Ficha docv

Ficha docv









DECRET 98/2018, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'aproven les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de subvencions directes a famílies monoparentals, per a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut en 2018. [2018/7350]

(DOGV núm. 8346 de 25.07.2018) Ref. Base de dades 007222/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Ajudes
    Matèries: Salut pública



PREÀMBUL



La Llei 14/1986, de 25 d'abril, general de sanitat (LGS), té com a objectiu primordial establir l'estructura i el funcionament del sistema sanitari públic en el model polític i territorial que deriva de la Constitució, per a permetre que es faça efectiu el dret a la protecció de la salut reconegut en la mateixa.

La LGS reconeix com a titulars del dret a la protecció de la salut i a l'atenció sanitària tots els espanyols i els ciutadans estrangers que tinguen establida la seua residència en el territori nacional. Per això, estableix que els poders públics orientaran les seues polítiques de despesa sanitària amb vista a corregir desigualtats sanitàries i garantir la igualtat d'accés als serveis sanitaris públics en tot el territori espanyol, segons que disposen els articles 9.2 i 158.1 de la Constitució.



La Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut, té com objecte el d'establir el marc legal per a les accions de coordinació i cooperació de les administracions públiques sanitàries, de manera que es garantisca l'equitat, la qualitat i la participació social en el Sistema Nacional de Salut, així com la col·laboració activa d'aquest en la reducció de les desigualtats en salut, destacant com a principis generals la prestació universal en igualtat i evitant especialment tota discriminació entre dones i homes; la coordinació i la cooperació de les administracions públiques sanitàries per a la superació de les desigualtats en salut; i la prestació d'una atenció integral a la salut, comprensiva tant de la seua promoció com de la prevenció de malalties, de l'assistència i de la rehabilitació, procurant un alt nivell de qualitat.



La prestació farmacèutica constitueix un element principal en l'atenció a la salut, que les diverses modificacions operades entorn de la Llei 29/2006, en l'actualitat Reial decret legislatiu 1/2015, de 24 de juliol, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de garanties i ús racional dels medicaments i productes sanitaris, d'ara endavant TRLM, han anat configurant com una prestació universal.

L'Organització Mundial de la Salut considera que l'adherència terapèutica deficient causa complicacions mèdiques i psicosocials de la malaltia, redueix la qualitat de vida del col·lectiu de pacients i malgasta els recursos d'atenció de salut. Aquestes conseqüències directes minven la capacitat dels sistemes d'assistència sanitària de tot el món per a assolir les metes de salut de la població. La falta d'adherència al tractament farmacològic no té únicament un vessant individual sinó que també en té un de col·lectiu, i per tant la converteix en un problema de salut pública de primer ordre.

El Consell ha mamprés i desplegat una política de recuperació i ampliació de drets en matèria sanitària. Pel que fa a la prestació farmacèutica, ha aprovat subvencions directes destinades a compensar despeses relacionades amb la protecció de la salut durant els exercicis pressupostaris de 2016, 2017 i 2018. Els col·lectius de persones beneficiàries han sigut pensionistes amb rendes baixes, persones amb diversitat funcional i persones menors d'edat amb renda baixa, així com no registrades ni autoritzades a residir a Espanya.

L'any 2018 i així s'estableix en la Llei 22/2017, de 29 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018, s'amplia el pressupost per a combatre la pobresa farmacològica.

El col·lectiu al qual s'amplien amb aquest decret són les persones beneficiàries del títol de família monoparental expedit per la conselleria competent en matèria de famílies segons el que s'estableix en la normativa vigent en matèria de reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana.

Tal com posa de manifest l'Informe de l'estat de la pobresa. Seguiment de l'indicador de risc i exclusió social a Espanya 2008 – 2016. 7é Informe 2017. EAPN ESPAÑA:

1. Actualment pateixen manca material severa una de cada huit famílies monoparentals o monoparentals femenines. En l'estudi de la Privació Material Severa en funció del tipus de llar, destaca especialment la situació de les persones que viuen en llars monoparentals o monoparentals femenines, la taxa de les quals duplica àmpliament la d'aquelles compostes per dos persones adultes amb menors i triplica la d'aquelles llars amb dos adults i sense menors.

2. El 53,3 % de les llars monoparentals està en risc de pobresa o exclusió social, taxa que és igual a la de 2014 i la segona més alta des que es calcula l'indicador. És, amb diferència, la més alta de tots els tipus de llars i és quasi 20 punts percentuals superior a la taxa que suporten les famílies nuclears (dos adults amb un o més menors dependents).

3. La taxa de pobresa de les persones que viuen en llars monoparentals és del 42,2 %, xifra que és quasi el doble que la mitjana nacional i que suposa un increment de més de cinc punts percentuals respecte de l'any passat.

4. La prestació farmacèutica d'aquest col·lectiu està subjecta a copagament. El sistema d'aportació de les persones usuàries i beneficiàries en la prestació farmacèutica ambulatòria (Reial Decret llei 16/2012, de 20 d'abril) està recollit en l'article 102 del TRLM.

Per tant, les persones beneficiàries de la subvenció es troben en una situació real de necessitat, i aquesta situació econòmica afavoreix el no-inici de tractaments farmacològics prescrits per personal facultatiu i també d'abandó d'aquells.

És per tant, un risc inassumible mantindre col·lectius desfavorits, mereixedors d'especial empara constitucional, lluny del gaudi efectiu del dret a la prestació farmacèutica, ja que no hi ha possibilitat del gaudi parcial d'aquest dret a través de la seua mera enunciació formal. És a dir, sense accés als medicaments i als productes sanitaris de manera que tot pacient els reba i els utilitze de forma adequada a les seues necessitats clíniques i en les dosis precises segons els seus requeriments individuals, durant el període de temps adequat i amb la informació necessària per a fer-ne un ús correcte, no està garantit l'accés a la prestació farmacèutica i, per tant, es compromet el dret a la salut i a l'assistència sanitària recollit en l'article 43 i concordants de la Constitució.



Aquesta situació justifica l'adopció de mesures que eliminen els obstacles en l'accés al tractament mèdic i al restabliment de la salut. El mecanisme, la subvenció, ha permés millorar la taxa d'abandó dels tractaments en els col·lectius que actualment són subvencionats i garantir el tractament i restabliment de la salut a través de la prestació farmacèutica, eliminant els obstacles econòmics que el sistema d'aportació representa per a determinats col·lectius.



Per a accedir a la subvenció, les persones destinatàries han de tindre les condicions establides en el mateix decret, en concret les esmentades en l'article 3.

La Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector instrumental i subvencions, preveu en l'article 168.1.C la concessió directa, amb caràcter excepcional, de subvencions en casos en què s'acrediten raons d'interés públic, social o econòmic o humanitari, degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública.



En termes semblants es pronuncia la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, respecte del citat règim excepcional d'adjudicació directa, que no se subjecta als principis de publicitat i concurrència ni al procediment de concurrència competitiva.

Les subvencions que es concedisquen d'acord amb les bases generals d'aquest decret, no cal que siguen notificades a la Comissió Europea, perquè no reuneixen tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, ja que van dirigides a persones que no exerceixen activitat econòmica.



Per això, i en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 20 de juliol de 2018,





DECRETE



Article 1. Objecte de la convocatòria, àmbit d'aplicació i règim jurídic

1. Aquest decret té com a objecte aprovar les bases reguladores i la convocatòria per a la concessió de les subvencions directes d'interés sociosanitari destinades a facilitar l'adherència als tractaments mèdics prescrits pel personal del sistema sanitari públic, que estiguen subjectes a finançament públic, corresponents al període de l'exercici 2018.



2. Les subvencions s'han d'aplicar en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana als qui tinguen la condició de persones beneficiàries, segons aquest decret.

3. D'acord amb el que estableix l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, per les raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari, acreditades en aquest decret, les subvencions objecte d'aquest, tenen caràcter excepcional, per la qual cosa es concediran de forma directa a les persones beneficiàries.

4. En tot el no previst en el present decret s'ha d'aplicar el que s'estableix en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, i en els preceptes declarats bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei general de subvencions.

5. Respecte al procediment administratiu, s'aplica la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 2. Finançament

Les subvencions es concedeixen amb càrrec als pressupostos de la Generalitat per al 2018, secció 10, servei 02.92, programa pressupostari 412.25, capítol IV, línia pressupostària T0439000, amb import total màxim de 5.000.000 euros, fons que són de procedència i quantia propies de la Generalitat.



Article 3. Persones beneficiàries

1. Seran beneficiàries de les subvencions objecte de regulació d'aquest decret les persones que compleixen els requisits següents:

a) Tindre la condició de persona assegurada del Sistema Nacional de Salut (SNS) i disposar de targeta sanitària individual expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública

b) Tindre el títol de família monoparental expedit per la conselleria competent en diversitat familiar segons el que s'estableix en la normativa vigent en matèria de reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.

c) Tindre un nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000 euros anuals.

d) Ser resident a la Comunitat Valenciana.

2. No poden ser beneficiàries d'aquestes subvencions les persones en les quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en l'apartat 2 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a excepció del requisit previst en la lletra e), donada la naturalesa d'aquestes subvencions.



Article 4. Despeses subvencionables

Es consideren despeses subvencionables les quantitats abonades per tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic a les persones beneficiàries d'aquest decret i adquirits en establiments autoritzats de la Comunitat Valenciana, en l'exercici 2018.



Article 5. Procediment

1. La tramitació de l'expedient s'ha de fer d'ofici per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i pot sol·licitar, en aquest procediment, el seu reconeixement com a beneficiària la persona interessada mitjançant el model de sol·licitud normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, per si mateixes o a través de qui les represente legalment, amb la següent documentació adjunta:

a) El document d'identificació de la persona sol·licitant. En cas de menors emancipats, la certificació de la inscripció en el registre civil.



b) La targeta sanitària individual expedida per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública

c) El títol col·lectiu de reconeixement de família monoparental de conformitat amb la normativa vigent en matèria de reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.

d) Acreditació de nivell d'ingressos inferior a una base liquidable de 18.000 euros anuals, acreditat per la base imposable general de la declaració de la renda de l'exercici 2017 o bé la quantitat d'ingressos que indique el certificat emés per l'Agència Estatal d'Administració Tributària que reconeix la no obligació de presentar la declaració, referit a l'exercici 2017.

e) En el cas que la sol·licitud incloga reintegrament de despeses, documentació de les despeses corresponents als tractaments farmacològics subjectes a finançament públic, prescrits pel personal mèdic del Sistema Sanitari Públic a les persones beneficiàries d'aquest decret i model de domiciliació bancària, segons el model normalitzat que es troba disponible en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, www.san.gva.es, i en la guia PROP de la Generalitat www.prop.gva.es, llevat que el compte bancari estigués ja donat d'alta en la Generalitat.

2. D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en absència d'oposició expressa per part de la persona interessada en el corresponent model normalitzat de sol·licitud, l'òrgan gestor del procediment estarà autoritzat per a obtindre directament les dades dels documents indicats anteriorment. En cas de no autoritzar-ho, haurà d'aportar-los en els termes exigits per les normes reguladores del procediment (article16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques).



3. La sol·licitud contindrà declaració responsable de qui ho sol·licita que no està incursa en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiària, assenyalades en l'article 13 de Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

4. Les sol·licituds s'han de presentar en el centre de salut on estiga adscrita la persona interessada, i en el cas de no existir aquesta adscripció, s'han de presentar en els serveis territorials de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, situats a Alacant (c/ Girona, 26, CP 03001), Castelló de la Plana (c/ Hort dels Corders, 12, CP 12001) i València (Gran Via de Ferran el Catòlic, 74, CP 46008). Sense perjudici de qualsevol altra de les formes previstes en la legislació bàsica de procediment administratiu comú.

5. En cas d'enviament per correu certificat, la presentació de la sol·licitud en l'oficina de correus corresponent, haurà de fer-se en sobre obert, a fi que l'exemplar destinat a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública siga datat i segellat abans de ser certificat. En cas que la sol·licitud no estiga datada i segellada per l'oficina de correus corresponent, s'entendrà com a data vàlida de presentació aquella que aparega en l'entrada de registre de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública.

6. El termini de presentació de les sol·licituds va des de la data d'efectivitat d'aquest decret fins al 31 de desembre de 2018.



Article 6. Resolució i notificació del procediment

1. En el cas de sol·licitud per a la inclusió com a persona beneficiària en el procediment de concessió de les subvencions, la instrucció i resolució i, si escau, la denegació d'aquesta condició, s'atribueix segons el que es preveu en l'article 168.1.C, subapartat e de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, a la persona titular de la direcció territorial de Sanitat Universal i Salut Pública al que està adscrita la persona beneficiària, després de la tramitació procedent per la respectiva direcció territorial.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar tals expedients és de tres mesos, a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud.

3. Transcorregut el termini sense que haja recaigut resolució, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, de conformitat amb el que es preveu en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. La concessió i, si escau, la denegació de la condició de persona beneficiària i perceptora de la subvenció, en el cas d'identificació d'ofici de ser beneficiària, s'atribueix segons el que es preveu en l'article 168.1.C, subapartat e de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, a la direcció territorial de Sanitat Universal i Salut Pública a què està adscrita la persona beneficiària.

5. En aquests casos la notificació s'ha de fer mitjançant publicació en la pàgina web de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, www.san.gva.es, i en els diferents centres de salut. Així mateix, aquesta notificació serà posada en el seu coneixement a través del full de tractaments vigents.

6. La resolució de concessió produeix efectes des de l'endemà de la publicació del present decret en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sempre que la persona sol·licitant complisca en aquesta data els requisits establits en l'article 3. En un altre cas, els efectes es produiran des de la data en què complisca aquests requisits.



Article 7. Recursos

Contra la resolució que es dicte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs d'alçada davant la secretària autonòmica de Salut Pública i del Sistema Sanitari Públic, en la forma i amb els terminis establits en els articles 121 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre.



Article 8. Forma de pagament i justificació

1. S'estableixen dos procediments de pagament de les subvencions: l'abonament directe a l'entitat col·laboradora titular de l'establiment autoritzat o el reemborsament a la persona beneficiària.

2. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública ha d'acordar amb les entitats col·laboradores el procediment per a efectuar l'abonament directe, que s'instrumente a través d'un conveni de col·laboració.

3. El pagament de la subvenció a la persona beneficiària en els procediments de reemborsament s'ha de fer mitjançant justificació de l'import satisfet en concepte de tractaments farmacològics, tot això de conformitat amb el que s'estableix en l'article 171 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.

4. Respecte a la justificació de la despesa, de conformitat amb el que es preveu en l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, s'ha de fer mitjançant l'aportació per la persona beneficiària de les corresponents fulles de tractament i de les factures de la despesa efectuada.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Entrada en vigor

Aquest decret tindrà efectes des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segona. Recursos

D'acord amb l'article 168.1.C de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, aquest decret no té consideració de disposició de caràcter general.



Contra les bases regulades per aquest decret, que posen fi a la via administrativa, es pot interposar qualque recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar des de l'endemà de la publicació, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Castalla, 20 de juliol de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

ANA BARCELÓ CHICO

Mapa web