Ficha docv

Ficha docv









Instrucció de 10 de setembre de 2018, de la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana, relativa a procediments de finalització de la tramitació d'expedients de subvencions d'actuacions protegides en matèria d'habitatge, vinculades a plans estatals i autonòmics ja vençuts (Pla 2005-2008, Pla 2009-2012, Pla 2004-2007). [2018/8481]

(DOGV núm. 8383 de 14.09.2018) Ref. Base de dades 008484/2018


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori
    Grup temàtic: 000





Les instruccions de 10 de febrer de 2016, del director general d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana, i d'11 de febrer de 2016, del sotssecretari de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, instaven els serveis territorials d'Habitatge i Rehabilitació d'Alacant, Castelló i València a identificar els expedients de subvencions a l'habitatge que es trobaven en diferents fases administratives prèvies al seu reconeixement com a obligacions pendents d'aplicar a pressupost.

Sobre la base de les instruccions referides, es van identificar aquells expedients la tramitació dels quals no s'havia completat i que podien ser objecte de reconeixement si aquesta es finalitzava. En el conjunt d'expedients localitzats es podien distingir dos grups: aquells expedients que no havien arribat a obtindre cap tipus de resolució però que es podria completar-ne la tramitació i derivar en generació de pagament; i aquells expedients amb resolució notificada que no havien sigut remesos a l'anterior Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge per estar deshabilitades les actuacions informàtiques necessàries per a això, i per tant no tenien generat l'expedient de pagament corresponent. En altres casos no va ser possible completar la informació sol·licitada amb detall, per no estar gravats els expedients en l'aplicació informàtica d'habitatge, com és el cas de les ajudes personals a la rehabilitació, en les quals es va realitzar una estimació de l'import global i del nombre de perceptors afectats.

Cal assenyalar que, amb caràcter general, els expedients de subvencions a l'habitatge segueixen un procediment en el qual una vegada instruït l'expedient pels serveis territorials i obtinguda la resolució de concessió d'ajudes, es genera l'expedient de pagament corresponent que aquestes remeten a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge perquè des d'aquesta s'emplene la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la conselleria competent en matèria d'hisenda.



No obstant això, les instruccions del director general d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge de dates 23 de maig de 2012 i 22 de novembre de 2012, i de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient de data 12 de juliol de 2013 dictades amb la finalitat de modificar els procediments de tramitació dels expedients d'ajudes referits, a les quals no se'ls va donar publicitat, no van provocar sinó la interrupció de la tramitació dels expedients afectats i impedir-ne la finalització.



En tot cas, seguint les instruccions de 10 i 11 de febrer de 2016 del director general d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana i del sotssecretari de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori respectivament, referides inicialment, i de les dades que en aqueix sentit van proporcionar els serveis territorials d'Habitatge i Rehabilitació, la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana va informar en data 18 de febrer de 2016 sobre l'existència d'expedients d'ajudes relatius a actuacions protegibles en matèria d'habitatge que havent sigut incoats a l'empara de plans estatals i autonòmics d'habitatge i sòl la vigència dels quals ja havia finalitzat, corresponents al període 2005-2008, 2004-2007 i 2009-2012, no havien arribat a obtindre cap tipus de resolució i, si és el cas, podien arribar a suposar una obligació de caràcter econòmic. L'import global de les subvencions els expedients de les quals es trobaven en aquesta situació es va quantificar en un import global superior a 59 milions d'euros corresponents a més de 1.100 potencials beneficiaris, alguns d'ells susceptibles de generar obligacions de pagament per a la Generalitat pendents d'aplicar a pressupost.



Així mateix, el Consell va acordar en data 29 de juliol de 2016 la realització, a través de la Intervenció General, d'un control financer específic sobre el Pla estatal d'habitatge 2009-2012. A aquest efecte durant el mes de setembre de 2016, des de la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories, es va sol·licitar informació als serveis territorials d'Habitatge i Rehabilitació d'Alacant, Castelló i València, relativa a sol·licituds d'ajudes públiques en matèria d'habitatge dels plans d'habitatge estatal i de la Comunitat Valenciana dels períodes 2005/2008 i 2009/2012, els expedients administratius dels quals estigueren pendents de resolució.

En contestació a aquesta sol·licitud els serveis territorials d'Habitatge i Rehabilitació van elaborar les relacions corresponents d'expedients d'ajudes a actuacions protegides en matèria d'habitatge sol·licitades a l'empara de plans estatals i autonòmics d'habitatge i sòl ja vençuts i que no havien obtingut resolució, independentment que pogueren derivar en obligacions de pagament per a la Generalitat, i va resultar un total aproximat de 19.000 expedients que corresponien a una quantia global aproximada de 88 milions d'euros.



La disposició addicional tercera de la Llei 13/2016, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, estableix el marc jurídic que possibilita el reconeixement de les ajudes referides la tramitació de les quals s'haguera iniciat a l'empara d'allò que regulen els plans estatals i autonòmics corresponents i s'ajustara al que aquests plans establien. En conseqüència, es considera necessari establir els criteris particulars per a cada línia de subvenció amb què s'ha de reprendre la tramitació fins a la resolució dels expedients referits.

Així doncs, atesa la informació obtinguda i per al desenvolupament i aplicació de la disposició legislativa esmentada, caldria establir dues situacions generals en què es podrien agrupar la totalitat dels expedients referits. És a dir: aquells expedients que compten amb resolució que no va ser remesa en el seu moment a la Direcció General d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge per estar deshabilitada l'actuació informàtica necessària per a això, per la qual cosa no es va poder generar l'expedient de pagament corresponent; i aquells expedients que no van arribar a obtindre resolució i que caldria seguir amb els tràmits oportuns, fins a arribar a la finalització del procediment.

Els expedients del primer grup estan clarament identificats, en nombre i import, i hauran de seguir els tràmits establits per a poder generar els pagaments corresponents.

En els expedients del segon grup, que no van arribar a obtindre resolució de cap tipus, caldrà distingir, al seu torn, tres situacions. La primera situació és la d'aquells expedients en què no es va arribar a iniciar la fase d'instrucció. La segona situació és la d'aquells en què es va iniciar la fase d'instrucció i és té constància que l'última actuació administrativa executada de la qual és una objecció, un advertiment de caducitat, un tràmit d'audiència, o altres similars, generalment en fases inicials del procediment de gestió. Aquests expedients no van arribar a veure finalitzada la tramitació, fonamentalment per la disminució dels efectius personals dedicats a la instrucció d'aquests expedients. La tercera situació és la d'aquells expedients en què la fase d'instrucció va quedar completada i no hi ha un motiu aparent que impedisca resoldre'ls; aquests últims eren els que més probabilitats tenien de complir els requisits establits per a obtindre resolució favorable a la seua petició, en circumstàncies normals de funcionament de l'administració.



Al seu torn, aquesta classificació dels expedients és aplicable a cadascuna de les línies de subvenció recollides en els plans d'habitatge en què s'emparen (subvencions a inquilins, subvencions a l'adquisició d'habitatges, subvencions a la promoció d'habitatges per a arrendament, amb opció a compra o sense, subvencions a la rehabilitació d'elements comuns en edificis d'habitatges, subvencions a la implantació del perfil de qualitat i eficiència energètica, etc.) amb les particularitats pròpies de cada línia.

Així mateix s'ha considerat que en aquells expedients en què no va arribar a recaure resolució de concessió d'ajudes o de reconeixement de requisits i en què no hi ha hagut cap actuació o fita administrativa després de l'1 de gener de 2011 (requeriment de documentació per part de l'Administració, sol·licitud del cobrament de les ajudes corresponents, etc.) s'ha produït la caducitat, per la qual cosa es podrà entendre la prescripció del dret al pagament de les obligacions corresponents, en el cas que les ajudes hagueren arribat a estar reconegudes en aquell moment.

En tot cas, atenent el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques que determina amb caràcter general en l'article 21 que l'Administració està obligada a dictar resolució expressa i a notificar-la en tots els procediments siga quina siga la forma d'iniciació, i el que es preveu en la disposició addicional tercera de la Llei 13/2016, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, que estableix el marc jurídic que possibilita el reconeixement de les ajudes referides, es considera necessari regular les condicions en les quals s'han de dictar les resolucions corresponents.



Així mateix, s'haurà de tindre en compte tant el que es disposa en la Llei 14/2005, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat que estableix, en l'article 88, que el termini per a emetre resolució en els procediments d'ajudes derivades dels plans d'habitatge serà de sis mesos des de la data en què la sol·licitud d'ajudes haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació; transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, la sol·licitud s'entendrà desestimada per silenci administratiu, segons disposa la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, que estableix, en l'article 54, que el sentit del silenci és positiu per a la tramitació de sol·licitud de qualificació provisional de rehabilitació, i es considera aquesta concedida.

Per tot això, en virtut de les competències que m'atribueix l'article 28.e, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, de la Generalitat, és procedent dictar la següent





INSTRUCCIÓ





TÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

La present instrucció té per objecte establir i concretar, dins del marc legal existent, el procediment administratiu a seguir per a la continuació de la tramitació, fins a la seua resolució i arxiu definitiu, dels expedients de sol·licitud d'ajudes en concepte d'actuacions protegibles en matèria d'habitatge que, vinculats a plans estatals o autonòmics d'habitatge i sòl ja vençuts, no estan tancats, no van obtindre cap tipus de resolució que concloguera aquesta tramitació o que havent-la obtingut, no van veure iniciat l'expedient corresponent per al pagament de les ajudes atorgades.

No seran objecte d'aquesta instrucció aquells expedients que ja tinguen la consideració d'obligacions pendents d'aplicar a pressupost o tinguen iniciat el procediment de pagament, ni aquells altres que per la seua singularitat hagen de ser inclosos en els pressupostos de la Generalitat en ser considerades les subvencions a què es refereixen com de concessió directa.



Article 2. Competències

Correspon als serveis territorials competents en matèria d'habitatge la tramitació i resolució dels expedients referents a actuacions protegides a què es refereix l'article anterior, fins a la seua remissió a la direcció general competent en matèria d'habitatge, encarregada d'efectuar la gestió del pagament, excepte aquells altres la tramitació i resolució dels quals siguen competències expressament atribuïdes a la direcció general.

La competència per a la tramitació dels expedients d'ajudes de sòl així com els expedients d'ajudes a la rehabilitació d'equipaments, urbanització o edificis i habitatges tramitats per ens gestor en àrees de rehabilitació declarades mitjançant acord bilateral ha sigut històricament assumida per la direcció general amb competències en matèria d'habitatge, per això correspondrà a aquesta la terminació dels expedients esmentats.





TÍTOL II

Procediments



CAPÍTOL I

Expedients amb resolució



Article 3. Expedients amb resolució de concessió de subvenció sense iniciació del tràmit de pagament

En aquells expedients en què ja haguera recaigut una resolució de concessió de subvenció i no s'haguera iniciat l'expedient de pagament corresponent per a l'abonament dels imports atorgats, els serveis territorials, d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, generaran l'expedient de pagament corresponent, que serà remés a la direcció general mitjançant l'actuació informàtica 290 (remissió del pagament a gestió de la direcció general amb competències en matèria d'habitatge) perquè des d'aquesta s'emplene la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la Conselleria competent en matèria d'hisenda.

Les resolucions de concessió de subvenció corresponen als models:





Línia d'ajudes Model

Ajudes al lloguer per a inquilí AS 510*

Ajudes a la compra d'habitatge usat: VU 511

Ajudes a la compra d'habitatge protegit nova construcció VPNC 511

Ajudes a la compra d'habitatge concertat: VAC 518

Ajudes a la rehabilitació d'edificis i habitatges, objectives RHB 987**, RHB 511, RHB 512

Ajudes a la rehabilitació d'edificis i habitatges, personals RHB-V511, RHB-V512, RHB-V515

Ajudes al promotor d'habitatges en arrendament VPNC 540, VPNC 541 VPNC 542

Ajudes al promotor d'habitatge protegit per perfil de qualitat VPNC 1541

Ajudes al promotor d'habitatge protegit per eficiència energètica VPNC 1542





*AS 510 amb data anterior a 27 maig 2011

**: 987 anterior a la data 09.07.2012 o 987 emesa entre el 09.07.2012 i el 11.09.2014 només si estan en aquestes àrees de RHB ARI (codis: 222782– DÉNIA / 461054-RUSSAFA / 918933– ALFAFAR / 948194-PICANYA)



Prèviament, per a la gestió del pagament d'aquestes ajudes, serà necessari realitzar determinats tràmits en compliment de la legislació aplicable, com actualitzar les dades bancàries o comprovar el compliment de les obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social dels beneficiaris, tràmits en què resulta imprescindible la participació de la persona interessada afectada. Els serveis territorials d'Habitatge i Rehabilitació procediran a efectuar els requeriments per a completar la documentació necessària i suficient per a la tramitació del pagament, que inclourà les dades bancàries actualitzades així com l'autorització per a comprovacions de caràcter fiscal i tributari. En aquells supòsits d'expedients amb resolució de concessió de subvenció el pagament dels quals es condiciona a l'aportació de justificacions (ajudes al pagament del lloguer, ajudes a promotors d'habitatges en arrendament), es podrà requerir l'aportació de les justificacions que no hagen sigut presentades fins ara. Una vegada completat l'expedient, es proposarà l'abonament de la quantitat justificada fins a la data de venciment del termini per a esmenar, i es conclourà l'expedient.

En aquells casos en què, efectuat requeriment a les persones interessades i per causa imputable a aquestes no siga possible realitzar els tràmits oportuns i generar l'expedient de pagament corresponent, es dictarà resolució de caducitat, de conformitat amb el que es disposa en l'article 84 de la vigent Llei de procediment administratiu

Article 4. Expedients amb resolució de reconeixement de compliment de requisits sense iniciació del tràmit de pagament

En aquells expedients en què haguera recaigut una resolució de reconeixement de compliment de requisits i no s'haguera iniciat l'expedient de pagament corresponent per a l'abonament dels imports atorgats, es procedirà de la mateixa manera que en l'article anterior.

Les resolucions de reconeixement de requisits corresponen als models:



Línia d'ajudes Model

Ajudes al lloguer per a inquilí AS 510*

Ajudes a la compra d'habitatge usat: VU 501

Ajudes a la compra d'habitatge protegit nova construcció VPNC 501

Ajudes a la compra d'habitatge concertat: VAC 578

Ajudes a la rehabilitació d'edificis i habitatges, objectives RHB 501, RHB 502

Ajudes a la rehabilitació d'edificis i habitatges, personals RHB-V501, RHB-V502, RHB-V514

Ajudes al promotor d'habitatges en arrendament VPNC 503 VPNC 504

Ajudes al promotor d'habitatge protegit per perfil de qualitat VPNC 1501

Ajudes al promotor d'habitatge protegit per eficiència energètica VPNC 1502





*AS 510 amb data posterior a 27 maig 2011





Article 5. Expedients amb resolució que no van veure completat el pagament de la totalitat de l'ajuda concedida

Hi ha expedients de sol·licitud d'ajudes per a actuacions protegibles en matèria d'habitatge, en què en el seu moment es va dictar resolució de concessió d'ajudes o de compliment de requisits, per a l'abonament de les quals era necessària justificació, com és el cas de les ajudes per al pagament de les rendes del lloguer o les ajudes al promotor d'habitatges en arrendament, tal com es disposa en la normativa d'aplicació.

En aquells casos en què es van iniciar els processos de pagament, i consten abonades quantitats inferiors a l'import inicialment previst, per falta de justificació per part de la persona interessada i transcorregut el termini en què es podien aportar aquestes justificacions, es donaran per conclosos els expedients.

Aquests expedients, la quantitat no abonada dels quals no representa cap deute a favor de l'administrat, seran marcats amb l'actuació informàtica XXXX «pagament completat» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.





CAPÍTOL II

Expedients sense resolució



Secció primera

Ajudes a inquilins



Article 6. Expedients en què no es va iniciar la fase d'instrucció

En aquells expedients de sol·licitud d'ajudes al pagament del lloguer iniciats a petició de la persona interessada, en què no s'haguera iniciat la fase d'instrucció i no conste cap altra actuació diferent de la presentació de la sol·licitud (actuació 300: sol·licitud d'ajudes al lloguer) aquestes s'entendran desestimades per silenci administratiu, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 14/2005, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat.

Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.





Article 7. Expedients en què es va dur a terme la fase d'instrucció



En aquells expedients de sol·licitud d'ajudes al pagament de rendes de lloguer que hagen sigut objecte d'alguna actuació posterior a l'alta d'expedients (actuació 300 sol·licitud d'ajudes al lloguer) entre les quals es troben les de tipus requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar corresponents a la instrucció de l'expedient i no haja recaigut en el seu moment cap tipus de resolució, caldrà distingir les situacions següents:

1. Expedients en què no es va completar la instrucció en els terminis aplicables:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i que en aqueix procés van ser objecte de requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar i aquest no va ser atés dins del termini, per la qual cosa no es va arribar a completar l'expedient, procedirà a dictar resolució que pose fi al procediment pel motiu que va ser objecte d'objecció. Per a la terminació de l'expedient podrà dictar-se resolució denegatòria, declaració de caducitat o resolució de terminació del procediment que procedisca.

2. Expedients en què es va completar la instrucció:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció, constant almenys una actuació en l'aplicació informàtica diferent de la d'alta d'expedient, per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i aquesta fase d'instrucció es va completar, bé per estar l'expedient correcte d'inici o bé perquè en aqueix procés va ser objecte de requeriment i aquest va ser atés en termini, pertocarà dictar resolució de concessió d'ajuda segons la normativa aplicable en el seu moment. Per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social i, si és el cas, justificacions corresponents al període d'ajudes a bonificar.



En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, el servei territorial corresponent dictarà resolució de concessió d'ajudes i procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent pels mesos que s'hagen justificat. Aquest serà remés a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge per a l'emplenament de la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de la subvenció, el servei territorial dictarà la resolució de caducitat corresponent.





Secció segona

Ajudes a la compra d'habitatge



Article 8 Disposicions generals per a les ajudes a la compra d'habitatge

1. Les disposicions corresponents a la tramitació de sol·licituds d'ajudes a la compra d'habitatge seran aplicable als expedients de la línia Ajudes a la compra d'habitatge protegit, Ajudes a la compra d'habitatge usat i Ajudes a la compra d'habitatge concertat

2. Els expedients d'ajudes a la compra d'habitatge es tramiten en dues fases diferenciades. La primera fase comprén des de la sol·licitud inicial fins a l'obtenció de la resolució de visat de contracte (models 510 en VPNC i VU, model 508 en VAC) o resolució de terminació que pertoque. Per a aquells expedients que hagen obtingut resolució favorable en la fase inicial, s'obri una segona fase que comprén des de la sol·licitud d'abonament de l'ajuda (actuació informàtica 230 en les tres línies) fins a la resolució de concessió que corresponga segons la línia (modele 511 o 501 per a VPO i VU, model 518 o 578 per a VAC) i abonament de l'ajuda, si escau, o resolució de terminació que pertoque en cas desfavorable. Atenent això els articles següents diferenciaran aquestes dues fases de tramitació.





Subsecció primera. Fase inicial



Article 9. Expedients en què no es va iniciar la fase d'instrucció

Els expedients de sol·licitud d'ajudes per a la compra d'habitatge, iniciats a petició de la persona interessada, en què no s'haguera iniciat la fase d'instrucció i no conste cap altra actuació diferent de la presentació de la sol·licitud (actuació 205 sol·licitud de finançament qualificat en VPO, actuació 900 sol·licitud de visat i finançament en la línia d'habitatge usat, actuació 900 sol·licitud d'ajudes d'habitatge concertat), s'entendran desestimats per silenci administratiu, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 14/2005, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió financera i administrativa, i d'organització de la Generalitat.

Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.



Article 10. Expedients en què es va dur a terme la fase d'instrucció



En aquells expedients de sol·licitud d'ajudes per a la compra d'habitatge, de la línia d'habitatge protegit de nova construcció, d'habitatge usat o d'habitatge d'accés concertat, iniciats a petició de la persona interessada, que hagen sigut objecte d'alguna actuació posterior a l'alta d'expedients (actuació 205 sol·licitud de finançament qualificat en VPO, actuació 900 sol·licitud de visat i finançament en la línia d'habitatge usat, actuació 900 sol·licitud d'ajudes d'habitatge concertat) entre les quals es troben les de tipus requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar corresponents a la instrucció de l'expedient i no haja recaigut en el seu moment cap resolució de concessió de visat de contracte i subsidi (model 510 en VPO i VU) o d'habitatge concertat (model 508 en VAC), caldrà distingir les situacions següents:



1. Expedients en què no es va completar la instrucció en els terminis aplicables:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i que en aqueix procés van ser objecte de requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar i aquest no va ser atés dins del termini, per la qual cosa no es va arribar a completar l'expedient, pertocarà dictar resolució que pose fi al procediment pel motiu que va ser objecte d'objecció. Per a la terminació de l'expedient podrà dictar-se resolució denegatòria, declaració de caducitat o resolució de terminació del procediment que pertoque.

2 Expedients en què es va completar la instrucció:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció, i conste almenys una actuació en l'aplicació informàtica diferent de la d'alta d'expedient per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i aquesta fase d'instrucció es va completar, bé per estar l'expedient correcte d'inici o bé perquè en aqueix procés va ser objecte de requeriment i aquest va ser atés dins del termini, pertocarà dictar resolució per a posar fi al procediment.

Vist el que es disposa en el Reial decret 801/2005, d'1 de juliol, pel qual s'aprova el Pla estatal 2005-2008, per a afavorir l'accés dels ciutadans a l'habitatge, en la disposició transitòria cinquena (Límits temporals a la concessió d'ajudes financeres); en el Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012 en la disposició transitòria cinquena (Límits temporals a la concessió d'ajudes financeres), així com la disposició derogatòria única del Decret 82/2008, de 6 de juny, del Consell; no pertoca, en aquesta primera fase, la possibilitat de tramitació de nous expedients les ajudes econòmiques dels quals directes estan condicionades a l'obtenció de préstec convingut, impossible d'obtindre per no estar vigents els convenis corresponents. En conseqüència es dictarà resolució desestimatòria de la petició pels motius abans esmentats, sense perjudici de la possibilitat d'emetre visat de contracte als mers efectes d'acreditar la comprovació del compliment dels requisits d'accés a un habitatge amb protecció pública, si cal.

Subsecció segona. Fase final



Article 11. Expedients en què no ha sigut presentada la sol·licitud d'abonament

En aquells expedients d'ajudes a la compra d'habitatge que hagueren obtingut resolució favorable en la fase inicial, és a dir, hagueren obtingut resolució de visat i subsidiació tipus 510 en la línia d'ajuda per a compra d'habitatge protegit o resolució d'habitatge concertat tipus 508 en la línia d'habitatge d'accés concertat, per a l'abonament efectiu de l'ajuda, la persona interessada ha de presentar la sol·licitud d'abonament de les ajudes (actuació 230 en les tres línies d'ajudes a la compra d'habitatge).

Aquells expedients en què la persona interessada no haja presentat la sol·licitud d'abonament es consideraran acabats. Aquests expedients seran marcats amb l'actuació 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.



Article 12. Expedients en què la sol·licitud d'abonament va ser presentada

En aquells expedients d'ajudes a la compra d'habitatge que hagen obtingut resolució favorable en la fase inicial, és a dir, hagueren obtingut resolució de visat i subsidiació tipus 510 en la línia d'ajuda per a compra d'habitatge protegit o usat i préstec convingut, o resolució d'habitatge concertat tipus 508 en la línia d'habitatge d'accés concertat, en què la persona interessada va presentar la sol·licitud d'abonament de les ajudes (actuació 230 en les tres línies d'ajudes a la compra d'habitatge) en què, fins ara, no haguera recaigut en el seu moment cap tipus de resolució, caldrà distingir les situacions següents:



1. Expedients en què no es va completar la instrucció en els terminis aplicables:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i que en aqueix procés van ser objecte de requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar i aquest no va ser atés dins del termini, per la qual cosa no es va arribar a completar l'expedient, pertocarà dictar resolució que pose fi al procediment pel motiu que va ser objecte d'objecció. Per a la terminació de l'expedient podrà dictar-se resolució denegatòria, declaració de caducitat o resolució de terminació del procediment que pertoque.

2. Expedients en què es va completar la instrucció:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció, i conste almenys una actuació en l'aplicació informàtica diferent de la de la sol·licitud d'abonament, per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i aquesta fase d'instrucció es va completar, bé per estar l'expedient correcte d'inici o bé perquè en aqueix procés va ser objecte de requeriment i aquest va ser atés dins termini, pertocarà dictar resolució de concessió d'ajuda segons la normativa aplicable en el seu moment. Per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social.

En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, el servei territorial dictarà resolució de concessió d'ajudes i procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent. Aquest serà remés a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge per a l'emplenament de la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.



En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de la subvenció, el servei territorial corresponent dictarà la resolució de caducitat corresponent.





Secció tercera

Ajudes a la rehabilitació



Article 13 Disposicions generals a les ajudes de rehabilitació d'edificis i habitatges

1. Les disposicions corresponents a la tramitació de sol·licituds d'ajudes a la rehabilitació seran aplicables als expedients d'ajudes objectives per a rehabilitació dels elements comuns així com a les ajudes personals a la rehabilitació. No seran aplicables a aquells expedients d'ajudes a la rehabilitació d'equipaments, urbanització o edificis i habitatges tramitats per ens gestor en àrees de rehabilitació declarades, per no correspondre la seua competència als serveis territorials d'Habitatge i Rehabilitació.

2. Els expedients d'ajudes a la rehabilitació d'elements comuns es tramiten en dues fases diferenciades. La primera fase comprén des de la sol·licitud de qualificació provisional fins a l'obtenció d'aquesta (model 970, model 975, model 978) o resolució de terminació que pertoque. Per a aquells expedients que hagen obtingut qualificació provisional en la fase inicial, s'obri una segona fase que comprén des de la sol·licitud de qualificació definitiva (actuació informàtica 980) fins a la resolució de concessió de qualificació definitiva (model de resolució tipus 985, 987 o 988) i concessió d'ajudes que corresponga (model de resolució tipus 511 o 501, tipus 512 o 502, tipus 987 emés entre el 09.11.2009 i el 09.07.2012 o 987 emés entre el 09.07.2012 i l'11.09.2014 només si estan en aquestes àrees de RHB ARI codis: 222782/ 461054/ 918933/ 948194) i el pagament de l'ajuda, si escau, o resolució de terminació que pertoque en cas desfavorable.

3. Els expedients d'ajudes personals a la rehabilitació estan directament subrogats als expedients d'ajudes objectives, per la qual cosa la resolució d'aquests últims determinarà la resolució d'aquells.





Subsecció primera. Fase de qualificació provisional



Article 14. Expedients en què no es va iniciar la fase d'instrucció

En aquells expedients de sol·licitud de qualificació provisional de rehabilitació iniciats a petició de la persona interessada, en què no s'haguera iniciat la fase d'instrucció i no conste cap altra actuació diferent de la de l'alta d'expedient (actuació 900 sol·licitud de qualificació provisional), en virtut del que es disposa en l'article 54 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, que estableix que el sentit del silenci és positiu per a la tramitació de sol·licitud de qualificació provisional de rehabilitació, aquesta es considerarà concedida.



Aquests expedients s'assimilaran als expedients que han obtingut qualificació provisional, considerant com a data de qualificació provisional corresponent a dos mesos posteriors a la data de presentació de sol·licitud, i pertocarà aplicar el que es disposa en els articles 16 i 17 següents.



Article 15. Expedients en què es va dur a terme la fase d'instrucció



En aquells expedients de sol·licitud de qualificació provisional de rehabilitació iniciats a petició de la persona interessada, que hagen sigut objecte d'alguna actuació posterior a l'alta d'expedients (actuació 900) de tipus requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar corresponents a la instrucció de l'expedient i no haja recaigut en el seu moment cap resolució de terminació de l'expedient caldrà distingir les situacions següents:

1. Expedients en què no es va completar la instrucció en els terminis aplicables:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i que en aqueix procés van ser objecte de requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar i aquest no va ser degudament atés dins del termini, per la qual cosa no es va arribar a completar l'expedient, pertocarà dictar resolució que pose fi al procediment pel motiu que va ser objecte d'objecció. Per a la terminació de l'expedient podrà dictar-se resolució denegatòria, declaració de caducitat o resolució de terminació del procediment.

2. Expedients en què es va dur a terme la instrucció de l'expedient:



Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció, i conste almenys una actuació en l'aplicació informàtica diferent de la d'alta d'expedient per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i aquesta fase d'instrucció es va completar, bé per estar l'expedient correcte d'inici o bé perquè en aqueix procés va ser objecte de requeriment i aquest va ser atés dins del termini, pertocarà dictar resolució. Vist el que es disposa en el Reial decret 801/2005, d'1 de juliol, pel qual s'aprova el Pla estatal 2005-2008, per a afavorir l'accés dels ciutadans a l'habitatge, en la disposició transitòria cinquena (Límits temporals a la concessió d'ajudes financeres) així com en el Reial decret 2066/2008, de 12 de desembre, pel qual es regula el pla estatal d'habitatge i rehabilitació 2009-2012 en la disposició transitòria cinquena (Límits temporals a la concessió d'ajudes financeres), no hi ha la possibilitat de concedir noves qualificacions provisionals, per tractar-se de plans d'habitatge prescrits en què no pertoca la tramitació de nous expedients en aquesta primera fase. En conseqüència es dictarà, amb caràcter general, resolució desestimatòria de la petició pels motius abans esmentats.



No obstant això, per a aquelles sol·licituds de qualificació provisional presentades entre l'1 de gener de 2011 i el 31 de desembre de 2012, data d'inici del període corresponent al Pla estatal de foment del lloguer d'habitatges, la rehabilitació edificatòria, i la regeneració i renovació urbanes, pla 2013-2016, que no hagueren sigut adequadament tramitades, pertocarà reprendre la tramitació, de conformitat amb el que s'estableix en la disposició de la llei d'acompanyament i, si és el cas, reconéixer-se les ajudes corresponents, segons la normativa aplicable en el seu moment.





Subsecció segona. Fase de qualificació definitiva



Article 16. Expedients en què no ha sigut presentada la sol·licitud de qualificació definitiva

En aquells expedients de rehabilitació que hagueren obtingut resolució favorable en la fase inicial, és a dir, hagueren obtingut resolució de concessió de qualificació provisional, la persona interessada disposa d'un termini determinat per a l'execució de les obres i presentació de la sol·licitud de qualificació definitiva de rehabilitació (actuació 980).

Aquells expedients en què, transcorregut el termini per a l'execució de les obres, la persona interessada no haguera presentat la sol·licitud de qualificació definitiva es consideraran acabats. Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.



Article 17. Expedients en què la sol·licitud de qualificació definitiva va ser presentada

En aquells expedients de rehabilitació que hagueren obtingut resolució favorable en la fase inicial, és a dir, hagueren obtingut resolució de concessió de qualificació provisional, en què la persona interessada va presentar la sol·licitud de qualificació definitiva (actuació 980) en què fins ara, no haguera recaigut en el seu moment resolució que pose fi al procediment, i entenem amb això resolució de qualificació definitiva juntament amb resolució d'ajudes o resolució de terminació que pertoque, caldrà distingir les situacions següents:

1. Expedients en què no es va completar la instrucció en els terminis aplicables:

Per a aquells expedients que en el seu moment van ser objecte d'instrucció per a la determinació, coneixement i comprovació dels fets en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució i que en aqueix procés van ser objecte de requeriment, audiència, advertiment de caducitat o similar i aquest no va ser atés dins del termini, per la qual cosa no es va arribar a completar l'expedient, pertocarà dictar resolució que pose fi al procediment pel motiu que va ser objecte d'objecció. Per a la terminació de l'expedient podrà dictar-se resolució denegatòria, declaració de caducitat o resolució de terminació del procediment.

2. Resta d'expedients:

Per a aquells expedients que hagueren presentat sol·licitud de qualificació definitiva, i l'expedient no haguera sigut objecte de requeriment o, si n'hi haguera, aquest va ser atés dins del termini, es podrà reprendre la tramitació i dictar, si escau, resolució de concessió de qualificació definitiva així com les resolucions de concessió d'ajudes econòmiques que corresponguen segons la normativa aplicable en el seu moment. En aquells casos en què únicament es va dictar resolució de concessió de qualificació definitiva sense incloure-hi resolució d'ajudes, pertocarà completar l'expedient amb les resolucions d'ajudes econòmiques que corresponguen.

Per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten almenys documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social.

En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries, o la que faltara per a completar l'expedient, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit, i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, el servei territorial corresponent dictarà resolució de concessió d'ajudes i procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent. Aquest serà remés a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge per a l'emplenament de la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de la qualificació definitiva o de les ajudes, el servei territorial corresponent dictarà la resolució de caducitat o denegatòria que pertoque.





Subsecció tercera. Ajudes personals



Article 18. Sol·licituds d'ajudes personals

En aquells expedients de sol·licitud d'ajudes personals de rehabilitació, l'inici dels quals a petició de la persona interessada (actuació 210 alta d'habitatge) s'haguera produït amb anterioritat a la sol·licitud de qualificació definitiva de l'expedient d'ajudes objectives del qual deriva, d'ara endavant expediente pare, sense que fins ara haguera recaigut sobre aquests cap tipus de resolució, serà determinant la terminació de l'expedient pare per a poder escometre la tramitació dels expedients d'ajudes personals. En conseqüència no es podran tramitar els expedients d'ajudes personals fins que l'expedient pare tinga la resolució de concessió de qualificació definitiva o la resolució de terminació que pertoque.

Caldrà distingir els casos següents:

1. Sol·licituds relacionades amb expedient pare sense qualificació definitiva.

Les sol·licituds d'ajudes personals corresponents a un expedient pare que no haja obtingut qualificació definitiva, es donaran per acabats.



Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.

2. Sol·licituds relacionades amb expedient pare qualificat definitivament.

Les sol·licituds d'ajudes personals corresponents a un expedient pare que haja obtingut qualificació definitiva, podran seguir amb la tramitació i obtindre, si escau, resolució de concessió d'ajudes econòmiques que corresponga segons la normativa aplicable en el seu moment, o resolució de terminació del procediment.



Per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten, almenys, documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social.

En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit, i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, el servei territorial dictarà resolució de concessió d'ajudes i procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent. Aquest serà remés a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge per a l'emplenament de la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.



En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de les ajudes, el servei territorial que corresponga dictarà la resolució de caducitat o denegatòria que pertoque.





Secció quarta

Ajudes a promotors d'habitatge en arrendament



Article 19. Disposicions generals per a expedients d'ajuda al promotor d'arrendament

Les ajudes a promotors d'habitatge en arrendament en els plans d'habitatge estudiats, consisteixen en la subsidiació del préstec, que abona directament el ministeri competent en matèria d'habitatge, així com, en determinats supòsits regulats pel pla d'habitatge corresponent, ajudes directes en forma de subvencions, que es tramiten en estar acabada l'obra, obtinguts el préstec convingut i la qualificació definitiva, i els visats dels contractes dels habitatges arrendats.



Els expedientes d'ajudes al promotor que deriven de promocions que no hagueren obtingut préstec convingut i qualificació definitiva es consideraran acabats. Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.



Aquells expedients d'ajudes al promotor que deriven de promocions d'habitatge protegit per a arrendament que hagueren obtingut préstec convingut subsidiat pel ministeri i qualificació definitiva, que s'acullen a algun dels supòsits regulats per a l'obtenció de subvencions, en què, tenint contractes d'arrendament visats i fins ara no haja sigut dictada resolució de concessió d'ajudes o resolució que pose fi al procediment i que, per la seua singularitat, no hagen de ser inclosos en els pressupostos de la Generalitat per considerar-se les subvencions com de concessió directa, es procedirà de la manera següent:



Atés que el termini, establit en l'Ordre 19/2012, de 17 de setembre, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regula la tramitació de l'accés a l'habitatge de protecció pública i altres procediments administratius en matèria d'habitatge, per a la presentació de les sol·licituds de visat de contracte és de 24 mesos comptats des de la data de qualificació definitiva, termini ja superat en tots els casos, es reprendrà la tramitació dels expedients, segons el que es disposa en els següents articles.



Article 20. Resolució d'ajudes als promotors d'habitatge en arrendament a càrrec del Ministeri de Foment

Per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten almenys documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social.

En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit, i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, el servei territorial dictarà resolució de concessió d'ajudes i procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent per l'import corresponent als habitatges amb contractes visats les sol·licituds de visat dels quals van ser presentades dins del termini. Aquest serà remés a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge per a l'emplenament de la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre d'abonament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de les ajudes, el servei territorial corresponent dictarà la resolució de caducitat corresponent.



Article 21. Resolució d'ajudes als promotors d'habitatge en arrendament a càrrec de la Generalitat

Les ajudes als promotors d'habitatge en arrendament a càrrec de la Generalitat distingeixen els casos d'arrendament i arrendament amb opció a compra, en aquest últim cas, per a l'obtenció de l'ajuda és requisit la inscripció dels contractes en el registre de la propietat. En els casos d'arrendament amb opció a compra, el promotor disposarà d'un termini de tres mesos comptats des de la notificació de la resolució del ministeri per a aportar els contractes d'arrendament amb opció a compra degudament inscrits en el registre de la propietat.



Una vegada aportats els contractes inscrits o transcorregut aquest termini, es dictarà resolució de concessió d'ajudes a càrrec de la Generalitat, l'import de les quals es calcularà d'acord amb la normativa d'aplicació, per cadascun dels habitatges el contracte d'arrendament amb opció a compra dels quals haja sigut inscrit en el registre de la propietat. Si per a alguns dels habitatges, el contracte d'arrendament visat dels quals haguera sigut sol·licitat en termini, no s'aporta l'opció a compra inscrita, l'import de l'ajuda es veurà reduït i es computarà únicament la quantia corresponent a les ajudes per arrendament a càrrec de la Generalitat.

En el cas d'habitatges destinats a arrendament sense opció a compra, o quan el promotor renuncie a les ajudes corresponents a l'opció a compra per a la totalitat dels habitatges susceptibles d'obtindre ajuda, es podrà dictar la resolució simultàniament a la resolució d'ajudes a càrrec del ministeri, seguint el que s'estableix en l'article anterior.



En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de les ajudes, el servei territorial corresponent dictarà la resolució de caducitat o denegatòria que pertoque.





Secció cinquena

Ajudes a promotors per implantació de perfil de qualitat



Article 22. Disposicions generals per als expedients d'ajudes per perfil de qualitat

Les ajudes a promotors per obtenció del perfil de qualitat en els plans d'habitatge estudiats, consisteixen en ajudes directes en forma de subvencions, que es tramiten en estar acabada l'obra i obtinguts el préstec convingut i la qualificació definitiva.

Els expedientes que no hagueren obtingut préstec convingut i qualificació definitiva es consideraran acabats. Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.

Per a aquells expedients d'ajudes a promotors per obtenció del perfil de qualitat que en el seu moment van obtindre l'aprovació inicial (model 1550), que hagueren obtingut préstec convingut subsidiat pel ministeri i qualificació definitiva, que s'acullen a algun dels supòsits regulats per a l'obtenció de subvencions, en què, fins ara no haja sigut dictada resolució de concessió d'ajudes o resolució que pose fi al procediment, pertocarà reprendre la tramitació de l'expedient.



Per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten almenys documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social.

En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries o la que faltara per a completar l'expedient, entre elles l'acreditació d'haver obtingut el perfil de qualitat corresponent, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit, i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, el servei territorial dictarà resolució de concessió d'ajudes i procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent. Aquest serà remés a la direcció general amb competències en matèria d'habitatge per a l'emplenament de la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.

En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de les ajudes, el servei territorial corresponent dictarà la resolució de caducitat.





Secció sisena

Ajudes a promotors d'actuacions de sòl



Article 23. Disposicions generals per als expedients d'ajudes per urbanització de sòl per a habitatges protegits

Les mesures per a fomentar la urbanització de sòl per a habitatges protegits consisteixen en ajudes directes en forma de subvencions, que s'autoritzen mitjançant la subscripció d'un acord bilateral entre el ministeri competent en matèria d'habitatge i la Comunitat Valenciana i amb la participació de l'ajuntament corresponent en el terme del qual se situe l'actuació d'urbanització. La competència per a tramitació dels expedients d'aquest tipus ha sigut assumida, per aquesta raó, pels serveis centrals de la direcció general competent en matèria d'habitatge que, d'acord amb la normativa vigent, una vegada subscrit l'acord bilateral, concedeix qualificació provisional, efectua pagaments parcials durant l'execució de les obres d'urbanització en funció de les fites d'obra aconseguides i acaba amb la concessió de qualificació definitiva i pagament final, una vegada verificat el compliment dels objectius. Per als expedients que es troben en diverses fases de tramitació, des dels serveis centrals es dictaran les resolucions corresponents en aplicació de les disposicions recollides en l'article següent.





Article 24. Tramitació dels expedients d'ajudes per urbanització de sòl per a habitatges protegits

Els expedientes que no hagueren arribat a ser objecte de subscripció d'un acord bilateral, si no tenen resolució que pose fi al procediment, es consideraran acabats. Aquests expedients seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.



Per a aquells expedients d'ajudes de sòl que en el seu moment van ser objecte de subscripció d'acord bilateral, hagueren obtingut qualificació provisional, amb pagaments parcials tramitats o no, que s'acullen a algun dels supòsits regulats per a l'obtenció de subvencions, en què, fins ara no haja sigut dictada resolució de qualificació definitiva o resolució que pose fi al procediment, pertocarà reprendre la tramitació de l'expedient.

Per a reprendre la instrucció de l'expedient es comprovarà si s'ha iniciat, dins del termini màxim de tres anys, ja vençut en tots els casos, la construcció d'almenys un 50 per 100 dels habitatges protegits de nova construcció (en els expedients acollits al Pla 2005-2008) o d'un 30 per 100 (en els expedients acollits al Pla 2009-2012) segons les condicions imposades pels reials decrets corresponents a cadascun dels plans d'habitatge. El còmput del termini s'iniciarà a partir de la data de l'acord de la comissió bilateral, i es considerarà que l'obra està iniciada quan les promocions d'habitatges emplaçats en els sectors a urbanitzar objecte de l'ajuda hagen obtingut qualificació provisional d'habitatge protegit i hagen presentat l'acta d'inici d'obres dins del termini de tres anys abans esmentat.



Aquells expedients en què, transcorregut el termini de tres anys, no s'han iniciat les obres d'un nombre suficient d'habitatges protegits no podran ser objecte de finançament; caldrà distingir els casos següents:



a) Si no han rebut cap ajuda econòmica, es consideraran acabats, es dictarà resolució d'incompliment d'objectius i seran marcats amb l'actuació informàtica 99999 «Tancament d'expedient» a l'efecte de seguiment d'expedients mitjançant l'aplicació informàtica d'habitatge.



b) Els expedients que hagen rebut pagaments parcials a compte de l'import total i no complisquen el requisit d'inici d'obres de nombre suficient d'habitatges, hauran de reintegrar les ajudes percebudes fins ara, per incompliment total o parcial de l'objectiu, de conformitat amb el que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i es dictarà resolució d'incompliment d'objectius.



c) Els expedients d'ajudes de sòl en què es comprove que sí que han complit el requisit d'inici d'obres d'habitatges protegits, podran seguir amb la seua tramitació si acrediten la inscripció, en el Registre de la Propietat, de l'afectació del sòl objecte de finançament a la finalitat establida, pel que fa al nombre d'habitatges protegits previstos, de conformitat amb el que s'estableix en la normativa reguladora. A més, per a reprendre la instrucció de l'expedient resulta imprescindible la participació de les persones interessades afectades perquè aporten almenys documentació actualitzada relativa a dades bancàries o acreditació del compliment d'obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social.



En aquells casos en què es complete la documentació relativa a dades bancàries actualitzades i comprovat el compliment d'obligacions fiscals i tributàries o la que faltara per a completar l'expedient, amb la confirmació prèvia de la disponibilitat de crèdit, i d'acord amb la programació i instruccions dictades per la direcció general competent en matèria d'habitatge, es dictarà, si escau, resolució de qualificació definitiva de l'actuació amb les ajudes corresponents. En qualsevol cas, es dictarà, d'acord amb la present instrucció, la resolució de concessió d'ajuda al promotor d'actuacions de sòl, per a poder completar la tramitació de l'ajuda corresponent. Així mateix, es procedirà a la generació i preparació del pagament corresponent. La direcció general amb competències en matèria d'habitatge elevarà la proposta de lliurament corresponent per a la seua comptabilització i posterior ordre de pagament per part de la Subdirecció General de Tresoreria de la conselleria competent en matèria d'hisenda.



En aquells casos en què no es complete la documentació o no es complisquen els requisits per a la concessió de les ajudes, es dictarà la resolució de caducitat corresponent.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Programació

En funció de les disponibilitats pressupostàries que a cada moment es puguen preveure, s'establirà una programació per a fer front als pagaments que deriven de les resolucions que hagen de ser dictades d'acord amb la present instrucció. Aquesta programació serà remesa mitjançant instrucció als serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació.



Segona. Resolució de recursos

Quan la resolució d'un recurs d'alçada en sentit estimatori done lloc a una nova resolució de concessió no prevista inicialment, aquesta es podrà incloure en el grup que corresponga, i el pagament podrà tramitar-se de conformitat amb el que es disposa en la present instrucció.



Tercera. Compromisos financers

Els pagaments que deriven de les resolucions que s'han de dictar per a regularitzar la situació anòmala dels expedients, segons les condicions detallades en la present instrucció, no suposaran cap compromís financer per al ministeri competent en matèria d'habitatge. Tot això en virtut de l'acta de la comissió bilateral de seguiment de data 25 de juny de 2015, subscrita pel director general d'Arquitectura, Habitatge i Sòl per part del Ministeri de Foment i pel director general d'Obres Públiques, Projectes Urbans i Habitatge en substitució de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient per part de la Generalitat, així com la resolució de la consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, de liquidació dels plans estatals d'habitatge i rehabilitació 2009-2012 i anteriors, de data 10 de novembre de 2016, sense perjudici que les quanties i condicions que s'apliquen siguen les regulades en els reials decrets corresponents als plans d'habitatge afectats.





Quarta. Àrees de rehabilitació o renovació urbana subjectes a acords bilaterals

Els expedients d'ajudes a la rehabilitació d'equipaments o d'urbanització vinculats a àrees de rehabilitació o renovació urbana aprovats mitjançant acords bilaterals entre la Generalitat i el ministeri competent en matèria d'habitatge, així com els expedients d'ajudes a la rehabilitació d'edificis i habitatges quan han sigut tramitats per ens gestor en aquestes àrees, la tramitació de les quals ha sigut històricament assumida pels serveis centrals de la direcció general competent en matèria d'habitatge, es podran tractar, si és el cas, en una instrucció específica.





València, 10 de setembre de 2018.– El director general d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana: Rafael Briet Seguí.

Mapa web