Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 de juny de 2018, del director general de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, per la qual s'aprova el Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2018. [2018/5885]

(DOGV núm. 8322 de 21.06.2018) Ref. Base de dades 006142/2018




Aprovat per Resolució de data 16 de novembre de 2016, de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, el Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a les anualitats 2016-2020, i després de la finalització del Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a l'any 2017, que va ser aprovat per Resolució de 7 de desembre de 2017, de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, pertoca aprovar el Programa d'inspecció per a l'exercici 2018.

El Pla d'inspecció és elaborat en compliment de l'article 29.2 de la Llei 5/2013, d'11 de juny per la qual es modifica la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, el Programa d'inspecció és elaborat en compliment de l'article 30.2 del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació, així com en compliment de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, de transposició de la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials (prevenció i control integrats de la contaminació).



Seguint les directrius del Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a les anualitats 2016-2020, s'elabora el present Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic per al període 2018. El període de vigència del programa és de l'1 de gener al 31 de desembre de 2018.

El Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental per a l'anualitat 2018, que s'aprova mitjançant la present resolució, s'estructura en nou apartats amb el contingut que, en síntesi, s'indica a continuació.

Un apartat primer, en el qual es plasma la memòria d'actuacions corresponent a l'anualitat 2017, diferenciant entre les inspeccions presencials, les documentals i activitats de formació.

Un apartat segon, on es fan constar els objectius del programa: l'objectiu general i els objectius específics.

Un tercer apartat on s'assenyalen els recursos de què disposa la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental per al desenvolupament de les funcions d'inspecció ambiental.

Un quart apartat relatiu a actuacions d'inspecció presencial en 2018, inspecciones prefixades, criteris per a l'avaluació de riscos, relació d'instal·lacions amb autorització ambiental integrada i la freqüència de les inspeccions, així com la inspecció que s'ha d'efectuar sobre els abocadors sense autorització que han sigut segellats i clausurats sobre la base del que disposa la Directiva 2006/12/CE de 5 d'abril, relativa als residus, s'estableix el protocol per a efectuar les inspeccions prefixades així com les no prefixades.

Un cinqué apartat relatiu a les inspeccions de caràcter documental, en les quals s'inclouran els controls realitzats per les entitats col·laboradores amb l'Administració en matèria de qualitat ambiental.

Un sisé apartat relatiu a les actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors, atesa la complexitat d'algunes activitats industrials.

Així mateix, es preveuen en tres apartats les actuacions per a la cooperació entre les diferents autoritats inspectores, l'anàlisi i avaluació de les actuacions realitzades definint dos tipus generals d'indicadors: d'activitat i de resultat i com un apartat final que assenyala la necessitat d'elaborar una aplicació informàtica que faça possible l'accés a la informació que es disposa de cada empresa per a complir l'article 23.6 de la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre, sobre emissions industrials, aquesta aplicació informàtica, disposaria d'una funcionalitat que permeta fer públics els informes d'inspecció que s'elaboren després de cada visita in situ.

En virtut del que s'ha exposat, i fent ús de les atribucions que em confereix l'article 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, en relació amb l'article 9 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determina les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, l'article 32 del Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, modificat pel Decret 147/2015, de 18 de setembre, l'article 13 del Decret 80/2016, d'1 de juliol, del Consell de modificació del Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, resolc:



Primer

Aprovar el Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2018, que figura com a annex a la present resolució.



Segon

Adoptar totes les mesures que siguen necessàries per a la difusió del contingut del programa esmentat.



Contra aquesta resolució, que no posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant el secretari autonòmic de Medi Ambient i Canvi Climàtic en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà d'aquell que tinga lloc la seua notificació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 8 de juny de 2018.– El director general del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental: Joan Piquer Huerga.





ANNEX I

Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana per a l'anualitat 2018



1. Introducció

2. Memòria d'actuacions 2017

2.1. Inspeccions presencials

2.2. Inspeccions documentals

3. Objectius del programa

4. Recursos disponibles

5. Actuacions d'inspecció presencial en 2018

5.1. Inspeccions prefixades

5.1.1. Criteris per a l'avaluació de riscos

5.1.2. Relació d'instal·lacions amb AAI i freqüència d'inspeccions



5.1.3. Inspecció d'abocadors sense autorització, segellats i clausurats

5.1.4. Protocol d'actuació per a les inspeccions prefixades

5.2. Inspeccions no prefixades

6. Actuacions d'inspecció documental

7. Actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors

8. Actuacions per a la cooperació entre les diferents autoritats inspectores

9. Avaluació de les actuacions

9.1. Indicadors d'activitat

9.2. Indicadors de resultats

10. Sistema de gestió de la informació



1. Introducció

La Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials, en l'article 23 regula les inspeccions ambientals de les activitats incloses en el seu àmbit d'aplicació i estableix la necessitat de disposar d'un sistema d'inspecció ambiental que incloga l'anàlisi de tota la gamma d'efectes ambientals rellevants de cada instal·lació. Així mateix indica que totes les instal·lacions hauran d'estar cobertes per un Pla d'inspecció mediambiental, i estableix els continguts mínims d'aquest Pla que s'haurà de reexaminar i, quan siga procedent, actualitzar periòdicament. Basant-se en els plans d'inspecció, l'autoritat competent elaborarà regularment programes d'inspecció mediambiental prefixada que incloguen la freqüència de les visites a cada emplaçament en funció de l'avaluació sistemàtica dels riscos mediambientals de les instal·lacions, que serà com a màxim de tres anys per a les de riscos menors.



La transposició de la Directiva 2010/75/UE es va dur a terme mitjançant la Llei 5/2013, d'11 de juny per la qual es modifica la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats i el Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, modificat pel Reial decret 773/2017, de 28 de juliol, pel qual es modifiquen diversos reials decrets en matèria de productes i emissions industrials, i s'han refós les lleis 5/2013 i 16/2002 en el Reial decret legislatiu 1/2016 de 16 de desembre pel qual s'aprova el text refós de la Llei de prevenció i control integrats de la contaminació (d'ara endavant RDL 1/2016).



L'article 23 del Reglament esmentat estableix que els òrgans competents per a realitzar les tasques d'inspecció ambiental, garantiran que totes les instal·lacions sota l'àmbit d'aplicació del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, estiguen cobertes per un Pla d'inspecció ambiental que considere la totalitat de l'àmbit territorial en què aquestes operen i per un Programa d'inspecció que incloga la freqüència de les visites d'inspecció als emplaçaments per als diferents tipus d'instal·lacions.

A la Comunitat Valenciana l'òrgan competent per a dirigir i coordinar les actuacions d'inspecció i control de les activitats amb incidència ambiental és la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

Seguint les directrius del Pla d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana, per al període 2016-2020, s'elabora el present Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic per al període 2018. El període de vigència del programa és de l'1 de gener al 31 de desembre de 2018.



2. Memòria d'actuacions en 2017

2.1. Inspeccions presencials

El total d'instal·lacions inspeccionades, durant l'any 2017, ha sigut de 14, la qual cosa suposa un 7,3 % del total d'instal·lacions que s'havia previst inspeccionar (un total de 190). Aquests baixos resultats són deguts a l'elevada ràtio que es dóna a la Comunitat Valenciana, nombre d'instal·lacions / nombre d'inspectors, que ascendia a 161.

Els informes relatius al grau de compliment de la normativa ambiental, realitzats després de les visites d'inspecció corresponents, revelen que en la majoria de les visites realitzades els incompliments detectats no eren greus i van ser esmenats amb gran diligència, únicament s'han iniciat, com a conseqüència de les inspeccions realitzades i davant incompliments més greus, tres expedientes sancionadors, la qual cosa suposa un 21 % del total d'informes realitzats.

Durant les visites d'inspecció s'ha emplenat la fitxa per a l'avaluació del risc, la qual cosa suposa disposar d'una informació més precisa i actualitzada de cada instal·lació per a determinar la periodicitat de les inspeccions i els vectors on focalitzar els recursos de la inspecció.



Com a resultat de l'actualització de la informació relativa a cada empresa per a l'avaluació del risc, s'ha obtingut una nova estimació en la freqüència de les inspeccions a realitzar, així com en quins vectors s'incidirà amb major intensitat en la pròxima inspecció, segons es mostra en l'apartat 5.1.2 d'aquest programa.

2.2. Inspeccions documentals

Durant 2017 s'han revisat documentalment un total de 32 instal·lacions amb autorització ambiental integrada, no ha sigut possible dedicar-li més temps al Programa d'inspecció, a causa que els escassos recursos personals disponibles també s'han utilitzat en la tramitació dels informes d'inspeccions realitzades pel Servei de Protecció de la Naturalesa de la Guàrdia Civil, el Grup de Medi Ambient de la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana, els agents mediambientals de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural i de la Policia Municipal, a diverses activitats amb incidència ambiental, que han sigut remeses al Servei d'Inspecció Mediambiental adscrit a la Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, per a la seua valoració, i a les quals s'ha donat complida resposta.



En 2017 s'ha informat sobre les 698 inspeccions realitzades per la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana, 304 inspeccions realitzades per agents del Servei de Protecció de la Naturalesa de la Guàrdia Civil, 57 inspeccions d'agents mediambientals d'aquesta conselleria i 55 dels ajuntaments, així com 82 denúncies procedents de particulars i 43 procedents d'altres organismes. Aquestes dades ha de complementar-se amb les denúncies tramitades des de les direccions territorials que han ascendit a 193 a València i 372 a Alacant. En total 1.746 denúncies.

Com a conseqüència dels informes indicats s'han iniciat un total de 95 expedients sancionadors.

Per a complir l'article 23.6 de la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials, s'ha preparat una aplicació informàtica, que disposa d'una funcionalitat que permet fer públics els informes d'inspecció, fins ara s'han publicat en la pàgina Web de la Direcció General 40 informes d'inspecció corresponents a l'anualitat 2014, 36 de l'anualitat 2015, 11 de l'anualitat 2016, i 3 de l'anualitat 2017.





3. Objectius del programa

3.1. Objectiu general

L'objectiu general d'aquest programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental és el de comprovar el grau d'implementació de la normativa ambiental i la seua aplicació efectiva en aquelles activitats situades a la Comunitat Valenciana que poden produir un major impacte ambiental i aconseguir en última instància la protecció del medi ambient i el desenvolupament sostenible.

3.2. Objectius específics

– Augmentar el nombre de tècnics inspectors per a crear un Sistema d'Inspecció Mediambiental d'acord amb el que es disposa en la Directiva 2010/75/UE, de 24 de novembre, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials.

– Perfeccionar l'ús de l'eina que permeta l'avaluació del risc mediambiental per a les instal·lacions i activitats sotmeses al règim d'intervenció de l'autorització ambiental integrada, basada en la metodologia IRAM (Information Risk Assessment Methodology).



– Ús sistemàtic de l'eina INCA

– Conéixer el grau de compliment de la normativa ambiental a escala d'activitat i de sectors productius. Els diagnòstics del compliment normatiu permeten identificar el grau de compliment i quines són les infraccions tant a escala d'activitat individual com de sector. En aquest sentit s'ha detectat en 2017 un pes molt rellevant d'incompliments derivats de les activitats dels tallers mecànics i/o xapa i pintura (Œ del total de denúncies), així com d'abocaments il·legals i incineracions no controlades (entorn del 15 %).

– Prioritzar la intervenció administrativa sobre la base de la millora mediambiental esperada, mitjançant l'avaluació dels incompliments i del risc mediambiental de l'activitat, per a aconseguir una millora mediambiental mitjançant la prevenció i el control dels incompliments de major risc, com a alternatives més eficaces a la tradicional acció sancionadora. En aquest sentit, es compliran els estàndards europeus d'inspecció presencial en les instal·lacions sotmeses al règim d'intervenció de l'autorització ambiental integrada, i es coordinaran les prioritats establides per les diferents autoritats inspectores.



– Desenvolupar activitats de formació específica sobre inspeccions i verificacions mediambientals, amb la finalitat que el personal inspector dispose del coneixement necessari sobre els requisits a avaluar i de l'aptitud per a emetre judicis professionals. Així com formació en matèria de responsabilitat ambiental i residus transfronterers dirigida a tots els actors involucrats, inclòs el sector empresarial.

– Continuar amb les labors d'implementació del Pla de vigilància i control postclausura d'abocadors.

– Promoure la col·laboració entre les administracions amb competències mediambientals per a permetre la integració de la intervenció administrativa, així com amb els titulars de les empreses per a fomentar el desenvolupament de sistemes d'autocontrol fiables del compliment de la legislació.

– Reforçar la col·laboració existent amb la xarxa d'inspecció mediambiental (REDIA) que engloba quasi tots els inspectors mediambientals d'Espanya, els quals realitzen reunions periòdiques per a establir criteris comuns en actuacions com ara la realització d'inspeccions o la tipificació de les infraccions mediambientals.





4. Recursos disponibles

Per al desenvolupament de la competència d'inspecció ambiental, la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental s'estructura en una Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, a la qual li correspon planificar, dirigir, controlar, coordinar i supervisar l'activitat dels serveis sota la seua dependència, específicament sobre el Servei d'Inspecció Mediambiental, al qual li correspon exercir les funcions d'inspecció, vigilància i control del compliment de les matèries pròpies de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, relatives a residus, control de la contaminació, protecció del medi ambient atmosfèric, intervenció administrativa ambiental i canvi climàtic. Així mateix li correspon informar sobre els recursos que es formulen contra els actes que imposen sancions, la tramitació de les diligències preliminars en les actuacions pròpies de la inspecció, la proposta d'inici de procediments sancionadors, així com l'assessorament en la matèria a altres administracions públiques i a les persones inspeccionades.



Així mateix les direccions territorials d'aquesta conselleria, en coordinació amb aquesta direcció general, podran encomanar al personal d'aquesta, les activitats d'inspecció corresponents al present programa, de conformitat amb el que es disposa en l'article 25 del Decret 80/2016, d'1 de juliol, del Consell, de modificació del Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

Des del punt de vista del personal, es compta amb els inspectors i tècnics jurídics del Servei d'Inspecció Mediambiental, i s'ha augmentat el nombre d'inspectors en dos i amb el suport dels tècnics superiors de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental que efectuen les visites de comprovació prèvies a la concessió d'autoritzacions sectorials i amb el personal de les direccions territorials amb funcions en matèria de qualitat ambiental.

Es compta amb la col·laboració dels agents mediambientals adscrits a la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, amb la col·laboració dels funcionaris de la Unitat del Cos Nacional de Policia adscrita a la Comunitat Valenciana i la dels agents del SEPRONA de la Guàrdia Civil, hi ha un Conveni de col·laboració entre la Generalitat i la Guàrdia Civil des de l'any 2002.



A més en matèria de qualitat de l'aire, es treballarà en coordinació amb la Xarxa de Vigilància i Control de Qualitat de l'Aire, adscrita a la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.

Quant als recursos humans i materials necessaris per a realitzar funcions d'assistència al Servei d'Inspecció tant en inspeccions prefixades o no prefixades, es podrà comptar amb les entitats col·laboradores acreditades, inscrites en el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental (ECMCA), regulat en el Decret 22/2015, de 13 de febrer, del Consell, pel qual es regulen les funcions i el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental de la Comunitat Valenciana, en els termes de l'article 4.3 i 4.6., seguint el Protocol d'actuació detallat en aquest programa, així com per a la presa de mostres i anàlisi posterior.



5. Actuacions d'inspecció presencial per a 2018

Amb la finalitat de comprovar que les instal·lacions sotmeses al règim d'intervenció de l'autorització ambiental integrada, que són totes aquelles considerades de major risc per al medi ambient, compleixen els condicionants de la seua autorització, realitzen els autocontrols periòdics, promouen la utilització de les millors tecnologies disponibles, utilitzen l'energia de manera eficaç i prenen les mesures necessàries per a evitar la contaminació de l'aigua, l'aire i el sòl i, si escau, la prevenció d'accidents greus, resulta necessària la realització d'inspeccions presencials de forma periòdica per a comprovar el compliment de la normativa mediambiental.

Així mateix, les visites a instal·lacions tenen per objecte aconseguir que les entitats explotadores coneguen i comprenguen millor les disposicions legislatives comunitàries pertinents, les diferents formes de vulnerabilitat del medi ambient i les repercussions ambientals de les seues activitats.

També s'aconsegueix mitjançant la inspecció presencial un contacte més directe amb el titular de la instal·lació, la qual cosa incentiva la seua responsabilitat en la correcta gestió ambiental de les instal·lacions. Així mateix aquestes visites permeten completar i actualitzar la informació disponible de cada instal·lació per a avaluar l'eficàcia dels requisits vigents en matèria d'autoritzacions, permisos o llicències, així com per a determinar la necessitat de millorar o modificar aqueixos requisits, i al seu torn completar la seua avaluació de riscos mediambientals.

En aquest exercici s'incorporen noves eines telemàtiques tals com l'aplicació per a inspeccions in situ en dispositiu tauleta tàctil denominada INCA, que facilita la recopilació «en gabinet» de les dades a contrastar durant les visites in situ. Una altra innovació l'aporta l'ús de la nova versió del Visor Cartogràfic de la Generalitat Valenciana.



5.1. Inspeccions prefixades

Seguint les indicacions de l'article 23 de la Directiva 2010/75/UE de 24 de novembre de 2010, el període entre dues visites in situ es basarà en una avaluació sistemàtica dels riscos mediambientals de les instal·lacions corresponents i no superarà un any en les instal·lacions que plantegen els riscos més alts i tres anys en les instal·lacions que plantegen riscos menors.

Les instal·lacions objecte d'aquest programa són totes aquelles, que situades a la Comunitat Valenciana, disposen de l'autorització ambiental integrada, és a dir totes aquelles activitats sotmeses al Reial decret legislatiu 1/2016 de 16 de desembre, així com a la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana. Així mateix són objecte d'aquest programa aquells abocadors, que no disposant de la preceptiva autorització, han sigut segellats i clausurats.

L'avaluació dels riscos de cada activitat industrial, es realitza utilitzant l'adaptació del mètode IRAM desenvolupat per IMPEL, realitzat per REDIA, d'aquesta manera s'avaluarà periòdicament la inclusió de totes les instal·lacions a inspeccionar en els tres grups de risc: alt, mitjà i baix. Determinant-se així que les de major risc es visiten anualment, les de risc mitjà cada dos anys i les de risc baix cada tres.



5.1.1. Criteris per a l'avaluació de riscos

Els criteris utilitzats per a prioritzar l'elecció de les activitats a inspeccionar l'any 2018 de les instal·lacions existents a la Comunitat Valenciana, són els següents:

Criteris d'impacte

– Tipus d'instal·lació, segons els epígrafs de l'annex I del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre.

– La inclusió de la instal·lació en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 840/2015, de 21 de setembre, pel qual s'aproven mesures de control dels riscos inherents als accidents greus en els quals intervinguen substàncies perilloses.

– Emissions a l'aire, en la qual es tenen en compte el nombre de focus d'emissió, si s'exigeix un sistema de mesurament en continu, si la instal·lació està afectada per la normativa de grans instal·lacions de combustió, i el Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats.

– Abocament d'aigües residuals, en la qual es té en compte el tipus d'abocament, el nre. de punts d'abocament i la destinació de l'abocament, així com el consum d'aigua (m³/any) de la instal·lació.

– Transferències de residus, en la qual es valora la quantitat de residus perillosos i no perillosos produïts i gestionats, si escau.

– Sensibilitat del medi ambient local, en la qual es té en compte la distància de la instal·lació a una zona sensible des del punt de vista ambiental.

Criteris de comportament de l'operador

– L'actitud de l'operador i el seu nivell de reacció en detectar-se algun incompliment en la inspecció.

– La participació del titular en el sistema europeu de gestió i auditories mediambientals (EMAS), de conformitat amb el Reglament (CE) 1221/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre de 2009.

Una vegada valorats i quantificats els criteris d'impacte i obtinguda la puntuació inicial s'apliquen els criteris de comportament de l'operador, de manera que s'augmenta un altre punt si l'operador només reacciona després de repetides notificacions i en el cas que la instal·lació participe en el Reglament EMAS, es restarà un punt a la puntuació inicial obtinguda, tenint en compte les exigències d'aquest model d'excel·lència ambiental en les organitzacions.

Una vegada assignada la puntuació que li correspon a cada empresa, s'obtenen tres grans grups de risc. Per a l'any 2018 s'haurien d'inspeccionar totes les empreses del primer grup (les de major risc), la meitat de les de risc mitjà i un terç de les de risc baix.

5.1.2. Nombre d'instal·lacions amb AAI i freqüència d'inspeccions



En la taula següent s'indiquen per epígraf d'activitat, segons l'annex I del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, en relació amb l'annex I de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats en la Comunitat Valenciana, el nombre d'instal·lacions existents a la Comunitat Valenciana, així com el nombre d'instal·lacions a inspeccionar.

Per a l'any 2018 es considera que haurien d'inspeccionar-se 215 instal·lacions que correspon amb totes les anuals, la meitat de les biennals i un terç de les triennals en funció dels criteris de risc. L'increment del nombre d'instal·lacions a inspeccionar es deu a l'addició de les instal·lacions de l'annex 2 que passen a l'annex 1 a partir de la modificació del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, en relació amb l'annex I de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats en la Comunitat Valenciana



Les inspeccions de les instal·lacions seran integrals i es realitzaren segons el protocol detallat en els epígrafs següents.



5.1.3. Inspecció d'abocadors sense autorització prèvia, segellats i clausurats

A causa que l'abocament de residus ha de controlar-se i gestionar-se de manera adequada a fi de previndre o reduir els efectes negatius sobre l'entorn i els riscos per a la salut humana, i que la Directiva 2006/12/CE, de 5 d'abril, relativa als residus, estableix l'obligatorietat de clausurar aquells abocadors que no reunisquen les condicions exigibles, s'han realitzat actuacions de clausura i segellament d'aquells emplaçaments en els quals s'han constituït abocadors il·legals de residus urbans.



Per a tots aquests emplaçaments la Comissió de les Comunitats Europees, requereix informació quant a la identificació d'aquests abocadors incontrolats, mesures adoptades per a la seua clausura i segellament i per a la restauració de l'entorn i el medi natural d'aquests, amb la finalitat que no constituïsquen un perill per al medi ambient i salut humana.

Per tot això en el marc d'aquest Programa d'inspecció s'han inclòs tots els abocadors que no disposant d'autorització, han sigut segellats i clausurats per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per als quals s'han establit unes mesures de control postclausura.

En les visites que es realitzen a aquests abocadors es comprovarà si l'activitat d'abocament ha cessat, així com el compliment de les condicions establides en el Pla de vigilància i control postclausura.

A continuació figuren tots els abocadors que no disposant d'autorització, han sigut segellats i clausurats per la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural i per als quals s'han establit unes mesures de control postclausura.



Municipi Ubicació Tipus de residus

ONDA Partida Trencades urbans

NULES Partida la Rambleta urbans

TALES Paratge el Pantà urbans

CORTES DE ARENOSO Paratge Vilagrasa urbans

ALTURA Partida la Cabrera urbans

LA VALL D'UIXÓ Partida Garrut urbans

SAGUNT Partida Pic dels Corbs urbans

LLÍRIA Partida de la Canyada Parda urbans

CHELVA Paratge la Mislata urbans

AIELO DE MALFERIT Paratge l'Estret urbans

ALZIRA Partida del Sondeig i Font de Senill inerts

ELX Paratge el Puntal del Buho urbans

XÀBIA Partida dels Ramblars inerts

ELDA Partida del Derramador inerts

ORIHUELA Pedania la Murada no perillosos

PENÍSCOLA Partida Poach urbans





5.1.4. Protocol d'actuació per a les inspeccions prefixades

En les inspeccions es verificarà el compliment de les condicions imposades en la resolució d'aprovació de la clausura i segellament en el cas dels abocadors, o de les condicions exigides en l'autorització ambiental integrada, en el cas de les instal·lacions, i s'informarà els titulars del nou règim d'inspecció imposat pel Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, desenvolupat en el Pla i Programa d'inspecció en matèria de qualitat ambiental i prevenció contra el canvi climàtic de la Comunitat Valenciana, per a això se seguirà el protocol d'actuació següent:

a) Planificació:

– Planificació de la inspecció, en la qual es demanarà i estudiarà tota la informació necessària, que hi ha en la direcció general, relativa a l'expedient de concessió de l'AAI, memòries anuals de residus, declaració PRTR entre uns altres, així com tota la informació que el titular haja entregat en compliment de les obligacions.

– Elaboració de llistes de revisió mèdica, i si escau organització dels mostrejos, que incloga la comprovació de tots els condicionants imposats en l'AAI, així com altres requisits legals aplicables en matèria mediambiental, a fi de facilitar la seua comprovació durant la visita d'inspecció, amb suport de l'aplicació informàtica INCA.

b) Visita in situ:

Visita a les instal·lacions de la mercantil durant el temps necessari (poden ser diversos dies en funció de la complexitat de la instal·lació), per a comprovar el compliment dels condicionats de l'autorització concedida, així com per a procedir a la revisió de tota la documentació elaborada per l'empresa relativa als autocontrols periòdics obligatoris. Així mateix s'emplenarà la fitxa elaborada per a l'avaluació del risc mediambiental.

c) Redacció i signatura, si escau, de l'acta d'inspecció:

Emplenament de l'acta d'inspecció, en la qual es reflectiran els aspectes més rellevants de la instal·lació quant als seus possibles efectes ambientals per emissions a l'atmosfera, residus, aigües residuals, soroll i contaminació del sòl. El resultat es consigna en l'acta d'inspecció, document de caràcter públic amb valor probatori, sense perjudici de les proves que puga aportar el titular de l'establiment en defensa dels seus drets i interessos.

d) Elaboració de l'informe corresponent i la seua remissió a l'interessat, en el termini de dos mesos des de la inspecció.

i) Publicació dels informes d'inspecció en la pàgina web de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, segons el format aprovat per REDIA i en el termini de quatre mesos. L'informe definitiu (informe final) inclou les conclusions finals relatives al grau de compliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada.

Un extracte de l'informe d'inspecció és public, amb les úniques limitacions contingudes en la normativa que regula el dret de l'accés del públic a la informació mediambiental, control ambiental d'activitats.

f) Si l'informe de la inspecció ambiental identifica incompliments, amb independència de la seua rellevància, això pot motivar la instrucció d'un expedient sancionador.

S'ha realitzat un càlcul mitjà i aproximat del temps necessari per a la realització de tot el procediment de la inspecció, des de l'estudi previ de la documentació fins a l'elaboració de l'informe final a publicar. En la taula següent s'especifica per a la inspecció d'una instal·lació amb autorització ambiental integrada, el temps assignat a cada tasca i el nombre de tècnics inspectors que la desenvolupen.





Fases d'una inspecció Nre. jornades/ persona Nre. tècnics participants Total de jornades necessàries

Anàlisi prèvia documentació 1 2 2

Visita a les instal·lacions 2 2 4

Elaboració d'acta 0,5 1 0,5

Elaboració de l'informe 0,5 1 0,5

TOTAL 7





A la vista d'aquestes dades es poden realitzar les estimacions pertinents per a determinar el nombre d'inspectors que, adscrits al Servei d'Inspecció Mediambiental, serien necessaris per a realitzar les inspeccions de les 215 instal·lacions que seria preceptiu inspeccionar en el 2018, a fi de complir els objectius marcats per la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials.

5.2. Inspeccions no prefixades

Les inspeccions no prefixades s'estableixen en aquest Programa d'inspecció ambiental amb caràcter estimatiu i en funció de les dades obtingudes en anys anteriors per a aquest tipus d'actuacions. L'abast de les inspeccions ambientals no prefixades pot ser variable, ja que són degudes a denúncies, incompliments greus, etc.

Aquestes inspeccions es podran realitzar per les causes següents:

1. Investigació de denúncies greus sobre aspectes ambientals, accidents greus i incidents ambientals i casos d'incompliment de les normes, que s'efectuaran com més prompte millor i, si escau, abans de l'atorgament, modificació substancial o revisió d'una autorització ambiental integrada.

2. Verificar el cessament temporal/definitiu, total o parcial, d'activitats i instal·lacions d'establiments coberts pel Pla d'Inspecció.



Les actuacions d'inspecció no prefixades les realitza per personal tècnic adscrit al servei que té assignades les funcions d'inspecció ambiental integrada, sense perjudici de la visita in situ a l'establiment que pot ser realitzada per altres agents de l'autoritat.



6. Actuacions d'inspecció documental

En aquest tipus d'inspeccions es preveuen les establides de forma sistemàtica mitjançant la comprovació d'informes i memòries anuals que els puguen ser exigides a les activitats incloses en les autoritzacions competència de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental.



7. Actuacions per a la qualificació i formació contínua dels inspectors

Tenint en compte la complexitat d'algunes activitats industrials, es fa necessària una adequada competència tècnica del personal d'inspecció. En aquest sentit es potenciarà l'execució de procediments de formació, tenint en compte les necessitats de formació del personal tècnic d'inspecció i el de les noves incorporacions.

Aquesta formació continuada dels inspectors, se sistematitzarà per a l'elaboració de procediments d'identificació de necessitats, per a l'execució de les activitats de formació, per al registre d'aquestes i de la formació específica adquirida per cada inspector. Així mateix, i a fi d'assegurar la competència del personal tècnic d'inspecció, es treballarà amb la Direcció General de Recursos Humans per a definir els perfils de les places i les descripcions dels llocs de treball.

El Servei continuarà amb la seua participació en el fòrum REDIA (Xarxa d'Inspecció Ambiental de les comunitats autònomes).



8. Actuacions per a la cooperació entre les diferents autoritats inspectores

Un factor important per a millorar l'efectivitat de les inspeccions mediambientals, el constitueix la coordinació entre els diferents estaments amb competència en la matèria. A la Comunitat Valenciana comptem amb els següents:

– Inspectors de la Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental

– Tècnics de les direccions territorials amb funcions en matèria de qualitat ambiental

– Agents mediambientals

– Tècnics de l'Entitat Pública de Sanejament d'Aigües Residuals



– Tècnics de la Direcció General de l'Aigua, i de la Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca

– Inspectors de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i Segura

– Policia de la Generalitat

– Seprona de la Guàrdia Civil

– Inspectors municipals

En aquest sentit, està previst mantindre un contacte directe amb les administracions implicades en els diferents tipus d'inspeccions ambientals i a vegades realitzar visites en les quals puguen estar presentes representants d'altres administracions. Aquesta coordinació tindrà lloc en totes les fases de la inspecció: planificació i execució de les visites i en el seguiment posterior.

Per a l'any 2018 es continuarà comptant amb la col·laboració dels agents mediambientals, per a la realització de les visites d'inspecció corresponents a l'epígraf 9.3 Instal·lacions destinades a la cria intensiva d'aus de corral o de porcs, de l'annex I del Reial decret legislatiu 1/2016, de 16 de desembre, així com en la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats en la Comunitat Valenciana. Així com per a estar presents en la realització de mostrejos i el seguiment d'incompliments detectats en les inspeccions.

Per a millorar la coordinació amb els diferents estaments amb competències en matèria mediambiental i gestionar més eficaçment les denúncies remeses per aquests, anualment es coordinaran les campanyes d'inspecció específiques realitzades per les diverses autoritats inspectores. Per part de la direcció general s'establirà la prioritat de control i seguiment dels abocaments incontrolats. En aquestes campanyes s'establiran uns protocols d'actuació, que inclouran la formació específica dels inspectors segons l'àmbit d'aplicació de la campanya, l'elaboració de fitxes per a la realització de les visites i els procediments d'actuació previs a la seua remissió al Servei d'Inspecció Mediambiental adscrit a la Subdirecció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, que elaborarà l'informe final i, si escau, iniciarà l'expedient sancionador corresponent.

Atés que en les autoritzacions ambientals integrades es comproven condicions que responen a diferents àrees ambientals, en els casos necessaris, es podrà comptar amb un assessorament multidisciplinari, així podran ser integrants dels equips d'inspecció funcionaris adscrits al Servei de Protecció del Medi Natural, i els serveis de Domini Públic Hidràulic i Qualitat de les Aigües, entri uns altres.



9. Anàlisi i avaluació de les actuacions realitzades

Es defineixen dos tipus generals d'indicadors: d'activitat i de resultats.

Els indicadors d'activitat proporcionen informació sobre el grau d'execució del programa i la seua evolució temporal. Ajuden a revisar l'eficàcia. Aquests indicadors sintetitzen la informació sobre el nombre d'inspeccions, temps a realitzar les inspeccions i desviacions del nombre d'inspeccions programades. També es pretenen avaluar els resultats que ens permeten conéixer els beneficis i l'eficiència de la intervenció administrativa.

9.1. Indicadors d'activitat

S'empraran els indicadors d'activitat següents:

1. Nombre d'inspeccions ambientals realitzades.

2. Percentatge d'actuacions dutes a terme en relació amb el que s'ha programat.

3. Nombre de fitxes d'avaluació de riscos realitzades.

4. Nombre de dies invertits per a realitzar la inspecció (segons el que s'ha avaluat en l'epígraf 5.1.4).

9.2. Indicadors de resultats

Els indicadors de resultats es poden al seu torn dividir en dos subgrups: els de compliment de normativa i els de millores ambientals. La influència de la inspecció en l'increment de compliment de les diferents àrees de normativa i la reducció del risc potencial que comporta poden ser en certa mesura més senzilles de quantificar que els indicadors orientats a avaluar les millores mediambientals.

Per a avaluar els resultats obtinguts després de la realització de les inspeccions i verificacions ambientals, s'empraran els indicadors de resultats següents:

– Compliment de la normativa: nombre d'instal·lacions a les quals s'ha iniciat un procediment sancionador després de la inspecció.

– Percentatge d'instal·lacions amb inici de sancionador, respecte al total inspeccionat.

– Nombre d'instal·lacions que han implementat millores mediambientals significatives després de la visita d'inspecció.

– Nombre de sol·licituds de mesures correctores que no deriven en la incoació de procediment sancionador.



10. Sistema de gestió de la informació

En l'actualitat s'està desenvolupant una aplicació informàtica que faça possible l'accés a la informació que es disposa de cada empresa (autorització, memòries anuals, autocontrols, analítiques i anàlisis de riscos) i el registre posterior de les inspeccions que se li han realitzat, amb el seu informe corresponent en el qual es presentaran les conclusions pertinents respecte al grau de compliment de l'autorització concedida.

Per a complir l'article 23.6 de la Directiva 2010/75/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 24 de novembre de 2010, sobre les emissions industrials, aquesta aplicació informàtica disposaria d'una funcionalitat que permeta fer públics els informes d'inspecció.



Els informes d'inspecció que s'elaboren després de cada visita in situ, presentaran informació relativa a la instal·lació, al compliment de les condicions de l'AAI i de qualsevol actuació realitzada.

Mapa web