Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 3/2018, de 25 de maig, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'aproven les bases reguladores que han de regir la concessió de les subvencions destinades a finançar les accions i programes d'actuació per a l'atenció i cura de les persones afectades de pàrkinson i de les seues famílies a la Comunitat Valenciana. [2018/5383]

(DOGV núm. 8309 de 04.06.2018) Ref. Base de dades 005506/2018




ÍNDEX



Preàmbul

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte de l'ordre

Article 2. Convocatòria i concessió de les subvencions

Títol II. Subvencions i entitats beneficiàries

Article 3. Objecte de la subvenció

Article 4. Accions compreses dins de l'objecte de la subvenció



Article 5. Entitats beneficiàries

Títol III. Criteris objectius d'atorgament i quantia de les subvencions

Article 6. Criteris per a l'avaluació de les propostes

Article 7. Quantia de les subvencions

Títol IV. Procediment

Capítol I. Iniciació del procediment

Article 8. Iniciació

Article 9. Sol·licitud i esmena

Capítol II. Ordenació i instrucció del procediment

Article 10. Ordenació

Article 11. Comissió de valoració

Article 12. Procés de selecció i proposta de resolució

Capítol III. Finalització del procediment

Article 13. Resolució i concessió

Article 14. Recursos

Títol V. Obligacions i incompatibilitats

Article 15. Obligacions de les entitats beneficiàries

Article 16. Incompatibilitats

Títol VI. Justificació de les subvencions concedides i ordenació del pagament

Article 17. Justificació de la subvenció i pla de control

Article 18. Despeses subvencionables

Article 19. Subcontractació de les activitats subvencionades

Article 20. Ordenació del pagament

Article 21. Incompliments i reintegraments

Títol VII. Responsabilitat i règim sancionador

Article 22. Responsabilitat i règim sancionador

Disposicions addicionals

Primera. No-incidència econòmica

Segona. Concessió

Tercera. Facultat d'exercici, desplegament i interpretació.

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposició final

Única. Entrada en vigor







PREÀMBUL



La Generalitat, a través de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 54.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, té competència exclusiva en l'organització, administració i gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana.



En aquesta competència, la Conselleria, a través de la direcció general amb competències en matèria de sanitat, tal com reflecteix el Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual aprova el reglament orgànic i funcional d'aquesta, i de conformitat amb l'article 8, assumeix el desenvolupament de les funcions, per a millorar la qualitat de vida de les persones afectades per la malaltia de pàrkinson i els seus familiars.

Amb aquest objecte, la conselleria competent en matèria de sanitat estableix aquestes bases reguladores com a normativa bàsica per a facilitar d'aquesta manera la informació relacionada amb la malaltia, assessorant en qüestions mèdiques, psicològiques, recursos i prestacions socials, valorant les necessitats i problemàtica social, així com fomentant la trobada entre els afectats per la malaltia i les seues famílies, mitjançant l'organització de conferències, seminaris, congressos, jornades, etc. Per això cal proporcionar una atenció integral i interdisciplinària a les persones afectades per la malaltia de pàrkinson, que responga per tant a interessos de caràcter general i buscant, en definitiva, la millora de la qualitat de vida dels afectats pel pàrkinson i els seus familiars.



El calat d'aquestes funcions porta a considerar-les d'interés públic, la qual cosa fa oportú i convenient col·laborar en el finançament d'aquestes activitats, a fi de facilitar-les i garantir-les.

Aquestes subvencions s'incardinen en el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per al període 2017-2019, aprovat per Resolució de 13 de gener de 2017, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública i publicat en el DOGV núm. 7961, de 19.01.2017), modificat per Resolució de 16 d'abril de 2018, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'actualitza el Pla estratègic de subvencions de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per al període 2017-2019.



L'elaboració d'aquesta ordre s'ajusta al que es preveu en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el seu reglament de desplegament i en el títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i aquesta compleix el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

Així mateix, aquesta ordre s'adequa als principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, relatius a la necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, en tant que el seu objecte afecta matèries d'interés general i tot el seu articulat té com a referència els principis esmentats.



Les subvencions a concedir conforme a les bases reguladores d'aquesta ordre, pel caràcter d'aquestes, no estan subjectes a la política de competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques i, per tant, no necessiten notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que per raó de la qualitat de les entitats beneficiàries i de l'objecte de les subvencions, aquestes accions subvencionables, per ser activitats de caràcter no econòmic, no afecten la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres i tampoc afavoreixen determinades empreses o produccions.

Per tant, i en compliment del que es disposa en el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'ha remés el corresponent informe a la Direcció General de Finançament i Fons Europeus.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, i d'acord amb l'article 165 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, s'han emés els preceptius informes de l'Advocacia de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, s'han realitzat els tràmits d'audiència pertinents i s'ha complit l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.





Per això i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1883, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i de conformitat amb l'article 4 del Decret 37/2017, de 10 de març, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.



ORDENE



TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte de l'ordre

Constitueix l'objecte d'aquesta ordre aprovar les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, destinades a finançar les accions i programes d'actuació per a l'atenció i cura de les persones afectades de pàrkinson i les seues famílies a la Comunitat Valenciana.



Article 2. Convocatòries i concessió de les subvencions

1. Les bases reguladores que s'aproven en aquesta ordre i les possibles modificacions posteriors seran aplicables a les convocatòries successives que amb aquesta finalitat es realitzen, d'acord amb el que es preveu en l'article 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions de la Generalitat.

2. La concessió d'aquestes subvencions es realitzarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb les bases que s'aproven en aquesta ordre.

3. El procediment s'iniciarà d'ofici mitjançant la publicació de la convocatòria corresponent aprovada per resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, on s'indicarà el crèdit global màxim, l'aplicació pressupostària i el codi de línia que servisca de suport a aquestes, i es publicaran en la Base de dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

4. Les resolucions de l'òrgan concedent esgoten la via administrativa.





TÍTOL II

Subvencions i entitats beneficiàries



Article 3. Objecte de la subvenció

1. L'objecte de la subvenció és finançar programes en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, destinats a fomentar les accions el fi de les quals siga la millora de la qualitat de vida dels pacients, per mitjà de l'atenció i cura de les persones afectades de pàrkinson i les seues famílies, a la Comunitat Valenciana.

2. Aquestes subvencions són compatibles amb unes altres que per a aquesta finalitat siguen convocades per qualsevol administració o entitat pública i privada, sempre que la suma de les subvencions no supere el cost del programa.



Article 4. Accions compreses dins de l'objecte de la subvenció

L'objecte de la subvenció comprén la tipologia d'accions següent:



1. Accions dirigides a satisfer, de forma sinèrgica i complementària amb la xarxa sanitària pública, les necessitats de les persones afectades de pàrkinson i les seues famílies a la Comunitat Valenciana, que estan orientades a millorar la seua qualitat de vida i aconseguir una autèntica inclusió social i participació activa d'aquestes persones en la comunitat.

2. Accions de detecció de persones que no estan ateses en els serveis assistencials i que per la proximitat en el territori de les associacions de persones usuàries i familiars i de les organitzacions no governamentals, són els agents més indicats per a poder detectar, sensibilitzar i ajudar a incorporar aquestes persones al circuit assistencial i social per a la seua atenció, tractament i seguiment.

Aquests programes, accions i intervencions han de complementar l'atenció prestada per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i no substituir-la ni donar lloc a un desequilibri en l'atenció.

Sense perjudici de la durada global de l'actuació concreta, les parts de l'activitat que se subvencionen es desenvoluparan dins de l'anualitat corresponent a la resolució de la convocatòria establida en l'article 2 d'aquesta ordre.



Article 5. Entitats beneficiàries

Podran sol·licitar les subvencions objecte de regulació d'aquesta ordre, les entitats següents:

1. Les associacions i entitats sense ànim de lucre de pacients de pàrkinson, i de les seues famílies.

2. Les de voluntariat sanitari o aquelles el fi de les quals siga la millora de la qualitat de vida dels pacients.

3. Les organitzacions no governamentals sense ànim de lucre.

Qualsevol d'aquestes entitats podrà presentar-se a les convocatòries per a realitzar les accions i programes el finançament dels quals es pretén aconseguir.





TÍTOL III

Criteris objectius d'atorgament i quantia de les subvencions



Article 6. Criteris per a l'avaluació de les propostes

La valoració de les sol·licituds si efectuarà atenent els criteris següents:

a) Qualitat del programa: es valorarà la justificació dels programes i activitats a desenvolupar, els objectius perseguits, metodologia, recursos materials i humans, temporalització i la seua avaluació i impacte en la població: fins a un màxim de 50 punts. L'entitat haurà d'obtindre un mínim de 15 punts en aquest apartat per a continuar en el procés de valoració.

b) Àmbit geogràfic que abasta, impacte territorial i persones ateses fins a un màxim de 15 punts.

c) Experiència prèvia acreditada de l'entitat titular, en programes amb aquesta finalitat que la subvencionada: fins a un màxim de 15 punts.

d) Estar certificada l'entitat sol·licitant, amb normes de qualitat ISO: fins a un màxim de 5 punts

e) Estar declarada l'entitat sol·licitant, com a entitat d'utilitat pública, pel ministeri amb competències en la matèria: 10 punts.

f) La contractació, per un període superior a sis mesos, de persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %: fins a un màxim de 5 punts



Article 7. Quantia de les subvencions

1. La quantia de les subvencions individuals es determinarà seguint els criteris de valoració establits en l'article 6 de les bases reguladores, amb un màxim global de finançament de totes les subvencions segons la disponibilitat pressupostària establida en la convocatòria corresponent.



2. Per al càlcul de la quantia individualitzada obtinguda per cada entitat, s'ordenaran les sol·licituds presentades segons la puntuació total obtinguda per cadascuna d'aquestes sobre la base dels criteris d'avaluació, i es distribuirà el finançament total disponible entre aquestes aplicant la fórmula següent:



F1 = (FT/PT) × P1



sent:

F1: finançament per a l'entitat 1.

FT: finançament total disponible.

PT: suma de les puntuacions obtingudes per totes les entitats beneficiàries.

P1: puntuació obtinguda per l'entitat 1



3. En aplicar aquesta fórmula i per a aquells projectes als quals els corresponga més pressupost del sol·licitat per l'entitat, s'ajustarà l'assignat a la sol·licitud realitzada o al màxim aconseguit, i es repartirà el pressuposat romanent en la convocatòria entre la resta de projectes aplicant aquest mètode de ponderació explicat prèviament, una vegada exclosos d'aquesta ponderació els projectes causants del romanent.









TÍTOL IV

Procediment



CAPÍTOL I

Iniciació del procediment



Article 8. Iniciació

L'inici i tramitació del procediment de concessió de la subvenció s'ajustarà al que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el seu reglament de desplegament, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb caràcter general, en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en aquestes bases i en la resolució de convocatòria.



Article 9. Sol·licitud i esmena

1. La sol·licitud de subvenció, signada per la persona representant legal de l'entitat, es dirigirà a la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, i s'ajustarà al model normalitzat que elabore la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a la convocatòria.

El termini i lloc de presentació de les sol·licituds així com la documentació general i específica que ha d'acompanyar-les, es determinarà en la resolució de convocatòria.

Només es podrà presentar una sol·licitud per entitat. En el cas que es presente més d'una sol·licitud per aquesta entitat, únicament es tindrà en compte l'última presentada dins del termini establit.



2. La sol·licitud incorporarà, com a mínim:

a) Descripció del programa específic a subvencionar.

b) Objectius generals, objectius específics, accions.

c) Cronograma.

d) Proposta d'avaluació.

e) Àmbit geogràfic.

f) Recursos materials.

g) Recursos humans i acreditació de la titulació que justifique l'acompliment de les funcions detallades en el programa.

h) Nombre específic de persones a atendre.

i) Pressupost desglossat del projecte o programa incloent-hi l'import sol·licitat per a aquesta subvenció així com qualsevol altra ajuda i/o subvenció que s'haja sol·licitat o rebut per a aqueix programa concret,



j) Les següents declaracions responsables de la persona representant legal de l'entitat sol·licitant:

1r. Declaració responsable en què manifesta sota la seua responsabilitat que totes les dades recollides en la sol·licitud són verídiques i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, i que queda a la disposició de la Generalitat per a la comprovació, control i inspecció que s'estimen oportuns. D'acord amb el que es disposa en l'article 69.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació, que s'incorpore a aquesta declaració responsable, així com la no presentació de la documentació que siga, si escau, requerida per a acreditar el compliment del que s'ha declarat, determinarà la impossibilitat de continuar amb la convocatòria.

2n. Declaració responsable que acredita que l'entitat sol·licitant no està incursa en cap de les prohibicions previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions, per a ser beneficiària de les subvencions que en aquesta ordre es regulen, i que està al corrent en el pagament de reintegrament per subvencions.

k) Autorització perquè l'Administració obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social previstes en els articles 18 i 19, respectivament, del Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions. En cas que aquesta autorització no s'assenyale, l'entitat sol·licitant haurà d'incloure en la seua sol·licitud aquesta documentació.

3. Rebudes les sol·licituds i incoats els expedients, la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, com a òrgan instructor, procedirà a verificar que la sol·licitud reuneix els requisits exigits i s'acompanya de la documentació que siga exigible. Si no és així, es notificarà a l'entitat interessada la causa que impedeix la continuació del procediment i se li requerirà perquè, en el termini de 10 dies, esmene la falta o acompanye la documentació exigible per a donar-la com a admesa. Si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, de conformitat amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

4. Serà causa d'exclusió el lliurament fora de termini de la sol·licitud.





CAPÍTOL II

Ordenació i instrucció del procediment



Article 10. Ordenació

1. L'òrgan encarregat de l'ordenació i instrucció del procediment serà la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, que d'ofici acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut de les quals ha de dictar-se resolució.

2. L'òrgan instructor emetrà un informe en què conste que les entitats beneficiàries compleixen els requisits necessaris per a accedir a la subvenció a la vista de la documentació que hi ha en l'expedient.

3. En qualsevol moment al llarg del procediment l'òrgan instructor podrà sol·licitar als òrgans, administracions i entitats competents, aquelles dades que siguen necessàries per a la correcta instrucció del procediment, i permeten la comprovació dels fets sobre els quals ha de pronunciar-se la resolució. Les transmissions telemàtiques de dades tindran la naturalesa jurídica de certificats quan siguen signades electrònicament per la persona titular de l'òrgan responsable de les dades transmeses i hi conste expressament aquesta naturalesa.



Article 11. Comissió de valoració

1. Es constituirà una comissió de valoració per a l'examen i valoració de les sol·licituds presentades. Aquesta comissió, en tant que òrgan col·legiat, s'ajustarà en el seu funcionament al règim establit per a aquests en la secció 3a del capítol II del títol preliminar de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

2. La comissió de valoració, estarà composta per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, o persona en qui delegue, que la presidirà i tres persones funcionàries de la direcció general competent en matèria d'assistència sanitària designades per la persona titular de la direcció general, una d'aquestes tres persones assumirà la secretaria de la comissió. La comissió s'haurà d'ajustar als principis de composició i presència equilibrada entre dones i homes, establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

3. La comissió prendrà els seus acords per majoria simple, s'estendrà acta de les sessions que realitze i dels acords que adopte.



Article 12. Procés de selecció i proposta de resolució

1. La comissió de valoració, atenent els criteris que figuren en l'article 6 d'aquesta ordre, i d'acord amb la disponibilitat pressupostària, procedirà a la valoració dels programes presentats.



2. La comissió proposarà el finançament a les activitats proposades per les entitats potencialment beneficiàries, segons la fórmula esmentada en l'article 7.

3. La comissió tindrà facultats per a sol·licitar, si així ho considera, la informació que estime necessària a les persones representants legals de les entitats.

4. La comissió de valoració estendrà acta i formularà proposta de resolució provisional, resultat de l'avaluació de les sol·licituds. Aquesta proposta es notificarà a les entitats interessades i se'ls donarà tràmit d'audiència pel termini de 10 dies per a presentar les al·legacions que estimen pertinents. Examinades les al·legacions, la comissió de valoració formularà la proposta de resolució definitiva. En cas de no presentar-se al·legacions, la proposta provisional tindrà caràcter de definitiva. La proposta de concessió definitiva es notificarà a les entitats interessades que hagen sigut proposades com a beneficiàries, a l'efecte que puguen efectuar les al·legacions que consideren convenient en el termini que procedisca.

5. La proposta de resolució no crea cap dret a favor de l'entitat beneficiària proposada mentre no s'haja dictat la resolució de concessió de la subvenció.





CAPÍTOL III

Finalització del procediment



Article 13. Resolució i concessió

1. Correspon a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat o òrgan en qui delegue dictar la resolució de la concessió de les diferents subvencions.

2. La resolució tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es publicaran en la Base de Dades Nacional de Subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació produirà els efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



3. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de sis mesos comptats des de la data publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. En els casos en què haja de requerir-se l'esmena de deficiències i aportació de documents, el termini determinat en l'apartat anterior es podrà suspendre durant el transcurs del temps que hi haja entre la notificació del requeriment i el seu efectiu compliment per les entitats sol·licitants o, a falta d'això, pel transcurs del termini concedit.



4. Transcorregut el termini sense que haja recaigut resolució, podrà entendre's desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, en els termes previstos en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.





Article 14. Recursos

Les resolucions de l'òrgan concedent esgoten la via administrativa.







TÍTOL V

Obligacions i incompatibilitats



Article 15. Obligacions de les entitats beneficiàries

Les entitats beneficiàries quedaran obligades a:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, realitzar l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.



b) Justificar el compliment dels requisits i condicions, així com la realització del projecte o activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.

c) Facilitar les actuacions de comprovació, seguiment i supervisió de la Direcció General d'Assistència Sanitària, a fi de conéixer qualsevol aspecte de l'activitat objecte de la subvenció.

d) Facilitar tota la informació econòmica, fiscal, laboral, tècnica i de qualsevol tipus que li siga requerida per la direcció general competent en assistència sanitària, en relació amb la subvenció concedida, a fi de verificar el compliment dels requisits i condicions necessaris per a percebre la subvenció, la realització de l'activitat o per a la justificació de la correcta aplicació de la suma lliurada a la finalitat prevista.



e) Acreditar amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió que es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social.

f) Comunicar a l'òrgan concedent o a l'entitat col·laboradora l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades.

L'obtenció concurrent d'altres aportacions podrà donar lloc a la modificació de la quantitat concedida. Quan la subvenció principal siga la de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, si ja s'ha produït el pagament, procedirà el reintegrament a aquesta de l'excés obtingut sobre el cost de l'activitat desenvolupada i l'abonament de l'interés de demora des del moment del pagament de la subvenció.

g) A posar a la disposició del programa els mitjans materials i humans per a la bona fi d'aquestes activitats.

Les obligacions socials i laborals referides al personal que desenvolupe aquest programa corresponen únicament i exclusivament a l'entitat beneficiària; la Conselleria és totalment aliena a les relacions laborals que aquells tinguen amb aquesta i en cap cas seran considerats personal laboral al servei de la Conselleria ni implicarà cap vinculació amb aquesta.

h) A disposar d'una assegurança d'accidents i de responsabilitat civil, tant per al personal treballador com per a les persones usuàries i personal voluntari del programa.

i) A complir totes obligacions derivades de la seua condició de beneficiària de subvencions establides en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i la resta de la legislació concordant i d'aplicació per a la concessió de subvencions.

j) A donar adequada publicitat del finançament que la conselleria amb competències en matèria de sanitat duu a terme mitjançant la resolució administrativa corresponent, que podrà consistir en la inclusió de la imatge institucional de la conselleria amb competències en matèria de sanitat en totes les activitats que duga a terme l'entitat, inclusió de llegenda relativa a aquest finançament en cartells, plaques commemoratives, materials impresos, mitjans electrònics o audiovisuals, tot això d'acord amb el que s'estableix en l'article 3.2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.

k) Si l'import d'alguna de les despeses subvencionables superara les quanties establides en la Llei de contractes del sector públic per al contracte menor, haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents empreses o professionals amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servei, llevat que la despesa s'haja realitzat amb anterioritat a la resolució administrativa de concessió corresponent.





Article 16. Incompatibilitats

La subvenció no serà incompatible amb altres ajudes o subvencions per a aquesta finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals. No obstant això, l'import de les subvencions regulades en les convocatòries corresponents, en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament, o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat a desenvolupar per l'entitat beneficiària.







TÍTOL VI

Justificació de les subvencions concedides

i ordenació del pagament



Article 17. Justificació de la subvenció i pla de control

1. Els beneficiaris de les subvencions tindran de termini fins al 15 de novembre de l'exercici de la convocatòria per a presentar la documentació justificativa de la totalitat de la subvenció concedida.

No obstant l'anterior, en el cas que la Llei de pressupostos de la Generalitat establisca un règim específic de pagaments anticipats per a un determinat exercici, els beneficiaris de les subvencions, als quals s'apliquen aquests, tindran el mateix termini previst en el paràgraf anterior per a presentar la documentació justificativa suficient que permeta el lliurament de la totalitat de la subvenció concedida. En aquest cas, tindrà de termini fins al dia 10 de febrer de l'any següent, per a presentar la resta de la documentació justificativa.

2. La justificació s'acompanyarà d'un compte justificatiu amb detall i motivació suficient de les activitats realitzades i el seu cost amb el desglossament de cadascun de les despeses en què s'ha incorregut. Requerirà la presentació de la documentació següent:

a) Certificat de justificació de despeses degudament segellat i signat per la persona representant legal de l'entitat beneficiària, en el qual es farà constar la quantitat a què ascendeixen les despeses que es justifiquen i que aquestes es van realitzar en el desenvolupament del paquet d'actuacions per al qual van ser concebudes.

b) Memòria d'activitats que justifique l'adequat desenvolupament de les actuacions objecte de la subvenció, que continga informació detallada referida al projecte, persones participants, execució del projecte (descripció del projecte i dates de realització) objectius i grau de compliment, activitats realitzades, comunicació, difusió i visibilitat, incidències, si n'hi ha.

c) Relació dels comprovants de despeses que es presenten, en la qual s'inclourà número d'ordre de comprovant de despesa, persona o empresa proveïdora del subministrament, data del comprovant de la despesa, número de factura, concepte i import de la despesa.

d) Comprovants de despesa vàlids, ordenats segons el número d'ordre de la relació de comprovants anterior. Es consideren comprovants de despesa vàlidament emesos les factures, nòmines de personal, fulles d'ingrés de cotitzacions a la Seguretat Social i altres documents que tinguen validesa jurídica mercantil. En tot cas, les factures hauran de comptar amb totes les dades formals que exigeix per a la seua expedició la normativa vigent i, en particular, el Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s'aprova el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació.

e) Documentació que acredite haver realitzat el pagament de totes les despeses justificades, amb anterioritat a la finalització del període de justificació.

f) Declaració responsable de l'article 34.5 de la Llei 38/2003, general de subvencions, que acredite que l'entitat sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, o no es deutor per resolució de procedència de reintegrament.

3. El pla de control per al seguiment de les accions objecte de les subvencions concedides es realitzarà mitjançant control administratiu sobre el detall de les activitats realitzades i resultats obtinguts i la totalitat dels justificants de despesa presentats amb el compte justificatiu per l'entitat justificant, que haurà de correspondre, com a mínim, al total a pagar per la Generalitat.

4. Una vegada realitzat el control administratiu, l'òrgan instructor, emetrà un informe que versarà sobre l'efectiva i correcta realització de l'activitat subvencionada i el compliment de la finalitat per a la qual es va concedir la subvenció.



Article 18. Despeses subvencionables

1. Podran ser objecte de subvenció les despeses realitzades que de manera directa responguen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resulten estrictament necessàries i es realitzen en el període subvencionable establit en la convocatòria corresponent. Així, seran objecte de subvenció del programa, entre unes altres les despeses següents:

a) Despeses derivades de la contractació de professionals per al desenvolupament de les activitats per a programes d'actuació per a l'atenció i cura de les persones afectades de pàrkinson i les seues famílies. En cap cas, la subvenció podrà superar els preus de referència en el mercat d'aquestes activitats.

Quan les despeses de direcció i coordinació dels centres o serveis només es computaran el 10 % d'aquestes.

b) Les despeses derivades de persones que realitzen una prestació de serveis siga o no continuada, realitzada per professionals degudament qualificats. En cap cas, la subvenció podrà superar els preus de referència en el mercat d'aquestes activitats.

c) Despeses corrents. Es consideraran despeses corrents aquelles que reunisquen alguna de les característiques següents: ser béns fungibles, tindre una durada previsible inferior a l'exercici econòmic, no ser susceptibles d'incloure en inventari o ser despeses previsiblement reiteratives. Podran incloure's com a despeses corrents les següents: material d'oficina, despeses de correus, despeses de manteniment de la seu (aigua, llum, neteja, entre uns altres), que en cap concepte superaran el 20 % de la subvenció concedida. En cap cas, s'inclouran compres de material inventariable.

2. No es consideraran objecte de subvenció les despeses següents:

a) Despeses de material inventariable, com ara mobiliari, ordinadors, televisors, entre unes altres.

b) Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, recàrrecs i sancions administratives i penals i les despeses de procediments judicials.

3. Es considerarà despesa realitzada la que ha sigut pagada efectivament amb anterioritat a la finalització del termini de presentació de la documentació justificativa determinat en la convocatòria corresponent.





Article 19. Subcontractació de les activitats subvencionades

Les entitats beneficiàries no podran subcontractar cap percentatge de l'activitat subvencionada a excepció del que es disposa en l'article 18.1.b d'aquesta ordre.



Article 20. Ordenació del pagament

El pagament de les subvencions concedides es realitzarà amb la certificació prèvia, o resolució per pagaments anticipats, del director general competent en matèria d'assistència sanitària:

1. Amb caràcter general, el pagament de la subvenció es realitzarà amb la justificació prèvia per l'entitat beneficiària de la realització de l'activitat objecte d'aquesta ordre, d'acord amb el que estableix l'article 171.1 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. Sense perjudici del que es preveu en l'apartat anterior, i conforme a l'article 171.2 de la Llei 1/2015 indicada, i atés que la naturalesa i característiques de les accions a què es refereix l'ordre permeten el fraccionament a l'efecte del seu pagament, en el cas de la presentació de justificació fraccionada per l'entitat beneficiària, podran realitzar-se abonaments a compte d'acord amb els percentatges següents:

a) Un 40 % de l'import s'abonarà, amb la justificació prèvia per l'entitat beneficiària d'almenys un 40 % de la quantia concedida.

b) El 60 % restant s'abonarà, amb la justificació prèvia per l'entitat beneficiària d'almenys una quantia que, conjuntament amb la justificada anteriorment, comprenga la totalitat de la quantia concedida.

3. No obstant això, es podrà realitzar un pagament anticipat, ajustat als termes establits en l'article 171.3 de la llei esmentada, del 30 per cent de la quantitat concedida. En el cas que s'efectuen pagaments anticipats, les entitats beneficiàries quedaran exonerades de la constitució de garanties, de conformitat amb la previsió continguda en la lletra f de l'apartat 5 de l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

En els termes de l'article 171.4 de la llei esmentada, sempre que la naturalesa i les característiques de les accions o activitat a realitzar ho permeten, podran realitzar-se abonaments a compte, fins i tot en els casos en què l'entitat beneficiària haja sol·licitat la bestreta prevista en aquest apartat. En aquest últim supòsit els abonaments a compte s'aplicaran a l'import pendent de la subvenció després de la justificació de l'efectiva aplicació de l'import anticipat.

4. Si la Llei de pressupostos de la Generalitat de cada exercici estableix un règim diferent de lliurament especial per a determinades transferències corrents que afecte les contingudes en aquesta ordre, se'ls podrà aplicar el règim esmentat.



Article 21. Incompliments i reintegraments

1. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió, o, si escau, l'obtenció amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres subvencions públiques o privades que, en el seu conjunt, superen el cost de l'activitat, podran donar lloc a la modificació de la resolució de concessió o minoració de la subvenció concedida.

2. L'incompliment total o parcial de les obligacions i els requisits establits en aquesta ordre i altres normes aplicables comportarà, amb audiència prèvia a la persona o entitat interessada, deixar sense efecte la subvenció concedida o minorar-la, en cas d'incompliment parcial de l'actuació o justificació per quanties inferiors.

3. Serà procedent el reingrés de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament en els casos establits com a causa de reintegrament en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En particular, seran causes d'incompliment les següents:

a) Incompliment de l'obligació de justificació en els termes establits o la justificació insuficient d'aquesta.

b) Incompliment de la finalitat per a la qual va ser concedida la subvenció.

c) Quan resulte acreditada, a través del seguiment que de les accions subvencionades efectue l'òrgan gestor corresponent, la inadequació de la despesa efectivament realitzada a la proposada i adjudicada.



4. Quan en l'exercici de les funcions d'inspecció o control, es deduïsquen indicis de la incorrecta obtenció, gaudi o destinació de la subvenció percebuda, els agents encarregats d'aquestes funcions podran acordar la retenció de les factures, documents equivalents o substitutius i de qualsevol altre document relatiu a les operacions en què es manifesten aquests indicis.





TÍTOL VII

Responsabilitat i règim sancionador



Article 22. Responsabilitat i règim sancionador

Les entitats beneficiàries de les subvencions quedaran sotmeses a les responsabilitats i règim sancionador regulat en el capítol IV, títol X, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, per la comissió de les infraccions administratives previstes en la normativa estatal bàsica. Així mateix quedaran sotmeses al que s'estableix en la legislació de procediment administratiu comú i de procediment sancionador.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. No-incidència econòmica

L'aprovació d'aquestes bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que puguen resoldre's conformement a la consignació pressupostària que s'establisca en l'exercici corresponent.





Segona. Facultat de desplegament normatiu i interpretació

Així mateix, s'autoritza la persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'assistència sanitària, a dictar totes les instruccions que siguen necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre i de les convocatòries corresponents, i queda facultada per a interpretar el contingut d'aquesta ordre a l'efecte del procés d'adjudicació de la subvenció que es convoque i resoldre, vist l'expedient contradictori i amb plena subjecció al que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en el seu reglament de desplegament, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, amb caràcter general, en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en aquestes bases i en la resolució de convocatòria, els dubtes i conflictes que puguen plantejar les entitats beneficiàries de les subvencions en l'exercici de les seues funcions.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que es preveu en aquesta ordre.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 25 de maig de 2018



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web