Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 9 de juliol de 2018, del secretari autonòmic de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, per la qual es dóna publicitat al Pacte de la Mesa Sectorial de Funció Pública, sobre millora de les condicions de treball del personal educador d'educació infantil. [2018/7060]

(DOGV núm. 8343 de 20.07.2018) Ref. Base de dades 007086/2018




El 3 de juliol de 2018, en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Funció Pública, es va signar entre l'Administració de la Generalitat i les organitzacions sindicals allí representades, el Pacte sobre millora de les condicions de treball del personal educador d'educació infantil.

Per la seua banda, en la reunió de la Comissió d'Interpretació, Vigilància i Estudi del II Conveni col·lectiu del personal laboral al servei de l'Administració autonòmica (CIVE), de la mateixa data, es va prendre l'acord d'adhesió al que estableix el referit Pacte de la Mesa Sectorial de Funció Pública, per a la seua aplicació al personal laboral que preste serveis en l'Administració de la Generalitat, en concret el personal no docent, d'atenció directa, educadores i educadors d'educació infantil, en centres escolars públics no universitaris.



Per tot això, atenent al que estableix l'apartat cinqué de l'esmentat Pacte, que n'ordena la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i de conformitat amb allò que disposa l'article 38.6, del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, resolc:



La publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, del Pacte de la Mesa Sectorial de Funció Pública, sobre millora de les condicions de treball del personal educador d'educació infantil, subscrit el 3 de juliol de 2018.



València, 9 de juliol de 2018.– El secretari autonòmic de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques: Ferran Puchades Vila.





Pacte de la Mesa Sectorial de Funció Pública sobre millora de les condicions de treball del personal educador d'educació infantil



Reunides a València, a 3 de juliol de dos mil dihuit, en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Funció Pública, les representacions de l'Administració de la Generalitat i de les organitzacions sindicals, a l'empara del que s'estableix a l'article 33 i concordants del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic (TREBEP) i a l'article 154 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana,



Manifesten

La Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana (LOGFVP), remet a la regulació reglamentària determinades matèries que suposen les fonts de la prestació de serveis i l'iter de la vida administrativa del personal funcionari de l'Administració de la Generalitat, com és el personal no docent d'atenció directa professional d'alumnat als centres escolars públics no universitaris (educadores i educadors d'educació infantil).



El Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal al servei de l'Administració del Consell, constitueix la normativa existent sobre jornada, horari, permisos i vacances del personal al servei de l'Administració de la Generalitat, el Decret 56/2013, de 13 de maig, del Consell, pel qual s'estableixen els criteris generals per la classificació dels llocs de treball, i el procediment d'elaboració i aprovació de les relacions de llocs de treball de l'Administració de la Generalitat i el Decret 3/2017, de 13 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció, provisió de llocs de treball i mobilitat del personal de la funció pública valenciana, constitueixen les normes reglamentàries que afecten a tot el personal funcionari de l'Administració de la Generalitat i, per tant, al personal que ens ocupa en el present Pacte.



Les condicions de treball del personal no docent d'atenció directa professional d'alumnat als centres escolars públics no universitaris (educadores i educadors d'educació infantil), que es recullen en el present Pacte han estat fruit d'una llarga i complexa negociació duta a terme en la Mesa Tècnica d'Educació depenent de la Mesa Sectorial de Funció Pública, prevista a la disposició addicional primera del Decret 56/2013, de 13 de maig, del Consell, pel qual s'estableixen els criteris generals per la classificació dels llocs de treball, i el procediment d'elaboració i aprovació de les relacions de llocs de treball de l'Administració de la Generalitat.



L'objectiu d'aquesta negociació ha estat fixar, concretar i aclarir qüestions com les funcions i tasques d'aquest personal, la jornada laboral, la formació, les itineràncies, la classificació i adscripció dels llocs de treball, les peculiaritats de la selecció i provisió, així com la creació d'una Comissió Mixta de Mediació a l'efecte de la qual es publicà la Resolució d'1 de febrer de 2017, de la Direcció General de Funció Pública i la Direcció General de Centres i Personal Docent, per la qual es crea la Comissió Mixta de Mediació en els conflictes relatius a les condicions de treball del personal gestionat per la Direcció General de Funció Pública que presta serveis als centres docents públics no universitaris (DOGV 7987, 24.02.2017).

S'ha tractat de determinar, entre altres aspectes, l'aplicació del Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal al servei de l'Administració del Consell que estableix al seu article 11 els requisits i el procediment per l'aprovació de l'horari de treball del personal els serveis del qual no són d'índole burocràtica i es presten als centres docents no universitaris.



S'han concretat les funcions i tasques pròpies del personal educador d'educació infantil per l'atenció directa i professional de l'alumnat als centres docents públics de la Comunitat Valenciana. Atenent a aquestes funcions s'ha fet necessari establir criteris de distribució de tasques dintre de la jornada laboral que permeten l'atenció de les diverses funcions marcades.

La negociació tècnica s'ha dut a terme amb la finalitat d'evitar situacions de discrepàncies i conflictes, aconseguir que el servei públic siga prestat de la manera més eficaç i eficient, i que el personal empleat públic realitze la seua activitat en un clima de confort laboral.



En conseqüència, fruit de les negociacions dutes a terme entre l'Administració i les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Funció Pública, es signa el present



Pacte



Primer. Àmbit del Pacte

1. Àmbit personal

El Pacte serà aplicable al personal funcionari que presta serveis en l'Administració de la Generalitat, en concret al personal no docent, d'atenció directa, educadores i educadors d'educació infantil, en centres escolars públics no universitaris, les condicions de treball del qual s'acorden amb els seus representants sindicals en la Mesa Sectorial de Funció Pública.

2. Àmbit funcional

El present Pacte es refereix a les matèries que s'especifiquen en el mateix i que han estat objecte de negociació d'acord als articles 37 i 38 del TREBEP i l'article 154 de la LOGFPV.

3. Àmbit territorial

L'àmbit territorial està referit a tots i cadascun dels centres i unitats de l'Administració de la Generalitat en què presta serveis el personal inclòs en l'àmbit d'aplicació d'aquest Pacte.



Segon. Període de vigència del Pacte

El Pacte estarà vigent des de la seua aprovació en la Mesa Sectorial de Funció Pública, sense perjudici d'allò que s'estableix a l'article 38.10 del TREBEP, i en els termes que preveu l'apartat 11, de l'esmentat article 38 del mateix text legal.



Tercer. Objecte del Pacte

1. Funcions i tasques pel personal educador d'educació infantil



1. Executar o col·laborar, amb la resta de professionals del centre que intervinguen en l'acció educativa, en l'execució de les tasques educatives programades (desplegament curricular, salut i higiene personal, etc.), segons siga el cas.

2. Atendre directament els xiquets i xiquetes, mitjançant el desenvolupament de les línies pedagògiques bàsiques planificades pel centre i elaborar o participar, en les programacions didàctiques i en el desenvolupament de les activitats ordinàries, en col·laboració amb la resta de professionals del centre que intervinguen en l'acció educativa.

3. Fer el seguiment de les activitats complementàries de caràcter formatiu que es realitzen dins de la jornada escolar, en col·laboració amb la resta de professionals del centre que intervinguen en l'acció educativa.

4. Elaborar, en col·laboració amb altres professionals, informes i documentació de les activitats relacionades amb el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'alumnat.

5. Participar en l'elaboració, el seguiment i la revisió de la documentació de gestió pedagògica del centre (projecte educatiu, programació general, memòries, etc.) i el Pla d'Actuació personalitzat de l'alumnat.

6. Realitzar, en col·laboració amb la resta de professionals del centre, si és el cas, l'acollida i el comiat dels xiquets i les xiquetes i el control constant del seu benestar en cada activitat.

7. Tenir cura constant, en col·laboració amb la resta de professionals del centre, dels xiquets i les xiquetes al seu càrrec.

8. Fer el seguiment de l'alumnat en les activitats d'alimentació, higiene i descans, en col·laboració amb altres professionals, si és el cas, dins la franja horària de menjador.

9. Atendre l'alumnat durant el període lectiu en les tasques d'higiene i hàbits d'alimentació.

10. Mantenir una relació fluïda amb les famílies de l'alumnat per mitjà d'entrevistes inicials, informes trimestrals, reunions particulars o específiques, etc., conjuntament amb el tutor o la tutora de l'aula.

11. Coordinar-se i participar en reunions amb el personal docent dels centres d'educació infantil i primària de l'entorn per tal d'afavorir la promoció del seu alumnat.

12. Elaborar, organitzar i mantenir el material educatiu del centre, en col·laboració amb la resta de professionals del centre.

13. Participar en les sessions de coordinació de l'equip multidisciplinari de l'alumnat en què intervenen en temps coincident.

14. Realitzar, en col·laboració amb altres professionals del centre, l'avaluació de l'alumnat.

2. Jornada laboral

2.1. La jornada del personal es realitzarà calculant-la en còmput anual d'acord amb el que estableix l'article 6 del Decret 175/2006. La distribució horària es realitzarà en dies lectius. En cas d'haver-hi un excés de jornada s'entendrà realitzada, amb caràcter general, en el mes de juliol, és a dir, en període no lectiu.

Quan l'excés horari afecte a personal funcionari interí per períodes inferiors al curs escolar, aquest excés li serà compensat abans de finalitzar el seu nomenament.

2.2. En el cas que el còmput anual de la jornada siga inferior a l'establida segons el càlcul de l'article 6 del Decret 175/2006, l'educador o l'educadora haurà de compensar-la, en la primera quinzena del mes de juliol, sempre que siga possible i sense perjudici de la seua compensació en tot cas, amb la finalitat de realitzar tasques, presencials o no, que dins de les seues funcions s'indiquen per la direcció del centre, computant-se així mateix les tasques formatives, organitzatives i de coordinació pròpies del seu lloc de treball.

Durant el mes de juliol, el personal educador realitzarà tasques presencials o no presencials relacionades amb les seues funcions, així com tasques formatives o d'organització pròpies del seu lloc de treball.

L'educador o l'educadora podrà compensar l'assistència a accions formatives dels Plans de Formació de l'Institut Valencià d'Administració Pública, de l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut (EVES) i de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació (SAEI) o cursos impartits al propi centre escolar, fora de l'horari d'atenció a l'alumnat, formació que computarà com a temps efectivament treballat amb caràcter general.

2.3. L'educador o l'educadora haurà de complir el còmput anual d'hores establit en la normativa vigent, tenint en compte el que disposa l'article 10 del Decret 175/2006, sense que en cap cas puga excedir del còmput de l'horari anual que estableix de forma general l'article 6. No obstant això, els dies addicionals de vacances i d'assumptes propis vinculats a l'antiguitat i els dies compensatoris previstos en la normativa vigent, seran descomptats de la jornada anual a realitzar per cada educador o educadora.

3. Criteris informadors per l'elaboració de la distribució de la jornada

3.1. La distribució de la jornada compren el període temporal de l'1 de setembre al 31 de juliol, havent d'omplir-se segons els models recollits a l'annex I, amb la signatura de la direcció del centre i el rebut de les educadores o educadors, fent-se constar, si és el cas, per part de la direcció del centre, el rebuig de la recepció de la notificació.



3.2. La distribució de la jornada aplicable al treball que exerceix el personal educador es desenvoluparà durant la jornada escolar dels centres educatius públics on presten els seus serveis, i garantirà, en tot cas, la seua presència en el centre dins de l'horari escolar mentre assistisca l'alumnat l'atenció del qual té encomanada.

La jornada que corresponga realitzar al personal, de conformitat amb el que preveu el Decret 175/2006, s'adaptarà a l'horari del centre al que estiga adscrit i es realitzarà amb caràcter general de dilluns a divendres entre les 8 i les 17 hores. Els llocs de treball als quals es refereix l'article 4.1 de l'esmentat decret no podran superar 8 hores diàries. Si el personal educador, complint aquest horari sobrepassa el còmput anual establert l'article 6 de l'esmentat decret, es classificarà el seu lloc d'acord amb el que preveu l'apartat 4.2. del decret.

En cas d'haver-hi diverses educadores o educadors d'educació infantil, la direcció del centre organitzarà els torns necessaris per reduir, en tant que siga possible, l'excés de jornada que no siga conjuntural, garantint en tot cas la correcta atenció al servei públic (també tenint en compte les activitats complementàries de la jornada continuada).



La jornada de treball serà computada com a jornada continuada en tot cas.

3.3. L'horari s'adaptarà a les característiques i necessitats de la prestació del servei públic dels centres i llocs de treball, sense perjudici de tot això, hauran de garantir-se, segons s'estableix en l'article 17 del Decret 175/2006:

– Una pausa diària de 30 minuts de descans del personal, entre les 10.00 i les 12.00 hores, computable com a treball efectiu.

– En cas d'haver-hi diverses educadores o educadors d'educació infantil interessats en la mateixa opció de pausa, la direcció del centre organitzarà els torns necessaris per garantir la correcta atenció al servei públic.

– En el cas d'existir només un educador o educadora d'educació infantil al centre, la direcció del centre organitzarà els torns necessaris entre els professionals del centre per garantir l'atenció al servei públic.



El personal que finalitze la seua jornada més tard de les 15.30 hores disposarà d'una pausa per a descansar i menjar entre 45 i 60 minuts, d'acord amb la planificació del centre, que es computarà com a jornada efectivament treballada. El temps previst en aquest apartat es podrà unir a la pausa de 30 minuts en el cas d'acord entre el treballador o treballadora i la direcció del centre.

3.4. En la distribució de la jornada diària es disposarà per cada educador o educadora del temps necessari per a realitzar les tasques corresponents al seu lloc de treball.

Per tots aquests motius, en la distribució de la jornada es tindran en compte els següents temps i tasques:

a) Desenvolupament de les funcions pròpies de l'atenció directa de l'alumnat en l'horari lectiu que corresponga d'acord amb les línies pedagògiques planificades pel centre i el pla d'actuació personalitzat de l'alumnat.

b) Elaboració d'informes i documentació referits a l'alumnat i a la gestió pedagògica del centre, organització i manteniment del material educatiu, comunicació amb les famílies de l'alumnat i participació en reunions de coordinació en temps coincident amb la resta de professionals que intervenen en l'atenció de l'alumnat, per a la qual cosa es destinarà entre 45 i 60 minuts dins de la jornada laboral diària que es podran computar setmanalment. Aquest temps no té caràcter subsidiari pel fet que és fonamental per garantir una intervenció educativa ajustada i de qualitat. Aquest temps, acumulat a la pausa per a dinar, serà de 105 minuts.

c) Fer el seguiment de l'alumnat, l'atenció del qual té encomanada, en horari escolar durant el temps del menjador escolar d'acord amb el projecte del menjador i en el desenvolupament de les activitats complementàries, procurant en tot cas la dedicació màxima diària d'1 hora i 15 minuts. Açò no suposa en cap cas que el personal educador compte per a la ratio, ni exercisca de monitor de menjador ni de monitor d'activitats complementàries.

La jornada ordinària setmanal del personal educador d'educació infantil es distribuirà de la següent manera:

– 25 hores d'atenció directa a l'alumnat en horari lectiu.

– 8 hores i 45 minuts que es distribuiran entre les tasques de coordinació i les pauses per dinar de conformitat amb el que disposa l'apartat b anterior.

– Fins un màxim de 6 hores i 15 minuts per fer el seguiment de l'alumnat.

4. Procediment per a l'aprovació de la distribució de la jornada

4.1. La direcció de cada centre remetrà a la direcció territorial, en els terminis prèviament establits per cada direcció territorial i que hauran de ser anteriors al 15 de juny, una proposta de distribució de la jornada del personal inclòs en l'àmbit d'aplicació d'aquest Pacte, atenent als criteris anteriors i d'acord amb l'annex I. La Direcció Territorial enviarà als centres on s'adjudiquen llocs de nova creació en el termini de 10 dies naturals el pacte per a la confecció de la proposta de distribució de jornada.

4.2. La proposta de distribució de la jornada haurà de ser notificada a tot el personal, a l'efecte de la qual haurà de firmar el rebut de la mateixa. Cada proposta de distribució de jornada contindrà de forma detallada un desglossament de la jornada escolar segons s'estableix en el punt 3 anterior.

4.3. La corresponent direcció territorial analitzarà les propostes i proposarà la modificació de les que considere que no s'ajusten a dret en el termini de 10 dies naturals, a l'efecte de la qual la direcció del centre haurà de remetre una nova proposta en el termini de 3 dies naturals.



4.4. La direcció territorial posarà a disposició de las organitzacions sindicals les propostes remeses pels centres, una vegada esmenades perquè, en el termini màxim de 15 dies naturals, presenten, si és el cas, al·legacions davant la direcció territorial amb còpia dirigida a l'òrgan de la conselleria competent en matèria d'educació.

4.5. Quan les organitzacions sindicals no presenten al·legacions es considerarà que són conformes. La direcció territorial remetrà les propostes a la junta de personal, per a ser escoltada abans del 20 de juliol. Amb posterioritat cada direcció territorial aprovarà la distribució de la jornada abans del 31 de juliol, d'acord amb l'annex II.

4.6. Una vegada aprovada la distribució de la jornada, cada direcció territorial la remetrà als centres i requerirà a la direcció d'aquests perquè l'expose immediatament i de forma visible, junt amb la resta d'informació que s'indica a l'article 11.2.d del Decret 175/2006.

4.7. Quan les organitzacions sindicals presenten al·legacions a la distribució de la jornada, es considerarà que són disconformes i la direcció territorial corresponent les remetrà a la conselleria competent en matèria d'Educació per a la seua anàlisi.

4.8. Aquesta conselleria, una vegada analitzades les al·legacions esmentades, les elevarà a la Mesa Tècnica prevista en la disposició addicional primera, apartat 2 del Decret 56/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'estableixen els criteris generals per a la classificació dels llocs de treball i el procediment d'elaboració i d'aprovació de las relacions de llocs de treball de l'Administració de la Generalitat, amb la finalitat d'analitzar les distribucions de la jornada respecte de les quals hagueren discrepàncies, amb l'objecte d'aconseguir solucions consensuades.



4.9. La conselleria amb competències en educació remetrà a la direcció territorial la proposta de la distribució de la jornada, una vegada analitzada en la Mesa Tècnica perquè escoltada la junta de personal corresponent aprove la distribució de la jornada d'acord amb l'annex II i requerirà a la direcció dels centres perquè l'expose de forma visible, junt amb la resta d'informació que s'indica en l'article 11.2.d del Decret 175/2006.

4.10. Iniciat el curs escolar al qual corresponga la distribució de jornada aprovada, si en algun centre hi haguera circumstàncies que justificaren el canvi d'una determinada distribució de jornada, es procedirà a realitzar novament tot el procediment indicat en els apartats anteriors.



5. Formació

El personal educador d'educació infantil té dret a participar en les activitats de formació del centre que tenen relació amb les seues funcions, incorporant-se al projecte formatiu del centre.

L'IVAP inclourà anualment dintre del seu pla de formació accions formatives dissenyades i dirigides especialment per al personal educador d'educació infantil que s'impartiran en període no lectiu. S'impulsaran accions formatives per donar resposta a les necessitats d'actualització de les competències professionals d'aquest personal.

El personal educador d'educació infantil podrà participar en les accions formatives organitzades per l'Institut Valencià d'Administració Pública, l'Escola Valenciana d'Estudis de la Salut (EVES) i la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació (SAEI).

De conformitat amb el que preveu la Instrucció de 15 de juny de 2005 (DOGV 04.07.2005), de la Direcció General d'Administració Autonòmica, sobre anotació en el Registre de Personal de títols, diplomes i idiomes corresponents al personal al servei del Consell de la Generalitat, en el Registre de Personal s'anotaran els cursos de formació i perfeccionament de durada igual o superior a 15 hores que hagen sigut convocats o homologats per qualsevol centre o organisme oficial de formació d'empleats públics.

6. Classificació i titulació dels llocs de treball.

En l'actualitat tots els llocs d'educador d'educació infantil estan adscrits al subgrup C1, cos C1-04, Especialistes en Educació Infantil de l'Administració de la Generalitat, cos a què fa referència el present Pacte.

Per part de la Direcció General de Funció Pública s'està procedint a l'estudi i planificació d'un procés que permeta l'accés al grup B, Cos B-07, tècnic de gestió d'educació infantil de l'Administració de la Generalitat, d'aquells funcionaris i funcionàries integrats en el Cos C1-04, que estiguen en possessió del títol de tècnic o tècnica superior de formació professional, que comportarà la modificació de la classificació I funcions d'aquests llocs de treball.

7. Selecció i provisió

L'Administració inclourà en les ofertes públiques d'ocupació de 2018 i 2019 el màxim nombre de places de personal educador d'educació infantil que permeta la legislació vigent.

Els llocs de naturalesa no permanent seran excepcionals i vinculats generalment a projectes pilot. La modificació de la naturalesa no permanent dels llocs a permanent permetrà una major mobilitat voluntària del personal funcionari de carrera tant pel que fa a la provisió definitiva com a la provisió temporal.

Abans de l'inici de cada curs escolar, els llocs vacants s'oferiran al personal funcionari de carrera perquè puguen ocupar-los en comissió de serveis i els que queden vacants es cobriran per personal funcionari interí.

8. Comissió mixta de mediació

Quan el personal considere que els requeriments que se li efectuen per part de la direcció del centre, excedisquen de les previsions contingudes en aquest Pacte, podrà manifestar-ho per escrit davant el Servei de Relacions Sindicals de la Direcció General de Funció Pública o a través de les organitzacions sindicals en la seua representació, sol·licitant la intervenció de la Comissió Mixta de Mediació i aportant la documentació acreditativa, d'acord amb allò que s'ha establit en la resolució conjunta d'1 de febrer de 2017, de la Direcció General de Funció Pública i la Direcció General de Centres i Personal Docent, per la qual es crea la Comissió Mixta de Mediació en els conflictes relatius a les condicions de treball del personal gestionat per la Direcció General de Funció Pública que presta serveis en centres docents públics no universitaris.





Quart. Comissió de seguiment

1. Les conselleries competents en matèria d'Educació i Funció Pública i els sindicats signataris constituiran una comissió paritària de seguiment del Pacte amb la finalitat d'interpretar i vetlar pel compliment d'aquest. En particular, la comissió atendrà els dubtes que de l'aplicació de l'acord es generen.

2. La comissió es reunirà amb caràcter ordinari, almenys, dues vegades a l'any i amb caràcter extraordinari quan les circumstàncies així ho facen necessari o ho sol·licite algun dels sindicats signataris o l'administració.



Cinqué. Publicitat del Pacte

El present Pacte, una vegada signat, es remetrà al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana per a la seua publicació.



València, 3 de juliol de 2018



Per la Generalitat,

El secretari autonòmic de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques i president de la Mesa Sectorial de Funció Pública: Ferran Puchades Vila.



Per les organitzacions sindicals,

Per UGT-PV: Gonzalo Fernández Martínez.

Per CSI·F: Julio Tamayo Muñoz.

Per INTERSINDICAL: Cristina Costart Tafalla.

Per CCOO-PV: José Cloquell Mascarell.

Mapa web