Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 6 de setembre de 2018, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Investigació, per la qual s'aprova el Pla general d'actuació anual (PGAA) de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana per al curs 2018-2019. [2018/8409]

(DOGV núm. 8381 de 12.09.2018) Ref. Base de dades 008417/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: inspecció escolar, política educativa, centre d'ensenyament, formació en el lloc de treball, personal docent , monografies



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, assenyala en el seu article 148, punt 2, que correspon a l'administració pública competent, ordenar, regular i exercir la inspecció d'educació dins del respectiu àmbit territorial. De la mateixa manera, encomana a la inspecció d'educació les funcions que estan arreplegades en el títol VII, capítol II, para el desenvolupament del qual resulta necessari establir un pla d'actuació que garantisca l'adequat compliment de les mateixes i promoga la millora de l'ensenyament.

En el marc de les recomanacions del Consell Europeu de 22 de maig de 2018 als països membres s'estableix que per a abordar el desenvolupament de les competències clau amb una perspectiva d'aprenentatge permanent, ha de garantir-se el suport a tots els nivells dels itineraris d'educació, formació i aprenentatge a fi d'impulsar l'educació infantil i l'atenció a la infància de qualitat; perfeccionar l'educació escolar i garantir un ensenyament excel·lent; proporcionar itineraris de millora de les capacitats dirigits a adults amb un nivell baix de capacitats; així com seguir millorant l'educació i la formació professional inicial i contínua.

El preàmbul del Decret 80/2017, de 23 de juny, del Consell, pel qual es regula l'actuació, el funcionament i l'organització de la inspecció d'educació de la Comunitat Valenciana determina que en el context actual de la societat de la informació i del coneixement es plantegen noves necessitats formatives i que és necessari que el sistema educatiu a la Comunitat Valenciana responga als nous reptes.

El principal objectiu consisteix a garantir el dret a una educació integral i democràtica que promoga la participació de la comunitat educativa en concordança amb els objectius educatius plantejats per la Unió Europea per als pròxims anys. En aquest context canvia el perfil educatiu que les persones necessiten i demanden i es produeix un desplaçament de l'interès, des del mer control dels recursos i els continguts de l'educació, cap a un plantejament més ampli d'aquest que també contempla l'atenció als resultats i a la millora dels processos. Per tant, és necessari que la inspecció d'educació s'oriente cap a un model d'actuació que assumisca el compromís de disposar d'una organització eficaç, caracteritzada per la participació dels seus professionals en la gestió diària de les activitats i serveis oferits i orientada a la millora contínua dels seus processos.

El treball de la inspecció d'educació ha d'avançar cap a un model d'intervenció basat en la supervisió, l'assessorament, el control i l'avaluació del sistema educatiu valencià des d'una perspectiva global i integradora afavorint la participació de la comunitat educativa. En aquest sentit, la intervenció de la inspecció d'educació en els centres, com a eix fonamental de la seua actuació, ha de respondre a la condició de factor de millora i d'equitat de l'ensenyament que li atribueix la legislació educativa.

En l'exercici de les seues competències, la inspecció d'educació haurà de supervisar, assessorar i avaluar els centres educatius, els serveis, els programes i al professorat, amb la finalitat d'impulsar la millora dels processos d'ensenyament i d'aprenentatge, l'autonomia de l'organització, el funcionament i la gestió dels centres educatius, així com els rendiments i resultats escolars.

El sistema de gestió de la inspecció d'educació s'ha d'estructurar mitjançant tres eixos fonamentals: en primer lloc, desenvolupar la política i l'estratègia de l'organització, la qual cosa es realitza per mitjà de plans d'actuació; en segon lloc, donar resposta als destinataris dels serveis de la inspecció d'educació i en tercer lloc, efectuar la revisió i l'avaluació del sistema a través dels processos de mesurament i anàlisis establides a aquest efecte.

Amb la finalitat d'establir el pla estratègic d'actuació, l'article 19 del Decret 80/2017, estableix que la inspecció d'educació desenvoluparà les seues tasques mitjançant una planificació que es concreta en plans prèviament establits que determinaran el seu funcionament.

El Pla general anual d'actuació serà elaborat per la Inspecció General d'Educació d'acord amb les directrius de la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'educació i serà el referent per a elaboració dels diferents plans territorials d'actuació. El Pla general anual d'actuació serà aprovat per resolució de la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'educació i es publicarà en el Portal de Transparència de la Generalitat i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

Els plans territorials d'actuació elaborats en les inspeccions territorials d'educació respectaran i adequaran el contingut del pla general d'actuació anual al seu àmbit geogràfic i disposaran de capacitat d'ajust de les actuacions als contextos i situacions pròpies de cada territori.



En la present resolució s'estableixen els objectius generals del Pla general d'actuacions de la Inspecció d'Educació per al curs 2018-2019, el seu marc d'intervenció en els centres educatius i les actuacions a realitzar en l'esmentat període.

L'article 29 de l'esmentat decret indica que la Inspecció General d'Educació, en elaborar el pla general d'actuació anual, establirà un sistema de seguiment i avaluació per a determinar el grau de consecució dels objectius proposats i la valoració dels resultats de les diferents activitats.

En conseqüència, prèvia consulta a les direccions generals sobre les actuacions relacionades amb assumptes de les seues respectives competències i a proposta de la Inspecció General d'Educació, resolc:



Primer

Aprovar el Pla general d'actuació anual de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana per al curs 2018-2019, d'ara endavant PGAA, que s'inclou com a annex.



Segon

La Inspecció General d'Educació, adscrita a la Secretaria Autonòmica d'Educació i Recerca, adoptarà quantes mesures es precisen per a assegurar el compliment del PGAA de la Inspecció d'Educació.





Tercer

Aquest Pla general d'actuació anual podrà ser objecte de revisió i modificació com a conseqüència de possibles canvis normatius que afecten l'actuació de la Inspecció d'Educació.



Quart

Aquesta resolució es publicarà en el Portal de Transparència de la Generalitat i en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 6 de setembre de 2018.– El secretari Autonòmic d'Educació i Investigació: Miguel Soler Gracia.









ANNEX

Pla general d'actuació anual (PGAA) de la Inspecció d'Educació

de la Comunitat Valenciana per al curs 2018-2019



Índex:

1. Objectius generals del pla

2. Actuacions de la Inspecció d'Educació

2.1. Actuacions prioritàries

2.2. Actuacions específiques per a la millora de la pròpia Inspecció

2.3. Actuacions habituals

2.4. Actuacions incidentals

3. Plans territorials d'actuació (PTA)

4. Memòria anual de les inspeccions territorials d'Educació

5. Formació i actualització de la Inspecció d'Educació

6. Memòria anual de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana





Desenvolupament del pla:



1. Objectius generals del pla

S'estableixen els següents objectius generals per al curs 2018/2019:



1.1. Coordinar la intervenció de la inspecció d'educació i potenciar la planificació adequada i sistemàtica de la visita a les aules, el registre i seguiment de les actuacions realitzades, tant amb els equips directius de la zona d'intervenció, com amb els òrgans col·legiats de govern i de coordinació docent que incidisquen en la millora del funcionament dels centres educatius.

1.2. Planificar la temporalització de les actuacions prioritàries i habituals de la inspecció en els centres ajustant-la als distints contextos educatius, a partir dels objectius marcats pels òrgans directius de la conselleria amb competències en matèria d'educació.

1.3. Posar a disposició dels inspectors i inspectores d'educació, procediments i models d'informes normalitzats que faciliten l'exercici de les funcions de supervisió dels centres assignats, incidint en l'assessorament i en les orientacions que incidisquen en la millora de l'organització i del funcionament.

1.4. Impulsar la capacitat de coordinació dels equips de circumscripció i d'àrees específiques, per a supervisar, avaluar i assessorar als centres escolars, programes i serveis.

1.5. Planificar el desenvolupament i l'avaluació de les distintes actuacions que s'estableixen en la present resolució.

1.6. Optimitzar l'organització, funcionament i administració interna de la inspecció d'educació per al desenvolupament contextualitzat del PGAA, d'acord amb els recursos disponibles i de l'ús de tecnologies de la informació i la comunicació dinamitzant progressivament l'ús de les aplicacions informàtiques dissenyades a aquest efecte per a la gestió dels procediments.



2. Actuacions de la Inspecció d'Educació durant el curs escolar 2018/2019.

En el present Pla general d'actuació anual s'ha evitat incloure actuacions de comprovació de dades que es troben a disposició dels òrgans competents d'aquesta conselleria, per estar inclosos a ÍTACA o en qualsevol altra plataforma corporativa.

No obstant això, tant a requeriment de qualsevol òrgan directiu, com en aquells casos en què des de les inspeccions territorials es considere oportú, bé per necessitats derivades del coneixement de la zona d'intervenció, o bé per les característiques dels centres docents, s'elaboraran els informes i les propostes que es consideren adequades i que seran traslladades als corresponents òrgans directius.



Amb la finalitat de determinar més clarament les actuacions que formen part de la intervenció de la Inspecció d'Educació per al curs 2018-2019, una vegada definit el pla general d'actuació anual (PGAA), les inspeccions territorials d'Educació, hauran d'incloure en els seus plans territorials d'actuació (PTA), les actuacions que a continuació s'indiquen:

2.1. Actuacions prioritàries

Tenen per objecte fixar l'atenció en aspectes bàsics de l'ensenyança i es defineixen en relació amb els objectius prioritaris establits per la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport per a aquest període.

Es planificaran i coordinaran per la Inspecció General d'Educació, amb objectius, procediments, orientacions, instruments i indicadors per al seu desenvolupament.

Aquestes actuacions donaran lloc als informes corresponents elaborats per les inspeccions territorials d'Educació, que seran la base per a l'elaboració del dictamen final de la Inspecció General d'Educació.



Per a aquest període, les actuacions prioritàries són:

2.1.1. Supervisar i avaluar el desenvolupament dels plans d'actuació per a la millora (PAM) en els centres que impartisquen les ensenyances d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria.

2.1.2. Participar en l'avaluació de la funció docent de les persones que han sigut nomenades funcionàries en pràctiques com a resultat del procés selectiu.

2.1.3. Supervisar l'atribució docent i l'horari lectiu assignat al professorat dels centres privats concertats.

Per al desenvolupament de tals actuacions i per a facilitar i orientar la planificació en les Inspeccions territorials d'Educació, s'elaboraran per part de la Inspecció General d'Educació les corresponents instruccions, establint la temporalització, protocols i informes, així com l'aplicació informàtica necessària per al registre de les dades que genere cada visita.

2.2. Actuacions específiques per a la millora de la pròpia Inspecció.

Aquestes actuacions tenen per objecte la millora dels processos que desenvolupa la Inspecció d'Educació en l'exercici de les seues funcions. La seua planificació, coordinació i posada en marxa, correspon a la Inspecció General d'Educació en coordinació amb les inspeccions territorials.

Entre elles cal destacar per al curs 2018-2019 les següents:

a) Desenvolupar, per mitjà d'una ordre, el contingut del Decret 80/2017, de 23 de juny.

b) Continuar amb el trànsit a l'administració electrònica en el tractament d'informes d'inspecció, al mateix ritme d'adaptació dels nous expedients administratius electrònics que progressivament es determinen per la conselleria competent en matèria d'educació.

c) Dinamitzar la utilització de les aplicacions informàtiques i l'ús de les bases de dades existents per a la gestió de la informació en el desenvolupament de les tasques pròpies de la Inspecció d'Educació, així com en la coordinació entre les diferents direccions generals de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

d) Dinamitzar la planificació de programes d'actualització, formació i perfeccionament de la Inspecció d'Educació en les diferents inspeccions territorials tenint en compte les propostes emanades de les memòries dels Plans territorials del curs 2017/2018 i les necessitats detectades de la valoració de l'execució de les tasques encomanades.



e) Col·laborar amb els diferents departaments de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, de manera que es garantisca la coordinació i la transmissió de la informació de manera àgil i efectiva.

f) Planificar la formació i establir la tutoria dels inspectors i les inspectores d'educació de nova incorporació.

g) Coordinar les actuacions de les tres inspeccions territorials a fi d'unificar criteris d'actuació, models d'informe i indicadors d'avaluació de les funcions docents i directives en el marc normatiu reglamentari actual.

2.3. Actuacions habituals

Són aquelles que ha de realitzar la Inspecció d'Educació amb caràcter anual o periòdic. Són actuacions inherents al sistema educatiu i que la Inspecció d'Educació ha de dur a terme invariablement tots els anys.



Vénen derivades de les funcions i de les atribucions que, per a les persones que exerceixen la inspecció d'educació, s'estableixen en els articles 3 i 4 del Decret 80/2017, de 23 de juny.

La seua planificació, així com la determinació dels procediments i dels instruments per a portar-les a cap serà establida per la Inspecció General d'Educació o per les inspeccions territorials d'Educació, tenint en compte el que disposen els distints òrgans directius de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

En aquest sentit, la Inspecció General d'Educació, per mitjà d'una instrucció de servei de caràcter semestral, determinarà les dites actuacions habituals i la seua distribució temporal prevista a partir de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la present resolució.

Per al desenvolupament d'aquestes actuacions habituals i en el marc del que estableix l'apartat 7 de l'article 20 del mencionat Decret 80/2017, de 23 de juny, els inspectors i les inspectores d'educació hauran de realitzar un pla específic d'intervenció en la zona que tinguen assignada que partisca de la detecció de les necessitats i de la valoració del funcionament dels centres, serveis i programes que li corresponguen. La Inspecció General d'Educació podrà fixar, per mitjà d'instrucció del servei, la temporalització i les orientacions necessàries per a l'elaboració del pla específic d'intervenció en la zona d'intervenció del curs 2018/2019. Els inspectors caps territorials procediran a la seua autorització.

Tindran un caràcter fonamental, dins de les actuacions habituals, les que suposen continuïtat d'actuacions prioritàries ja iniciades en cursos anteriors, que estan consolidades i que procedeix mantindre per a garantir la millora en els àmbits en què afecten. Entre elles procedeix destacar les següents:

2.3.1. Supervisar la coordinació entre els col·legis d'Educació Infantil i primària pendent i aquells en què s'haja detectat necessitats de millora en la supervisió dels cursos anteriors.

2.3.2. Supervisar la gestió econòmica dels centres docents dependents de la Generalitat Valenciana.

Aquestes actuacions es desenvoluparen d'acord amb els criteris i models d'informe establits en les instruccions del servei 13/2017 i 14/2017 de la Inspecció General d'Educació i s'activaran amb el calendari que s'establisca en la instrucció que desenvolupe i concrete el PGAA del curs 2018-2019.

Tindran la consideració d'actuacions habituals l'assistència dels inspectors i inspectores d'educació, anomenats en representació de l'administració educativa, a les reunions d'òrgans col·legiats com a consells socials de CIP de FP, consells escolars municipals, comissions d'escolarització i qualsevol altre òrgan o comissió legalment constituïts. Per a l'assistència a les dites comissions s'haurà de comptar amb la convocatòria i la corresponent autorització de la Direcció del Servei Territorial d'Inspecció d'acord amb el procediment habitual d'autorització de visites ordinàries.

2.4. Actuacions incidentals

La Inspecció d'Educació intervé en multitud de situacions i tasques, de caràcter incidental i de difícil previsió que es caracteritzen per la seua urgència i immediatesa, i que poden requerir emissió d'informes o actuacions puntuals de supervisió de determinats aspectes del funcionament dels centres docents, així com col·laboracions o suports a les gestions de les direccions territorials competents en matèria d'educació i d'altres òrgans de l'Administració.

S'inclouen en aquest apartat les actuacions que responen a la participació en comissions determinades per normativa específica (comissions de valoració i seguiment de diverses autoritzacions, subvencions, premis, concursos, oposicions, proves i programes...) i les que es corresponen amb la instrucció d'expedients disciplinaris a funcionaris docents i no docents destinats en centres docents.

Totes les actuacions anteriors, excepte la instrucció d'expedients disciplinaris, hauran de ser posades en coneixement de la Inspecció General d'Educació que, si és el cas, establirà les directrius per a la seua realització a través de les inspeccions territorials d'Educació.

En relació amb les actuacions derivades de la participació d'inspectors i d'inspectores d'educació en comissions determinades per normativa específica o en reunions convocades pels distints òrgans directius de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, els inspectors i les inspectores assistents, hauran d'incloure en el seu pla setmanal, i en la part corresponent a la visita generada, un resum de la sessió celebrada que incloga, almenys, informació sobre l'òrgan convocant, aspectes tractats i repercussions que es deriven per al treball de la inspecció d'educació, per al seu coneixement per part, tant de la Inspecció General d'Educació com de la inspecció territorial corresponent.



3. Plans territorials d'actuació (PTA)

Cada Inspecció Territorial ha d'elaborar un pla territorial d'actuació de la inspecció. Aquest pla haurà de ser elaborat durant el mes de setembre, adequar-se al contingut d'aquest PGAA i ser aprovat per la persona titular de la corresponent Direcció Territorial d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.

Una vegada aprovat serà remés a la Inspecció General d'Educació en un termini de 15 dies des de la seua aprovació.

El pla territorial d'actuació (PTA) s'ajustarà a l'esquema següent:

– Objectius.

– Organització territorial.

– Calendari de reunions de coordinació interna.

– Desenvolupament de les actuacions i la seua distribució temporal.

– Procediment de seguiment i d'avaluació del pla territorial d'actuació.

– Actuacions de formació i perfeccionament de la Inspecció d'Educació.

En aquest sentit, els aspectes indicats a continuació s'arreplegaran directament en l'aplicació informàtica INSEDU:

a) Assignació d'inspectors i inspectores a les distintes circumscripcions, àrees específiques i agrupacions per equips de treball.

b) Assignació de tasques i temes específics als distints inspectors i inspectores.

c) Assignació de dies de guàrdia i atenció al públic per inspectors i inspectores i per circumscripcions.

d) Planificació de les visites setmanals, amb especificació del tipus de visita, objectius, assumptes tractats, temes pendents, seguiment i altres valoracions que, segons el parer de cada inspector/a d'educació, resulten rellevants per a valorar la intervenció i incidència en la millora de l'organització i del funcionament dels centres educatius

e) Assistència a reunions amb els òrgans directius de la Conselleria i comissions de treball amb especificació dels temes tractats i incidència en la planificació de les actuacions de la Inspecció.



4. Memòria anual de la Inspecció Territorial d'Educació

D'acord amb el que estableix l'article 30 del Decret 80/2017, de 23 de juny, i a fi de valorar els resultats de l'execució de les funcions encomanades a la inspecció d'educació, preferentment en les relacionades amb les actuacions prioritàries i específiques incloses en el pla general d'actuació anual de cada curs acadèmic, cada inspecció territorial elaborarà una memòria que elevarà a la inspecció general d'educació i que contindrà la valoració dels objectius, les propostes de millora i les propostes d'actuació i d'actuacions concretes que es podrien incorporar en el pla territorial i en el pla general d'actuació anual del curs següent.

La memòria anual de la Inspecció Territorial d'Educació, és un instrument que pretén informar els òrgans competents del treball realitzat per la inspecció i elevar informació rellevant sobre el funcionament dels centres escolars incloent propostes d'actuació i millora.



La memòria anual de la Inspecció Territorial valorarà els elements fonamentals del pla territorial d'actuació, el funcionament de les estructures organitzatives de la Inspecció Territorial i la valoració general dels plans específics d'intervenció en la zona dels inspectors i les inspectores.

La memòria anual es remetrà a la Inspecció General d'Educació fins a la tercera setmana del mes de juliol de 2019.

El contingut de la memòria inclourà almenys els apartats següents:



4.1. Consell General, Consell Territorial i Comissió Territorial de la Inspecció d'Educació.

4.2. Funcionament, acords aconseguits i valoració general del treball desenvolupat per cada òrgan col·legiat, indicant, si és el cas, reunions celebrades, components, objectius plantejats, (aconseguits i no aconseguits), dificultats i propostes de millora.

4.3. Circumscripcions, àrees específiques, agrupacions per equips de treball i plans específics d'intervenció en les zones.

4.4. Nombre de reunions, temes tractats, acords aconseguits, valoració, dificultats trobades, seguiment de les propostes formulades pels inspectors i les inspectores d'educació i propostes de millora.



4.5. Avaluació global del propi pla territorial d'actuació i propostes de millora.

4.6. Valoració dels plans d'actuació en zona.



5. Formació i actualització de la Inspecció d'Educació 2018-19

L'article 88 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana estableix entre les obligacions del personal empleat públic:

«Mantenir actualitzada la seua formació i qualificació de manera que resulten suficients per a l'adequada prestació del servei públic i l'exercici de les funcions que tinga encomanades.»

L'article 28 del Decret 80/2017, de 23 de juliol, estableix que la inspecció general d'educació podrà proposar plans de formació institucional que s'integraran en els Plans Generals d'Actuació Anuals de la inspecció d'educació.

La Inspecció General d'Educació, per mitjà d'instrucció del servei, establirà els criteris i prioritats del pla de formació institucional a fi de:



a) Actualitzar la formació prèvia necessària per a la realització de les actuacions prioritàries reflectides en aquesta resolució.

b) Contribuir a l'adequada aplicació i desenvolupament de les actuacions previstes en aquest pla.

Per a la consecució d'aquests objectius es desenvoluparan, almenys, les següents modalitats de formació:

1. Programa de formació inicial per a Inspectors i Inspectores de nova incorporació.

2. Programa de formació permanent per a la inspecció d'educació: «La Inspecció davant els nous reptes del sistema educatiu.»



6. Memòria anual de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana

La Inspecció General d'Educació, amb la col·laboració i participació de les inspeccions territorials, elaborarà una memòria anual, en la que s'expressarà la valoració global del treball realitzat per la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana en compliment del pla general d'actuació anual.

Des de les inspeccions territorials d'Educació podran formular-se propostes de millora per a la seua inclusió, si és procedent, en el pròxim pla general d'actuació anual.

Per a canalitzar aquestes aportacions, la Inspecció General d'Educació desenvoluparà un procediment específic que permeta obtindre informació sobre els aspectes següents:

a) Valoració del grau de consecució dels objectius del PGAA i proposta de nous objectius o de reelaboració dels anteriors per al següent PGAA.

b) Valoració del grau de realització de les actuacions prioritàries del PGAA i proposta d'actuacions prioritàries per al següent PGAA.



c) Valoració del grau de realització de les actuacions específiques per a la millora de la pròpia inspecció incloses en el PGAA i proposta d'actuacions específiques a incloure en el següent PGAA.

d) Valoració del grau de realització de les actuacions habituals derivades del PGAA, indicant aquelles que es consideren no acords amb el treball de la inspecció d'educació.

e) Relació i valoració de les actuacions incidentals realitzades no previstes inicialment, indicant aquelles que es consideren no acords amb el treball de la inspecció d'educació.

Mapa web