Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 27 de juny de 2018, de la Subdirecció General de Relacions Laborals, per la qual es disposa el registre i publicació del text del I Conveni col·lectiu d'empleats i empleades de finques urbanes de les províncies de València i Castelló per als anys 2018, 2019, 2020 i 2021. [2018/6856]

(DOGV núm. 8347 de 26.07.2018) Ref. Base de dades 007277/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball
    Grup temàtic: Convenis col·lectius
    Descriptors:
      Temàtics: conveni col.lectiu , conveni de sector



Vist el text del I Conveni col·lectiu d'empleats i empleades de finques urbanes de les províncies de València i Castelló per als anys 2018, 2019, 2020 i 2021, firmat per la comissió negociadora, estant integrada aquesta, d'una part pels representants de l'empresa i d'una altra per la representació dels treballadors, i de conformitat amb allò que disposa l'article 90, apartats 2 i 3 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, l'article 2 del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball i els articles 3 i 4.3 de l'Ordre 37/2010, de 24 de setembre, per la qual es crea el Registre de la Comunitat Valenciana de Convenis i Acords Col·lectius de Treball, aquesta Subdirecció General de Relacions Laborals, d'acord amb el que estableix l'article 51.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 104/2017, de 21 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, resol:





Primer

Ordenar la seua inscripció en el Registre de la Comunitat Valenciana de Convenis i Acords Col·lectius de Treball, amb notificació a la comissió negociadora, i dipòsit del text del conveni.



Segon

Disposar la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 27 de juny de 2018.– El subdirector general de Relacions Laborals: Juan Ignacio Soler Tormo.







I Conveni col·lectiu d'empleats i empleades de finques urbanes de les províncies de València i Castelló per als anys 2018, 2019, 2020 i 2021



Preàmbul



La comissió negociadora del conveni que se subscriu formada per la part empresarial i representada per l'associació de propietaris i les comunitats de propietaris de les províncies de València i Castelló, i per part dels treballadors, per representants de la INTERSINDICAL, UGT i CCOO, han abordat la negociació d'aquest conveni col·lectiu atenent el principi que no es pot discriminar cap treballador per raons d'edat, sexe, ideologia, religió, raça o nacionalitat, en cap aspecte de la relació laboral, lloc de treball, categoria o qualsevol concepte que es preveja en aquest conveni o en la normativa vigent.



Finalitat

Aquest conveni estableix i regula les normes per les quals s'han de regir les condicions de treball en les empreses i els treballadors emmarcats en l'activitat d'empleats de finques urbanes en comunitats constituïdes en règim de propietat horitzontal i vertical.





CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Àmbit territorial (Àmbit geogràfic d'aplicació)

Aquestes normes seran aplicables obligatòriament a les províncies de València i Castelló.



Article 2. Àmbit personal i funcional (Què s'entén per empleats de finques urbanes)

S'entén per empleats de finques urbanes a l'efecte d'aquest conveni aquells que, per compte d'altri, i amb la dependència directa dels propietaris de les finques urbanes o representants legals presten serveis en les comunitats esmentades.

Quan la comunitat de propietaris externalitze serveis i l'empresa contractada o subcontractada siga una empresa de serveis, multiserveis o de gestió integral, als treballadors que presten serveis en aquests contractes o subcontractes es pot aplicar el conveni col·lectiu d'empleats de finques urbanes de les províncies de València i Castelló. En el cas que aquests treballadors s'incloguen en l'apartat d'oficis diversos d'aquest conveni, els serà aplicable el que disposa l'apartat esmentat.



No obstant això, en el que disposa el paràgraf anterior s'estableix un període transitori per a l'aplicació d'aquest conveni a les empreses esmentades més amunt, d'un any, de manera que l'entrada en vigor serà obligatòria a partir de l'1 de gener de 2019.

Aquest article només fa referència i regula la contractació i la subcontractació que fan les empreses a les quals es pot aplicar aquest conveni perquè s'inclouen en els àmbits funcional i territorial.



Aquest conveni serà obligatori per a les comunitats de propietaris constituïdes en règim de propietat horitzontal o vertical, i també per a tots els treballadors que, per compte d'altri, presten els serveis en aquestes comunitats, que es classifiquen en els grups professionals següents:



Grup primer

Grup I: Porter de finca urbana. Tota persona que dispose d'un habitatge apte per a habitar-lo en l'immoble on preste els serveis i, amb el compliment dels requisits de capacitat determinats en aquest conveni, porte a terme les comeses que s'hi assenyalen en virtut de contracte de treball. Per al compliment de la comesa laboral s'entén que el lloc de treball serà tant a la consergeria, el taulell, etc. com en l'exercici de les funcions pròpies de la seua tasca.

L'habitatge ha de complir les condicions necessàries per a l'habitabilitat, la higiene i el decor, i seran a càrrec de la propietat les reparacions i l'equipament necessaris i propis de l'ús, tret de les que es deriven d'un mal ús.

Té el caràcter de domicili particular del porter perquè està vinculat a les seues funcions, i és obligatori que l'utilitze com a habitatge habitual.



Així mateix, cessarà en el gaudi de l'habitatge en el termini de 30 dies naturals, comptadors des que quede definitivament extingit, saldat i liquidat el contracte de treball.

Grup segon

Grup II: conserge. Tota persona que, sense disposar d'un habitatge apte per a habitar-lo en l'immoble on preste els serveis i, amb el compliment dels requisits de capacitat determinats en aquest conveni, porte a terme les comeses que s'hi assenyalen en virtut de contracte de treball. Per al compliment de la comesa laboral s'entén que el lloc de treball serà tant a la consergeria, taulell, etc. com en l'exercici de les funcions pròpies de la seua tasca.

Les funcions dels grups primer i segon són les següents:

a) Neteja, conservació, control i atenció del portal o portals, porteria, escales, corredors i la resta de dependències d'ús comú, així com dels aparells elèctrics o d'altres que es troben instal·lats i no s'especifiquen com a treball especialitzat en el tipus d'aparell o element.



b) Realització de xicotets treballs i reparacions específiques de conservació i manteniment de qualsevol tipus, fins i tot preventiu, a les instal·lacions comunitàries en general.

c) Atenció i cura de l'immoble, en especial, de les dependències comunes, així com de les persones que entren a l'immoble, i procurar que s'hi mantinga l'ordre. Tenen al seu càrrec l'encesa i l'apagada de llums dels elements comuns i de l'obertura i el tancament del portal en la forma establida.

d) Es fa càrrec dels avisos que reba per a la propietat o l'administració de la finca, i dels avisos per als propietaris, sempre que ho hagen autoritzat expressament per escrit amb anterioritat.



e) Ha de comunicar a la representació de l'empresa o l'administració de la finca qualsevol intent o realització per part dels habitants de l'immoble de situacions que poden suposar molèsties per als altres, així com qualsevol alteració o obra que s'efectue en la comunitat.

f) Ha de fer saber a l'empresa o l'administració de la finca i les empreses fabricants o de manteniment, amb la major diligència, les anomalies o les avaries que observe en el funcionament dels diversos aparells i serveis, i adoptar-ne les mesures de clausura o paralització que li indiquen.

Els complements salarials que ha de percebre aquesta categoria es determinen d'acord amb les funcions que han de dur a terme.

Personal d'oficis diversos

Les comunitats de propietaris poden tindre, a més del personal específic regit per aquest conveni, el següent personal especialitzat: garatgistes, personal de neteja, jardiners i socorristes que, com que no pertanyen a l'àmbit d'aplicació d'aquest conveni, s'han de regir pels respectius convenis sectorials de referència, als quals estaran sotmesos amb caràcter general.

La contractació per part de la propietat de personal especialitzat que s'indica que puga necessitar no significa, de cap manera, l'alliberament de les obligacions i la resta de comeses que, als treballadors regits per aquest conveni, els hi estan assignades.



Article 3. Entrada en vigor i durada

Aquest conveni col·lectiu de treball entra en vigor, amb caràcter general, el dia 1 de gener de 2018, i la durada d'aquest s'estendrà fins al 31 de desembre de 2021. Qualsevol de les parts signants pot denunciar aquest conveni col·lectiu de treball abans de l'1 de desembre de 2021.



Perquè la denúncia tinga efecte s'ha de fer per mitjà d'una comunicació escrita a l'altra part, comunicació que s'ha de registrar al departament corresponent de la Generalitat Valenciana.

Si, una vegada denunciat el conveni col·lectiu i transcorregut un any des de la finalització de la vigència d'aquest no s'arriba a un acord al si de la comissió negociadora, les parts se sotmetran als procediments de conciliació i, si escau, si ho decideixen així les parts, als procediments de mediació i/o arbitratge de la Fundació Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana.

No obstant això, per acord de la mateixa comissió negociadora, les parts poden ampliar el termini esmentat d'un any de negociació i eficàcia del conveni col·lectiu anterior fins a 6 mesos més. Aquest acord s'ha de registrar per tal de publicar-lo. En tot cas, durant la tramitació dels procediments de conciliació i, si escau, de mediació i/o arbitratge, es mantindrà l'eficàcia del conveni col·lectiu.



Article 4. Pròrroga i denúncia

Una vegada s'arriba al venciment, s'entén que es prorroga tàcitament, si no es denuncia amb un mes mínim d'antelació per qualsevol de les parts, i es dóna el comunicat al mateix temps a l'altra part. Una vegada denunciat el conveni i fins que no s'aconseguisca un acord exprés, a l'efecte del que preveuen els articles 86.3 i 4 de l'ET s'entén que se'n manté la vigència del contingut normatiu. Si no hi ha denúncia, es prorroga per períodes anuals i té una revisió automàtica sobre el salari base de l'IPC real, més l'1,00 %.

Les dues parts es comprometen a crear una comissió per a la negociació del nou conveni.



Article 5. Absorció i compensació

Les empreses estan obligades a respectar les condicions que van satisfer, bé per imperatiu legal, contracte individual, ús o costum, negociació col·lectiva, concessió voluntària o qualssevol altres causes que, de manera global i en còmput anual, excedisquen el conjunt d'aquest conveni. Les condicions més beneficioses que en còmput anual i en conjunt superen el que s'ha pactat en aquest conveni es mantenen ad personam.



Article 6. Comissió paritària del conveni

Es crea una comissió paritària del conveni com a òrgan mixt d'arbitratge, conciliació, interpretació, revisió, mediació i vigilància, integrada per tres membres de la part social i tres membres de la part empresarial.



S'han de notificar a la comissió paritària les sol·licituds que efectuen les empreses per a acollir-se a la clàusula de la no-vinculació salarial.



El procediment d'actuació d'aquesta comissió paritària consistirà en el fet que, les discrepàncies així com altres funcions regulades més avant, que puguen sorgir sobre el que s'ha pactat en aquest conveni col·lectiu, es comuniquen per escrit a la comissió paritària, que després de rebre l'escrit, es reunirà i resoldrà en un termini de 7 dies hàbils, comptadors des de la recepció de l'escrit.

La comissió paritària es reunirà una vegada a l'any de manera ordinària (durant el primer trimestre de cada any) per a revisar i modificar, si cal, qualsevol aspecte del conveni. Si és procedent qualsevol canvi, s'elevarà la comissió negociadora d'aquest conveni per a ratificar-la i registrar-la.

De la mateixa manera, es reunirà de manera extraordinària a petició de qualsevol de les parts, i s'ha de fixar en el termini màxim de 15 dies des de la sol·licitud.

A les reunions de la comissió paritària poden assistir, amb veu però sense vot, els assessors que designen les parts, amb un màxim de dos membres per representació.

S'estableix com a domicili per a comunicacions la comissió paritària: plaça de Crespins, 3-baix, València. En cas que no s'arribe a acord en la comissió paritària, es plantejarà el tema davant de la Fundació Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana.



Article 7. Calendari laboral obligatori

Cada any, el propietari o propietària de la finca, la comunitat de propietaris confeccionarà el «calendari laboral», obligatori d'acord amb la normativa legal vigent en cada moment.

El calendari s'ha de comunicar per part del propietari, el president de la comunitat o per l'administrador de la finca a tots els propietaris i/o arrendataris en la primera reunió de l'any o a través del mitjà que, de manera habitual, es facen les comunicacions.

Qualsevol modificació en el calendari laboral, ho serà de mutu acord de les parts.

L'empresa pot establir la jornada contínua quan així ho requerisca la millor prestació del servei. Perquè la jornada tinga la consideració de partida ha de disposar d'un descans mínim de tres hores.



L'horari laboral, l'ha d'establir l'empresa en funció que la jornada puga ser contínua o partida. El calendari laboral s'ha de mantindre exposat on el puguen veure sense dificultat els veïns de la finca.



Les vesprades de la nit de Nadal i la nit de Cap d'Any es computaran com a festives, no laborables i retribuïdes, i es comprendran quatre hores de treball efectiu cada una.

Els treballadors amb jornada continuada, tal com s'entén en el quart paràgraf d'aquest article, i els treballadors que presten els serveis, almenys sis hores continuades durant la jornada laboral, tenen dret a un descans mínim i ininterromput de quinze minuts.



Aquest descans té la consideració de temps de treball efectiu amb caràcter general.

Hores extraordinàries

Les hores de treball que excedisquen la jornada descrita en l'article anterior tenen el caràcter d'hores extraordinàries i, per això, es retribuiran d'acord amb el que disposa l'art. 35 del text refós de l'Estatut dels Treballadors, Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.





CAPÍTOL II

Retribucions



Article 8. Salari base del conveni

Les retribucions estaran constituïdes pel salari base, pels complements salarials i per les percepcions extrasalarials. S'adaptaran els conceptes retributius que consten en els rebuts de salari dels treballadors als que s'hi estableixen.

Les retribucions que s'indiquen en aquest conveni es refereixen a la jornada completa. La realització de jornades a temps parcial donarà lloc a la reducció dels salaris en la mateixa proporció que la jornada, excepte per als conceptes que s'indiquen que no és procedent la reducció, com ara:

Roba de treball / Transport.



Salari base grups I i II

Per a l'any 2018, el salari base serà la quantitat de 684,32 euros, mensuals.

Per a l'any 2019 s'aplicarà sobre el salari de 2018 l'IPC corresponent a l'any 2018 més l'1,00 %. Una vegada constatat l'IPC, si és inferior a l'1 %, s'aplicaria l'1 % com a valor de l'IPC.

Per a l'any 2020 s'aplicarà sobre el salari de 2019, l'IPC corresponent a l'any 2019 més l'1,00 %. Una vegada constatat l'IPC, si és inferior a l'1 %, s'aplicaria l'1 % com a valor de l'IPC.

Per a l'any 2021 s'aplicarà sobre el salari de 2020, l'IPC corresponent a l'any 2020 més l'1,00 %. Una vegada constatat l'IPC, si és inferior a l'1 %, s'aplicaria l'1 % com a valor de l'IPC.

El salari base de la categoria del grup I inclou el dret al gaudi de l'habitatge de la porteria com a retribució en espècie. Aquesta retribució es determina en la quantitat de 68,43 € mensuals durant les dotze mensualitats de l'any, per al 2018.



Article 9. Complements salarials

Afectaran només les categories professionals dels grups I i II.

Assignació dels complements:

1. En els supòsits que aquests complements s'hagen d'aplicar en finques que tinguen contractat més d'un empleat, els percebran els empleats que tinguen assignat el servei corresponent.

2. Si els serveis s'atenen indistintament per tots els empleats o per diversos empleats:

a) Si es fa en horari coincident, cada empleat percebrà l'import total dividit pel nombre d'empleats adscrits al servei en proporció a les respectives jornades.

b) Si l'horari és coincident tan sols en part de la jornada de dos treballadors o més i es cobreix una franja horària que excedisca les 8 hores/dia, els imports dels complements s'han d'incrementar en el mateix percentatge que represente l'excés de les indicades 8 hores/dia, per tal d'efectuar el prorrateig previst en la lletra anterior.

c) Si l'horari no és coincident, cada empleat percebrà la totalitat del complement.

Els complements salarials poden ser:

9.1. Nombre d'habitatges. S'estableix en funció del nombre d'habitatges de cada finca urbana un complement sobre el salari base de conveni, d'acord amb l'escala següent:

D'1 a 10 habitatges: 11 %

D'11 a 20 habitatges: 21 %

De 21 a 40 habitatges: 25 %

De 41 a 60 habitatges: 28 %

De 61 a 70 habitatges: 30 %

De 71 a 80 habitatges: 32 %

De 81 a 90 habitatges: 33 %

De 91 a 100 habitatges: 34 %

De 101 a 110 habitatges: 35 %

De 111 a 120 habitatges: 36 %

De 121 habitatges en avant: 37 %

9.2. Complement per ascensors. S'estableix en funció del nombre d'ascensors instal·lats en cada finca urbana, un complement sobre el salari base del conveni, d'acord amb l'escala següent:

Primer ascensor: 10,00 %

Per cada un dels altres: 5,00 %

L'abonament d'aquest complement suposa per al treballador la vigilància, l'atenció i el bon funcionament d'aquests, i requereix l'atenció dels tècnics quan calga.

9.3. Complement per motors. S'estableix en funció del nombre de motors independents del dels ascensors instal·lats en cada finca urbana, un complement sobre el salari base del conveni, d'acord amb l'escala següent:

Primer motor: 10,00 %

Per cada un dels altres: 5,00 %

No es computen els motors instal·lats per a ús exclusiu en serveis pels quals es perceba un altre complement salarial, com els corresponents a ascensors, calefacció, aigua calenta o piscines.

9.4. Complement per escales. Quan hi haja més d'una escala per a ús comú dels veïns a cura del porter o conserge, s'estableix un complement sobre el salari base del conveni, en un 11,00 % per cada una de les que hi haja en servei, a més de la primera amb l'excepció de l'escala d'incendis.

Escala d'incendis: quan l'escala d'incendis estiga a càrrec del porter o conserge amb l'obligació de mantindre-la, i incloure els elements contra incendis annexos a aquesta i la vigilància, el salari base de conveni s'incrementarà un 5 per 100 per cada una de les escales d'incendis que hi haja a la finca.

9.5. Complement per calefacció (equips de fred i/o calor, plaques solars, purificador d'aigua). Quan la finca urbana tinga calefacció, s'estableix un complement sobre el salari base del conveni, durant el temps que porte a terme aquest servei, d'un 15 per 100.

Aigua calenta central: quan la finca urbana tinga aigua calenta central, s'estableix un complement sobre el salari base del conveni del 15 per 100. Si el servei d'aigua calenta depén del de calefacció, el complement serà tan sols del 5 per 100.

Purificador d'aigua: quan la finca urbana tinga purificador o descalcificador d'aigua i l'haja de manipular el porter o el conserge, s'estableix un complement sobre el salari base del conveni d'un 10,00 per 100.

9.6. Complement per centraleta telefònica. Quan hi haja centraleta telefònica amb línies a l'exterior i es trobe a l'atenció exclusiva del porter o conserge, s'estableix un complement sobre el salari base del conveni d'un 10 per 100 si la centraleta té un nombre d'extensions no superior a 40. Si la centraleta excedeix aquest nombre, per cada 20 extensions més s'incrementarà el complement sobre el salari base del conveni esmentat un 5 per 100.

La centraleta telefònica de comunicació interior de consergeria, entre veïns, i empleats té la mateixa consideració que la centraleta telefònica normal, i s'exceptua en tot cas d'aquest complement l'existència de l'anomenat intèrfon exterior.

9.7. Complement per garatges. Si el porter o conserge té encomanada la neteja i/o el control d'aquests elements percebrà, amb el complement calculat, sobre el salari base del conveni, en funció del nombre de places que hi haja, d'acord amb l'escala següent:

Fins a 100 places: 10,00 %

A partir de 100 places: 15,00 %

Es percebran durant els mesos que es faça el manteniment.

9.8. Complement per piscines. Si el porter o conserge té encomanades les tasques de manteniment de la piscina, percebrà aquest complement calculat sobre el salari base del conveni, en funció de les piscines que hi ha en cada finca urbana, d'acord amb l'escala següent:



Fins a 200,00 m² de superfície: 10,00 %

A partir dels 200,00 m² i per cada 50,00 m², un 2,00 per cent addicional.

Es percebran durant els mesos en què es faça el manteniment.

9.9. Complements per a jardí. Si el porter o conserge té encomanades les tasques de manteniment del jardí, percebrà aquest complement calculat sobre el salari base, en funció de la superfície enjardinada que hi haja, en cada finca urbana, d'acord amb l'escala següent:



Fins a 200,00 m² de superfície: 10,00 % del salari base

A partir de 200,00 m² de superfície, per cada 100,00 m², un 5,00 per cent addicional.

Es percebran durant els mesos que es faça el manteniment.

9.10. Complement per xicotets treballs de conservació i manteniment de les instal·lacions comunitàries

Si el porter o conserge té encomanades les tasques previstes en l'article 2b) d'aquest conveni, percebrà un complement sobre el salari base del 10,00 %.

Els complements establits en els punts 9.7, 9.8, 9.9 i 9.10 es determinaran d'acord amb les característiques físiques de la comunitat i l'assignació dels de l'empleat per a la seua realització i responsabilitat, tenint en compte que la comunitat ha de proporcionar la formació adequada en els casos en què l'activitat que s'ha de desenvolupar ho exigisca.

Serveis de caràcter extraordinari

Tots els serveis extraordinaris no pactats amb la propietat de l'immoble, els seus representants legals, el president de la comunitat de propietaris, la cooperativa o l'administrador de la finca, es faran fora de l'horari del servei.



Article 10. Retribució mínima

La retribució bruta anual dels empleats regulats en aquest conveni dins dels grups I i II, sumats tots els conceptes salarials (salari base, antiguitat, complements de l'article 9, plus de transport, habitatge), no pot ser inferior a la quantitat de 14.000,00 euros bruts anuals.





Article 11. Antiguitat

El complement d'antiguitat es computarà per quinquennis, cada un a raó del 6 % del salari base del conveni i els complements del salari base del conveni establits en l'art. 9, amb un màxim de set quinquennis.



La data inicial del còmput de l'antiguitat serà la de l'ingrés del treballador en l'empresa. L'import de cada quinquenni es començarà a meritar a partir de l'endemà del venciment.



Article 12. Gratificacions extraordinàries i salaris

S'estableixen dues gratificacions extraordinàries anuals, equivalents cada una a 30 dies de salari que es meritaran anualment.

Aquestes gratificacions extraordinàries s'abonaran els dies laborals, immediatament anteriors al 15 de juny (estiu) i 15 de desembre (Nadal), respectivament.

El personal que ingresse o cesse durant l'any percebrà aquestes gratificacions extraordinàries en proporció al temps treballat, i les fraccions es consideren superiors a quinze dies com a mes complet, i s'estableix la quantia basant-se en els períodes de meritació expressats en el paràgraf anterior.

Pagament dels salaris. Es pagaran els salaris de l'empleat de finques urbanes l'últim dia de cada mes per mitjà de transferència bancària o concedint a l'empleat el temps mínim necessari durant la jornada laboral, sempre a elecció de la propietat, sense perjudici del que preveu l'art. 29.4 del text refós de l'Estatut dels Treballadors, Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.



CAPÍTOL 3

Altres complements



Article 13. Habitatge del porter d'ocupació obligatòria en la finca que té al seu càrrec per raons de seguretat i disponibilitat, percebrà un complement del 10,00 % del salari base, i es considera com a retribució en espècie l'ús i la permanència del porter a l'habitatge vinculat al seu lloc de treball durant la relació laboral, i s'hi aplica la norma fiscal i laboral d'aquesta retribució en espècie

La utilització per part del porter de l'habitatge en la finca que té al seu càrrec, l'ocupació del qual no està determinada per a finalitats particulars, sinó per la condició de disponibilitat plena per a atendre qualsevol incidència en la finca que té al seu càrrec, comporta una obligació recíproca: per part del porter, ocupar-la obligatòriament per raons de seguretat i per part de la propietat, facilitar un habitatge que ha de reunir les condicions mínimes d'habitabilitat, que no ha de suposar cap cost per al porter, excepte la cotització d'aquest com a retribució en espècie i estar vinculat a la transcendència especial de les seues funcions.

Durant la vigència del contracte de treball, l'habitatge, facilitat per la propietat al porter, a la finca que té al seu càrrec, té la consideració de domicili del porter, només perquè no es puga utilitzar per la propietat o la comunitat de propietaris per a reunions d'aquesta o altres finalitats diferents.

Reparacions: les xicotetes reparacions que comporten el desgast per l'ús ordinari de l'habitatge ocupat pel porter seran a càrrec d'aquest.



Desallotjament de l'habitatge del porter: el porter desallotjarà obligatòriament l'habitatge que ocupa a la finca i el deixarà lliure, vacu i expedit en el termini màxim de 30 dies naturals, comptadors des que s'extingisca el contracte de treball.



Article 14. Supressió del servei de porteria

Per al supòsit de supressió del servei de porteria, l'empleat té l'opció, si escau, bé per a cobrar la indemnització que pertoque legalment, bé per al gaudi gratuït de l'habitatge durant un període de 2 a 4 anys com a màxim. Igualment, s'estableix per al supòsit d'amortització del lloc de treball del porter per causes objectives, previst en l'art. 52 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.



Article 15. Plus de nocturnitat

A l'efecte del que disposa l'art. 36 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, es considera treball nocturn el que fan els empleats de finques urbanes entre les 10 de la nit i les 6 del matí, i té un increment sobre el salari base del conveni d'un 25 %.





Article 16. Aigua i llum

a) Aigua: els porters percebran de la propietat, pels serveis d'aigua de l'habitatge ocupat en la finca per raons de seguretat i disponibilitat, els rebuts del qual satisfacen ells mateixos, per a l'any 2018 la quantitat mensual de 36,00 €; per a l'any 2019 la quantitat mensual de 37,00 €; per a l'any 2020 la quantitat mensual de 38,00 € i per a l'any 2021, la quantitat mensual de 39,00 €.

En el supòsit que el comptador de l'aigua estiga a nom del porter, se li compensarà l'import del consum de l'aigua dedicat a la neteja de la finca, amb la comprovació prèvia d'aquest import.

b) Llum: els porters percebran de la propietat, pels serveis de llum de l'habitatge ocupat en la finca per raons de seguretat i disponibilitat, els rebuts del qual satisfacen ells mateixos; per a l'any 2018 la quantitat mensual és de 36,00 €; per a l'any 2019 la quantitat mensual és de 37,00 €; per a l'any 2020 la quantitat mensual de 38,00 € i per a l'any 2021, la quantitat mensual de 39,00 €.

En cap cas est pot incloure en aquestes quantitats el consum de llum utilitzat per a il·luminar punts d'ús comú de la finca, de manera que hi ha d'haver comptadors separats.



Article 17. Calefacció central de l'edifici

En els casos en què hi haja calefacció central a l'edifici i que el porter dispose d'aquest servei al seu habitatge, estarà exempt de qualsevol classe de pagament per aquest servei, i serà a títol gratuït.



Article 18. Plus de transport només per a conserges

Els conserges percebran pel concepte de «plus de transport», per a l'any 2018 la quantitat mensual de 63,00 €; per a l'any 2019 la quantitat mensual de 64,00 €; per a l'any 2020, la quantitat mensual de 65,00 € i per a l'any 2021, la quantitat mensual de 66,00 €.

El plus de transport es cobrarà només durant onze mesos a l'any, i no s'abonarà durant el període de vacances.



Article 19. Roba de treball, estris de neteja i eines

La propietat pot decidir si uniformar el porter o conserge o no, i serà a càrrec d'aquesta, si escau, el cost de l'uniforme.

La propietat ha de proveir el porter o el conserge amb dos lliuraments anuals de: granota o peça semblant, apta per als serveis que ha d'efectuar, i l'empleat està obligat a utilitzar les peces de roba que se li lliuren.

En els casos en què la propietat no proveïsca l'empleat de la roba de treball adequada, per aquest concepte satisfarà l'empleat: per a l'any 2018 la quantitat mensual de 22,00 €; per a l'any 2019 la quantitat mensual de 23,00 €, per a l'any 2020 la quantitat mensual de 24,00 € i per a l'any 2021, la quantitat mensual de 25,00 €.

Als porters i conserges, la propietat els ha de proveir, a càrrec d'aquests, dels estris de neteja i eines necessaris per a l'atenció i la conservació dels edificis que els encomanen.



CAPÍTOL 4

Organització del treball



Article 20. Jornada de treball

La durada de la jornada per a porters i conserges serà de 40 hores setmanals de treball efectiu, de mitjana en còmput anual, respectant el contingut de l'art. 34.2 del text refós de la Llei de l'Estatut dels Treballadors, Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, amb els apartats següents:

Temps de servei:

a) Serà temps de servei per als porters el temps comprés entre les hores assenyalades per les ordenances municipals per a l'obertura de portals i el tancament, sempre que això permeta el descans nocturn de 10 hores.

b) Els conserges i porters tenen huit hores de treball efectiu al dia.





Article 21. Hores extraordinàries

Les hores de treball que excedeixen la jornada descrita en l'article anterior tenen el caràcter d'hores extraordinàries, de manera que es retribuiran d'acord amb el que disposa l'art. 35 del text refós de l'Estatut dels Treballadors, Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre.





Article 22. Organització pràctica del treball

Correspon a la propietat de l'immoble la facultat d'organitzar el treball, sempre d'acord amb aquest conveni. Les instruccions i les ordres sobre aquest es donaran a l'empleat, únicament i exclusivament pel propietari de l'immoble o els seus representants legals, el president de la comunitat de propietaris o cooperativa i l'administrador de la finca.



L'organització del treball inclou la facultat de la propietat d'establir l'horari de cada una de les funcions del porter o conserge, és a dir:



A. Neteja

B. Conservació

C. Vigilància

D. Període de gaudi de les vacances

E. Festius i horaris especials que, de comú acord, pacten les parts





Article 23. Lloc de treball

En el cas de porters no s'ha d'entendre com a lloc de treball habitual l'estança al mateix habitatge quan hi haja el taulell de consergeria a la finca, que ha de reunir les degudes condicions per a utilitzar-lo.





CAPÍTOL 5

Vacances



Article 24. Vacances

Les vacances anuals tenen una durada de trenta dies naturals a l'any, el període de gaudi de les quals s'establirà de mutu acord entre les parts, atenent les necessitats de la comunitat de propietaris o de la propietat de la finca, i es fixarà en el calendari laboral de cada any amb un mínim de dos mesos d'antelació per a gaudir-ne. Les vacances s'iniciaran un dia laborable.

Els dies de vacances es retribueixen a raó del salari base del conveni més els complements del salari base del conveni, tret del plus de transport, segons el que s'ha determinat en l'article 18.

Els treballadors que en la data determinada per al gaudi de les vacances no faça un any que estiguen treballant a l'empresa, gaudiran d'un nombre de dies proporcional a aquest en què previsiblement haja de treballar l'any.

En cas de cessament dels treballadors, si han gaudit de més vacances de les que els corresponien proporcionalment pel període de l'any natural treballat, se'ls practicarà una minoració proporcional també en la liquidació d'havers pels dies de vacances gaudits de més.



Aquest període de vacances es computarà per any efectiu de serveis. El treballador que cesse durant l'any sense haver-ne gaudit, rebrà el seu import prorratejat entre les dotze mensualitats, i s'abonarà la part corresponent als mesos transcorreguts i es computaran les fraccions superiors a quinze dies com a mes complet.



Article 25. Substitucions

La substitució o suplència de l'empleat durant el gaudi del descans setmanal, festes, vacances, llicències, permisos, etc., l'ha de fer una persona major de 18 anys, amb la formalització del contracte que corresponga legalment.

El suplent serà designat per la comunitat o, si escau, per la propietat, sense perjudici que el puga proposar el mateix porter o conserge, i que ha de ser una persona que reunisca les condicions adequades.



CAPÍTOL 6

Millores de l'acció protectora de la Seguretat Social



Article 26. Baixa en el treball per incapacitat transitòria (IT)

En els casos en què es produïsca la baixa de l'empleat per IT derivada d'accident de treball, la propietat complementarà les prestacions de la Seguretat Social fins a arribar al 100 per 100 de les percepcions salarials que, en règim de jornada habitual haja rebut l'empleat. Aquest concepte s'abonarà a l'empleat des del primer dia de la baixa i fins a un màxim de tres mesos.

El mateix complement han de rebre els empleats la baixa per IT dels quals es derive de malaltia comuna o maternitat sempre que requerisquen hospitalització i/o intervenció quirúrgica, i rebran el complement pel temps esmentat en què es prolongue aquesta situació d'hospitalització, amb el límit de tres mesos, expressat en el paràgraf anterior.

En els casos en què es produïsca la baixa de l'empleat per IT derivada de malaltia, en la primera baixa anual percebrà el 50 % del salari corresponent als tres primers dies de baixa.

El porter que perceba els plusos d'aigua, llum i roba de treball, els cobrarà íntegrament tots els mesos de l'any i, en el supòsit de baixa d'IT, la propietat li deduirà de l'import d'aquests el que s'ha percebut durant la prestació d'IT a fi d'evitar duplicitat en la prestació esmentada.



Article 27. Visita mèdica

Els treballadors afectats per aquest conveni col·lectiu gaudiran d'un permís retribuït pel temps necessari per a assistir a consulta davant dels serveis mèdics de la Seguretat Social i hauran de justificar l'assistència per mitjà del corresponent volant d'assistència estés pel metge.





Article 28. Assistència social

El porter de finques urbanes gaudirà de l'habitatge mentre dure la situació d'incapacitat derivada de malaltia comuna o accident de treball. Si, com a conseqüència d'aquesta incapacitat, esgotara el període màxim d'IT seguirà gaudint-ne fins que siga declarat en situació d'invalidesa permanent. A partir d'aquesta data tindrà 30 dies naturals per a deixar l'habitatge lliure, vacu i expedit a la disposició de la propietat.



Com a conseqüència d'aquesta concessió, les substitucions de porters de finques urbanes en els supòsits detallats en el paràgraf anterior, ho hauran de ser per conserges, ja que no gaudeixen d'habitatge a la finca.

La propietat o comunitats de propietaris han de tindre una pòlissa d'assegurances per als treballadors del sector, que cobrisca una indemnització de 24.000,00 euros per als casos d'incapacitat permanent absoluta o gran invalidesa, o mort derivada d'accident de treball, o siga, conseqüència d'aquest.



CAPÍTOL 7

Ingressos, períodes de prova, cessaments i jubilació



Article 29. Període de prova

Per a porters i conserges s'estableix un període de prova d'un mes, que se'ls retribuirà amb el salari previst en el conveni col·lectiu.





Article 30. Contractes eventuals

D'acord amb el que estableix l'art. 3 del Reial decret 2720/1998, de 8 de gener, en relació amb l'art. 15.1.b de l'Estatut dels Treballadors, segons la redacció de l'apartat huit de la Llei 12/2001, de 9 de juliol (BOE 10 de juliol), la durada màxima d'aquests contractes serà de 12 mesos durant un període de 18 mesos. En el cas que es concerte per a una durada inferior a 12 mesos, es pot prorrogar per mitjà d'un acord de les parts, una vegada, sense que la durada total del contracte puga excedir el límit màxim esmentat. El període de 18 mesos es computarà a partir de la data d'inici de la prestació laboral.



Article 31. Reconeixement mèdic

Tot el personal subjecte a aquest conveni col·lectiu es pot sotmetre voluntàriament al seu ingrés al treball a un reconeixement mèdic previ, que es repetirà anualment, i el cost del qual serà a càrrec de l'empresa.





Article 32. Jubilació

En aquesta matèria s'aplicarà la normativa legal vigent en cada moment.



Article 33. Fiances

En cap cas es pot exigir als empleats de finques urbanes la prestació de cap fiança per a accedir al lloc de treball.



Article 34. Preavís de cessament

El personal comprés en aquest conveni que tinga el propòsit de cessar en el servei de l'empresa, ho comunicarà per escrit i l'empresa en justificarà la recepció d'aquesta manera. Aquesta comunicació en el cas dels porters s'efectuarà amb l'antelació mínima d'un mes i en el dels conserges, amb una antelació mínima de quinze dies, en els dos supòsits, sense abandonar el lloc de treball fins que finalitze el termini de preavís.



CAPÍTOL 8

Permisos retribuïts



Article 35. Permisos

Els treballadors subjectes a aquest conveni col·lectiu tenen dret a les llicències i permisos que s'expressen a continuació, amb dret a la remuneració, per algun dels motius i durada següents:

1. Quinze dies naturals en cas de matrimoni, que no es poden diferir, de mutu acord, acumulables al període de vacances.

2. Tres dies en els casos de naixement de fill, malaltia greu o defunció de parents fins al segon grau de consanguinitat o afinitat. Quan per aquest motiu, el treballador necessite fer un desplaçament amb aquesta finalitat, el termini serà de quatre dies. Permís d'un dia en el cas del part de la filla o de la nora de l'empleat.

3. Un dia per trasllat del domicili habitual.

4. Pel temps indispensable per al compliment d'un deure inexcusable de caràcter públic o de caràcter privat.

5. Un dia de permís en el cas del casament del fill.

6. Un dia de permís per a assumptes propis no acumulable a ponts, vacances, festivitats, etc.

7. Pel que fa a la maternitat, lactància i adopció s'aplicarà el que determine, en cada moment, l'Estatut dels Treballadors (actualment, art. 48 i 48 bis).

Per a la lactància d'un fill menor de 9 mesos, els treballadors de finques urbanes tenen dret a 1 hora al dia d'absència del treball que poden dividir en dues fraccions i, voluntàriament, poden substituir aquest dret per una reducció de la jornada normal en mitja hora diària amb la mateixa finalitat o gaudir-la de manera acumulada per mitjà del gaudi de 15 dies de llicència retribuïda. En tot cas aquesta llicència s'ha de gaudir abans del compliment dels 9 mesos d'edat del fill.



8. Els treballadors tenen dret a un màxim de 8 hores anuals de permís retribuït per a acompanyar ascendents o descendents de primer grau i cònjuge a les respectives visites mèdiques i durant el temps indispensable per a aquesta finalitat. Igualment, poden disposar d'aquestes hores per a l'assistència, pel temps indispensable, a tutories escolars de fills menors de 17 anys. En el cas de treballadors amb contracte de treball a temps parcial, gaudiran del permís establit en aquest apartat en proporció a la jornada parcial que porten a terme. En tot cas, el permís s'ha d'avisar prèviament amb la màxima antelació possible i caldrà la justificació posterior de manera documental.



9. Parelles de fet. La parella de fet té el mateix tractament a l'efecte de llicències que una parella de dret. S'entendrà com a «parella de fet» la que estiga convivint com a tal, i estiga empadronada al mateix domicili.

Pel que fa a tot el que no està previst en aquest article, cal ajustar-se al que disposa l'article 37.3 de l'estatut vigent dels treballadors.



CAPÍTOL 9

Faltes, sancions i procediment sancionador



Article 36. Faltes

Correspon sancionar el propietari de l'immoble, el president de la comunitat de propietaris, cooperativa o administrador, si escau, les accions o les omissions verificades pels empleats de finques urbanes en l'exercici de les seues funcions.

Les faltes es classifiquen en:

A. Lleus

B. Greus

C. Molt greus

I prescriuran, si escau, al cap de 10, 20 i 60 dies respectivament, comptadors a partir de la comissió o, a falta d'això, des de la data en què s'hagen conegut els fets.

A. Faltes lleus

Es consideren faltes lleus totes les que produïsquen pertorbació lleugera en els serveis a càrrec del treballador i les queixes reiterades dels veïns ocupants de la casa, titulars del contracte d'arrendament, copropietaris, etc., ja siga d'habitatge o local de negoci.



B. Faltes greus

La falta de neteja, tant de la persona com de les dependències que té al seu càrrec. La desobediència, indisciplina o negligència inexcusable en el treball. La falta de respecte de paraula o obra al propietari, president de la comunitat o cooperativa, administrador, inquilins, copropietaris de l'edifici i personal de les famílies que convisquen amb ells. La ruptura de la reserva obligada en relació amb el bon nom de la finca i dels seus habitants.

La reiteració de faltes lleus

L'incompliment de la normativa en relació amb la prevenció de riscos laborals per part del treballador, així com la no-utilització dels elements i els equips de protecció o l'ús inadequat d'aquests.

C. Faltes molt greus

L'abandó notori de la vigilància de l'edifici, elements comuns i la resta de deures que té al seu càrrec (que s'especifiquen en l'apartat de les funcions dels grups primer i segon d'aquest conveni). La reincidència en la comissió de faltes greus.

Els maltractaments de paraula o obra al propietari, president de la comunitat o cooperativa, administrador o habitants de l'edifici o els familiars que convisquen amb ells, així com als seus empleats. El frau, robatori o furt, o la retenció indeguda dels objectes lliurats a la seua custòdia. Qualsevol altra falta greu contra la moral, la propietat o les persones.

Queixes reiterades per escrit de la meitat més un dels veïns ocupants de la casa, copropietaris, titulars del contracte d'arrendament, ja siga habitatge o de local de negoci.



Article 37. Sancions

Les sancions que cal imposar seran les següents:

a) Per faltes lleus: amonestació verbal o escrita.

b) Per faltes greus: suspensió d'ocupació i sou de 7 a 15 dies.

c) Per faltes molt greus: suspensió d'ocupació i sou de 30 a 60 dies o acomiadament en cas de reiteració de faltes molt greus.



Article 38. Procediment sancionador

Primer. Contra les sancions greus i molt greus que s'imposen a l'empleat de finques urbanes té el dret a recórrer-les davant del jutjat social, amb la conciliació obligatòria prèvia davant del Servei de Mediació, Arbitratge i Conciliació (SMAC).

Segon. Les sancions per suspensió d'ocupació i sou s'imposaran amb reserva del període de compliment d'aquestes i en el supòsit que el treballador recórrega davant dels jutjat social no es compliran fins que aquests dicten sentència, i d'acord amb els termes d'aquesta.



Tercer. La sanció imposada, quan els fets hagen causat danys o perjudicis patrimonials, no impedirà l'exercici de les accions pertinents per a qui resulte perjudicat.

Quart. Quan els fets sancionats puguen constituir falta o delicte perseguible d'ofici, la propietat ha de complir l'obligació general de formular la corresponent denúncia davant de l'autoritat competent.



CAPÍTOL 10

Drets sindicals



Article 39. Els empleats de finques urbanes es regiran en matèria de drets sindicals, segons el que es preveu en la Llei orgànica 11/1985, de 2 d'agost, de llibertat sindical (LOLS) i pel text refós de la llei de l'Estatut dels Treballadors (Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre)



En qualsevol cas i tenint en compte l'especificitat del sector per ser majoria empresa d'un sol treballador, quan es negocie el conveni, els treballadors designats per les organitzacions sindicals d'aquests per a formar part de la comissió negociadora o de la comissió paritària del conveni, gaudiran del dret de permís retribuït per al compliment de les seues funcions, si ho sol·liciten amb la deguda antelació.

És obligatòria la presentació del justificant acreditatiu de l'assistència del porter o conserge a les negociacions del conveni.

Les parts signants ratifiquen la seua condició d'interlocutors vàlids i es reconeixen, així mateix, com a tals per tal d'instrumentar, a través dels sindicats i les representacions empresarials, unes relacions laborals racionals, basades en el respecte mutu, que tendeix a facilitar la resolució de tots els conflictes i problemes que suscite la nostra dinàmica social.



CAPÍTOL 11

Disposicions diverses



Article 40. Seguretat i higiene: els treballadors en la prestació del servei tenen dret a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball. Les empreses estan obligades a avaluar els riscos i adoptar totes les mesures necessàries per a evitar-los i a proporcionar tots els mitjans de protecció adequats. Per això s'establirà, en cada moment, el que establisca la normativa legal en aquesta matèria i, en especial, el que disposa la Llei 31/1995, de 8 de novembre

L'empresa facilitarà al personal que té al seu càrrec, amb anterioritat al desenvolupament del seu treball, la informació documental sobre els riscos i/o perills que el puguen afectar, així com la forma, els mètodes i processos que hagen d'observar en el compliment del seu treball per a previndre'ls i evitar-los.

Tots els treballadors estan obligats a utilitzar els elements de seguretat i equips de protecció individual que, d'acord amb l'avaluació de riscos laborals, siguen necessaris per al desenvolupament normal de les tasques assignades per l'empresa.

L'incompliment de la normativa en relació amb la prevenció de riscos laborals per part del treballador, així com la no-utilització dels elements i equips de protecció o l'ús inadequat se sancionarà d'acord amb el que s'estableix en l'article 36 d'aquest conveni.



Les empreses han d'informar el treballador de la mútua de la Seguretat Social a què estiguen associades, així com del procediment que s'ha de seguir en cas d'accident de treball.



Article 41. Text del conveni

El text d'aquest conveni col·lectiu es redacta en valencià i en castellà. En el supòsit de discrepàncies en la interpretació preval sempre el text en castellà.



Article 42. Dret supletori

Per a tot el que no està previst en aquest conveni col·lectiu cal ajustar-se al que disposa l'Estatut dels Treballadors i la normativa d'aplicació legal.



Article 43. Llei orgànica 3/2007, de 22 de març

Les dues representacions acorden desenvolupar en l'àmbit d'aquest conveni col·lectiu de treball tot el que preveu la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, (BOE 71, 23.03.2007) per a la igualtat efectiva de dones i homes.



Article 44. Règim d'inaplicació de les condicions de treball previstes en aquest conveni col·lectiu de treball

Per acord entre l'empresa i els treballadors, quan hi haja causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, es poden inaplicar les condicions de treball previstes en aquest conveni col·lectiu, segons el que preveu l'article 82.3 de l'Estatut dels Treballadors, el desenvolupament previ d'un període de consultes.

Quan el període de consultes finalitze amb un acord es presumirà que hi ha les causes justificatives de la inaplicació i que només pot ser impugnat davant de la jurisdicció social quan es presumisca l'existència de frau, dol, coacció o abús de dret en la conclusió. L'acord ha de determinar amb exactitud les noves condicions de treball aplicables en l'empresa i la seua durada, que no es pot prolongar més enllà del moment en què resulte aplicable un nou conveni col·lectiu en l'empresa.



L'acord s'ha de notificar a la comissió paritària del conveni i a l'autoritat laboral.

En el cas de desacord durant el període de consultes qualsevol de les parts pot sotmetre la discrepància a la comissió paritària del conveni, que disposarà d'un termini màxim de 7 dies hàbils per a pronunciar-se, comptadors des que la discrepància es plantege.

Quan no s'haja sol·licitat la intervenció de la comissió paritària o no haja aconseguit un acord, les parts han de recórrer als procediments de conciliació i mediació de la Fundació Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana.

El sotmetiment a arbitratge té caràcter voluntari.



DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera

La percepció dels salaris derivats de l'aplicació d'aquest conveni col·lectiu produeixen efectes des del dia 1 de gener de 2018, sense perjudici de la publicació en el DOGV.



Segona

Les indemnitzacions pel concepte de baixa d'IT de malaltia o accident es pagaran al treballador després de véncer el mes, comptador des de l'inici de la baixa, d'acord amb la normativa legal vigent sobre això.



Tercera

El pagament dels retards derivats de l'aplicació d'aquest conveni es farà efectiu com a màxim en el termini de 30 dies naturals, comptadors des de l'endemà de la publicació en el DOGV.



Quarta

Les parts signants d'aquest conveni col·lectiu recomanen que en els supòsits de conflicte se sol·licite, de mutu acord, la mediació de la Fundació Tribunal d'Arbitratge Laboral de la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única

Qualsevol referència al text refós de l'Estatut dels Treballadors (Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre) que es recull en el text s'entendrà integrada com a condició mínima.



València, 23 de maig de 2018

Mapa web