Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 29 de desembre de 2017, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen per a l'exercici 2018 subvencions relatives al Programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de la tercera edat. [2018/533]

(DOGV núm. 8217 de 22.01.2018) Ref. Base de dades 000697/2018




Per mitjà de l'Ordre 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al Programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de la tercera edat (DOGV 7758, 12.04.2016).

La Generalitat pretén la busca de solucions noves i l'increment de serveis i prestacions orientats a millorar les condicions de vida dels majors i dels seus cuidadors.

D'altra banda, el fenomen de la dependència és objecte d'una creixent atenció tant des de les administracions públiques com des dels sectors professionals i les organitzacions socials, ja que la falta d'autonomia personal per a desenvolupar alguna de les activitats bàsiques de la vida diària no sols afecta les persones que la pateixen directament sinó les seues famílies i la societat en el seu conjunt. No obstant això, els nivells de dependència són molt variats i, per això, necessiten també respostes molt variades. S'imposa la diversificació dels programes orientats a l'atenció de les persones dependents i des de la perspectiva de l'administració pública, la creació de nous recursos alternatius a la clàssica atenció residencial.

Es considera necessari que aquelles persones que hagen resultat beneficiàries del programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents i del programa per a finançar estades en residències per a la tercera edat amb anterioritat en puguen continuar sent beneficiàries, sempre que es mantinguen les condicions de caràcter econòmic que van donar lloc a la concessió de la subvenció.



Així mateix, no es preveu la possibilitat d'incloure nous beneficiaris d'aquests dos tipus de subvencions, ja que les persones majors a què es reconega l'any 2018, el grau III, el grau II i el grau I, establits en la Llei 39/2006, tindran dret als serveis i prestacions que els determine el seu programa individual d'atenció.

El Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, assigna a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, entre d'altres, les competències en matèria de polítiques de prestació social, serveis socials, dependència i majors, i la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència assumeix les funcions en matèria de política de serveis socials, de formació i qualitat de vida, la proposta, la programació i l'execució de les polítiques generals en matèria d'atenció a les persones en situació de dependència i la participació activa de les persones majors en la societat. En els mateixos termes es pronuncia el Decret 5/2017, de 20 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Aquestes subvencions no necessiten la seua notificació a la Comissió Europea, perquè no tenen tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que els destinataris finals de la concessió són persones físiques.

En virtut del que s'ha exposat i de conformitat amb l'article 160.4.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resolc:



Primer. Objecte

Convocar per a l'exercici 2018 les subvencions regulades per l'Ordre 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al Programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de la tercera edat, l'objecte de les quals és fomentar el següent:

1. Programa Bo Respir, en les modalitats detallades en l'article 3 de l'ordre esmentada.

2. Programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents.

3. Programa per a finançar estades en residències de la tercera edat.



Segon. Condicions de la concessió de les subvencions

1. El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva.

2. Per a obtindre la condició de beneficiaris de les subvencions regulades en l'Ordre 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de la tercera edat, s'hauran de complir els requisits establits en els articles 5 i 6 de l'ordre esmentada, per al cas del Bo Respir; 17 i 18, per a estades en centres de dia, i 27 i 28, per a estades en residències. Així mateix, les persones beneficiàries de la subvenció hauran de complir les obligacions arreplegades en l'article 7 de l'ordre, en el cas del Bo Respir; 19, en el cas d'estades en centres de dia, i 29 en el cas d'estades en residències.





Tercer. Quantia de la subvenció

1. Programa Bo Respir

L'import de la subvenció, que s'expressarà en cada bo, serà determinat per la diferència entre el que el beneficiari pot aportar a càrrec dels seus ingressos i el cost de l'estada que sol·licita, tal com estableix l'article 9 de l'Ordre 7/ 2016:

a) Bo Verd Residència = 1.600 € (impostos inclosos) – 80 % renda per capita mensual de l'interessat.

b) Bo Blau Residència = (67 € impostos inclosos – 80 % renda per capita diària de l'interessat) x 20.

c) Bo Blanc Residència = (152 € impostos inclosos – Doble renda per capita diària de l'interessat) x 12

2. Programa per a finançar estades en centres de dia

Atés l'article 20 de l'Ordre 7/2016, el preu de la plaça i, per tant, les quanties que serviran de base per al càlcul de les subvencions per a l'exercici 2018 serà de 845 € mensuals IVA i la resta d'impostos exigibles inclosos.

3. Programa per a finançar estades en residències

Atés l'article 31 de l'Ordre 7/2016, els preus de les estades i, per tant, les quanties que serviran de base per al càlcul de les subvencions per a l'exercici 2018, són els que s'especifiquen a continuació:



Vàlids i semiassistits: 1.184 euros / mes (impostos inclosos).

Assistits: 1.438 euros / mes (impostos inclosos)

Supraassistits: 1.600 euros /mes (impostos inclosos)



Quart. Finançament de les subvencions

1. L'eficàcia de la present convocatòria queda condicionada a l'existència, en la línia de subvenció S6346, per al Bo Respir en residències per a la tercera edat; en la línia de subvenció S6304, per al Bo Centre de Dia, i en la línia de subvenció S1826, per al programa d'ajuda per a finançar estades en residències de la tercera edat, dels pressupostos de la Generalitat de l'exercici econòmic de l'any 2018, de crèdit adequat i suficient per a atendre les subvencions previstes en aquesta, i estan previstos en el projecte de llei de pressupostos els imports següents: S6346, 814.490,00 €; S6304, 85.000,00 €, i S1826, 175.000,00 €.



A aquest efecte, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives publicarà una resolució que especifique tant les línies pressupostàries com les quanties que servisquen de suport a les subvencions descrites en aquesta convocatòria.

2. Els crèdits publicats tindran el caràcter de màxims i no podran concedir-se subvencions una vegada esgotats, circumstància aquesta que haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

3. Si com a conseqüència de transferències pressupostàries es veren modificats aquests crèdits, la seua modificació haurà de ser publicada mitjançant una resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Així mateix, pel mateix mitjà, es donarà publicitat a qualsevol increment de crèdits en la línia de subvenció S6343 per al Bo Respir en residències de la tercera edat, com a conseqüència d'una generació, ampliació o modificació pressupostària.

La dita ampliació de crèdits podrà aconseguir, com a màxim, el 20 % dels crèdits inicials.

En el dit supòsit, l'assignació dels crèdits objecte d'ampliació no requerirà una nova convocatòria i es realitzarà d'acord amb els mateixos criteris de valoració i procediment d'assignació arreplegats en la present convocatòria.

L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit com a conseqüència de les circumstàncies abans assenyalades i, si és el cas, amb l'aprovació prèvia de la modificació pressupostària que procedisca, en un moment anterior a la resolució de la subvenció.



Cinqué. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds de subvenció



1. El termini de presentació de sol·licituds serà d'1 mes, comptador a partir de l'endemà de la publicació de la present resolució.

2. La sol·licitud de subvenció podrà ser formalitzada per mitjà de la presentació i emplenament del model que s'adjunta com a annex I de la present resolució, per al cas del Bo Respir, com a annex VII per a estades en centres de dia, i com a annex VIII per a estades en residències. Aquests models de sol·licitud estan a disposició dels interessats en el portal de la Generalitat (www.gva.es), accedint als apartats «Guia Prop», «Tràmits i serveis». Així mateix, s'inclou com a annex IX l'autorització per a l'accés a dades de forma telemàtica.



3. Les sol·licituds de subvenció regulades en la present convocatòria es presentaran, juntament amb la documentació requerida, en la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la província de residència del sol·licitant. Tot això, sense perjuí del que disposa l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Els sol·licitants d'estades en centres de dia i d'estades en residències podran efectuar la seua sol·licitud directament o a través de qualsevol dels centres adherits al bo. En aquest últim cas, els sol·licitants voluntàriament proporcionaran la informació necessària als centres, a fi que aquests la transmeten a la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, utilitzant els mitjans telemàtics que a aquest efecte pose a la seua disposició la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

5. Independentment de la transmissió telemàtica de les sol·licituds, els centres adherits remetran tota la documentació a les direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives a fi d'efectuar el registrament, la comprovació i la verificació corresponent i poden realitzar d'ofici les actuacions que consideren necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades.



Sisé. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud

1. La documentació a presentar pels sol·licitants de la subvenció relativa al programa Bo Respir serà la següent:

a) Sol·licitud segons model que figura en l'annex I d'aquesta convocatòria, degudament emplenada, firmada per la persona interessada, o pel seu representant, sempre que aquest últim ho acredite en la forma establida en l'article 5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es tindrà, a més, en compte que:

I. Si la persona interessada està incapacitada per sentència judicial, haurà de firmar la sol·licitud el tutor o curador designat per l'autoritat judicial.

II. Les sol·licituds podran ser subscrites de forma individual o conjuntament quan es tracte de matrimonis o parelles de fet inscrites en el Registre Administratiu d'Unions de Fet.

b) Autorització expressa de l'interessat i de cada membre de la unitat familiar a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, inclosa en l'annex VI (cal emplenar un model per cada membre de la unitat familiar), perquè aquesta comprove les dades d'identitat del sol·licitant, per mitjà del sistema de verificació de dades d'identitat, segons estableix el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. No obstant això, si de la comprovació efectuada resultara alguna discordança amb les dades facilitades pel mateix interessat, l'òrgan instructor estaria facultat per a realitzar les actuacions procedents per a aclarir-la. Així mateix, si el sol·licitant no presta el seu consentiment, haurà d'aportar fotocòpia compulsada del document nacional d'identitat, passaport o número d'identificació d'estranger, segons siga procedent.

c) Autorització expressa de l'interessat i de cada membre de la unitat familiar a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, inclosa en l'annex VI (cal emplenar un model per cada membre de la unitat familiar), perquè aquesta comprove les dades de domicili i residència del sol·licitant per mitjà del sistema de verificació de dades de residència, segons estableix el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, mencionat anteriorment. No obstant això, si el sol·licitant no prestara el seu consentiment o haguera modificat el seu empadronament en els dos últims mesos, hauria d'aportar un certificat d'empadronament. Així mateix, si el domicili del sol·licitant no consta en el sistema de verificació de dades de residència o el que hi figura és diferent del facilitat per la dita persona, el òrgan instructor sol·licitarà a aquest que aporte el certificat d'empadronament.

d) Autorització de l'interessat i/o del cònjuge o representant, si és el cas, així com la resta de membres de la unitat familiar, considerada d'acord amb el que estableix l'article 8.5 de l'Ordre 7/2016 (annex I). La dita autorització té com a finalitat sol·licitar de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o d'altres administracions públiques, la cessió de dades a l'Administració de la Generalitat de la informació de caràcter tributari o sobre la percepció de prestacions públiques, necessària per al reconeixement, seguiment i control dels requisits de caràcter econòmic i determinació de l'aportació personal que corresponga per a l'obtenció, si és el cas, de les subvencions a què es refereix la present resolució. Quan per qualsevol motiu, no siga possible l'obtenció de la dita informació per mitjans informàtics o telemàtics, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives podrà sol·licitar directament als interessats la presentació de fotocòpia compulsada de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a l'exercici 2016 referida a la unitat familiar del sol·licitant o certificat corresponent de l'AEAT si no està obligat a declarar, així com certificat relatiu a la pensió o pensions del sol·licitant o de la unitat familiar corresponent a l'exercici 2018.



e) En el cas que els interessats hagen de satisfer pensions compensatòries a favor del cònjuge i/o anualitats per aliments, hauran d'adjuntar la corresponent sentència judicial ferma de la qual es deriven.



f) Informe mèdic, segons el model que figura en l'annex II, que haurà d'haver emplenat el metge del sol·licitant.

g) Fotocòpia del número del Sistema d'Informació Poblacional (SIP).

h) Informe social, segons el model que figura en l'annex III, que haurà d'haver emplenat el treballador social de l'equip social de base de l'ajuntament del sol·licitant preferentment. L'informe social es valorarà d'acord amb el barem establit en l'annex IV.

i) Qualsevol altra documentació que estime necessària per a la valoració de l'expedient.

2. Les persones beneficiàries de la subvenció relativa a estades en centres de dia i a estades en residències durant els anys anteriors hauran de presentar la documentació següent:

a) Sol·licitud de ratificació de la subvenció, d'acord amb el model previst en l'annex VII, per al cas del centre de dia, i en l'annex VIII, per al cas de residència, degudament firmada pel sol·licitant o el seu representant legal, que comportarà l'acceptació de les bases de la subvenció.



b) Autorització d'accés a dades de les persones que formen part de la unitat familiar del sol·licitant, d'acord amb el model previst en l'annex VI (cal emplenar un model per cada membre de la unitat familiar).



En el cas que no s'aporte l'autorització d'accés a dades firmada pel beneficiari o per les persones que formen part de la unitat familiar d'aquest (annexos VI i VII o VIII), degudament emplenada per a l'accés a dades de caràcter personal, haurà d'aportar el certificat de la pensió o pensions de l'any 2018, així com la fotocòpia compulsada de la declaració de l'IRPF corresponent a l'exercici 2016, referida a la unitat familiar.

3. Quant a l'ús i protecció de les dades contingudes en la dita documentació, haurà d'estar-se al que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.





Seté. Termini de resolució i notificació

1. El termini màxim per a resoldre i notificar les resolucions serà de sis mesos, comptadors des de l'endemà de la data de publicació de la present resolució.

En tot cas, les subvencions relatives al programa Bo Respir hauran de resoldre's amb anterioritat a la finalització de l'exercici 2018, tenint-se en compte, a més, les dates que s'establisquen en l'ordre corresponent que regule les operacions de tancament de l'exercici anteriorment ressenyat. En el cas que es disposara de major crèdit en l'exercici 2018 i hi haguera sol·licituds susceptibles de concessió de subvenció, es procedirà, atés el règim de concurrència competitiva, a atorgar subvencions fins al límit de crèdit disponible en cada moment.



Amb caràcter general, les subvencions concedides en matèria d'estades en centres de dia per a persones majors dependents i en residència de la tercera edat, tindran efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2018, amb independència de la data de la resolució.

2. Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja notificat resolució expressa, les sol·licituds hauran d'entendre's desestimades per silenci administratiu, de conformitat amb el que disposen l'article 25 de la Llei 39/2015 i l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat. Tot això, sense perjuí que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.

3. La resolució del procediment es notificarà als interessats i s'ajustarà al que disposen els articles 40 i següents de la Llei 39/2015. La pràctica de la dita notificació o publicació s'ajustarà a les disposicions contingudes en els articles mencionats.

4. Una vegada esgotat el crèdit consignat, no podran concedir-se més subvencions per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors, circumstància que s'haurà de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Huité. Recursos contra la resolució

Les resolucions de concessió dictades pels òrgans competents de la conselleria competent en matèria de serveis socials especialitzats a persones majors, posaran fi a la via administrativa, i en contra, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició davant del mateix òrgan que les haja dictat en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la notificació, o bé directament recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos, comptadors de l'endemà de la notificació, sense perjuí que puga interposar-se qualsevol altre que s'estime pertinent.



Nové. Règim de lliuraments de pagament i termini de justificació

1. Els beneficiaris del programa Bo Respir, tal com estableix l'article 46 de l'Ordre 7/2016, rebran la quantia de la subvenció per mitjà del lliurament dels bons corresponents, l'import dels quals serà abonat per la Generalitat directament al centre en què hagen sigut atesos. Per a efectuar el pagament de la seua estada, els beneficiaris entregaran en el centre triat per a la seua atenció, el bo on figura l'import concedit, així com la quantitat que li corresponga abonar a càrrec dels seus ingressos fins a aconseguir la quantia que, per a cada cas, s'estableix en el resolc tercer d'aquesta convocatòria, per a cada una de les modalitats. Una vegada efectuat aquest pagament, el centre quedarà obligat a entregar al beneficiari el justificant de pagament i factura corresponent.



Els centres que atenguen beneficiaris d'aquestes subvencions presentaran mensualment en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors una relació nominal dels residents que hagen atés, juntament amb els bons i les factures corresponents, a les quals s'adjuntarà la conformitat de la prestació del servei per part del beneficiari. Totes les liquidacions hauran d'estar presentades abans del 15 de gener de 2019.

2. Els beneficiaris de les subvencions relatives al programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents i al programa per a finançar estades en residències de la tercera edat, les rebran per mitjà de la seua deducció de l'import de la factura mensual de l'estada, que abonarà la Generalitat directament als centres en què es troben atesos els beneficiaris esmentats.

A aquest efecte, els centres que atenguen beneficiaris d'aquestes subvencions presentaran, mensualment, en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors, la justificació corresponent, per mitjà de relació nominal dels residents que tinguen acollits durant el mes immediatament anterior juntament amb les factures corresponents a les quals s'adjuntarà la conformitat de la prestació del servei per part del beneficiari, excepte la corresponent al mes de desembre de 2018, la qual es presentarà referida els beneficiaris atesos en el centre l'1 de desembre, havent de presentar-se la documentació del mes de desembre abans del 15 de gener de 2019.





Contra aquesta resolució, que esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptadors des l'endemà de la seua publicació, d'acord amb el que estableixen els articles 10 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, recurs de reposició davant d'aquest mateix òrgan en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, de conformitat amb el que disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, això sense perjuí que els interessats puguen presentar qualsevol altre recurs que estimen pertinent.



València, 29 de desembre de 2017.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.

Mapa web