Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 5/2018, de 29 de juny, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es dicten les normes per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2019. [2018/6459]

(DOGV núm. 8329 de 02.07.2018) Ref. Base de dades 006488/2018




PREÀMBUL



La Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, estableix en els punts c i e de l'article 28 que correspon als consellers, com a membres del Consell i caps de departament, preparar i presentar al Consell els avantprojectes de lleis de les matèries pròpies del seu departament, així com exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la seua conselleria, en forma d'ordres de la conselleria.

El Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, en l'article 4 assigna a la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic les competències en matèria d'hisenda.

L'article 30 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, estableix que els pressupostos de la Generalitat constitueixen l'expressió xifrada, conjunta i sistemàtica dels drets i obligacions a liquidar durant l'exercici per cada un dels subjectes que formen part del sector públic de la Generalitat, i s'adequaran als principis que regeixen la programació pressupostària, als escenaris pressupostaris plurianuals i a la consecució dels objectius dels programes de despesa.



Així mateix, l'article 33 de la llei esmentada regula el procediment d'elaboració pressupostària que ha de seguir la conselleria amb competències en matèria d'hisenda per a la preparació de l'avantprojecte del pressupost.

D'altra banda, la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, que desplega l'article 135 de la Constitució espanyola, estableix que l'elaboració, aprovació i execució dels pressupostos i la resta d'actuacions que afecten les despeses o ingressos de les administracions públiques i la resta d'entitats que formen part del sector públic se sotmetrà al principi d'estabilitat pressupostària. Un principi, no obstant això, que ha de compatibilitzar-se amb la plena garantia dels drets que la mateixa Constitució reconeix als ciutadans i ciutadanes i que constitueixen el vessant social arreplegat en l'article 1 de la Carta Magna.

Aquesta ordre s'adequa als principis de bona regulació referits en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. D'acord amb l'article 36 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, aquesta és l'instrument a través del qual la conselleria competent en matèria d'hisenda ha de determinar l'estructura del pressupost d'ingressos i despeses, per la qual cosa, sent l'instrument legalment determinat per a això, es compleixen els principis de necessitat i eficàcia.

Al seu torn, en regular l'estructura del pressupost i establir determinades normes internes sobre la seua elaboració, dota els subjectes responsables de les distintes conselleries de la informació necessària per a assegurar el correcte compliment dels tràmits i actuacions que s'han de seguir en el marc del procediment d'elaboració del pressupost, la qual cosa dota de seguretat jurídica el procés.

Sent aquests tràmits proporcionats a la finalitat perseguida, es dóna satisfacció als principis d'eficiència i proporcionalitat.

Finalment, aquesta ordre dóna publicitat i dota de transparència un procés tan rellevant com és el de l'elaboració dels pressupostos de la Comunitat. En aquest marc, i d'acord amb el que preveu l'article 9.1 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, es donarà publicitat, a través de la pàgina web de la Generalitat, tant del projecte de pressupost una vegada aprovat pel Consell, com del pressupost definitiu aprovat per les Corts, així com en format «dades obertes».



L'objectiu de fer compatible la garantia dels drets reconeguts a la ciutadania i l'impuls per reactivar l'economia, amb la necessitat d'avançar en la senda de consolidació fiscal derivada dels compromisos adquirits pel Govern d'Espanya al si de la Unió Europea, instrumentats a través del Consell de Política Fiscal i Financera, es manté un any més com prioritari en el procés d'elaboració dels pressupostos per a l'any 2019.



El Consell, en l'elaboració dels pressupostos de la Generalitat per a l'any 2019, realitzarà l'assignació dels recursos disponibles prioritzant el canvi de model productiu, la creació d'ocupació, la prestació de les polítiques educatives, sanitàries i socials, a més de la lluita contra l'exclusió social i la potenciació de polítiques d'integració i igualtat.



Respecte d'això, cal assenyalar que el període d'elaboració del pressupost arranca, una vegada més, sense que haja tingut lloc la revisió del sistema de finançament de les comunitats autònomes aprovat en 2009. Aquesta circumstància posa de manifest la incertesa que genera l'aplicació de l'actual sistema, que com és ben sabut, és greument perjudicial per a Comunitat Valenciana, i això, a pesar de l'increment dels recursos disponibles, conseqüència de la recuperació del creixement econòmic. Així doncs, la continuïtat del sistema perjudica les possibilitats d'aprofitar, completament, aquest cicle econòmic per a dur a terme les prioritats polítiques d'aquest govern.

Igualment, el text de l'ordre arreplega la incorporació de la perspectiva de gènere en els pressupostos amb un procés de millora respecte a exercicis anteriors en l'elaboració de l'informe d'impacte de gènere en els pressupostos de la Generalitat. La integració de la perspectiva de gènere en els pressupostos suposa avaluar els programes i processos pressupostaris tenint en compte les igualtats entre els sexes i reassignar els recursos d'una manera més equilibrada si fóra necessari. El pressupost es converteix així en un instrument fonamental per a aplicar la transversalitat de gènere al conjunt de polítiques públiques desenvolupades per la Generalitat.

En l'elaboració del pressupost, la despesa es prioritza i es detalla en diferents nivells per a cada una de les seccions pressupostàries, d'acord amb els objectius perseguits; i estableix diferents nivells de priorització.



Es parteix per tant de les despeses fixes i necessàries per a mantindre un nivell mínim de serveis, per a la qual cosa es tindrà en compte la despesa real de l'exercici 2017. En un segon nivell, es consideraran aquelles despeses previstes en el pressupost 2018 el manteniment de les quals per al 2019 es fa imprescindible, descomptant-ne les despeses associades a mesures úniques, puntuals, la realització de les quals es va produir en aqueix any però que no es preveu que es tornen a repetir; i finalment, es detallaran les despeses associades a noves actuacions per a 2019, que en tot cas, hauran de justificar-se identificant de forma clara i concisa les noves circumstàncies, accions, i/o mesures que les motiven.

En el marc de les disponibilitats pressupostàries resultants del sostre de despesa establit pel Consell, es determinaran les prioritats i, en conseqüència, la variació del pressupost de despeses resultant. Tot això basant-se en el límit de despesa no financera coherent amb la regla de despesa, així com amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària i de deute públic establits per l'Estat d'acord amb el que preveu l'article 15 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

Finalment, l'ordre incideix en la necessitat de la territorialització dels projectes d'inversió, la seua localització territorial en l'àmbit municipal i excepcionalment en l'àmbit comarcal i/o provincial quan l'àmbit de la inversió ho requerisca. De forma tal que únicament seran considerades en el procés d'elaboració les inversions que estiguen degudament territorialitzades.

En conseqüència, fent ús de les facultats que em confereix l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les establides en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions:





ORDENE



Article 1. Criteris generals

1.1. El pressupost de la Generalitat ha de fer complir l'objectiu d'estabilitat pressupostària, deute públic i regla de despesa establit en la Llei orgànica 2/2012 d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.



1.2. Les conselleries i el sector públic instrumental de la Generalitat han de revisar i ajustar els objectius que han d'aconseguir d'acord amb el marc pressupostari 2019, els recursos disponibles, i l'estructura orgànica i funcional de la Generalitat, amb la finalitat de millorar l'eficàcia i l'eficiència de la despesa pública.



Article 2. Àmbit d'aplicació i unitat de pressupostació

2.1. Els pressupostos de la Generalitat comprendran:

a) Els pressupostos del sector públic administratiu d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.1 de la Llei 1/2015.

b) Els pressupostos del sector públic empresarial i fundacional d'acord amb l'estructura definida en l'article 3.2 de la Llei 1/2015.

c) Els pressupostos dels fons a què es refereix l'article 2.4 de la Llei 1/2015.

2.2. Unitat de pressupostació.

El pressupost s'elaborarà tenint com a unitat de compte l'euro.



Article 3. Comissions i altres òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat i tramitació de l'avantprojecte

3.1. Són comissions participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2019:

3.1.1. La Comissió Delegada del Consell d'Hisenda i Assumptes Econòmics, en els termes que preveu el Decret 167/2015, de 2 d'octubre.

3.1.2. La Comissió de l'Informe d'Impacte de Gènere en els pressupostos de la Generalitat, creada en virtut del Decret 154/2014, de 26 de setembre, del Consell.

3.2. Òrgans participants en el procés d'elaboració del pressupost de la Generalitat per a l'any 2019:

3.2.1. La Secretaria Autonòmica d'Hisenda que, en el marc de les competències assignades a aquesta en matèria de pressupostos, articula la seua participació en el procés a través dels òrgans següents:

a) La Direcció General de Tributs i Joc que, a més, com a Direcció General de l'Institut d'Administració Tributària (IVAT), elaborarà, la informació necessària que permeta quantificar els capítols I, II, III i V del pressupost d'ingressos i els beneficis fiscals.

b) La Direcció General de Pressupostos que té assignades les funcions de desenvolupament i coordinació de totes les actuacions dirigides a l'elaboració del pressupost, d'acord amb el procediment previst en l'article 33 de la Llei 1/2015, els escenaris pressupostaris plurianuals i els objectius d'estabilitat, deute públic i límit de despesa no financera per a l'exercici 2019.

En particular, li competeix:

– L'elaboració dels escenaris pressupostaris plurianuals d'acord amb el que disposa l'article 27 de la Llei 1/2015, ajustat a l'objectiu d'estabilitat fixat per a la Comunitat per als tres exercicis.

– La proposta de límit de despesa no financera, d'acord amb el que disposa l'article 33.1 de la Llei 1/2015.

– L'elaboració de l'avantprojecte dels estats d'ingressos i despeses de la Llei de pressupostos.

– L'elaboració del projecte d'articulat de la Llei.

– L'elaboració de l'informe d'impacte de gènere dels pressupostos de la Generalitat, en els termes que determine la Comissió d'Impacte de Gènere.

– L'elaboració de l'informe de seguiment d'execució d'objectius de l'exercici 2017.

3.2.2. La Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament a través dels òrgans següents:

a) La Direcció General del Sector Públic, Model Econòmic i Patrimoni en l'àmbit de les seues competències.

b) La Direcció General de Finançament i Fons Europeus, que quantificarà els Fons Estructurals de l'anualitat corresponent als programes operatius FEDER, FSE i qualsevol altra forma d'intervenció comunitària finançada amb Fons Estructurals del període 2014-2020, així com del tancament de l'anterior període de programació 2007-2013, inclosos els programes operatius aprovats dins de l'Objectiu de la Cohesió Territorial Europea, exclosos els fons de tipus sectorial la competència dels quals no corresponga a aquesta conselleria.

Així mateix, és competència de la Direcció General de Finançament i Fons Europeus la determinació dels Fons de Compensació Interterritorial.

Aquestes quantificacions hauran de ser remeses a la Direcció General de Pressupostos abans del 16 de juliol de 2018, desglossant a nivell tant d'assumpte d'ingrés com de línia de subvenció o projecte de despesa, l'import corresponent a l'ingrés i a la despesa elegible.

3.2.3. La Secretaria Autonòmica de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, a través de la Direcció General de Funció Pública, que informarà la Direcció General de Pressupostos dels canvis d'adscripció orgànica i funcional que hagen de ser tinguts en compte en la confecció del capítol I del pressupost de despeses per a l'exercici 2019.

3.2.4. La Secretaria Autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, a través de la Direcció General d'Economia, Emprenedoria i Cooperativisme, que elaborarà l'informe i previsió de conjuntura econòmica que s'integra en l'informe economicofinancer. L'informe esmentat haurà de ser remés a la Direcció General de Pressupostos abans del 14 de setembre de 2018.

3.2.5 Els òrgans superiors de la Generalitat i les conselleries elaboraran les propostes ajustades a les lleis que s'apliquen, als acords i directrius aprovats pel Consell i a les normes i criteris que s'assenyalen en aquesta disposició. Les propostes esmentades han de contindre:



– Propostes de l'articulat de l'avantprojecte de llei de pressupostos.



– Modificacions de l'estructura orgànica i funcional, línies de subvenció, projectes d'inversió i financers.

– Escenari plurianual 2019-2021 dels compromisos de despesa continguts en cada programa pressupostari.

– Priorització dels crèdits per a noves mesures o operacions en el 2019 inclosos en l'avantprojecte de pressupostos de cada secció.

– Previsió de l'impacte en la despesa corrent anual dels projectes d'inversió nous, a partir del moment que entren en funcionament. A aquest efecte la previsió inclourà detall de l'increment de despesa corrent que determinarà la posada en marxa de la inversió nova. Previsió que inclourà tres exercicis, en tot cas, la despesa corrent prevista per al 2019, s'entendrà inclosa en l'avantprojecte de pressupost.



– Avantprojecte de l'estat de despeses del seu pressupost.

– Detall d'objectius bàsics i de les accions o línies d'actuació que asseguren la seua realització durant l'exercici corresponent, així com, si és el cas, els indicadors que els sustenten; inclosos aquells relacionats amb l'impacte de gènere de les polítiques públiques de la Generalitat i del seu sector públic.

– Les previsions dels ingressos afectes els programes per ells desenvolupats.

– Els avantprojectes dels estats de recursos i dotacions dels organismes autònoms adscrits a les conselleries, formant un sol pressupost per a cada entitat que comprendrà totes les actuacions, operacions i serveis que hagen de realitzar-se en virtut de les funcions que tinguen assignades, en coherència amb les transferències reflectides en els estats de despeses de les conselleries i els estats d'ingressos dels organismes autònoms. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendrà com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades.

3.2.6. La resta del sector públic instrumental elaborarà els seus estats de recursos i dotacions, així com els pressupostos d'explotació i de capital, ajustats al que disposen les normes que les regulen. En el cas de les despeses afectes a finançament comunitari, s'entendrà com a ingressos previstos els que es deriven de les propostes formalment presentades. Haurà de realitzar també la previsió de l'impacte en la despesa corrent anual dels projectes d'inversió nous, a partir del moment que entren en funcionament. La despesa corrent prevista per al 2019 s'haurà de considerar en l'avantprojecte de pressupost.

Així mateix, s'haurà d'adjuntar com a annex una memòria explicativa del pressupost de l'entitat que inclourà les seues previsions plurianuals per al període 2019-2021. Els avantprojectes s'han d'enviar a través de les sotssecretaries de les conselleries a què estiguen adscrits. Tot això, sense perjudici de les funcions de coordinació assignades a la Direcció General del Sector Públic, Model Econòmic i Patrimoni d'aquesta conselleria, i si és el cas, de les instruccions dictades per aquesta.



Article 4. Procés d'elaboració

4.1. D'acord amb l'article 33.1 de la Llei 1/2015, el Consell acordarà el límit màxim de despesa no financera dels pressupostos de la Generalitat per a 2019 calculat d'acord amb la regla de despesa fixada pel Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques.

4.2. La gravació en el programa NEPAL de la proposta d'avantprojecte de pressupost es realitzarà en una sola fase, atesos els criteris següents, als efectes de determinació de nivells i prioritats de despesa:



En un primer nivell, es tindran en compte les despeses plurianuals comptabilitzades en l'agrupació de plurianuals corresponents al 2019, juntament amb aquelles despeses fixes o d'estructura de cada programa pressupostari.

En un segon nivell, es considerarà la despesa corresponent a les actuacions o mesures incorporades en l'exercici 2018 el manteniment de les quals en 2019 resulta imprescindible, descomptades les despeses associades a mesures úniques i puntuals de 2018 la realització de les quals es produïsca en aquest any i que no tinguen continuïtat o repetició en 2019.

Per a aquests dos nivells, en el seu conjunt, l'import a pressupostar no podrà superar la despesa real aconseguida en l'exercici 2017, incrementada en un 2,4 %, descomptades les despeses associades a mesures úniques i puntuals de 2017, la realització de les quals es va produir en aqueix any i no han tingut repetició en 2018.

En un tercer nivell, es consideraran les despeses associades a noves mesures o actuacions per a l'exercici 2019, i s'hauran d'identificar i justificar de forma clara i concisa les noves circumstàncies, accions, i/o mesures que en 2019 motiven el pressupost addicional que se sol·licita per a aquest nivell.

Establit el límit de despesa no financera d'acord amb l'apartat 4.1 de l'ordre, i determinada la previsió d'ingressos per a l'exercici 2019, s'elevarà al Consell un informe, a fi que es determinen les prioritats de despesa a realitzar en l'exercici 2019. Tot això, coherent amb la regla de despesa, així com amb l'objectiu d'estabilitat pressupostària i de deute públic establits per l'Estat d'acord amb el que preveu l'article 15 de la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.



4.3. El procés temporal de gravació serà el que es descriu a continuació:

1. La Direcció General de Pressupostos incorporarà, abans de l'obertura de NEPAL, en cada programa pressupostari les despeses plurianuals comptabilitzades en l'agrupació de plurianuals corresponent a l'anualitat 2019 de tots els capítols.

2. La Direcció General de Pressupostos elaborarà i incorporarà a NEPAL el pressupost del capítol I, «Despeses de personal», d'acord amb les relacions de llocs de treball (RLT) vigents a 30 de juny de 2018.



3. Cada secció pressupostària, així com els ens del sector públic instrumental, gravaran les despeses fixes o d'estructura, així com la resta de despeses i ingressos afectes corresponents a cada un dels programes pressupostaris i capítols, d'acord amb els criteris assenyalats en aquesta ordre. Per a tots els capítols de despesa, però especialment per a les despeses corresponents al capítol 4, «Transferències corrents», i al capítol 7, «Transferències de capital», es tindrà en compte i serà objecte d'anàlisi el nivell de prestació dels serveis aconseguida a 31 de desembre de 2017, i la seua dotació en 2018, així com els objectius que es volen aconseguir en el 2019.

4. L'aplicació NEPAL estarà disponible per a gravar fins al 23 de juliol de 2018, i s'haurà d'enviar necessàriament a la Direcció General de Pressupostos, una vegada finalitzada la gravació i en el termini previst en l'article 7 d'aquesta ordre, el detall, desglosse i la priorització de la proposta d'avantprojecte per a 2019, segons els nivells assenyalats, per a la qual cosa es dictaran instruccions de desplegament d'aquesta ordre.

4.4. La Direcció General de Pressupostos, examinarà, en coordinació amb els altres òrgans competents en l'elaboració del pressupost, la documentació pressupostària rebuda, a fi d'ajustar els crèdits al que disposa aquesta ordre i la resta de normativa aplicable, tenint en compte el límit de despesa no financera, els escenaris plurianuals i els plans econòmics vigents, tot això a fi de racionalitzar la despesa pública i complir els objectius individuals d'estabilitat.



4.5. En tot cas, els responsables de les seccions pressupostàries i dels ens del sector públic instrumental, respecte de les despeses corresponents a les noves actuacions de 2019 considerades com a tercer nivell de pressupostació, hauran d'enviar a la Direcció General de Pressupostos un informe en què es concretarà la prioritat de les despeses pressupostades i la seua justificació, delimitant per a cada prioritat l'objectiu perseguit, el programa pressupostari afectat, l'assignació de recursos orientats a la consecució de l'objectiu assenyalat, així com la distribució dels fons en fons propis, fons propis condicionats i fons externs, tot això justificant les prioritats esmentades.

4.6. En relació amb els ingressos, els centres gestors han d'informar sobre tots els ingressos que preveuen gestionar durant l'exercici, inclosos els procedents d'altres administracions públiques i els ingressos propis afectats. A més, s'informarà de totes les despeses que es financen a càrrec d'ingressos finalistes procedents d'altres administracions públiques, així com de les despeses que es financen a càrrec d'ingressos propis de la Generalitat que, d'acord amb la normativa vigent, s'afecten a una despesa específica.

4.7. La Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, basant-se en els resultats de l'examen i els ajustos previstos en els apartats anteriors, i tenint en compte el que especifica l'article 33.4 de la Llei 1/2015, ha d'elaborar l'avantprojecte de llei de pressupostos, i la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, ha d'elevar al Consell l'Avantprojecte de la llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019.



Article 5. Estructura dels pressupostos de la Generalitat

5.1. Estructura general del pressupost d'ingressos.

El pressupost d'ingressos de l'Administració general de la Generalitat per a l'any 2019 s'estructura d'acord amb la classificació econòmica que s'adjunta com annex I.

5.2. Estructura general del pressupost de despeses.

El pressupost de despeses de l'Administració general de la Generalitat per a l'any 2019 s'estructura d'acord amb els criteris següents:



a) Ordenació per naturalesa econòmica, d'acord amb la classificació que s'adjunta com annex II

b) Distribució orgànica per seccions i ens del sector públic. Annex III.

c) Ordenació funcional dels programes pressupostaris d'acord amb la classificació de grups, funcions i subfuncions vigent. Annex IV.



d) Territorialització dels crèdits de despeses pressupostats. Annex V.



e) Tipologia de projectes d'inversió. Annex VI.

f) Assumptes del concepte de despeses 227. Annex IX.

5.3. Estructures específiques.

5.3.1. Els pressupostos d'ingressos i despeses dels organismes autònoms i resta del sector públic instrumental, s'estructuraran d'acord amb els criteris funcionals, orgànics i territorials assenyalats amb caràcter general i s'ajustaran, quant als criteris econòmics, a les normes específiques de caràcter comptable que se'ls s'apliquen.

5.3.2. Els fons faltats de personalitat jurídica a què es refereix l'article 2.1.c d'aquesta ordre, elaboraran pressupostos d'explotació i de capital, d'acord amb el que estableix l'article 52 de la Llei 1/2015.





Article 6. Documentació per a l'elaboració del pressupost de la Generalitat

6.1. Els òrgans competents per a l'elaboració dels pressupostos per a l'any 2019 formularan les seues propostes a través de quatre documents:



a) Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupost 2019:



Consisteix en un document en què es raonen sintèticament els objectius i mesures que serveixen de suport a les propostes pressupostàries que formule el departament, al nivell de conselleria, i sector públic instrumental que en depén. En particular, haurà d'indicar els criteris aplicats en la selecció d'inversions, l'adaptació al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària, als objectius generals de contenció i racionalització de la despesa pública, així com, si és el cas, de la política d'ingressos de gestió departamental que es propose. El contingut d'aquest document ha de donar suport a l'elaboració de la memòria i de l'informe economicofinancer.

El document s'ha d'enviar per correu electrònic a l'adreça presupuestos@gva.es amb la referència «Presentació de la proposta d'avantprojecte de pressupostos 2019». La Direcció General de Pressupostos confirmarà la recepció pel mateix mitjà a l'adreça remitent.



b) Propostes relatives a l'articulat de l'avantprojecte de llei de pressupostos:

Consisteix en un document de proposta normativa que ha d'anar acompanyat dels documents següents: una memòria justificativa de l'oportunitat, una llista de les disposicions afectades, un informe econòmic sobre la repercussió en ingressos i despeses, i l'informe de l'Advocacia. El seu procediment serà el mateix que en l'apartat anterior.

c) Informe d'impacte de gènere

Les seccions pressupostàries han d'enviar a la Direcció General de Pressupostos un informe que analitze l'impacte de gènere dels seus programes de despesa, juntament amb els corresponents als ens del sector públic instrumental que tenen adscrits, en els termes i d'acord amb el calendari i contingut que establisca per a això la Comissió d'Impacte de Gènere.

Les dades de personal necessàries per a l'elaboració de l'informe d'impacte de gènere dels pressupostos de la Generalitat, seran facilitades a la Direcció General de Pressupostos pels distints òrgans responsables d'aquestes.

L'informe d'impacte de gènere serà presentat al ple de la comissió per a l'aprovació i incorporació al projecte de pressupostos per a 2019.



d) Altres propostes i observacions:

La formulació de propostes i observacions de caràcter puntual s'ha d'enviar per correu electrònic a l'adreça mencionada en el punt a).



e) Imports pressupostaris de despeses i ingressos:

Els imports pressupostaris de despeses i ingressos s'han de registrar en el mòdul NEPAL --amb la combinació de valors i l'ompliment dels segments que conformen les aplicacions pressupostàries de despeses i ingressos-– que permetran obtindre totes les magnituds monetàries dels pressupostos i el conjunt de fitxes pressupostàries (FP) corresponents a l'estructura dels pressupostos de despeses per programes.



Les fitxes pressupostàries que s'obtindran de l'explotació del mòdul NEPAL són les que figuren en els annexos VII i VIII d'aquesta ordre.





Article 7. Terminis i criteris per a l'elaboració de la documentació

Els distints òrgans competents han d'enviar a la Direcció General de Pressupostos la documentació corresponent abans del 27 de juliol de 2018. El sector públic instrumental definit en l'article 2 de la Llei 1/2015 ha d'enviar, en el termini establit, la informació a través de les conselleries a què estiguen adscrites. Per a això, les conselleries han d'adoptar les mesures oportunes per a la recepció de la documentació en el termini i en la forma que fixa aquesta ordre.



Article 8. Criteris generals per a la formulació de propostes:

La formulació de propostes pressupostàries s'ha d'ajustar als criteris següents:

a) Optimització del nombre de programes pressupostaris.

b) Contenció i racionalització de la despesa pública.

c) El capítol I, «Despeses de personal», ha de prendre com a referència el cost anual estimat dels llocs adscrits a cada programa pressupostari a data 30 de juny de 2018.

d) El capítol II, «Despeses de funcionament», ha de quantificar les projeccions efectuades en compliment de l'article 2 de l'Ordre de 22 de març de 2005, de la conselleria d'Economia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula el procediment de gestió del pressupost de la Generalitat, i els compromisos documentats amb acord del Consell.

e) En els capítols IV, VI, VII i VIII de despeses s'han d'incloure:

– L'aportació de l'Administració de la Generalitat a les despeses de funcionament o d'explotació del sector públic instrumental a què s'apliquen els mateixos criteris establits abans en aquest article.



– Línies i projectes d'inversió o financers cofinançats amb fons finalistes procedents de persones jurídiques del sector públic o privat.

– Línies i Projectes d'inversió o financers cofinançades amb recursos procedents de la Unió Europea.

– Línies de subvenció de caràcter permanent que es deriven de l'aplicació de normes amb rang de llei.

– Compromisos documentats amb acords de Consell.

– Compromisos ferms adquirits a càrrec d'exercicis futurs.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

S'autoritza la Direcció General de Pressupostos per a dictar les instruccions que considere necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre, sense perjuí que, en l'àmbit dels ens del sector públic instrumental, la Direcció General de Sector Públic, Model Econòmic i Patrimoni puga dictar les instruccions complementàries que considere.





Segona

L'annex III arreplega una relació d'ens del sector públic instrumental que té caràcter indicatiu. En aquest sentit les diferents conselleries són responsables d'enviar els avantprojectes de pressupostos corresponents al sector públic instrumental que en depén i que en la data de publicació d'aquesta ordre estiguen en funcionament, i també la d'aquells que estiga previst posar en marxa abans de l'1 de gener de 2019.



Tercera

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de juny de 2018



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web