Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 d'agost de 2018, de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, de convocatòria de subvencions per a la lluita contra el mosquit tigre en l'exercici 2018. [2018/8064]

(DOGV núm. 8367 de 23.08.2018) Ref. Base de dades 008050/2018




L'Organització Mundial de la Salut recomana actuacions que promoguen i executen enèrgicament les mesures de control de vectors i les mesures apropiades de protecció personal a fi de reduir el risc d'exposició al virus del Zika.

L'espècie Aedes albopictus, coneguda vulgarment com «mosquit tigre», constitueix una de les seixanta-cinc espècies de mosquits que es troben presents al nostre país fins hui, té un període d'activitat molt variable segons les condicions climàtiques, i en la Comunitat Valenciana cal esperar l'activitat més gran del mosquit principalment entre els mesos de maig i novembre. El seu hàbitat més freqüent és l'urbà i periurbà, vinculat a la retenció de xicotetes quantitats d'aigua en els espais domèstics o confrontants. Les femelles posen les larves en les parets de recipients o xicotets espais amb aigua (per exemple, en l'àmbit domèstic, cubs, abeuradors per a animals, cendrers, pitxers o plats sota els tests).

En l'àmbit municipal cal vigilar els xicotets dipòsits on s'acumula l'aigua (com ara elements decoratius, estanys, etc.), les xarxes de sanejament, amb especial atenció als embornals, o els sistemes de reg, entre altres possibles focus de cria. El control del mosquit amb tractaments biocides en l'entorn urbà requereix la localització prèvia d'aquests focus i l'aplicació de tractaments locals en aquests seguint pautes establides. Aquesta tasca ha de ser desenvolupada per professionals capacitats i amb els corresponents permisos per a l'ús i aplicació de productes biocides.

La Generalitat ja ha desplegat dispositius per al control i prevenció d'aquest risc. La Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública realitza les activitats de vigilància epidemiològica i ambiental, de coordinació i assessorament tècnic a totes les institucions implicades en la lluita contra el mosquit tigre i d'informació i formació a la població i agents d'interés.

És necessari reforçar les accions desenvolupades actualment amb fons específics de la Generalitat destinats a cobrir els objectius per a la lluita contra el mosquit tigre que a continuació es descriuen presentant també les necessitats econòmiques estimades per a cobrir-los, per la qual cosa es fa necessari donar suport als tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis i mancomunitats més afectats i amb menys recursos, afrontant el problema a través de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (d'ara endavant, FVMP), en qualitat d'entitat col·laboradora.

La FVMP té entre les seues finalitats promoure, executar i donar suport a les iniciatives i activitats dirigides a millorar la qualitat de vida dels habitants de les entitats locals que la integren.

Segons les dades disponibles, són els municipis de la franja litoral i prelitoral de tota la Comunitat on amb major freqüència es descriu la presència del mosquit. Se sap que el tractament efectiu contra el mosquit tigre en els espais no domèstics radica principalment en tractaments dels embornals urbans. I s'ha estimat que un tractament eficient (mantingut regularment durant diferents períodes de l'any, en funció de la biologia del mosquit i de les condicions climatològiques), per a una població de 20.000 habitants, pot costar al voltant de 9.000 euros anuals.



Sobre la base d'aquesta estimació, es considera assignar una partida econòmica convenientment distribuïda entre els municipis afectats o amb major risc de colonització que contribuïsca de manera eficaç al control de la plaga en tota la Comunitat Valenciana.

Per tot això, la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública dóna suport als tractaments de lluita contra el mosquit tigre en els municipis més afectats i amb menys recursos, mitjançant els pressupostos de la Generalitat per a l'any 2018 dins del programa 413.10, codi de línia S0405000, afrontant el problema en col·laboració amb la FVMP com a entitat col·laboradora, d'acord amb l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual s'estableixen les bases reguladores de subvencions destinades al tractament de lluita contra el mosquit tigre en els municipis de la Comunitat Valenciana, directament o a través de les mancomunitats i consorcis en els quals estiguen integrats i el conveni de data 9 de juliol de 2018 per a la gestió de les subvencions relatives al tractament de lluita contra el mosquit tigre.

A aquest efecte, en el marc del procediment previst en l'article 168.1.c de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, les subvencions derivades de les actuacions previstes es finançaran a càrrec de l'aplicació pressupostaria 10.02.98.0000.413.10, amb la quantitat de 450.000,00 euros en concepte de subvenció als municipis per als tractaments contra el mosquit tigre, a càrrec dels pressupostos de la Generalitat.

En virtut del que s'ha exposat i de conformitat amb el que s'estableix en els articles 160.4.b i 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; amb l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i el conveni de data 9 de juliol de 2018, subscrit a aquest efecte amb la FVMP, resolc:



Primer. Objecte

Aquesta convocatòria té per objecte subvencionar als municipis de la Comunitat Valenciana la realització de la campanya per al control del mosquit tigre, que haurà d'efectuar-se necessàriament en l'any 2018.



D'acord amb el que s'estableix en aquesta convocatòria, es farà front a les despeses dels tractaments de lluita contra el mosquit tigre (Aedes albopictus) en els municipis de la Comunitat Valenciana en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector o amb major risc de ser-hi colonitzats. Aquests municipis hauran de complir els requisits establits en la clàusula segona d'aquesta convocatòria.





Segon. Finançament

1. Les subvencions previstes en la present convocatòria es finançaran a càrrec del programa pressupostari de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública 10.02.98.0000.413.10, del capítol IV, codi línia comptable S0405000, dels pressupostos de la Generalitat per a l'any 2018.

2. El total de les subvencions atorgades per a aquests projectes no podran superar la quantia màxima 450.000,00 €, en l'exercici pressupostari 2018.

 

Tercer. Beneficiaris, requisits i criteris de concessió

1. Beneficiaris

Podran accedir a les subvencions previstes en aquesta convocatòria els ajuntaments de la Comunitat Valenciana en els quals s'haja detectat la presència d'aquest vector (Aedes albopictus) o amb major risc de ser colonitzats per aquests. Aquestes subvencions aniran dirigides a la realització de la campanya per al control del mosquit tigre, que haurà d'efectuar-se necessàriament en l'any 2018.

La direcció general amb competències en matèria de salut pública de la Conselleria de Sanitat i Salut Pública comunicarà a la Federació Valenciana de Municipis i Províncies els municipis en els quals s'ha detectat la presència d'aquest vector.

Els beneficiaris de les subvencions hauran de reunir els requisits establits en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Les subvencions regulades en aquesta convocatòria seran compatibles amb qualsevol altra que per a la mateixa finalitat siga convocada per qualsevol administració o entitat pública o privada.

2. Requisits objectius de concessió

Per a la selecció i distribució de les subvencions entre els municipis de la Comunitat Valenciana beneficiaris, es tindran en compte els requisits següents:

a) Sol·licitud de la subvenció, annex I d'aquesta convocatòria, subscrita per l'alcalde president o l'alcaldessa presidenta de la corporació.

Si al llarg del període temporal que abasta aquesta convocatòria a l'ajuntament se li concediren subvencions per a la mateixa finalitat d'altres ens públics o privats, haurà de comunicar-ho a la FVMP i a la direcció general amb competències en matèria de salut pública.

b) El projecte tècnic d'actuació per a la realització de la campanya, mitjançant la presentació de l'annex II d'aquesta convocatòria incloent la informació següent proporcionada per part de l'empresa que realitzarà el tractament, en format (pdf):

b.1. Nom de l'empresa que realitza el tractament i NIF.

b.2. Pla cartogràfic del terme municipal, amb senyalització descriptiva de zones i punts a tractar.

b.3. Pla d'aplicació, incloent-hi calendari.

b.4. Documentació que acredite el compliment per part de l'empresa dels requisits següents:

b.4.1. Inscripció de l'empresa, de forma actualitzada, en el Registre Oficial d'Establiments i Serveis Biocides, segons l'Ordre SOC/3269/2006, del Ministeri de Sanitat i Consum, i el Decret 96/2004, d'11 de juny, del Consell de la Generalitat.

b.4.2. Disponibilitat per part de l'empresa de personal acreditat per a l'ús de biocides segons la legislació vigent.

b.4.3. Utilització de productes que estiguen obligatòriament inscrits en el Registre de Plaguicides no Agrícoles o Biocides del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, utilitzant preferentment productes larvicides.

b.4.4. Les zones seleccionades per al tractament seran, de forma preferent, urbanes i periurbanes i inclouran el tractament dels embornals.

b.4.5. S'empraran les tècniques d'aplicació que minimitzen la quantitat de producte a utilitzar i el risc d'exposició a les persones i el medi ambient.

b.4.6. Compliment de la normativa mediambiental corresponent quan s'actue sobre zones naturals vulnerables per estar sota alguna de les figures de protecció de les incloses en la Llei d'espais protegits de la Comunitat Valenciana i espais afectats per la Xarxa Natura 2000, sent les zones d'especial protecció les d'aus (ZEPA), els llocs d'interés comunitari (LIC) i les zones d'especial conservació (ZEC).



b.4.7. Valoració econòmica de la campanya.

3. Criteris de concessió

A més del compliment de l'anteriorment disposat, per a atorgar la subvenció es prioritzarà:

Els municipis en els quals s'haja detectat la presència de l'Aedes albopictus durant 2018.

Els municipis de menor grandària (< 20.000 habitants). Cens INE 2017.

D'acord als criteris de concessió previstos en l'article 5 de l'Ordre 4/2018, de 4 de juliol, de bases que regula aquesta convocatòria, s'estableix el barem següent:

La puntuació màxima serà de 160 punts per municipi.

3.1. Valoració vinculada a la detecció de la presència d'aquest vector o amb major risc de ser colonitzats per aquest: fins a un màxim de 50 punts.

Presència d'aquest vector: 50 punts.

Risc de ser colonitzat: 30 punts.

3.2. Valoració vinculada a la població: fins a un màxim de 50 punts per municipi.

Nombre d'habitants (fins a 50 punts), amb aplicació de la taula següent:

Fins a 1.000 habitants: 50 punts.

De 1.001 a 5.000 habitants, 45 punts.

De 5.001 a 10.000 habitants, 40 punts.

De 10.001 a 20.000 habitants, 35 punts.

De 20.001 a 50.000 habitants, 20 punts.

De 50.001 a 150.000 habitants, 10 punts.

Majors de 150.000 habitants, 5 punts.

3.3. Valoració vinculada al projecte: fins a un màxim de 60 punts per municipi.

Memòria descriptiva de l'activitat (fins a 30 punts): es valorarà l'abast i extensió de la campanya.

Pressupost de l'activitat (fins a 30 punts): es valorarà el pressupost de despesa per habitant presentat per l'entitat per a la realització de l'activitat, tenint en compte l'adequació entre els diferents conceptes de despeses.



Quart. Presentació de la sol·licitud de subvenció

La sol·licitud de la subvenció es realitzarà exclusivament per via electrònica a l'adreça electrònica submostigre2018@fvmp.org, havent d'ajustar-se al model de sol·licitud (annex I) i adjuntant els documents justificatius del compliment de requisits (annex II).

Tots els models a què fa referència la present resolució de convocatòria estan disponibles en la pàgina web de la FVMP www.fvmp.es



En tot moment, es tindran presents les exigències previstes a aquest efecte en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.



Cinqué. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana d'aquesta convocatòria i finalitzarà el 10 de setembre de 2018.

La FVMP revisarà les sol·licituds perquè totes les dades i documents exigits en la convocatòria figuren en l'expedient. Si la sol·licitud està incompleta, la FVMP comunicarà a l'entitat sol·licitant les deficiències perquè siguen esmenades amb l'advertiment que, si no ho fan, s'arxivarà l'expedient sense més tràmit.



Sisé. Comissió d'avaluació i propostes de resolució de concessió



1. L'avaluació de les sol·licituds es realitzarà per una comissió d'avaluació que estarà composta per:

a) Presidència: la persona titular de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, que podrà ser substituïda en els casos de vacant, absència o malaltia per una persona tècnica del subgrup A1, de l'esmentada subdirecció general.

b) Secretaria: una persona tècnica de l'entitat de la Direcció de Coordinació d'Àrees de la FVMP, que serà substituïda, si escau, per una persona tècnica del subgrup A1 de la FVMP.

c) Dos vocals, entre personal tècnic del subgrup A1 de la subdirecció general amb competències en matèria de sanitat ambiental, designades per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de sanitat ambiental.

d) Un o una vocal del personal tècnic de la FVMP, que la persona titular de l'òrgan gestor d'aquesta entitat designe.

2. La suplència de la secretaria i de les vocalies es realitzarà amb els mateixos requisits que les persones titulars i per designació de l'òrgan immediat superior de qui depenguen.

3. La comissió d'avaluació actuarà com a òrgan col·legiat de conformitat amb el que es preveu en la legislació de procediment administratiu comú, a l'efecte d'elevar a l'òrgan concedent la proposta de resolució de les subvencions.

4. La comissió d'avaluació podrà comptar amb personal tècnic assessor per a auxiliar en els treballs de la comissió.

5. La composició dels grups d'assessorament atendrà el principi de presència equilibrada de dones i homes.

6. La comissió d'avaluació analitzarà i avaluarà les propostes presentades i proposarà a l'òrgan competent per a la concessió de les subvencions, la relació prioritzada d'entitats beneficiàries de les subvencions que es preveuen en aquesta convocatòria, amb el límit del crèdit existent. Així mateix, elaborarà una relació ordenada de les sol·licituds que es propose desestimar per falta de crèdit.

7. La quantitat màxima a percebre per cada municipi dependrà de la valoració econòmica del total de la campanya per a control del mosquit tigre, i en cap cas superarà la quantitat màxima de 15.000 euros.



8. L'import de la subvenció en cap cas podrà ser de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats, supere el cost de l'activitat subvencionada.

9. Si la despesa justificada és inferior al que ha motivat la subvenció, aquesta es minorarà en la proporció adequada.



Seté. Resolució

1. La resolució tindrà els efectes i contingut previstos en l'article 25 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es publicaran en la base de dades nacional de subvencions, d'acord amb el procediment establit en l'article 20 de l'esmentada Llei 38/2003, de 17 de novembre, i també un extracte d'aquesta en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Aquesta publicació produirà els efectes de notificació a les persones interessades d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. El termini màxim per a tramitar, resoldre i notificar les resolucions de concessió serà de quatre mesos a comptar des de la data de publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. En els casos que haja de requerir-se l'esmena de deficiències i aportació de documents, el termini determinat en l'apartat anterior s'entendrà suspés durant el transcurs del temps que hi haja entre la notificació del requeriment i el seu efectiu compliment per les entitats sol·licitants o, en defecte d'això, pel transcurs del termini concedit.



3. Transcorregut el termini sense que haja recaigut resolució, podrà entendre's desestimada la sol·licitud de concessió de la subvenció, en els termes previstos en l'article 25 de l'esmentada Llei 39/2015, d'1 d'octubre.

4. La resolució del procediment degudament motivada es notificarà a les entitats locals interessades ajustant-se al que es disposa en la legislació de procediment administratiu comú. La pràctica d'aquesta notificació s'ajustarà a les disposicions contingudes en la llei.

5. L'òrgan competent per a dictar les resolucions serà la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat, sense perjudici de la seua delegació de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat.



Huité. Recursos

Les resolucions de concessió de subvencions conformement a aquestes bases reguladores esgotaran la via administrativa. Les entitats interessades podran interposar recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació, conforme a la legislació de procediment administratiu comú, sense perjudici que puguen interposar qualsevol altre recurs que estimen pertinent.





Nové. Justificació de la subvenció sol·licitada

1. La justificació consistirà en la presentació per part del municipi fins al 15 d'octubre de 2018 davant la FVMP, en l'adreça electrònica submostigre2018@fvmp.org, dels documents i certificats següents:



Certificat de les despeses totals efectuades objecte de la subvenció mitjançant presentació de l'annex III d'aquestes bases, expedit pel secretari o la secretària de l'ajuntament.

Certificat, mitjançant presentació de l'annex IV d'aquestes bases, que continga la relació detallada de les factures justificatives de la despesa, en el qual s'indique els imports individuals de cadascuna i la suma total de la despesa.

S'adjuntarà a l'esmentat certificat la còpia compulsada de les factures reglamentàries, segons la normativa vigent, i també qualsevol altra documentació justificativa de la despesa suficient.

2. Tant les factures com la indicada documentació hauran de correspondre's amb despeses realitzades durant l'exercici 2018 i per un import equivalent al de la subvenció concedida.

Informe final de campanya, amb indicació dels resultats obtinguts, i informe emés per funcionari local competent prenent com a referència els termes reflectits en els projectes tècnics, mitjançant presentació de l'annex V d'aquestes bases.

Certificat de les quantitats concedides, siguen percebudes o pendents de cobrament, en cas de concurrència amb altres subvencions per a la mateixa finalitat, emés per la persona titular de la secretaria de l'ajuntament, casella B, annex III d'aquestes bases.

3. No obstant això, la subvenció concedida es veurà reduïda proporcionalment en el cas que la justificació de les despeses realitzades no arribe al cost total de l'actuació subvencionada.

4. La no presentació de la justificació de la despesa en el termini fixat donarà lloc a la pèrdua de la subvenció i consegüent revocació. En la tramitació del procediment es garantirà en tot cas l'audiència de l'interessat.

5. La justificació de la subvenció haurà de complir amb els requisits establits en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.







Deu. Pagament de la subvenció

1. El pagament de la subvenció es realitzarà a través de la FVMP i s'efectuarà una vegada justificat per part dels ajuntaments beneficiaris la despesa objecte de la subvenció, i comprovada la documentació justificativa de la despesa total realitzada, d'acord amb el que s'estableix en clàusula sisena d'aquesta resolució.

No obstant això, el pagament de la subvenció per part de la FVMP, en la seua condició d'entitat col·laboradora, als ajuntaments queda condicionat al cobrament per part de la FVMP, de conformitat amb el conveni subscrit amb la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per la qual es regula les funcions de la FVMP com a entitat col·laboradora en les subvencions per a la campanya per a la lluita contra el mosquit tigre per a 2018. La FVMP disposa de dos mesos següents a la recepció d'aquesta quantitat per a l'execució d'aquest pagament als ajuntaments beneficiaris.



Onze. Obligacions dels municipis beneficiaris

1. Acreditar davant la FVMP la realització de l'activitat subvencionada derivada de les actuacions objecte de la subvenció.

2. Els beneficiaris d'aquestes subvencions estaran subjectes a les obligacions derivades del contingut de aquestes bases, i en general de la normativa vigent que li siga aplicable. En tot cas, són obligacions dels beneficiaris les establides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Dotze. Pla de control i revisió d'expedients

1. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat subvencionada es realitzarà mitjançant el corresponent plan de control que desenvolupe la direcció general amb competència en matèria de salut pública.

2. Revisió d'expedients.

a) En els casos previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, els beneficiaris hauran de reintegrar la totalitat o part de la quantitat percebuda més els corresponents interessos de demora.

b) En aquests casos, es procedirà a la incoació de l'oportú expedient que prèvia audiència del beneficiari interessat, serà resolt per la persona titular de la direcció general amb competència en matèria de salut pública.

c) El falsejament o ocultació de dades i documents en tant que afecten substancialment la concessió i deslliurament de fons públics donarà lloc a responsabilitat en l'ordre jurisdiccional competent.





Tretze. Efectes

La present resolució produirà efectes l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 21 d'agost de 2018.– La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública: Ana Barceló Chico.

Mapa web