Ficha docv

Ficha docv









LLEI 2/2019, de 6 de febrer, de la Generalitat, de reforma de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per a exigència de la forma escrita i per a la creació del registre d'operadors, contractes i relacions jurídiques agràries. [2019/1153]

(DOGV núm. 8482 de 08.02.2019) Ref. Base de dades 001284/2019




Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, d'acord amb el que estableixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:







PREÀMBUL



L'any 2013 s'aprovava la Llei 3/2013, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per a ajudar el sector agrari per la greu situació que estava passant respecte a la compravenda dels seus productes.

La llei s'emmarca en l'article 49.1.2a de l'Estatut d'autonomia, en relació amb la disposició transitòria tercera sobre el dret civil valencià, per a legislar sobre el dret consuetudinari i, com diu el mateix preàmbul de la llei, «amb la finalitat de positivitzar el costum» [sic] i d'adaptar-la a les noves realitats socioeconòmiques i, en alguns casos, de protegir-la davant de determinades pràctiques abusives».

Seguint aquests principis, amb la llei es va donar cobertura a la venda a ull i al pes i a les figures del corredor, corredora, taxador i taxadora, a més de regular l'arrendament històric amb els «elements personals, reals i formals; el contingut dels drets i obligacions de cada una de les parts, el règim de transmissió i les diferents causes i conseqüències de determinació de l'arrendament», segons s'explica en el preàmbul de la llei.

Però les evidències del món del camp ens tornen a dir que, a pesar de la publicació de la llei, els abusos es continuen donant quan parlem de compravenda. El cas més paradigmàtic és el del món dels cítrics, encara que podria ser extrapolable a altres.

Com la part productora és la més dèbil del tracte de compravenda, la part compradora pressiona amb els preus, que poden arribar a estar per baix del cost de producció. En molts casos els costos de distribució i comercialització del producte passen a la part agrària, és a dir, a la persona que produeix el producte. Tot això es coneix com a «venda a resultes», pràctica prohibida actualment per la legislació autonòmica i estatal.

És cert que la llei, en la disposició addicional segona, sobre nul·litat dels pactes amb clàusules d'indeterminació del preu especifica que «es reputaran nuls, per ser contraris a aquesta llei, els pactes pels quals l'agricultor o agricultora persona física cedisca les facultats de disposició sobre la collita a canvi d'una retribució inicialment indeterminada, ja s'expresse amb la clàusula “a comercialitzar” o qualsevol altra; i, en general, totes les formes i clàusules contractuals que facen suportar a l'agricultor o l'agricultora persona física els riscos de la comercialització de la collita en la qual no intervé», a més de fixar també com es regularà el preu cert del contracte en el cas que es done alguna de les circumstàncies descrites anteriorment.

Tanmateix, a pesar d'això, aquestes pràctiques es veuen afavorides per la possibilitat que la Llei 3/2013, de contractes i altres relacions jurídiques agràries, deixa de fer contractes verbals, si el pagament és al comptat, com podem comprovar en els articles 6, 7 i 8. Això, en molts casos, afavoreix la firma dels contractes una vegada pagada la producció a resultes, a causa del pes més gran de qui compra respecte a la part productora.

A més, hi ha la Llei 12/2013, de 2 d'agost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, aprovada per les Corts Generals, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, aprovada només uns dies després de la llei que tractem, que en l'article 8 diu que «els contractes alimentaris s'han de formalitzar per escrit», i, també, l'article 12 diu que les modificacions de les condicions contractuals estaran prohibides, excepte acord de les dues parts.

Per tant, ja hi ha un marc, en aquest cas estatal, que obliga a firmar contractes escrits. Amb això es pot evitar la pràctica de compra «a resultes», que és molt més fàcil amb contractes verbals.

A pesar d'això, pensem que no seria prou, a la vista de la situació actual, per a evitar els abusos que pateixen molts productors i moltes productores agrícoles quan venen els seus productes, ja que, si no hi ha un registre dels contractes fets, aquests es poden simular després del pagament sense que s'haja acordat una quantia prèviament. Per això, caldria crear un registre de contractes de compravenda agrícoles que guarde constància dels contractes firmats per les dues parts per a evitar que hi haja abusos i perquè s'hi puga recórrer per a demostrar incompliments de contractes.

Aquest registre també tindrà com a objecte aportar al sector una major transparència i informació de preus de tal manera que, mitjançant aquesta reforma, es crea una base de preus real i diària de les transaccions de productes agrícoles que redundarà en una major seguretat jurídica per al sector.

També hi ha una mesura molt demanada pel sector agrícola que és que aparega en el contracte de compravenda la data o les dates, segons els casos, de recol·lecció o d'arreplega de la producció, a més de la data en què s'efectuarà el pagament.

Aquesta última data, la de pagament, és important per a evitar la compra «a resultes» i es regula en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, en la disposició final segona. En la modificació de la Llei 7/1996, de 15 de gener, d'ordenació del comerç detallista, l'article 17.3 determina que «els ajornaments de pagament de productes d'alimentació frescs i dels peribles no excediran en cap cas trenta dies».



Amb aquestes últimes mesures s'evitaria que la collita quede un temps excessiu en la planta i que es produïsquen majors costos a la part productora, de la mateixa manera que assegura el bon treball del producte fins a recol·lectar-lo.



Article 1

Es modifiquen els apartats 1 i 2 de l'article 6 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:

«Article 6. Pagament del preu

1. El preu serà pagat al comptat i qualsevol altra modalitat d'abonament de les quantitats pactades haurà de figurar de manera expressa en el contracte de l'operació.

2. El contracte serà sempre escrit i s'entendrà perfeccionat quan les parts que presten el seu consentiment el firmen. […]»





Article 2

Es modifica l'article 7 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:

«Article 7. Pagament per mitjà d'efectes canviaris

Si la part venedora ha acceptat efectes canviaris en pagament del preu, llevat que hi haja un pacte exprés en contra, la data del seu venciment o realització ha de ser anterior a la recol·lecció.»



Article 3

Es modifica l'article 8 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



«Article 8. Elements formals

1. En el contracte figuraran, en els termes que reglamentàriament es determinen, com a mínim, el tipus de compravenda, les persones venedores i compradores, així com si actuen en representació, de tal manera que queden reflectits en el contracte el responsable últim de l'operació, la data del document, la data del pagament, la determinació de l'hort o partida, amb la seua referència cadastral i referència SIGPAC, el tipus, varietat o classe del producte de què es tracte, la quantitat calculada o pactada, el preu, la data límit de recol·lecció o collita del producte, si la recol·lecció serà realitzada pel comprador i si la collita està o no assegurada.

2. Per a la validesa del pacte d'ajornament del pagament del preu acordat, necessàriament haurà d'aparèixer aquesta circumstància en el contracte així com la data de pagament, que no podrà ser posterior a trenta dies després de firmar-lo.

3. Els contractes de compravenda s'emetran, com a mínim, per triplicat. Un exemplar serà per a qui ven, un altre per a qui compra i el tercer per al Registre d'Operadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries. La formalització del contracte haurà de realitzar-se abans de l'inici de les prestacions que hi tinguen origen.

4. Si en el contracte es pacta un ajornament del pagament del preu, la part venedora o persona que el represente o en qui delegue, haurà d'emetre, després de la recepció del pagament, un o més vals de pagament que faran plena prova de la seua efectiva entrega per la part contractant. De la mateixa manera, en tot cas, la part compradora, o la seua representació o delegació, hauran d'emetre un o més vals de recol·lecció, que faran plena prova del compliment del contracte. Aquests últims hauran d'emetre's, almenys, després de cada jornada de recol·lecció i s'hi assenyalarà, en particular, si s'ha finalitzat o no l'arreplega total de la collita. Els vals han d'incloure la referència al contracte.

5. El val de pagament contindrà, en els termes que reglamentàriament es determinen, la data d'emissió, la referència al contracte de compra a què està vinculat, les mencions necessàries que acrediten el pagament efectiu del preu i, si n'hi ha, la identitat del corredor o corredora, i haurà de ser firmat, en tot cas, per la part venedora, persona que la represente o en qui delegue, o pel seu corredor o corredora.

6. El val de recol·lecció estarà formalitzat per triplicat per a distribuir entre la part compradora, venedora i la persona que exercisca la funció de corredora; i contindrà, en els termes que reglamentàriament es determinen, la data d'emissió, la referència al contracte de compra a què està vinculat, les mencions necessàries per a acreditar el seu compliment i, si n'hi ha, la identitat del corredor o la corredora i haurà de ser firmat, en tot cas, per la part compradora, persona que la represente o en qui delegue, o pel seu corredor o corredora.»



Article 4

S'incorporen dos títols, a continuació del Títol IV, en el text de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



«TÍTOL V

Registre d'operadors, contractes

i altres relacions jurídiques agràries



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 55. Creació del Registre d'Operadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries

Es consideraran operadors les persones físiques i jurídiques que en l'exercici de les seues actuacions es troben compreses en l'àmbit objectiu d'aquesta llei, i, per tal d'inscriure's en el registre, es depositarà la fiança que es determine reglamentàriament.

Es crearà el Registre d'Operadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries segons es determine reglamentàriament, que en tot cas serà públic i obligatori en el cas dels operadors. Se'n podrà acordar la gestió amb terceres entitats de dret públic, sense que, en aquest cas, tinga costos per a les parts del contracte agrari.



Article 56. Necessitat de registre dels contractes

Tots els contractes que es regulen en aquesta llei hauran de ser registrats, junt amb una còpia dels vals que en porten causa, en el Registre d'Operadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries de la manera com es determine reglamentàriament i amb el dipòsit d'una còpia de cada contracte.



Article 57. Funcions

Sense perjudici de qualsevol altra funció que se li atribuïsca reglamentàriament, les funcions del Registre d'Operadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries són les de custodiar els contractes, lliurar còpia del contracte signat per les parts en conflicte, als tribunals de justícia o als organismes d'arbitratge que puguen crear-se, i establir els mecanismes per a arribar a acord entre les parts en conflicte.

Aquest registre també tindrà com a objecte, amb la informació que aporten els contractes agraris registrats, aportar al sector una major transparència i informació de preus i fer pública una base de preus real i diària de les transaccions de productes agrícoles.



Article 58

Correspondrà a les parts el deure de conservar tota la documentació, en suport electrònic o en paper, relacionada amb els contractes que se celebren en el marc del que disposa aquesta llei, durant un període de cinc anys.





CAPÍTOL II



Article 59. Foment de l'arbitratge i la mediació en l'àmbit dels contractes que regula la llei

1. L'administració de la Comunitat Valenciana promourà i impulsarà la inclusió en els contractes que regula aquesta llei de clàusules que permeten la resolució de controvèrsies sobre la interpretació i el compliment d'aquesta, mitjançant fórmules alternatives o complementàries a l'àmbit jurisdiccional, com l'arbitratge o la mediació, de conformitat amb la normativa vigent en la matèria.

2. Es crea la Junta d'Arbitratge i Mediació per a les compravendes agràries, com a òrgan col·legiat adscrit a la conselleria en matèria d'agricultura, que tindrà competències per a exercir funcions d'arbitratge i mediació dirigides a la resolució de les qüestions litigioses que sorgisquen en relació amb els contractes esmentats.

3. Reglamentàriament s'establiran la constitució, la composició, el funcionament i l'organització de la Junta d'Arbitratge i Mediació per a les compravendes agràries, els membres de la qual seran nomenats pel titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura basant-se en criteris de mèrit i capacitat en el sector agrari.

4. Si les parts han pactat expressament en el contracte la clàusula de submissió arbitral o bé l'han acordat amb posterioritat, poden acudir a la Junta d'Arbitratge per a les compravendes agràries, d'acord amb el que estableix la normativa estatal vigent en matèria d'arbitratge.



5. De la mateixa manera, si les parts han pactat expressament el sotmetiment a mediació de les controvèrsies o quan de manera voluntària així ho decidisquen, poden accedir a la Junta de Mediació per a les compravendes agràries, amb la finalitat d'aconseguir un acord de conformitat amb el que establisca la normativa estatal vigent en matèria de mediació en assumptes civils i mercantils.





TÍTOL VI

Poder sancionador



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 60. Principis generals

1. Als efectes d'aquesta llei són considerades infraccions administratives lleus, greus i molt greus les tipificades en els articles següents.



2. La instrucció de la causa penal davant els tribunals de justícia o la incoació d'expedient d'infracció de les normes de defensa de la competència suspendran la tramitació de l'expedient administratiu sancionador que haja estat incoat pels mateixos fets.

3. Seran d'aplicació a les infraccions recollides per aquesta llei les regles i els principis sancionadors continguts en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.

4. En cap cas es podran imposar dues o més sancions pels mateixos fets i en funció dels mateixos interessos públics protegits, si bé hauran d'exigir-se les altres responsabilitats que es deduïsquen d'altres fets o infraccions concurrents.

5. Les persones de qualsevol naturalesa jurídica que disposen o tinguen obligació de disposar d'informació o documentació que puga contribuir a l'esclariment de la comissió de les infraccions tipificades en aquesta llei o a la determinació de l'abast de la gravetat d'aquestes, tenen el deure de col·laborar amb les autoritats de la Generalitat competents en matèria de contractes i altres relacions jurídiques agràries. A aquest efecte, dins dels terminis establits, facilitaran la informació i els documents que els siguen requerits per l'autoritat competent en l'exercici de les seues funcions.



Article 61. Obligacions dels interessats

1. Les persones físiques i jurídiques que en l'exercici de les seues actuacions es troben compreses en l'àmbit objectiu d'aquesta llei estaran obligades a complir el seu contingut i les previsions de la seua normativa de desplegament. Estaran obligades, igualment, a consentir la realització de visites d'inspecció i a conservar, en condicions que permeten la comprovació, per un temps mínim de cinc anys, els contractes i restants documents que es preveuen en aquesta llei.

2. Així mateix, estaran obligades, a requeriment dels òrgans competents o de la inspecció, a subministrar qualsevol classe d'informació sobre les transaccions efectuades, com també a exhibir la documentació que servisca de justificació d'aquestes transaccions i a facilitar que n'obtinguen la còpia o reproducció.



Article 62. Facultats d'inspecció

1. Les facultats d'inspecció en relació amb les matèries objecte d'aquest títol correspondrà als inspectors i les inspectores de la conselleria competent en matèria d'agricultura.

2. L'actuació de la inspecció tindrà com a fi el control del compliment del que disposa aquesta llei. Per això, se la faculta per a realitzar les comprovacions que corresponga, bé com a conseqüència de les denúncies per incompliments que els siguen presentades, bé a causa d'irregularitats constatades en l'exercici de les seues funcions que suposen incompliments del que disposa aquesta llei. De la mateixa manera, se'ls faculta per a instruir el procediment sancionador corresponent i per a formular, si escau, la proposta de resolució que procedisca.



3. Així mateix, les persones inspectores podran accedir a les explotacions, els locals i les instal·lacions i a la documentació industrial, mercantil i comptable de les persones que inspeccionen, quan ho consideren necessari en el curs de les seues actuacions, que, en tot cas, tindran caràcter confidencial.

4. En l'exercici de les funcions de control i inspecció, el personal que tinga atribuïdes aquestes facultats, de conformitat amb el que estableix aquest article i que reunisquen les condicions requerides, tindran el caràcter d'agent de l'autoritat, amb els efectes previstos en l'article 77.5 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A més, podran sol·licitar el suport necessari de qualsevol altra autoritat, com també de les forces i cossos de seguretat.

5. Les inspectores i els inspectors estaran obligats a complir el deure de secret professional i el seu incompliment podrà donar lloc a l'exigència de les responsabilitats legals pertinents.





CAPÍTOL II

Infraccions i sancions



Article 63. Infraccions en matèria de contractació agrària

1. Són infraccions lleus en matèria de contractació agrària les següents:

a) No formalitzar per escrit els contractes agraris a què es refereix aquesta llei.

b) No incloure els extrems que com a mínim han de contenir els contractes agraris.

c) Incomplir les obligacions de conservació dels documents.

d) Exigir pagaments addicionals, sobre el preu pactat en el contracte, excepte en els supòsits previstos per aquesta llei.

e) Infringir la legislació de protecció de dades en relació amb els continguts amb ocasió de la concertació de contractes o la participació en altres relacions jurídiques agràries com també no complir el deure de confidencialitat exigible en la formalització o execució d'aquests.

f) Incomplir l'obligació de subministrar la informació que li siga requerida per l'autoritat competent en l'exercici de les seues funcions.

2. Es consideren infraccions greus:

a) La reincidència per la comissió de dues o més infraccions lleus en el termini de dos anys comptadors des de la sanció per resolució ferma en via administrativa de la primera d'elles.

b) Realitzar modificacions de les condicions contractuals que no estiguen expressament pactades per les parts.

c) L'incompliment dels terminis de pagament en les operacions comercials de productes alimentaris o alimentosos, conforme amb el que hi ha establit en la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, a mes dels terminis disposats en aquesta llei.

3. Es consideren infraccions molt greus la reincidència per la comissió de dues o més infraccions greus en el termini de dos anys comptadors des de la sanció per resolució ferma en via administrativa de la primera d'elles.

4. S'entén, excepte prova del fet contrari, que són autors de les infraccions tipificades en les lletres a i b de l'apartat 1 d'aquest article els operadors i les operadores que no tinguen la condició de pime, els i les que no tinguen la condició de productor primari agrari o productora primària agrària, ramader o ramadera, pesquer o pesquera, o forestal o agrupació d'aquests, i els operadors o les operadores respecte de les quals l'altra part operadora que intervé en la relació es trobe en situació de dependència econòmica, quan qualsevol de les parts es relacione amb altres operadors o operadores que tinguen la condició de pime o de productor primari o productora primària o agrupació d'aquestes, o es trobe en situació de dependència econòmica.



5. Quan, com a conseqüència de l'incompliment de les obligacions contingudes en aquesta llei, s'afecte la competència efectiva dels mercats, resultaran d'aplicació les disposicions contingudes en la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de defensa de la competència.



Article 64. Sancions

1. Les infraccions en matèria de contractes agraris continguts en aquesta llei se sancionen amb multes d'acord amb la graduació següent:

a) Infraccions lleus, fins a 5.000 euros.

b) Infraccions greus, entre 5.001 euros i 100.000 euros.

c) Infraccions molt greus, entre 100.001 i 1.000.000 euros.

2. L'administració pública competent per a la imposició de la sanció principal pot acordar, com a sanció accessòria, la publicitat de les sancions imposades per infraccions molt greus que hagen adquirit fermesa en la via judicial, com també els noms, els cognoms, la denominació o la raó social de les persones físiques o jurídiques responsables i l'índole i la naturalesa de les infraccions.



Article 65. Graduació de les sancions

Les sancions es graduen especialment en funció del grau d'intencionalitat o la naturalesa del perjudici causat.



Article 66. Competència

1. Correspon a l'administració de la Generalitat exercir la potestat sancionadora que preveu aquesta norma, en els supòsits següents:



a) Quan les parts contractants tinguen les respectives seus socials a la Comunitat Valenciana.

b) Quan el contracte afecte un àmbit que no excedisca de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana tenint en compte la traçabilitat previsible de la major part del producte agrari objecte del contracte.

2. Són competents per a la imposició de les sancions en matèria de contractació alimentaria en l'àmbit de l'administració de la Generalitat els òrgans següents:

a) La direcció general amb competències en agricultura, ramaderia i pesca, quan la quantia total de la sanció proposada per la instrucció de l'expedient no supere els 100.000 euros.

b) La secretaria autonòmica amb competències en agricultura, quan aquesta quantia passe els 100.000 euros i no supere els 300.000 euros.

c) La persona que exercisca el càrrec de consellera amb competències en agricultura, quan aquesta quantia excedisca els 300.000 euros i no supere els 600.000 euros.

d) El Ple del Consell, quan aquesta quantia supere els 600.000 euros.»



Article 5

Es modifica l'article 1 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



«Article 1. Objecte

La venda a ull té com a objecte la totalitat estimada de la collita pendent i no arreplegada, o simplement en flor, existent en un o més camps en el temps de ser convinguda, per preu alçat i pagat al comptat, o en el termini estipulat.

A l'efecte del paràgraf anterior, la totalitat de la collita objecte del contracte pot estar referida als fruits d'una mateixa varietat concreta, en cas que n'hi hagen diverses.

També pot convenir-se la compra de la collita futura sobre llavors, ja siguen donades per qui compra o per qui ven.»



Article 6

Es modifica l'article 9 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



«Article 9. Cessió dels drets de compra

Els drets de la part compradora seran transmissibles conforme al dret civil. Per a la validesa de la cessió serà necessari que aquesta conste en el contracte i que es comunique per escrit a la part venedora.»





Article 7

Es modifica l'article 12 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



«Article 12. Dret d'accés

La part compradora, tant si ha assumit l'obligació de cultiu com si no, té dret d'accés als predis dels quals ha comprat la collita. El mateix dret tindrà la part compradora en la venda al pes o per arrovat.»





Article 8

Es modifica l'article 3 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



1. Es modifica l'encapçalament per la redacció següent:

«Determinació de la collita i perfecció del contracte»

2. Es modifica el punt 2 de l'article 3, amb el text següent:

«2. La proposta del corredor o de la corredora, o de la part compradora, sobre la quantificació de la collita és vinculant per a aquesta des que s'ofereix a la part venedora, i per a aquesta última des que l'accepta. Tanmateix, d'acord amb el que hi ha disposat a l'article 6.2 de la llei, no quedarà perfeccionat el contracte fins que hi haja acord per escrit, a més, sobre el preu i la forma de pagament.»



Article 9

Es modifica l'article 15 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb l'article 6.2 d'aquesta llei, amb el text següent:

«El contracte es perfecciona pel simple consentiment de les parts expressat per escrit, però haurà de concertar-se necessàriament abans de la recollida del fruit.»



Article 10

Es modifiquen els punts 2 i 3 de l'article 16 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:

«2. En els vals de pagament ha de quedar consignada la referència al contracte, la modalitat de compravenda a pes o per arrovat, el preu per unitat de pes o quantitat; el lloc de pesatge, còmput o lliurament, i, si escau, el possible aforament o quantitat de fruit estimada.

3. Els vals de recol·lecció seran emesos per qui faça de cap de colla o per qui actua per delegació de la part compradora, i indicaran també la quantitat o el pes del fruit ja recollit i l'acceptació o no per la part venedora. És a dir, el venedor o la persona que el represente o en qui delegue expressarà la seua conformitat o les raons de discrepància amb el pesatge o còmput del fruit.

La simple signatura s'entén expressió de conformitat, excepte menció expressa.»



Article 11

Es modifica l'article 18.2 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb l'article 8 d'aquesta llei, amb el text següent:

«2. No obstant això, l'aforament estimat en el contracte es presumeix iuris tantum com a real en el cas d'incompliment total o parcial del contracte, per a fixar les indemnitzacions.»



Article 12

Es modifica l'article 22.1 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb l'article 6.2 d'aquesta llei, amb el text següent:

«1. El preu pot pagar-se al comptat o en un o més terminis, fent constar al contracte la data de pagament de cadascun d'ells.»



Article 13

Es modifica l'article 22.3 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb l'article 8 d'aquesta llei, amb el text següent:

«3. Qui ven pot exigir un senyal quan es concerte la venda, del qual es donarà el rebut corresponent, i hi figurarà al contracte. El senyal és confirmatori, llevat que hi haja pacte en contra.»



Article 14

Es modifica l'article 25 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



«Les mencions contractuals diferents de les fixades reglamentàriament que apareguen en el contracte es consideren posades unilateralment per la part compradora i subjectes al règim de condicions generals, excepte acceptació expressa i individualitzada o prova del seu caràcter negociat.»



Article 15

Es modifica la disposició final segona de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:

«Segona. habilitació per al desplegament reglamentari

1. Es faculta el Consell per a dictar totes les disposicions que calguen per al desplegament i l'execució d'aquesta llei.

2. Es desenvoluparan en models normalitzats contractes tipus de venda i vals de pagament i de recol·lecció.»



Article 16

Es modifica el Preàmbul de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:



1. Es substitueix el paràgraf segon per la redacció següent:

«La llei consta de seixanta-sis articles, dividits en sis títols, més tres disposicions addicionals, dues transitòries, una de derogatòria i tres finals.»

2. S'afigen dos paràgrafs nous a continuació del paràgraf sisè amb la redacció següent:

«El títol V consta de cinc articles, dividit en dos capítols, un que regula la creació i les funcions del Registre d'Operadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries, i l'altre, dedicat al foment de l'arbitratge i la mediació en l'àmbit dels contractes que regula la llei.

El títol VI, sobre el poder sancionador, consta de set articles, dividits en dos capítols que especifiquen quines accions o supòsits són sancionables i amb quina sanció, com també quins són els organismes competents en matèria de sancions.»

3. Es modifica el paràgraf segon de l'apartat II amb la redacció següent:

«Així, per exemple, s'obliga necessàriament a la forma escrita del contracte per afavorir la protecció de la part més vulnerable de l'acord, la part productora, que veu la necessària protecció dels legítims interessos de prova d'aquella part que ha complit completament la seua prestació i es veu en la necessitat d'exigir el compliment de la contraprestació aliena. En el mateix sentit, es formula una regulació suficientment detallada dels vals de pagament i de recol·lecció, sense perjudici del desenvolupament reglamentari posterior.»

4. Es suprimeix del paràgraf quart de l'apartat II el contingut següent:

«(cosa que comportarà, si escau, arribar a la forma escrita)».

5. Es modifica el paràgraf cinquè per la redacció següent:

«També és intenció de la llei introduir mecanismes de garantia per al cobrament del preu. Així, per exemple, en la venda a pes per persona física es limita el possible ajornament del pagament del preu a un mes des de l'acabament de la recol·lecció o des de la data límit pactada per a això.»

6. Es modifica el paràgraf setè del primer apartat del preàmbul, com segueix:

«La llei conclou amb les disposicions addicionals, transitòries, derogatòria i finals esmentades, de les quals sens dubte destaca l'addicional segona, a la qual es farà una referència posterior. Cal destacar també el compromís de la Generalitat respecte al desplegament reglamentari que la llei preveu i, particularment, a la confecció de models normalitzats de vals de pagament i de recol·lecció, i també a l'establiment de criteris per a l'homologació de contractes tipus, que sens dubte en facilitaran l'aplicació.»





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Desplegament reglamentari

En el termini màxim de 18 mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta llei, el Consell aprovarà les normes reglamentàries necessàries per a desenvolupar-la i, en concret, els models normalitzats de contractes i vals previstos en ella i les normes necessàries per a la posada en marxa del registre regulat en el títol V i de la Junta d'Arbitratge i Mediació.



Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.



València, 6 de febrer de 2019



El president de la Generalitat,

Ximo puig i ferrer

Mapa web