Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 8 d'octubre de 2018, del director general de Política Educativa, per la qual es dicten instruccions per al curs 2019-20, sobre el procediment previst en l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les condicions i el procediment de sol·licitud i d'autorització d'un Pla específic d'organització de la jornada escolar en els centres sostinguts amb fons públics de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Especial de la Comunitat Valenciana, modificada per l'Ordre 2/2018, de 16 de gener, i s'estableix el calendari. [2018/9618]

(DOGV núm. 8405 de 18.10.2018) Ref. Base de dades 009421/2018




La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), estableix que les administracions educatives fomentaran i potenciaran l'autonomia dels centres, avaluaran els seus resultats i aplicaran els plans d'actuació oportuns.

El Decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, modificat pel Decret 88/2017, de 7 de juliol, del Consell, estableix el currículum, desplega l'ordenació general de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana i regula, en l'article 5, l'horari d'aquesta etapa. Aquest article indica que, excepcionalment, la direcció dels centres públics i les persones titulars dels centres privats concertats podran sol·licitar la modificació de la jornada escolar seguint el procediment establit per la normativa vigent.



L'Ordre 2/2018, de 16 de gener, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es modifica l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les condicions i el procediment de sol·licitud i d'autorització d'un Pla específic d'organització de la jornada escolar en els centres sostinguts amb fons públics de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Especial de la Comunitat Valenciana, ha procedit a adequar el desenvolupament del Pla específic d'organització de la jornada escolar en els centres sostinguts amb fons públics en determinats aspectes a fi de millorar-ne la implantació i el desenvolupament.

La disposició final primera de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, faculta la persona titular de la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica per a dictar les instruccions necessàries per al desenvolupament i compliment d'aquesta ordre, així com per a realitzar les adaptacions i modificacions, en cas de ser necessari, en els annexos que l'acompanyen.

Per tot això, i en virtut de les facultats conferides pel Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Cultura, Investigació i Esport, resolc:



Primer

Aprovar les instruccions que desenvolupen el procediment de sol·licitud i autorització d'un Pla específic d'organització de la jornada escolar en els centres sostinguts amb fons públics de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Especial de la Comunitat Valenciana per al curs 2019-20, i estableixen el calendari de l'esmentat procediment.



Segon

Publicar aquesta resolució i els seus annexos en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport: http://www.ceice.gva.es/va/web/ordenacion-academica/jornada-escolar. Aquesta publicació substituirà la notificació, de conformitat amb allò que preveu la normativa vigent en matèria de procediment administratiu. També es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Tercer

Remetre aquesta resolució i els seus annexos a tots els centres sostinguts amb fons públics de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Especial de la Comunitat Valenciana a través del correu electrònic del centre que consta en la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport.



Quart

La Conselleria d'Educació, Cultura, Investigació i Esport podrà constituir una comissió tècnica a fi de valorar les sol·licituds presentades.



València, 8 d'octubre de 2018.– El director general de Política Educativa: Jaume Fullana Mestre.





INSTRUCCIONS



1. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta resolució té per objecte dictar instruccions per a l'aplicació del procediment previst en l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les condicions i el procediment de sol·licitud i d'autorització d'un Pla específic d'organització de la jornada escolar en els centres sostinguts amb fons públics de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Especial de la Comunitat Valenciana, modificada per l'Ordre 2/2018, de 16 de gener, així com establir el calendari de l'esmentat procediment.



2. Horaris

L'horari lectiu de l'alumnat serà de 25 hores setmanals, incloent-hi el temps de l'esplai. L'esplai per a l'alumnat d'Educació Primària serà de 30 minuts. La duració màxima del temps d'esplai per a Educació Infantil no serà superior a 45 minuts i es podrà dividir en dues parts al llarg de la jornada.



3. Menjador escolar

El període d'atenció a l'alumnat beneficiari de menjador s'estableix en un mínim d'1.30 h i un màxim de 03.00 h.

En el cas que no hi haja jornada lectiva a la vesprada, l'alumnat que faça ús del menjador escolar podrà abandonar el centre al finalitzar el seu temps de dinar o al finalitzar la jornada escolar.



4. Activitats extraescolars desenvolupades durant la jornada escolar fora de l'horari lectiu

4.1. Condicions que han de reunir les activitats extraescolars de caràcter voluntari:

a) Les activitats extraescolars possibilitaran la participació de tot l'alumnat.

b) Les activitats extraescolars promouran la inclusió de l'alumnat i la no discriminació.

c) Les activitats extraescolars es realitzaran en un període d'almenys 1.30 h, temps en el qual el centre romandrà obert.

d) Les activitats s'hauran d'adequar a allò que estableix l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, amb la modificació efectuada per l'ordre 2/2018, de 16 de gener.

e) Les activitats oferides, amb caràcter general hauran de ser gratuïtes.

f) No obstant el que s'indica a l'apartat 4.1.e, els centres podran oferir algunes activitats que tinguen un cost màxim per alumne o alumna i activitat de 18 euros mensuals. Cada una d'aquestes activitats haurà de desenvolupar-se durant almenys dos dies a la setmana.

g) La realització d'activitats que tinguen cost econòmic per a l'alumnat, sempre dins del límit màxim establit en el punt anterior, haurà de comptar amb l'aprovació del consell escolar del centre.

h) Les activitats extraescolars programades pels centres que tinguen autoritzat un Pla específic d'organització de la jornada escolar s'inclouran en la PGA i es desenvoluparan d'acord amb l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, modificada per l'Ordre 2/2018, de 16 de gener.



4.2. Procediment per tal de garantir que cap alumne o alumna quede exclòs per motius econòmics de les activitats extraescolars desenvolupades durant la jornada escolar, fora de l'horari lectiu:

a) Per tal d'acomplir allò que estableix l'apartat b del punt 1, de l'article 2 de l'Ordre 25/2016, en la seua redacció donada per l'Ordre 2/2018, de 16 de gener, de modificació de l'anterior, l'alumnat que siga beneficiari directe o amb caràcter assistencial de les ajudes de menjador escolar en els centres públics educatius no universitaris convocats en el marc de la norma legal que regule aquestes ajudes, podrà realitzar fins a un màxim de dues activitats de les oferides pel centre que tinguen cost econòmic de manera totalment gratuïta.

A més, el consell escolar de cada centre estudiarà els possibles casos de l'alumnat que, no complint el requisit anterior, estiga en unes condicions socioeconòmiques desfavorables que facen necessari que la mesura anterior també els siga d'aplicació.

b) El pagament de les activitats extraescolars corresponent a l'alumnat inclòs a l'apartat anterior es realitzarà directament pel centre a l'entitat que les realitze, amb càrrec als recursos econòmics de què dispose el centre per al seu funcionament, i sempre que queden cobertes les necessitats ordinàries per al normal funcionament del centre.



c) Els centres que no disposen de recursos econòmics per fer front a les despeses generades per aquestes activitats, ho comunicaran, amb anterioritat al 30 d'octubre de 2019 a la Direcció General de Centres i Personal Docent a través de l'oficina virtual per als centres educatius.



d) La Direcció General de Centres i Personal Docent realitzarà, quan s'escaiga, la corresponent dotació de recursos econòmics extraordinaris, dotació que s'efectuarà amb càrrec al capítol II del programa econòmic 422.20 dels pressupostos de la Generalitat.

e) La justificació d'aquestes dotacions econòmiques per part dels centres s'haurà de realitzar d'acord amb allò que disposa l'Ordre de 18 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es delega en els directors dels centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat Valenciana determinades facultats ordinàries en matèria de contractació i s'aproven les normes que regulen la gestió econòmica d'aquests centres (DOGV 2526, 09.06.1995).



4.3. La planificació de les activitats extraescolars de caràcter voluntari per part dels centres, d'acord amb l'article 7.4 de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, es concretarà mitjançant els annexos XIV i XV, introduïts per la modificació de l'annex V de la referida ordre, segons consta en aquesta resolució.



5. Centres rurals agrupats i centres incomplets

5.1. Centres rurals agrupats (CRA)

Atesa l'especificitat dels CRA, durant el desenvolupament de les activitats extraescolars contemplades en el Pla específic d'organització de la jornada escolar, ha d'haver-hi, com a mínim, un membre de l'equip directiu en un dels aularis i, a més, un membre del claustre en cadascun dels altres aularis. A més a més, considerant la seua singularitat, els CRA dedicaran excepcionalment una vesprada a la setmana a la coordinació del professorat i eixa vesprada no hi haurà activitats extraescolars.

En cas que el professorat itinerant haja de romandre en el centre durant les activitats extraescolars previstes en el seu Pla, aquest ho farà en el centre en què haja impartit, com a mínim, l'última sessió del període lectiu de matí.

5.2. Centres incomplets

En el cas de centres incomplets l'organització de la presència en el centre es determinarà per part de la Direcció General de Política Educativa, en funció de les especificitats de cadascun d'ells.



6. Alumnat amb necessitats de suport educatiu i necessitats educatives especials

a) Centres ordinaris

Els centres ordinaris amb alumnat amb necessitats de suport educatiu i de necessitats educatives especials garantiran la participació d'aquest alumnat en les activitats extraescolars establides en el Pla específic d'organització de la jornada escolar, concretant de forma explícita les mesures que s'adopten per assegurar la seua participació en cadascuna de les activitats extraescolars.

Els educadors i educadores d'Educació Especial que atenen l'alumnat amb necessitats educatives especials acompanyaran aquest alumnat, sempre que siga necessari, durant totes les activitats programades pel centre escolar.

b) Centres d'Educació Especial

Els centres d'Educació Especial planificaran les activitats extraescolars en el seu Pla específic d'organització de la jornada escolar garantint l'atenció i la participació del seu alumnat i concretant de forma explícita les mesures que s'adopten per assegurar la seua participació, els recursos materials i el personal necessari així com els responsables de cadascuna de les activitats. Per a cadascuna de les activitats caldrà concretar anualment, d'acord amb l'annex XIV, els professionals requerits atenent les característiques de l'alumnat, edat i necessitats educatives, i l'activitat a desenvolupar.



7. Procediment de votació

a) El vot

D'acord amb l'article 8.9.a de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, el vot serà directe, secret i no delegable i s'efectuarà a través de la papereta de votació.

b) Informació a les famílies

El termini del procediment d'informació a les famílies, obert a partir de l'informe favorable emés per la Direcció General de Política Educativa, serà de cinc dies lectius.

c) Horari

La comissió de coordinació del procés, a fi de facilitar l'assistència dels votants, fixarà el lloc on se celebrarà la votació i el temps durant el qual podrà emetre's el vot.

d) Acreditació de votants

Les persones amb dret de vot hauran d'acreditar-se davant la presidència de la mesa de votació per mitjà de document nacional d'identitat, NIE, passaport o permís de conduir vigents i originals. Seran admesos també els justificants, emesos per l'autoritat competent, que donen fe que el document en qüestió es troba en tràmits d'emissió.



e) Acreditació de les famílies monoparentals

Les famílies monoparentals acreditaran la seua situació per mitjà del títol de família monoparental, vigent en el moment de la votació, d'acord amb el que estableix el Decret 179/2013, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana (DOGV 7159, 25.11.2013). Seran admesos també els justificants, emesos per l'autoritat competent, que donen fe que el títol en qüestió es troba en tràmit d'emissió.



8. Arxivament i custòdia de documentació

a) La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport podrà sol·licitar en qualsevol moment tota la documentació relativa al procediment.

b) Els centres docents hauran de conservar la documentació relativa al procés de votació fins a la finalització del curs de la implantació del Pla específic d'organització de la jornada escolar.

c) Quan s'haja formalitzat recurs o denúncia contra el procés, s'haurà de conservar la documentació relativa a aquest fins que finalitze el procediment administratiu o judicial.



9. Documentació necessària per a la sol·licitud del Pla específic d'organització de la jornada escolar d'acord amb les modificacions dels annexos de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, establides en aquesta resolució

A més de la documentació establida en l'article 7 de l'esmentada ordre, d'acord amb les modificacions realitzades en el punt 4.3 de la present resolució, per a realitzar la sol·licitud del Pla específic d'organització de la jornada escolar, els centres emplenaran els annexos XIV i XV.



10. Modificacions no significatives de la jornada escolar

D'acord amb la disposició addicional sisena de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny, els centres que opten a modificar la seua jornada escolar per disposar d'una vesprada formativa o per modificar de forma no significativa l'horari d'inici i d'acabament de la jornada escolar estipulada amb caràcter general, sol·licitaran anualment l'autorització d'aquesta modificació a la direcció territorial corresponent, d'acord amb allò que disposa l'apartat 4 de l'article 5 del Decret 108/2014, de 4 de juliol.



11. Calendari

Fins a l'1 de desembre: remissió de la sol·licitud per part dels centres, amb tota la documentació requerida, a la direcció territorial corresponent, en paper i per via telemàtica:

Alacant: inspeccion_dta@gva.es

Castelló: inspeccio-cst@gva.es

València: projectes_dtv@gva.es

Fins al 4 de març: remissió als centres dels informes de la Direcció General de Política Educativa, per a procedir, si és el cas, a la consulta a les famílies.

7 de març: publicació del cens provisional.

12 de març: publicació del cens definitiu.

1 d'abril: consulta a les famílies.

2 d'abril: remissió dels resultats de l'escrutini de la consulta a les famílies sobre l'adopció del Pla específic d'organització de la jornada escolar a la Direcció General de Política Educativa.

Abans de l'inici del període d'admissió de l'alumnat, la Direcció General de Política Educativa enviarà, si és procedent, l'autorització als centres del Pla específic d'organització de la jornada escolar.



Annexos

1. Es modifica el següent annex de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny:

Annex V: Contingut del projecte del Pla específic d'organització de la jornada escolar

2. S'aproven els següents annexos de l'Ordre 25/2016, de 13 de juny:

Annex XIV: Model de distribució setmanal de les activitats extraescolars.

Annex XV: Model de certificació de les entitats en relació amb les activitats extraescolars.





ANNEX V

Contingut del Projecte de Pla específic d'organització de la jornada escolar



a) Justificació i objectius

Millora que es pretén aconseguir a través d'aquest Pla:

– àmbit pedagògic

– àmbit de convivència

– àmbit de coordinació

– àmbit de la coeducació i igualtat de gènere

– àmbit de conciliació de la vida familiar i laboral

– àmbit de salut

– altres

b) Horari general del centre (annex II).

c) Planificació de l'activitat dels docents fins a les 17.00 h

d) Implicació del professorat del centre en la supervisió de les activitats extraescolars.

e) Planificació de les activitats extraescolars de caràcter voluntari. Per a cadascuna d'aquestes caldrà detallar els apartats següents: descripció; etapa o nivell a la qual va dirigida l'activitat; ràtio; personal necessari per a l'atenció de l'alumnat d'acord amb el que està establit en l'article 4 de l'ordre; grau d'implicació de l'ajuntament, entitats, institucions col·laboradores; i finançament.

f) Planificació dels serveis complementaris de menjador i transport, amb les mesures de coordinació, si convé, entre els centres docents que puguen compartir aquests dos serveis, especialment pel que fa a les hores d'entrada i eixida de l'alumnat.

g) Mesures per a garantir l'atenció a l'alumnat amb necessitats de suport en les activitats extraescolars.

h) Previsió d'actuacions formatives per a la comunitat educativa (pares, mares i professorat) associades a l'aplicació d'aquest pla específic que s'inclouran en la Programació General Anual.

i) Previsió de seguiment i avaluació del Pla específic d'organització de la jornada escolar amb la participació de tota la comunitat educativa (annex XII).

j) Distribució setmanal de les activitats (annex XIV).

k) Certificació de l'entitat i compromís com a responsable de les activitats (annex XV).

Mapa web