Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 25 de maig de 2018, del director general de l'Institut Valencià d'Administració Tributària (IVAT), per la qual s'aproven les directrius generals del Pla de Control Tributari de la Generalitat. [2018/5362]

(DOGV núm. 8309 de 04.06.2018) Ref. Base de dades 005529/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Institut Valencià d'Administració Tributària
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Normativa tributària
    Descriptors:
      Temàtics: programa d'actuació, frau, control fiscal , monografies



Amb la creació de l'Institut Valencià d'Administració Tributària (IVAT) per l'article 54 de la Llei 7/2014, de 22 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, d'acord amb el que estableix l'article 69 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Generalitat es dota amb una organització amb plena autonomia i capacitat funcional amb el propòsit d'aconseguir un exercici més eficaç de les competències que la Generalitat té atribuïdes en relació amb l'aplicació dels tributs.



El Decret 84/2015, de 29 de maig, del Consell, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Institut Valencià d'Administració Tributària modificat mitjançant Decret 167/2016, d'onze de novembre, estableix que l'IVAT actuarà d'acord amb plans plurianuals de gestió i programes anuals d'actuació. En particular, es determina que en cada programa anual d'actuació hauran d'incloure's les directrius del pla de control tributari de l'IVAT.

La necessitat d'elaborar un pla de control tributari deriva del que estableix l'article 116 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, i també l'article 170 del Reglament general de les actuacions i els procediments de gestió i inspecció tributària i de desenvolupament de les normes comunes dels procediments d'aplicació dels tributs, aprovat per Reial decret 1065/2007, de 27 de juliol, i també en l'apartat nové de l'Ordre de 7 de setembre de 2000, de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es desenvolupa el Reglament General de la Inspecció dels Tributs en l'àmbit de la Inspecció Tributària de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació de la Generalitat Valenciana (actualment emmarcada en l'àmbit competencial de l'IVAT).



Aquests preceptes conceben el pla de control tributari com un instrument essencial per a fer compatible l'eficàcia de l'actuació administrativa, dirigida tant a la prevenció com a la repressió del frau fiscal amb el principi de seguretat jurídica, consagrat en l'article 9 de la Constitució Espanyola.

El pla esmentat consta d'unes directrius generals i d'unes línies d'actuació a desenvolupar per cada una de les àrees funcionals implicades en el control tributari, efectuant-se, dins de cada programa de control, comprovacions extensives en l'àrea de gestió i intensives en l'àrea d'inspecció, en funció del nombre i complexitat de les actuacions a realitzar.

En la configuració d'aquest Pla de Control Tributari, s'han tingut en compte les circumstàncies següents:

a) La nova organització de l'Administració tributària de la Generalitat Valenciana, que es configura mitjançant l'IVAT l'estatut de la qual és objecte de regulació pel Decret 84/2015, de 29 de maig, del Consell, modificat mitjançant Decret 167/2016, d'onze de novembre. Destaca en la nova estructura la creació de l'Oficina Tècnica d'Inspecció que, amb rang de servei, té com principal comesa la planificació, elaboració i supervisió dels programes que componen el Pla d'Actuacions Inspectors.

b) La recuperació i l'impuls de la capacitat contributiva de l'Impost sobre el Patrimoni, en la línia de les disposicions incloses en la Llei 10/2015, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, tribut l'efectiva aplicació del qual contribueix a consolidar un sistema tributari més just i equitatiu. En aquest àmbit, s'aprofundeix en la col·laboració amb l'AEAT a fi de realitzar campanyes de control de compliment de l'impost, amb un especial seguiment sobre aquells contribuents residents en el territori de la Comunitat Valenciana que, d'acord amb el valor declarat o calculat del seu patrimoni situat tant en territori espanyol com a l'estranger, podrien estar subjectes a l'obligació de tributar.



c) La plena vigència, sobre un nombre cada vegada major d'exercicis, de la reforma operada pel Decret llei 4/2013, de 2 d'agost, del Consell pel qual s'estableixen mesures urgents per a la reducció del dèficit públic i la lluita contra el frau fiscal a la Comunitat Valenciana, i també altres mesures en matèria d'ordenació del joc, modificació normativa que, clarament encaminada a fomentar el compliment espontani per part dels contribuents de les seues obligacions tributàries en l'aplicació de beneficis fiscals.

d) La col·laboració entre l'Administració tributària de la Generalitat i l'Agència Estatal d'Administració Tributària, en el marc del que estableix l'article 61 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i Ciutats amb Estatut d'Autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries en les àrees de Gestió, Inspecció i Recaptació.



e) La millora en la utilització de la informació que, contingudes en les fitxes – resum i en les còpies simples electròniques, han de subministrar els notaris amb destinació en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en compliment del que estableix l'Ordre 22/2013, de 13 de desembre, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Publica, per la qual es regulen les obligacions formals dels notaris en l'àmbit dels impostos sobre Transmissions Patrimonials Oneroses i Actes Jurídics Documentats i sobre Successions i Donacions, instrument que ha posat de manifest la seua idoneïtat en el descobriment de fets imposables i en la comprovació dels declarats.

f) L'experiència adquirida en la gestió dels imposts mediambientals, a partir de l'aplicació de la Llei 10/2012, de 21 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat.

Així mateix, l'article 1 apartat segon lletra b del mencionat Decret 84/2015, de 29 de maig, del Consell, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Institut Valencià d'Administració Tributària, atribueix a aquest organisme, dins de la genèrica atribució de les competències en l'àmbit de la Generalitat relatives a l'aplicació dels tributs, la de lluita contra el frau i l'evasió fiscal en l'àmbit dels tributs i recàrrecs l'aplicació dels quals li corresponga.

Finalment, les directrius generals del pla, que es materialitzen en la definició de les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària para cada un dels tributs gestionats per la Generalitat, han de ser objecte de publicació, de conformitat amb el que estableix l'esmentat article 116 de la Llei General Tributària.

En virtut de tot això, resolc aprovar el Pla de Control Tributari, que disciplina la realització de les actuacions de control tributari per a l'any 2018, en els termes que s'especifiquen a continuació:





ASPECTES GENERALS RELATIUS A L'EXECUCIÓ DEL PLA DE CONTROL TRIBUTARI

Primer. El Pla de Control Tributari té com a objectiu la planificació coordinada anual de les tasques a desenvolupar pels òrgans que duen a terme funcions de control del compliment de les obligacions tributàries.



Segon. El Pla de Control Tributari estableix els criteris sectorials, quantitatius, o de qualsevol altra classe, per a la selecció dels obligats tributaris respecte dels quals hagen de realitzar-se les actuacions de control tributari que s'inicien durant l'exercici 2018.

Tercer. La realització d'actuacions de comprovació o d'investigació sobre un contribuent estarà supeditada a la seua inclusió dins d'algun dels programes inclosos en el present Pla.

No obstant això, quan per raons d'eficàcia o oportunitat, o en el marc de les actuacions de col·laboració entre les distintes Administracions Públiques, o com a conseqüència de l'exercici del dret de denúncia establert en l'article 114 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària, es considere convenient l'inici d'actuacions sobre contribuents no inclosos en els programes específics del pla, aquestes actuacions s'inclouran en el programa genèric establit a aquest efecte.

Quart. L'elaboració del Pla d'Actuacions Inspectores, la selecció dels obligats tributaris, i la seua assignació a un actuari assignat al Departament d'Inspecció Tributària correspondrà en titular d'aquest òrgan, de conformitat amb els criteris de distribució funcional i territorial de competències.

Cinqué. L'elaboració del Pla de Control de Gestió, la selecció de les campanyes de control, els obligats tributaris, i la seua assignació als centres gestors encarregats del seu desenvolupament correspondrà al titular del Departament de Gestió Tributària, de conformitat amb els criteris de distribució funcional i territorial de competències.

Sisé. El Pla Parcial de Recaptació arreplega les actuacions que ha de desenvolupar el Departament de Recaptació amb l'objectiu fonamental de millorar l'eficiència en la gestió recaptatòria i intensificar l'esforç recaptatori en les àrees de major rellevància.

Seté. La Direcció General de l'IVAT, per si o a proposta de les delegacions territorials, podrà disposar la revisió i modificació dels plans inspectors en curs d'execució, i també l'aprovació de Plans Especials d'Actuació de caràcter sectorial o territorial.

Huité. El present Pla té caràcter reservat i no serà objecte de publicitat.

Nové. Els funcionaris hauran de guardar sigil rigorós i observar estricte secret respecte del contingut del present Pla.



DIRECTRIUS DEL PLA DE CONTROL TRIBUTARI

Les àrees de risc fiscal d'atenció prioritària i els criteris bàsics de desenvolupament del Pla de Control Tributari, poden classificar-se en els àmbits següents:

I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat no exerceix competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió.

III. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals aquest comparteix competències inspectores amb la Generalitat.

IV. Tributs propis.

V. Actuacions en el marc del procediment de recaptació.

VI. Dipòsit de fiances per arrendaments urbans i prestacions de serveis o subministraments.



I. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat no exerceix competències en els àmbits de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

De conformitat amb la Llei 23/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i condicions de la cessió, i amb la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (després de la seua reforma per Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i ciutats amb estatut d'autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, és objecte de cessió el 50 per 100 del rendiment de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

En relació amb el tram autonòmic del dit Impost, les normes esmentades anteriorment atorguen a la Generalitat determinades competències normatives. En particular, l'article 46 de la Llei 22/2009, de 18 de desembre, li atribueix competències normatives sobre deduccions per circumstàncies personals i familiars, per inversions no empresarials i per aplicació de renda, amb determinades limitacions.

En exercici de les competències normatives atribuïdes, la Generalitat ha aprovat distintes deduccions autonòmiques, arreplegades en l'article quart de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits.

No obstant això, les competències amb vista a la gestió i liquidació, recaptació, inspecció i revisió no han sigut objecte de delegació.

Per això, l'actuació de la Generalitat es concretarà en la cessió d'informació a l'AEAT, mitjançant la confecció dels corresponents registres de subjectes beneficiaris de les deduccions autonòmiques, a fi que l'AEAT dispose de les dades necessàries per al control de les declaracions de l'IRPF en les que els contribuents hagueren aplicat deduccions aprovades per la Generalitat, sense perjudici dels intercanvis d'informació mitjançant diligències de col·laboració.



II. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals la Generalitat ha assumit competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió

D'acord amb la Llei 23/2010, de 16 de juliol, del règim de cessió de tributs de l'Estat a la Comunitat Valenciana i de fixació de l'abast i condicions de la cessió, i amb la Llei orgànica 8/1980, de 22 de setembre, de finançament de les comunitats autònomes (després de la seua reforma per Llei orgànica 3/2009, de 18 de desembre), desenvolupada per la Llei 22/2009, de 18 de desembre, per la qual es regula el sistema de finançament de les comunitats autònomes de règim comú i Ciutats amb Estatut d'Autonomia i es modifiquen determinades normes tributàries, la Generalitat exerceix les competències en matèria de gestió, liquidació, recaptació, inspecció i revisió, entre d'altres, dels tributs següents:



A) Impost sobre Successions i Donacions.

B) Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

C) Tributs sobre el Joc.



A. Pla relatiu a l'Impost sobre Successions i Donacions

A.1. En l'àmbit de les adquisicions mortis causa, el Pla estendrà el seu control a les àrees següents:

– Adquisicions mortis causa no declarades:

Comprén la investigació de fets imposables no declarats per aquest concepte, especialment la comprovació de les adquisicions mortis causa derivades de la defunció de subjectes que siguen titulars de béns en quantia significativa, d'acord amb la integració de dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, de l'Impost sobre el Patrimoni i la resta d'informació que es troba en les bases de dades o registres públics.

– Adquisicions mortis causa declarades incorrectament:

Mitjançant la integració de dades procedents de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de l'Impost sobre el Patrimoni i la resta d'informació que es troba en les bases de dades o registres públics, es comprovarà la possible omissió de béns i drets del causant en les adquisicions mortis causa declarades. Serà objecte d'atenció prioritària el control del contingut de la informació subministrada pel subjecte passiu en compliment de l'obligació d'informació sobre els moviments de determinats béns del causant durant l'any anterior a la defunció.



– Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals. En aquest àmbit tindrà atenció prioritària la comprovació de la correcta aplicació de les reduccions en la base imposable en els supòsits de transmissions d'una empresa individual, negoci professional o participacions socials, en funció del parentiu amb el causant.

A.2. En l'àmbit de les donacions i la resta d'adquisicions lucratives inter vivos:

– Transmissions lucratives inter vivos no declarades:

A través de la revisió de la informació continguda en les bases de dades a disposició d'aquesta conselleria, aquella que se subministra a través de les Diligències de Col·laboració remeses per l'Agència Estatal d'Administració Tributària i els Índexs Notarials s'identificaran les transmissions lucratives inter vivos que no hagen sigut declarades pels subjectes passius.

– Control de la indeguda aplicació dels beneficis fiscals en les transmissions lucratives inter vivos:

Dins d'aquesta línia d'actuació, es verificarà l'adequat compliment dels requisits exigits per a l'aplicació de les reduccions establides per a les transmissions inter vivos en els articles 20 de la Llei 29/1987, de 18 de desembre, de l'impost sobre Successions i Donacions i 10.bis de la Llei 13/1997, de 23 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el tram autonòmic de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i restants tributs cedits, i caldrà procedir, si és el cas, a practicar les regularitzacions oportunes.



B. Pla relatiu a l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats

Les actuacions de comprovació se centraran en els següents tipus d'operacions:

– Transmissions subjectes a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses que no hagen sigut declarades:

Seran objecte d'atenció prioritària les adquisicions d'immobles. S'utilitzarà, amb aquest fi, la informació continguda en l'aplicació Índexs Notarials, i també la derivada de requeriments d'obtenció d'informació en el marc dels deures de col·laboració imposats pels articles 93 i 94 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, General Tributària.



– Transmissions immobiliàries en què s'haja repercutit indegudament l'Impost sobre el Valor Afegit, per absència de condició empresarial del transmetent, en particular quan es tracte de societats sense activitat econòmica rellevant, o per aplicació d'algun supòsit de no subjecció, i que, per tant, hagen de subjectar-se a la modalitat de Transmissions Patrimonials Oneroses de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats.

– Transmissions de valors mobiliaris arreplegues en l'article 314 del Reial decret legislatiu 4/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del Mercat de Valors. Es pretén descobrir aquelles transmissions encobertes d'immobles que subjauen en algunes transmissions de títols-valors.

– Operacions societàries sense tributació efectiva per la modalitat d'Operacions Societàries de l'Impost sobre Transmissions Patrimonials i Actes Jurídics Documentats, per haver-se acollit al règim especial del capítol VII del títol VII de la Llei 27/2014 de l'impost sobre Societats.



– Realització d'actuacions de comprovació de valor de les transmissions realitzades, i també de control en col·laboració amb l'AEAT de l'ocultació del preu efectivament satisfet mitjançant la realització d'operacions el pagament de les quals s'ha realitzat en efectiu.

– Les concessions administratives, i també els actes i negocis administratius equiparats.



C. Pla relatiu als tributs sobre el joc

Les actuacions giraran entorn de la comprovació de bases imposables, i també el control del compliment dels requisits establits per a l'aplicació de beneficis fiscals.



III. Tributs cedits per l'Estat respecte dels quals aquest comparteix les competències inspectores amb la Generalitat

El Pla de Control, en relació amb l'Impost sobre el Patrimoni, es concentra en les següents àrees de risc:

– Regularització de la situació tributària dels subjectes que, estant obligats a presentar declaració per aquest Impost, hagen eludit tal obligació d'acord amb el valor declarat o calculat del seu patrimoni situat tant en territori espanyol com en l'estranger.

– Control, en coordinació amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, dels contribuents desplaçats de forma fictícia a altres comunitats autònomes amb l'objectiu d'aconseguir una menor tributació.



– Determinació de discrepàncies entre el patrimoni declarat i l'imputat, a través de la comprovació de les dades existents, entre altres, en les bases de dades de la Generalitat i de l'Agència Estatal d'Administració Tributària.

– Comprovació de la procedència de l'aplicació de les exempcions establertes per a actius empresarials i professionals i participacions socials, regulades en l'article 4 de la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l'Impost sobre el Patrimoni. Si, en el curs de les actuacions, es detectaren supòsits en què es van aplicar indegudament les esmentades exempcions en l'Impost sobre el Patrimoni, s'analitzarà, si és el cas, la seua repercussió en les reduccions de l'Impost sobre Successions i Donacions.



Les actuacions desenvolupades per la Inspecció de Tributs de la Generalitat respecte d'aquest tribut s'articularan, quan es considere oportú, en col·laboració amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària, quant a l'especificació dels programes a desenvolupar i a la seua execució, en els termes que estableix la normativa reguladora de la cessió de tributs de l'Estat.



IV. Tributs propis

A. Pla relatiu als imposts mediambientals

A.1. Pla de control de l'impost sobre activitats que incideixen en el medi ambient

– Comprovació dels subjectes que realitzant l'activitat inclosa en l'àmbit objectiu de l'impost no han omplit la declaració d'alta en el cens d'instal·lacions i contribuents.

– Comprovació de la concordança de dades censals declarats amb els pagaments fraccionats realitzats i les autoliquidacions presentades.



– Comprovació de les declaracions en contrast amb la informació de què disposa la Generalitat, en l'àmbit de competències de protecció del medi ambient, energia i protecció civil.

A.2. Pla de control de l'impost sobre eliminació de residus en abocadors

– Comprovació dels subjectes que realitzant l'activitat inclosa en l'àmbit objectiu de l'impost no han formalitzat la declaració d'alta en el cens de titulars de l'explotació d'abocadors.

– Comprovació de la concordança de dades censals declarats amb els pagaments fraccionats realitzats i autoliquidacions presentades.

– Comprovació de les declaracions en contrast amb la informació de què disposa la Generalitat, en l'àmbit de competències de protecció del medi ambient.

– Comprovació del compliment de l'obligació d'expedició dels documents de repercussió o factures que els substituïsquen.



V. Actuacions en el marc del procediment de recaptació

El Pla parcial de recaptació arreplega les actuacions en la gestió recaptatòria que han de desenvolupar els òrgans de recaptació de l'IVAT durant l'exercici 2018.

Les accions a desenvolupar es referiran a totes les actuacions tendents a aconseguir el cobrament efectiu dels deutes de dret públic pendent de pagament, és a dir, per a tot tipus de deutes i per a tots els obligats al pagament, si bé intensificant l'esforç recaptatori en aquells deutes d'imports rellevants.

Així mateix, es potenciarà la col·laboració entre els òrgans de gestió, inspecció tributària i recaptació amb la finalitat de millorar l'eficiència de la gestió recaptatòria.

Les actuacions de recaptació s'estendran a tots els tributs, propis i cedits, i també als altres ingressos de dret públic que siguen de la competència dels òrgans de recaptació de l'IVAT.



VI. Dipòsit de fiances per arrendaments urbans i prestacions de serveis o subministraments

En aquest àmbit, les actuacions de control realitzades per la Inspecció de Fiances es dirigiran al descobriment de les fiances per arrendaments urbans i per prestacions de serveis o subministraments que no hagueren sigut dipositades a favor de la Generalitat.



València, 25 de maig de 2018.– El director general de l'IVAT: Eduardo Roca Hernaiz.

Mapa web