Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 1/2018, de 12 de gener, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, pel qual es regula la recol·lecció de tòfones en terrenys forestals de la Comunitat Valenciana. [2018/902]

(DOGV núm. 8226 de 02.02.2018) Ref. Base de dades 001141/2018




ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Titularitat i autorització del propietari

Article 3. Autorització administrativa

Article 4. Períodes hàbils

Article 5. Recol·lecció

Article 6. Prohibicions

Article 7. Conservació i millora de tofoneres

Article 8. Models normalitzats i tramitació

Article 9. Infraccions i sancions

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposició addicional

Única. No-incidència econòmica

Disposicions finals

Primera. Normativa supletòria

Segona. Aplicació i execució de l'ordre

Tercera. Entrada en vigor





PREÀMBUL



El concepte primer i fonamental que inspira la normativa forestal espanyola és la gestió forestal sostenible, ja que els boscos, en la seua gran varietat, són sistemes sustentadors de la vida i fonament per al desenvolupament econòmic i social. Sota aquest principi, les administracions públiques han de vetlar per la conservació, protecció, restauració, millora i aprofitament ordenat dels recursos forestals. Així, la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forests, es presenta com una ferramenta per a garantir, entre altres aspectes, l'aprofitament racional dels recursos forestals, entre aquests el dels fongs.

La Generalitat, assumeix les competències que li són pròpies en matèria de forests en l'àmbit del seu territori, i deixa patent, en la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, la necessitat que els aprofitaments forestals, entre els quals inclou les tòfones, es regulen de manera ordenada i sostenible per al manteniment de la diversitat i per a la seua renovació.

En concret, el desplegament de la legislació forestal valenciana que s'efectua per mitjà del Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, a causa de l'alt valor comercial del producte i al perill de pèrdua d'aquest valuós recurs, no considera la recol·lecció de tòfones com a consuetudinària episòdica i sí una activitat subjecta a autorització expressa per part de l'administració forestal. De fet, ja l'any 1972, el Ministeri d'Agricultura va dictar la primera norma reguladora de la recerca i recol·lecció de la tòfona negra d'hivern, a causa de la gran demanda d'aquesta espècie i al desordenat aprofitament de què era objecte.

En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, ja quedava manifesta la necessitat d'establir una regulació singular per a les espècies de tòfones en l'Ordre de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana, que exclou la recol·lecció de tòfones, en aquest cas de Tuber melanosporum, del seu àmbit d'aplicació. Així, per mitjà de l'Ordre d'11 de setembre de 1998, de la Conselleria de Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de la tòfona en el territori de la Comunitat Valenciana, s'estableixen les normes específiques que han de complir els aprofitaments de quatre espècies del gènere Tuber presents al nostre territori.

D'altra banda, des d'èpoques relativament recents i a zones interiors de les províncies de Castelló i València, prospera l'establiment de plantacions tofoneres amb espècies forestals a causa de les condicions òptimes de clima i sòl per a la seua implantació i a la seua promoció per mitjà de subvencions per part de l'Administració. La singularitat d'aquestes plantacions per a l'aprofitament intensiu de les tòfones fa que determinades disposicions establides per la normativa per a les recol·leccions de tòfones a les muntanyes valencianes no tinguen sentit, per la qual cosa es creu oportuna la modificació per a ajustar-la a aquesta nova realitat. La iniciativa d'actualització de la normativa en la matèria també dóna peu a modificar la redacció i estructuració de certs continguts a fi de promoure la seua claredat i simplicitat.



Aquesta norma està inclosa en l'elenc d'iniciatives reglamentàries d'aquesta conselleria en el marc del Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat, aprovat per Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.



Aquesta Ordre s'adequa als principis de bona regulació i de participació ciutadana a què es refereixen els articles 129 i 133, respectivament, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En concret, la seua necessitat i eficàcia, es justifica en paràgrafs precedents en tant que el seu objecte afecta una matèria d'interés general, com és la biodiversitat i la seua conservació a través de la regulació del seu aprofitament sostenible. L'Ordre també respon als principis de proporcionalitat, seguretat jurídica i eficiència, en tant que s'estableixen les obligacions imprescindibles per a assegurar l'objectiu assenyalat en el marc i com a aplicació i execució de la normativa autonòmica i estatal en matèria forestal i sense que la seua aplicació supose obligacions econòmiques addicionals en els pressupostos de la Generalitat. El nivell de transparència seguit en el procés d'elaboració d'aquesta Ordre respon als requerits en l'esmentada legislació: s'hi ha inclòs la Mesa Forestal de la Comunitat Valenciana, òrgan en què es troben els actors més representatius del sector, i s'ha substanciat una consulta pública a través del portal web de la Generalitat per a la participació dels ciutadans en general.



Per tot això, en el marc de la legislació forestal i fent ús de les facultats conferides per l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 39 de desembre, del Consell, que atribueix a la persona titular de la Conselleria l'exercici de la potestat reglamentària en les matèries pròpies del seu departament, matèries que s'estableixen de manera general en l'article 9 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual determina les conselleries en què s'organitza l'administració de la Generalitat i, de manera detallada pel que fa a la matèria objecte d'aquesta Ordre, en l'article 14 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta ordre té per objecte regular la recol·lecció en els terrenys forestals de la Comunitat Valenciana, siga quina siga la seua quantitat o destinació, de les tòfones del gènere Tuber pertanyents a les espècies següents:

a) Tòfona negra d'hivern (Tuber melanosporum Vittad.)

b) Tòfona magenc o de tardor (Tuber brumale Vittad.)

c) Tòfona de Sant Joan o d'estiu (Tuber aestivum Vittad.)

d) T. uncinatum Chatin (morfotipus de tardor de Tuber aestivum)

e) Tòfona de pi (Tuber mesentericum Vittad.)

f) Tuber borchii Vittad.

2. Queden excloses de l'àmbit d'aplicació d'aquesta ordre les recol·leccions en plantacions d'espècies forestals establides en terrenys agrícoles per a la producció intensiva de tòfones. Respecte d'això, les recol·leccions que s'efectuen en plantacions incloses en el Registre de plantacions forestals temporals es regiran pel que disposa l'Ordre 4/2015, de 9 de març, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es crea i regula el Registre de Plantacions Forestals Temporals en Terrenys Agrícoles de la Comunitat Valenciana i es publica el Catàleg d'espècies al·lòctones.



Article 2. Titularitat i autorització del propietari

1. Els propietaris dels terrenys forestals, o si és el cas, els qui acrediten formalment el seu dret a l'aprofitament tofoner sobre aquests són, en tots els casos, els propietaris de les tòfones espontànies que apareguen en aquests terrenys.

2. La recol·lecció haurà de comptar amb el consentiment exprés del propietari del terreny, siga aquest públic o privat.



Article 3. Autorització administrativa

1. La recol·lecció de tòfones de les espècies que s'enumeren en l'article 1 d'aquesta ordre, amb independència de la seua quantitat o destinació, inclosa la recol·lecció amb fins científics, haurà de ser autoritzada per la direcció territorial competent en matèria de forests (d'ara en avant, direcció territorial).

2. L'autorització per part de la direcció territorial s'entendrà atorgada a favor de qui la va formular i tindrà validesa sempre que es complisquen les disposicions d'aquesta ordre i les condicions particulars que s'establisquen, si és el cas, així com les disposicions establides per altres normes que siguen d'aplicació.

3. Es podrà presentar la sol·licitud d'autorització en qualsevol època de l'any, si bé aquesta haurà de tindre registre d'entrada, almenys, 3 mesos abans de la data en què es pretenga iniciar la recol·lecció. Transcorregut aquest termini sense resolució s'entendrà desestimada. En tot cas, la resolució estimatòria autoritzarà l'aprofitament per a un únic període de mesos consecutius dels indicats en l'article 6 d'aquesta ordre, i s'haurà de presentar una altra sol·licitud quan es pretenga recol·lectar en un altre període, encara que aquest corresponga al mateix any natural a la ja autoritzada.

4. Si la recol·lecció que es pretén efectuar està prevista en un instrument tècnic de gestió forestal vigent i aprovat per la direcció territorial, serà suficient presentar una declaració responsable, almenys, un mes abans de la data en què es pretenga iniciar l'aprofitament.



5. La recol·lecció de tòfones amb fins científics haurà de ser autoritzada per la direcció territorial, qui podrà valorar i, si és el cas, eximir de complir alguna de les disposicions indicades en els articles 5 i 6 d'aquesta ordre.



Article 4. Períodes hàbils

1. La recol·lecció de les tòfones de les espècies Tuber melanosporum, Tuber brumale, Tuber uncinatum, Tuber mesentericum i Tuber borchii es podrà realitzar exclusivament des del 16 de novembre de cada any fins al 15 de març de l'any següent.

2. La recol·lecció de les tòfones de Tuber aestivum es podrà realitzar exclusivament des del 16 de maig fins al 15 de setembre de cada any.

3. No obstant això, quan les circumstàncies excepcionals o les condicions meteorològiques ho aconsellen, amb vista a la persistència i expansió de les espècies de tòfones esmentades, el titular de la direcció territorial competent en matèria de forests podrà anticipar fins a 15 dies les temporades de recol·lecció, així com anticipar o posposar el seu tancament pel mateix termini.



Article 5. Recol·lecció

1. La recerca de les tòfones es podrà realitzar únicament amb gossos ensinistrats per a tal fi. Per a l'extracció de cada tòfona es realitzarà un únic pou en la zona indicada pel gos ensinistrat.

2. No obstant l'indicat en l'apartat anterior, la direcció general competent en matèria de forests podrà autoritzar la recol·lecció per mitjà de mètodes alternatius sempre que hagen sigut prèviament valorats per aquesta en el sentit que no posen en perill la persistència del recurs i no degraden el medi natural.

3. L'extracció de la tòfona es farà amb l'ajuda del cercatòfones, amb fulla acabada en punta i amb dimensions màximes de 35 centímetres de llarg, inclòs el mànec, i 12 centímetres d'ample.

4. Una vegada recol·lectada la tòfona, el terreny haurà de quedar en les condicions originals, i els pous realitzats s'ompliran amb la mateixa terra extreta o bé amb un substrat lliure de fongs patògens i amb característiques adequades per a la proliferació de tòfones.

5. Es recol·lectaran exclusivament les tòfones madures que hagen arribat al seu normal desenvolupament, i es deixaran intactes i degudament coberts els exemplars que no tinguen aquestes característiques.

6. No és obligatori senyalitzar l'aprofitament.



Article 6. Prohibicions

Queda prohibit:

a) Recol·lectar tòfones fora dels períodes hàbils.

b) Recol·lectar, transportar o comercialitzar en qualsevol època de l'any tòfones que no hagen aconseguit el desenvolupament, olor, color i grau de maduresa òptims (tòfones immadures).

c) Recol·lectar durant la nit, des de la posta del sol (ocàs) fins a l'alba (ortus).

d) Portar o usar eines que permeten alçar el sòl de manera indiscriminada; en concret, eines amb angle com falçs, rastells, aixadells, pics, pales, aixades i altres de similars.

e) Cavar el cremat o zona de producció de trufes a una profunditat superior a 5 centímetres de forma aleatòria i indiscriminada amb una aixada, motoaixada, cultivador o altres.

f) Introduir, directament o indirectament, en el medi natural tòfones d'espècies del gènere Tuber diferents de les indicades en l'article 1 d'aquesta ordre.



Article 7. Conservació i millora de tofoneres

1. Els treballs de silvicultura que es realitzen en una muntanya, independentment del seu objectiu, respectaran els peus de tofoneres silvestres i, en la mesura que siga possible, contribuiran a la millora de les seues condicions a fi de promoure la producció de tòfones.

2. Els instruments de gestió de forests procuraran identificar les tofoneres naturals, i proposaran les actuacions necessàries per a millorar el seu estat.



Article 8. Models normalitzats i tramitació

1. La presentació de les sol·licituds i declaracions responsables es realitzarà aportant els models disponibles en la seu electrònica de la Generalitat (model de sol·licitud http://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=18684>;  model de declaració responsable: http://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=17580)>, que hauran d'incloure les dades en aquests previstos.

2. Les sol·licituds i declaracions responsables hauran d'anar firmades per les persones interessades o els seus representants legals.

3. Les persones jurídiques i altres persones incloses en l'apartat 2 de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques estan obligades a presentar les sol·licituds i declaracions a través de mitjans electrònics.

4. Les persones físiques que no estiguen obligades a relacionar-se de manera electrònica amb les administracions públiques podran presentar les sol·licituds i declaracions a través de mitjans electrònics o de manera no electrònica, preferentment en els registres de les direccions territorials de la conselleria competent en matèria forestal o bé, en qualsevol dels registres previstos en l'esmentada Llei 39/2015. El mitjà elegit per la persona per a comunicar-se podrà ser modificat per aquesta en qualsevol moment.



Article 9. Infraccions i sancions

Les infraccions al que estableix aquesta Ordre i les corresponents sancions es regiran pel que disposa la legislació forestal, mediambiental i patrimonial vigent





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

A l'entrada en vigor d'aquesta ordre queda derogada l'Ordre d'11 de setembre de 1998, de la Conselleria de Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de la tòfona en el territori de la Comunitat Valenciana. Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa aquesta ordre.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-incidència econòmica

L'aprovació d'aquesta ordre i la seua aplicació i execució no comporten dotació addicional o modificació dels pressupostos de la Generalitat.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa supletòria

En defecte d'allò que s'ha regulat de manera específica en aquesta ordre, serà aplicable de manera supletòria l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana i la normativa que la complemente o substituïsca.



Segona. Aplicació i execució de l'Ordre

Es faculta la direcció general competent en matèria de forests per a dictar quantes resolucions o instruccions siguen necessàries per a l'aplicació i execució d'aquesta ordre.



Tercera. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 12 de gener de 2018



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO

Mapa web