Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 20/2018, de 16 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen els processos electorals de les federacions esportives de la Comunitat Valenciana. [2018/4904]

(DOGV núm. 8298 de 18.05.2018) Ref. Base de dades 004946/2018




Índex

Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit

Article 2. Eleccions federatives

Article 3. Convocatòria

Article 4. Reglament electoral

Article 5. Publicitat

Article 6. Terminis

Capítol II. Organització electoral federativa

Article 7. Òrgans electorals federatius

Article 8. La comissió gestora

Article 9. La junta electoral federativa

Article 10. Documentació electoral

Article 11. El Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana

Capítol III. Eleccions a l'assemblea general

Article 12. Cens electoral

Article 13. Nombre d'assembleistes i distribució per estaments

Article 14. Circumscripcions electorals

Article 15. Electors i elegibles

Article 16. Interventors o interventores

Article 17. Calendari electoral a l'assemblea general

Article 18. Formalització de la candidatura

Article 19. Votació a l'assemblea general

Article 20. Empat en les votacions

Article 21. Meses electorals

Article 22. Funcionament de les meses electorals

Article 23. Escrutini de la votació

Article 24. Vot per correu

Article 25. Proclamació de candidatures electes

Article 26. Cobertura de vacants en l'assemblea general

Capítol IV. Eleccions a la presidència i junta directiva

Article 27. Calendari electoral de les eleccions a la presidència i junta directiva

Article 28. Cens electoral per a l'elecció de president o presidenta i junta directiva

Article 29. Candidatures a la presidència i junta directiva

Article 30. Votació a la presidència i junta directiva

Article 31. Proclamació de la candidatura electa

Article 32. Falta de candidatures a la presidència i junta directiva

Article 33. Vacant d'una persona integrant de la junta directiva

Article 34. Moció de censura

Capítol V. Intervenció administrativa

Article 35. Intervenció de l'òrgan competent en matèria d'esport



Disposició addicional primera. Protecció de dades de caràcter personal

Disposició addicional segona. Comunicacions a l'òrgan competent en matèria d'esport

Disposició addicional tercera. Formularis electorals

Disposició addicional quarta. Incidència pressupostària

Disposició addicional cinquena. Constitució de noves federacions

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Entrada en vigor

Disposició final segona. Normativa supletòria

Disposició final tercera. Delegació i desplegament

Annex I. Model de sobres i papereta de vot

Annex II. Model de sol·licitud de vot per correu





PREÀMBUL



La Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, defineix les federacions esportives com a associacions privades sense ànim de lucre, amb personalitat jurídica i capacitat d'obrar, i els atribueix, per delegació, funcions públiques de caràcter administratiu. També regula la seua estructura interna, i estableix amb caràcter necessari, com a òrgans mínims de representació i govern, l'assemblea general, la presidència i la junta directiva.



Aquesta llei estableix que l'elecció de l'assemblea general s'efectuarà per mitjà de sufragi personal, lliure, directe i secret, pels components de cada estament i entre aquests, d'acord amb els percentatges que reglamentàriament s'establisquen. Així mateix, i en virtut de la recent modificació de l'article 65.4 de la Llei 2/2011, de 22 de març, la junta directiva, inclosa la presidència, és elegida també per les persones que componen l'assemblea general.

Per tant, aquesta ordre té com a objecte regular els processos electorals que necessàriament han de celebrar-se en les federacions esportives de la Comunitat Valenciana, per a l'elecció de les seues assemblees generals, juntes directives i presidències.

Entre les qüestions importants regulades en aquesta norma destaca que, com a conseqüència també de la modificació de l'article 65 de la Llei 2/2011, de 22 de març, citada anteriorment, s'introdueix l'obligatorietat que en les candidatures a junta directiva han d'estar presents almenys un 40 % de cada sexe. Així mateix, i per a fer complir el principi rector de foment de la igualtat de sexe, establit en l'article 3 de la Llei 2/2011, s'introdueix una important novetat en l'elecció de les persones integrants de l'assemblea, i es corregeixen els resultats obtinguts perquè la composició d'aquest òrgan tendisca a ser el més paritària possible.

Una altra important novetat és que es dota de més funcions tant la junta electoral federativa com la comissió gestora, per tal de garantir un correcte desenvolupament del procés electoral.

S'ha de destacar també que, si bé en l'esborrany de l'ordre no es permetia el vot per correu, a fi d'evitar els problemes que solien sorgir amb aquest tipus de vot, atenent les al·legacions d'una part important de les federacions esportives i la recomanació del Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana, es va decidir finalment la seua inclusió en el text definitiu, encara que revisant el procediment, segons indicació d'aquest tribunal. En aquest sentit, cal assenyalar que la sol·licitud del vot per correu es realitzarà a les dependències de l'Administració esportiva de la Generalitat, on s'entregarà a les persones interessades la documentació necessària per a exercir el vot per correu.

A més, s'inclou una regulació més detallada de la moció de censura, que pot plantejar-se contra la junta directiva, inclosa la presidència, o contra qualssevol dels seus integrants.

Finalment, indicar que l'elaboració d'aquesta ordre s'ha dut a terme d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.



Per tot això, en virtut de les facultats que em confereixen l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, la Llei 2/2011, de 22 de març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, així com el Decret 2/2018, de 12 de gener, del Consell, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana, i vistos els informes preceptius, el resultat del tràmit d'audiència i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit

1. Aquesta ordre té com a objecte regular els processos electorals de les federacions esportives valencianes. En concret, es regulen l'elecció de les persones integrants de l'assemblea general i de la presidència i la junta directiva de cada federació.

2. Les federacions esportives valencianes, constituïdes i inscrites en el Registre d'Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana, hauran de procedir a la convocatòria d'eleccions de la seua assemblea general, presidència i junta directiva, en els termes que preveu la present ordre i en els seus respectius reglaments electorals.

3. Així mateix, seran regulades pel que disposa aquesta ordre, en allò que siga d'aplicació, les mocions de censura que puguen plantejar els o les assembleistes.



Article 2. Eleccions federatives

1. Les federacions esportives valencianes procediran a l'elecció de les seues assemblees generals, presidents o presidentes i juntes directives cada quatre anys.

2. Les eleccions tindran lloc dins de l'any en què corresponga la celebració dels Jocs Olímpics d'Hivern.

3. Els processos electorals hauran de ser convocats en el període comprés entre l'1 de gener i el 30 de juny, ambdós inclosos, de l'any en què siga procedent la seua celebració, i hauran d'estar finalitzats abans que acabe l'any.

4. El calendari del procés electoral serà fixat per cada federació esportiva, respectant els terminis mínims previstos en els articles 17 i 27 de la present ordre.



Article 3. Convocatòria

1. La proposta de convocatòria del procés electoral correspon a la persona que exercisca la presidència de la federació o, en cas de vacant, absència o malaltia, a la persona que el substituïsca, qui haurà de realitzar-la abans de la data prevista en l'apartat 3 de l'article anterior.



2. L'aprovació de la convocatòria per a l'elecció de les persones integrants de l'assemblea i l'elecció del president o presidenta i la junta directiva es durà a terme mitjançant un acord de l'assemblea general extraordinària, convocada a aquest efecte.

3. L'ordre del dia d'aquesta assemblea general extraordinària inclourà l'aprovació del reglament electoral i els seus annexos, i del nomenament, per sorteig, entre els candidats o les candidates, de la junta electoral federativa.

4. Les federacions esportives comunicaran a l'òrgan competent en matèria d'esport la data de celebració de l'assemblea general extraordinària, en el termini màxim de 48 hores des de la seua convocatòria. L'acta de l'assemblea haurà de remetre's a l'òrgan competent en matèria d'esport en el termini dels tres dies següents a la celebració de l'assemblea.



Article 4. Reglament electoral

1. Les federacions esportives valencianes disposaran obligatòriament d'un reglament electoral que se sotmetrà al que disposen la Llei 2/2011, de 22 març, de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, el Decret 2/2018, de 12 de gener, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana, aquesta ordre i els estatuts federatius.

2. El reglament electoral regularà el procés d'eleccions, en el qual necessàriament es farà referència als punts següents:

a) Requisits per a ser elector o electora i elegible.

b) Circumscripcions electorals.

c) Requisits, terminis, presentació i proclamació de candidatures.

d) Sistema de votacions.

e) Composició, forma de constitució, funcionament i competències de les meses electorals.

f) Composició, forma de constitució, funcionament i competències de la junta electoral federativa.

g) Composició, forma de constitució, funcionament i competències de la comissió gestora.

h) Calendari electoral.

i) Cens electoral.

j) Composició de l'assemblea i distribució dels seus membres per estaments, circumscripcions i, en el cas de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana, modalitats.

k) Ubicació dels llocs d'exposició del cens, candidatures, meses electorals i junta electoral federativa, així com l'horari de votacions.



l) Vot per correu.

m) Règim de presentació de recursos i reclamacions, i el seu procediment de resolució.

n) Regulació de la moció de censura.

o) Sistema i procediment per a la substitució de les baixes o vacants. El contingut del reglament electoral haurà de referir-se tant a les eleccions a l'assemblea general, com a l'elecció a president o presidenta i junta directiva.

La regulació de les qüestions relatives als apartats h, i, j, k i qualssevol altres qüestions que siguen específiques de cada federació es presentaran en forma d'annexos al reglament electoral.

3. Les federacions esportives valencianes elaboraran i presentaran el seu projecte de reglament electoral abans del 31 de maig de l'any electoral a l'òrgan competent en matèria d'esport, el qual informarà si el projecte està d'acord amb la legalitat. En cas afirmatiu, ho comunicarà a la federació per a la seua aprovació per l'assemblea general. En cas contrari, es requerirà la federació esportiva perquè esmene els defectes detectats en el termini màxim de cinc dies hàbils.

4. En el cas que l'assemblea general introduïsca modificacions en el reglament electoral, aquestes hauran de presentar-se novament davant de l'òrgan competent en matèria d'esport, en el termini de tres dies hàbils des de la data de l'assemblea, per a la seua aprovació, i queda autoritzada la comissió gestora per a fer les adaptacions que li indique aquell, en el cas que alguna modificació no siga ajustada a dret.



5. Les assemblees generals de les federacions hauran de reunir-se amb caràcter extraordinari abans de l'1 de juliol de l'any electoral, per a aprovar el reglament electoral i els seus annexos, elegir per sorteig la junta electoral federativa i dissoldre l'assemblea general.

6. Després de la dissolució de l'assemblea general, la junta directiva passarà a constituir-se en comissió gestora.



Article 5. Publicitat

1. La convocatòria haurà de ser objecte de la màxima publicitat i difusió possibles, i s'utilitzaran tots els mitjans de què dispose la federació.

En tot cas, la convocatòria haurà de ser publicada en els taulers d'anuncis de la federació, en els de les seues delegacions territorials i en la seua pàgina web oficial, en una secció denominada «Procés electoral any ____», en un termini màxim de tres dies des que siga aprovada per l'assemblea general. La informació haurà d'estar permanentment actualitzada, i es mantindrà exposada tota la documentació que genere el procés electoral i que haja de ser publicada, fins a, com a mínim, la seua finalització, amb la proclamació del president o presidenta i junta directiva.

2. A més, es publicarà un anunci de la convocatòria en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'esport. La persona que ostente la secretaria de la comissió gestora, dins dels dos dies següents a la convocatòria, remetrà a l'òrgan competent en matèria d'esport els annexos corresponents amb les dades següents: federació convocant, data de la convocatòria, llocs on està exposada la convocatòria, dia d'inici efectiu del procés electoral, calendari electoral i horari d'obertura dels llocs on està exposada la informació electoral.



3. La comissió gestora de la federació haurà de remetre a totes les entitats esportives que figuren en el cens electoral la convocatòria d'eleccions i el calendari electoral per a la seua exposició pública en la seu social de l'entitat federada, una vegada aprovat definitivament el reglament electoral.



Article 6. Terminis

1. En el procés electoral seran considerats inhàbils, als efectes de còmput de terminis del calendari i presentació o resolució de recursos o reclamacions, els dissabtes, diumenges i festius, així com el mes d'agost.

2. Si no s'indica el contrari, tots els terminis assenyalats en aquesta ordre s'entenen referits a dies hàbils. El mes d'agost serà considerat inhàbil a efectes electorals, llevat que, a petició fonamentada de l'entitat federativa, l'habilite l'òrgan competent en matèria d'esport per a actes de tràmit.

3. El dia fixat per a l'elecció de membres de l'assemblea general i de president o presidenta i junta directiva de la federació haurà de ser, preferentment, dissabte, diumenge o festiu, i podrà coincidir amb proves o competicions oficials de la federació.

4. Als efectes del calendari electoral, només es computaran com a dies festius els inclosos en el calendari laboral de l'any electoral corresponent, aprovat per decret del Consell.

5. La campanya electoral a l'assemblea general i a president o presidenta i junta directiva acabarà a les zero hores del dia de les votacions, per la qual cosa a partir d'aquest moment no es podrà fer cap tipus de campanya.





CAPÍTOL II

Organització electoral federativa



Article 7. Òrgans electorals federatius

Integren l'organització electoral federativa: la comissió gestora de la federació i la junta electoral federativa.



Article 8. La comissió gestora

1. Amb la convocatòria d'eleccions finalitza el mandat del president o presidenta i de la junta directiva i es constitueixen ambdós òrgans en comissió gestora.

2. La comissió gestora és l'òrgan encarregat d'administrar i gestionar la federació durant el procés electoral, i assumirà les funcions de la junta directiva, i el seu president o presidenta ho serà en funcions fins a l'acabament de les eleccions, i es podran realitzar únicament actes de gestió.

La comissió gestora també és l'encarregada d'impulsar i coordinar el procés electoral, i garantirà en totes les seues fases la màxima difusió i publicitat. La comissió gestora no podrà realitzar actes que directament o indirectament, mediatament o immediatament, induïsquen o condicionen el sentit del vot dels electors o electores, i caldrà observar els principis d'objectivitat, transparència del procés electoral i igualtat entre els actors electorals. Aquestes previsions seran aplicables a l'activitat exercida pel personal de la federació i per la resta d'òrgans federatius durant el procés electoral.

3. Són funcions de la comissió gestora les següents:

a) Administrar la federació durant el procés electoral.

b) Remetre a l'òrgan competent en matèria d'esport el reglament electoral, aprovat per l'assemblea general.

c) Proporcionar a la junta electoral federativa els recursos humans i materials de la federació, a fi d'aconseguir una difusió suficient del procés electoral, incloent-hi necessàriament un ordinador operatiu per a la recepció i tramesa de documentació electoral, així com un compte de correu electrònic.

d) Arbitrar un sistema de comunicació amb les entitats esportives que assegure la constància de la recepció per aquestes de tots els documents corresponents al procés electoral.

e) Difondre la convocatòria d'eleccions i el procés electoral, sense perjuí de les competències que ostenta la junta electoral federativa.

f) Col·laborar i remetre amb la major diligència la informació i documentació que els siga requerida per la junta electoral federativa.

g) Notificar els nomenaments a les persones integrants de les meses electorals.

4. La comissió gestora no podrà realitzar noves contractacions de personal fix, ni realitzar acomiadaments ni cessaments de personal durant el seu mandat. No obstant això, en casos excepcionals i d'urgent necessitat, es podrà sol·licitar a l'administració competent en matèria d'esport autorització per a realitzar contractacions de personal.

5. Les persones que formen part de la comissió gestora cessaran obligatòriament amb el nomenament del nou president o presidenta i junta directiva.

6. La persona que exercisca la secretaria de la junta directiva ho serà també de la comissió gestora, amb les funcions fedatàries dels seus actes i acords, així com de custòdia dels arxius documentals.

7. La presidència de la comissió gestora correspon a la persona que presidisca la federació. Si és cessat o dimiteix de la dita condició, la comissió gestora designarà d'entre els seus integrants una persona per a ocupar la seua presidència, que l'exercirà en funcions fins a la proclamació del nou president o presidenta.

8. Els qui presenten candidatura a la presidència de la federació no podran ser membres de la comissió gestora, i hauran de ser cessats abans de la seua presentació.

9. A instància de la junta electoral federativa, la comissió gestora enviarà la documentació electoral que sol·liciten les persones candidates a aquelles persones i entitats censades en l'estament i circumscripció del sol·licitant.

Les persones candidates només podran sol·licitar una vegada l'enviament de documentació electoral per persona física o entitat esportiva, per a eleccions a l'assemblea general, o per llista tancada, per a l'elecció a la presidència i junta directiva. L'enviament a les persones electores haurà de realitzar-se a l'adreça de correu electrònic o al número de fax designat per aquestes.



Article 9. La junta electoral federativa

1. La junta electoral federativa és l'òrgan independent encarregat de supervisar el procés electoral i de vetlar pel seu correcte desenvolupament, i haurà de garantir en última instància federativa l'ajust a dret del procés electoral.

2. Estarà integrada per tres persones, elegides per sorteig en l'assemblea general extraordinària en què s'aprove el reglament electoral, entre aquelles persones que hagen presentat sol·licitud. Aquestes persones hauran de complir els requisits següents:

a) Figurar en el cens electoral en els estaments de persones físiques o pertànyer a una entitat esportiva que figure en el cens.

b) Ser major de 18 anys.

c) Tindre el títol de Batxillerat Superior o equivalent.

d) No haver ostentat cap càrrec federatiu ni haver sigut membre de la junta directiva durant el mandat anterior al procés electoral.

e) No ser integrant de la comissió gestora.

3. L'exercici de funcions en la junta electoral federativa tindrà caràcter gratuït. No obstant això, podran percebre indemnitzacions i dietes si així ho decideix la comissió gestora.

4. La composició de la junta electoral federativa haurà d'estar integrada per persones d'ambdós sexes, sempre que siga possible. Per a això, en el sorteig es realitzaran les correccions oportunes perquè els dos sexes estiguen representats.

5. Si alguna persona integrant de la junta electoral federativa, ja siga titular o suplent, pretén concórrer com a candidat o candidata a les eleccions a l'assemblea general, presidència o junta directiva, haurà de ser cessat com a membre d'aquesta en els dos dies següents a la convocatòria d'eleccions. Transcorregut el dit termini, no s'admetrà la seua dimissió per a ser candidat o candidata.

6. Les persones integrants de la junta electoral federativa no podran ser designades per a cap càrrec directiu durant tot el període del seu mandat.

7. Des de la data d'entrada en vigor d'aquesta ordre i fins al dia anterior a la celebració de l'assemblea general extraordinària que nomene la junta electoral federativa, les persones que reunisquen els requisits de l'apartat 2 d'aquest article podran presentar la seua sol·licitud per a ser integrant de la junta electoral federativa. En futurs processos electorals el termini començara a contar el dia que s'indique en la corresponent resolució de l'òrgan competent en matèria d'esport.

8. D'entre les sol·licituds presentades que reunisquen els requisits previstos en aquest article s'elegiran per sorteig les tres persones que integraran la junta electoral federativa, i es designaran, a més, com a suplents, seguint l'ordre cronològic de la seua extracció, totes aquelles persones que hagueren presentat la seua candidatura a la junta electoral federativa, per a casos de malaltia, defunció, renúncia o qualsevol altra causa excepcional. Per a la substitució de persones de la junta electoral també s'establirà la correcció de sexe establida en l'apartat 4 d'aquest article.

9. En el cas que no s'hagen presentat candidats ni candidates que facen possible el compliment del que disposen els paràgrafs anteriors, podran ser directament designats per l'assemblea general, amb la proposta prèvia de qualsevol assembleista. En aquest cas, l'assemblea general designarà un mínim de 3 i un màxim de 20 persones, les quals hauran de complir els requisits establits en l'apartat 2 d'aquest article, a excepció de presentar la sol·licitud, que hauran de substituir per l'acceptació del càrrec, el qual hauran d'acceptar o rebutjar en el termini màxim de tres dies des de la seua designació. En el mateix termini s'acreditaran els requisits establits en l'apartat 1 d'aquest article. Si hi ha més de tres propostes la designació es farà per sorteig, i es procedirà com en l'apartat 8 d'aquest article. En tot cas, es corregiran els resultats del sorteig perquè hi haja presència d'ambdós sexes.

10. En el cas que les persones designades per l'assemblea general no accepten el seu càrrec o, si l'han acceptat, dimiteixen tots els titulars i suplents caldrà ajustar-se al que disposa l'article 35.2 d'aquesta ordre.

11. La designació dels components de la junta electoral federativa podrà ser impugnada, en el termini de cinc dies hàbils des del seu nomenament o acceptació, davant del Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana. Transcorregut aquest termini la composició de la junta electoral federativa tindrà caràcter ferm.

12. Les persones que integren la junta electoral federativa elegiran, d'entre elles, un president o presidenta i un secretari o secretària. Si no hi ha acord, els càrrecs es designaran per sorteig.

13. La junta electoral federativa podrà sol·licitar a la comissió gestora estar assistida per una persona llicenciada o graduada en dret.

14. La composició de la junta electoral federativa es comunicarà a l'òrgan competent en matèria d'esport en el termini dels tres dies següents a la seua elecció o designació, incloent-hi titulars i suplents.

15. La junta electoral federativa vetlarà pel bon ordre del procés electoral i coneixerà i resoldrà les reclamacions i incidències que es produïsquen durant aquest. Les seues funcions són les següents:

a) Resoldre les reclamacions i recursos contra el cens electoral i aprovar el cens definitiu.

b) Admetre, proclamar i publicar les candidatures presentades.

c) Designar les meses electorals i els seus integrants.

d) Acreditar els interventors o interventores i comunicar la dita acreditació a les meses electorals.

e) Resoldre les impugnacions, reclamacions, peticions i recursos que se li presenten contra les decisions de la mesa electoral i contra les seues decisions.

f) Homologar paperetes de vot.

g) Proposar la modificació del calendari electoral quan siga necessari, que haurà de ser aprovat per l'òrgan competent en matèria d'esport.



h) Proclamar les persones elegides per a l'assemblea general i les que ocuparan la presidència i junta directiva de la federació.

i) Realitzar les correccions de sexe en els resultats de les votacions a l'assemblea general per a complir el requisit del 40 %.

j) Resoldre sobre les baixes i altes d'assembleistes durant el període del seu mandat.

k) Determinar la validesa de les mocions de censura que se susciten durant el seu mandat.

l) Actuar d'ofici quan siga necessari per a rectificar els errors materials, de fet o aritmètics, sempre que siguen susceptibles de rectificació per no haver finalitzat els terminis per a recórrer.

m) Decidir sobre qualsevol incident que sorgisca en el transcurs del procés electoral, que puga constituir una infracció o desviació de la normativa electoral o que puga afectar els principis de publicitat, igualtat d'oportunitats, llibertat, no discriminació i secret de vot, que han d'estar presents durant tot el procés electoral.

n) Custodiar el vot per correu i realitzar l'enviament dels vots rebuts a les meses electorals, així com resoldre les incidències que es produïsquen.

o) Instar la comissió gestora a remetre la documentació electoral dels candidats o candidates.

p) Qualsevol altra qüestió que afecte directament la celebració de les eleccions i els seus resultats.

A més, per a la seua major difusió, la junta electoral federativa podrà remetre les decisions i resolucions que crega oportunes a l'òrgan competent en matèria d'esport, per a la seua publicació en la pàgina web d'aquest.

17. La junta electoral federativa està obligada a resoldre en tot cas, sense possibilitat d'al·legar ignorància o falta de coneixements tècnics. En tots els tràmits del procés electoral en què haja d'actuar la junta electoral federativa s'estendrà la corresponent acta, que serà firmada pel secretari o secretària amb el vist i plau del president o presidenta. Les actes podran ser firmades digitalment.

18. La junta electoral federativa haurà de conservar tota la documentació relativa al procés electoral fins a la finalització total d'aquest. Després s'arxivarà la documentació en la seu federativa.

19. L'exercici de funcions per la junta electoral federativa tindrà lloc en la seu de la federació esportiva. En el cas que la seu de la federació estiga tancada, que no dispose dels mitjans materials necessaris per al funcionament normal de la junta o concórrega una altra causa, la junta electoral federativa podrà realitzar les seues funcions en altres locals per acord unànime dels seus integrants.

La junta electoral federativa podrà adoptar acords utilitzant mitjans electrònics, com ara correu, fax, videoconferència o altres mitjans tècnics anàlegs, sempre que ho accepten expressament totes les persones que la integren i que quede acreditada la identitat dels que intervinguen en l'adopció de decisions, així com l'autenticitat de la informació transmesa entre aquestes.

20. La duració de l'exercici de funcions de la junta electoral federativa serà de quatre anys, i actuarà com a tal en tots els processos electorals o mocions de censura que afecten el president o presidenta, integrants de la junta directiva o vacants de l'assemblea general que es produïsquen durant aquest període. En tot cas, es prorrogaran les seues funcions fins al nomenament de la següent junta electoral federativa.

21. La comissió gestora, durant el període d'eleccions, o la junta directiva, durant la resta del mandat en els casos de mocions de censura i baixes o substitucions d'integrants de l'assemblea general, han de col·laborar i remetre amb la major diligència la informació i documentació que li siga requerida per la junta electoral federativa.

22. Les impugnacions que es formulen davant de la junta electoral federativa hauran de contindre com a mínim:

a) La identitat de la persona impugnant, la condició en què actua i el seu correu electrònic, a afecte de notificacions.

b) Relació de fets succeïts i, si és el cas, fonaments jurídics que donen suport a la seua pretensió.

c) Petició concreta que es realitza.

d) Lloc, data i firma.

23. El termini de presentació i recepció de les reclamacions és únic, de manera que totes les reclamacions que es formulen en matèria electoral, davant de les juntes electorals federatives, només seran vàlides si són rebudes per l'òrgan decisor corresponent dins del termini establit en el calendari electoral per a la seua presentació.

24. Els acords i les resolucions de la junta electoral federativa, que resolguen les impugnacions i reclamacions contra els distints actes del procés electoral, es notificaran a les persones interessades per mitjà de correu electrònic, que necessàriament haurà d'haver-se indicat en el seu escrit de sol·licitud o recurs. Les resolucions es publicaran també en la pàgina web de la federació l'endemà a què s'haja dictat la resolució de la junta electoral. En tot cas, es respectarà la normativa reguladora en matèria de protecció de dades.

25. Contra les decisions de la junta electoral federativa es podrà interposar recurs davant del Tribunal de l'Esport en els terminis previstos en el calendari electoral.



Article 10. Documentació electoral

1. En les eleccions a l'assemblea general s'utilitzaran paperetes i sobres de votació, d'acord amb el model oficial que s'acompanya com a annex I a aquesta ordre, o, en el cas de les paperetes, les que homologue la junta electoral federativa. L'òrgan competent en matèria d'esport facilitarà a les comissions gestores de les federacions les paperetes i els sobres per a la votació.

2. Les paperetes destinades a l'elecció d'integrants de l'assemblea general hauran de contindre el nom de la federació i l'estament corresponent, així com els espais suficients que permeten a l'elector o electora votar, com a màxim, tants candidats o candidates del seu respectiu estament com corresponga elegir a la seua circumscripció electoral i, en el cas de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana, modalitat esportiva.

En les paperetes podran figurar els noms i cognoms dels candidats o candidates de manera impresa o a mà.

3. Els candidats o candidates que concórreguen a les eleccions podran confeccionar-se les paperetes, que hauran d'ajustar-se al model oficial, i hauran de sol·licitar la seua homologació a la junta electoral federativa fins al tercer dia anterior al de la votació.

4. Si s'han interposat recursos contra la proclamació de candidats o candidates, el termini per a l'homologació de paperetes en aqueixa circumscripció i estament es posposarà fins a la resolució ferma dels recursos.



Article 11. El Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana

1. El Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana, d'acord amb l'article 167 de la Llei de l'esport i l'activitat física de la Comunitat Valenciana, té competències per a conéixer i resoldre els recursos que s'interposen contra les decisions de les juntes electorals federatives, i les seues decisions esgoten la via administrativa.

2. Estaran legitimades per a recórrer davant del Tribunal de l'Esport totes aquelles persones, físiques o jurídiques, els drets o interessos legítims de les quals, individuals o col·lectius, puguen resultar afectats per les resolucions de les juntes electorals federatives.

3. Les persones que integren el Tribunal de l'Esport no podran formar part de cap junta electoral federativa, ser assessors o assessores d'aquestes, ni candidats o candidates a membre de cap assemblea general.

4. El Tribunal de l'Esport té la seu a València i el seu correu electrònic és tribunalesportcv@gva.es.





CAPÍTOL III

Eleccions a l'assemblea general



Article 12. Cens electoral

1. El cens que ha de regir el procés electoral es confeccionarà a la data de l'entrada en vigor d'aquesta ordre, i en successius processos electorals es confeccionarà en la data que s'indique per resolució de l'òrgan competent en matèria d'esport. Aquest cens contindrà la relació de totes les persones i entitats que tinguen la condició d'electors o electores, d'acord amb l'article 15 de la present ordre, i estarà integrat pels estaments següents:

1.1. Entitats esportives: les entitats esportives que a la data de publicació de l'ordre complisquen els dos requisits següents:

a) Estar inscrita en el Registre d''Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana.

b) Estar adscrita a la federació corresponent, a través de llicència o inscripció en vigor, i haver estat adscrita en la temporada esportiva o any esportiu anterior.

1.2. Esportistes: tindre complits 16 anys el dia de les eleccions a l'assemblea general, tindre llicència en vigor per aquest estament a la data de publicació de la present ordre i haver-la tingut també en la temporada esportiva o any esportiu anterior per qualsevol estament i circumscripció.

1.3. Tècnics entrenadors o tècniques entrenadores: tindre complits 16 anys el dia de les eleccions a l'assemblea general, tindre llicència en vigor per aquest estament a la data de publicació d'aquesta ordre i haver-la tingut també en la temporada esportiva o any esportiu anterior per qualsevol estament i circumscripció.

1.4. Jutges àrbitres o jutgesses àrbitres: tindre complits 16 anys el dia de les eleccions a l'assemblea general, tindre llicència en vigor per aquest estament a la data de publicació de la present ordre i haver-la tingut també en la temporada esportiva o any esportiu anterior per qualsevol estament i circumscripció.

1.5. Altres estaments estatutàriament reconeguts: tindre llicència o inscripció en vigor a la data de publicació de la present ordre i haver-la tingut en la temporada esportiva o any esportiu anterior i, en el cas de ser persones físiques, ser major de 16 anys el dia de les eleccions a l'assemblea general.

Per a la confecció del cens electoral es prendran en consideració els censos, fitxers, dades estadístiques, registres de sancions i la resta de documentació que la federació considere necessària.

2. La federació confeccionarà el seu cens electoral i el separarà per circumscripcions electorals, en cada una de les quals hauran de figurar per separat els diferents estaments federatius.

3. En els casos en què l'estament i la circumscripció de la temporada o any esportiu actual i anterior no coincidisquen, prevaldrà en qualsevol cas l'estament i la circumscripció actuals, als efectes de ser elector o electora i elegible.

4. El cens provisional de la federació haurà de publicar-se en la pàgina web amb un mes d'antelació a la convocatòria del procés electoral, perquè les persones interessades plantegen les objeccions que creguen oportunes. Aquestes objeccions no tindran caràcter de reclamació, però, en cas que no siga ateses, podran formular-se com a reclamacions davant de la junta electoral federativa. Aquestes reclamacions davant de la junta electoral federativa s'hauran de presentar en el termini establit en el calendari electoral.

5. En els censos d'estaments de persones físiques haurà de figurar necessàriament el nom i cognoms de l'elector o electora i el número de llicència federativa. En el cas d'entrenadors o entrenadores la seua circumscripció electoral a aquests efectes serà la del seu club, i si no en té, la del domicili que figure en la federació.

En el cas dels àrbitres serà la del domicili del comité o òrgan equivalent en què estiguen integrats. En cas d'inexistència de comité o òrgan equivalent, serà la del domicili del jutge o jutgessa o àrbitre o àrbitra que conste en la federació.

6. En el cens de l'estament d'entitats esportives, i junt amb el nom de cada entitat, haurà de figurar el nom i cognoms de la persona que podrà exercir el dret de vot.

En el cas que la persona el nom de la qual aparega junt amb l'entitat no siga el seu president o presidenta, o aquest o aquesta decidisca que siga una altra persona qui exercisca el dret de vot el dia de les votacions, s'haurà d'acreditar per mitjà de certificat del secretari o de la secretària, amb el vistiplau del president o presidenta, durant el període de presentació de reclamacions al cens electoral davant de la junta electoral federativa, el càrrec de president o presidenta o, si és el cas, la designació pel president o presidenta de la persona que exercirà el dret de vot. En el cas de presentar-se més d'una designació, es tindrà en compte l'última.

7. Una vegada resoltes les reclamacions al cens electoral i aprovat definitivament aquest, no es podrà designar una altra persona física que exercisca el dret de vot en nom d'aqueixa entitat esportiva.

8. S'entén per nom de l'entitat esportiva la denominació oficial inclosa en el Registre d''Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana.



9. Les reclamacions al cens electoral hauran de presentar-se davant de la junta electoral federativa necessàriament per escrit, amb el nom, cognoms, número de DNI o document equivalent i firma de la persona reclamant, durant els dies previstos en el calendari electoral, en la seu oficial de la federació, en les seues delegacions o en qualssevol altres llocs que fixe el reglament electoral respectiu. Es presentaran personalment, per correu, per fax o per qualsevol altre mitjà que permeta a l'òrgan decisor tindre constància de la reclamació dins dels terminis fixats en el calendari electoral.

10. Les reclamacions que s'hagen presentat per qualsevol mitjà dels previstos en l'apartat anterior, només s'admetran si es reben dins del termini establit en el calendari electoral per a la presentació de reclamacions.

11. Junt amb l'escrit d'interposició de les reclamacions o recursos pertinents, les persones interessades hauran d'aportar les proves, al·legacions i documentació que estimen convenients perquè la junta electoral federativa o, si és el cas, el Tribunal de l'Esport, puguen resoldre dins dels terminis previstos en el calendari electoral.

12. Una vegada resoltes les impugnacions interposades contra el cens electoral provisional arreplegat en la convocatòria d'eleccions, serà aprovat el cens electoral definitiu per part de la junta electoral federativa. Aquest haurà de ser publicat en la pàgina web oficial federativa i, en el mateix dia que es publique, serà remés a l'òrgan competent en matèria d'esport, en suport informàtic apte per al tractament de textos i dades.

13. Contra el cens definitiu no podran realitzar-se impugnacions de cap tipus en altres fases del procés electoral.

14. El tractament i la publicació de les dades contingudes en el cens tindrà per exclusiva finalitat garantir l'exercici a l'elector o electora del seu dret de sufragi, garantir també la transparència del procés electoral, i no serà possible la seua utilització ni cessió per a cap finalitat diferent d'aquella. Queda prohibida qualsevol informació particularitzada sobre les dades personals contingudes en el cens electoral. En tot cas, serà aplicable el que preveu la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.





Article 13. Nombre d'assembleistes i distribució per estaments

1. L'assemblea general és l'òrgan suprem de representació i govern de les federacions valencianes i està integrada pels representants dels distints estaments esportius que la componen.

2. La distribució del nombre total de membres de l'assemblea per estaments i circumscripcions serà la que resulte d'aplicar els percentatges estatutàriament establits al nombre de membres que efectivament estiguen en el cens electoral definitiu en cada estament i circumscripció electoral. Els percentatges, que s'establiran en el reglament electoral, hauran de respectar en tot cas el que disposa l'article 50.5 del Decret pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana.



3. Per a la distribució del nombre de membres de l'assemblea general de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana, a més del que disposa l'apartat anterior, es respectarà el percentatge per modalitat esportiva establit estatutàriament.

4. Per a la distribució del nombre de membres de l'assemblea general de la Federació d'Esports Adaptats i Federació d'Esports per a Persones amb Discapacitat Intel·lectual, atesa la seua especial idiosincràsia esportiva, caldrà ajustar-se a allò que s'ha disposat en els seus estatuts i la resta de normativa aplicable.

5. El nombre d'assembleistes es fixarà en el reglament electoral en funció del nombre de clubs que tinga la federació, i no podrà excedir els màxims establits en l'article 50.4 del Decret 2/2018, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana, per a cada interval d'entitats esportives, ni ser inferior a 25, excepte en les federacions que tinguen menys de 20 entitats esportives, i en aquest cas el mínim s'establirà en funció del nombre d'entitats esportives que tinguen.



6. El nombre i la distribució d'assembleistes fixat en el reglament només podrà variar-se en el moment d'aprovació del cens definitiu. Només podrà alterar-se aquesta distribució inicial, quan els eventuals canvis que s'hagueren introduït en el cens electoral exigisquen modificar la dita distribució per a garantir que la representativitat atribuïda a cada circumscripció i estament s'adequa a la proporcionalitat corresponent al nombre d'electors resultant del cens, per a la qual cosa caldrà acord exprés i motivat de la comissió gestora, i aprovació de la junta electoral federativa. Tant l'acord de la comissió gestora com l'aprovació de la junta electoral federativa seran publicats en la pàgina web de la federació i enviats a l'òrgan competent en matèria d'esport, en el termini màxim de dos dies des de la data de l'acord.



Quan es propose una variació del nombre de membres de l'assemblea general, l'òrgan competent en matèria d'esport procedirà igualment a autoritzar els ajustos que resulten necessaris com a conseqüència de l'aplicació dels criteris fixats en aquest article a fi de garantir la representativitat i proporcionalitat.

7. El nombre de persones per estament i circumscripció es repartirà de forma proporcional segons el percentatge establit en el reglament electoral per a cada estament. Si en alguna circumscripció el repartiment proporcional dóna lloc a un resultat amb decimal, s'arredonirà per defecte en les fraccions iguals o inferiors a un mitjà i per excés en les superiors.

8. Els intervals per a establir el nombre màxim de persones físiques i jurídiques que integren l'assemblea són els següents:

a) Les federacions amb menys de 20 entitats esportives, tindran un màxim de 38 assembleistes.

b) Les federacions que tinguen entre 20 i 50 entitats esportives, un màxim de 45 assembleistes.

c) Les federacions que tinguen entre 51 i 100 entitats esportives, un màxim de 65 assembleistes.

d) Les federacions que tinguen entre 101 i 300 entitats esportives, un màxim de 85 assembleistes.

e) Les federacions que tinguen entre 301 i 500 entitats esportives, un màxim de 105 assembleistes.

f) Les federacions amb més de 500 entitats esportives, un màxim de 125 assembleistes. Excepcionalment, l'òrgan competent en matèria d'esport podrà autoritzar l'augment d'assembleistes en aquelles federacions que ho sol·liciten motivadament.

9. No obstant això, en aquelles federacions esportives que hi haja menys de vint entitats esportives en tota la Comunitat Valenciana, cada una d'aquestes tindrà dret a tindre una persona representant en l'assemblea general, sempre que aquestes entitats complisquen els requisits establits en l'article 12.1.1. En aquest cas, el nombre total de membres de l'assemblea es determinarà d'acord amb els percentatges per estaments que estatutàriament estiguen establits, i es prendrà com a referència de partida el nombre d'entitats esportives membres de l'assemblea general.

10. En l'assemblea general estaran representats els diferents estaments esportius adscrits a la federació, d'acord amb els percentatges següents:

a) En l'estament d'entitats esportives, la representació serà d'entre el cinquanta i el setanta per cent.

b) En l'estament d'esportistes, entre el vint i el trenta per cent.



c) En l'estament de tècnics entrenadors o tècniques entrenadores, entre el cinc i el quinze per cent.

d) En l'estament de jutges o jutgesses àrbitres, entre el cinc i el quinze per cent.

e) Si hi ha algun o alguns altres estaments diferents dels anteriors, la seua representació serà d'un cinc per cent, com a màxim, entre tots aquests.

11. Si en una federació no hi ha un determinat estament, els altres estaments podran incrementar proporcionalment la seua representació en l'assemblea general, i efectuaran el repartiment de mode que no superen l'índex màxim de proporcionalitat establit.

12. La representació dels estaments mencionats en les lletres b, c i d de l'apartat 10 del present article és personal, per la qual cosa no cap cap tipus de delegació en el seu exercici.



Article 14. Circumscripcions electorals

1. Serà circumscripció electoral cada una de les províncies de la Comunitat Valenciana, sempre que hi haja en aquesta alguna llicència de la modalitat esportiva de què es tracte.

2. Quan el nombre de persones membres de l'assemblea general per un estament siga inferior al de circumscripcions, o quan per les especials característiques o les excepcionals circumstàncies federatives, així ho autoritze l'òrgan competent en matèria d'esport, amb la sol·licitud prèvia motivada, la seua elecció es durà a terme en circumscripció única.

3. L'assignació d'una entitat esportiva a una determinada circumscripció electoral es farà en raó al domicili que conste en el Registre d'Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana.

L'assignació per als estaments d'esportistes i entrenadors/ores o tècnics/iques, a una determinada circumscripció electoral es farà en funció del domicili social pel qual s'haja expedit la seua llicència, i per al cas d'esportistes independents, es prendrà com a domicili de l'esportista el que conste en la federació. Per a aquells o aquelles esportistes el domicili de què no siga el de la Comunitat Valenciana, el seu nombre total es prorratejarà per províncies en funció del percentatge de les entitats esportives de la federació en cada província.

4. L'assignació per a l'estament de jutges/esses o àrbitres es realitzarà basant-se en el domicili del comité o òrgan equivalent en què estiguen integrats. En cas d'inexistència de comité o òrgan equivalent, l'assignació es realitzarà basant-se en el domicili del jutge/essa o àrbitre/a que conste en la federació.



Article 15. Electors i elegibles

1. Seran requisits per a ser elector o electora:

1.1. En els estaments de persones físiques (esportistes, tècnics entrenadors o tècniques entrenadores i jutges àrbitres o jutgesses àrbitres i qualsevol altre estament previst en els estatuts), l'exercici del dret de vot és personal i indelegable, per la qual cosa només podran ser electors o electores les persones que tinguen complits 16 anys el dia de la celebració de les eleccions i que figuren en el cens electoral de l'estament corresponent.

Les persones físiques que figuren censades en diversos estaments podran exercir el dret de vot en cada un d'aquests.

1.2. En l'estament d'entitats esportives, l'exercici del dret de vot correspon a l'entitat com a persona jurídica, que ho exercirà a través del seu president o presidenta o persona designada a aquest efecte, que haurà de ser sòcia de l'entitat esportiva i major d'edat. En tot cas, el nom i cognoms han de figurar específicament en el cens electoral junt amb el nom de l'entitat.

2. Seran requisits per a ser elegible:

2.1. En els estaments de persones físiques podran ser candidats o candidates a integrants de l'assemblea general les persones que complisquen els requisits següents:

a) Ser major d'edat el dia de la celebració de les eleccions.

b) Estar en ple ús dels drets civils.

c) No tindre inhabilitació per a l'exercici de càrrec públic per sentència judicial ferma, o per a càrrec esportiu per resolució ferma dictada per un òrgan disciplinari en l'exercici de les seues competències.

d) Posseir llicència federativa en vigor i figurar en el cens electoral per l'estament pel qual presente candidatura.

2.2. En l'estament d'entitats esportives, podran ser candidats o candidates a membres de l'assemblea general les entitats esportives que figuren en el cens electoral i que presenten la seua candidatura davant de la junta electoral federativa, en els terminis i la forma establits en la present ordre.

3. Les persones físiques designades per les entitats esportives perquè puguen ostentar la seua representació en l'assemblea general hauran de ser socis del club i reunir els requisits establits en els apartats a, b i c de l'apartat 2.1 d'aquest article.

En el cas que la representació no recaiga en la presidència, la persona representant serà elegida per la junta directiva de l'entitat esportiva.



4. En el cas que algun candidat o candidata reunisca els requisits per a presentar-se per diferents estaments, només podrà presentar la seua candidatura per un d'aquests.

5. Els requisits exigits a l'assembleista hauran de complir-se durant tot el mandat d'aquesta. En cas d'incomplir algun dels requisits exigits en els apartats 2 i 3 d'aquest article durant aquest període, l'assembleista serà requerit formalment per la federació perquè ho esmene en el termini de 10 dies hàbils.

En cas de no esmenar-ho perdrà la condició d'assembleista, prèvia resolució de la junta electoral federativa, que serà recurrible davant del Tribunal de l'Esport, en el termini de quinze dies hàbils a contar des de la notificació de la resolució.



Article 16. Interventors o interventores

1. Els candidats o candidates podran designar interventors o interventores en les meses electorals, i ho hauran de sol·licitar per escrit a la junta electoral federativa des del dia de proclamació de candidatures fins al dia anterior al de la votació. La condició de candidat o candidata serà incompatible amb el càrrec d'interventor o interventora.

2. La junta electoral federativa acreditarà per escrit la condició d'interventor o interventora prèvia comprovació que figura en el cens electoral.

3. Les meses electorals comprovaran la identitat dels interventors o interventores amb l'acreditació emesa per la junta electoral federativa.



4. Els interventors o interventores podran assistir a les meses electorals, participar en les deliberacions amb veu però sense vot i examinar les llistes del cens electoral per a comprovar el dret de vot de l'elector o electora i la seua identitat, i concloses les votacions, firmaran l'acta de la sessió.



Article 17. Calendari electoral a l'assemblea general

El calendari del procés electoral, regulat en els reglaments electorals de les federacions esportives valencianes, s'ajustarà al calendari marc següent, en el qual els terminis tenen el caràcter de mínims:



Eleccions a l'assemblea general:

Dia 0: convocatòria d'eleccions i publicació del reglament electoral, cens provisional, calendari electoral i la resta d'annexos.

Constitució de les juntes electorals federatives.

Dies 1 al 9: termini d'exposició del reglament electoral, cens electoral provisional i la resta d'annexos, així com de presentació de reclamacions del cens electoral.

Dia 10: resolució de reclamacions al cens electoral provisional per la junta electoral federativa.

Dies 11 i 12: presentació de possibles recursos davant del Tribunal de l'Esport.

Dies 13 al 16: resolució de recursos pel Tribunal de l'Esport.

Dia 17: aprovació del cens definitiu per la junta electoral federativa.



Dies 18 al 22: termini de presentació de candidatures per als diferents estaments de l'assemblea general.

Dia 23: publicació de les candidatures presentades en els llocs previstos en el reglament electoral, sorteig públic d'elecció de membres de les meses electorals i notificació a les persones interessades.

Inici del termini per a sol·licitar l'homologació de paperetes.

Dies 24 i 25: presentació de reclamacions davant de la junta electoral federativa de les candidatures presentades.

Dia 26: resolució de les reclamacions i proclamació de candidats i/o candidates per la junta electoral federativa.

Els candidats o candidates podran sol·licitar a la junta electoral federativa la designació d'interventors o interventores fins al dia anterior a les votacions.

Dies 27 i 28: presentació de possibles recursos davant del Tribunal de l'Esport. Inici del termini per a sol·licitar el vot per correu en els llocs establits en la present ordre.

Dies 29 al 33: resolució de recursos pel Tribunal de l'Esport

Dia 34: finalització del termini per a sol·licitar l'homologació de paperetes davant de la junta electoral federativa.

Dia 35: resolució per la junta electoral federativa de l'homologació de paperetes.

Dia 36: finalització del termini de sol·licitud a la junta electoral federativa de designació d'interventors i resolució per aquesta.

Finalització del termini de sol·licitud del vot per correu, davant dels òrgans previstos de l'Administració esportiva, a les 14.30 hores.

Finalització del termini d'admissió del vot per correu, davant de la junta electoral federativa, a les 15.00 hores.

Dia 37: constitució de les meses electorals i celebració de les votacions.

El dia fixat per a aquest haurà de ser dissabte, diumenge o festiu. La data elegida podrà coincidir amb proves o competicions oficials de la federació.

Dia 38 o dia següent a la celebració d'eleccions: publicació provisional dels resultats electorals en la pàgina web de la federació.



Dies 39 al 41 o tres dies següents a la finalització del termini anterior: termini de presentació de possibles reclamacions dels resultats provisionals davant de la junta electoral federativa.

Dia 42 i 43 o dos dies següents a la finalització del termini anterior: resolució de reclamacions per la junta electoral federativa.

Dia 44 i 45 o dos dies següents a la finalització del termini anterior: presentació de possibles recursos davant del Tribunal de l'Esport.

Dia 46 a 50 o cinc dies següents a la finalització del termini anterior: resolució de recursos pel Tribunal de l'Esport.

Dia 51 o dia següent a la finalització del termini anterior: proclamació definitiva dels candidats electes i/o candidates electes i publicació de la composició definitiva de l'assemblea general en els llocs previstos en el Reglament electoral i en la pàgina web de la federació.



La junta electoral federativa remetrà a l'òrgan competent en matèria d'esport l'acta dels resultats definitius.



Article 18. Formalització de la candidatura

La presentació de candidatures a integrant de l'assemblea general es realitzarà de la manera següent:

1. En els estaments de persones físiques, la presentació de candidatures a membre de l'assemblea general serà individual i es realitzarà per mitjà d'un escrit firmat pel candidat o candidata, dirigit a la junta electoral federativa i s'entregarà o remetrà, dins del termini previst a aquest efecte en el calendari electoral, en la seu oficial de la federació esportiva o en qualsevol dels llocs que fixe el reglament electoral.



En l'escrit es farà constar la condició d'elegible per un estament i una circumscripció determinats, i s'acompanyarà fotocòpia del DNI, NIE, passaport o permís de conduir.

2. En l'estament d'entitats esportives, la presentació de candidatures serà individual i haurà de realitzar-se per mitjà de certificat de l'acord de la junta directiva en què va ser designada la persona representant, amb indicació de la data en què va tindre lloc la junta directiva, dirigit a la junta electoral federativa, expedit pel secretari o secretària, amb el vistiplau del president o presidenta i el segell de l'entitat esportiva, en el qual figure, a més del nom de l'entitat candidata, el nom del soci del club i major d'edat que ostentarà la representació de l'entitat en l'assemblea general, en cas de ser elegida.



En cap cas s'admetrà que una persona exercisca la representació de més d'una entitat en l'assemblea general.

3. La presentació de candidatures podrà realitzar-se personalment, per correu, per correu electrònic, per fax o per qualsevol altre mitjà que permeta tindre constància a la junta electoral federativa de la recepció del document dins dels terminis previstos en el calendari electoral.



4. La junta electoral federativa podrà efectuar les comprovacions que crega oportunes per a verificar el compliment dels requisits exigits i publicarà les llistes provisionals de candidats o candidates elegibles en els terminis previstos en el calendari electoral i en els llocs previstos a aquest efecte en el reglament electoral.



5. Contra les llistes provisionals de candidats o candidates elegibles podran presentar-se reclamacions per escrit, dirigides a la junta electoral federativa, en els llocs que fixe el Reglament electoral, personalment o a través dels mitjans previstos en l'apartat 3 d'aquest article.



6. Les candidatures i, en general, les reclamacions en matèria electoral presentades per qualsevol dels mitjans previstos en aquesta ordre, només seran vàlides si són rebudes per l'òrgan decisor dins del termini establit en el calendari electoral per a la seua presentació.





Article 19. Votació a l'assemblea general

1. L'assemblea general està integrada pels representants dels distints estaments esportius que la componen. Totes les persones integrants seran elegides per mitjà de sufragi personal i indelegable, lliure, directe i secret.

Cada elector o electora podrà votar com a màxim tants candidats o candidates del seu respectiu estament com corresponga elegir a la seua circumscripció electoral. I en el cas de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana s'elegirà també per modalitat esportiva, a més de circumscripció electoral i estament.

2. Seran elegides persones integrants de l'assemblea general les candidates o candidats que obtinguen major quantitat de vots fins a cobrir el nombre total de representants elegibles, i caldrà realitzar prèviament, per als estaments de persones físiques, la correcció del resultat de la votació, tal com estableix l'article 50.7 del Decret 2/2018, de 12 de gener, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana, fins a aconseguir un equilibri de sexe del 40 % mínim per a cada sexe, per estament i circumscripció, quan això siga possible en funció de les candidatures a assembleistes presentades.

La junta electoral federativa, amb la documentació aportada per les meses electorals, publicarà els resultats de la votació i aplicarà, quan siga possible, l'equilibri de sexe establit en aquest apartat. Per a això, s'ordenaran els resultats de la votació per sexe, per als estaments de persones físiques, i circumscripció. L'assignació de persones físiques elegides per a l'assemblea general per cada estament i circumscripció es realitzarà designant en primer lloc la persona més votada i a continuació s'alternarà el sexe fins a aconseguir que el sexe amb menys representació arribe almenys al 40 % per estament i circumscripció. Una vegada aconseguit aquest percentatge, la resta de persones seran aquelles que hagen aconseguit més vots.

Per a calcular les persones que correspon al sexe amb menor representació, es multiplicarà per 0,4 (40 %) el nombre de representants que tinga aquest estament en aqueixa circumscripció, i el resultat obtingut, que s'arredonirà per defecte en les fraccions iguals o inferiors a un mig i per excés en les superiors, serà el mínim de les persones d'aquest sexe en aqueixa circumscripció, sempre que s'hagen presentat els candidats d'aquest sexe suficients per a cobrir aquest nombre. Si no s'han presentat o són insuficients les persones d'aquest sexe, la resta de llocs seran coberts per les persones de l'altre sexe per ordre de resultats de la votació.

3. Quan el nombre de candidats o candidates presentats per un estament determinat siga igual o inferior al nombre de membres que corresponen pel dit estament i circumscripció electoral, no se celebraran les eleccions en el dit estament, i es consideraran els candidats o candidates proclamats provisionalment com a membres de l'assemblea.



4. Cap persona física podrà ser representant en l'assemblea general per dos estaments.

5. Si alguna plaça de qualsevol estament queda vacant per no presentar-se cap candidat o candidata que reunisca els requisits exigits per a ser elegible, se suprimirà, per a aquest mandat, la dita plaça del nombre total que integra l'assemblea general.

6. La junta electoral federativa controla l'acte de les votacions i, si és el cas, també el supervisen els interventors o interventores designats pels candidats o candidates.

També poden controlar el procés de la votació, a instància de la comissió gestora o de la junta electoral federativa, els o les representants enviats per l'òrgan competent en matèria d'esport o els enviats per l'Associació de Federacions Esportives de la Comunitat Valenciana. Tots aquests representants tindran veu però no vot en les deliberacions de la mesa electoral i no firmaran cap acta del procés electoral. A petició de l'òrgan competent en matèria d'esport, aquests representants podran realitzar un informe de les incidències ocorregudes en el procés de votació.



Article 20. Empat en les votacions

En cas d'empat a vots entre dos o més candidats o candidates a membres de l'assemblea, la junta electoral federativa resoldrà entre ells o elles, en primer lloc, per la correcció de sexe establida en l'article anterior. I si persisteix l'empat, per ordre preferent d'antiguitat en la federació. A aquests efectes, l'antiguitat es computarà de la manera següent:

a) En els estaments de persones físiques caldrà ajustar-se al còmput total de temps de possessió de llicència federativa en l'estament corresponent.

b) En el cas d'entitats esportives, al còmput total de temps d'adscripció de l'entitat a la federació corresponent.

Si persisteix l'empat es desfarà per sorteig.



Article 21. Meses electorals

1. En cada circumscripció electoral es constituirà una mesa electoral per a l'elecció dels membres de l'assemblea general pels diferents estaments, que estarà ubicada en els llocs que s'indique en el reglament electoral de la federació, sense perjuí d'una circumscripció única en virtut de l'article 14.2.

En cada circumscripció electoral haurà d'haver una urna diferent per a cada un dels estaments elegibles i, en el cas de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana, també per a cada modalitat esportiva. Sense perjuí de la possibilitat que hi haja una circumscripció única, segons el que estableix l'article 14.2 d'aquesta ordre, i en aquesta només hi haurà una urna per estament.

2. La junta electoral federativa designarà per sorteig la composició de les meses electorals de cada circumscripció, que estaran integrades per tres o cinc persones, a elecció de la mateixa junta electoral federativa, del cens d'aqueixa circumscripció.

L'exercici de les funcions del personal que compon la mesa electoral tindrà caràcter gratuït. No obstant això, els seus integrants podran percebre indemnitzacions i dietes, amb l'acord previ de la comissió gestora.

3. La designació dels membres de les meses electorals es realitzarà en el dia assenyalat en el calendari electoral, per mitjà de sorteig públic entre les persones que figuren en el cens electoral, que siguen majors de 18 anys i que no tinguen la condició de candidats o candidates. La comissió gestora notificarà a titulars i suplents la seua designació, amb almenys sis dies d'antelació a la data de celebració de les votacions.



4. En el mateix sorteig hauran de designar-se cinc persones suplents per cada integrant de la mesa.

5. A la persona de major edat de les elegides per sorteig se li designarà com a president o presidenta de la mesa electoral i a la més jove com a secretari o secretària, i les altres seran vocals. En cas d'impossibilitat d'assistència, hauran de comunicar-ho a la junta electoral federativa, amb almenys 48 hores d'antelació a l'inici de les votacions, la qual, al seu torn, ho comunicarà a la comissió gestora perquè nomene la persona substituta.

6. No podran ser membres de les meses electorals els candidats o candidates a assembleistes, els membres de la junta electoral federativa, ni els interventors o interventores dels candidats o candidates.

Les meses es constituiran amb almenys tres membres, i com a mínim, amb mitja hora d'antelació al començament de les votacions. El president o presidenta, el secretari o secretària, els i les vocals i els interventors o interventores, en el cas que n'hi haja, firmaran l'acta de constitució de la mesa electoral. L'acta haurà d'indicar necessàriament amb quines persones ha quedat constituïda i els càrrecs que ostenten.

En el cas de no poder constituir-se la mesa per la falta d'algun integrant, es formarà amb els electors o electores que es troben presents, que reunisquen els requisits de l'apartat 3 d'aquest article i accepten la comesa. En el cas que no accepten la comesa, la junta electoral federativa podrà prendre les mesures que considere oportunes per a fer possible la celebració de la votació.

7. Redactada i firmada l'acta de constitució de la mesa, s'iniciarà la votació a l'hora fixada i continuarà sense interrupcions fins a l'hora de finalització indicada en el Reglament electoral, llevat que abans d'aqueixa hora hagueren votat totes les persones del cens en la seua integritat. La mesa haurà de comptar en tot moment amb almenys la presència de dos dels seus membres i romandrà oberta durant el temps fixat en el reglament electoral, que en cap cas serà inferior a quatre hores.

8. Són competències de la mesa electoral:

a) Declarar oberta i tancada la jornada electoral.

b) Rebre i comprovar les credencials dels interventors o interventores.

c) Comprovar la identitat de les persones votants.

d) Comprovar l'acte de votació de l'elector o l'electora.

e) Rebre els vots per correu que li envia la junta electoral i verificar que aquests figuren en el certificat de sol·licituds de vot per correu emés per la Direcció General d'Esport.

f) Procedir al recompte de vots.

g) Estendre acta de la sessió, on constaran els vots emesos, els resultats i les incidències i reclamacions, si n'hi ha, i es farà constar el nombre de vots obtinguts per cada candidat o candidata.



Article 22. Funcionament de les meses electorals

1. La comissió gestora de les federacions posarà a disposició de les meses electorals les urnes necessàries per a dur a terme amb la màxima transparència el depòsit del vot el dia de les eleccions. Les urnes hauran de ser de material compacte, cartó, vidre o un altre material resistent, preferentment transparent, i hauran d'estar en el moment de les votacions tancades i precintades.

2. Arribada l'hora oficial d'inici de les votacions, el president o presidenta ho anunciarà amb les paraules «comença la votació» i se seguirà el procediment següent:

a) El secretari o secretària comprovarà la identitat de les persones votants per mitjà de DNI, NIE, passaport o permís de conduir, original, en què aparega la fotografia de l'elector o electora.

b) El vocal, la vocal o vocals comprovaran per l'examen del cens electoral el dret a votar de l'elector o electora, així com la seua identitat, que es justificarà d'acord amb el que preveu el paràgraf anterior.

c) A continuació l'elector o electora entregarà al president o presidenta el sobre de votació tancat, qui, sense ocultar-lo a la vista del públic i després de comprovar que el sobre és l'homologat i que hi ha un només, dirà en veu alta el nom de l'elector o electora i el tornarà al votant, qui finalment el depositarà en l'urna corresponent.

d) Els integrants de la mesa vocals i, si és el cas, els interventors o interventores que ho desitgen, hauran d'anotar en el cens definitiu les persones que voten, sense perjuí que puguen elaborar una llista numerada, amb el nom i cognoms de les persones que voten, per l'ordre en què emeten el seu vot.

e) Arribada l'hora de finalització de la votació, el president o presidenta comunicarà en veu alta que es va a concloure la votació.

f) Acabada la votació presencial, el secretari o secretària de la mesa llegirà l'acta dels vots per correu remesos per la junta electoral. Es declararan nuls els vots per correu emesos per electores o electors que ho hagueren fet presencialment, i es considerarà vàlid només el vot presencial.

g) A continuació, votaran els interventors o interventores i els membres de la mesa electoral.

h) Acabada la votació, les persones que integren la mesa i, si és el cas, els interventors o interventores, firmaran les llistes numerades de votants, en el marge de tots els fulls, i immediatament davall del nom de la persona que haja votat en últim lloc.



Article 23. Escrutini de la votació

El desenvolupament de l'escrutini es farà amb subjecció al procediment següent:

1. L'escrutini és públic i no se suspendrà excepte causes de força major. El president o presidenta de la mesa ordenarà l'expulsió del local de les persones que pertorben o entorpisquen el desenvolupament de l'escrutini.

2. Per a realitzar l'escrutini, el president o presidenta extraurà un a un els sobres de l'urna corresponent i llegirà en veu alta el nom dels candidats o candidates votats. El president o presidenta exhibirà cada papereta als vocals, una vegada llegida.

3. Serà nul, però vàlid als efectes de recompte, el vot emés en sobre o papereta diferent del model oficial o homologat, d'acord amb l'article 10.2 d'aquesta ordre, així com l'emés en papereta trencada o esmenada, sense sobre o en sobre que continga més d'una papereta de diferents candidatures. També serà nul el vot emés en papereta on es ressenyen més candidats o candidates que els corresponents a la modalitat, circumscripció i estament de què es tracte.

4. Els vots per correu rebuts de la junta electoral d'electors i electores que hagueren votat presencialment seran destruïts sense obrir-los i no computaran als efectes de recompte.

5. Si el sobre conté més d'una papereta amb els mateixos candidats o candidates es computarà com un sol vot vàlid.

6. Es considera vot en blanc, però vàlid en els casos en què siga procedent, el sobre que no continga cap papereta o si no conté indicació a favor de cap dels candidats o candidates, en els casos en què siga procedent.

7. A continuació, el president o presidenta preguntarà si hi ha alguna reclamació o protesta respecte a l'escrutini i, si no n'hi ha cap o després de resoldre les que hi haja, anunciarà el resultat de l'escrutini, i caldrà especificar en l'acta corresponent el nombre d'electors o electores censats, nombre de votants presencials, nombre de votants per correu, nombre de vots nuls, nombre de vots en blanc i nombre de vots obtinguts per cada una de les candidatures presentades.

8. Així mateix, la mesa electoral consignarà sumàriament en l'acta les reclamacions i protestes formulades, si és el cas, pels candidats o candidates, pels interventors o interventores i pels electors o electores sobre les votacions i l'escrutini, així com les resolucions motivades de la mesa sobre aquestes i sobre qualsevol altre incident produït.

9. Les paperetes extretes de les urnes es destruiran en presència de les persones concurrents, a excepció d'aquelles a què s'haguera negat validesa o que hagueren sigut objecte d'alguna reclamació, les quals s'uniran a l'acta i s'arxivaran amb aquesta, una vegada rubricades pels membres de la mesa.

10. Concloses les operacions anteriors, el president o presidenta, el secretari o secretària, el vocal o vocals i els interventors o interventores, si és el cas, firmaran l'acta de la sessió. Tots els candidats i candidates i interventors o interventores tindran dret a obtindre una còpia de l'acta.



L'acta i la documentació que s'acompanye haurà de ser posada a disposició de la junta electoral federativa per qualsevol mitjà.



Article 24. Vot per correu i delegació de vot

1. Aquells electors o electores que ho desitgen o que prevegen que en la data de la votació no podran exercir el seu dret de vot personalment, podran fer-ho per correu.

2. Per a poder exercir la modalitat de vot per correu, l'elector o electora haurà de presentar sol·licitud de vot per correu (conforme a l'annex II) a l'administració competent en matèria d'esport, dins del termini previst a aquest efecte en el calendari electoral.

3. Per a això, haurà de personar-se a la Direcció General d'Esport, si es tracta d'electors o electores de la província de València, o a les direccions territorials de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport d'Alacant i Castelló, per a aqueixes circumscripcions electorals, i caldrà exhibir el seu DNI, NIE, passaport o permís de conduir. L'horari per a sol·licitar el vot per correu serà de dilluns a divendres de 09.30 a 14.30 hores i els dijous de 17.00 a 19.00 hores.

A la Direcció General d'Esport o a les direccions territorials d'Alacant i Castelló es comprovarà el document identificatiu (en cap cas s'admetrà fotocòpia dels dits documents) i la deguda inscripció en el cens corresponent. Així mateix, el o la sol·licitant haurà de firmar en un llistat de sol·licituds que l'administració corresponent habilitarà a aquest efecte diàriament, i en aquesta hauran de figurar, escrits a mà, el seu nom, número de document i firma. La direcció general i les direccions territorials tornaran còpia segellada de la sol·licitud presentada.

En el cas que la persona sol·licitant no estiga inscrita en el cens, no s'acceptarà la seua sol·licitud, i es farà constar aquest fet en la mateixa instància de sol·licitud. Aquest acte no serà objecte de recurs, per haver transcorregut ja en aqueixa data el termini de reclamacions al cens i ser aquest ferm.

4. En el cas d'entitats esportives, la persona física designada per a exercir el dret de vot en nom de l'entitat, podrà utilitzar el mecanisme del vot per correu, d'acord amb el procediment regulat en aquest article. A aquest efecte, la persona física designada haurà de figurar en el cens electoral junt amb el nom de l'entitat i no se li exigirà novament el certificat de designació com a representant de l'entitat.



5. Una vegada finalitzat el termini de sol·licitud del vot per correu, la Direcció General d'Esport elaborarà un certificat amb el total de sol·licituds de vot per correu de cada federació, que es remetrà per correu electrònic a la junta electoral federativa corresponent.

6. En cada federació, la junta electoral designarà una persona per a rebre els vots per correu, que els custodiarà fins a la seua entrega a la junta electoral federativa. De les actuacions que l'empleat o empleada federativa duga a terme donarà compte a la junta electoral federativa cada dos dies hàbils com a mínim.

7. En cas de malaltia o impossibilitat que no permeta la presentació personal de la sol·licitud, podrà realitzar-se per mitjà de representant, que la presentarà davant de la direcció territorial o general, segons corresponga, junt amb l'escriptura pública de poder atorgada davant de notari, notària o cònsol, i caldrà incorporar el certificat mèdic oficial acreditatiu de la malaltia o la causa de la impossibilitat. Els dits documents quedaran en poder de la junta electoral federativa.

L'escriptura pública de poder haurà d'estendre's individualment en relació amb cada elector o electora, sense que en aquesta puguen incloure's diversos electors o electores, ni una mateixa persona puga representar més d'un elector o electora. La junta electoral federativa comprovarà la concurrència d'aquestes circumstàncies.

8. La Direcció General d'Esport o les direccions territorials d'Alacant i Castelló entregaran a la persona interessada la documentació necessària per a exercir el vot per correu en el mateix moment que es presente la persona interessada.

La documentació electoral per a exercir el vot per correu estarà integrada:

a) Pel sobre de votació segons model oficial, on l'elector o electora introduirà la papereta amb els noms elegits.

b) Pel sobre gran segons model oficial, dirigit a la junta electoral federativa per a la seua custòdia i entrega a la mesa electoral, en el qual l'elector o electora introduirà el sobre de votació, abans citat, i una fotocòpia del seu document nacional d'identitat.

c) Per la sol·licitud de vot per correu segellada per la direcció general o territorial corresponent.

Aquest sobre gran, amb tota la documentació, anirà tancat per a la seua obertura per la mesa electoral i portarà en el dors el nom i cognoms de la persona que vota, circumscripció electoral, estament i, en el cas de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana, modalitat esportiva, i haurà de ser remés per correu certificat a través del servei públic de correus i telègrafs o empresa privada de missatgeria, on quede constància del seu enviament i recepció a la junta electoral federativa per a la seua custòdia.

9. El termini màxim d'admissió dels sobres grans per la junta electoral federativa serà fins a les 15 hores d'últim dia hàbil anterior al de les votacions. Els sobres que es reben després del termini previst seran destruïts per la junta electoral federativa sense obrir-los.

10. Una vegada finalitzat el termini d'admissió de vots per correu, la junta electoral federativa comprovarà que els vots per correu rebuts apareixen en el llistat de sol·licitud de vot per correu que la Direcció General d'Esport li ha remés prèviament. La junta electoral federativa emetrà una acta firmada per totes les persones que la integren on s'indicarà el nombre de vots rebuts, el nom i cognoms d'aquests, la circumscripció electoral i l'estament i es faran constar les incidències observades en els sobres rebuts. La dita acta, firmada per totes les persones que integren la junta es remetrà, junt amb els sobres grans del vot per correu, a les diferents meses electorals, pel mitjà que amb les garanties suficients estime més apropiat perquè estiga en poder d'aquestes durant l'horari de votació i, com a màxim, abans del tancament de les urnes.

Així mateix, junt amb els sobres i l'acta, la junta electoral federativa remetrà a cada mesa electoral el certificat emés per la Direcció General d'Esport on consten les persones que han sol·licitat el vot per correu, perquè cada mesa comprove també que els sobres grans amb el vot per correu es corresponen amb les persones que havien sol·licitat la dita modalitat de vot.

11. En les eleccions a integrants de l'assemblea general de la federació no s'admetrà la delegació de vot.



Article 25. Proclamació de candidatures electes

1. Rebuda la documentació electoral de les distintes meses, la junta electoral federativa publicarà els resultats, la composició provisional de l'assemblea general, i realitzarà les correccions d'equilibri de sexe i, si és el cas, els sortejos necessaris per a resoldre els empats de vots que hagueren pogut produir-se entre dos o més persones o entitats candidates. Els sortejos seran públics i s'anunciaran en la web federativa amb almenys un dia d'antelació.

2. Contra la llista provisional de candidats i/o candidates electes podran presentar-se reclamacions per escrit, dirigides a la junta electoral federativa, que es presentaran en els llocs previstos en el Reglament electoral, personalment, per correu, per telegrama, per fax o per qualsevol altre mitjà que permeta a la junta electoral federativa tindre constància de la reclamació presentada dins del termini fixat en el calendari electoral per a la presentació de reclamacions. Les reclamacions remeses pels mitjans anteriorment citats només s'admetran si es reben dins del termini establit en el calendari electoral per a la presentació de reclamacions.

3. Les reclamacions i protestes de la votació només podran referir-se a incidències incloses en les actes de votació.

4. La junta electoral federativa resoldrà les reclamacions en els terminis previstos en el calendari electoral i manarà publicar la llista definitiva dels candidats o candidates electes.

5. Els acords que adopte la junta electoral federativa seran recurribles davant del Tribunal de l'Esport en els terminis previstos en el calendari electoral.



Article 26. Cobertura de vacants en l'assemblea general

1. Els candidats o candidates que no hagen resultat elegits integrants de l'assemblea seran considerats suplents, per l'ordre establit per la junta electoral federativa d'acord amb l'article anterior, per a cobrir eventuals baixes en el seu respectiu estament, circumscripció i, en el cas de la Federació de Futbol de la Comunitat Valenciana, modalitat esportiva.

2. En l'estament d'entitats esportives, quan la persona física que va resultar designada com a representant de l'entitat elegida muira, renuncie, deixe de complir els requisits en l'article 15.3 o ho decidisca la junta directiva de l'entitat esportiva, aquesta podrà designar una altra persona perquè la represente en l'assemblea general de la federació pel temps que reste de mandat, la qual haurà de complir els requisits de l'esmentat article.

Quan l'entitat esportiva deixe de complir els requisits de l'apartat 1.1 de l'article 12 de la present ordre, la federació requerirà l'entitat perquè esmene els requisits incomplits en el termini de 10 dies hàbils. Transcorregut el dit termini, sense que l'entitat els haja esmenat, la federació ho comunicarà a la junta electoral federativa perquè la done de baixa del seu estament, i la substituirà per l'entitat que figure com a primera suplent. En tot cas, l'entitat podrà recórrer dita baixa davant del Tribunal de l'Esport en el termini de quinze dies.

3. En els estaments de persones físiques, si un membre electe de l'assemblea general perd la seua condició d'assembleista el substituirà amb caràcter automàtic el primer candidat o primera candidata de la llista de suplents del mateix sexe, prèvia tramitació del mateix procediment establit per a les entitats esportives.

4. En el cas que, amb tal procediment, no pogueren cobrir-se totes les vacants, l'assemblea general amortitzarà, per a aquest mandat, les places no cobertes.

5. La cobertura de vacants en l'assemblea general serà comunicada a l'òrgan competent en matèria d'esport en el termini de 10 dies des de la resolució de la cobertura de la vacant per la junta electoral federativa, i caldrà explicar els motius de les substitucions.





CAPÍTOL IV

Eleccions a la presidència i junta directiva



Article 27. Calendari electoral de les eleccions a la presidència i junta directiva

1. Proclamats els resultats definitius de les eleccions a l'assemblea general, la comissió gestora convocarà els integrants de l'assemblea general acabada d'elegir per a l'elecció de la presidència i la junta directiva de la federació, d'acord amb el calendari fixat en el Reglament electoral, que s'ajustarà als terminis mínims:

Dia 1: convocatòria d'eleccions a president o presidenta i junta directiva, en la qual haurà d'especificar-se lloc, dia i hora de la celebració de l'assemblea.

Dies 2 a 5: presentació de candidatures a president o presidenta i junta directiva.

Dia 6: esmena de les candidatures presentades.

Dia 7: proclamació per la junta electoral federativa de les candidatures presentades.

Dies 8 i 9: presentació de possibles reclamacions a les candidatures proclamades davant de la junta electoral federativa.

Dia 10: resolució, si és el cas, per la junta electoral federativa de les reclamacions presentades.

Dies 11 i 12: presentació de possibles recursos davant del Tribunal de l'Esport.

Dia 13 al 16: Resolució, si és el cas, dels recursos pel Tribunal de l'Esport.

Dies 20 al 22: dins d'aquest termini, l'assemblea general fixarà el dia per a la celebració de la votació per a l'elecció de president o presidenta i la junta directiva; el dia fixat per a aquesta haurà de ser dissabte, diumenge o festiu. La data elegida podrà coincidir amb proves o competicions oficials de la federació. Proclamació provisional dels resultats per la mesa electoral al final de la votació, i publicació dels resultats en els llocs previstos en el Reglament electoral.



Dies 23 i 24 o dos dies següents al de celebració de les eleccions: presentació de possibles reclamacions davant de la junta electoral federativa.

Dia 25 o següent al de finalització del termini anterior: resolució d'impugnacions i proclamació de resultats per la junta electoral federativa.

Dies 26 i 27 o dos dies següents al de finalització del termini anterior: presentació de possibles recursos davant del Tribunal de l'Esport.

Dia 28 al 30 o tres dies següents al de finalització del termini anterior: resolució, si és el cas, dels recursos pel Tribunal de l'Esport.

Dia 31 o següent al de finalització del termini anterior: proclamació definitiva del president o presidenta de la federació per la junta electoral federativa.

2. La convocatòria d'eleccions a la presidència i junta directiva serà notificada a cada una de les persones electes integrants de l'assemblea general i s'anunciarà en la pàgina web de la federació, en la de l'òrgan competent en matèria d'esport i en els altres llocs previstos en el reglament electoral de cada federació. La convocatòria podrà fer-se per correu electrònic, si les persones interessades hagueren donat la seua autorització per a rebre-la per aquest mitjà.



Article 28. Cens electoral per a l'elecció de la presidència i la junta directiva

El cens electoral per a l'elecció de la presidència i la junta directiva estarà integrat per totes les persones assembleistes que hagen sigut proclamades com a tals per la junta electoral federativa o, si és el cas, pel Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana.



Article 29. Candidatures a la presidència i junta directiva

1. Són persones electores totes les integrants de l'assemblea general, que per mitjà de sufragi universal, personal, lliure, igual, directe, secret i presencial elegiran a les persones integrants de la presidència i junta directiva.

2. Són persones elegibles per a formar part de la junta directiva de la federació totes les persones que hagen constituït una candidatura tancada i que complisquen les condicions establides en els estatuts de la federació per a formar part de la junta directiva, que com a mínim seran:

a) Estar empadronada a la Comunitat Valenciana.

b) Ser major d'edat.

c) No trobar-se inhabilitada per resolució ferma, judicial o esportiva.



d) No haver incorregut en delictes contra la Hisenda Pública ni la Seguretat Social, que s'acreditarà per mitjà de la presentació d'una declaració responsable.

A més, per a ocupar la presidència de la federació, el candidat o la candidata ha de ser integrant de l'assemblea general elegida.

3. La candidatura es presentarà tancada, i la presidència serà l'únic càrrec nominatiu. D'acord amb l'article 55 del Decret 2/2018, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana, en la composició de la junta directiva haurà d'haver-hi, almenys, un 40 % de cada sexe. La junta electoral federativa rebutjarà aquelles candidatures que incomplisquen aquest apartat, que podran ser esmenades en el termini establit en el calendari electoral.

4. La candidatura estarà formada pel candidat o candidata a la presidència més un mínim de quatre i un màxim de vint integrants.

5. La presentació de candidatures per a la presidència i junta directiva de la federació es farà en la seu oficial de la federació, en les seues delegacions o en qualsevol altre lloc que fixe el Reglament electoral, per mitjà d'un escrit dirigit a la junta electoral federativa, on es farà constar la condició d'integrant de ple dret de l'assemblea i la seua candidatura. La candidatura estarà firmada pel candidat o candidata a la presidència i totes les persones que integren la candidatura.

6. Les eleccions es duen a terme a través del sistema de candidatures tancades i es consideraran candidatures vàlides aquelles que compten amb l'aval firmat per un nombre de persones integrants de l'assemblea general que representen, com a mínim, al 10 % del total de vots de l'assemblea general, tenint en compte que tota persona assembleista pot donar el seu suport, per mitjà d'un aval, a una o més candidatures. En el cas que el 10 % resulte una xifra amb decimals, el nombre de firmes necessari s'arredonirà a l'alça.

7. Si algun membre de la comissió gestora presenta la seua candidatura a la presidència haurà, prèviament o simultàniament, d'abandonar la comissió gestora.

8. Finalitzat el termini de presentació de candidatures, la junta electoral federativa exposarà la llista provisional de candidatures, i es podran presentar impugnacions en els terminis previstos en el calendari electoral, que seran resoltes per la junta electoral federativa, i posteriorment, procedirà a la publicació de la llista definitiva de candidatures a la presidència i junta directiva de la federació.

9. Contra les resolucions de la junta electoral federativa podrà interposar-se recurs davant del Tribunal de l'Esport en els terminis que preveja el calendari electoral.

10. Una vegada proclamades les candidatures, la comissió gestora facilitarà a totes les candidatures, en totals condicions d'igualtat entre aquestes, un llistat dels integrants de l'assemblea general en què s'incloga el nom i cognoms i correu electrònic i, en cas de no tindre'l, correu postal. Aquest llistat només podrà ser utilitzat per a la comunicació de les candidatures amb els membres de l'assemblea general en el desenvolupament del procés electoral i per a garantir la igualtat entre totes les candidatures. En tot cas, haurà de respectar-se el que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.



Article 30. Votació a la presidència i junta directiva

2. En l'elecció del president o presidenta i la junta directiva, la mesa electoral estarà composta per les dos persones de major edat i les dos de menor edat presents en l'assemblea general, que no ostenten la condició de candidat o candidata.

3. Serà president o presidenta de la mesa electoral la persona de més edat d'entre ells, el vot de la qual serà decisori en cas d'empat per a la presa d'acords de la mesa electoral, i secretari o secretària la persona de menor edat d'entre ells de la mesa electoral.

4. En el dia i hora fixats en la convocatòria es constituirà l'assemblea general, en primera o en segona convocatòria, i es procedirà de la següent manera:

a) Començada la sessió, el president o presidenta de la mesa presentarà les candidatures.

b) Amb caràcter previ a la votació, cada una de les candidatures exposarà, a través del candidat o la candidata a la presidència el seu programa davant de l'assemblea, durant un temps màxim prèviament acordat per la mesa electoral, prèvia consulta amb totes les candidatures, i que serà igual per a totes aquestes.

c) A continuació es procedirà a la votació.

d) Finalment, es procedirà al recompte de vots.

5. En les eleccions a president o presidenta i junta directiva, la junta electoral federativa determinarà el model de papereta, en la qual cada integrant de l'assemblea general només podrà votar una de les candidatures. En la papereta figurarà únicament el nom i cognoms de la persona candidata a la presidència, i s'entendrà que, en el cas que es vote aqueixa candidatura, es fa a la presidència i a tota la junta directiva.



6. Una mateixa persona podrà estar en diverses candidatures

7. S'elegirà com a president o presidenta i junta directiva de la federació, la candidatura que obtinga el vot de la majoria absoluta dels membres presents en l'assemblea general, que s'estableix en la meitat més un dels vots emesos.

8. Si cap candidatura obté la majoria exigida en la primera votació, es repetirà novament aquesta entre les dos candidatures que més vots van aconseguir, i resultarà guanyadora qui obtinga la majoria simple de vots.

9. En cas d'empat entre les dos candidatures, se suspendrà la sessió per un temps no inferior a 15 minuts ni superior a 30, i se celebrarà una última votació, de la qual resultarà guanyadora la que obtinga la majoria simple. Si persisteix l'empat, la mesa electoral durà a terme un sorteig entre les candidatures afectades, que decidirà qui serà el president o presidenta i la junta directiva.

10. Conclosa l'elecció, s'estendrà acta del seu resultat, que serà remesa a la junta electoral federativa.

11. En el cas que només hi haja una candidatura, es procedirà igualment a la votació, i serà proclamat president o presidenta si el nombre de sí és superior al nombre de no.

Si el nombre de no és superior al de sí s'obrirà un nou termini de presentació de candidatures a la presidència, amb la consegüent modificació del calendari electoral. Si l'única candidatura presentada és la mateixa que en el termini anterior, es proclamarà president o presidenta sense necessitat que se celebre l'assemblea general. Si la candidatura és diferent, es votarà amb els mateixos efectes assenyalats anteriorment.



12. Transcorreguts els terminis de presentació de possibles recursos davant de la junta electoral federativa i davant del Tribunal de l'Esport, i resolts aquests, la junta electoral federativa, en el termini màxim de dos dies hàbils, comunicarà els resultats a l'òrgan competent en matèria d'esport.



Article 31. Proclamació de la candidatura electa

1. Concloses les eleccions i una vegada s'haja proclamat definitivament el nou president o presidenta i junta directiva, la persona que ocupava la presidència anteriorment serà cessada en el càrrec, haurà de posar a disposició del seu successor o successora, en el termini màxim de 5 dies hàbils, a comptar de la proclamació definitiva, tota la documentació relativa a la federació, i s'estendrà acta del que s'entrega, que haurà de ser firmada pel president o presidenta entrant i el president o presidenta que deixa el càrrec, i es remetrà, en el termini de tres dies, còpia de l'acta a l'òrgan competent en matèria d'esport.

2. La documentació que s'haja d'entregar constarà, com a mínim, dels comptes anuals dels últims quatre anys, els contractes de qualsevol tipus subscrits per la federació en els últims quatre anys, la relació de comptes bancaris i els seus extractes i el llibre d'actes de la federació, així com qualsevol altra documentació que exigisca la normativa aplicable.

3. Després de la seua proclamació definitiva, el president o presidenta haurà de realitzar l'assignació de càrrecs de la junta directiva en el termini màxim de 10 dies. Una vegada realitzada l'assignació de càrrecs, la persona que ocupa la presidència haurà de comunicar, en el termini de tres dies, la composició de la junta directiva a l'òrgan competent en matèria d'esport.

En els càrrecs de la junta directiva haurà d'haver-hi almenys una vicepresidència, una secretaria de la junta directiva i un vocal per cada una de les modalitats o especialitats reconegudes per la federació, i es respectarà el nombre màxim d'integrants de la junta directiva.

La presidència serà substituïda, en els casos previstos, per la vicepresidència que siga assembleista, per l'ordre de les vicepresidències, si és el cas, o, si hi manca, per qualsevol integrant de la junta directiva que tinga la condició d'assembleista, per l'ordre que figure en la composició de la junta directiva inscrita en el Registre d'Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana.

4. Una vegada s'haja proclamat, el president o presidenta tindrà la condició de membre nat de l'assemblea general durant el període del seu mandat. Si la persona elegida per a ocupar la presidència de la federació ocupa la presidència d'una entitat esportiva, i atesa la incompatibilitat d'ambdós càrrecs, haurà de dimitir de la presidència de l'entitat esportiva en el termini màxim de 10 dies. En aquest cas, l'entitat esportiva no tindrà mandat imperatiu respecte de la persona que ocupe la presidència de la federació. L'entitat esportiva no podrà nomenar, en aquest mandat, una altra persona representant en l'assemblea general.





Article 32. Falta de candidatures a la presidència i junta directiva

En el supòsit de no presentar-se cap candidatura, la junta electoral federativa tornarà a obrir un nou termini de presentació de candidatures. Si tampoc es presenten candidatures en el segon termini, la junta electoral federativa comunicarà la dita situació a l'òrgan competent en matèria d'esport, que adoptarà les mesures necessàries de conformitat amb l'article 35 d'aquesta ordre.



Article 33. Vacant d'una persona integrant de la junta directiva

1. Quan la presidència d'una federació esportiva valenciana estiga vacant per defunció, dimissió, inhabilitació o qualsevol altra causa legal o estatutària, que no siga la finalització del mandat o per haver prosperat una moció de censura, es constituirà una comissió gestora amb la resta de persones integrants de la junta directiva.

2. La comissió gestora comunicarà en el termini de tres dies hàbils aquest fet a la junta electoral federativa i a l'òrgan competent en matèria d'esport, i aportarà el corresponent calendari electoral per a elegir la nova persona que ocuparà la presidència de la federació. El calendari electoral haurà de ser aprovat per l'òrgan competent en matèria d'esport. El termini màxim per a celebrar l'assemblea general extraordinària serà de dos mesos des que es produïsca la vacant.

3. En els casos de vacant en la junta directiva en un nombre inferior al 50 %, la presidència podrà reassignar les funcions entre els altres integrants o proposar a l'assemblea general el nomenament de nous components. En el primer cas, la reassignació haurà de comunicar-se a l'assemblea general, en el segon serà l'assemblea la que haurà d'aprovar el nomenament. En ambdós casos, haurà de respectar-se el 40 % mínim de cada sexe. Les noves persones designades per a ocupar els càrrecs en la junta directiva, ho estaran només el temps que reste de mandat.



4. Si el nombre de vacants és superior al 50 % hauran de convocar-se eleccions a la junta directiva, inclosa la presidència, i caldrà ajustar-se al que disposa l'apartat primer d'aquest article.



Article 34. Moció de censura

1. Es podrà sol·licitar, davant de la federació esportiva, una moció de censura contra la persona que ocupe la presidència, contra la totalitat de la junta directiva o contra qualsevol dels integrants, per mitjà d'un escrit motivat, amb la firma i els requisits necessaris per a la identificació dels sol·licitants. Els estatuts de la federació establiran el percentatge exigible de persones que integren l'assemblea general necessari per a proposar la moció de censura. Aquest percentatge no podrà ser inferior al 20 % ni superior al 40 %.

2. La junta directiva traslladarà la sol·licitud de moció de censura a la junta electoral federativa i a l'òrgan competent en matèria d'esport. La junta electoral federativa, vista la sol·licitud i la documentació presentada, i verificat el compliment dels requisits formals previstos en aquesta ordre, l'admetrà a tràmit en el termini màxim de tres dies hàbils. Totes les resolucions de la junta electoral federativa que afecten la moció de censura es podran recórrer davant del Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana, en el termini de cinc dies.

3. La tramitació de la moció de censura es durà a terme amb el mandat i la supervisió de la junta electoral federativa. La presidència de la federació convocarà, per ordre de la junta electoral federativa, l'assemblea general per a la votació de la moció de censura en un termini no inferior a 10 dies ni superior a 20, ambdós naturals, des que haja tingut entrada. La votació haurà de celebrar-se en el termini màxim de 20 dies naturals des de la convocatòria.

4. L'assemblea general, convocada a aquest efecte, estarà dirigida per la presidència de la junta electoral federativa i hi podran prendre la paraula els representants dels sol·licitants de la moció de censura, així com les persones censurades. La votació serà secreta.

5. La moció de censura haurà d'incorporar una proposta amb els candidats o candidates alternatius al que se censura. Si se censura més del 50 % de la junta directiva, s'haurà d'incorporar una proposta de junta directiva alternativa. En tots els casos les candidatures proposades alternatives hauran de respectar l'equilibri de sexe mencionat en aquesta ordre.

6. Per a l'aprovació de la moció de censura caldrà el vot favorable de la meitat més una de les persones assembleistes presents.

7. Si la moció de censura és aprovada, la persona que ocupa la presidència o els integrants de la junta directiva, a qui afecte la moció de censura, han de ser cessats automàticament i atendre al que disposa l'article 31 d'aquesta ordre.

8. Si la presidència de la federació no convoca l'assemblea general per a votar la moció de censura, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 52.4 del Decret 2/2018, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana.

9. En el cas que un vot de censura no prospere, les persones sol·licitants no podran plantejar una nova moció de censura fins que transcórrega un termini de dos anys des de la celebració de l'assemblea general en què s'haja rebutjat.

10. No es podrà promoure cap moció de censura fins que transcórreguen sis mesos des de l'elecció d'una nova junta directiva, ni quan falten menys de sis mesos per a la convocatòria de noves eleccions.







CAPÍTOL V

Intervenció administrativa



Article 35. Intervenció de l'òrgan competent en matèria d'esport

1. Transcorregut el 30 de juny de l'any electoral sense que s'hagen convocat eleccions, l'òrgan competent en matèria d'esport instarà a la federació esportiva el compliment de la legalitat en un termini màxim d'un mes i, si no ho fa, convocarà directament el procés electoral als òrgans federatius de govern i representació, conforme allò que s'ha estipulat en l'article 40 del Decret 2/2018, pel qual es regulen les entitats esportives de la Comunitat Valenciana. La convocatòria podrà anar acompanyada del nomenament d'una comissió gestora específica per a tal fi.

2. El titular de la direcció general competent en matèria d'esport, quan aprecie greus incompliments de la present ordre en el procés electoral d'alguna federació, podrà procedir al nomenament de la comissió gestora, mesa electoral o junta electoral federativa. Igualment, podrà aprovar, de forma excepcional, canvis en algun dels criteris hi continguts, quan s'aprecie la impossibilitat o greu dificultat en el seu compliment.

3. Si per circumstàncies o incidències sorgides durant el procés electoral la seua finalització es demora en excés, i això dificulta, compromet o posa en risc el desenvolupament ordinari de l'activitat esportiva de la federació, la comissió gestora, amb la supervisió i autorització de l'òrgan competent en matèria d'esport, podrà adoptar les mesures imprescindibles per a evitar la dita situació.

4. Les juntes electorals federatives posaran en coneixement de l'òrgan competent en matèria d'esport l'incompliment pels responsables federatius de les seues obligacions en els processos electorals, als efectes procedents, entre aquests el fet de poder instar el Tribunal de l'Esport de la Comunitat Valenciana per a la incoació d'expedient disciplinari a fi de depurar les possibles responsabilitats.







DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Protecció de dades de caràcter personal

Queda prohibida qualsevol informació particularitzada sobre les dades contingudes en el cens electoral.

El tractament i exposició pública de dades contingudes en el cens electoral tindrà per exclusiva finalitat garantir l'exercici per les persones electores del seu dret de sufragi, i no serà possible la seua utilització ni cessió per a cap finalitat diferent d'aquella.

En tot cas, serà aplicable el que preveu la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.





Segona. Comunicacions a l'òrgan competent en matèria d'esport

Tots els enviaments de documents i comunicacions que es requerisquen en aquesta ordre, entre les juntes directives, comissions gestores, juntes electorals federatives i l'òrgan competent en matèria d'esport es realitzaran per mitjans electrònics al compte de correu eleccionsfederacions@gva.es.

A aquest efecte, en cada federació s'habilitarà un compte de correu específic per a la comissió gestora i un altre per a la junta electoral federativa, si és possible amb el format següent: comisiongestora@ (federació que corresponga) i jef@ (federació que corresponga).

La comissió gestora de la federació mantindrà informat l'òrgan competent en matèria d'esport del desenvolupament del procés electoral i, com a mínim, li comunicarà, en el seu moment, les persones integrants de la junta electoral federativa, la relació de persones electes de l'assemblea general, així com la proclamació de les persones que ocupen la presidència i la junta directiva.



Tercera. Formularis electorals

A efectes orientatius, l'òrgan competent en matèria d'esport facilitarà formularis dels distints actes del procés electoral a les federacions esportives valencianes.



Quarta. Incidència pressupostària

La present ordre no suposa cap increment de la despesa, per la qual cosa la seua aprovació no ocasiona cap incidència pressupostària.



Cinquena. Constitució de noves federacions

Quan es constituïsca una federació esportiva haurà de convocar-se el procés electoral en el termini màxim de tres mesos des de la seua inscripció provisional en el Registre d'Entitats Esportives de la Comunitat Valenciana. En tot cas, el mandat de les persones membres de l'assemblea general, del president o presidenta i junta directiva finalitzarà l'any en què, d'acord amb aquesta ordre, la federació haja de celebrar noves eleccions.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogada la Resolució de 9 de maig de 2014, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'estableixen el calendari i procediment dels processos electorals de les federacions esportives de la Comunitat Valenciana de l'any 2014.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segona. Normativa supletòria

Amb caràcter supletori al que estableixen aquesta ordre i els reglaments electorals, serà aplicable la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la legislació electoral general.



Tercera. Delegació i desplegament

Es delega la persona titular de la direcció general amb competència en matèria d'esport, per a adoptar les mesures oportunes per al compliment i l'aplicació d'aquesta ordre i per a resoldre totes les incidències que es plantegen en la seua interpretació i execució.



València, 16 de maig de 2018



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ

Mapa web