Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 4/2018, de 28 de maig, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual es modifica el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, i l'Ordre 2/2016, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aprova el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat i la seua adscripció als efectes de la seua administració. [2018/5424]

(DOGV núm. 8310 de 05.06.2018) Ref. Base de dades 005548/2018






PREÀMBUL



1. Per mitjà de l'Ordre 2/2016, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, es va aprovar el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat i la seua adscripció als efectes de la seua administració.

2. La Llei 14/2010, de 5 de juliol, sobre les infraestructures i els serveis d'informació geogràfica a Espanya (LISIGE) incorpora a l'ordenament jurídic espanyol la Directiva 2007/2/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de març de 2007, per la qual s'estableix una infraestructura d'informació espacial en la Comunitat Europea (INSPIRE). La Llei esmentada té com a objectiu fonamental garantir la interoperabilitat de la informació geogràfica sota responsabilitat de les administracions públiques espanyoles. Tot això es relaciona directament amb l'àmbit de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, quant a la publicitat activa de la informació disponible en les administracions públiques relativa a territori, urbanisme i medi ambient. La pròpia Directiva INSPIRE en l'article 1 apartat 1, defineix el seu objecte de la manera següent:

«L'objectiu de la present directiva és fixar normes generals amb vista a l'establiment d'una infraestructura d'informació espacial en la Comunitat Europea (INSPIRE), orientada a l'aplicació de les polítiques comunitàries de medi ambient, i de polítiques o actuacions que puguen incidir en el medi ambient».

Els principis en què es basa INSPIRE apareixen reflectits en l'apartat 6 del preàmbul de la Directiva, que diu:

«Les infraestructures d'informació espacial dels estats membres han de concebre's de manera que es garantisca l'emmagatzematge, disponibilitat i manteniment de dades espacials al nivell més adequat; que siga possible combinar, de forma coherent, dades espacials de diverses fonts en tota la Comunitat, i puguen ser compartides entre distints usuaris i aplicacions; que siga possible que les dades espacials arreplegades a un determinat nivell de l'autoritat pública siguen compartides amb altres autoritats públiques; que puga donar-se difusió a les dades espacials en condicions que no restringisquen indegudament la seua utilització generalitzada; que siga possible localitzar les dades espacials disponibles, avaluar-ne l'adequació per a un determinat propòsit i conèixer-ne les condicions d'ús».

3. Amb l'objectiu de facilitar el compliment de la Directiva INSPIRE i la seua transposició a l'ordenament jurídic espanyol (la Llei 14/2015), es fa necessària l'adaptació del catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, i permetre la disposició i gestió de la informació geogràfica de les infraestructures esmentades, tot garantint-ne la interoperabilitat i la publicitat activa. A l'efecte, s'elabora el protocol d'intercanvi de dades geoespacials per a infraestructures previstes en el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, que s'afig com a annex III al propi catàleg.



4. Finalment s'incorpora en aquesta modificació la millora la definició d'alguns elements del catàleg. També s'afig, com a annex II, el llistat de passos a nivell de la Comunitat Valenciana, sent aquests passos un element particular de la infraestructura ferroviària, amb un caràcter especialment important que justifica disposar d'un llistat particularitzat a aquests elements.

5. Encara que en l'article 1 de l'Ordre 2/2016 establia que les modificacions i actualitzacions del catàleg es podien realitzar mitjançant una resolució de la conselleria competent en matèria de transports; i atès que es va a incloure el procediment perquè la informació geoespacial es mantinga actualitzada correctament, s'ha considerat oportú tramitar la modificació per mitjà de la present ordre.

6. La present Ordre compleix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, pel que fa als principis de bona regulació: necessitat i eficàcia, ja que és necessari adaptar el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat als requeriments realitzats per la Directiva INSPIRE, i és aquesta ordre l'instrument més eficaç per a això; proporcionalitat, ja que l'Ordre conté la regulació imprescindible per a atendre aquesta necessitat sense restringir més drets o imposar menys obligacions als destinataris; seguretat jurídica, ja que l'Ordre es redacta en coherència amb la resta de l'ordenament jurídic autonòmic, nacional i de la Unió Europea, per a generar un marc normatiu estable, predicible, integrat, clar i de certesa que facilite el seu coneixement i compressió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions de les persones i empreses; transparència, ja que s'ha possibilitat la participació activa dels destinataris en l'elaboració de l'Ordre; i eficàcia ja que l'Ordre evita càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en la seua aplicació, la gestió dels recursos públics.



Per això, en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb allò que disposa l'article 2.5 de la Llei de creació,





ORDENE



Article 1. Modificació del Catàleg de les infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat

1. Es modifica el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, la relació del qual classificada queda redactada segons el que disposa l'annex I de la present ordre. El catàleg inclou a més el llistat de passos a nivell, la relació del qual consta l'annex II de la present ordre, i que s'incorpora com a annex II a l'Ordre 2/2016.



Article 2. Modificació de l'Ordre 2/2016, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per la qual s'aprova el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat i la seua adscripció als efectes de la seua administració

1. L'apartat 1.a i l'apartat 1.b de l'article 5, « Adscripció», queden redactats de la manera següent:

«a) A l'Entitat Valenciana d'Habitatge i Sòl (EVHA), la infraestructura complementària AC-001, Aparcament subterrani en l'av. de l'Estació a Alacant de la xarxa TRAM Alacant, als efectes de la seua gestió, conservació, manteniment i explotació.

b) A la conselleria competent en matèria de transports, les «VT-026, Túnel soterrament Burjassot», «VC-001, Tram des de la parada de metro de Riba-roja de Túria (sense incloure) fins a l'antiga estació d'ADIF de Riba-roja de Túria (VC-004)», «VC-002, estació de Manises, antiga línia d'ADIF», «VC-003, estació de Quart de Poblet, antiga línia d'ADIF» i «VC-004, estació de Riba-roja de Túria, antiga línia d'ADIF», a tots els efectes.»



2. S'afigen els articles següents:

«Article 6. Zones d'explotació tramviàries

1. Els inicis i finals de les zones d'explotació tramviàries dins de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries hauran de definir-se geoespacialment en el Catàleg FFCC, que és el sistema d'informació geogràfica associat al Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat. Per a això l'administrador d'infraestructures ferroviàries i tramviàries haurà d'informar de les zones d'explotació tramviàries a la Conselleria competent en matèria de transports per a la seua inclusió en el catàleg.

Article 7. Intercanvi de dades geoespacials

1. La Conselleria competent en matèria de transports serà la responsable del manteniment i publicació de les dades geoespacials del Catàleg digital d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat (Catàleg FFCC).

2. Quan es produïsca qualsevol modificació de qualsevol element previst en el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, així com quan s'amplie amb la construcció de noves infraestructures, l'administrador d'infraestructures ferroviàries i tramviàries, o a falta d'això l'organisme titular de la infraestructura als efectes de l'article 5, «Adscripció», de la present ordre, serà el responsable de facilitar a la conselleria competent en matèria de transports la informació geoespacial necessària per a la seua inserció en el sistema d'informació geogràfica associat al Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries (Catàleg FFCC). Se seguirà allò que s'ha estipulat en l'annex III de la present ordre, que estableix el protocol d'intercanvi d'informació geoespacial. Qualsevol modificació del protocol establit en l'annex III de la present disposició haurà de ser aprovada mitjançant resolució de la Conselleria competent en matèria de transports.





3. S'afig com a annex III a l'Ordre 2/2016 el protocol d'intercanvi de dades geoespacials per a infraestructures previstes en el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, la redacció del qual consta en l'annex III de la present ordre.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment de despesa

L'aplicació del que disposa aquesta ordre no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la Generalitat, i en tot cas, haurà de ser atès amb els mitjans personals i materials de l'administració esmentada i de les entitats adscrites a ella.







DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 28 de maig de 2018



El secretari autonòmic d'Habitatge, Obres Públiques

i Vertebració de Territori,

JOSEP VICENT BOIRA MAIQUES

(p. d. D 4/2018, de 26 de març; DOGV 8262, 27.03.2018)







ANNEX I

Relació d'elements classificada



XARXA METROVALÈNCIA



Clau Títol descriptiu En explotació

VT-001 Tram Villanueva de Castellón (incl) – Torrent SÍ

VT-002 Tram Torrent (incl) – Empalme(incl) SÍ

VT-003 Tram Empalme– Bétera (incl) SÍ

VT-004 Tram Torrent Avinguda (incl) – connexió VT-001 SÍ

VT-005 Tram Empalme– Llíria (incl) SÍ

VT-006 Tram connexió VT-002 – connexió VT-009 SÍ

VT-007 Tram Aeroport (incl) – Roses SÍ

VT-008 Tram Roses (incl) – Àngel Guimerà SÍ

VT-009 Tram Àngel Guimerà (incl) – Albereda (incl) SÍ

VT-010 Tram Albereda – Rafelbunyol (incl) SÍ

VT-011 Tram Albereda – Marítim-Serradora (incl) SÍ

VT-012 Tram Riba-roja de Túria (incl) – connexió VT-007 SÍ

VT-013 Tram Mas del Rosari (incl) – Empalme(incl) SÍ

VT-014 Empalme– Benimaclet (incl) SÍ

VT-015 Tram Benimaclet – Dr. Lluch (incl) SÍ

VT-016 Tram Lloma Llarga Terramelar (incl) – connexió VT-013 SÍ

VT-017 Tram Fira València (incl) – connexió VT-013 SÍ

VT-018 Tram Tossal del Rei (incl) – connexió VT-014 SÍ

VT-019 Tram Marítim-Serradora – Marina Reial Joan Carles I (incl) SÍ

VT-020 Tram connexió VT-019– connexió VT-015 SÍ

VT-021 Tallers Torrent i connexió VT-002 SÍ

VT-022 Tallers València Sud i connexió VT-002 SÍ

VT-023 Tallers Machado i connexió VT-010 SÍ

VT-024 Tallers Tarongers i connexió VT-015 SÍ

VT-025 Tram Alacant (incl) – Natzaret (incl) NO

VT-026 Túnel soterrament Burjassot NO

VT-027 Infraestructura estació Mercat NO

VT-028 Infraestructura estació Salt de l'Aigua II NO





Clau Títol descriptiu En explotació

VC-001 Tram des de la parada de metro de Riba-roja de Túria (sense incloure) fina a l'antiga estació d'Adif de Riba-roja de Túria (VC-004) NO

VC-002 Estació de Manises, antiga línia Adif NO

VC-003 Estació de Quart de Poblet, antiga línia Adif NO

VC-004 Estació de Riba-roja de Túria, antiga línia Adif NO









XARXA TRAM ALACANT



Clau Títol descriptiu En explotació

AT-001 Tram Estels (incl) – Benidorm (incl) SÍ

AT-002 Tram Benidorm – Dénia (incl) SÍ

AT-003 Tram connexió AT-001 – Sant Vicent del Raspeig (incl) SÍ

AT-004 Tram Porta del Mar (incl) – Sangueta NO

AT-005 Tram connexió AT-001 – Pl. A Corunya (incl) SÍ

AT-006 Tallers El Campello i connexió AT-001 SÍ

AT-007 Tallers Dénia i connexió AT-002 SÍ

AT-008 Tallers la Marina i connexió AT-004 NO

AT-009 Variant tram finca Adoc (túnel de Serra Grossa) NO

AT-010 Prolongació túnel sota aparcament Av. de l'Estació NO





Clau Títol descriptiu En explotació

AC-001 Aparcament subterrani Avinguda de l'Estació a Alacant SÍ







NOTA: els trams inclouen totes les estacions intermèdies i pel que fa a les estacions dels extrems, (incl) junt amb el nom de l'estació indica que aquesta s'inclou en el tram.







ANNEX II

Passos a nivell



XARXA METROVALÈNCIA



Clau Municipi Tram

VT-003_BET-7 Bétera VT-003

VT-003_M-9 Montcada VT-003

VT-003_M-8 Montcada VT-003

VT-003_M-7 Montcada VT-003

VT-003_M-5 Montcada VT-003

VT-003_RO-3 Rocafort VT-003

VT-003_G-4 Godella VT-003

VT-003_G-2 Godella VT-003

VT-003_G-1 Godella VT-003

VT-003_B-6 Burjassot VT-003

VT-003_B-5 Burjassot VT-003

VT-003_B-1_B Burjassot VT-003

VT-002_PI-7 Picanya VT-002

VT-001_T-2 Torrent VT-001

VT-001_T-8 Torrent VT-001

VT-001_AC-1 Alcàsser VT-001

VT-001_AC-2 Alcàsser VT-001

VT-001_PC-1 Picassent VT-001

VT-001_PC-6 Picassent VT-001

VT-001_PC-7 Picassent VT-001

VT-001_PC-9 Picassent VT-001

VT-001_PC-10 Picassent VT-001

VT-001_PC-14 Picassent VT-001

VT-001_PC-17 Picassent VT-001

VT-001_PC-21 Picassent VT-001

VT-001_PC-24 Picassent VT-001

VT-001_BF-2 Benifaió VT-001

VT-001_BF-5 Benifaió VT-001

VT-001_ALG-3 Alginet VT-001

VT-001_ALG-4 Alginet VT-001

VT-001_ALG-5 Alginet VT-001

VT-001_C-1 Carlet VT-001

VT-001_C-2 Carlet VT-001

VT-001_C-4 Carlet VT-001

VT-001_C-5 Carlet VT-001

VT-001_C-6 Carlet VT-001

VT-001_C-12 Carlet VT-001

VT-001_ALD-2 L'Alcúdia VT-001

VT-001_ALD-5 L'Alcúdia VT-001

VT-001_ALD-6 L'Alcúdia VT-001

VT-001_ALD-7 L'Alcúdia VT-001

VT-001_MS-5 Massalavés VT-001

VT-001_ALQ-10 Alberic VT-001

VT-001_ALQ-12 Alberic VT-001

VT-001_ALQ-15 Alberic VT-001

VT-001_ALQ-16 Alberic VT-001

VT-001_ALQ-17 Alberic VT-001

VT-001_ALQ-18 Alberic VT-001

VT-001_VC-2 Villanueva de Castellón VT-001

VT-005_L-3 Llíria VT-005

VT-005_BEN-7 Benaguasil VT-005

VT-005_BEN-6 Benaguasil VT-005

VT-005_BEN-3 Benaguasil VT-005

VT-005_PV-3 La Pobla de Vallbona VT-005

VT-005_P-12 Paterna VT-005

VT-005_P-11 Paterna VT-005

VT-005_P-10 Paterna VT-005

VT-005_P-8 Paterna VT-005

VT-005_P-6 Paterna VT-005

VT-005_P-5 Paterna VT-005

VT-005_P-4 Paterna VT-005

VT-005_P-3 Paterna VT-005

VT-005_P-2 Paterna VT-005

VT-005_P-1 Paterna VT-005

VT-005_B-3 Burjassot VT-005

VT-005_B-1_L Burjassot VT-005

VT-010_MA-4 Massamagrell VT-010

VT-010_MA-2 Massamagrell VT-010

VT-010_MA-1 Massamagrell VT-010

VT-010_MA-0 Massamagrell VT-010

VT-010_MU-9 Museros VT-010

VT-010_F-2 Foios VT-010

VT-010_F-1 Foios VT-010

VT-010_ME-4 Meliana VT-010

VT-010_ME-3 Meliana VT-010

VT-010_AL-5 Almàssera VT-010

VT-010_AL-4 Almàssera VT-010







TRAM ALACANT



Clau Municipi Tram

AT-001_Pn-13 El Campello AT-001

AT-001_Pn-14 El Campello AT-001

AT-001_Pn-15 El Campello AT-001

AT-001_Pn-S/N El Campello AT-001

AT-001_Pn-29 La Vila Joiosa AT-001

AT-001_Pn-30 La Vila Joiosa AT-001

AT-002_B-1 Benidorm AT-002

AT-002_B-2 Benidorm AT-002

AT-002_B-3 Benidorm AT-002

AT-002_B-4 Benidorm AT-002

AT-002_B-5 Benidorm AT-002

AT-002_B-6 Benidorm AT-002

AT-002_AP-1 L'Alfàs del Pi AT-002

AT-002_AT-1 Altea AT-002

AT-002_AT-2 Altea AT-002

AT-002_AT-3 Altea AT-002

AT-002_AT-4 Altea AT-002

AT-002_CL-1 Calp AT-002

AT-002_TE-1 Teulada AT-002

AT-002_G-1 Gata de Gorgos AT-002

AT-002_G-2 Gata de Gorgos AT-002

AT-002_G-3 Gata de Gorgos AT-002

AT-002_PD-1 Pedreguer AT-002

AT-002_D-1 Dénia AT-002

AT-002_D-2 Dénia AT-002

AT-002_D-3 Dénia AT-002

AT-002_D-4 Dénia AT-002

AT-002_D-5 Dénia AT-002

AT-002_D-6 Dénia AT-002

AT-002_D-7 Dénia AT-002









ANNEX III

Protocol d'intercanvi de dades geoespacials per a infraestructures previstes en el Catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat



Aquest protocol descriu les especificacions tècniques que ha de reunir la informació geogràfica que s'elabore per al Catàleg digital de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Comunitat Valenciana. Ha sigut elaborat per l'Institut Cartogràfic Valencià.



PREÀMBUL



1. Les especificacions establides en aquest document tenen com a finalitat desenrotllar les directrius bàsiques per a l'elaboració del conjunt de dades amb component espacial, resultant de les modificacions de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, o de la construcció de nous trams.

Les especificacions esmentades sorgeixen de la necessitat d'evitar duplicitats, d'harmonització i de coordinació de les dades geogràfiques, amb els actuals treballs realitzats des de l'Institut Cartogràfic Valencià, en la implementació de la Directiva 2007/2/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 14 de març de 2007, per la qual s'estableix una infraestructura d'informació espacial en la Comunitat Europea (INSPIRE).



En concret, els elements de transport per ferrocarril s'arrepleguen en la Directiva INSPIRE, annex I, punt 7; i en La Llei 14/2010, de 5 de juliol, sobre les infraestructures i els serveis d'informació geogràfica a Espanya (LISIGE), annex I, punt 5.

2. Des de l'Institut Cartogràfic Valencià, amb l'objecte de cobrir les obligacions amb la normativa europea i espanyola en matèria d'infraestructures de dades espacials (IDE), i com a responsable autonòmic de cohesionar, harmonitzar i impulsar les activitats de producció d'informació geogràfica a la Comunitat Valenciana, s'ha constituït una única base de dades d'Informació Geogràfica de Referència comuna en matèria de Xarxes d'Infraestructures, Instal·lacions i Transport, que pretén integrar tota la informació existent i futura generada per la Generalitat d'una forma ordenada, homogènia, accessible i consultable.



3. L'esquema conceptual triat es basa en el model físic de Xarxes de Transport (RT) definit per l'Institut Geogràfic Nacional (IGN), de conformitat amb les normes d'execució de la Directiva INSPIRE i adoptat com a esquema de partida a nivell nacional, però estès en la seua estructura de taules i atributs per a satisfer les necessitats pròpies de la Generalitat.

4. En concret el Catàleg digital de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, denominat de forma abreviada Catàleg FFCC, s'ha definit amb un doble objectiu. En primer lloc, dotar d'informació geoespacial al catàleg (aprovat per l'Ordre 2/2016, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aprova el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat i la seua adscripció als efectes de la seua administració). En segon lloc, garantir la seua migració i futurs intercanvis d'informació amb el marc comú de la Informació Geogràfica de Referència de Transports en el nostre àmbit autonòmic, alineada amb els requisits de la Directiva INSPIRE i la Llei LISIGE.





Article 1. Característiques generals del model de dades del Catàleg digital de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat Valenciana

El model de dades del catàleg digital de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat Valenciana, Catàleg FFCC, estableix d'una manera conceptual, la informació geogràfica que s'ha d'arreplegar, com s'ha de comportar i com ha d'emmagatzemar-se la realitat geogràfica que ens ocupa, com són les infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat.

La conselleria competent en matèria de planificació d'infraestructures del transport, serà la responsable de facilitar la versió del model de dades vigents en el moment d'iniciar l'intercanvi d'informació geogràfica.

Breument, el model físic del catàleg digital està compost de:



–Definició de la xarxa lineal.

Taula amb informació descriptiva i general de la línia de ferrocarril.



Taula amb la identificació i codificació de les infraestructures ferroviàries i tramviàries pertanyents al catàleg (troncals i complementàries).



Geometria associada a les dites línies. Composta per cada un dels segments (enllaços) que conformen la xarxa.

Elements puntuals vinculats a la xarxa que permeten localitzar, entre altres, els accessos a les estacions (boques de metro i ascensors) i identificar les parades dins de cada una les estacions, així com els passos a nivell.

–Les infraestructures de la xarxa ferroviària

La representació superficial de la infraestructura vinculada a la xarxa (ex. taller)

La representació puntual de la infraestructura, que contenen la informació descriptiva de la infraestructura i la relació amb la representació superficial, per mitjà del centroide del recinte superficial.

Representació superficial de les edificacions i construccions, com ara edifici principal d'estació, edifici de manteniment, andana i subestació elèctrica.

–Nodes resultants de la definició de la xarxa que es codifiquen d'acord si són:

Nodes de tipus unió, generats per la intersecció de dos o més vies al mateix nivell, en el qual intervenen tres o més segments.

Els nodes de tipus pseudonode, que uneixen dos segments i es produeixen quan hi ha un canvi de valor d'un atribut, i per aqueix motiu es talla el segment.

Els nodes d'extrem de via.

Els nodes que representen un pas a nivell.

Els nodes produïts per una parada.

–Connexions intermodals definides a partir de la relació entre nodes de cada modalitat de transport (viari, aeri i marítim) que intervé en la connexió esmentada.

–Taules de relacions entre elements que asseguren la integritat relacional.



Article 2. Intercanvi dades geoespacials

Donades les necessitats d'integració dels serveis d'informació geogràfica, d'una manera coordinada i interoperable, s'estableix que qualsevol actuació realitzada per l'administrador d'infraestructures ferroviàries i tramviàries o, a falta d'això, l'organisme titular de la infraestructura, que supose una actualització o modificació dels elements geogràfics, tant des del punt de vista geomètric com dels seus atributs associats, haurà de garantir la coherència amb les dades espacials definides en el Catàleg digital de la xarxa d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat Valenciana.





Article 3. Requisits bàsics

De forma general, per a l'intercanvi de les dades geoespacials s'haurà de complir certs requisits bàsics:

1. Tindre el mateix sistema de Referència Geodèsic

El Sistema de Referència Geodèsic planimètric adoptat és l'European Terrestrial Reference System ETRS89 (ITRF89 època 89,0) amb El·lipsoide GRS80 (Geodetic Reference System 1980), per a tot el territori nacional assentat en la placa Euroasiàtica, és a dir, l'Espanya peninsular, Ceuta, Melilla i les Illes Balears.

El Sistema de Referència altimètric està definit per altituds ortomètriques referides al nivell mitjà del mar a Alacant, per a la península, i les referències mareogràfiques locals per a cada una de les illes.

Ambdós sistemes són els contemplats pel Reial decret 1071/2007, de 27 de juliol, pel qual es regula el sistema geodèsic de referència oficial a Espanya.

2. Adoptar el mateix sistema cartogràfic de representació

El sistema de representació plana serà la projecció conforme Universal Transversa de Mercator (UTM), establida com a reglamentària pel Reial decret 1.071/2007 adés citat, i referida al fus 30 nord.



3. Precisions semblants

La precisió vindrà condicionada per la metodologia empleada en la captura de les noves dades i en tot cas, la precisió planimètrica sempre serà millor d'1 metre.

4. Pel que fa a la representació geomètrica dels elements, es podran considerar geometries tridimensionals puntuals, lineals i superficials, i disposaran d'una estructura topològica d'acord amb ISO19107.





Article 4. Requisits geomètrics de captura

Geometria lineal

Espacialment la xarxa s'estructurarà en un conjunt de segments (enllaços) amb geometria lineal (2D) que representa el traçat ferroviari.

Els segments són elements de caràcter lineal que es capturen per l'eix representatiu dels dos rails, definint així l'eix de la via.

En el cas de platja de vies han de tindre representació totes les vies que la conformen.

Els segments es tallen sempre que:

–Hi haja una intersecció real al mateix nivell amb un altre tram catalogat o amb un altre vial de la xarxa viària.

–Es canvie de tram catalogat.

–Es canvie el valor dels atributs del segment.

–Siga necessari per a mantindre la codificació definida en el catàleg.



Els trams definits pel catàleg tindran continuïtat al llarg de tot el traçat, és a dir, és imprescindible que tots els segments d'un tram catalogat tinguen assignat aqueix tram a què pertanyen.

Quan per un segment discórreguen diferents trams catalogats, aquest segment ha de ser vinculat a tots i cada un dels trams del catàleg de què forma part, i així s'ha de reflectir en les taules de relació entre ambdós elements, generant tants registres en la taula esmentada, com trams s'associen a cada segment.



Geometria puntual

Els punts quilomètrics de ferrocarril són elements de caràcter puntual amb numeració que hauran de localitzar-se sobre el tram de la via que corresponga (segons la seua projecció ortogonal, sent necessari crear un vèrtex just en aqueixa localització del tram). Els punts quilomètrics no generaran partició en dos trams de l'element sobre el qual se situen.



Les boques de metro, ascensors, accessos i passos a nivell, entre altres, són elements puntuals i han de localitzar-se de forma fidedigna a com es troben en la realitat.

Les parades es representen de manera puntual i identifiquen d'una manera virtual la parada dins d'una mateixa estació.

Els nodes són elements de caràcter puntual que es generen de manera automàtica a partir de la xarxa resultant. Per a això és necessari que la topologia de xarxa siga la correcta.

Finalment, les infraestructures tenen també representació puntual obtinguda de manera automàtica a partir del centroide de la seua representació superficial vinculada.



Geometria superficial

Les infraestructures associades a la xarxa poden tindre representació superficial. En concret en la temàtica d'estacions queden representades pels límits topogràfics de les instal·lacions dedicades a l'execució de les activitats de l'estació.

La resta d'edificacions associades a una estació i altres construccions singulars vinculades a la via queden arreplegades en la temàtica d'edificacions i construccions. Les entitats esmentades es capturaran a partir de la línia que delimita el contorn, donant vèrtexs en cada canvi d'alineació horitzontal.



Topologia implícita

Els segments geomètrics han d'estar perfectament connectats entre si (amb snap) i dotats de topologia de xarxa (per mitjà de relacions de trams i nodes) i mai s'han de duplicar.

No han d'existir encavalcaments, llaços o semblant.



Identificadors únics

Els objectes del catàleg digital hauran de posseir un identificador únic i persistent al llarg de tota la vida de l'objecte geogràfic.



Sentits de digitalització

El sentit de digitalització serà acord i en concordança amb l'atribut direcció, en el tema de geometries dels segments (ascendent/descendent).



Representació temporal

La representació temporal de cada objecte espacial és obligada i haurà de definir-se per atributs genèrics del tipus date: data_alta (beginLifespanVersion), data_baixa (endLifespanVersion) i data_mod (last_edited_date).

Els atributs de data_alta i data_baixa, faran referència al cicle de vida de l'objecte en la base de dades i no en la vida real.



Article 5. Control i validació de les dades

L'administrador d'infraestructures ferroviàries i tramviàries o, a falta d'això, l'organisme titular de la infraestructura, validarà la qualitat de les dades d'intercanvi perquè siguen conformes a les especificacions descrites.

Per a això és convenient realitzar els tests necessaris i les mesures de qualitat oportunes basant-se en la norma UNE-EN ISO 19157 Qualitat de dades i la seua relació amb les normes de la família ISO 19100, que consisteixen bàsicament a avaluar:

L'exactitud posicional dels fenòmens respecte a la seua vertadera posició.

La complexió de les dades: comissió i omissions.

La consistència lògica pel que fa a l'estructura de les dades i la topologia: entitats duplicades, undershoots, overshoots, geometries no vàlides, etc.

L'exactitud temàtica: verificar el grau de fidelitat a l'hora de codificar i classificar.



Article 6. Format

La informació geoespacial s'entregarà en el format estàndard per a intercanvi d'informació geogràfica: shapefile (.shp).

Mapa web