

16. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, en la mesura que puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

17. Incloure en el rètol i la publicitat del centre el fet de participar en el programa d'ajudes Bo Infantil de la Generalitat.

18. No trobar-se inclosos en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

19. Les entitats locals hauran d'acreditar que estan al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes de conformitat amb la normativa aplicable, tal com s'estableix a l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.



20. Els centres privats d'educació infantil i els concessionaris d'escoles municipals hauran d'acreditar que estan al corrent de les seues obligacions tributàries davant d'hisenda estatal autonòmica i Seguretat Social per procedir al pagament al centre i al concessionari de l'ajuda concedida al seu alumnat, en els termes que preveu la normativa vigent.



21. Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits previstos en l'article 26 d'aquesta ordre.

22. Complir, si escau, les obligacions en matèria de publicitat de subvencions que preveu la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

23. Els centres i escoles municipals hauran de remetre el model de domiciliació bancària d'acord amb el model disponible en la web de la conselleria competent en matèria d'educació.

24. Els titulars de les escoles municipals remetran a la Subdirecció General amb competències en centres docents, pels mitjans que s'indiquen en la convocatòria, un certificat en el qual conste la partida pressupostària per al manteniment de l'escola que figure en els pressupostos de l'entitat local per a l'exercici corresponent.

25. En cas que la gestió del centre es realitze a través d'organismes autònoms, empreses públiques o altres ens de dret públic de titularitat de l'entitat local, serà necessari aportar una certificació del secretari o secretària de la corporació local on s'acredite aquesta titularitat.



26. Quan la gestió d'una escola municipal siga indirecta, aquesta ho haurà de ser al 100 %, i haurà de realitzar la tramitació de l'ajuda el concessionari que gestione aquesta escola d'Educació Infantil de primer cicle, així com complir els requisits i obligacions establides en aquesta ordre. En aquest cas, s'haurà de remetre a la subdirecció general amb competències en centres docents, pels mitjans que s'indiquen en la convocatòria, la documentació actualitzada que acredite la relació jurídica de la corporació local amb l'entitat que gestiona el centre (contractes i plecs preparatoris d'aquesta).

27. Les escoles municipals, tant les de gestió directa com les de gestió indirecta, realitzaran el procés d'admissió d'alumnat segons l'establit en la disposició addicional segona del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell que regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Per a l'alumnat que ja estiga matriculat en l'escola municipal, es prioritzarà la seua continuïtat respecte de l'alumnat de nou ingrés, d'acord amb el procediment d'admissió de l'esmentada normativa.



28. Els centres i escoles municipals hauran de remetre qualsevol altra documentació que s'indique en la convocatòria.

Tots els membres del centre que intervenen en el procés de tramitació d'aquestes ajudes guardaran la reserva deguda sobre les dades que conté la documentació pertinent, amb la finalitat de garantir la intimitat dels sol·licitants, d'acord amb el que es disposa en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.



L'incompliment de les obligacions donarà lloc a l'exigència de les responsabilitats o sancions que corresponguen, d'acord amb el títol IV de la Llei 38/2003, general de subvencions, i el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

La conselleria competent en matèria d'educació crearà una base de dades que haurà de reunir tots els requisits exigits per la normativa en vigor per a la protecció de dades de caràcter personal, especialment d'acord amb el que estableixen la Llei orgànica 15/1999, de protecció de dades de caràcter personal, i el Reial decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de Desenvolupament de la Llei, i d'acord amb l'esmentat Decret 220/2014.



Article 12. Entitat col·laboradora

1. De conformitat amb l'article 12 de la Llei 38/2003, general de subvencions, mitjançant un procediment sotmés als principis de publicitat, concurrència, igualtat i no-discriminació, de conformitat amb la llei de contractes en vigor, la conselleria competent en matèria d'educació contractarà una empresa que actuarà com a entitat col·laboradora en els treballs necessaris per a la gestió i justificació de la convocatòria anual d'aquestes ajudes.

2. L'entitat col·laboradora haurà de reunir els requisits d'experiència professional acreditada en la gestió dels procediments de concessió de subvencions convocats per les administracions públiques.

3. En aquestes actuacions, l'entitat col·laboradora actuarà en nom i per compte de l'òrgan concedent amb caràcter general amb tots els efectes relacionats amb la subvenció i haurà de complir amb els requisits i obligacions establits en els articles 13 i 15 de la Llei 38/2003 mencionada.



Article 13. Llindar de renda

1. Per a tindre dret a l'ajuda no es podran superar els llindars màxims de renda familiar en els termes que s'establisquen en la convocatòria.

2. L'exercici econòmic computable a l'efecte de la determinació de la renda familiar s'indicarà en la convocatòria.



Article 14. Membres computables de la unitat familiar

1. Són membres computables de la unitat familiar, sempre que convisquen en el domicili familiar:

– La persona o les persones progenitores o representants legals.

– L'alumne o l'alumna.

– Els germans i/o germanes menors de 26 anys, o majors d'aquesta edat quan es tracte de persones amb diversitat funcional amb un grau superior al 33 %, que convisquen en el mateix domicili i sempre que no perceben cap tipus d'ingressos.

La justificació documental dels membres de la unitat familiar s'efectuarà mitjançant la presentació de la documentació que s'indica en aquesta ordre i qualsevol altra documentació la qual estiga vigent en el moment de la convocatòria.

2. En cas de divorci o separació legal de les persones progenitores, no es considerarà membre computable aquell que no convisca amb la persona sol·licitant de l'ajuda. No obstant això, s'aplicarà també en relació amb la viduïtat d'alguna de les persones progenitores, sí que tindrà la consideració de membre computable, si s'escau, el nou cònjuge, o persona unida per anàloga relació, que convisca en el mateix domicili, encara que no es trobe legalitzada la seua situació com a parella de fet, i la seua renda s'inclourà dins del còmput de la renda familiar.

3. En cas de custòdia compartida, es consideraran membres de la unitat familiar aquelles persones que convisquen en el domicili en què es trobe empadronat l'alumnat beneficiari.

4. En els supòsits en els quals l'alumnat beneficiari es trobe en situació d'acolliment, serà aplicable a la família d'acolliment el que es disposa en els paràgrafs anteriors.

5. Les situacions específiques de la unitat familiar s'acreditaran aportant la documentació la qual s'indica en aquesta ordre i qualsevol altra documentació la qual estiga prevista en la legislació vigent en el moment de la convocatòria.



Article 15. Determinació de la renda familiar

La renda familiar anual és la suma de les rendes de l'any que es determine en cada convocatòria, corresponents als membres que integren la unitat familiar segons el que es disposa en l'article anterior, calculada de conformitat amb la normativa reguladora de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i segons s'indique en la corresponent convocatòria.



Article 16. Renda per càpita familiar

A l'efecte d'aquestes bases reguladores, es considera que la renda per càpita familiar és el quocient resultant de dividir la renda familiar anual, que s'obté d'aplicar els imports indicats en l'article anterior i en la corresponent convocatòria, entre el nombre de membres de la unitat familiar, definida segons el que es disposa en l'article 14 d'aquesta ordre.



Article 17. Sol·licituds i documentació

1. Podrà sol·licitar les ajudes la persona o les persones progenitores o representants legals de l'alumnat indicat en l'article 9 d'aquesta ordre.



2. Les sol·licituds es formalitzaran seguint els models, forma i terminis que es determinen en la convocatòria. Excepcionalment, es podran establir terminis extraordinaris en casos d'alumne fill o filla de víctima de violència de gènere que requerisca especial protecció o de dones en risc d'exclusió social, en la forma que es determine en la convocatòria.

3. La sol·licitud haurà d'estar degudament emplenada i signada per la persona sol·licitant.

4. En cas que per a un alumne o alumna es presente sol·licitud en més d'un centre i/o escola municipal, aquesta no serà atesa en cap d'aquests, fins que no siga resolta aquesta incidència.

5. La sol·licitud inclou l'autorització, per part de la persona sol·licitant, al fet que la tramitació d'aquesta es realitze a través del centre o escola municipal.

6. La sol·licitud inclou una declaració responsable de la persona sol·licitant, en la qual farà constar que no percep ingressos o subvencions d'altres entitats que en el seu conjunt superen el cost de l'escolarització del lloc escolar.

7. La sol·licitud inclou una declaració responsable de no estar inclòs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari, assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

8. La persona sol·licitant haurà de presentar, juntament amb la sol·licitud, la fotocòpia acarada del seu DNI/NIF/NIE o passaport (només estrangers sense NIE) en vigor i fotocòpia acarada de la targeta SIP (sistema informació poblacional) de l'alumne o alumna per al qual se sol·licita l'ajuda.

9. En cas que se sol·licite l'ajuda per a un alumne nasciturus, s'haurà d'aportar certificació mèdica oficial que acredite l'embaràs en el moment de la presentació de la sol·licitud en la qual farà constar l'estat i la setmana de gestació. Aquest certificat serà emés pel metge col·legiat del centre públic de salut que correspon a la dona gestant i, en cas de no ser legalment possible aquesta opció, s'aportarà certificat emés pel metge col·legiat de la mutualitat professional corresponent. En aquest últim cas, s'hi adjuntarà una declaració responsable de la interessada on s'indicarà la impossibilitat legal d'obtindre el certificat del metge del centre públic de salut i el motiu d'aquesta.

10. En la sol·licitud haurà d'indicar-se el nombre de membres de la unitat familiar. Així mateix, haurà de consignar-se, de manera clara i llegible, el nom complet, el número de DNI/NIF/NIE o passaport (només estrangers sense NIE) i hi haurà de constar la signatura de la persona o les persones progenitores o, si s'escau, nou cònjuge o persona unida per anàloga relació o pels representants legals, sempre que convisquen amb l'alumne o alumna, a l'efecte de l'obtenció de les dades de renda necessàries per a valorar la sol·licitud, i hi haurà d'adjuntar-se la següent documentació preceptiva: fotocòpia acarada del DNI/NIF/NIE o passaport (només estrangers sense NIE) de la resta de membres de la unitat familiar que figuren en la sol·licitud; fotocòpia acarada del llibre de família complet o documentació oficial acreditativa dels membres de la unitat familiar.

11. L'acreditació de les dades econòmiques dels membres de la unitat familiar serà recollida per la conselleria competent en matèria d'educació a la Agència Estatal d'Administració Tributària, de forma telemàtica. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones sol·licitants autoritzen expressament a què, per part d'aquesta administració, se sol·liciten aquestes dades.

12. En el cas que existissen germans o germanes majors de 26 anys amb un grau de diversitat funcional igual o superior al 33 %, que convisquen en el mateix domicili, s'haurà d'adjuntar el certificat de discapacitat corresponent.

13. Les famílies monoparentals hauran d'acreditar aquesta condició, d'acord amb el que s'estableix a la normativa vigent que regula el reconeixement de família monoparental en la Comunitat Valenciana o, en el seu cas, qualsevol document que acredite legalment aquesta condició.



14. L'alumnat destinatari de la renda valenciana d'inclusió acreditarà, en el seu cas, aquesta situació amb la presentació de la còpia confrontada de la resolució de la persona titular de la prestació de la renda valenciana d'inclusió, o en el seu cas, d'ofici per l'òrgan competent en la matèria, d'acord amb el que es determine en la corresponent convocatòria anual.

15. Per una altra banda, l'alumnat que siga fill o filla de víctima de violència de gènere acreditarà, en el seu cas, tal circumstància amb la presentació de la còpia confrontada de l'Ordre de protecció a favor de la víctima, o, si és el cas, la sentència definitiva condemnatòria por fets constitutius de violència de gènere en la qual s'acorden mesures de protecció a favor de la víctima que estiguen vigents durant la tramitació de l'ajuda. Excepcionalment, serà títol d'acreditació d'aquesta situació l'informe del Ministeri Fiscal que indique l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència de gènere, mentre que no es dicte ordre de protecció o la presentació de certificat acreditatiu d'atenció especialitzada per un organisme públic competent en matèria de violència sobre la dona actualitzat a la data de presentació de l'ajuda. En aquest cas la documentació acreditativa s'enviarà directament a la subdirecció general amb competències en centres docents.



16. L'acreditació de les dades dels punts 12 a 15 d'aquest article es podrà acreditar d'ofici per l'òrgan competent en cada una de les matèries d'acord amb el que es determine en la convocatòria. Mitjançant la seua signatura en la sol·licitud, les persones sol·licitants autoritzen expressament que, per part d'aquesta administració, se sol·liciten aquestes dades.

17. Qualsevol altra documentació que es requerisca en la convocatòria.



Article 18. Tramitació de les sol·licituds

1. Els centres i escoles municipals recepcionaran les sol·licituds d'ajuda de l'alumnat, i comprovaran que la sol·licitud estiga correctament emplenada i que s'aporte tota la documentació exigida en la convocatòria.

Les persones sol·licitants podran accedir a l'aplicació de la conselleria i emplenar la sol·licitud de l'ajuda, la qual haurà de lliurar en el centre o escola municipal on el seu fill o filla estiga matriculat, juntament amb la documentació preceptiva assenyalada.

En cas d'alumnat sol·licitant de l'ajuda de cursos anteriors, la persona sol·licitant només haurà de lliurar la sol·licitud, i la documentació preceptiva assenyalada en aquells casos en els quals la seua situació familiar haja variat respecte a la sol·licitud anterior.

2. Verificades les sol·licituds, els centres i escoles municipals incorporaran les dades del seu alumnat a través de l'aplicació informàtica de la conselleria, d'acord amb el model normalitzat que es facilite, utilitzant exclusivament els mitjans electrònics facilitats pels servidors d'informació de la Generalitat, de conformitat amb el que preveu el Decret 220/2014, d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana. Per a això, hauran de disposar d'algun dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat.



Aquesta tramitació per part dels centres i escoles municipals es realitzarà en el termini que es determine en la convocatòria.

A més, hauran de remetre a l'entitat col·laboradora les sol·licituds originals d'ajuda de l'alumnat, juntament amb la documentació que acompanya la sol·licitud.

3. En cas que un alumne o alumna estiga inscrit en més d'un centre i/o escola municipal, la seua sol·licitud no serà validada fins que no siga resolta aquesta incidència.



Article 19. Criteris de baremació i imports

1. L'import de l'ajuda del cost d'escolarització es determinarà en funció de la renda per càpita familiar, calculada de conformitat amb el que es preveu en l'article 16 d'aquesta ordre.

D'acord amb el que es preveu en l'article 13 d'aquesta ordre, seran excloses d'aquestes ajudes les sol·licituds de l'alumnat que superen el llindar de renda familiar que es determine en la convocatòria. La resta de sol·licituds es classificaran en funció del tram d'edat de l'alumnat i de la seua renda per càpita familiar.

2. La direcció general competent en matèria de centres docents, en funció de l'import previst en cada convocatòria, i una vegada descomptat l'import de l'ajuda destinada a l'alumnat de 2-3 anys matriculat en escoles municipals, determinarà per a la resta de l'alumnat els trams de renda per a cada interval d'edat i l'import de l'ajuda assignat a cada tram, el qual es distribuirà proporcionalment el nombre d'alumnes que complisquen els requisits en cada interval d'edat.



3. Els imports màxims i mínims de l'ajuda per tram d'edat i curs escolar s'establiran en cada convocatòria.

4. L'alumnat destinatari de la renda valenciana d'inclusió social tindrà l'accés directe com a persona beneficiària, i l'import a subvencionar serà el que s'establisca en la convocatòria.

5. L'alumnat que siga fill o filla de víctima de violència de gènere, la unitat familiar del qual no supere el llindar de renda regulat en l'article 13 d'aquesta ordre, tindrà l'accés directe com a persona beneficiària i l'import a subvencionar serà el que s'establisca en la convocatòria.



6. Quan una escola municipal tinga matriculats menys de 14 alumnes, en total, a l'alumnat beneficiari de 0-2 anys se li incrementarà el doble de l'import de l'ajuda del cost d'escolarització, sempre que en la localitat no existisca un altre centre per a impartir aquest nivell i aquest alumnat romanga en aquesta escola municipal.



Article 20. Procediment per a atorgar les ajudes

1. A la vista de les dades introduïdes en l'aplicació informàtica de la conselleria pels centres i escoles municipals, la conselleria competent en matèria d'educació procedirà a recaptar la informació econòmica de les persones sol·licitants a través de l'Agència Tributària.



2. Efectuada la baremació de les sol·licituds, en funció d'aquesta informació econòmica, s'obtindrà la llista provisional de les sol·licituds admeses, de les quantitats de les ajudes mensuals, així com de les sol·licituds denegades i excloses per falta de documentació o per incórrer, entre altres, en les circumstàncies que s'indiquen a continuació:



a) Superació del llindar de renda familiar establit en l'article 13 d'aquesta ordre.

b) Absència de la documentació requerida en aquesta ordre que impossibilita recaptar la informació tributària.

c) Incompliment d'obligacions fiscals, tant per incomplir l'obligació de declarar com per constar diverses declaracions en l'AEAT.

d) Comunicació per part de l'AEAT que no ha identificat a la persona sol·licitant.

3. Les llistes provisionals de l‘alumnat admès i exclòs, amb indicació dels motius d'exclusió, i l'import provisional de l'ajuda concedida, es donaran a conèixer a les persones interessades, d'acord amb el que es determine en la corresponent convocatòria.

4. Cada centre i escola municipal disposarà, a través de l'aplicació informàtica de la conselleria, d'una llista detallada de l'alumnat beneficiari del seu centre o escola municipal, que serà custodiat per la direcció del centre o escola municipal. Aquesta llista podrà ser consultada per les persones sol·licitants individualment a l'efecte de comprovar la correcció de les dades que els afecten. Així mateix, les persones sol·licitants podran consultar telemàticament la situació de la seua sol·licitud en aquesta llista provisional, en l'adreça electrònica que els serà facilitada des de la conselleria.

5. Figurar en aquesta llista no suposarà adquirir la condició de persona beneficiària de l'ajuda, i les quantitats assignades seran provisionals. La quantia de l'ajuda atorgada i la condició de persona beneficiària s'obtindrà únicament en la resolució definitiva d'aquella, prevista en l'article 5, una vegada s'hagen resolt les al·legacions presentades, d'acord amb el que es preveu en el paràgraf següent.

6. En relació amb aquestes llistes provisionals i de conformitat amb el que es preveu en la legislació aplicable sobre procediment administratiu comú, les persones interessades tindran un termini de 10 dies, comptats a partir de la notificació, per a esmenar els defectes observats i presentar les al·legacions que consideren oportunes, d'acord amb el que s'establisca en la convocatòria.



Article 21. Justificació de l'assistència de l'alumnat

1. La persona o persones progenitores o representants legals de l'alumnat beneficiari, una vegada resolta la convocatòria, hauran de justificar, mensualment, l'assistència del seu fill o filla al centre o escola municipal durant eixe mes, mitjançant una ferramenta de gestió adequada que els serà facilitada una vegada resolta la convocatòria.

2. El centre o escola municipal on estiga matriculat l'alumnat beneficiari haurà de certificar mensualment, en l'aplicació informàtica de la conselleria, l'assistència del seu alumnat.



Article 22. Pèrdua de la condició de persona beneficiària

Seran causes específiques per a la pèrdua de la condició de persona beneficiària de les ajudes regulades en aquesta ordre, les següents:

a) La baixa definitiva de l'alumne o alumna en el centre o en l'escola municipal i la no-incorporació a un altre centre o escola municipal al llarg del curs escolar.

b) No formalitzar, si s'escau, els documents existents per als canvis d'escola municipal o centre, en el moment en què es produïsquen.



c) Incompatibilitat sobrevinguda de l'ajuda a les persones beneficiàries particulars, d'acord a la Llei 38/2003, general de subvencions.



d) Haver obtingut una plaça escolar sostinguda totalment amb fons públics per al curs escolar de cada convocatòria.

e) Renúncia voluntària realitzada per la persona sol·licitant.



Article 23. Facturació de l'escolarització

1. A l'efecte de l'aplicació de l'ajuda concedida, en l'elaboració de la facturació i en el cobrament de quotes a les famílies, els centres i escoles municipals utilitzaran els conceptes d'escolarització següents, sempre amb determinació mensual:

a) Cost del lloc escolar per alumne o alumna del centre.

b) Ajuda concedida a l'alumne o alumna.

c) Quota real cobrada a les famílies.

L'import màxim que els centres i escoles municipals podran cobrar a les famílies, en concepte d'escolarització de l'alumnat beneficiari de les ajudes, serà el resultat de restar l'ajuda concedida al cost d'escolarització fixat pel centre o escola municipal.

2. Els centres i escoles municipals estan obligats a fer efectiu el descompte de l'ajuda en la factura des del moment que els siga abonada la subvenció per la Generalitat.



Article 24. Canvi de centre

1. Perquè l'alumnat beneficiari puga realitzar un canvi de centre o d'escola municipal, la persona sol·licitant emplenarà l'annex que es determine en la convocatòria, en el qual s'especificarà la data de la baixa en el centre d'origen i de l'alta en el nou centre. Aquest annex haurà d'estar signat per la persona sol·licitant i el centre o escola municipal receptor.

El canvi de centre o escola municipal es tramitarà a través de l'aplicació informàtica de la conselleria, en la qual el centre o escola municipal d'origen donarà de baixa a l'alumnat afectat i el centre o escola municipal receptor tramitarà la seua alta i remetrà el mencionat annex a l'entitat col·laboradora, tot això d'acord amb el que es determine en la convocatòria.

2. En cas que l'alumnat per al qual se sol·licita l'ajuda es matricule en un altre centre o escola municipal, amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud, i abans de la data que s'indique en la convocatòria, es considerarà matriculat en l'últim centre o escola municipal.



3. En cas que l'alumnat beneficiari de l'ajuda siga matriculat en un altre centre o escola municipal durant el curs, el sol·licitant haurà d'informar d'això el centre de la baixa abans de finalitzar el mes en curs i, així mateix, haurà d'acreditar el canvi d'acord amb el que es preveu en el punt 1 d'aquest article. A l'efecte del pagament al centre o escola municipal, els canvis de matrícula es consideraran efectuats a partir del mes següent en què es produïsquen.

4. L'alumnat de 2-3 anys beneficiari d'aquesta ajuda conservarà la mateixa sempre i quan es trasllade a un altre centre autoritzat.



Article 25. Règim de pagament

1. L'alumnat beneficiari de les ajudes rebrà aquestes mitjançant la seua deducció del cost mensual d'escolarització; aquestes seran abonades per la Generalitat directament als centres i escoles municipals on estiguen matriculats i hagen assistit els alumnes beneficiaris.

2. Les propostes de pagament seran de caràcter mensual i es realitzaran, una vegada que el centre o l'escola municipal certifique mensualment, i a través de l'aplicació informàtica de la conselleria, l'assistència del seu alumnat beneficiari. Aquesta certificació es realitzarà en els primers dies del mes següent, en el termini que es determine des de la subdirecció general amb competències en centres docents a través de la mateixa aplicació informàtica. En els períodes i termes determinats en la convocatòria es realitzarà una comprovació de la certificació d'assistència realitzada pels responsables legals de l'alumnat, i, en cas de discrepància entre aquesta certificació i la realitzada pel centre o escola municipal, es realitzarà la corresponent regularització.

3. Per a les subvencions regulades en aquesta ordre podran realitzar-se pagaments anticipats una vegada resolta la convocatòria d'acord amb l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En aquest cas, cal tindre en compte el que puga preveure la llei de pressupostos anual en relació amb el percentatge del pagament anticipat i l'exempció de l'obligació de prestar les garanties previstes segons el que es determine en aquesta llei.



Article 26. Causes i procediment de reintegrament i circumstàncies per a la modificació de la resolució

1. Si, revisats els pagaments realitzats als centres i escoles municipals, es detecten discrepàncies amb les justificacions realitzades pels responsables legals de l'alumnat, la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents procedirà a regularitzar la diferència mitjançant la minoració dels pagaments pendents o, si s'escau, a iniciar el corresponent expedient de reintegrament.

2. El règim regulador dels possibles reintegraments, sancions i responsabilitats aplicables als perceptors de les ajudes serà l'establit en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en la Llei 1/2015, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i, concretament, en cas d'incompliment de qualsevol de les condicions i obligacions imposades als participants en cada convocatòria, d'acord amb el que s'estableix en aquesta ordre.

3. El reintegrament s'efectuarà mitjançant transferència bancària o xec nominatiu a favor de la conselleria competent en matèria d'hisenda de la Generalitat per l'import resultant de les quantitats sobrants per qualsevol de les causes enumerades en aquesta ordre. La còpia de la transferència bancària o el xec nominatiu hauran de ser remesos a la direcció general competent en matèria de centres docents.



4. Tota alteració dels requisits que s'han tingut en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per part d'altres administracions o ens públics o privats, la suma de les quals supere el cost de l'activitat subvencionable donarà lloc a la modificació de la resolució de concessió.



CAPÍTOL III

Regulació de les ajudes destinades a l'escolarització de l'alumnat de 2 a 3 anys matriculat en escoles infantils municipals de la Comunitat Valenciana



Article 27. Persones jurídiques beneficiàries

Les escoles infantils municipals, tant de gestió directa com indirecta, seran les beneficiàries directes d'aquestes ajudes per a l'escolarització de l'alumnat de 2 a 3 anys. No obstant això, el destinatari d'aquestes ajudes serà l'alumnat matriculat en l'escola municipal, qui tindrà finançat el cost de la seua escolarització.



Article 28. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

1. Estar degudament autoritzades per la conselleria competent en matèria d'educació, per a cada curs escolar, amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria corresponent en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

No obstant l'anterior, les escoles municipals que es troben en tràmit d'autorització i que disposen de tots els informes preceptius necessaris en la data prevista en el paràgraf anterior, podran participar en la convocatòria i hauran de disposar, amb anterioritat a la resolució d'aquesta, del corresponent conveni signat.

2. Complir, com a mínim, el que es preveu en la normativa en vigor, que estableix els requisits mínims que han de complir les escoles municipals que impartisquen el primer cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana, així com qualsevol altra normativa aplicable.

3. Complir el calendari i horari escolar previst en la normativa vigent.

4. No superar la ràtio màxima professorat/alumnat que establisca la normativa en vigor, excepte increment de ràtio degudament autoritzat per la direcció territorial competent.

5. Es podran posar en funcionament unitats autoritzades de 2-3 anys sempre que la ràtio de les altres unitats en funcionament d'aquest tram d'edat de l'escola estiguen completes. L'alumnat de 2-3 anys estarà matriculat preferentment en les aules de 2-3 anys.

6. Disposar, com a mínim, del nombre de professionals amb la qualificació que determine la normativa en vigor.

7. Respecte al seu personal, hauran de complir el que es preveu en la normativa vigent en matèria de protecció del menor.

8. Tindre la totalitat del personal donat d'alta en el règim de Seguretat Social que els corresponga, d'acord amb la normativa aplicable.



9. Realitzar les actuacions previstes en l'article 29 de la present ordre en els terminis establits per a això.

10. Les escoles municipals remetran a la subdirecció general amb competències en centres docents, pels mitjans i segons el model que s'indiquen en la convocatòria, el certificat del cost d'escolarització, detallat en l'article 30 d'aquesta ordre.

11. No es podrà cobrar a les famílies cap quantitat en concepte de cost d'escolarització, ni exigir aportacions en concepte de matrícula o per reserva de plaça.

12. A l'efecte d'evitar duplicitats amb les ajudes que s'estableixen en el capítol II d'aquesta ordre, les escoles municipals hauran de gravar en l'aplicació informàtica de la conselleria les dades dels alumnes que ocupen aquests llocs, i aquestes dades s'han de mantenir actualitzades durant tot el curs escolar amb les possibles altes i baixes, segons les indicacions establides en la convocatòria.

13. El sotmetiment a les actuacions de comprovació a efectuar per la subdirecció general amb competències en centres docents, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen realitzar els òrgans de control competents, aportant tota la informació que els siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

14. Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, incloent-hi els documents electrònics, en la mesura que puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control.

15. Incloure en el rètol i la publicitat del centre el fet de participar en el programa d'ajudes Bo Infantil de la Generalitat, així com publicar en un lloc visible de l'escola municipal el nombre de llocs de 2-3 anys el cost d'escolarització dels quals ha sigut finançat per la Generalitat.



16. No trobar-se inclòs en alguna de les circumstàncies previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.

17. Les entitats locals hauran d'acreditar que estan al corrent en el compliment de les seues obligacions de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable tal com s'estableix a l'article 199.4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.



18. Els concessionaris d'escoles municipals hauran d'acreditar que estan al corrent de les seues obligacions tributàries davant la hisenda estatal, autonòmica i Seguretat Social perquè es puga procedir al pagament de l'ajuda concedida, en els termes establerts en la normativa vigent.

19. Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els supòsits contemplats en l'article 33 d'aquesta ordre.

20. Complir, si s'escau, les obligacions en matèria de publicitat de subvencions que preveu la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

21. Les escoles municipals hauran de remetre a la subdirecció general amb competències en centres docents el model de domiciliació bancària, d'acord amb el model disponible en la web de la conselleria competent en matèria d'educació, així com la documentació que s'indique en la convocatòria corresponent.

22. En cas que la gestió del centre es realitze a través d'organismes autònoms, empreses públiques o altres ens de dret públic de titularitat de l'entitat local, serà necessari aportar una certificació del secretari o secretària de la corporació local on s'acredite aquesta titularitat.



23. Quan la gestió d'una escola municipal siga indirecta, aquesta haurà de ser-ho al 100 %, i haurà de realitzar la tramitació de l'ajuda el concessionari que gestione aquesta escola d'Educació Infantil de primer cicle, així com complir els requisits i obligacions establides en aquesta ordre. En aquest cas, s'haurà de remetre a la subdirecció general amb competències en centres docents, pels mitjans que s'indiquen en la convocatòria, la documentació actualitzada que acredite la relació jurídica de la corporació local amb l'entitat que gestiona el centre (contractes i plecs preparatoris d'aquesta).

24. Les escoles municipals, tant les de gestió directa com les de gestió indirecta, realitzaran el procés d'admissió d'alumnat segons l'establit en la disposició addicional segona del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell que regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Per a l'alumnat que ja estiga matriculat en l'escola municipal, es prioritzarà la seua continuïtat respecte de l'alumnat de nou ingrés, d'acord amb el procediment d'admissió de l'esmentada normativa.



25. Qualsevol altra documentació que s'indique en la convocatòria.



26. No serà necessari aportar la documentació que s'indica en els apartats 20, 21 i 22 d'aquest article si s'ha aportat per a les ajudes regulades en el capítol II d'aquesta ordre.



Article 29. Sol·licituds i documentació. Tramitació

1. La sol·licitud es formalitzà seguint els models, forma i terminis que es determine en la corresponent convocatòria, i s'haurà d'adjuntar la documentació que s'indique en aquesta.

2. La sol·licitud haurà d'estar degudament emplenada i signada pel titular de l'escola infantil o, si escau, per la persona titular del concessionari.

3. La sol·licitud inclou una declaració responsable de la persona sol·licitant en la qual farà constar que no percep ingressos o subvencions d'altres entitats que en el seu conjunt superen el cost d'escolarització finançat.

4. La sol·licitud inclou una declaració responsable de no estar inclòs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari, assenyalades en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.



Article 30. Import de l'ajuda

1. L'import de l'ajuda en concepte d'escolarització serà el següent:



a) el cost de les unitats de 2-3 anys que tinguen autoritzades i en funcionament en el curs escolar que es determine en la convocatòria, segons l'alumnat matriculat a la data de finalització de presentació de les sol·licituds d'ajuda que es regulen en la present ordre.

b) el cost dels llocs de 2-3 anys de les unitats mixtes amb alumnat matriculat en la data de finalització de presentació de les sol·licituds que s'establisca en la convocatòria.

2. El cost es determinarà de la següent manera:

a) el cost de la unitat de 2-3 anys es calcularà en funció del cost del personal dedicat a la docència en aquesta aula i el cost del manteniment d'aquesta, amb un límit màxim que s'establirà a la convocatòria.



b) el cost del lloc de 2-3 anys en una unitat mixta es calcularà en funció del cost de l'aula mixta i la proporció que suposa l'alumnat de 2-3 anys matriculat en aquesta aula, amb un límit màxim que s'establirà a la convocatòria.

3. L'import d'aquests costos es determinarà mitjançant un certificat, signat per l'interventor o interventora de la corporació local titular de l'escola municipal, que especifique el nombre de les esmentades unitats i/o dels llocs escolars de les unitats mixtes, i detalle el seu cost, segons el model que es determine en la convocatòria.



Article 31. Procediment per a atorgar les ajudes

1. A la vista de les dades introduïdes en l'aplicació informàtica de la conselleria per les persones titulars de les escoles municipals i dels concessionaris, i segons els certificats de cost presentats per l'interventor o interventora de les corporacions locals titulars de les escoles municipals, es procedirà a elaborar la llista provisional de les sol·licituds admeses, de les quantitats de les ajudes mensuals, així com, si escau, de les sol·licituds denegades i excloses.

2. Les llistes provisionals de les sol·licituds admeses i excloses, amb indicació dels motius d'exclusió i l'import de l'ajuda concedida, es donaran a conèixer a les persones interessades d'acord amb el que es determine en la corresponent convocatòria. La condició de persona beneficiària s'obtindrà únicament en la resolució definitiva d'aquella, una vegada s'hagen resolt les al·legacions presentades, d'acord amb el que es preveu en el paràgraf següent.

3. En relació amb aquestes llistes provisionals i de conformitat amb el que es preveu en la legislació aplicable sobre procediment administratiu comú, les persones interessades tindran un termini de 10 dies, comptats a partir de la notificació d'aquestes llistes als interessats, per a esmenar els defectes observats i presentar les al·legacions que consideren oportunes, d'acord amb el que s'establisca en la convocatòria.



Article 32. Règim de pagament i Justificació

1. Les escoles municipals i els concessionaris rebran mensualment l'import proporcional de l'ajuda concedida per a tot el curs escolar, sempre que no hagen variat les condicions establides en el moment de la resolució definitiva de l'ajuda i complisca els requisits i obligacions establits en la present ordre i en la convocatòria. Aquests fets s'acreditaran aportant una certificació en els termes establits en la convocatòria, la qual servirà com a justificació del compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció i de l'aplicació dels fons percebuts. En cas d'existir alguna discrepància, es realitzarà la regularització corresponent en els termes establits en la convocatòria.



2. Per a les subvencions regulades en aquesta ordre, podran realitzar-se pagaments anticipats una vegada resolta la convocatòria d'acord amb l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. En aquest cas, cal tindre en compte el que puga preveure la llei de pressupostos anual en relació amb el percentatge del pagament anticipat i l'exempció de l'obligació de prestar les garanties previstes segons el que es determine en aquesta llei.



Article 33. Causes i procediment de reintegrament i circumstàncies per a la modificació de la resolució

1. El règim regulador dels possibles reintegraments, sancions i responsabilitats aplicables als perceptors de les ajudes serà l'establit en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i, concretament, en cas d'incompliment de qualsevol de les condicions i obligacions imposades a les persones sol·licitants en cada convocatòria, d'acord amb el que s'estableix en aquesta ordre.

2. El reintegrament s'efectuarà mitjançant transferència bancària o xec nominatiu a favor de la conselleria competent en matèria d'hisenda de la Generalitat per l'import resultant de les quantitats sobrants per qualsevol de les causes enumerades en aquesta ordre. La còpia de la transferència bancària o el xec nominatiu hauran de ser remesos a la direcció general competent en matèria de centres docents.

3. Tota alteració dels requisits que s'han tingut en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per part d'altres administracions o ens públics o privats, la suma de les quals supere el cost de l'activitat subvencionable donarà lloc a la modificació de la resolució de concessió.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-incidència pressupostària

La present ordre no té incidència pressupostària.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Normativa aplicable a convocatòries anteriors

Les convocatòries d'ajudes que siguen anteriors a l'entrada en vigor d'aquesta ordre es regiran per l'establit en la normativa que estava vigent en la data en què es van publicar.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

Serà aplicable el que es disposa en el títol X de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, general de subvencions, així com en la resta de normativa estatal i autonòmica que siga aplicable.



Segona. Instruccions de desenvolupament

Es faculta la direcció general competent en matèria de centres docents perquè, en l'àmbit de les seues competències, dicte les instruccions i adopte les mesures necessàries per al desenvolupament i l'aplicació d'aquesta ordre.



Tercera. Delegació de competències

1. Es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents la facultat de concedir o denegar aquestes ajudes, i se l'autoritza perquè dicte les resolucions necessàries per a l'execució d'aquesta ordre. A més, se l'autoritza perquè dicte resolucions que complementen o modifiquen les resolucions anteriors en cas de necessitat, d'acord amb l'article 19, punt 4, de la Llei general de subvencions.

2. Així mateix, es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents la resolució dels expedients de reintegrament que siguen pertinents, les resolucions de desistiment, i se l'autoritza per a l'ampliació dels terminis de presentació d'instàncies i justificacions, quan es considere aconsellable per al desenvolupament i l'execució d'aquesta ordre, d'acord amb què dispose la legislació aplicable sobre procediment administratiu comú.

3. La delegació dels apartats anteriors no comprendrà matèries pròpies de la competència de l'òrgan de decisió.



Quarta. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Queden derogades les bases reguladores de les ajudes econòmiques destinades a l'escolarització en els centres autoritzats d'educació infantil i escoles infantils municipals de primer cicle de la Comunitat Valenciana aprovades amb anterioritat, i, en concret, l'Ordre 27/2016, de 14 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'estableixen les bases reguladores de les ajudes econòmiques destinades a l'escolarització en les escoles i centres d'Educació Infantil de primer cicle de la Comunitat Valenciana.



València, 16 de maig de 2018



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ

Mapa web