Ficha docv

Ficha docv









DECRET 63/2018, de 18 de maig de 2018, d'indemnitzacions i compensacions pels procediments arbitrals d'impugnacions en matèria electoral a òrgans de representació laboral. [2018/5183]

(DOGV núm. 8304 de 28.05.2018) Ref. Base de dades 005256/2018




I. L'article 76 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, regula el procediment arbitral per a la tramitació de les impugnacions en matèria electoral. Es tracta d'un procediment de caràcter preceptiu, d'aplicació a aquestes impugnacions, a excepció de les denegacions d'inscripció, que podran plantejar-se directament davant de la jurisdicció social, sense que, per tant, càpiga acudir a altres vies que les arreplegades en aquest. L'esmentat article regula amb precisió l'element personal intervinent (parts legitimades), material (objecte de la intervenció) i formal (procediment).

En el capítol III del Reial decret 1844/1994, de 9 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'eleccions a òrgans de representació dels treballadors en l'empresa, es regulen les reclamacions d'eleccions dels representants dels treballadors en les empreses, la designació d'àrbitres en el procediment arbitral i condicions d'aquests, així com el procediment arbitral.



II. En l'àmbit de les administracions públiques, l'article 44 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, disposa que les impugnacions en matèria electoral es tramitaran conforme al procediment arbitral. Aquest procediment es desenvolupa en els articles 28 i 29 de la Llei 9/1987, de 12 de juny, d'òrgans de representació, determinació de condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques, vigents d'acord amb el que estableix la disposició transitòria quinta de l'esmentat Estatut Bàsic de l'Empleat Públic; i en els articles 23 i següents del Reial decret 1846/1994, de 9 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament d'eleccions a òrgans de representació del personal al servei de l'Administració General de l'Estat.



La regulació de l'actuació arbitral establerta en l'àmbit de les administracions públiques en les normes assenyalades, en res difereix a l'establerta per als processos electorals en l'empresa.



III. En ambdós casos, la intervenció arbitral s'estableix amb caràcter preceptiu, amb l'excepció assenyalada, i, en tot cas, previ a l'inici de la via judicial. No es tracta per tant d'un mandat que els poders públics puguen eludir, sinó que, en tots els casos assenyalats, s'estableix el deure de l'Administració de facilitar els mitjans personals i materials necessaris per al desenvolupament d'aquesta funció arbitral.

Aquest deure queda vinculat a la qualificació de la intervenció arbitral com d'utilitat pública i interès social, tant pel reconeixement d'aquesta funció en les normes esmentades, com per l'evident paper que la solució extrajudicial de conflictes té per si mateix, però també per a aconseguir solucions que contribuïsquen a un major diàleg i participació social.

Per això, l'obligació dels poders públics no es limita al fet de facilitar els mitjans personals i materials necessaris per al desenvolupament de la funció arbitral, sinó que per a aconseguir l'efectivitat de la seua intervenció, ha de compensar-se econòmicament als que, en qualitat d'àrbitres, participen en aquests processos.



IV. L'article 51.1.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, disposa que correspon a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat en matèria laboral, assumint les facultats, competències i serveis que, en aquest àmbit i a nivell d'execució, ostenta l'Estat respecte a les relacions laborals, en els termes establerts en els reials decrets 4105/1982 i 4106/1982, ambdós de 29 de desembre, sobre transferències de funcions i serveis en matèria de treball i de mediació, arbitratge i conciliació, respectivament.

Tant el Decret 194/2015, de 23 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions als àrbitres designats d'acord amb el que disposa l'article 76 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, i l'article 28 de la Llei 9/1987, de 12 de juny, d'òrgans de representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, com la normativa anterior, donaven a aquestes compensacions el tracte de subvencions de concessió directa. No obstant això, la funció arbitral en els processos de representació sindical, respon millor a l'atenció d'una obligació de caràcter públic, el manteniment dels quals correspon a les administracions públiques i que es materialitzen en la prestació d'una específica intervenció per un tercer, que al concepte de subvenció establert en l'article 2.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Açò és, les actuacions que realitzen les persones designades per a la funció arbitral, són treballs realitzats per professionals que compleixen els requisits legalment establerts, consistents en prestacions de fer. D'aquesta manera, la compensació per la intervenció arbitral es produïx per la realització de les activitats materials i formals que la definixen, que conclouen generalment en el laude arbitral, per terceres persones que reuneixen els requisits normativament exigits per a això.



Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per tot això, a proposta del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del 18 de maig de 2018





DECRETE



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és regular les compensacions econòmiques a les persones que exercisquen la funció arbitral a la Comunitat Valenciana, en els procediments de reclamacions derivats dels processos electorals a òrgans de representació dels treballadors, previstos en el Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, i del personal al servei de les administracions públiques vinculat a aquestes mitjançant una relació de caràcter administratiu o estatutària, d'acord amb el que estableix el Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, i la resta de normes de desenvolupament i aplicació.



Article 2. Persones beneficiàries

Seran persones beneficiàries de les compensacions econòmiques previstes en aquest decret, les que siguen designades a aquest efecte per a exercir la funció arbitral a la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que disposa l'article 76.3 de l'Estatut dels Treballadors, junt amb l'article 28.3 de la Llei 9/1987, de 12 de juny, i l'article 26 del Reial decret 1846/1994, de 9 de setembre.



Article 3. Acumulació d'actuacions

L'oficina pública competent per raó del territori procedirà a l'acumulació dels procediments d'impugnació d'eleccions sindicals quan entre ells s'aprecie una identitat substancial o íntima connexió, quedant vinculada la persona designada per a exercir la funció arbitral per aquesta decisió d'acumulació.

Quan la persona designada per a exercir la funció arbitral reba per a la seua tramitació, en procediments diferents, reclamacions en què aprecie identitat substancial o íntima connexió, haurà de posar-ho en coneixement del responsable de l'oficina pública d'eleccions competent, a fi que procedisca a la seua acumulació.



Article 4. Quantia de la compensació econòmica

1. La quantia de la compensació econòmica s'estableix en els següents imports.

a) 180 euros, quan el procediment arbitral finalitze per mitjà de laude.

b) 105 euros, si el procediment arbitral finalitza sense laude, per produir-se acord entre les parts, desistiment de la persona impugnant o per aplanament de la impugnada.

2. No serà procedent la compensació quan l'acord entre les parts, el desistiment de la impugnant o l'aplanament de la impugnada es produïsca abans de la compareixença prevista en l'article 41 del Reglament d'eleccions a òrgans de representació dels treballadors en l'empresa o, si és el cas, en l'article 29.2 de la Llei 9/1987, de 12 de juny.



3. Les despeses per desplaçament o manutenció en què poguera incórrer la persona designada per a exercir la funció arbitral, es consideren incloses en la quantia de la compensació que corresponga establerta en l'apartat 1 d'aquest article.

4. En el cas que la persona designada com a àrbitre tinguera la condició de personal que preste serveis en l'Administració de la Generalitat, en situació d'actiu, la percepció d'aquestes indemnitzacions és incompatible amb la percepció de qualsevol altra dieta, despesa de desplaçament o qualsevol altra indemnització prevista en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions extraordinàries.



Article 5. Sol·licitud de la compensació econòmica

Les persones designades per a exercir la funció arbitral, d'acord amb el que disposa aquest decret, presentaran davant de l'oficina pública competent per raó del territori, en el model normalitzat disponible en la web de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball http://www.indi.gva.es/web/dg-trabajo, la petició d'abonament de la compensació derivada de les procediments en què haja intervingut, adjuntant la documentació següent:

a) Còpia del laude dictat si no estiguera en poder de l'Administració, i en aquest cas haurà d'indicar l'expedient o actuacions en què es trobe a fi de facilitar la seua identificació.

b) Acreditació del compliment de les seues obligacions tributàries i, si és el cas, amb la Seguretat Social, o autorització expressa a l'oficina pública competent perquè obtinga de forma directa, a través de certificacions telemàtiques, l'acreditació de les anteriors obligacions.



Article 6. Termini de presentació de les sol·licituds

El termini de presentació de les sol·licituds de la compensació per l'exercici de la funció arbitral a què es referix aquest decret, serà d'un mes a comptar des de l'endemà de la finalització de cada un dels trimestres de l'any natural, sense perjudici de l'obligació de comunicar el laude emès a l'oficina pública competent, establit en l'article 76 de l'Estatut dels Treballadors, o en l'article 29 de la Llei 9/1987, de 12 de juny, si és el cas.



Article 7. Millora de la sol·licitud

Quan de l'examen de la documentació aportada es comprove que la persona sol·licitant no compleix amb els requisits necessaris o no aporta la documentació assenyalada en l'article 5 d'aquest decret, l'oficina pública requerirà la persona interessada perquè en el termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la seua notificació, esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb la indicació que si així no ho fera es considerarà que desisteix de la seua petició, prèvia resolució dictada a aquest efecte.



Article 8. Resolució

1. Per la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball es resoldrà la concessió o denegació de les compensacions econòmiques sol·licitades, una vegada vistes les sol·licituds, la documentació aportada, i l'informe de l'oficina pública competent per raó del territori, amb la proposta prèvia de resolució de la subdirecció general competent en matèria de treball.

2. La resolució per la qual es concedisca la compensació indicarà la quantitat a què ascendix aquesta, els procediments que inclou, i la forma de pagament.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució de concessió de la compensació serà de dos mesos, comptats des de la data en què s'haguera presentat la sol·licitud.

Transcorregut l'esmentat termini sense haver-se notificat la resolució, la sol·licitud de compensació econòmica podrà entendre's desestimada, sense perjudici de l'obligació de dictar una resolució expressa sobre aquesta en el sentit que legalment pertoque.

4. Contra la resolució que es dicte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant de la persona titular de la secretaria autonòmica competent en matèria de treball, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació, o si no haguera resolució expressa en el termini de tres mesos, que es comptarà a partir de l'endemà que es produïsquen els efectes del silenci administratiu, de conformitat amb el que disposen els articles 30, 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 9. Obligacions de les persones designades per a l'exercici de la funció arbitral

La persones designades per a l'exercici de la funció arbitral, realitzaran les actuacions previstes en l'article 76.4, 5 i 6 de l'Estatut dels Treballadors o, si és el cas, en els articles 28.4 i 29 de la Llei d'òrgans de representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques.

Quan es produïsca un incompliment greu de les obligacions establertes en les disposicions assenyalades en el paràgraf anterior, la persona designada causant d'aquest podrà ser exclosa per a l'exercici de la funció arbitral, previ procediment contradictori que serà resolt per la persona titular de la direcció general competent en matèria de treball.





Article 10. Control i comprovació

Les persones beneficiàries de les compensacions econòmiques previstes en aquest decret, hauran de sotmetre's i col·laborar en les actuacions de control i comprovació que puguen realitzar els òrgans competents, aportant la informació i documentació que els siga requerida en l'exercici de les anteriors actuacions.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Actualització de les quanties de les compensacions

Les quanties de les compensacions derivades de l'exercici de la funció arbitral prevista en aquest decret s'actualitzaran anualment a partir de l'any de la seua entrada en vigor, en la mateixa proporció que les retribucions del personal funcionarial de l'Administració de la Generalitat.



DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Actuacions pendents

El que preveu aquest decret serà aplicable a les sol·licituds de subvencions per actuacions arbitrals anteriors a la seua entrada en vigor que encara no hagueren sigut resoltes per l'òrgan competent abans de la finalització de l'exercici 2017, amb la quantia prevista en el moment del meritació, i d'acord amb el procediment establert en aquest decret.





Segona. Aplicació de les quanties dels procediments

Les quanties previstes en les lletres a) i b) de l'article 4 d'aquest decret seran aplicables als procediments arbitrals finalitzats a partir del dia 1 de gener de 2018.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 194/2015, de 23 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions als àrbitres designats d'acord amb el que disposa l'article 76 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, i l'article 28 de la Llei 9/1987, de 12 de juny, d'òrgans de representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servei de les administracions públiques, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desenvolupament normatiu

Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball per a adoptar les disposicions necessàries per al desenvolupament i execució d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 18 de maig de 2018



El President de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Economia Sostenible,

Sectors Productius, Comerç i Treball,

RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ



Mapa web