Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 13 de juliol de 2018, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació, per la qual es dicten instruccions per a l'organització dels serveis psicopedagògics escolars i gabinets psicopedagògics escolars autoritzats, l'elaboració del seu pla d'activitats i de la seua memòria durant el curs 2018-2019. [2018/7048]

(DOGV núm. 8342 de 19.07.2018) Ref. Base de dades 007043/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



Índex

Preàmbul

Primer. Àmbit d'aplicació

Segon. Funcions

Tercer. Horari del personal i organització de zona

Quart. Coordinació

Cinqué. Indemnitzacions per raó del servei

Sisé. Règim jurídic del personal docent.

Seté. Documentació

Huité. Protecció de dades

Nové. Pla d'activitats

Desé. Memòria

Onzé. Consideracions finals





PREÀMBUL



La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 157.h, estableix com a recurs fonamental per a la millora dels aprenentatges i suport al professorat l'existència de serveis o professionals especialitzats en l'orientació educativa, psicopedagògica i professional.



El Decret 131/1994, de 5 de juliol, pel qual es regulen els serveis especialitzats d'orientació educativa, psicopedagògica i professional, en l'article quart, inclou en l'estructura dels serveis especialitzats al·ludits els serveis psicopedagògics escolars.

L'Ordre de 10 de març de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es determinen les funcions i es regulen aspectes bàsics del funcionament dels serveis psicopedagògics escolars, en la disposició final primera, autoritza, a les diferents direccions generals, que dicten, en l'àmbit de les seues competències, les resolucions necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre.

En conseqüència, les diferents direccions generals competents en matèria d'orientació educativa, psicopedagògica i professional, per Resolució d'1 de juliol de 1996, han dictat anualment, des del curs 1996-1997, les instruccions que regulen l'organització i el funcionament dels serveis psicopedagògics escolars, així com l'elaboració del seu pla d'activitats i de la seua memòria.

Per tot això, aquesta Secretària Autonòmica, en virtut de les competències establides en el Decret 155/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOCV 7620, 22.09.2015), resol:



Primer. Àmbit d'aplicació

Aquestes instruccions s'apliquen a tots els serveis psicopedagògics escolars i als gabinets psicopedagògics escolars autoritzats de la Comunitat Valenciana, en els termes que les disposicions normatives vigents reconeixen.



Segon. Funcions

1. Els serveis psicopedagògics escolars (SPE) i gabinets psicopedagògics escolars autoritzats desenvoluparan les seues funcions en els centres educatius d'Educació Infantil, d'Educació Primària, d'Educació Secundària i d'Educació Especial del seu sector, atenent principis de caràcter preventiu, flexible, no discriminatori i diferenciat segons la diversitat social i lingüística i segons les aptituds, els interessos i les motivacions de l'alumnat, tal com estableix el Decret 131/1994, de 5 de juliol, del Govern Valencià.

2. Els SPE intervindran amb dedicació horària setmanal, en les escoles d'Educació Infantil, els col·legis d'Educació Infantil i Educació Primària i els d'Educació Especial públics de la Comunitat Valenciana.

3. Les direccions territorials d'Educació, Investigació, Cultura i Esport determinaran la relació de centres mantinguts amb fons públics no inclosos en l'apartat anterior que seran objecte d'intervenció i les seues condicions.

4. L'Ordre de 10 de març de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es determinen les funcions i es regulen aspectes bàsics del funcionament dels serveis psicopedagògics escolars, en els seus articles tercer i quart regula les funcions dels càrrecs de direcció i habilitació-secretaria. A més, la direcció de servei psicopedagògic assumirà les funcions següents:

a) Assessorar la Inspecció d'Educació, quan aquesta ho requerisca, en la funció de supervisió de la gestió del personal de suport a la inclusió assignat als centres del sector i en el desenvolupament dels programes de transició i d'estimulació del llenguatge oral.

b) Visar o supervisar els informes sociopsicopedagògics dels gabinets psicopedagògics autoritzats dels centres sostinguts amb fons públics.

El visat d'aquests informes per la direcció de l'SPE té com a finalitat comprovar que el contingut i la forma reunixen tots els requisits regulats en la normativa. Es comprovarà especialment:

– Dades identificatives de l'alumnat, dels professionals que firmen l'informe, així com dels informes facilitats per la xarxa de Salut Pública o certificacions de la xarxa de Serveis Socials i si els haguera, informes d'altres serveis psicopedagògics escolars, departaments d'orientació i gabinets psicopedagògics autoritzats.

– Anàlisi funcional de la informació arreplegada.

– Identificació de les necessitats específiques de suport educatiu.

– Proposta de pla d'actuació personalitzat.

– Apartats específics en la convocatòria referix l'informe objecte de revisió.

5. L'esmentada ordre de 10 de març de 1995, en els seus articles sisé, seté i huité, regula les funcions prioritàries del professorat d'orientació educativa, dels i de les mestres d'Audició i Llenguatge, i del personal de treball social dels serveis psicopedagògics escolars en els centres d'intervenció. Des d'aquesta perspectiva, cal concretar les seues respectives funcions específiques segons es detalla a continuació:



5.1. Especialitat d'Orientació Educativa

a) Afavorir les pràctiques inclusives, contribuir a la dinamització pedagògica i assessorar a la comissió de coordinació pedagògica dels centres per planificar, desenvolupar i avaluar les mesures de resposta educativa per a la inclusió e incloure-les als seus Projectes Educatius (concreció curricular i programacions didàctiques, mesures curriculars d'atenció a la diversitat, pla d'acció tutorial, pla d'igualtat i convivència, plans transversals diferenciats i/o programes específics regulats per l'administració o de disseny propi), la concreció anual dels mateixos a la Programació General Anual (PGA) i el Pla d'Actuació per a la Millora (PAM) i a la memòria anual.

b) Assessorar i col·laborar amb els equips docents (tutores i tutors, mestres especialistes d'Audició i Llenguatge, mestres de Pedagogia Terapèutica -PT-) i els òrgans de govern, de coordinació i de participació del centre per realitzar la identificació de barreres en el context i de les necessitats educatives per a la inclusió de l'alumnat, així com per a la planificació, desenvolupament i avaluació d'actuacions preventives.



c) Assessorar i col·laborar amb els equips docents; tutores i tutors, mestres especialistes, mestres PT; per planificar, desenvolupar i avaluar les mesures curriculars extraordinàries de resposta educativa per a la inclusió i les mesures individualitzades per facilitar per la participació de l'alumnat, en el marc dels Plans d'Actuació Personalitzats.



d) Assessorar els centres i participar, en l'àmbit de les seues competències, en la planificació i desenvolupament de programes formatius dirigits a les famílies de l'alumnat.

e) Formar part de l'equip de transició dels centres docents que tinga atribuïts participant en la coordinació, planificació, desenvolupament i avaluació de les actuacions programades de conformitat amb l'article 6.d de l'Ordre 46/2011, de 8 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la transició des de l'etapa d'Educació Primària a l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana.

f) Realitzar un informe previ a l'escolarització, per a la determinació de les necessitats educatives de l'alumnat de conformitat amb l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, que en l'article 24 encomana als serveis o gabinets psicopedagògics la realització d'aquest informe.

g) Coordinar i col·laborar en el procés d'avaluació psicopedagògica de l'alumnat que requereix mesures curriculars extraordinàries, adaptacions d'accés que requereixen recursos materials o personals especialitzats i/o mesures individualitzades per a la participació i realitzar l'informe sociopsicopedagògic preceptiu.

h) Realitzar la proposta del pla d'actuació personalitzat que forma part de l'informe sociopsicopedagògic que incorporarà la intensitat i la durada de les mesures i/o els suports especialitzats dirigides a l'alumnat avaluat tenint en consideració l'aplicació de mesures prèvies.



i) Participar en les reunions de coordinació amb els equips docents per realitzar el seguiment i avaluació dels Plans d'Actuació Personalitzats de l'alumnat que requereix mesures curriculars extraordinàries, adaptacions d'accés que requereixen recursos materials o personals especialitzats i/o mesures individualitzades per a la participació.



j) Participar en l'elaboració col·legiada de l'informe tècnic per al dictamen d'escolarització.

k) Mantenir actualitzades a Ítaca les dades corresponents a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i de l'alumnat que requereix actuacions per a la compensació de les desigualtats que pateix, en col·laboració amb els equips directius dels centres que atenga.



l) Assessorar als pares, mares o tutors legals en el procés educatiu dels seus fills i filles mitjançant un acompanyament que millore la seua competència.

5.2. Especialitat d'Audició i Llenguatge

De manera general, les funcions de les i els mestres especialistes en Audició i Llenguatge van dirigides a potenciar, en entorns inclusius les capacitats comunicatives de l'alumnat, i a superar les dificultats del llenguatge i/o la parla que puguen presentar i contextualitzar la seua tasca en funció de les característiques pròpies de cada alumne o alumna. Així les seus funcions son les següents:

a) Assessorar i col·laborar amb els equips docents per realitzar la identificació de les necessitats específiques de suport educatiu derivades de dificultats del llenguatge i/o parla de l'alumnat, així com per a la planificació, desenvolupament i avaluació d'actuacions preventives.

b) Assessorar i col·laborar amb els equips docents per planificar, desenvolupar i avaluar actuacions i programes per que l'alumnat al que dona suport desenvolupe la seua competència lingüística i supere les dificultats del llenguatge i/o parla que presenta.

c) Dissenyar programes d'estimulació i desenvolupament del llenguatge oral dirigits a l'alumat de segon cicle d'Educació Infantil per a avaluar-los i desenvolupar-los conjuntament amb el professorat dins de l'aula ordinària amb tot l'alumnat d'un grup per a prevenir les dificultats del llenguatge i/o la parla més comuns (retard simple del llenguatge, dislàlia, disfèmia i disfonia) i donar suport a l'alumnat que presenta aquestes dificultats.

d) Assessorar i col·laborar amb els equips docents per planificar, desenvolupar i avaluar les adaptacions curriculars individuals significatives de l'alumnat al que dona suport, en el marc dels Plans d'Actuació Personalitzats.

e) Col·laborar en el procés d'avaluació psicopedagògica de l'alumnat que presenta dificultats de llenguatge i/o parla i aportar la informació obtinguda perquè s'incloga a l'informe sociopsicopedagògic preceptiu. Participar en l'elaboració col·legiada de l'informe tècnic per al dictamen d'escolarització quan escaiga.

f) Planificar, desenvolupar i avaluar programes individualitzats per que l'alumnat al que dona suport desenvolupe la seua competència lingüística i supere les dificultats del llenguatge i/o parla que presenta, amb la freqüència, modalitat i intensitat de suport establida en el Plan d'Actuació Personalitzat.

g) Participar en les reunions de coordinació amb els equips docents per realitzar el seguiment i avaluació dels programes específics individualitzats dels Plans d'Actuació Personalitzats de l'alumnat al que donen suport, així com per comunicar i transmetre la informació a les mares i pares o tutors/es legals sobre el progrés de les seues filles o els seus fills.

h) Assessorar els pares, mares o tutors legals de l'alumnat al que donen suport per orientar i acompanyar la seua col·laboració pel desenvolupament de la competència lingüística i la superació de les dificultats del llenguatge i/o parla de les seues filles o els seus fills

5.3. Especialitat de Treball social

a) Assessorar al professorat en l'elaboració, seguiment i avaluació dels programes d'acció tutorial, plans de convivència, inclusió, compensació educativa i en l'atenció a la diversitat, afavorint l'adaptació de l'escola a les característiques personals, socials i culturals dels alumnes i les seues famílies i, si és el cas, afavorir el desenvolupament de programes formatius de mares i pares d'alumnes.

b) Participar en l'elaboració i desenvolupament de programes dirigits a la comunitat educativa, de prevenció i detecció de situacions sociofamiliars de risc, desprotecció infantil, violència, abandó psicoemocional i educatiu, exclusió sociocultural o dificultats d'inclusió escolar i, si cal, fer mediació entre les famílies i les escolars.



c) Actuar en la planificació i/o intervenció dels projectes i/o programes de prevenció contra l'absentisme escolar i la seva avaluació sistemàtica.

d) Col·laborar amb els distints òrgans de representació, participació i/o gestió de la comunitat educativa, segons necessitats, així com assessorar en matèria de normativa socioeducativa.

e) Participar en els programes de desenvolupament comunitari que afecten l'àmbit d'intervenció i que tinguen repercussió en la infància

f) Assessorar la comunitat educativa sobre aspectes familiars i socials de l'alumnat que puguen dificultar i/o interferir en el seu procés d'ensenyament-aprenentatge, proposant estratègies psicoeducatives d'intervenció en el context escolar i familiar amb el objectiu de fer efectiva la igualtat d'oportunitats.

g) Participar en l'elaboració i realització d'activitats d'orientació educativa, sociolaboral i professional, especialment per a l'alumnat amb necessitats educatives especials, que acaben l'escolarització en els centre d'educació especial i l'alumnat que abandona l'escolarització sense titular.

h) Realitzar un informe previ a l'escolarització per a la determinació de les necessitats de compensació educativa, així com realitzar l'estudi, la valoració i la intervenció sociofamiliar de altres casos detectats, l'orientació i la derivació, en el seu cas, a altres recursos. Seguiment i avaluació de la intervenció.

i) Participar en els plans d'actuació personalitzats, elaborant propostes d'intervenció socioeducativa directa, fer materials i documents relacionats que siguen eines específiques de treball social o canalitzar-la, cap al recurs o recursos pertinents, amb el posterior seguiment i avaluació del cas, participant en els equips de coordinació interdisciplinaris amb personal de diferents conselleries, entitats locals i altres administracions, en la mesura que els afecte.



j) Treball en xarxa amb els diferents serveis públics i/o privats que atenen a l'alumnat amb intervenció, fer de connexió amb ells i els centres escolars, així mateix amb els professionals de la mateixa especialitat per a establir criteris comuns d'actuació.

k) Orientar i assessorar als centres i famílies sobre l'accés a recursos, beques i ajudes, amb l'objectiu de la inclusió de tot l'alumnat en condicions d'igualtat d'oportunitats.



Tercer. Horari del personal i organització de zona

1. L'horari tipus del servei psicopedagògic escolar és el que s'estableix en l'annex de l'Ordre de 10 de març de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència.

2. L'horari del personal docent dels serveis psicopedagògics escolars és de 37 hores i 30 minuts setmanals dedicades a les activitats dels centres o de la seu en què estiguen destinats. D'aquestes, almenys 25 hores seran d'atenció directa en els centres, mentre que la resta es distribuirà de forma flexible, adaptant-se a les necessitats dels centres o de la seu, en tasques com atenció a pares i mares, coordinació amb l'SPE del sector, preparació de tasques i adquisició de noves tècniques psicopedagògiques.

3. L'horari de treball del personal no docent, atés que no té la condició de burocràtic, s'adaptarà a les característiques dels centres i llocs de treball, i haurà d'ajustar-se a les previsions de l'article 11.2.b del Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal al servei de l'Administració del Consell, en la seua nova redacció feta pel Decret 68/2012, de 4 de maig, del Consell.

4. Per a aconseguir la necessària coordinació en els horaris d'intervenció en els centres, així com l'assistència a les sessions de les corresponents comissions de coordinació pedagògica, el director o la directora del servei psicopedagògic escolar assignarà a cada un del personal professional un nombre de centres del sector educatiu que li permeta una atenció eficaç. Per a això, els centres que haurà d'atendre cada professional estaran ubicats en el mateix districte o en districtes pròxims geogràficament, si es tracta de la mateixa localitat, o en localitats pròximes i, preferentment, pertanyents a la mateixa zona. De la mateixa manera, la directora o el director del servei psicopedagògic escolar assignarà, a cada professional, horaris diaris que comprenguen mòduls de matí, de vesprada o de matí i de vesprada per a la seua intervenció en el mateix centre o centres pròxims.

5. En tot cas, haurà de garantir-se l'atenció en els centres, de dilluns a divendres, almenys en horari de matí. Les activitats de coordinació en el sector i d'atenció en la seu es realitzaran en horari de vesprada. Per a garantir l'atenció al públic en la seu, la direcció de l'SPE assignarà cada vesprada de dilluns a divendres a un membre de l'equip, o més d'un per necessitats del servei, de manera que tots aquests dies l'SPE tinga horari d'atenció al públic i ho concretarà al pla d'activitats per justificar l'horari del personal.

6. En general, el/la director/a pot col·laborar en l'atenció als centres com a professor d'Orientació Educativa un màxim de tres dies a la setmana, dedicant els altres dos dies, entre els que s'inclourà el dijous, necessàriament a les tasques de direcció del servei. L'habilitat/da dedicarà fins a un màxim de 6 hores per a l'exercici de les seues funcions.



7. Atenent a la diferent càrrega de treball en cada zona, el temps de dedicació a la direcció de l'SPE variarà d'acord amb els criteris següents: nombre de professionals, nombre de centres educatius i característiques singulars de la zona. En aquest sentit s'establixen 3 tipologies:

Tipus 1. dedicació de la direcció d'un dia setmanal als centres: A01, A12 i C03.

Tipus 2. dedicació de la direcció de dos dies setmanals als centres: A02, A03, A04, A05, A06, A07, A08, A11, C01, C02, C04, V01, V02, V03, V04, V05, V06, V07, V09, V10, V11, V12, V13, V14.

Tipus 3. dedicació de la direcció de tres dies setmanals als centres: A09, A10, C05, V08, V15, V16 i V17.

8. La distribució horària d'intervenció en els centres docents i de permanència en la seu serà proposada per la direcció de l'SPE, tenint en compte els horaris dels centres. Serà autoritzada per la direcció territorial competent en matèria d'educació, de conformitat amb el que estableix el bloc III (horari dels professionals dels serveis psicopedagògics escolars) de l'annex I de l'Ordre de 29 de juny de 1992, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual s'aproven les instruccions que regulen ,l'organització i el funcionament dels centres docents que impartisquen ensenyaments de segon cicle d'Educació Infantil, Preescolar, Primària, General Bàsica, Educació Especial, Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional, sostinguts amb fons públics i dependents de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de la Generalitat Valenciana.



9. El/la director/a del servei psicopedagògic escolar assignarà cada especialista d'Orientació Educativa del servei a un determinat nombre de centres del sector educatiu. Amb la finalitat de poder assegurar de manera prioritària l'atenció a l'alumnat i els centres, el director/a tindrà en compte les següents prioritats:

a) han de quedar garantides les 25 hores d'atenció directa a centres.

b) l'horari dels professionals en els centres s'adaptarà a l'horari propi dels centres d'atenció i inclourà la funció d'orientació i assessorament al professorat en horari no lectiu de l'alumnat. A tal efecte, es podrà ampliar en 2h el mínim de 25h d'atenció als centres.



c) les hores restants de l'horari de cada professional es dedicaran per aquest ordre a tasques de coordinació i grups de treball en la seu el dijous i a l'atenció al públic i treball de seu.

10. En l'assignació dels professionals als diferents centres, el director/a ha de tenir en compte, a més de la distribució horària, una sèrie de factors que contribuiran a la qualitat del servei: la continuïtat dels professionals, la proximitat dels centres de la zona assignada, el nombre d'unitats, el nombre d'alumnat, les necessitats d'atenció, els programes específics i les característiques de l'equip, la zona i els centres. A l'Annex I es relacionen i expliquen els continguts a considerar en general i en cada especialitat.

11. En l'assignació del personal de l'especialitat de treball social caldrà considerar que la distribució horària dels treballadors i de les treballadores socials podrà tindre un caràcter més flexible en funció del nombre de centres a atendre per cada professional, a la freqüència d'intervenció, a les necessitats de coordinació amb altres serveis socioeducatius de la zona i a les activitats pròpies derivades de les seues funcions específiques.

12. L'assignació del personal als centres de la zona d'intervenció, comportarà una proposta d'organització de zona que contindrà: els centres assignats a cada professional de cada especialitat. Quan un professional tinga un horari setmanal en un centre de 4 o 5 dies a la setmana, el dit centre esdevindrà subseu a efectes de comput d'itineràncies. Les subseus esdevingudes formaran part de la proposta d'organització de la zona que haurà d'aprovar la direcció territorial corresponent.



13. El control d'assistència del personal dels serveis psicopedagògics escolars serà realitzat pel director o la directora corresponent, que enregistrarà en ÍTACA les incidències que puguen sorgir. Les absències hauran de ser justificades davant del director o la directora de l'SPE de la manera prevista en l'Ordre de 29 de juny de 1992, que tindrà caràcter supletori.



Quart. Coordinació

1. De conformitat amb el que estableix l'article onze i l'annex de l'Ordre de 10 de març de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, les reunions de coordinació del servei es realitzaran en horari vespertí i coincident.

2. Les reunions de coordinació en la seu de l'SPE es dedicaran, especialment, a la unificació de criteris tècnics d'intervenció, i a la determinació de criteris i estratègies d'optimització de la utilització dels recursos personals, materials i econòmics disponibles. La unificació de criteris tècnics d'intervenció s'aplicarà tant pel que fa a metodologies com a la recerca, adaptació i elaboració de materials, al registre i anàlisi de dades, i a l'intercanvi d'informació referent a l'alumnat, a fi d'assegurar la coherència i progressió de mecanismes, procediments i programes d'intervenció en els diferents nivells educatius.



3. Els directors i les directores dels serveis psicopedagògics escolars de cada direcció territorial es coordinaran amb aquest òrgan, almenys amb una periodicitat mensual, a través de la direcció del servei d'Educació corresponent, o qui designe el director o directora territorial amb competències en matèria d'educació.

4. Els directors i les directores dels serveis psicopedagògics escolars es coordinaran amb una periodicitat almenys trimestral amb el servei competent en matèria d'orientació de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

5. La direcció de l'SPE d'acord amb el que disposa l'article 10 de l'Ordre de 10 de març de 1995, coordinarà l'acció del servei amb els departaments d'Orientació dels Instituts d'Educació Secundària de la zona amb una periodicitat trimestral i sempre que ho considere necessari. Aquesta coordinació té la finalitat de facilitar la continuïtat del procés d'orientació de l'alumnat , especialment d'aquell que presenta necessitats específiques de suport educatiu. Aquests reunions de coordinació hauran d'ajustar-se als diferents Plans de Transició d'educació primària a secundària existents en la zona d'intervenció. Per poder planificar adequadament el traspàs d'informació, aquests accions de coordinació es realitzaran al llarg del segon trimestre.



6. La direcció de l'SPE dintre les seues funcions de coordinació de la zona d'intervenció planificarà la coordinació dels especialistes d'Audició i Llenguatge i gabinets psicopedagògics autoritzats del seu àmbit d'influència, amb una reunió trimestral i sempre que ho considere necessari. També es realitzaran les coordinacions oportunes amb els equips directius dels centres de la zona amb atenció sistemàtica dels professionals de l'SPE, per explicar els criteris d'organització d'aquesta i tot allò que es considere rellevant per a la qualitat del servei. Així mateix s'establiran els mecanismes de coordinació oportuns amb els serveis socials, els serveis d'atenció primària, els serveis mèdics especialitzats i altres organismes o entitats de la zona.



7. La direcció de l'SPE promourà l'elaboració, difusió i aplicació de protocols d'assessorament al professorat i a les famílies i de valoració de l'alumnat amb necessitats educatives especials en col·laboració amb la direcció dels Centres d'Educació Especial i dels especialistes d'Orientació Educativa que tinguen assignat un centre d'educació especial.



8. Es podran constituir comissions o seminaris de treball entre els professionals de la zona de l'SPE o de diferents zones: especialistes d'orientació educativa de primària i de secundària i especialistes d'Audició i Llenguatge. El temps destinat a aquesta coordinació es comptabilitzarà com hores complementàries. Amb la finalitat del comput horari de cada professional, els directors corresponents donaran el vist i plau a la seua constitució.



Cinqué. Indemnitzacions per raó del servei

Amb una periodicitat mensual, les persones especialistes de l'SPE realitzaran una previsió dels desplaçaments que generen indemnitzacions per raó del servei, que serà ordenada pel director general de Política Educativa. Aquestes indemnitzacions seran satisfetes després de la comprovació pel director o la directora de l'SPE que han realitzat els serveis previstos i de conformitat amb el que disposa el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris, amb les modificacions dels decrets 88/2008, de 20 de juny i 64/2011, de 27 de maig, del Govern Valencià.



Sisé. Règim jurídic del personal docent

El personal docent el lloc de treball del qual es troba adscrit a un servei psicopedagògic escolar no estarà inclòs en l'àmbit d'aplicació de l'Ordre 44/2012, d'11 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, ateses les característiques d'aquests llocs de treball quant a catalogació i adscripció al servei corresponent. En conseqüència, les comissions de servei que s'ordenen per la direcció de l'SPE per al desplaçament del personal docent als centres docents, corresponents al sector que atenga el servei i que els hagen sigut assignats per a exercir les seues funcions, es formalitzaran prenent com a origen la seu o subseu del lloc de treball i com a destinació el centre docent on acudisca a exercir les seues funcions; tot això, als efectes de la meritació de les indemnitzacions per raó del servei que corresponguen a cada funcionari o funcionària segons el que preveu la normativa vigent.





Seté. Documentació

1. L'SPE disposarà d'aquella documentació necessària per a la seua gestió, planificació i coordinació, així com de la documentació administrativa del seu personal i aquella de caràcter reservat referida a l'alumnat que romandrà custodiada en la seu. La documentació estarà a disposició de la Inspecció d'Educació.

2. La documentació pròpia de l'SPE, que haurà de trobar-se en la secretaria d'aquest, serà la següent:

a) Expedient de personal amb aquella informació que es considere d'interés.

b) Registre dels comunicats de faltes, llicències i permisos, junt amb els justificants o comunicats laborals, omplits i firmats per les persones corresponents.

c) Pla d'activitats i memòria.

d) Registre d'entrades i eixides.

e) Inventari general i de biblioteca, material informàtic i audiovisual i materials sociopsicopedagògics.

f) Arxiu de visats de certificacions i informes.

g) Llibre d'actes de les reunions de coordinació.

h) Arxiu de còpies dels contractes de serveis i subministraments.

i) Arxiu dels documents referents a acords presos respecte a la unificació de criteris tècnics d'intervenció en el sector educatiu.



j) Arxiu de material tècnic i informatiu elaborat pel servei.



k) Arxiu dels expedients de l'alumnat atés.

3. Pel que fa a l'inventari del material informàtic i audiovisual mencionat en el punt 2 d'aquest apartat, aquest inventari haurà de mantindre's actualitzat en tot moment. Aplicant-se en els SPE el contingut de la Instrucció 7/2012, de la Direcció General de Tecnologies de la Informació, sobre la implantació i ús del programari lliure en el lloc de treball, en l'inventari haurà de quedar reflectit tant l'equipament informàtic com les aplicacions informàtiques l'ús de les quals requerisca la compra d'una llicència.



Huité. Protecció de dades

En el tractament de la informació de l'alumnat i de dades de caràcter reservat, caldrà ajustar-se al que disposa la legislació en la matèria, de conformitat amb el que estableix el reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, que va entrar en vigor el 25 de maig de 2018.



Nové. Pla d'activitats

1. El pla d'activitats de l'SPE o del gabinet psicopedagògic escolar autoritzat es realitzarà segons el model de l'Annex II amb les dades següents:

a) Dades generals.

b) Personal.

c) Centres docents sostinguts amb fons públics de la zona de l'SPE .



d) Centres docents atesos per l'SPE i horari lectiu dels mateixos.



e) Centres docents atesos pels gabinets psicopedagògics autoritzats municipals de centre privat concertat.

f) Horari de cada professional.

g) Organització de la zona en orientació educativa, subseus i assignació de professionals als centres.

h) Organització de la zona en Audició i Llenguatge, subseus i assignació de professionals als centres.

i) Planificació de la intervenció: previsió de les tasques a desenvolupar al centre dels professionals de l'SPE.

j) Planificació de la intervenció: atenció de l'alumnat d'Audició i Llenguatge de cada professional.

k) Horari i personal d'atenció en la seu.

l) Planificació de les coordinacions d'equip de l'SPE

m) Planificació de les coordinacions de zona de l'SPE: departaments d'orientació i gabinets autoritzats, especialistes d'Audició i Llenguatge de la zona i altres que se'n realitzen.

n) Planificació de les tasques en la seu.

2. El pla d'activitats se posarà a disposició de l'administració educativa a través de l'Oficina Virtual per als Centres Educatius (OVICE). El termini per posar-lo a la plataforma serà el divendres 19 d'octubre de 2018.



Deu. Memòria

1. La memòria de l'SPE o del gabinet psicopedagògic escolar autoritzat s'omplirà d'acord amb el model de l'Annex III amb les dades següents:

a) Dades generals.

b) Personal. Només s'ompliran aquells camps en què s'hagen produït canvis respecte al pla d'activitats.

c) Centres docents atesos per l'SPE. Només s'ompliran aquells camps en què s'hagen produït canvis respecte al pla d'activitats.



d) Centres docents atesos pel gabinet psicopedagògic municipal o de centre privat concertat. Només s'ompliran aquells camps en què s'hagen produït canvis respecte al pla d'activitats.



e) Coordinació de l'SPE o del gabinet psicopedagògic escolar autoritzat.

f) Tasques en la seu.

g) Atenció a la diversitat: memòria del pla d'actuació del professorat d'ensenyament secundari de l'especialitat d'Orientació Educativa.



h) Intervenció logopèdica amb alumnat: memòria del pla d'actuació dels mestres de l'especialitat d'Audició i Llenguatge.

i) Intervenció treball social: memòria del pla d'actuació dels treballadors socials.

j) Intervenció d'altres professionals.

k) altres consideracions generals.

2. La memòria completa del pla d'activitats de l'SPE o del gabinet psicopedagògic autoritzat en cada centre contindrà les dades següents, segons el model de l'Annex IV, i s'inclourà una còpia d'aquesta en la memòria del centre docent:

a) Dades generals.

b) Personal de l'SPE o del gabinet psicopedagògic escolar autoritzat en el centre.

c) Atenció a la diversitat.

d) Orientació individual.

e) Assessorament grupal.

f) Intervenció logopèdica amb alumnat.

g) Intervenció de treball social.

h) Intervenció d'altres professionals.

i) Propostes d'actuació per al curs pròxim.

3. La memòria és remetrà a la direcció territorial competent en matèria d'educació i s'enviarà una còpia per correu electrònic, orientacio@gva.es, a la direcció general de Política Educativa. La data límit per a la presentació serà el divendres 12 de juliol de 2019.



Onze. Consideracions finals

1. La direcció de cada servei psicopedagògic escolar complirà i farà complir aquests instruccions, i adoptarà els mesures necessàries perquè el seu contingut seguisca conegut pel personal de l'àmbit d'influència del servei que dirigeix.

2. La Inspecció d'Educació supervisarà pel compliment de què estableixen els presents instruccions.

3. S'autoritza als direccions territorials competents en matèria d'educació, dins de l'àmbit dels seues competències, per a resoldre els dubtes que puguen sorgir de l'aplicació d'aquestes instruccions.





València, 13 de juliol de 2018.– El secretari autonòmic d'Educació i Investigació: Miguel Soler Gracia.







Annex I

Criteris per a l'organització de la zona d'intervenció



1. En l'assignació dels professionals als diferents centres, el director/a ha de tenir en compte dos factors que contribuiran a la qualitat del servei.

Continuïtat. La continuïtat és un dels elements que proveeixen la qualitat de la intervenció psicopedagògica, per això ha de ser un criteri a l'hora d'assignar el professorat als diferents centres de la zona d'intervenció. No obstant a l'hora de fer-lo efectiu la direcció de l'SPE prendrà en consideració tant l'opinió del centre objecte de l'atenció, com la del/la professional que ha de desenvolupar-la. Amb la finalitat d'objectivar i sistematitzar aquesta actuació, s'elaboraran instruments d'avaluació i autoavaluació amb indicadors que faciliten la presa de decisions.



Proximitat. L'organització de la zona d'intervenció implica l'agrupació de diferents centres educatius. La proximitat és un criteri d'agrupació que permet optimitzar tant els recursos personals, com les actuacions comunitàries dels professionals. La direcció de l'SPE agruparà els centres pròxims en la zona d'intervenció del mateix professional, reduint així les itineràncies i millorant els temps d'atenció directa als centres. Els aularis agrupats en CRA es consideraran un sol centre a efectes d'organització i per tant s'assignaran al mateix professional.



2. A l'hora d'organitzar la zona d'atenció, la direcció de l'SPE haurà de ponderar variables com les característiques de l'equip, les de la zona i les dels centres:

Característiques de l'equip SPE. El nombre de membres per especialitats, competència social i especialitzacions tècniques dels professionals, cohesió del grup i relacions interpersonals.

Característiques de la zona d'intervenció. Les característiques de la zona a considerar preferiblement seran: la densitat de població, el nombre de centres, les distàncies entre pobles, la facilitat d'accés i les comunicacions.

Característiques dels centres

Les característiques dels centres a valorar entre altres seran: la complexitat de les barreres a la inclusió identificades en el centre, el nombre d'alumnat que requereix de mesures de resposta educativa personalitzada i individualitzada, els projectes d'innovació o de caràcter propi del centre que demanden la col·laboració i l'assessorament dels professionals de l'SPE per al seu desenvolupament.

3. En l'assignació del personal de l'especialitat d'Orientació educativa caldrà considerar -a més dels criteris generals indicats als punts 1 i 2– els següents paràmetres:

Unitats

El nombre d'unitats i la seua tipologia determina l'assignació de temps d'atenció directa al centre i per tant serà un criteri caudal a l'hora de realitzar les agrupacions de centres. La direcció de l'SPE farà una distribució equitativa i procurarà que tots els especialistes d'OE atenguen aproximadament les mateixes unitats.

Alumnat

El nombre i les necessitats específiques de suport educatiu de l'alumnat modula el criteri del nombre d'unitats i determina junt amb aquest, el temps d'atenció directa al centre dels professionals. La direcció de l'SPE farà una distribució equitativa i procurarà que tots els especialistes d'OE atenguen aproximadament el mateix nombre d'alumnat i les necessitats educatives a les quals es dóna suport.

Programes d'innovació i/o de caràcter propi. Constitueix un criteri addicional per a proveir l'equitat quant a l'atenció a les necessitats de l'alumnat i dels centres. La direcció de l'SPE tindrà en compte les característiques dels programes dels diferents centres tant a l'hora d'agrupar-los, com a l'hora d'assignar-los l'especialista en Orientació Educativa. D'aquesta manera es donarà millor resposta les possibles necessitats d'especialització i a més a més es facilitaran les intervencions comunitàries.

4. En l'assignació del personal de l'especialitat d'Audició i Llenguatge caldrà considerar -a més dels criteris generals indicats als punts 1 i 2– el paràmetre de necessitats d'atenció.

Necessitats de suport

L'ordre 16 de juliol de 2001 que regula l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials, al seu article dinou punt 6 indica: “a nivell orientatiu” el nombre de sessions d'atenció a l'alumnat en funció del diagnòstic. Cada professional d'Audició i Llenguatge dintre el marc de desenvolupament de les seues funcions, determina en cada cas les sessions que segons el seu criteri professional, són convenients assignar a cada alumne/a. Amb la finalitat d'objectivar i sistematitzar aquesta actuació, es seguiran els criteris tècnics següents: tipus de necessitat educativa, edat, dificultats identificades en els diferents aspectes del llenguatge i la parla, nivell de desenvolupament del llenguatge comprensiu, expressiu i pragmàtic, necessitat de sistemes augmentatius/alternatius de comunicació i necessitat d'ajudes tècniques.



S'haurà de tenir en compte la repercussió del tipus de necessitat en els processos d'ensenyament-aprenentatge dins de l'aula ordinària i en l'adquisició del currículum.

La direcció de l'SPE proveirà la unificació de criteris per determinar la intensitat del suport i l'assignació de sessions, organitzant la coordinació dels especialistes d'Audició i Llenguatge a càrrec dels/les professionals de l'equip més experimentats. El nombre de professors/es d'Audició i Llenguatge encarregats d'aquesta coordinació oscil·larà entre 1 i 3 depenent de la grandària de l'equip. Amb la finalitat de minoritzar els desplaçaments, cada especialista d'Audició i Llenguatge designat coordinarà zones pròximes a la seua.

La direcció de l'SPE farà una distribució equitativa i procurarà assignar zones als especialistes d'Audició i Llenguatge que:

a) Requereixen aproximadament el mateix nombre de sessions.

b) Tinguen una distribució similar d'alumnat amb necessitats de suport.

c) Que permeten fer efectives les sessions determinades per l'especialista seguint els criteris determinats anteriorment.

A l'hora d'organitzar la zona d'atenció, la direcció de l'SPE haurà de ponderar cadascú dels criteris anteriors en funció de les modalitats d'atenció a l'alumnat, que seran les següents:

Programes de competència oral

Programes d'estimulació i desenvolupament del llenguatge oral en 2n cicle d'infantil. Tenen la finalitat de previndre les dificultats del llenguatge i/o la parla més comuns (retard simple del llenguatge, dislàlia, disfemia i disfonia) i donar suport a l'alumnat que presenta aquestes dificultats.

Programes per al desenvolupament de la competència lingüística organitzats en els centres amb l'objectiu de donar una resposta inclusiva a les necessitats de l'alumnat dins de l'aula ordinària col·laborant amb el professorat en el seu disseny, desenvolupament i avaluació.

Directa

Atenció personalitzada a l'alumnat d'infantil, primària i secundària en xicotet grup i/o individual, dins i fora de l'aula ordinària, per a desenvolupar els programes individualitzats segons les orientacions de l'informe psicopedagògic i els criteris acord la intensitat del suport i l'assignació de sessions del punt 4.

Indirecta

Orientació i assessorament del professorat i/o les famílies de pautes a seguir i/o programes d'estimulació oral de caire preventiu i que donen resposta inclusiva perquè l'alumnat amb necessitat de suport desenvolupe la seua competència lingüística i supere les dificultats del llenguatge i/o de la parla.



5. En l'assignació del personal de l'especialitat de treball social -a més dels criteris generals indicats als punts 1 i 2– caldrà considerar que la distribució horària dels treballadors i de les treballadores socials podrà tindre un caràcter més flexible en funció del nombre de centres a atendre per cada professional, a la freqüència d'intervenció, a les necessitats de coordinació amb altres serveis socioeducatius de la zona i a les activitats pròpies derivades de les seues funcions específiques.



Mapa web