Ficha docv

Ficha docv









DECRET 129/2018, de 7 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat. [2018/8387]

(DOGV núm. 8380 de 11.09.2018) Ref. Base de dades 008372/2018




Preàmbul



L'article 49.3.14a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, atribueix a a la Generalitat competència sobre protecció civil i seguretat pública, sense perjudici del que es disposa en l'article 149 de la Constitució i, si escau, de les bases i ordenació de l'activitat econòmica general de l'Estat.

La Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències, modificada per la Llei 4/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la qual es crea l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències recull entre els serveis essencials el Servei de Bombers Forestals, la definició del qual en l'article 37 indica que està constituït pel personal de les unitats terrestres i helitransportades contractat per la Generalitat per a l'extinció d'incendis forestals i la intervenció davant emergències, en els termes previstos en la mateixa llei i en els diferents plans de protecció civil. També estipula que l'estructura, organització i funcionament del Servei de Bombers Forestals es regularan per decret, i s'estableix un termini màxim d'un any per a la seua aprovació.

La llei determina que el Servei de Bombers Forestals de la Generalitat és un servei públic essencial de caràcter autonòmic que dependrà del departament competent en matèria de protecció civil i gestió d'emergències, el comandament de les quals l'exercirà la direcció general competent en matèria de protecció civil i gestió d'emergències, que ostentarà la gestió ordinària i extraordinària del Servei de Bombers Forestals segons les seues directrius i procediments establerts, així com la contractació directa de tot el personal adscrit al Servei de Bombers Forestals de la Generalitat.

L'actuació de professionals en l'extinció d'incendis forestals a la Comunitat Valenciana té una llarga trajectòria, prèvia fins i tot, a la mateixa organització autonòmica d'Espanya, i que es plasma per primera vegada en l'àmbit autonòmic amb l'assumpció per part de la Generalitat en 1982 de les competències en matèria de protecció civil i seguretat pública, així com en matèria de forests, competències sobre la base de les quals es realitzen contractacions en els períodes de major risc de les primeres unitats especialitzades en l'extinció d'incendis forestals, emmarcades en aqueixos moments dins de l'administració forestal.



La Llei 2/1995, de 6 de febrer, d'organització del servei d'emergència de la Generalitat Valenciana, va establir per primera vegada el caràcter d'emergència dels incendis forestals, i va integrar de manera formal el personal d'extinció d'incendis forestals dins dels serveis d'emergències. Des d'eixe moment són diverses les denominacions que han rebut aquestes unitats, Bombers Forestals, Brigades Forestals, Brigades Rurals d'Emergència, Brigades d'Emergència, fins a la seua actual denominació de Servei de Bombers Forestals. Atés que, en els últims anys, els desastres naturals han tingut un impacte cada vegada major en les persones, en els béns, en els mitjans de vida, en el patrimoni, en el medi ambient i la creixent intensitat i recurrència d'esdeveniments agreujats pel canvi climàtic és ja una realitat, la freqüència i la intensitat dels fenòmens meteorològics extrems semblen augmentar, situacions de sequeres, onades de calor, incendis forestals, tempestes, inundacions, temporals marítims, nevades, com les recents greus situacions derivades per precipitacions intenses i fortes nevades.



En aqueix temps, totes les administracions públiques han millorat la capacitat per a respondre les emergències, s'han millorat els sistemes de coordinació, gestió i actuació en cas d'emergència i assistència mútua, i s'han creat equips amb capacitat d'actuar en múltiples escenaris.



De la mateixa manera, en la Generalitat existeix una preocupació seriosa sobre escenaris immediats i futurs, en els quals es poden produir els incendis forestals i altres catàstrofes derivades o agreujades pel canvi climàtic. Les altes temperatures, la sequera acumulada, l'estat del combustible, són fets reals que obliguen a donar resposta, a estar preparats, i per a això és necessari definir noves funcions de tots els dispositius i cossos que participen en l'emergència.

La formació dels integrants del Servei de Bombers Forestals ha de ser un dels pilars fonamentals, encaminat a la millora dels seus coneixements, destreses i aptituds; així com a una major professionalització i preparació dels membres del servei per a la intervenció davant d'emergències o derivades de les seues competències.

Per això tant pel nou marc legal, com per les cada vegada més reals noves condicions climàtiques, és necessari donar cobertura legal al nou escenari competencial del Servei de Bombers Forestals, cobertura que, a més a més, ha de servir perquè puguen veure's millorades en el marc de les diferents legislacions i administracions competents les seues condicions de prestació del servei, així com la seua categoria laboral, professional i condicions d'accés a la jubilació.

Amb aquest reglament, el Servei de Bombers Forestals de la Generalitat es dota d'una estructura i model propis, dins de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, i permet una millora davant els nous reptes i escenaris.

El decret consta d'un únic article aprovatori, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, dos de finals i un annex que inclou un reglament format per trenta articles estructurats en huit capítols.



Aquest decret no està inclòs en el Pla Normatiu de la Generalitat per a 2018.

Aquest reglament ha estat consultat amb els sectors i administracions públiques afectades, i informat pel Ple de la Comissió de Protecció Civil de la Comunitat Valenciana.

En conseqüència, d'acord amb l'article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del president de la Generalitat, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 7 de setembre de 2018





DECRETE



Article únic. Aprovació del reglament

S'aprova el Reglament del Servei de Bombers Forestals, que s'incorpora com a annex a aquest decret.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats al departament competent en la matèria, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.



Segona. Constitució Mesa de Coordinació

La Mesa de Coordinació del Servei de Bombers Forestals de la Comunitat Valenciana es constituirà formalment en el termini de tres mesos a partir de l'entrada en vigor d'aquest decret.



Tercera. Adaptació dels plans i procediments

En un termini de sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest decret s'hauran d'adequar els diferents plans i procediments d'emergència en allò que puga ser contradictori.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Encàrrecs

Mentre l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències no dispose de mitjans humans i materials per a la mobilització i direcció directa de l'operatiu del Servei de Bombers Forestals, o bé per raons d'eficàcia, podrà encomanar aquesta missió totalment o parcialment als consorcis provincials de bombers, d'acord amb l'article 11 de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.







DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

S'autoritza la persona titular del departament competent en protecció civil i gestió d'emergències, per a adoptar les disposicions necessàries per al compliment i desenvolupament d'aquest decret.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 7 de setembre de 2018



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER







ANNEX

Reglament del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat



Índex

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Definicions

Article 3. Concepte i règim jurídic

Article 4. Funcions del Servei de Bombers Forestals

Article 5. Principis bàsics d'actuació

Article 6. Codis professionals

Capítol II. Mitjans i recursos de l'operatiu

Article 7. Ús dels mitjans i recursos assignats

Article 8. Bases operatives

Article 9. Vestuari i uniformitat

Capítol III. Estructura del servei

Article 10. Direcció del servei

Article 11. Àrees funcionals

Article 12. Àrea d'intervenció

Article 13.. Área de logística

Article 14 Àrea de planificació i anàlisi

Capítol IV. Operativitat

Article 15. Organització en unitats

Article 16. Unitats bàsiques d'intervenció terrestres

Article 17. Unitats bàsiques d'intervenció helitransportades

Article 18. Unitats especials

Article 19. Principis generals del comandament, ordres, informes i comunicacions

Article 20. Programacions d'activitats ordinàries

Article 21. Activació dels plans operatius

Article 22. Zones operatives

Capítol V. Formació i Registre de personal

Article 23. Aspectes generals de la formació

Article 24. Formació bàsica

Article 25. Formació contínua

Article 26. Registre del personal i acreditació

Article 27. Certificat de professionalitat

Capítol VI. Reconeixements i homenatges

Article 28. Reconeixements i homenatges

Capítol VII Òrgan de participació

Article 29. Òrgan de participació

Capítol VIII. Gestió de la informació

Article 30. Gestió de la informació







Capítol I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest reglament és regular l'organització i funcionament del Servei de Bombers Forestals de la Generalitat.



Article 2. Definicions

1. Als efectes d'aquest reglament, s'entendrà per:

a) Autobomba forestal o bomba forestal pesada (BFP): vehicle que porta incorporats una cisterna i un sistema hidràulic d'aspiració i impulsió d'aigua, o materials fluïdificats i que està especialment adaptat per a usar-se en el medi forestal.

b) Unitat mixta de personal i càrrega (UPC): vehicle tot terreny, destinat de manera preferent al transport del personal i els seus equips i materials de treball.

c) Vehicle auxiliar: vehicle destinat exclusivament per al transport de persones.

d) Despatx automàtic: procediment de mobilització immediata i sense necessitat d'autorització dels recursos humans i materials al lloc on es produeix l'incendi forestal.

e) Incendi forestal: foc que s'estén sense control sobre combustibles forestals situats en la forest.

f) Interfície urbanoforestal: zona en què les edificacions entren en contacte amb la forest. El foc desenvolupat en aquesta zona, no solament pot arribar a les edificacions, sinó que a més pot propagar-se a l'interior de les zones edificades, qualsevol que en siga la causa d'origen.

g) Mobilització: conjunt d'operacions o tasques per a la posada en activitat de mitjans, recursos i serveis, per a la lluita contra incendis forestals o per a actuar davant una emergència.

h) Lloc de Comandament Avançat (PMA): lloc de direcció tècnica de les labors de control i extinció d'un incendi forestal, situat en les proximitats d'aquest.

i) Xarxa COMDES: és la xarxa de Comunicacions Mòbils Digitals d'Emergències i Seguretat de la Comunitat Valenciana.

j) COOR-COM: plataforma tecnològica de gestió d'emergències que empra el Centre de Coordinació d'Emergències de la Generalitat.



k) Llums prioritàries: són sistemes de senyalització visual incorporats als vehicles del Servei de Bombers Forestals, el seu color estarà determinat per la legislació aplicable.

l) Equip de protecció individual (EPI): qualsevol equip destinat a ser portat o subjectat pel treballador, perquè el protegisca d'un o diversos riscos que puguen amenaçar la seua seguretat o la seua salut en el treball, així com qualsevol complement o accessori destinat a aquesta finalitat.

2. Es denomina operatiu el conjunt de mitjans humans, materials i recursos de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, posats a la disposició de l'emergència, així com als d'altres administracions públiques que s'adscriguen a aquest, d'acord amb el procediment establert en cada cas.

3. Els mitjans són aquells elements materials de caràcter mòbil, necessaris per a desenvolupar les funcions del Servei de Bombers Forestals o suports d'altres dependències, en concret:

a) Maquinària pesada

b) Vehicles autobomba (BFP)

c) Unitat mixta de personal i càrrega (UPC)

d) Vehicles de transport del personal

e) Mitjans aeris

f) Equips de protecció individual, i eines manuals i mecàniques forestals de suport

4. S'entén per recursos de l'operatiu les infraestructures i instal·lacions utilitzades, o des de les quals és possible la coordinació i mobilització de mitjans humans i materials, en concret:

a) Centrals de coordinació d'emergències

b) Helisuperfícies

c) Aeròdroms o pistes auxiliars

d) Bases operatives, dependències i punts de trobada d'unitats



e) Xarxa de comunicacions



Article 3. Concepte i règim jurídic

1. El Servei de Bombers Forestals és un servei públic essencial d'intervenció autonòmic previst en els articles 32 i 37 de la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències.

2. La seua operativitat en situació d'emergència es realitza d'acord amb el que estableix el Pla Territorial d'Emergència, en els diferents Plans Especials, en els Procediments d'Actuació davant de riscos específics, en els Protocols Operatius i en els Plans d'Esdeveniments Especials de la Comunitat Valenciana, entre altres.

3. El Servei de Bombers Forestals queda sotmés al que estableixen la Llei 13/2010, de 23 de novembre, de la Generalitat, de protecció civil i gestió d'emergències; la Llei 4/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la qual es crea l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, a aquest reglament, i a la resta de l'ordenament jurídic que s'aplique.

4. El Servei de Bombers Forestals té la consideració d'agència integrada en el catàleg de serveis inclusos al Sistema Integrat de Gestió d'Emergències 112 de la Comunitat Valenciana.



Article 4. Funcions del Servei de Bombers Forestals

1. Són funcions del Servei de Bombers Forestals:

a) La gestió integral del foc forestal.

1r. L'extinció d'incendis forestals, d'acord amb el que s'estableix en el Pla Especial davant del Risc d'Incendis Forestals de la Comunitat Valenciana.

2n. En col·laboració amb el departament competent en prevenció d'incendis forestals i en el marc de la seua planificació, la implementació de cremes prescrites, amb les funcions d'ignició, seguretat i posterior extinció d'aquestes.

b) La col·laboració de forma coordinada amb el departament competent en prevenció d'incendis forestals i d'acord amb les línies de treball que aquesta establisca en:

1r. La realització d'accions de conscienciació, divulgació i difusió de les mesures preventives sobre situacions de risc a la població, així com les relatives a l'autoprotecció mitjançant la sensibilització de la ciutadania, empreses i institucions.

2n. La realització d'activitats de divulgació i conscienciació a escolars.

3r. L'assessorament sobre normes tècniques de pistes, accessos i punts d'aigua de la xarxa d'infraestructures contra incendis de la Generalitat.

4t. La realització de rutes de vigilància en situacions de preemergència per risc d'incendis forestals d'acord amb el que estableix en el Pla de Vigilància Preventiva davant del Risc d'Incendis Forestals.

c) La intervenció en emergències d'origen meteorològic, d'acord amb el que establisquen els respectius plans i procediments en cas de:

1r. Situació de preemergència i emergència per nevades.

2n. Situació de preemergència i emergència per inundacions.

3r. Forts vents.

4t. Altres fenòmens meteorològics adversos.

d) La col·laboració en altres situacions de risc incloses en els plans i procediments d'emergència de la Comunitat Valenciana, d'acord amb la legislació vigent.

e) La col·laboració en l'elaboració dels mapes de risc de les zones que puguen ser susceptibles d'atenció durant el servei.

f) La participació en serveis preventius:

1r. Fogueres i ús festivorecreatiu del foc en sòl forestal, limítrof o amb una proximitat inferior a 500 metres de terreny forestal.

2n. Actes pirotècnics en la prevenció de riscos en la massa forestal.

3r. Proves esportives realitzades en terreny forestal o en la seua zona d'influència.

4t. Qualsevol esdeveniment multitudinari que es desenvolupe en llocs en què existisca risc d'incendi forestal.

g) La col·laboració en la rehabilitació de zones afectades per les emergències i en la tornada a la normalitat de les mateixes zones durant la fase d'emergència.

h) La transmissió de la informació sobre les mesures a adoptar i la conducta a seguir per la ciutadania en situacions de risc o emergències.



i) Sense perjudici dels organismes que ostenten la competència en la matèria, sempre davant el seu requeriment i posant en coneixement previ dels Centres de Coordinació d'Emergència corresponents i en el marc del que fixen els corresponents plans d'actuació en els supòsits d'emergència, en cas de poder garantir la seua presència en menor temps que serveis competents, podran actuar eventualment en tasques de prevenció davant accidents, sinistres, incendis o emergències en el medi rural i forestal. Es regiran pels principis de congruència, oportunitat i proporcionalitat en la utilització dels mitjans al seu abast, i les seues tasques de suport seran als serveis competents i sota la direcció del comandament competent del servei.

j) La col·laboració sota la direcció dels organismes competents en situacions d'emergència social, en els supòsits de greu risc, catàstrofe o calamitat pública, com ara terratrémols, inundacions, incendis urbans i forestals o accidents de gran magnitud causants de:

1r. Crisis sanitàries, com ara epidèmies i situacions de contaminació greus.

2n. Situacions de desproveïment de productes de primera necessitat.



3r. Paralització de serveis públics essencials per a la comunitat i en els quals concórrega alguna de les circumstàncies o situacions anteriors.



k) La col·laboració en situació de greu risc o calamitat, en la defensa, protecció i, si escau, rescat d'espècies de flora i fauna estranyes, endèmiques o amenaçades sota la supervisió tècnica dels serveis competents i al seu requeriment previ.

l) Sense perjudici dels organismes que ostenten la competència en la matèria i sempre davant el seu requeriment previ, la col·laboració en la cerca i eventual rescat de persones desaparegudes en terrenys forestals o de muntanya.

m) La col·laboració amb els organismes competents en la investigació dels sinistres que intervinguen, així com en cas de requeriment per l'autoritat competent.

n) Aquelles altres que els atribuïsca la legislació i qualsevol altra funció dirigida a la protecció de les persones, els béns i el medi ambient, tot això en el marc de la col·laboració entre els diferents organismes competents i en el respecte a les seues competències pròpies.



2. Per al correcte exercici de les funcions descrites en els punts anteriors s'elaboraran protocols i procediments d'actuació conjunts amb la resta d'organitzacions implicades.



Article 5. Principis bàsics d'actuació

Els principis bàsics d'actuació del personal del Servei de Bombers Forestals seran:

1. Adequació a l'ordenament jurídic, especialment:

a) Exercir la seua funció amb absolut respecte a la Constitució Espanyola, Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, els tractats de la Unió Europea i a la resta de l'ordenament jurídic.

b) Actuar en el compliment de les seues funcions, amb absoluta neutralitat política i imparcialitat, i en conseqüència, sense cap discriminació per raó de raça, religió, sexe, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

c) Actuar amb integritat i dignitat.

d) Subjectar-se en la seua actuació professional als principis de jerarquia i subordinació. En cap cas, l'obediència deguda podrà emparar ordres que comporten l'execució d'actes que manifestament constituïsquen delicte, posen en risc la seua vida o la de tercers, o siguen contraris a la Constitució o a les lleis.

e) En tot cas les actuacions del Servei de Bombers Forestals s'entendran justificades quan existisquen situacions d'emergència, greu risc o calamitat, susceptibles d'ocasionar risc imminent per a la integritat de les persones, els béns o el medi ambient; fins i tot es poden produir com a conseqüència de l'actuació danys a béns particulars (sense perjudici de la responsabilitat patrimonial de l'administració que es puga derivar de l'actuació quan concórreguen els requisits legalment establerts en la legislació vigent), i tot això amb la garantia dels principis de proporcionalitat i caràcter extraordinari d'aquest tipus d'actuacions.



2. Relacions amb la comunitat, singularment:

a) Impedir, en l'exercici de la seua actuació professional, qualsevol pràctica abusiva, arbitrària o discriminatòria que comporte violència física o moral.

b) Observar en tot moment un tracte correcte i acurat en les seues relacions amb la ciutadania, a qui procuraran auxiliar i protegir, sempre que les circumstàncies ho aconsellen o foren requerits per a això. En totes les seues intervencions, proporcionaran informació tan àmplia com siga possible, sobre les causes i finalitat d'aquestes, a fi d'aconseguir la millor col·laboració.

c) En l'exercici de les seues funcions hauran d'actuar amb la decisió necessària i sense demora quan d'això depenga evitar un mal greu, immediat i irreparable i es regiran per a això pels principis de congruència, oportunitat i proporcionalitat en la utilització dels mitjans al seu abast, tenint com a premissa fonamental la seua pròpia protecció, la protecció de les persones, infraestructures i medi ambient.

3. Dedicació professional

Hauran de dur a terme les seues funcions amb total dedicació, i han d'intervindre, sempre, en defensa de les persones, els béns i el medi ambient.

4. Secret professional.

a) Hauran de guardar rigorós secret respecte de totes les informacions que coneguen per raó o en ocasió de l'acompliment de les seues funcions. No es permet la difusió a tercers ni en xarxes socials de qualsevol informació a la qual s'haja tingut accés per motiu de la seua activitat laboral sense autorització prèvia. Tot això sense perjudici de la llibertat de manifestar lliurement opinions o manifestar disconformitat.

b) Es regularà mitjançant una instrucció interna la utilització i obtenció d'imatges amb finalitats formatives, garantint el respecte a la normativa vigent en matèria de protecció de dades.

5. Responsabilitat.

El personal que tinga la consideració de bomber o bombera forestal serà responsable personalment i directament pels actes que en la seua actuació professional dugueren a terme, infringint o vulnerant les normes legals, així com les reglamentàries que regisquen la seua professió i els principis enunciats anteriorment, sense perjudici de la responsabilitat patrimonial que puga correspondre a les administracions públiques per aquestes.



Article 6. Codis professionals

Per a una millor consecució de les seues finalitats, el Servei de Bombers Forestals disposarà de codis professionals, elaborats per la persona titular del servei, que, una vegada aprovats en la Mesa de Coordinació, seran d'obligat compliment per a totes les persones integrants del dispositiu.





Capítol II

Ús dels mitjans i recursos de l'operatiu



Article 7. Ús dels mitjans i recursos assignats

1. Cada unitat disposarà d'uns mitjans i recursos assignats, que seran entre altres, dependències, vehicles, eines manuals i mecàniques, sistemes de comunicació i manuals de formació.

2. Tot el personal adscrit al Servei de Bombers Forestals haurà de mantindre en bon estat de conservació els materials i eines; i fer-ne bon ús incloent-hi vehicles i instal·lacions.



3. En els casos de pèrdua, sostracció o deteriorament prematur d'algun component dels mitjans i recursos, o en general de les eines, equips i materials assignats, la persona responsable ho farà saber immediatament al seu superior immediat, a fi que els repose en el menor temps possible, per a garantir la continuïtat del servei en bones condicions, tot això sense perjudici de les responsabilitats que es pogueren originar per negligència o desídia en l'ús.



4. Amb caràcter general queda prohibit l'ús dels mitjans i recursos fora de l'horari de servei, tret que es tinga autorització expressa per a això.



Article 8. Bases operatives

1. S'entén per bases operatives les infraestructures en el territori de la Comunitat Valenciana que serveixen de base a les diferents unitats operatives del Servei de Bombers Forestals.

2. Des de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències es promourà que les bases operatives es radiquen en dependències pròpies ja siguen parcs d'emergències, bases aèries o centrals de coordinació.

3. Independentment de la titulació de la infraestructura i amb caràcter general, cada unitat operativa haurà de disposar d'una base pròpia la qual haurà de tindre les condicions mínimes següents:

a) Instal·lació de neteja personal completa amb dutxa, lavabo i subministrament d'aigua corrent freda i calenta i diferenciat per sexes.

b) Zona de vestuari amb bancs i una taquilla i penjador individuals.

c) Cuina completa i sala de descans..

d) Despatx amb plena connectivitat i equipament.

e) Magatzem.

f) Cotxera tancada i zona de manteniment o reparació d'eines manuals i mecàniques

g) Bugaderia.

h) Retolació identificativa de la base d'acord amb la imatge corporativa de l'Agència València de Seguretat i Resposta a les Emergències, i el mateix servei.

4. Mitjançant una norma tècnica de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, s'establiran els models de bases operatives tipus, incloent-hi dimensions, equipaments mínims així com normes de comportaments i ús.



Article 9. Vestuari i uniformitat

1. L'Agència de Seguretat i Resposta a les Emergències dotarà la uniformitat del personal del Servei dels Bombers Forestals.

2. L'equipament i les seues característiques es desenvoluparan reglamentariament, en la qual s'hauran d'incloure la totalitat de funcions del Servei de Bombers Forestals, així com les diferències climàtiques de la Comunitat Valenciana. Dins de la Mesa de Coordinació es crearà un grup de treball específic sobre uniformitat i equipament. La instrucció establirà una uniformitat diferenciada per a les diferents funcions i, si escau, operacions, incloent-hi situació ordinària, intervenció, manteniment físic i gala que s'utilitzarà aquells dies o actes en què es determine, així com les característiques i normes que hauran de complir els equips que tinguen la consideració d'equip de protecció individual (EPI).

3. El criteri de renovació de peces serà per deterioració, previ lliurament d'un informe i del material deteriorat, o per renovació tecnològica sobre la base del desenvolupament de nous materials.

4. En els casos de pèrdua, sostracció o deterioració prematura d'algun component del vestuari o equip a càrrec d'un membre del Servei de Bombers Forestals, per accions fortuïtes d'operació, el responsable en donarà compte immediatament, a fi de fer-ne la resposició com més prompte millor per a garantir la continuïtat del servei en bones condicions, tot això sense perjudici de les responsabilitats que es pogueren originar per negligència o desídia en l'ús.

5. L'uniforme és d'ús obligatori per a totes les persones membres de l'escala bàsica durant la jornada laboral, i n'està prohibida la utilització incompleta.

6. Està prohibit l'ús de peces i efectes d'uniformitat fora de l'horari de servei o dels actes i representacions vinculades al Servei de Bombers Forestals, que expressament s'autoritzen.

7. L'uniforme reglamentari ha de ser portat correctament, i està prohibida la inclusió de complements o modificacions.

8. Les peces d'uniforme hauran de ser utilitzades amb la major cura i neteja, i en són responsables de l'estat el personal del Servei de Bombers Forestals que les tinguen assignades. Reglamentàriament s'establiran els equips i peces que, per la seua tipologia i tractament, el servei els arbitrarà un sistema de neteja i desinfecció, i quins correspon llavar particularment a cada integrant.



9. Durant la jornada laboral es cuidarà l'aspecte personal, sense que puguen portar-se pentinats o afegir-se adorns com polseres i arracades que, per la seua grandària o formes, pogueren ser obstacle a la prestació del servei, o constituir un risc físic per a si mateix o altres persones.



10. El canvi d'uniformitat entre estacions de l'any serà fixat per la direcció del Servei de Bombers Forestals tenint en consideració les circumstàncies climàtiques i territorials de cada zona operativa, i no cal que es faça de manera comuna en tot el territori de la Comunitat Valenciana. En qualsevol cas, els components de servei en una unitat operativa hauran d'utilitzar la mateixa uniformitat.



11. En el disseny de la uniformitat es contemplarà la inclusió del logo o dels logos identificatius del servei, la pertinença a l'1 1 2 Comunitat Valenciana, sistemes de reconeixements de rangs i categories tant en la uniformitat com en els cascos, escales i identificació personal.

Capítol III

Estructura del servei



Article 10. Direcció del servei

1. La direcció del Servei de Bombers Forestals serà exercida per la persona titular del servei competent en extinció d'incendis forestals del departament de la Generalitat competent en la matèria, al qual correspon l'execució i compliment de les competències en aquest àmbit, el comandament ordinari del Servei de Bombers Forestals i la coordinació i més alta inspecció de les seues dotacions i instal·lacions.

2. A més li correspon l'exercici de les funcions següents:

a) Dirigir l'organització general i executar les polítiques específiques del Servei de Bombers Forestals.

b) Promoure la coordinació operativa i impulsar l'elaboració de reglaments, procediments i protocols operatius.



Article 11. Àrees funcionals

1. Els mitjans humans del Servei de Bombers Forestals estan integrats pel conjunt de persones que, pertanyents a la Generalitat o contractades per aquesta, per la seua formació específica i dedicació exclusiva, tenen com a missió l'extinció d'incendis forestals i la intervenció davant de les emergències.

2. Per al compliment de les seues funcions i objectius el Servei de Bombers Forestals s'estructurarà en àrees funcionals d'intervenció, logística, i de planificació i anàlisi.



Article 12. Àrea d'intervenció

Li corresponen les funcions següents:

a) L'execució de les operacions necessàries per a pal·liar les situacions d'emergència en què participe el Servei de Bombers Forestals, tot això d'acord amb el que s'estableix en els corresponents plans i procediments d'emergència i amb reserva dels diferents àmbits competencials establerts.

b) Establir, en coordinació amb la direcció del Servei de Bombers Forestals i amb els serveis de prevenció, extinció d'incendis i salvament de la Comunitat Valenciana, les instruccions i directives operatives del servei.

c) Realitzar la proposta de necessitats, planificació i distribució territorial dels recursos humans i materials.

d) Proposar les necessitats formatives del personal del Servei de Bombers Forestals en el marc de la planificació anual de l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències.

e) Realitzar els informes d'actuacions.



Article 13. Àrea de logística

L'àrea de logística realitzarà les funcions següents:

a) Assegurar tot allò relatiu a les comunicacions en el marc del que estableixen els diversos plans i procediments d'emergència.

b) Assegurar l'avituallament de les unitats despatxades a qualsevol tipus de servei en el qual es requerisca l'actuació del personal del Servei de Bombers Forestals.

c) Garantir tot allò relatiu a l'aportació dels subministraments necessaris per a la normal operativitat del servei tant dins com fora dels centres de treball habilitats.

d) Planificar i gestionar els parcs, bases i resta d'infraestructures que constitueixen els centres de treball, magatzems i hangars de vehicles del servei.

e) Planificar i gestionar inventaris, calendaris de revisió i xarxa de tallers per a l'òptim funcionament del parc mòbil de vehicles del servei.



Article 14. Àrea de planificació i anàlisi

1. A l'àrea de planificació i anàlisi corresponen les funcions relatives a la planificació general i l'anàlisi de les actuacions del Servei de Bombers Forestals, per a això haurà de tindre capacitat per a actuar en qualsevol punt del territori de la Comunitat Valenciana mitjançant unitats tècniques especialitzades.

2. En l'àmbit de les seues competències, tindrà les funcions següents:

a) En incendis forestals, desenvolupar les tasques de monitoratge del foc i pronòstic meteorològic, i analitzar el territori en l'àmbit de l'emergència: combustibles, accessos, interfície i zones vulnerables

b) Analitzar el comportament observat i previst del foc, en relació amb la topografia, la meteorologia i els combustibles, amb la finalitat de determinar prioritats d'actuació, zones d'oportunitat i punts crítics, així com la potencialitat de l'incendi.

c) Elaborar informes i preparar documentació en relació amb les actuacions realitzades.

d) Donar suport, en col·laboració amb la direcció del servei i la resta de seccions, en l'elaboració dels plans de desplegament i desenvolupament de la secció operativa.

e) Participar i col·laborar en l'elaboració i impartició del programa formatiu anual del personal del Servei de Bombers Forestals.

f) Elaborar estudis i proposar els mitjans materials i equipament adequats per a la prestació dels serveis encomanats al Servei de Bombers Forestals.

g) Implantar i fer el seguiment dels programes de comunicació interna, així com els sistemes de suport informàtic en els quals es donen suport a les labors del servei.

h) Participar en les campanyes i activitats de divulgació i educatives.

i) Gestionar un arxiu documental i audiovisual del servei.





Capítol IV

Operativitat



Article 15. Organització en unitats

1. Per a la seua operativitat, el Servei de Bombers Forestals s'organitzarà en unitats bàsiques d'intervenció terrestres i helitransportades, formades per personal de les escales bàsica i tècnica; reglamentariamente s'establirà el nombre de persones, tipologia i mitjans de cada unitat.



2. Les diferents unitats, que seran identificades mitjançant un codi alfanumèric únic, estaran distribuïdes pel territori de la Comunitat Valenciana en funció de criteris de risc i operativitat, i tindran una zona operativa preferent.

3. En funció del risc estacional es podran establir unitats d'intervenció de reforç amb les mateixes capacitats operatives que les unitats ordinàries.



Article 16. Unitats bàsiques d'intervenció terrestres

1. Les unitats bàsiques d'intervenció terrestres tenen com a missió fonamental, i sense perjudici de la resta de funcions previstes en aquest reglament, actuar en l'extinció dels incendis forestals mitjançant sistemes d'atac directe, indirecte amb el suport d'eines manuals o aigua, ús del foc tècnic o altres elements destinats al control o extinció d'incendis forestals.

2. La unitat es compon d'una dotació de personal i d'una de material. La dotació estàndard de personal és de sis components, que inclou els llocs de responsable i conductor.

3. La configuració estàndard de material és una autobomba forestal pesada, una unitat de transport de personal i l'equipament mínim de material personal i maquinària que s'establisca mitjançant una instrucció del servei en funció de les diferents operativitats.

4. En funció de l'època de l'any, zona operativa i factors de risc es podran establir altres tipus de configuracions i dotacions.



Article 17. Unitats bàsiques d'intervenció helitransportades

1. Les unitats helitransportades tindran com a missió fonamental la d'intervindre amb la màxima celeritat possible en els primers moments d'un incendi forestal, i seran transportades a l'incendi en helicòpter en despatx automàtic o ampliat.

2. El seu funcionament es basa en les directrius següents:

a) Es caracteritzen per ser unitats d'intervenció ràpida, especialitzades en el treball conjunt de mitjans aeris.

b) En la intervenció és bàsic el suport permanent de l'helicòpter i es prioritza el treball conjunt amb el seu mitjà aeri.

c) Són unitats entrenades i formades per a l'extinció d'incendis forestals mitjançant tècniques d'atac directe i indirecte, mitjançant eina manual, eines mecàniques i foc tècnic.

d) L'interval horari preferent d'actuació és paral·lel al dels mitjans aeris, i haurà de retirar-se de la intervenció, sempre amb l'aeronau assignada, sense menyscapte d'altres procediments que amb caràcter excepcional puguen establir-se per raó de l'emergència.

3. En els períodes en els quals, per falta de disponibilitat d'helicòpters, aquestes unitats hagen de configurar-se en manera terrestre, mantindran les seues funcions principals, i, en concret:

a) Desplaçament ràpid en vehicle tot terreny de primera intervenció amb eina manual, eines mecàniques i foc tècnic.

b) Suport a la coordinació aèria.

c) Qualsevol altra missió que se'ls assigne en combinació amb el mitjà aeri operatiu.



Article 18. Unitats especials

1. Per a donar resposta davant situacions específiques es crearan unitats especials de bombers forestals temporals o permanents, atenent criteris d'especialització, funció o àmbit territorial.

2. Per al que indica el punt anterior s'homologaran unitats de bombers forestals com a recurs operatiu a fi de participar dins del «Mecanisme de Protecció Civil de la Unió Europea» i es garantirà la coordinació en l'àmbit de la protecció civil amb la finalitat de millorar l'eficàcia dels sistemes de prevenció, preparació i resposta davant catàstrofes naturals o d'origen humà.

3. En els plans de formació, en la programació de pràctiques, així com en la uniformitat, es tindran en compte les necessitats específiques d'aquestes unitats.



Article 19. Principis generals del comandament, ordres, informes i comunicacions

1. El comandament

a) Tot el personal adscrit al servei està obligat a complir les instruccions que reben dels seus superiors en assumptes relacionats amb l'operativitat. El seu compliment es farà sense cap dilació, atenint-se exactament al seu contingut, i es pot consultar el superior en cas de dubtes sobre la instrucció.

b) Tindrà la consideració de comandament no solament aquell que estiga nomenat en propietat per al càrrec corresponent, sinó també qui accidentalment exercisca tal funció.

c) Sense perjudici d'això anteriorment exposat, les persones que exercisquen el comandament de manera temporal o en propietat procuraran que el personal a les seues ordres obre amb plena llibertat i iniciativa dins del cercle de les seues respectives atribucions.

d) En tot moment prevaldrà l'estructura jeràrquica, la qual definirà les línies d'actuació.

e) La ponderació, la prudència i la discreció han de ser virtut primordial de qui exerceix el comandament, no promourà les repressions, les instruccions han de ser clares, precises i concretes, i no solament complirà escrupolosament els seus deures, sinó que cuidarà que tots els seus subordinats complisquen els seus.

f) En tots els actes de servei, el personal amb comandament assumirà sempre el lloc de major responsabilitat i buscarà en tot moment el lloc adequat des d'on es puga controlar i assumir, amb caràcter general, el risc que corren els que estiguen a les seues ordres.

g) En el Servei de Bombers Forestals, en la seua participació en extinció d'incendis forestals totes les instruccions seran conforme a la prelació de comandaments establerta en el Pla Especial Enfront del Risc d'Incendis Forestals, sense perjudici que en la resta d'actuacions donada la seua ordenació jeràrquica i la seua especialització, les instruccions siguen donades únicament i exclusivament pels seus comandaments naturals interns, sense que siga admissible ingerència de qualsevol altra autoritat excepte allò que es puga derivar de l'adscripció d'una unitat operativa i del principi de comandament únic en altres plans d'emergència o procediments.

h) La persona que reba una ordre de persona aliena o autoritat estranya o externa d'acord amb el que s'estableix en el punt anterior, informarà de la impossibilitat de tal obediència i indicarà a quin comandament del servei procediria dirigir-se si ho estimara convenient.

i) Qualsevol membre del servei té l'obligació de conéixer els immediats superiors de la seua pròpia línia de comandament i els seus subordinats. Per a això, aquests hauran de posar els mitjans perquè aqueix coneixement siga possible i real.

j) Tot tipus de servei o activitat en el qual intervinguen conjuntament dues o més unitats es realitzarà sempre sota el comandament d'una sola persona; en conseqüència, haurà d'observar-se rigorosament la successió jeràrquica d'un lloc a l'immediat inferior.

k) La persona que estiga al capdavant d'una dotació o dotacions prestant servei en una emergència, romandrà en el comandament fins que siga rellevada formalment, sense que això supose derogació singular de la cadena natural de comandament. Quan es tracte d'activitats o operacions concretes, se seguiran les instruccions donades sobre aquest tema per la Direcció del servei per a aqueix supòsit concret i determinat.

l) En concurrència de dues o més membres d'una Unitat de Bombers Forestals d'igual categoria, prevaldran successivament: helitransportades sobre terrestres, i proximitat territorial al lloc d'actuació i anuals sobre reforç.

2. Les ordres

a) S'entén per ordre aquella prescripció imperativa que, dictada per a ser complida, és el mitjà per a l'assoliment de les finalitats pròpies d'un servei jeràrquicament organitzat.

b) Les ordres poden ser:

i) Verbals o escrites.

ii. Generals o particulars.

iii. Ordinàries o extraordinàries.

c) A més, per la direcció es podran dictar totes les instruccions, circulars i comunicacions que s'estimen convenients per al bon funcionament del servei.

d) Es consideraran ordres generals les que vagen destinades o afecten la generalitat de les persones membres del servei, i el contingut de les quals ha de ser conegut per totes.

e) Són particulars les que solament concerneixen determinades fraccions o components del servei, i per això només és necessari que siguen conegudes per les persones interessades o implicades directament.

f) Es consideraran ordinàries les ordres que es publiquen amb certa regularitat, per a comunicar decisions que no revesteixen especial importància o urgència.

g) Són extraordinàries les que responguen a fets o actes de destacada importància o solemnitat, o aquelles el coneixement de les quals requerisca una urgència especial.

h) L'ordre escrita de caràcter general i ordinari, es denominarà ordre del Servei de Bombers Forestals. Es configurarà com el mitjà bàsic i primordial per a la posada en coneixement de tot el personal de totes les ordres i instruccions que dicte la direcció del servei, o que hagen de ser conegudes per tots, encara que no emanen d'aquesta última.



i) Sense pretendre esgotar tots els supòsits, fonamentalment l'ordre del servei abastarà els següents aspectes:

i) Normes legals i disposicions i acords que afecten el servei.



ii. Instruccions de la direcció sobre actes o activitats concretes, i sobre comandaments i formes de prestació del servei, així com la reiteració d'aquestes.

iii. Canvi d'uniformitat d'estiu a hivern o viceversa.

iv. Horari de les activitats a desenvolupar en les bases i dependències.

v) L'anunci sobretot el concernent als llocs de treball.

vi. L'anunci de cursos i activitats en general.

vii. Els nomenaments, cessaments i baixes, ascensos, premis i felicitacions, i correccions relatius al personal.

j) L'ordre del servei s'entendrà coneguda per tot el personal, i no pot al·legar-se, en cap cas, desconeixement d'aquesta. Diàriament haurà de ser llegida o si escau reiterada o recordada pels comandaments en iniciar-se el torn de jornada laboral.

k) Haurà d'existir un tauler d'ordres en tots els parcs i altres dependències, en el qual es col·locaran únicament i exclusivament les ordres, instruccions i escrits que hagen de ser de general coneixement i de manera especial l'ordre del servei.

l) Les ordres extraordinàries seran donades a conéixer al personal de manera anàloga a l'ordre del servei i en el moment en què la urgència del seu coneixement ho exigisca.

m) Les ordres particulars podran emanar de la direcció del servei, o en qualsevol altre escaló de comandament. En aquest últim supòsit, i quan tinguen especial transcendència, seran necessaris el coneixement del superior immediat, tret que el caràcter molt urgent ho impedisca.

n) Les ordres particulars adoptaran preferentment la forma escrita, excepte durant la prestació de serveis, i contindran els extrems necessaris per al coneixement i execució de l'assumpte o servei a què es referisquen; també es dirigiran a la persona responsable de la unitat a què afecten, o directament a les persones interessades si es tracta d'ordres individuals.

3. Els informes i comunicacions

a) Informe és la comunicació que es dirigeix a la superioritat per a fer-li saber les novetats hagudes o qualsevol fet o situació que concernisca el servei.

b) El personal del servei proposarà als seus immediats superiors els suggeriments i iniciatives que considere idònies per a resoldre els problemes que es plantegen, atenent sempre la major eficàcia de les missions encomanades al Servei de Bombers Forestals.

c) Els informes susceptibles de produir actuacions disciplinàries es formularan sempre per escrit o mitjançant els mitjans telemàtics disponibles quan així estiga habilitat. Igualment els informes relatius a sinistres ho seran també per escrit, i es denominarà informe de sinistre, i a més també tots aquells informes que es determinen més avall.



d) Es consideraran informes diaris els que es referisquen a fets que no exigisquen urgent coneixement de la superioritat i els que es donen en finalitzar la prestació d'un servei.

e) Són extraordinaris els que corresponguen a fets que exigisquen una decisió urgent per part de la superioritat o que per la seua importància hagen de ser coneguts immediatament per aquesta.

f) Els informes diaris es cursaran per conducte regular i els extraordinaris es remetran directament a l'escaló de comandament què haja de conéixer el fet i tinga, si escau, les atribucions necessàries per a resoldre l'assumpte o adoptar les decisions pertinents.

g) En els informes, qualsevol que siga la seua classe, s'emprarà un estil clar i senzill. Els fets s'exposaran amb exactitud i concisió, i cada assumpte serà tractat diferentment i separadament.

h) Pels comandaments del servei es podrà recaptar aclariment o ampliació del contingut dels informes, que haurà de complir-se sense limitar-se a una repetició del ja exposat en la primera part.

i) Per a la redacció i formació material de la correspondència i documents oficials s'observaran les regles següents:

i) Cada comunicació ha de tractar d'un sol assumpte.

ii. Les comunicacions han de dirigir-se al departament, direcció o comandament corresponent, i no a la persona que l'exercisca.

iii. En tot document oficial, abans de la signatura, li consignarà l'antesignatura expressiva de la identificació personal, concreta i exacta.

iv. Els informes han de ser terminants i breus, sense perjudici de la clara exposició de l'assumpte.

v) Les persones al comandament, en els informes que es produïsquen o en què se'ls interesse, manifestaran la seua opinió o exposaran les raons que la fonamenten, així mateix donaran, sense dilació, curs reglamentari a totes les peticions i instàncies que formule el personal a les seues ordres, acompanyades del corresponent informe. Així mateix, emplenaran amb tota diligència els informes que els seus superiors els interessen o que reglamentàriament hagen d'emetre, i es responsabilitzaran de l'autenticitat de les dades que hi consignen.

vi. Tot document, comunicació o informe haurà d'anar signat pel seu autor material o informant.

j) Totes les unitats del Servei de Bombers Forestals portaran al dia els informes diaris amb la seua comesa, en els quals es deixarà constància de totes les activitats que realitzen, així com de les instruccions, ordres i comunicacions que es reben i expedisquen.

k) En cada base, dependència i punt de trobada els responsables hauran de donar informe verbal immediat als seus respectius superiors de les novetats que es vagen produint, quant al personal, material o qualsevol altra circumstància rellevant. L'informe verbal s'ampliarà per escrit per a constància d'aquelles informacions que es consideren necessàries.

l) De totes les eixides a emergència en quedarà constància en l'informe diari, i han de concretar-se aquells aspectes que es determinen a aquest efecte en l'informe existent. Aquests informes hauran de ser confeccionats en el moment de mobilització a l'emergència i finalitzats de seguida que se'n torne, excepte circumstàncies excepcionals, i no s'entén com a tal la simple finalització del torn de treball.

m) En iniciar-se la jornada de treball, el responsable de cada base o dependència elaborarà i signarà l'informe de relleu, on ressenyarà totes les novetats que es trobe en iniciar el seu servei i, per això, ha de quedar constància d'aquelles novetats importants esdevingudes en el torn anterior. En el cas d'incidències, aquest informe serà signat també pel comandament ixent de guàrdia.

n) Diàriament, el personal conductor de vehicle emplenarà l'informe imprés corresponent a cadascun dels vehicles assignats durant la jornada, i utilitzats en maniobra o sinistre, en el qual constarà el quilometratge i el consum de lubrificant i carburant.

o) El conductor que detecte una avaria o símptomes d'aquesta en els vehicles que tinga adscrits, n'haurà d'informar de seguida al responsable immediat.

p) Per als accidents o col·lisions que patisca el vehicle durant la prestació del servei o en altres circumstàncies, s'ha d'omplir l'informe imprés existent.

q) El responsable d'unitat haurà d'emplenar per escrit un informe en el qual constaran totes les novetats hagudes durant el torn de treball; i el cap de dotacions de les novetats de les unitats que tinga asignadse, i dels parcs i altres dependències del servei.

4. Excepte en aquelles actuacions en què participen mitjans d'altres comunitats autònomes o de l'Estat, o en el cas de comunicació amb els mitjans aeris, es vetlarà per la utilització indistinta del valencià i el castellà en totes les ordres i comunicacions.

5. Revocació d'una missió.

a) Tot el personal del Servei de Bombers Forestals, i que accepta els riscos que porten inherents les seues funcions, té el dret i obligació de comunicar als seus comandaments naturals els aspectes que atempten directament contra la seua seguretat, i s'han d'identificar i proposar, en aquells casos en què siga possible, alternatives més segures, si n'hi haguera, en el compliment de les missions encomanades.

b) Es reconeix el dret a la revocació d'una missió encomanada en els casos següents:

i) Es produeix un incompliment manifest de la seguretat en el treball.

ii. Les condicions ambientals fan el treball inacceptable d'acord amb criteris de seguretat.

iii. Falta la qualificació, formació, equipament o experiència per a dur a terme la missió en condicions mínimes de seguretat.



c) Una vegada adduïda una revocació el procés de resolució es realitzarà d'acord amb:

i) La persona que invoque una revocació informarà immediatament el seu superior jeràrquic indicant els motius en els quals es fonamenta, tot sempre amb base en els decàlegs i procediments de seguretat preestablits.

ii. El superior jeràrquic comunicarà la revocació amb caràcter immediat a la persona que exercisca el lloc de responsable de seguretat i en defecte d'això al director o directora d'extinció.

iii. Si s'opta per encomanar la mateixa missió a un altre recurs o operatiu se l'haurà d'informar prèviament de la circumstància.

iv. La falta de fonament o el mal ús d'aquesta facultat serà objecte de sanció.



Article 20. Programacions d'activitats ordinàries

1. En funció del nivell de preemergència, i època de l'any s'establiran les activitats i tasques a desenvolupar tant per a horari diürn com nocturn, segons els criteris següents:

a) En la integració de les unitats de bombers forestals en el Pla de Vigilància Preventiva davant del Risc d'Incendis Forestals en situació de preemergència 2 i 3, prevaldrà el criteri de ràpida intervenció en un possible focus d'incendi. En horari nocturn prevaldrà el criteri de ràpida intervenció independentment del nivell de preemergència.



b) La planificació d'activitats i tasques en situació de preemergència 3 haurà d'adequar-se en tot moment a la possibilitat d'actuació immediata evitant un excessiu desgast físic que puga minvar la capacitat d'actuació posterior.

c) Amb caràcter general en la planificació d'activitats exteriors s'afavorirà que els menjars i sopars es realitzen en les bases operatives.



d) S'afavorirà la integració entre unitats dins d'una mateixa zona operativa mitjançant la planificació d'activitats conjuntes.

e) La programació de pràctiques dels operatius haurà d'anar destinada al desenvolupament i manteniment de les habilitats necessàries per a l'exercici de les seues funcions, i plenament integrades en el desenvolupament del pla de formació continuada del Servei de Bombers Forestals.



Article 21. Activació dels plans operatius

1. L'activació dels plans operatius es realitzarà des del Centre de Coordinació d'Emergències.

2. El sistema de mobilització i gestió del Servei de Bombers Forestals serà el sistema integral de gestió de les emergències 1 1 2 Comunitat Valenciana i les comunicacions es realitzaran a través de la xarxa de comunicacions de la Generalitat.



Article 22. Zones operatives

1. El Servei de Bombers Forestals es troba distribuït per tot el territori de la Comunitat Valenciana.

2. La seua àrea natural d'actuació serà la Comunitat Valenciana si bé podrà ser mobilitzat per a participar en emergències que traspassen els límits territorials en el marc nacional de cooperació en situació d'emergències.

3. La participació en missions internacionals es regularà mitjançant una instrucció de desenvolupament.

4. Mitjançant una instrucció de desenvolupament, s'establiran les diferents zones operatives en les quals es divideix el territori de la Comunitat Valenciana d'acord amb els criteris següents:

a) S'establiran zones operatives principals que abastaran la totalitat del territori de la Comunitat Valenciana basant-se en el risc potencial, isòcrones i operativitat; els límits provincials no seran determinants per al seu disseny.

b) A més de les zones operatives principals s'establiran zones operatives específiques per a actuació en situació de greu risc meteorològic per nevades, i es pot establir igualment d'acord amb criteris tècnics zones operatives específiques per a la resta de funcions del Servei de Bombers Forestals, sense que la creació d'aquestes zones específiques puga suposar una limitació a l'actuació de les unitats en qualsevol punt de la Comunitat Valenciana.

c) Les unitats de bombers forestals helitransportades disposaran de zones operatives específiques





Capítol V

Formació i registre de personal



Article 23. Aspectes generals de la formació

1. L'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències promourà i facilitarà l'accés a la formació dels membres del servei a través d'activitats pròpies o acords amb altres institucions o administracions; l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE) serà el referent formatiu, al qual corresponen les funcions de formació i perfeccionament professional del personal del Servei de Bombers Forestals.

2. La formació respon a un procés de reflexió ampli, que implica una activitat progressiva, sistemàtica, planificada i permanent; el propòsit del qual és preparar, desenvolupar i integrar els recursos humans en l'organització, mitjançant la transferència de coneixements, desenvolupament d'habilitats i actituds necessàries, per al millor acompliment de les competències i funcions.

3. Els objectius generals de les diferents activitats formatives han de ser els següents:

a) Dotar l'alumnat participant en els cursos d'un adequat i actualitzat nivell de coneixements professionals.

b) Proporcionar a l'alumnat participant les eines necessàries per a portar a la pràctica els coneixements teòrics impartits, així com ensinistrar-los en les comeses de la gestió d'emergències.

c) Entrenar a l'alumnat en hàbits per a intervencions professionals fent un ús correcte de les seues capacitats.

4. La formació es compon de l'organització i desenvolupament dels cursos selectius per a l'ingrés en el servei, capacitació per a la promoció, especialització i reciclatge del personal.

5. Les persones del Servei de Bombers Forestals tenen dret a una adequada formació permanent.

6. A cada component, se li reconeix, igualment, el dret a una adequada promoció professional, d'acord amb els principis d'objectivitat, igualtat d'oportunitats, mèrit i capacitat. La matèria objecte de la formació estarà relacionada amb el lloc de treball exercit.



Article 24. Formació bàsica

1. La formació bàsica comprén els cursos selectius per al personal de nou ingrés al Servei de Bombers Forestals.

2. Tot el personal del servei haurà d'acreditar la superació d'un curs específic de formació, impartit per l'IVASPE després d'haver superat el procés selectiu corresponent, en el qual es contemplen les àrees de coneixement mínims següents:

a) Extinció d'incendis forestals

b) Seguretat en incendis forestals.

c) Curs de formació de bombers forestals

d) Eines manuals i mecàniques

3. A més, en funció del lloc de treball, també serà preceptiu l'aprofitament dels cursos realitzats en les matèries següents:

a) Manteniment, conducció segura i 4x4 d'autobombes forestals



b) Meteorologia aplicada a incendis forestals

c) Incendis en la interfície urbanoforestal

d) Foc tècnic

e) Tècniques d'ajuda i autorescat en muntanya

4. Tot el personal que tinga la categoria de responsable haurà d'haver superat amb aprofitament com a mínim els cursos que es realitzen en matèria de:

a) Coordinació en incendis forestals

b) Seguretat avançat en incendis forestals

5. Per al personal de nou ingrés s'establirà un període mínim de formació pràctica tutelada de caràcter obligatori.

6. Per a accedir a les unitats helitransportades s'haurà d'acreditar la superació d'un curs específic de formació, impartit per l'IVASPE després d'haver superat el procés selectiu corresponent.



Article 25. Formació contínua

1. Els cursos de formació contínua es fonamenten en la necessitat de mantindre el personal al corrent dels coneixements professionals vinculats al lloc de treball, actualitzant-los d'acord amb les disposicions legals, normes d'actuació que s'establisquen respecte a les matèries pròpies de la seua funció, noves funcions que puga adquirir el Servei de Bombers Forestals, així com habilitats psicològiques, de gestió de l'estrés o de lideratge.

2. Aquesta formació no està vinculada a cap procés selectiu encara que és necessària per a la millora de les competències.

3. El Servei de Bombers Forestals comptarà amb un manual de pràctiques així com amb un grup de monitors de formació.

4. Tot el personal del Servei de Bombers Forestals està obligat a seguir aquells cursos realitzats dins de la seua jornada de treball que per la direcció del servei s'assenyalen, i, especialment, els de perfeccionament, actualització i especialització.

5. Tot el personal adscrit al Servei de Bombers Forestals podrà accedir també a la formació oferida per l'IVASPE al col·lectiu, per al qual haurà de comptar amb l'autorització prèvia dels responsables de l'operatiu, en el cas de coincidir amb la jornada laboral, comptant com a jornada laboral efectiva aquells que tinguen caràcter obligatori.



6. S'establirà un pla d'acció formativa per a aconseguir la suficiència lingüística en valencià.

7. A més de la formació indicada en els punts anteriors, s'afavorirà l'accés del personal del Servei de Bombers Forestals a altres accions formatives de caràcter transversal, incloent entre altres aspectes, temes socials, culturals, de motivació personal, així com cursos especialitzats en les matèries pròpies del servei impartits per centres oficials nacionals o estrangers.



Article 26. Registre del personal i acreditació

1. El personal del Servei de Bombers Forestals s'incorporarà al Registre del Personal Bomber de la Comunitat Valenciana segons que estableix el Decret 224/2015, de 4 de desembre, del Consell, pel qual es regula el Registre de Bombers de la Comunitat Valenciana i s'estableixen les condicions i requisits per a l'acreditació del personal bomber voluntari i el personal bomber d'empresa.

2. En el Registre del Personal Bomber de la Comunitat Valenciana es crearà la Secció de Personal Bomber Forestal en la qual s'anotaran les següents dades:

a) Agència o Organisme que aporta les dades, on s'exerceix l'activitat (nom, activitat, adreça i telèfon).

b) Dades del personal Bomber Forestal:

1r. Nom i cognoms.

2n. NIF o NIE.

3r. Data i lloc de naixement.

4t. Domicili per a les notificacions.

5é. Telèfon, correu electrònic.

6é. Sexe.

7é. Relació jurídica (funcionari/ària de carrera, funcionari/ària interí/ina, personal laboral, altres).

8é. Situació administrativa (servei actiu, segona activitat, jubilació, altres).

9é. Lloc de treball consolidat.

10é. Núm. del document d'acreditació expedit per l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències

11é. Estudis acadèmics.

12é. Cursos de formació, bàsics, de capacitació, reciclatge, i perfeccionament, bé siguen impartits per l'IVASPE o homologats per aquest, així com altres impartits per centres docents oficials i que estiguen relacionats amb les funcions del servei.



Article 27. Certificat de professionalitat

1. L'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències promourà la implantació del certificat de professionalitat per part de la direcció general competent en la matèria.

2. El certificat de professionalitat del servei serà l'establert en el Reial decret 1031/2011, de 15 de juliol, pel qual es complementa el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, mitjançant l'establiment de tres qualificacions professionals de la família professional Seguretat i Medi Ambient.

3. Es podran promoure altres certificats i unitats de competències coherents amb la resta de funcions del servei.

4. El manual de pràctiques per al personal del Servei de Bombers Forestals haurà d'adequar-se en els seus continguts i estructura a la implantació del certificat de professionalitat.





Capítol VI

Reconeixements i homenatges



Article 28. Reconeixements i homenatges

1. Se seguirà el Decret 150/2014, de 19 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de distincions en matèria de protecció civil de la Generalitat.

2. S'estableix el dia 12 d'agost com el Dia del Bomber Forestal de la Comunitat Valenciana.





Capítol VII

Òrgan de participació



Article 29. Òrgan de participació

1. Es crea la Mesa de Coordinació del Servei de Bombers Forestals de la Comunitat Valenciana, com a màxim òrgan consultiu deliberant i de participació en aquesta matèria, i queda adscrita a l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències.

2. La Mesa de Coordinació estarà integrada pels següents membres:



a) La Presidència l'ostentarà la persona titular de la Direcció de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, o, en la seua absència, o per delegació, la persona que exercisca la Subdirecció General d'Emergències.

c) La vicepresidència l'ostentarà la persona que exercisca la direcció del servei competent en extinció d'incendis forestals.

d) La secretaria l'ostentarà la persona que exercisca la direcció del servei competent en matèria de Serveis de Prevenció, Extinció d'incendis i Salvament, amb veu i vot.

e) Vocals:

– Una persona designada per cadascun dels serveis de prevenció, extinció d'incendis i salvament provincials.

– Cinc persones designades per les organitzacions sindicals més representatives de les unitats de bombers forestals terrestres.

– Dues persones designades per les organitzacions sindicals més representatives de les unitats de bombers forestals helitransportades.

– Una persona designada per qui exercisca la Presidència de la mesa d'entre el personal tècnic de l'agència, competent en matèria d'extinció d'incendis.

– Una persona designada per qui exercisca la Presidència de la mesa d'entre el personal tècnic de l'agència, competent en un altre servei d'emergències.

– Una persona designada per qui exercisca la Presidència de la mesa d'entre el personal de l'IVASPE.

4. Quan els assumptes a debat ho facen necessari o convenient, la mesa podrà acordar l'assistència, amb veu i sense vot, de persones especialistes en la matèria de què es tracte, a l'efecte d'informació i assessorament.

5. La Mesa es reunirà, almenys, dues vegades a l'any: una per a aprovar el pla de treball, i una altra per a avaluar-ne el compliment.

6. Els acords de la mesa s'adoptaran per majoria simple. En cas d'empat, el vot de la presidència dirimirà.

7. Les funcions de la Mesa de Coordinació són:

a) Informar les modificacions d'aquest reglament, derivades de la modificació de la Llei 13/2010, la Llei 4/2017, o davant les modificacions dels plans, procediments i protocols.

b) Aprovar els codis professionals del servei previstos en aquest reglament.

c) Informar sobre la proposta d'uniformitat, per al qual es podrà crear un grup específic de treball dins de la mesa.

8. En la seua primera reunió, aprovarà el seu procediment intern de funcionament en el qual, entre altres aspectes, s'establirà el nombre mínim de vocals necessaris per a convocar una sessió extraordinària.





Capítol VIII

Gestió de la informació



Article 30. Gestió de la informació

1. La difusió i divulgació del Servei de Bombers Forestals així com dels treballs de la Mesa de Coordinació del Servei de Bombers Forestals de la Comunitat Valenciana seran de competència exclusiva de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències.



2. La titularitat particular d'un compte en xarxes socials, correus electrònics o comunicacions no pot representar el Servei de Bombers Forestals. Amb motiu d'això, s'estableix la prohibició d'usar el logotip del servei i signes distintius de qualsevol naturalesa, en qualsevol tipus de suport, relacionats amb el servei.

3. Quant a la gestió de la informació davant situacions d'emergència, s'estarà al que es disposa en el Decret 22/2017, de 24 de febrer, del Consell, pel qual es regula la gestió de la informació davant situacions d'emergència o greu risc col·lectiu.

4. El Servei de Bombers Forestals es dotarà de la seua pròpia unitat d'informació amb la funció de difondre, entre tot el personal, informes, resultats d'actuacions, resultats de lliçons apreses, així com, en col·laboració amb el Gabinet de Premsa de l'Agència Valenciana de Seguretat i Resposta a les Emergències, promocionar i donar a conéixer a la societat les actuacions realitzades pel Servei de Bombers Forestals.

Mapa web