Ficha docv

Ficha docv









ACORD d'11 de juliol de 2018, del Consell de la Sindicatura de Comptes, que aprova la instrucció relativa al subministrament d'informació sobre la contractació de les entitats del sector públic valencià. [2018/7083]

(DOGV núm. 8341 de 18.07.2018) Ref. Base de dades 007000/2018




Per Acord de 14 de gener de 2016, el Consell de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana va aprovar la Instrucció relativa al subministrament d'informació sobre contractació de les entitats del sector públic valencià, tant l'autonòmic com el local (DOGV 7705, 26.01.2016).

La dita instrucció es veu afectada, en el seu contingut, per la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, que van ser publicades en el BOE núm. 272, de 9 de novembre de 2017, amb entrada en vigor el 9 de març de 2018, d'acord amb el que preveu la disposició final setzena.

La referida disposició legal introdueix novetats importants en matèria de contractació del sector públic, i entre aquestes també hi ha canvis que afecten la remissió d'informació contractual a les institucions de control extern. En concret, l'article 335 estableix el següent:



1. Dins dels tres mesos següents a la formalització del contracte, per a l'exercici de la funció fiscalitzadora, s'haurà de trametre al Tribunal de Comptes o òrgan extern de fiscalització de la comunitat autònoma una còpia certificada del document en el qual s'haguera formalitzat aquell, acompanyada d'un extracte de l'expedient del qual es derive, sempre que el preu d'adjudicació del contracte o en el cas d'acords marc, el valor estimat excedisca de 600.000 euros si es tracta d'obres, concessions d'obres, concessions de serveis i acords marc; de 450.000 euros si es tracta de subministraments; i de 150.000 euros si es tracta de serveis i de contractes administratius especials.

Així mateix, seran objecte de remissió al Tribunal de Comptes o òrgan extern de fiscalització de la comunitat autònoma la còpia certificada i l'extracte de l'expedient als quals es refereix el paràgraf anterior, relatius als contractes basats en un acord marc i als contractes específics celebrats en el marc d'un sistema dinàmic d'adquisició, sempre que el preu d'adjudicació del contracte excedisca, en funció de la seua naturalesa, de les quanties assenyalades en l'esmentat paràgraf.

A més a més, es remetrà una relació de la resta de contractes celebrats, inclosos els contractes menors, llevat d'aquells que amb un import inferior a cinc-mil euros es satisfacen a través del sistema d'acompte de caixa fixa o un altre sistema similar per a realitzar pagaments menors, on es consignarà la identitat de l'adjudicatari, l'objecte del contracte i la seua quantia. Les dites relacions les ordenarà l'adjudicatari. Aquesta remissió la podrà realitzar directament per via electrònica per la Plataforma de contractació on tinga ubicat el seu perfil de contractant el corresponent òrgan de contractació.

2. Igualment es comunicaran al Tribunal de Comptes o òrgan extern de fiscalització de la comunitat autònoma les modificacions, pròrrogues o variacions de terminis, les variacions de preu i l'import final, la nul·litat i l'extinció normal o anormal dels contractes indicats.



3. El disposat en els dos apartats anteriors s'entendrà sense perjudici de les facultats del Tribunal de Comptes o, en el seu cas, dels corresponents òrgans de fiscalització externs de les comunitats autònomes, per a reclamar totes aquelles dades, documents i antecedents que estime pert

inents en relació amb els contractes de qualsevol naturalesa i quantia.

4. Les comunicacions a què es refereix aquest article les efectuarà l'òrgan de contractació en l'àmbit de l'Administració General de l'Estat i d'entitats del sector públic que en depenguen.

5. La forma i el procediment per a fer efectives les remissions a què es refereix el present article el podrà determinar el Tribunal de Comptes o òrgan extern de Fiscalització de la comunitat autònoma mitjançant les corresponents instruccions.

A la vista del que disposa el precepte transcrit, s'ha elaborat una nova instrucció amb l'objecte d'adaptar el seu contingut a la nova regulació legal. En realitzar aquesta adaptació, s'ha tingut en compte també la nova definició del sector públic valencià que s'ha introduït en la Llei de Sindicatura de Comptes, a través de la modificació legal duta a cap per la Llei 16/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat (DOGV 8169, 14.11.2017).



En virtut d'això, el Consell de la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana, en exercici de les funcions que li atribueixen els articles 7.c), 11.1.a) i 19.a) de la seua Llei reguladora, en la seua reunió de data 11 de juliol de 2018, aprova la següent instrucció i la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el Butlletí Oficial de Les Corts:



Article 1. Objecte

Aquesta instrucció té per objecte regular la informació contractual que hauran de remetre a la Sindicatura de Comptes de la Comunitat Valenciana els òrgans de contractació de les entitats que integren el sector públic valencià.



Article 2. Àmbit d'aplicació

1. El sector públic valencià, als efectes de la present instrucció, està format pel sector públic local, que consta de l'Administració local de la Comunitat Valenciana i les entitats que en depenen; i pel sector públic autonòmic, que engloba l'Administració de la Generalitat, les universitats públiques valencianes i la resta d'entitats i institucions previstes en l'article 2.1 de la Llei de Sindicatura de Comptes.

2. La informació contractual de Les Corts es facilitarà a la Sindicatura de Comptes d'acord amb el que disposa l'article 6, apartat 2, de la Llei 6/1985, d'11 de maig, de Sindicatura de Comptes.



Article 3. Compliment per part de les entitats del sector públic autonòmic de l'obligació de remetre la relació anual de contractes

1. Obligació de remissió de les relacions de contractes: anualment, les entitats del sector públic autonòmic remetran relacions certificades dels contractes formalitzats o celebrats durant l'exercici anterior, tot i que la seua execució es realitze en exercicis posteriors. La certificació haurà d'efectuar-la el titular del lloc o càrrec que cada entitat hi designe als efectes.

2. Termini de remissió: les relacions anuals dels contractes, celebrats en l'exercici precedent, es remetran a la Sindicatura de Comptes abans de finalitzar el mes de febrer de l'exercici següent.

3. Contractes inclosos: la relació anual de contractes haurà de comprendre tots els contractes i acords marc que s'hagen formalitzat o celebrat en l'exercici anterior. En aquesta relació s'inclouran els contractes menors llevat d'aquells que, amb un import inferior a 5.000 euros (IVA inclòs), se satisfacen a través del sistema d'acompte de caixa fixa o algun altre de similar per a realitzar pagaments menors. Aquesta relació s'ordenarà per adjudicatari.

En el supòsit que no s'hagués celebrat cap acord marc o contracte que haja de ser inclòs en aquesta relació, d'acord amb l'establit en el paràgraf anterior, es farà constar aquesta circumstància mitjançant comunicació negativa, que es remetrà dins del termini previst en l'apartat 2 d'aquest article.

4. Forma de la remissió: les entitats del sector públic autonòmic remetran la relació anual telemàticament i hi introduiran les dades requerides en l'aplicació informàtica ubicada en l'adreça electrònica https://www.sindicom.gva.es/web/valencia.nsf/menu/seu_electronica.

Les entitats del sector públic autonòmic que hagen comunicat tots els contractes a què es refereix l'apartat 3 d'aquest article al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat, serà suficient amb què certifiquen aquesta circumstància, d'acord amb el model que figura en l'adreça electrònica expressada. En el cas que tots o alguns dels referits contractes no s'hagueren comunicat al dit registre, hauran d'acomplir íntegrament la relació de contractes de la forma prevista en els paràgrafs anteriors d'aquest apartat.

5. Contingut de la informació que s'ha de remetre: la informació contindrà, entre d'altres, les dades relatives a l'entitat i òrgan contractant, i les bàsiques del contracte o les seues modificacions, descriptives de l'objecte, procediment, adjudicatari, publicitat, preu i termini.

6. Per a uniformar el criteri que s'ha de seguir en la inclusió dels contractes en l'esmentada relació anual, s'atendrà a l'any de la seua formalització, per la qual cosa la relació certificada haurà de contenir tots aquells contractes que hagueren sigut formalitzats en l'exercici de referència, tot i que la seua execució es realitzara en l'exercici següent. En els contractes basats en un acord marc i en els contractes específics d'un sistema dinàmic d'adquisició que no hagen sigut formalitzats –en no ser exigible la seua formalització segons l'article 153.1 de l'LCSP– el criteri que s'ha de seguir serà el de la data d'adjudicació. Per als contractes menors, en defecte de formalització, s'atendrà a la data d'aprovació de la despesa.



Article 4. Informació que han de remetre les entitats del sector públic autonòmic sobre els contractes que superen els llindars assenyalats en l'article 335 de l'LCSP

1. Les entitats del sector públic autonòmic també hauran de remetre, abans dels tres mesos següents a la formalització del contracte, la informació contractual a què es refereix l'apartat 2 del present article, en els supòsits següents:

a) Contractes d'obres, concessions d'obres i concessions de serveis el preu d'adjudicació dels quals excedisca de 600.000 euros (IVA inclòs).

b) Contractes de subministrament de quantia superior a 450.000 euros (IVA inclòs).

c) Contractes de serveis i contractes administratius especials de quantia superior a 150.000 euros (IVA inclòs).

d) Acords marc el valor estimat dels quals excedisca 600.000 euros (IVA exclòs).

e) Contractes basats en un acord marc i contractes específics celebrats en el marc d'un sistema dinàmic de contractació, sempre que el preu d'adjudicació del contracte excedisca, en funció de la seua naturalesa, de les quanties assenyalades en les lletres a), b) i c) d'aquest article.

2. L'extracte de l'expedient es remetrà telemàticament i s'introduiran les dades requerides en l'aplicació informàtica que figura en l'adreça electrònica https://www.sindicom.gva.es/web/valencia.nsf/menu/seu_electronica. S'hi adjuntarà un PDF del contracte o acord marc, sense annexos ni documents complementaris.

3. De la mateixa manera es comunicaran, abans que transcórreguen tres mesos, les incidències que s'hi produïsquen.

4. Així mateix, s'enviarà la informació contractual prevista en l'apartat 2 d'aquest article pel que fa a aquells contractes que, pel seu import inicial, no hagueren sigut remesos en compliment de l'article 335 de l'LCSP, però que hagueren sigut objecte de modificacions posteriors a la seua celebració que, aïlladament o conjuntament, elevaren el preu total del contracte per damunt dels límits assenyalats en l'apartat 1, per a cada tipus de contracte. Als efectes, es remetrà el contracte original i tot seguit es tramitarà la modificació o modificacions produïdes com una o més incidències, tot això d'acord amb el que preveu aquest article.



Article 5. Efectes de la remissió

La remissió de la informació prevista en els articles 3 i 4 d'aquesta instrucció, a través dels procediments telemàtics que s'hi regulen, tindrà efecte davant aquesta Sindicatura de Comptes. Aquesta informació, així remesa, quedarà a disposició del Tribunal de Comptes, a fi de complir el que estableix l'article 335 de l'LCSP, l'article 40.2 de la Llei de funcionament del Tribunal de Comptes i en les instruccions d'aquest últim sobre remissió dels extractes dels expedients de contractació i de les relacions anuals dels contractes.



Article 6. Contractes de subministraments i serveis en funció de les necessitats

Quan el preu només s'haguera formulat en preus unitaris, s'entendrà per import d'adjudicació del contracte el pressupost màxim (IVA inclòs). Si no n'hi ha, es tindrà en compte el valor estimat del contracte.





Article 7. Expedients de contractació que donen lloc a distints contractes i acords marc

1. Als efectes del que disposen els articles 3 i 4 d'aquesta instrucció, en els expedients de contractació que donen lloc a múltiples adjudicataris i, per tant, a múltiples contractes per l'existència de lots o partides, es tindrà en compte l'import agregat de tots els lots que integren l'expedient.

2. En el cas dels acords marc s'atendrà el valor estimat, per a la qual cosa es tindrà en compte el valor màxim estimat (IVA exclòs) del conjunt de contractes

previstos durant la durada total dels dits acords marc.



Article 8. Requeriment d'una altra documentació

Amb independència de la informació assenyalada en el model que figura en l'annex d'aquesta instrucció, la Sindicatura podrà requerir l'enviament de la documentació addicional en relació amb qualsevol contracte celebrat. Aquest requeriment haurà de ser atés en els termes i terminis en què s'haguera plantejat.



Article 9. Requisits d'enviament

El procediment de remissió telemàtica de la informació contractual s'ajustarà als estàndards establits en la legislació vigent.



Article 10. Remissió d'informació contractual per part de les entitats del sector públic local

Les entitats del sector públic local remetran la relació anual de contractes i els extractes dels expedients de contractació per procediment telemàtic, a través de les aplicacions informàtiques ubicades en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals, en l'adreça electrònica www.rendiciondecuentas.es, d'acord amb el que preveu la instrucció corresponent del Tribunal de Comptes.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única

1. L'article 3 d'aquesta instrucció, que regula la relació anual de contractes en el sector públic autonòmic, pel que fa als contractes menors i als acords marc, serà aplicable als que siguen formalitzats a partir del 9 de març de 2018, atés que abans de l'entrada en vigor de la nova LCSP no era preceptiva la seua inclusió en la dita relació.



2. Els acords marc que formalitze el sector públic autonòmic a partir del 9 de març de 2018, així com les incidències que es produïsquen en la seua execució, se subjectaran al que disposa l'article 4 d'aquesta instrucció. En el cas que els dits acords marc i incidències s'hagen formalitzat o produït durant el període que hi ha entre la data d'entrada en vigor de l'LCSP i la corresponent a la present instrucció, serà aquesta última data la que es tindrà en compte per a començar a comptar el termini de tres mesos previst en l'article 4.1.

3. El règim transitori aplicable als contractes i acords marc del sector públic local serà el que establisca el Tribunal de Comptes en la seua instrucció.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desenvolupament i aplicació

Es faculta el síndic major per a dictar actes i adoptar les mesures que considere adients per a desenvolupar i aplicar el que disposa la present instrucció.



Segona. Entrada en vigor i derogació de la instrucció anterior

L'entrada en vigor d'aquesta instrucció es produirà el dia següent de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i quedarà sense efecte la Instrucció d'aquesta sindicatura de data 14 de gener de 2016 (DOGV 7705, 26.01.2016), sense perjudici del que estableix la disposició transitòria única.



València, 11 de juliol de 2018



El síndic major,

VICENT CUCARELLA TORMO

Mapa web