Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 20 d'agost de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, per la qual es regula l'elaboració de les actuacions del Pla d'actuació per a la millora (PAM), s'autoritzen programes i s'assignen hores addicionals de professorat als centres educatius públics amb titularitat de la Generalitat Valenciana per al seu desenvolupament, al curs 2018-2019. [2018/8089]

(DOGV núm. 8368 de 24.08.2018) Ref. Base de dades 008077/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament







La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix a l'article 125 que a la programació general anual es recolliran tots els aspectes relatius a l'organització i el funcionament del centre, incloent-hi els projectes, currículum, normes i plans d'actuació.

El Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, estableix el currículum bàsic de l'educació secundària obligatòria i del batxillerat, i en el seu article 16 indica que les administracions educatives regularan les mesures d'atenció a la diversitat entre les quals es troben els programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits).

El Decret 136/2015, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es modifica el Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, especifica que per a facilitar l'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria es podran establir programes específics d'atenció a la diversitat en 4t curs d'ESO, que donen continuïtat als Programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, estableix i regula els principis i les actuacions encaminades al desenvolupament d'un model inclusiu en el sistema educatiu valencià per a fer efectius els principis d'equitat i igualtat d'oportunitats en l'accés, participació, permanència i progrés de tot l'alumnat, i aconseguir que els centres docents es constituïsquen en elements dinamitzadors de la transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, en especial d'aquelles que es troben en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió.



L'Ordre 12/2013, de 14 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, fixa els criteris per a la determinació de les relacions de llocs de treball i publica les plantilles tipus de les escoles infantils (segon cicle), col·legis públics d'educació primària, col·legis públics d'educació infantil i primària i centres d'educació especial de titularitat de la Generalitat.

L'Ordre 69/2015, de 25 de juny, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, estableix els criteris per a la dotació de plantilles dels centres docents públics que imparteixen educació secundària obligatòria, batxillerat i formació professional.

L'Ordre de 18 de juny de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, regula l'atenció a la diversitat en l'educació secundària obligatòria.

L'Ordre de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa i la dotació de recursos complementaris en funció del desenvolupament del seu projecte educatiu i l'índex d'alumnat que requereix compensació.

L'Ordre de 16 de juliol de 2001 regula l'atenció educativa a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres d'educació infantil (segon cicle) i educació primària.

L'Ordre de 14 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres que imparteixen educació secundària.



L'Ordre 62/2014, de 28 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, actualitza la normativa que regula l'elaboració dels plans de convivència en els centres educatius de la Comunitat Valenciana i estableix els protocols d'actuació i intervenció davant de supòsits de violència escolar.

La Llei 1/1995, de 20 de gener, de la Generalitat Valenciana, en el seu article 4 determina les actuacions per àrees que han de donar resposta a les finalitats i als objectius de la formació de les persones adultes mitjançant actuacions que abasten les àrees següents: la formació orientada a garantir una educació bàsica i l'accés als diferents nivells del sistema educatiu, a l'exercici dels drets i de les responsabilitats ciutadanes i a la participació social, al desenvolupament personal i a la participació en la vida cultural, al desenvolupament professional que facilite la inserció, l'actualització i la promoció laboral i a la inserció social i a l'atenció de les persones adultes amb necessitats especials. Posteriorment, el Decret 220/1999, de 23 de novembre, del Govern Valencià, regula els programes formatius previstos per la Llei 1/1995, per mitjà dels quals es concreta aquest conjunt d'accions.



El Decret 41/2016, de 15 d'abril, del Consell, estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, així com també la finalitat d'impulsar els principis de la gestió de la qualitat total i el grau de qualitat dels serveis que es presten a la ciutadania, identificant els punts forts així com també aquells aspectes susceptibles de millora.

L'Ordre 38/2016, de 27 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, regula el Pla d'actuació per a la millora, el Programa de reforç per a 4t d'ESO i el Programa d'aula compartida.



La Resolució de 4 d'abril de 2017, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, regula l'elaboració del Pla d'actuació per a la millora (PAM) i va establir el procediment de dotació de professorat addicional per a la seua aplicació als centres educatius sostinguts amb fons públics, per al curs 2017-2018.

La Instrucció de 29 de març de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació regula la sol·licitud de diferents actuacions complementàries contra l'abandonament escolar, dins del Pla d'actuació per a la millora en l'àmbit del programa PROEDUCAR, per a centres docents de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen Educació Secundària Obligatòria i Formació de Persones Adultes durant el curs escolar 2018-2019.

Per a garantir l'autonomia i la qualitat dels processos educatius cal que cada centre puga gestionar el seu professorat i els seus recursos materials de manera que puga donar una resposta educativa a l'alumnat, tot tenint en consideració les característiques de la seua comunitat educativa i mantenir una retroalimentació amb la societat i l'entorn on s'insereix.

El Projecte educatiu del centre és el document que dóna resposta a la diversitat de les necessitats personals i educatives de l'alumnat derivades d'una societat plural on la comunitat educativa del centre, integrada pels sectors més directament afectats pel seu funcionament, ha d'expressar les seues necessitats i plantejar les seues prioritats de manera singular. Així doncs, el seu contingut ha de ser clar i reflectir un compromís col·legiat de tota la comunitat escolar per oferir la millor resposta en clau educativa a la diversitat social, econòmica i cultural del context per al qual es defineix.

La Programació general anual (PGA) és l'instrument bàsic que recull la planificació, l'organització i el funcionament del centre, com a concreció anual dels diferents aspectes recollits en el Projecte educatiu del centre. El Pla d'actuació per a la millora (PAM) constitueix la part pedagògica de la PGA. La seua elaboració permetrà que cada centre puga detectar les necessitats del seu alumnat i determinar els recursos necessaris per atendre-les de la manera més adequada.

Aquesta resolució s'organitza en dos capítols. En el primer es regulen els aspectes generals per a l'elaboració del PAM, i en el capítol segon s'autoritzen programes i s'assignen hores addicionals de professorat per al desenvolupament d'aquest.

La Resolució de 27 de juny de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, aprova les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Infantil de segon cicle i Educació Primària durant el curs 2018-2019.

La Resolució de 27 de juny de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, aprova les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat durant el curs 2018-2019.

La Resolució de 27 de juny de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, dicten instruccions en matèria d'ordenació acadèmica i d'organització de l'activitat docent als centres de formació de persones adultes sostinguts amb fons públics per al curs acadèmic 2018-2019.

El Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, regula el sistema d'informació ITACA com a instrument per a la gestió i la comunicació de les dades i dels documents necessaris per a l'adequat funcionament del sistema educatiu de la Comunitat Valenciana, per a aquells centres que imparteixen ensenyaments reglats no universitaris.

Per tot el que s'ha exposat i fent ús de les atribucions que em confereix l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, el Decret 102/2015, d'1 de juliol, del Consell, pel qual cessen i nomena les persones titulars de secretaries autonòmiques de la Generalitat, i el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, vista la proposta del director general de Política Educativa i de conformitat amb aquesta, resolc:







CAPÍTOL I

Aspectes generals de les actuacions que configuren

el Pla d'actuació per a la millora (PAM)



Primer. Àmbit d'aplicació

Aquesta resolució s'aplicarà als centres de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'educació infantil (segon cicle), educació primària, educació secundària obligatòria, formació de persones adultes, formació professional bàsica i educació especial.



Segon. Objecte

L'objecte d'aquesta resolució és:

a) Regular l'elaboració de les actuacions del Pla d'actuació per a la millora (PAM) per al curs 2018-2019.

b) Autoritzar els programes PAC, PMAR de 3r d'ESO per àmbits i PR4 per al curs 2018-2019.

c) Assignar, si escau, hores addicionals de professorat per a desenvolupar les intervencions educatives del PAM segons els ensenyaments de cada centre educatiu, incloses les actuacions del programa PROEDUCAR.



Tercer. Definició

1. El Pla d'actuació per a la millora (PAM) constitueix la part pedagògica de la Programació general anual.

2. Està conformat pel conjunt d'intervencions educatives que es realitzen en un centre educatiu per a la millora de la qualitat educativa que inclou, entre altres aspectes, la consecució de l'equitat en l'educació i la millora de les competències de l'alumnat.

3. Les intervencions educatives han de donar resposta a les necessitats, els interessos i les motivacions de tot l'alumnat del centre des d'una perspectiva inclusiva i s'organitzaran dins de les línies d'acció següents, algunes de les quals es configuren com a programes:

a) Programa d'aula compartida (PAC), annex I.

b) Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits), annex II.

c) Programa de reforç per a 4t d'ESO (PR4), annex III.

d) Suport a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), annex IV.

e) Altres actuacions, annex V:

– Concreció del currículum.

– Projecte lingüístic del centre.

– Organització de grups flexibles.

– Organització d'activitats de reforç i d'aprofundiment.

– Organització de l'opcionalitat.

– Mesures o programes de compensació educativa.

– Reducció de l'abandonament escolar primerenc.

– Millora de la convivència.

– Mesures educatives complementàries per a l'alumnat que romanga un any més en el mateix curs.

– Actuacions complementàries contra l'abandonament escolar dins l'àmbit del programa PROEDUCAR.

4. Els centres desenvoluparan el PAM amb el professorat de la seua plantilla. No obstant això, es poden assignar als centres educatius públics hores addicionals de professorat, segons consta al capítol II d'aquesta resolució.



Quart. Finalitats del PAM

a) Desenvolupar intervencions educatives inclusives i canvis organitzatius i metodològics que donen resposta a les necessitats educatives des d'una perspectiva inclusiva.

b) Incrementar el percentatge d'alumnat que assoleix els objectius i les competències clau corresponents.

c) Augmentar la taxa de titulació de l'alumnat en l'educació secundària obligatòria.

d) Reduir l'absentisme i l'abandonament escolar prematur i incrementar la taxa d'escolarització en l'educació postobligatòria.

e) Millorar la competència emocional i les habilitats d'interacció social de l'alumnat per aconseguir una major integració socioeducativa.



f) Desenvolupar accions per a previndre i compensar les desigualtats en educació des d'una perspectiva inclusiva.

g) Garantir que l'alumnat assolisca una competència plurilingüe efectiva.

h) Propiciar espais formatius orientats a l'aprenentatge al llarg de la vida de les persones adultes participants per a garantir una formació bàsica, el disseny autònom d'itineraris de vida personal, acadèmica i professional, la participació ciutadana, social i cultural i l'atenció a la població adulta en risc d'exclusió social a fi de promoure'n la inserció social.



Cinqué. Disseny de les actuacions que es duran a terme dins del PAM



1. Amb l'objectiu de poder organitzar la pràctica docent, i amb el coneixement de la dotació completa d'hores de professorat de la que disposen, els centres educatius hauran d'elaborar el disseny de les actuacions que es duran a terme dins del seu PAM durant el curs 2018-2019.



2. Aquest disseny s'haurà d'aprovar pel Claustre i el Consell Escolar o Consell Social abans del començament de les activitats lectives del curs 2018-2019.



Sisé. Elaboració del PAM

1. Els centres hauran d'emplenar les actuacions que configuren el seu PAM en l'apartat corresponent d'ITACA, a excepció dels centres de formació de persones adultes que ho faran d'acord amb el procediment descrit a l'apartat 12 d'aquest resolc.

2. Les dades de tot l'alumnat dels centres que s'han de gestionar mitjançant ITACA hauran d'estar actualitzades en tot moment en aquest sistema d'informació.

3. El manual de procediment per a treballar en ITACA estarà disponible en aquest sistema d'informació.

4. Els centres docents públics que tinguen autoritzat segons aquesta resolució el PMAR de 3r d'ESO per àmbits (annex II) o PR4 (annex III) hauran d'enregistrar l'alumnat de cadascun d'aquests programes en el sistema d'informació ITACA.

5. L'elaboració del PAM s'iniciarà amb el diagnòstic del centre i del context a partir de l'avaluació interna, la determinació de les barreres per a la inclusió, els resultats acadèmics, atenent els àmbits de millora i els resultats acadèmics del curs 2017-2018.

6. Cada centre seleccionarà les línies d'acció que configuren el seu PAM per a donar la millor resposta educativa al seu alumnat, atenent les finalitats del resolc quart.

7. Per a implementar el PAC, el PMAR de 3r d'ESO per àmbits, el PR4 i altres línies d'acció s'indicarà:

a) Nom de la intervenció. En el cas d'actuacions incloses dins de PROEDUCAR, s'especificarà «Taller CTEM» i/o «Taller de reforç i acompanyament escolar», segons siga el cas.

b) Perfil de l'alumnat.

c) Finalitats.

d) Cursos en què es desplegarà l'actuació.

e) Nombre d'alumnat participant en l'actuació.

f) Agrupaments.

g) Horari.

h) Hores setmanals de professorat destinades a l'actuació.

i) Nombre de professorat implicat.

j) Justificació i breu descripció de l'actuació.

8. Quan la intervenció educativa comporte una atenció fora del grup de referència, requerirà l'acord escrit de la família o dels seus representants legals.

9. Les intervencions educatives es desenvoluparan sota la tutela i responsabilitat d'almenys un docent del centre.

10. Quan la intervenció es duga a terme fora de l'horari lectiu, es requerirà la presència al centre educatiu d'almenys un membre de l'equip directiu.

11. Quan les activitats es desenvolupen fora del centre educatiu, s'hauran de complir els requisits que la normativa vigent estableix al respecte i l'alumnat estarà sempre acompanyat pel professorat responsable d'aquestes activitats.

12. El PAM dels centres de formació de persones adultes té com a finalitat primordial afavorir el procés d'anàlisi, reflexió, aplicació i avaluació col·laborativa, de l'equip docent en particular i del conjunt de la comunitat educativa, sobre les pràctiques i accions que cada centre dissenya anualment per atendre les necessitats i els interessos formatius de les persones adultes participants en el seu aprenentatge al llarg de la vida.

Per emplenar el PAM, els centres de formació de persones adultes han de seguir el procediment següent:

a) Entrar a la pàgina web del Servei d'Ordenació Acadèmica en què figura tota la informació referida als centres d'FPA.

b) Polsar-hi la pestanya amb el nom PAM Centres FPA que dóna accés a un document específic per als centres de formació de persones adultes.

c) Descarregar aquest fitxer, emplenar-lo i enviar-lo a l'adreça electrònica pam.fpa@gva.es

13. Als centres públics, escoltats els departaments, la direcció del centre designarà per al desenvolupament dels programes inclosos al seu PAM, sempre que siga possible, professorat amb destinació definitiva al centre i amb experiència prèvia en aquest tipus de programes.



Seté. Aprovació del PAM

Als centres públics, el Claustre i el Consell Escolar o Consell Social hauran d'aprovar el PAM junt amb la PGA, abans del lliurament d'aquesta a l'administració.



Huité. Seguiment i avaluació del PAM

1. La Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les seues competències, realitzarà un seguiment trimestral del PAM, que quedarà reflectit en l'acta corresponent, per a la seua valoració, i si cal, modificació o millora. Com a conclusió d'aquest seguiment, es lliuraran a l'administració els indicadors d'avaluació que aquesta elaborarà a l'efecte, en els terminis que s'establiran, i mitjançant la plataforma digital que s'habilitarà per tal de presentar-los.

2. Qualsevol modificació posterior del PAM haurà de ser comunicada a la Direcció General de Política Educativa per correu electrònic (pam@gva.es) i a la Inspecció d'Educació.

3. El PAM serà objecte d'una avaluació interna per part del Claustre i podrà ser objecte d'una avaluació externa per part de la conselleria competent en matèria d'educació.

4. L'avaluació del PAM constituirà el punt de partida per a l'elaboració del PAM del curs següent.

5. El Consell Escolar o Consell Social serà informat de l'avaluació interna del PAM. Aquesta avaluació formarà part de la memòria anual de la PGA del centre.

6. Per tal de realitzar el seguiment preceptiu, els centres amb actuacions de PROEDUCAR adjudicades realitzaran les tasques que l'administració li requerirà mitjançant instruccions que es dictaran a l'efecte.



Nové. Inspecció d'Educació

1. La Inspecció d'Educació vetlarà pel compliment i l'aplicació d'aquesta resolució.

2. La Inspecció d'Educació col·laborarà en l'avaluació externa del PAM en els termes que establisca la Inspecció General d'Educació.



3. La Inspecció General d'Educació designarà almenys un/a inspector/a coordinador/a per a cadascuna de les direccions territorials, que actuarà com a persona de referència de la Direcció General de Política Educativa i de la Inspecció Territorial d'Educació.

Desé. Assessorament i formació

La Subdirecció General de Formació del Professorat, la Subdirecció General d'Innovació i Qualitat Educativa, la Subdirecció General d'Ordenació, i la Inspecció General d'Educació assessoraran els centres educatius en el desenvolupament del PAM, organitzaran de forma coordinada activitats formatives, facilitaran recursos didàctics i promouran l'intercanvi d'experiències.





CAPÍTOL II

Autorització de programes i assignació

d'hores addicionals de professorat



Onzé. Autorització dels programes del PAM

Els programes del PAM per al curs 2018-2019 s'autoritzen atenent la disponibilitat pressupostària, els informes d'Inspecció d'Educació referents al resolc seté de la resolució de 4 d'abril de 2017, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, que regula el PAM per al curs 2017-2018, i els criteris d'alumnat establerts en els annexos d'aquesta resolució.



Dotzé. Procediment d'assignació d'hores addicionals de professorat



1. Amb caràcter general, els centres docents han d'organitzar la resposta a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu amb els mitjans de què disposen. Tot i això, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport proveeix personal addicional de les especialitats de pedagogia terapèutica i d'audició i llenguatge atenent les necessitats de l'alumnat amb informe psicopedagògic actualitzat amb data igual o posterior a setembre de 2015 i necessàriament quan canvie d'etapa (d'educació infantil a primària i d'educació primària a educació secundària obligatòria), atenent les dades adequadament registrades en ITACA.

2. La Direcció General de Política Educativa ha elaborat la proposta d'autorització dels programes i la proposta d'assignació d'hores de professorat addicional per al seu desenvolupament, així com també la proposta d'assignació d'hores addicionals per al desenvolupament d'altres actuacions dins del PAM, que es relacionen al resolc catorzé.

3. Per a elaborar la proposta, s'ha valorat:

– La disponibilitat pressupostària de l'exercici 2018.

– La sol·licitud dels centres educatius dels tallers PROEDUCAR, segons les Instruccions de 29 de març de 2018, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació per a la sol·licitud de diferents actuacions complementàries contra l'abandonament escolar, dins del Pla d'actuació per a la millora en l'àmbit del programa PROEDUCAR, per a centres docents de titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen Educació Secundària Obligatòria i Formació de Persones Adultes durant el curs escolar 2018-2019.

– Les valoracions i propostes dels informes de la Inspecció d'Educació, referents al resolc seté de la resolució de 4 d'abril de 2017, del secretari autonòmic d'Educació i Investigació, que regula el PAM per al curs 2017-2018.

– Les variacions de llocs de treball assignats als centres docents per l'expedient d'arranjament escolar. En aquest sentit, i amb la finalitat de millorar el desenvolupament d'intervencions educatives inclusives i canvis organitzatius i metodològics per donar resposta a les necessitats educatives des d'una perspectiva inclusiva i incrementar el percentatge d'alumnat que assoleix els objectius i les competències clau corresponents, s'han compensat les variacions esmentades anteriorment, amb l'assignació de personal docent perquè cada grup d'educació primària autoritzat compte amb el seu tutor generalista.

– La catalogació del centre com a centre rural agrupat (CRA). S'han valorat les peculiaritats d'aquests centres, tenint especial atenció als centres amb major matrícula i afectats per les variacions dels llocs de treball assignats per l'expedient d'arranjament escolar.

– Els requeriments establits en els annexos I, II, III i IV d'aquesta resolució.

– L'autorització i desenvolupament de programes PAC, PMAR de 3r d'ESO per àmbits i PR4 en el curs 2017-2018.

– Les dades que figuren en ITACA de cada centre educatiu referides a les necessitats de compensació educativa i de suport específic.

– La continuïtat de les actuacions desenvolupades en el curs 2017-2018 pels centres educatius.

– L'assignació d'hores addicionals per a desenvolupar el PAM en el curs 2017-2018.

– L'últim Índex Socioeconòmic i Cultural (ISEC) calculat per als centres educatius.



Tretzé. Autorització i proposta d'assignació d'hores addicionals de professorat per al desenvolupament de programes als centres educatius sostinguts amb fons públics

1. En l'annex VI es relacionen els centres públics d'educació infantil (segon cicle) i educació primària amb la proposta d'hores addicionals de professorat per al curs 2018-2019.

2. En l'annex VII es relacionen els centres públics d'educació secundària obligatòria amb la proposta d'hores addicionals de professorat i els programes autoritzats per al curs 2018-2019.

3. En l'annex VIII es relacionen els centres públics de titularitat de la Generalitat Valenciana de formació de persones adultes amb la proposta d'hores addicionals de professorat per al curs 2018-2019.



Catorzé. Assignació d'hores addicionals de professorat

1. La Direcció General de Centres i Personal Docent assignarà les hores addicionals indicades en l'annex VI per als centres públics d'educació infantil (segon cicle) i educació primària per al desenvolupament del seu Pla d'actuació per la millora (PAM) per al curs 2018-2019.



2. La Direcció General de Centres i Personal Docent assignarà les hores addicionals indicades en l'annex VII als centres públics d'educació secundària obligatòria per al desenvolupament del seu Pla d'actuació per la millora (PAM), per al curs 2018-2019, així com també les hores addicionals corresponents per al desenvolupament del PMAR de 3r d'ESO per àmbits als centres autoritzats.

3. La Direcció General de Centres i Personal Docent assignarà les hores addicionals indicades en l'annex VIII als centres públics de formació de persones adultes de titularitat de la Generalitat Valenciana per al desenvolupament del seu Pla d'actuació per la millora (PAM) per al curs 2018-2019.



Quinzé. Delegació

Es delega en el director general de Política Educativa i en el director general de Centres i Personal Docent per a efectuar les actuacions necessàries per a desenvolupar i donar compliment a aquesta resolució.



Setzé. Producció d'efectes

Aquesta resolució tindrà efectes l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 20 d'agost de 2018.– El secretari autonòmic d'Educació i Investigació: Miguel Soler Gracia.





Annex I

Línia d'acció PA01 –

Programa d'aula compartida per a ESO (PAC)



1. Definició i finalitats

1. El PAC és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa adreçat a l'alumnat en risc d'exclusió social matriculat als centres d'educació secundària obligatòria, que presenta conductes disruptives, dificultats d'adaptació al medi escolar i tendència a l'absentisme escolar crònic o a l'abandonament escolar.

2. Té com a finalitat:

a) Reduir l'absentisme escolar amb una oferta educativa diversa, adaptada a les diferents necessitats, interessos, motivacions i aspiracions de l'alumnat.

b) Previndre l'abandonament escolar prematur i fomentar la integració socioeducativa de l'alumnat.

c) Reforçar les competències clau i les aptituds necessàries per a la prevenció i el tractament dels comportaments disruptius.

d) Oferir un espai alternatiu que millore l'experiència educativa de l'alumnat.

e) Crear un entorn de cooperació.

f) Optimitzar el desenvolupament personal, intel·lectual, social i emocional de l'alumnat.

g) Potenciar la incorporació al món laboral.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres públics amb titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'educació secundària obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. El PAC podrà autoritzar-se als centres educatius públics que establisquen un acord de col·laboració entre el centre docent i les corporacions locals o entitats col·laboradores, amb experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

2. Podran autoritzar-se programes que impliquen diversos centres de la mateixa àrea geogràfica i, en qualsevol cas, prèvia autorització de la Direcció General de Política Educativa.

3. El grup del programa estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General de Política Educativa, amb l'informe de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnes.

4. L'alumnat del programa cursarà en el grup de PAC, a partir de l'estructura i distribució horària que determinen els centres, els àmbits següents:

a) Àmbit acadèmic:

Tindrà una càrrega horària mínima de 10 hores setmanals i hi inclourà els aspectes més rellevants de les matèries dels cursos en què l'alumnat estiga matriculat. Es desenvoluparà dins del centre. Es prioritzaran les activitats que promoguen l'adquisició d'habilitats necessàries per a l'adaptació i la inclusió de l'alumnat al centre.

b) Aula taller:

Tindrà un caràcter eminentment pràctic i funcional. Les activitats del taller es desenvoluparan en el centre o en els espais de les corporacions locals o entitats col·laboradores. Seran impartides per professionals de les corporacions locals o entitats col·laboradores, previ acord amb aquestes.

5. A l'hora de planificar la distribució horària del programa, es prioritzarà minimitzar el nombre de desplaçaments de l'alumnat.

6. L'horari de l'alumnat serà de 30 hores setmanals.

7. Qualsevol intervenció educativa, tant dins com fora del centre, es realitzarà sempre sota la tutela i responsabilitat, d'almenys, un docent.



8. Es requerirà la presència d'almenys un membre de l'equip directiu, quan aquesta activitat es realitze dins del centre educatiu.

9. Quan el desplaçament es realitze dins de l'horari lectiu, l'alumnat haurà d'anar acompanyat pel professorat del programa. Aquest desplaçament es computarà dins de l'horari lectiu del professorat.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció del programa seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. En el cas que el PAC siga compartit entre diferents centres docents, aquests hauran de coordinar-se a l'hora de planificar les activitats de l'aula taller.

3. La definició del programa inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris d'accés al programa establits en l'apartat 6 d'aquest annex.

c) Organització espacial i temporal, i agents implicats.

d) Adequació dels continguts de l'àmbit acadèmic i de l'aula taller amb les matèries del curs corresponent.

e) Criteris de promoció i procediment per a recuperar les matèries pendents.

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, del programa.

4. El PAC s'haurà d'incloure en ITACA com a línia d'acció dins del PAM atenent criteris inclusius, per als centres autoritzats a l'annex VII.





5. Programació

1. La programació de la intervenció educativa es realitzarà de manera coordinada entre el centre docent i les corporacions locals o entitats col·laboradores.

2. La concreció curricular i la programació seran elaborades pel professorat de l'àmbit acadèmic, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, al qual estarà adscrit funcionalment.

3. La concreció curricular i la programació de les actuacions de l'aula taller es faran conjuntament entre els departaments d'orientació dels centres docents i els agents socials responsables. El professorat coordinador de l'aula taller serà l'encarregat d'elaborar-les.

4. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i l'assoliment dels objectius d'etapa. Es donarà rellevància al procés de resolució de problemes i al treball per projectes, atenent criteris de funcionalitat de l'aprenentatge.

5. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica i l'aplicació adequada dels criteris d'avaluació de l'àmbit acadèmic i de la concreció de l'aula taller.





6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Podrà incorporar-se al PAC l'alumnat de primer cicle d'ESO que:



a) Presente risc d'exclusió social i dificultats d'adaptació al medi escolar i a l'entorn educatiu.

b) Haja cursat almenys un curs del primer cicle d'ESO.

c) Tinga tendència a l'abandonament i a l'absentisme escolar crònic o molt accentuat.

d) Tinga escasses expectatives d'obtindre el títol de Graduat en ESO.

e) Mostre intenció d'integrar-se al món laboral.

f) Tinga entre 14 i 16 anys, o els complisca dins de l'any natural en què s'incorpore al programa.

2. Amb anterioritat a la incorporació de l'alumnat al programa, el centre haurà d'haver aplicat altres mesures d'atenció a la diversitat.



7. Avaluació i promoció

1. L'avaluació de l'alumnat serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es basarà en el grau d'assoliment de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa, d'acord amb la concreció del programa.

3. El professorat de l'àmbit acadèmic i el professorat de l'aula taller realitzarà una avaluació trimestral de l'alumnat.

4. El professorat de l'àmbit acadèmic serà el responsable de les qualificacions corresponents a les matèries implicades en aquest àmbit, en coordinació amb els departaments didàctics corresponents.

5. El professorat coordinador de l'aula taller avaluarà l'alumnat, oïdes les consideracions dels professionals dependents de les corporacions locals o les entitats col·laboradores.

6. Les qualificacions obtingudes en l'àmbit acadèmic i en l'aula taller es traslladaran a les matèries corresponents al curs en el qual estiga matriculat l'alumnat, tenint en compte les adaptacions curriculars adoptades.

7. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat.

8. Amb caràcter general, l'alumnat estarà escolaritzat fins a acabar el curs escolar en què complisca els 16 anys.

9. La direcció del centre podrà autoritzar, excepcionalment, la permanència de l'alumnat un curs més en el programa, previ informe favorable de l'equip docent i el departament d'orientació.

10. En finalitzar el programa, l'alumnat podrà continuar estudis en formació professional bàsica o incorporar-se al món laboral.







8. Requisits i designació del professorat

1. La direcció dels centres públics designarà el professorat que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el professorat amb destinació definitiva al centre. Aquesta designació es farà atenent els criteris de selecció establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i el Claustre.

2. El professorat d'aula taller serà l'encarregat en aquest àmbit de:

a) Controlar l'assistència.

b) Supervisar l'actuació.

c) Implementar el pla de convivència.

d) Avaluar les activitats.

e) Acompanyar l'alumnat a l'aula taller.

f) Coordinar les actuacions entre el centre docent i l'entitat col·laboradora.



9. Acords de col·laboració

1. Els centres hauran d'establir acords de col·laboració amb les corporacions locals o amb altres entitats col·laboradores de la seua àrea geogràfica.

2. Les corporacions locals o entitats col·laboradores hauran de tindre experiència en el treball socioeducatiu amb adolescents en risc d'exclusió social.

3. Els acords de col·laboració s'hauran de formalitzar per escrit abans de començar les activitats amb l'alumnat, i es comunicaran, abans del 10 de setembre de 2018, a la Inspecció d'Educació i a la Direcció General de Política Educativa per correu electrònic (pam@gva.es), indicant en l'assumpte ACORD PAC del centre CODI DE CENTRE. El document s'haurà d'anomenar codi_de_centre_PAC, i haurà d'estar en format PDF.

En cas de no presentar aquest acord de col·laboració dins del termini establit es considerarà no vàlida l'autorització del PAC.

4. Els acords de col·laboració es custodiaran al centre.



10. Autorització

1. Criteris per a l'autorització del programa:

– Haver estat autoritzat a desenvolupar el PAC durant el curs 2017-2018 amb hores addicionals de professorat.

– Tindre informe favorable de la Inspecció d'Educació amb la proposta d'alumnat corresponent.

2. S'han assignat 20 hores addicionals de professorat als centres autoritzats atenent els criteris anteriors i per al cas de PAC compartit entre diversos centres, s'han assignat 10 hores addicionals de professorat a cada centre autoritzat, atenent els criteris anteriors.

3. Excepcionalment s'ha autoritzat el PAC sense hores addicionals de professorat en centres que no han desenvolupat el PAC durant el curs 2017-2018, però compten amb proposta d'alumnat i l'informe favorable d'Inspecció d'Educació.

4. En l'annex VII d'aquesta resolució es relacionen els centres públics d'educació secundària obligatòria autoritzats a desenvolupar el programa PAC en el curs 2018-2019 i les hores addicionals assignades.





ANNEX II

Línia d'acció PM01–

Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment

(PMAR de 3r d'ESO per àmbits)



1. Definició i finalitats

1. El PMAR de 3r d'ESO per àmbits és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa adreçat als centres educatius sostinguts amb fons públics que imparteixen educació secundària obligatòria.



2. Està adreçat a l'alumnat que presenta dificultats rellevants d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o esforç.

3. Té com a finalitat facilitar que tot l'alumnat assolisca els objectius i adquirisca les competències corresponents.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres públics amb titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'educació secundària obligatòria.

3. Condicions i estructura

1. Es podrà formar un grup específic de PMAR de 3r d'ESO per àmbits amb un mínim de 12 alumnes i un màxim de 16.

2. L'alumnat cursarà en el seu grup específic els àmbits següents:



a) Àmbit lingüístic i social, que inclourà valencià: llengua i literatura, llengua castellana i literatura i geografia i història (9 hores).

b) Àmbit de llengua estrangera: Es respectarà l'idioma estranger cursat en 1r i 2n d'ESO, amb un currículum adaptat dins d'un enfocament comunicatiu que contemple una organització dels continguts i una metodologia adequada (3 hores).

c) Àmbit científic i matemàtic: biologia i geologia, física i química i matemàtiques (8 hores).

d) L'alumnat cursarà dues hores de tutoria, una amb el seu grup específic i una altra amb el seu grup de referència.

3. Prenent com a referència el currículum de 3r d'ESO, l'alumnat cursarà obligatòriament amb el seu grup de referència la resta de matèries.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. En el disseny del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació de la mesura, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat i inclusió adoptades prèviament.



b) Perfil de l'alumnat proposat per al programa.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris d'organització espacial i temporal.

e) Criteris de promoció i procediments per a recuperar les matèries pendents.

f) Criteris i procediments previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, del programa.

3. El PMAR de 3r d'ESO per àmbits s'haurà d'incloure en ITACA com a línia d'acció dins del PAM atenent criteris inclusius, per als centres autoritzats a l'annex VII.



5. Programació

1. La programació serà elaborada pel professorat implicat, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, al qual estarà adscrit funcionalment.

2. Els principis metodològics s'orientaran a la resolució de problemes, el treball per projectes, el desenvolupament de les competències clau i l'assoliment dels objectius d'etapa.

3. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica.

4. Els continguts, criteris d'avaluació, competències i estàndards d'aprenentatge avaluables s'establiran pel professorat responsable de cadascuna de les matèries i àmbits que conformen el programa a partir dels criteris desenvolupats pels departaments didàctics implicats, prenent com a referència el currículum de 3r d'ESO.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Podrà incorporar-se al PMAR de 3r d'ESO per àmbits l'alumnat que presente dificultats rellevants d'aprenentatge no imputables a la falta d'estudi o esforç i que a més complisca algun dels requisits següents:

a) Haja repetit almenys una vegada en qualsevol etapa educativa, haja cursat 2n d'ESO, i no complisca els requisits per a promocionar a 3r d'ESO.

b) Haja cursat una sola vegada 3r d'ESO i no complisca els requisits per a promocionar a 4t d'ESO.



7. Avaluació i promoció

1. L'avaluació de l'alumnat dels programes de millora de l'aprenentatge i del rendiment es realitzarà conforme a la normativa vigent en cada moment.

2. El professorat prendrà com referent per a l'avaluació els criteris d'avaluació específics del programa i els elements de les adaptacions curriculars realitzades a l'alumnat.

3. L'alumne o alumna promocionarà de curs, en convocatòria ordinària, quan haja superat tots els àmbits i matèries cursades; en cas de convocatòria extraordinària, quan haja superat tots els àmbits i matèries cursades o tinga avaluació negativa com a màxim:

– en un àmbit, en el cas de l'àmbit de caràcter lingüístic i social o de l'àmbit de caràcter científic i matemàtic, o

– en l'àmbit de llengües estrangeres i/o en una matèria, o

– en dues matèries.

Tot açò sense perjudici del que dispose el subapartat 4 d'aquest punt, i que l'equip docent considere que la naturalesa dels àmbits i matèries amb avaluació negativa no impedeix que l'alumne o alumna seguisca amb èxit el curs següent, que té expectatives favorables de recuperació i que la promoció beneficiarà la seua evolució acadèmica.



4. De forma excepcional, podrà autoritzar-se, per decisió col·legiada i votació nominal, la promoció d'un alumne o alumna amb qualificacions negatives quan es donen conjuntament les condicions següents:



a) Que tinga avaluació negativa simultàniament:

– en l'àmbit de caràcter lingüístic i social o en l'àmbit de caràcter científic i matemàtic, a més d'una matèria.

– en l'àmbit de llengües estrangeres i en dues matèries, o

– en tres matèries.

b) Que l'equip docent considere que la naturalesa dels àmbits i matèries amb avaluació negativa simultàniament no impedeix que l'alumne o alumna seguisca amb èxit el curs següent, que té expectatives favorables de recuperació i que la promoció beneficiarà la seua evolució acadèmica.

c) Que s'apliquen a l'alumne o alumna les mesures d'atenció educativa proposades en el consell orientador.



8. Requisits i designació del professorat

1. La direcció dels centres públics designarà el professorat que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el professorat amb destinació definitiva al centre. Aquesta designació es farà atenent els criteris de selecció establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i el Claustre.

2. Cada àmbit serà impartit per un sol professor/a.

3. El professorat que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que els configuren.

4. El professorat quedarà adscrit, funcionalment, al departament d'orientació, i actuarà de manera coordinada entre si.

5. El tutor o tutora serà un dels professors o professores dels àmbits.





9. Autorització

En l'annex VII d'aquesta resolució es relacionen els centres públics d'educació secundària obligatòria que, complint amb l'establert en aquest annex i disposant de l'informe favorable de la Inspecció d'Educació, estan autoritzats a desenvolupar el programa PMAR de 3r d'ESO per àmbits per al curs 2018-2019.





ANNEX III

Línia d'acció PR04 – Programa de Reforç de 4t d'ESO (PR4)



1. Definició i finalitats

1. El PR4 és un programa d'atenció a la diversitat i inclusió educativa adreçat als centres sostinguts amb fons públics que imparteixen educació secundària obligatòria.

2. Va adreçat a l'alumnat que mostra interés per obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i que, en cursos anteriors, ha presentat dificultats generalitzades d'aprenentatge.

3. Aquest programa té com a finalitat que l'alumnat desenvolupe les competències clau i assolisca els objectius generals de l'etapa.

4. El PR4 podrà autoritzar-se als centres educatius sostinguts amb fons públics que tinguen autoritzat, almenys, un grup de PMAR de 3r d'ESO per àmbits durant el curs 2017-2018 o un Programa de Reforç de 4t d'ESO durant el curs 2017-2018, compten amb l'informe favorable de la Inspecció d'Educació i la proposta d'alumnat corresponent.





2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres públics amb titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'educació secundària obligatòria.



3. Condicions i estructura

1. El grup estarà format per un mínim de 10 alumnes i un màxim de 16. No obstant això, la Direcció General de Política Educativa, amb l'informe previ de la Inspecció d'Educació, podrà autoritzar la constitució d'un grup amb un nombre diferent d'alumnat.

2. L'alumnat del programa cursarà en el grup específic els àmbits següents:

a) Àmbit lingüístic i social, que inclourà els aspectes bàsics del currículum de les matèries de valencià: llengua i literatura, llengua castellana i literatura i geografia i història (9 hores setmanals).

b) Àmbit de llengua estrangera, amb un currículum adaptat que prioritze un enfocament comunicatiu (2 hores). Es respectarà l'idioma estranger cursat com a primer idioma en el primer cicle d'ESO. El centre podrà organitzar aquest àmbit integrant-lo dins de l'àmbit lingüístic i social si el professorat que l'imparteix disposa de l'habilitació requerida.

c) Àmbit científic i matemàtic, que inclourà els aspectes bàsics del currículum corresponents a les matèries de matemàtiques i ciències aplicades a l'activitat professional (7 hores setmanals). Així mateix, cursarà la matèria de tecnologia, amb un currículum adaptat que li permeta assolir els objectius de l'etapa. El centre podrà optar per organitzar aquesta matèria integrada dins d'aquest àmbit (3 hores setmanals).

3. L'alumnat cursarà una hora de tutoria amb el seu grup específic.

4. L'alumnat cursarà dues matèries d'entre el bloc d'assignatures troncals i el bloc d'assignatures específiques, amb un currículum adaptat. El centre podrà optar per organitzar aquestes matèries integrades en algun dels àmbits, com un àmbit específic o com una matèria a cursar dins del seu grup de referència (6 hores setmanals).

5. Per tal de facilitar la seua inclusió en les activitats ordinàries del centre, l'alumnat del programa cursarà en el seu grup de referència educació física, valors ètics o religió i una hora de tutoria.



4. Disseny del programa

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i redacció del programa seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. En el disseny del programa s'inclouran els aspectes següents:

a) Justificació de l'aplicació de la mesura, després d'analitzar les mesures d'atenció a la diversitat adoptades prèviament.

b) Criteris d'accés de l'alumnat al programa establits en l'apartat 6 d'aquest annex.

c) Criteris per a distribuir l'alumnat del programa en els grups ordinaris de referència.

d) Criteris d'organització espacial i temporal.

e) Criteris i procediments per a recuperar les matèries pendents.



f) Criteris d'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria.

g) Criteris i procediments previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, del programa.

3. El PR4 s'haurà d'incloure com a línia d'acció dins del PAM atenent criteris inclusius, per als centres autoritzats a l'annex VII.





5. Programació

1. La programació serà elaborada pel professorat dels àmbits, assessorat pels departaments didàctics corresponents i pel departament d'orientació, al qual estarà adscrit funcionalment.

2. Els principis metodològics s'orientaran a la resolució de problemes, el treball per projectes, el desenvolupament de les competències clau i l'assoliment dels objectius d'etapa.

3. El cap o la cap del departament d'orientació vetlarà pel compliment de la programació didàctica.



6. Criteris d'accés de l'alumnat

1. Una vegada constituït el grup podrà incorporar-se al PR4 l'alumnat que presente dificultats generalitzades d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç i mostre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i que haja cursat 3r d'educació secundària obligatòria en un grup del Programa de millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR de 3r d'ESO per àmbits)

2. De manera extraordinària, podrà incorporar-se l'alumnat que presente dificultats generalitzades d'aprenentatge no atribuïbles a la falta d'estudi o d'esforç i mostre interés, motivació i expectatives d'obtindre el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria i haja cursat dues vegades 3r d'ESO o una vegada 4t d'ESO.

3. L'alumnat estarà adscrit a un grup ordinari de referència i es distribuirà de manera equilibrada entre els diferents grups del seu nivell.





7. Avaluació, promoció i obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria

1. L'avaluació serà contínua, personalitzada i integradora.

2. Es realitzarà per àmbits i matèries atenent el grau d'assoliment de les competències clau i la consecució dels objectius generals d'etapa.



3. Les qualificacions obtingudes es traslladaran a les matèries corresponents de 4t d'ESO. Es podran assignar diferents qualificacions a les matèries que conformen els àmbits, tenint en compte que, si s'ha aprovat un àmbit, cap de les matèries que el conformen pot tindre una qualificació negativa.

4. L'avaluació de l'alumnat serà realitzada per l'equip docent, en sessió presidida pel tutor o tutora del grup. Les decisions derivades de l'avaluació es prendran de manera col·legiada, d'acord amb els criteris i procediments que es determinen en el disseny del programa.



5. El professorat dels diferents àmbits serà l'encarregat de la recuperació de les matèries pendents incloses dins de l'àmbit de la seua competència.

6. L'equip docent proposarà l'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria a l'alumnat que haja assolit les competències clau i els objectius d'etapa.

7. Es consignarà en l'expedient acadèmic, en l'historial acadèmic i en l'informe per trasllat, que les matèries han estat cursades en un programa específic d'atenció a la diversitat.



8. Requisits del professorat

1. La direcció dels centres públics designarà el professorat que impartirà el programa, sempre que siga possible, entre el professorat amb destinació definitiva al centre. Aquesta designació es farà atenent els criteris de selecció establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i el Claustre.

2. Cada àmbit serà impartit per un sol professor/a.

3. El professorat que impartisca els diferents àmbits pertanyerà als departaments didàctics de les àrees que el configuren.

4. El professorat quedarà adscrit, funcionalment, al departament d'orientació, i actuarà de manera coordinada entre si.

5. El tutor o tutora serà un dels professors o professores dels àmbit lingüístic i social o de l'àmbit científic i matemàtic.



9. Autorització

En l'annex VII d'aquesta resolució es relacionen els centres públics d'educació secundària obligatòria que, complint amb l'establert en aquest annex estan autoritzats a desenvolupar el programa PR4 per al curs 2018-2019, així com també les hores de professorat assignades amb aquesta finalitat.











ANNEX IV

Suport a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Personal especialitzat de suport de pedagogia

terapèutica i audició i llenguatge



1. Planificació de la resposta educativa per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu

La resposta educativa a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu s'ha d'organitzar en quatre nivells, que tenen un caràcter sumatori, progressiu i no excloent:

a) El primer nivell de resposta (I), dirigit a tota la comunitat educativa i a les relacions amb l'entorn sociocomunitari, el constituïxen les actuacions que impliquen els processos de planificació, la gestió general i l'organització dels suports del centre. És responsabilitat dels òrgans de govern, de coordinació i de participació i s'ha de concretar en el projecte educatiu de centre (PEC) i en el Pla d'actuació per a la millora (PAM), que organitzarà la resposta en tots els nivells.



b) El segon nivell de resposta (II), el constitueixen les mesures generals programades per a un grup-classe que impliquen suports ordinaris, com són el disseny i l'aplicació de programacions didàctiques que donen resposta la diversitat de tot l'alumnat del grup, les activitats d'ampliació i reforç per al desenvolupament competencial i la prevenció de dificultats d'aprenentatge, i les actuacions transversals que fomenten la igualtat, la convivència, la salut i el benestar. Els agents responsables són l'equip docent, coordinat per la tutora o el tutor, amb l'assessorament dels equips d'orientació, del personal especialitzat de suport i, si és procedent, la col·laboració d'agents externs. Es concreta en les unitats didàctiques, així com també en el pla d'acció tutorial i el pla d'igualtat i convivència continguts en el projecte educatiu de centre i la seua concreció en el Pla d'actuació per a la millora.



c) El tercer nivell de resposta (III), el constitueixen les mesures adreçades a l'alumnat que requereix una resposta diferenciada, individualment o en grup, que impliquen suports ordinaris addicionals. És responsabilitat de l'equip docent, coordinat per la tutora o el tutor, amb l'assessorament dels equips d'orientació i amb la col·laboració del professorat especialitzat de suport i, si és procedent, d'altres agents. Es concreta en el pla d'atenció a la diversitat, el pla d'acció tutorial i el pla d'igualtat i convivència continguts en el projecte educatiu de centre i la seua concreció en el pla d'actuació per a la millora.



d) El quart nivell de resposta (IV), el constitueixen les mesures adreçades a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu que requereix una resposta personalitzada i individualitzada de caràcter extraordinari que implique suports especialitzats addicionals (pedagogia terapèutica, audició i llenguatge, educadora o educador d'educació especial, o altres). Els agents responsables són l'equip docent, coordinats per la tutora o el tutor, els equips d'orientació, el professorat especialitzat de suport, el personal no docent de suport, altres agents externs, i, en el cas de decisions extraordinàries d'escolarització, l'Administració educativa. Atenent el caràcter extraordinari, és preceptiu, en tots els casos, la realització d'una avaluació sociopsicopedagògica i l'emissió de l'informe sociopsicopedagògic corresponent. El pla d'actuació personalitzat és el document que concreta les mesures d'aquest nivell de resposta.



2. Organització del centre i de l'aula per a la resposta a la inclusió



1. El Pla d'actuació per a la millora (PAM) ha d'incloure les actuacions en cadascun dels nivells especificats en el punt u d'aquest annex per a donar resposta a les necessitats específiques de suport de l'alumnat. Això inclou la millora de l'accessibilitat, la prevenció i identificació primerenca de necessitats educatives, les mesures de prevenció, la concreció del currículum, la planificació de la resposta educativa, els criteris d'organització i de retirada dels suports, la coordinació del professorat, l'organització dels processos de transició, la participació de la comunitat educativa, del voluntariat, d'altres agents, entitats o institucions de l'entorn, la distribució de responsabilitats en la consecució dels fins proposats i totes aquelles decisions que promoguen la inclusió i l'èxit escolar de tot l'alumnat.

2. A nivell de centre i d'aula s'han d'organitzar les condicions d'accessibilitat física, sensorial, cognitiva i emocional que faciliten l'accés i la participació de tot l'alumnat, i desenvolupar actuacions que sensibilitzen i facen prendre consciència la comunitat educativa envers les diferents necessitats educatives que puga presentar l'alumnat i qualsevol tipus de diversitat existent.

3. La concreció curricular, a través de les programacions i unitats didàctiques, ha de complir almenys els requisits següents:

a) Tenir en compte les diferències pel que fa a capacitats, interessos i motivacions de l'alumnat, contemplant els diversos graus d'adquisició de les competències bàsiques; els continguts bàsics per a aconseguir el desenvolupament adequat de les competències clau; els continguts complementaris, d'ampliació o de reforç, per a l'alumnat que ho necessite; les activitats i metodologies diferenciades per al desenvolupament d'un mateix contingut en funció del seu grau de dificultat; i, en coherència amb aquestes decisions, els criteris i els instruments d'avaluació més adequats.

b) Possibilitar les individualitzacions i personalitzacions que siguen necessàries per a donar resposta als diferents ritmes d'aprenentatge, motivacions, interessos i circumstàncies de l'alumnat.

c) Promoure metodologies que posen en valor els aprenentatges significatius, la col·laboració i la cooperació.

d) Aplicar mitjans de representació i d'expressió múltiples i diversos.

4. Els materials han de complir els requisits següents: ser accessibles per a tot l'alumnat, afavorir i garantir la igualtat i la no discriminació, facilitar la interacció, el treball en equip i el treball individual, permetre diversos nivells de participació i aprenentatge, utilitzar formes diferents de representació de la informació, implicar opcions múltiples de motivació, possibilitar tipus alternatius de resposta i ser respectuosos amb el medi ambient.

5. Els suports personals comprenen tot el personal del centre, l'alumnat, les famílies i altres agents o entitats del context sociocomunitari que col·laboren en el desenvolupament de la resposta a les necessitats de l'alumnat. D'acord amb això i en coherència amb els nivells de planificació especificats en el punt u d'aquest annex, els centres han d'organitzar els suports en diferents graus d'especificitat:

a) Suports generals amb recursos ordinaris dirigits a tot l'alumnat del centre o de l'aula, que tenen un caràcter fonamentalment preventiu i proactiu, i que impliquen el professorat, les companyes, els companys, el personal voluntari i un altre personal que puga intervindre en el centre. Aquests suports es corresponen amb els nivells de resposta I i II, especificats en el punt u d'aquest annex.

b) Suports addicionals amb recursos ordinaris dirigits a l'alumnat per al qual els suports generals no són suficients i que, per tant, requereixen suports personalitzats que poden dur-se a terme amb la intervenció del professorat no especialitzat del centre. Aquests suports es corresponen amb el nivell de resposta III, especificat en el punt u d'aquest annex.

c) Suports addicionals amb personal especialitzat dirigits a l'alumnat que, per la complexitat de les seues necessitats educatives, requerixen una resposta personalitzada i individualitzada. Entre el suport de caràcter especialitzat s'inclou el que faciliten les i els professionals de pedagogia terapèutica i d'audició i llenguatge. Aquests suports es corresponen amb el nivell IV de resposta, especificat en el punt u d'aquest annex.

6. Els suports es facilitaran, sempre que siga possible, dins l'aula ordinària. En cas de realitzar-se fora d'aquesta, es procurarà l'agrupament de l'alumnat, llevat de circumstàncies degudament justificades que requerisquen una atenció individualitzada de caràcter molt especialitzat. En qualsevol cas, haurà d'existir una coordinació estreta entre el personal de suport i el professorat que imparteix les àrees i matèries, a fi de garantir la complementarietat de les actuacions i la transferència de competències al context natural.

7. En la planificació i organització de la resposta educativa més adequada es considerarà l'interés superior del menor i, sempre que siga possible, també la seua opinió, així com també l'opinió i la participació de la família o representants legals.

8. Les i els professionals d'orientació educativa, amb la col·laboració del personal especialitzat de suport, assessoraran, col·laboraran i orientaran al professorat en la planificació, desenvolupament i avaluació de les mesures proposades, així com també en els criteris de retirada dels suports.

9. Els centres docents, amb la col·laboració dels serveis especialitzats d'orientació i d'altres agents, hauran de planificar adequadament els processos de transició entre nivells, cicles, etapes i modalitats d'escolarització, a fi de garantir el transvasament d'informació de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, la continuïtat de les actuacions educatives i la detecció de necessitats que puguen produir-se en moments en els quals les barreres i la desigualtat es manifesten amb major freqüència i intensitat.



3. Identificació de les necessitats específiques de suport educatiu, proposta del Pla d'actuació personalitzat i registre en ITACA

1. Correspon a l'especialista d'orientació educativa adscrit als serveis especialitzats d'orientació (serveis psicopedagògics escolars, gabinets psicopedagògics autoritzats o departaments d'orientació), o per qui tinga atribuïdes aquestes funcions, la identificació de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i l'emissió del corresponent informe sociopsicopedagògic.

2. L'alumnat amb les tipologies de NESE que figuren a continuació ha de disposar d'informe mèdic o certificat que acredite la discapacitat, tot i que, excepcionalment, aquest informe podrà incloure un diagnòstic provisional o en procés, per raons maduratives o d'altra índole.



– Discapacitat motriu

– Discapacitat sensorial (audició: hipoacúsia mitjana; audició: deficiència auditiva severa; audició: deficiència auditiva profunda; visió: ambliopia; visió: ceguera)

– TEA, trastorn de l'espectre autista

– Plurideficiència

– Trastorn psicòtic i de la personalitat

– Trastorns greus de la conducta

– Trastorn fonològic: disàrtria

– Trastorn fonològic: disglòssia

3. La proposta del Pla d'actuació personalitzat incorporarà les mesures i suports per a la inclusió de l'alumnat, que s'articularan en un continu de resposta, des de les mesures ordinàries i generals fins a les respostes més individualitzades, específiques i intensives, procurant en tots els casos el màxim nivell d'inclusió possible en l'aula ordinària.



4. L'informe sociopsicopedagògic ha d'incloure el grau d'intensitat dels suports que l'alumna o l'alumne necessita, d'acord amb els criteris següents:

Grau 1: necessita ajuda puntual que pot tenir resposta amb mesures ordinàries i suports ordinaris addicionals. Aquest tipus de suport s'inclou en el nivell de resposta III.

Grau 2: necessita ajuda que implica suports intensius i especialitzats durant una part de l'horari escolar. Aquest tipus de suport s'inclou en el nivell de resposta IV.

Grau 3: necessita ajuda en la majoria d'àrees i àmbits que implica suports intensius, especialitzats i individualitzats durant la major part de la jornada escolar. Aquest tipus de suport s'inclou en el nivell de resposta IV.

5. Les dades de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu i les variacions que se'n produïsquen al llarg del curs s'han de registrar en ITACA per part de l'orientador o orientadora que atén el centre, amb la supervisió de la direcció, que té la responsabilitat de vetlar perquè les dades introduïdes estiguen actualitzades i siguen veraces. En el cas dels gabinets psicopedagògics municipals, la introducció de dades es farà conjuntament entre l'orientador o l'orientadora adscrit a aquest i la direcció del centre.

6. En l'apartat de «detall NESE» s'ha d'indicar expressament el personal de suport a la inclusió proposat en el Pla d'actuació personalitzat per a l'alumne o l'alumna, d'acord amb les seues necessitats educatives relacionades a l'informe sociopsicopedagògic.



4. Personal especialitzat de suport de pedagogia terapèutica i audició i llenguatge

1. Tots els llocs de pedagogia terapèutica i d'audició i llenguatge habilitats per aquest procediment de provisió tindran caràcter itinerant. Això implica que, tot i que podran desenvolupar la seua tasca en un únic centre, per necessitats de la zona, podran atendre també altres centres, de manera temporal o durant tot el curs, sense que això supose un perjuí, degudament justificat, per a l'atenció a l'alumnat escolaritzat en el seu centre de referència.

2. En l'etapa d'educació primària, quan la disponibilitat horària del professorat especialitzat de suport de pedagogia terapèutica o audició i llenguatge siga insuficient per cobrir l'atenció de les necessitats existents, i hi haja en el centre un altre professorat que dispose d'aquestes especialitats, se li assignarà de forma preferent, sempre que siga possible, una hora per al suport a aquest alumnat.

3. El nombre de sessions i la durada de la intervenció ha de respondre a les necessitats de l'alumnat, tot considerant que l'alumnat que es troba dins una mateixa categoria de necessitats específiques de suport pot requerir diferents tipus de resposta quant al grau d'intensitat, amplitud i especialització.

4. Quan per les característiques de l'alumnat o pel tipus d'intervenció, siga aconsellable triar entre una única o un únic professional, de pedagogia terapèutica o d'audició i llenguatge, se seleccionarà aquella o aquell que tinga major disponibilitat horària.



4.1. Personal especialitzat de suport de pedagogia terapèutica

1. Els criteris i prioritats d'intervenció del personal especialitzat de suport de pedagogia terapèutica són els que corresponen a la normativa vigent en matèria d'atenció a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, tot considerant les indicacions especificades en els punts anteriors d'aquest annex.

2. En el segon cicle d'educació infantil tindrà prioritat l'alumnat amb necessitats educatives especials derivades de discapacitat o trastorns greus de conducta.

3. En educació primària tindrà prioritat l'alumnat següent:

a) Alumnat amb adaptacions curriculars individuals significatives (ACIS).

b) Alumnat amb dificultats específiques d'aprenentatge en la lectura, l'escriptura i/o el càlcul, degudament identificat amb els criteris i instruments adequats.

c) Alumnat amb altes capacitats intel·lectuals, degudament identificat amb els criteris i instruments adequats.

4. L'alumnat amb trastorn de l'aprenentatge no especificat es considerarà per l'atenció de pedagogia terapèutica sols en els casos en què existisquen dificultats moderades o greus que afecten significativament el seu rendiment acadèmic i no siguen suficients les mesures generals o addicionals amb suports ordinaris.

5. L'alumnat amb circumstàncies de compensació educativa que no estiga inclòs en alguna de les prioritats especificades en els punts dos i tres d'aquest apartat, no serà objecte d'atenció preferent per part d'aquest personal especialista. Per tant, s'hauran d'articular les mesures més adients per a donar resposta a les seues necessitats.

6. En l'educació secundària obligatòria tindrà prioritat l'alumnat amb ACIS en totes les àrees del currículum o en les àrees instrumentals, amb les condicions següents:

a) Si és alumnat de primer o segon d'ESO, el nivell de competències ha de ser el corresponent al tercer o quart curs de primària.

b) Si és alumnat de tercer o quart d'ESO, el nivell de competències ha de ser el corresponent al cinqué o sisé curs de primària.



4.2. Personal especialitzat de suport d'audició i llenguatge

1. Els criteris i prioritats d'intervenció del personal especialitzat de suport d'audició i llenguatge són els que corresponen a la normativa vigent en matèria d'atenció a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, tot considerant les indicacions especificades en els punts anteriors d'aquest annex.

2. El nombre de sessions que requereix cada alumne es determinarà, sense perjudici del que de manera orientativa indica la normativa vigent, seguint els criteris tècnics següents: gravetat del diagnòstic, edat, dificultats identificades en els diferents aspectes del llenguatge i la parla, nivell de desenvolupament quan a comprensió, expressió i pragmàtica del llenguatge, necessitat de sistemes augmentatius/alternatius de comunicació i necessitat d'ajudes tècniques.

3. En el segon cicle d'educació Infantil i educació primària tindrà prioritat l'alumnat següent:

a) Alumnat amb afàsia, disfàsia/TEL, trastorn del llenguatge associat a TEA, deficiència auditiva severa i profunda.

b) Alumnat amb hipoacúsia mitjana.

c) Alumnat amb retard simple del llenguatge. Es considerarà, a l'efecte de provisió de personal addicional, únicament fins al segon curs d'educació primària, atenent les característiques d'aquestes dificultats i la seua relació amb el desenvolupament.

d) Alumnat amb disàrtria.

e) Alumnat amb disglòssia.

f) Alumnat amb disfèmia que dificulte greument la seua comunicació i alumnat amb disfonia, sempre que aquest no reba ja l'atenció per part del sistema públic de salut.

g) Alumnat amb altres dificultats:

– Retard del llenguatge associat a discapacitat intel·lectual.

– Dislàlia. Es considerarà, a l'efecte de provisió de personal addicional, únicament fins al segon curs d'educació primària, atenent les característiques d'aquestes dificultats i la seua relació amb el desenvolupament.

– Desorganització del llenguatge com a conseqüència de trastorn de la personalitat.

4. En el segon cicle d'educació infantil, l'alumnat amb retard simple del llenguatge, dislàlies, disfèmia i disfonia s'atendrà preferentment mitjançant programes d'estimulació del llenguatge oral desenvolupats dins l'aula ordinària i adreçats a tot l'alumnat del grup, sota una perspectiva inclusiva i preventiva, sense prejuí que en l'organització de les hores disponibles per l'especialista en audició i llenguatge es destinen sessions a l'atenció individual o en xicotet grup de l'alumnat que ho requerisca.

5. La implementació dels programes referits en l'apartat anterior es realitzarà de forma conjunta entre l'especialista d'audició i llenguatge i el professorat d'educació infantil, que s'organitzaran adequadament per atendre l'alumnat i aconseguir els objectius programats. L'especialista d'audició i llenguatge prioritzarà la intervenció directa en els grups que hi haja alumnat que presente majors dificultats en el llenguatge i la parla.

6 En educació secundària obligatòria tindrà prioritat l'alumnat següent:

a) Alumnat amb hipoacúsia profunda i severa.

b) Alumnat amb afàsia, disfàsia/TEL, trastorn del llenguatge associat a TEA.

c) Alumnat amb hipoacúsia mitjana.

d) Alumnat amb disàrtria.

e) Alumnat amb disfèmia que dificulte greument la seua comunicació, sempre que aquest no reba ja l'atenció per part del sistema públic de salut.

f) Alumnat amb disfonia, sempre que aquest no reba ja l'atenció per part del sistema públic de salut.

g) Alumnat amb disglòssia.

7. En els casos de disfèmia i disfonia, en les etapes d'educació primària i educació secundària obligatòria, la intervenció directa de l'especialista d'audició i llenguatge es prestarà per un màxim de dos anys des de l'inici de la intervenció. Passat aquest temps, la intervenció consistirà en una supervisió o en l'atenció puntual, en funció del grau de dificultat i l'evolució de l'alumnat.



5. Seguiment i supervisió del personal de suport assignat

Correspon a la Inspecció d'Educació supervisar al llarg de curs escolar les dades referides a l'alumnat amb necessitats específiques de suport del centre, la gestió del personal especialitzat, l'organització dels suports i els programes desenvolupats, dins el procediment general de seguiment del PAM. Per a aquesta tasca, podrà comptar amb l'assessorament de la direcció dels serveis psicopedagògics escolars.







Annex v

Línia Altres actuacions



1. Definició i finalitats

Aquesta línia d'acció dóna suport a les mesures o programes de compensació educativa, així com també qualsevol altra actuació que no estiga inclosa en les línies dels annexos anteriors, i que els centres educatius puguen desenvolupar per aconseguir les finalitats establides en el PAM, des d'una perspectiva inclusiva.



2. Àmbit d'aplicació

L'àmbit d'aplicació d'aquesta línia d'acció són els centres educatius públics amb titularitat de la Generalitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'educació infantil segon cicle, educació primària, educació secundària obligatòria, formació professional bàsica i centres específics d'educació especial.



3. Disseny de les actuacions

1. La direcció del centre educatiu, assessorada pel departament d'orientació, serà la responsable del disseny i la redacció de les actuacions d'aquesta línia d'acció, seguint els criteris establits per la Comissió de Coordinació Pedagògica, o l'òrgan o persona que en tinga atribuïdes les competències, i aprovats pel Claustre.

2. La definició de les actuacions inclourà:

a) Justificació de la mesura.

b) Criteris per a la participació de l'alumnat en l'actuació, si escau.



c) Organització espacial i temporal.

d) Horari lectiu.

e) Personal docent responsable

f) Criteris i procediment previstos per al seguiment, avaluació i revisió, si escau, de l'actuació.



4. Programació

1. La programació de la intervenció educativa es desenvoluparà pels docents i les docents responsables de l'actuació i s'incorporarà al departament al qual pertanguen. En cas d'haver diferents departaments implicats, la programació es farà de forma coordinada entre ells i quedarà adscrita al departament que més implicació horària tinga. O en el seu defecte, la direcció del centre assignarà a un departament la responsabilitat d'aquesta programació.

2. Els principis metodològics es basaran en el desenvolupament de les competències clau i l'assoliment dels objectius d'etapa.



5. Avaluació

1. En el disseny de l'actuació, s'establiran els indicadors adients per fer el seguiment de l'actuació, atenent els objectius i finalitats amb les quals es dissenye l'actuació.

2. Es farà seguiment trimestral i anual dels indicadors establits.



3. En finalitzar el curs, es farà una memòria de l'actuació que quedarà incorporada en la memòria del departament responsable de la programació, amb indicació de l'assoliment dels objectius i propostes de millora, alumnat beneficiat per l'actuació i valoració de l'impacte en la millora del centre educatiu.

Mapa web