Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 31 de maig de 2018, del director general d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, per la qual s'estableix la tipificació dels incompliments de compromisos i obligacions exigits als beneficiaris de l'ajuda a les inversions en explotacions agràries mitjançant plans de millora a l'empara de l'Ordre 29/2016 i les reduccions i penalitzacions corresponents a aplicar sobre l'import de l'ajuda. [2018/5456]

(DOGV núm. 8311 de 06.06.2018) Ref. Base de dades 005602/2018






El Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, aprovat per la Comissió Europea, és l'instrument de programació de les mesures destinades a fomentar un desenvolupament territorial de les zones rurals de la Comunitat Valenciana equilibrat i respectuós amb el medi ambient.

Entre les mesures que s'inclouen en aquest programa s'inclou la concessió d'ajudes per a garantir la viabilitat de les explotacions agràries i augmentar la seua competitivitat mitjançant inversions destinades l'augment de la productivitat, la seua reestructuració i modernització a fi d'incrementar la seua adaptació al mercat i la diversificació i la millora de la qualitat de la seua producció, les bases reguladores de les quals van ser aprovades mitjançant l'Ordre 29/2016, d'1 de desembre, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, en aplicació del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda del desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

D'altra banda, el Reglament delegat (UE) 640/2014, de la Comissió, d'11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, estableix les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural, així com disposicions específiques aplicables a les mesures d'ajuda al desenvolupament rural com a conseqüència de l'incompliment dels criteris d'admissibilitat diferents de la superfície o del nombre d'animals, així com d'altres compromisos o obligacions.

Finalment, el Reglament d'execució (UE) 809/2014, de la Comissió, estableix disposicions relatives als controls a realitzar sobre les sol·licituds d'ajuda, les sol·licituds de pagament i altres declaracions relatives a les mesures de desenvolupament rural, així com sobre la retirada parcial o total de l'ajuda i sancions administratives a aplicar com a conseqüència de l'execució d'aquests controls.

Així doncs, d'acord amb el Decret 158/2015, d'18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, considerant l'aplicació directa de l'esmentada reglamentació comunitària i de conformitat amb l'article 13.1 del Decret 123/2006, de 8 de setembre, pel qual s'aprova l'estatut de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, l'Acord de 26 d'abril de 2012 pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació i la disposició final primera de l'Ordre 29/2016 per la qual es faculta el titular de la direcció general competent perquè dicte les disposicions d'aplicació d'aquesta ordre que siguen necessàries, procedeix establir la tipificació dels incompliments dels compromisos i obligacions exigits als beneficiaris de l'ajuda a les inversions en explotacions agràries mitjançant plans de millora a l'empara de l'Ordre 29/2016 i les reduccions i penalitzacions corresponents a aplicar sobre l'import de l'ajuda així com la forma del seu càlcul.





1. Disposicions generals

Tal com s'estableix en el Reglament delegat (UE) 640/2014, és procedent la denegació o retirada total de l'ajuda sol·licitada si els requisits d'admissibilitat no es respecten.

D'altra banda, en el cas que no es complisquen els compromisos o altres obligacions de l'operació procedeix la denegació o retirada total o parcial de l'ajuda. El percentatge de denegació o retirada de l'ajuda després de l'incompliment dels compromisos o altres obligacions ha de tindre en compte la gravetat, l'abast, la durada i la reiteració de l'incompliment relacionat amb les condicions de l'ajuda. La tipificació d'aquests incompliments s'inclou en l'annex d'aquesta resolució.



Com a norma general, si no es compleixen els criteris de selecció pels quals va ser seleccionada una sol·licitud el beneficiari serà exclòs de l'ajuda, llevat que les actuacions finalment executades suposen aconseguir una puntuació mínima per a accedir a l'ajuda.



2. Ordre per a l'aplicació de reduccions i penalitzacions

S'ha de determinar en primer lloc l'import admissible després de l'examen del compliment dels requisits d'admissibilitat, a continuació s'aplica la possible penalització derivada d'una diferència superior al 10 % entre el l'import sol·licitat i el determinat com a admissible, i finalment les penalitzacions corresponents a l'incompliment de compromisos o obligacions.

Per a això, després de l'examen de cada sol·licitud de pagament presentada pels beneficiaris s'han de determinar els imports següents:

a) L'import sol·licitat pel beneficiari (o import de la concessió si aquest és menor)

b) L'import admissible després de l'examen del compliment dels requisits d'admissibilitat, incloent el resultat dels controls administratius i, si escau, controls sobre el terreny.

Posteriorment s'ha d'aplicar, si escau, la penalització derivada d'una diferència superior al 10 % entre l'import sol·licitat i l'import admissible, d'acord amb l'article 63 del Reglament (UE) 809/2014. Això és, si l'import sol·licitat supera l'import admissible després dels controls d'admissibilitat més d'un 10 %, s'aplica una penalització sobre aquest últim import la quantia del qual serà igual a la diferència entre aqueixos dos imports, però que no anirà més enllà de la retirada total de l'ajuda.

L'incompliment dels requisits d'admissibilitat o l'aplicació de penalitzacions tipificades com a greus i que suposen una penalització del 100 % de l'import de la sol·licitud, impliquen que l' import admissible de la sol·licitud és zero.

Finalment, s'apliquen les penalitzacions per incompliment de compromisos o altres obligacions de la sol·licitud d'ajuda i de pagament (article 35 del Reglament (UE) 640/2014). Aquestes penalitzacions s'apliquen sobre l'import admissible després dels controls d'admissibilitat, sense aplicar, en el cas que n'hi haguera, la penalització derivada d'una diferència superior al 10 % entre l'import sol·licitat i l'import admissible i es basa en la tipificació dels incompliments de criteris d'admissibilitat i compromisos o altres obligacions que s'inclou en l'annex d'aquesta resolució.

La present resolució posa fi a la via administrativa i en contra pot interposar-se potestativament recurs de reposició davant el director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, en el termini d'un mes, comptador des de l'endemà de la seua publicació, de conformitat amb el que es disposen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o impugnar-se directament davant els jutjats contenciosos administratius en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que es preveuen els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici que s'utilitze qualsevol altra via que es considere oportuna.



València, 31 de maig de 2018.– El director general d'Agricultura, Ramaderia i Pesca: Rogelio Llanes Ribas.

Mapa web