Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 3 de desembre de 2019 de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 145/17-AIA Rossell. [2019/12218]

(DOGV núm. 8709 de 02.01.2020) Ref. Base de dades 000016/2020


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: 000, Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Rossell



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 145/17-AIA Rossell.



«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 145/17-AIA.

Títol: Explotació porcina d'engreix amb capacitat per a 2.500 caps.

Promotor: Lucía Cardona Querol.

Autoritat substantiva: Ajuntament de Rossell.

Localització: parcel·la 36, del polígon 9, del terme municipal de Rosell (Castellón).



Descripció del projecte.

1. Objecte del projecte.

Lucía Querol Cardona desitja desenvolupar una activitat de «granja porcina d'engreix amb capacitat per a 2.500 caps de bestiar», en el terme municipal de Rossell (Castelló).

Es requereix per a això la tramitació d'una llicència ambiental d'acord amb la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana.

2. Principals característiques del projecte d'acord amb la documentació aportada.



Emplaçament i accés.

L'explotació està situada en la parcel·la 36, del polígon 9, del terme municipal de Rossell, a una distància aproximada del nucli urbà d'aquest municipi de 4.670 metres en línia recta, en el paratge conegut com a les Planes dels Carros, a la qual s'accedeix des del camí denominat camí de Colada. Aquesta parcel·la, que compta amb una superfície de 21.208 m², està qualificada de sòl no urbanitzable comú.



Descripció de l'activitat i sistema productiu.

L'activitat consisteix en l'engreix de porcs. Es durà a terme mitjançant el contracte amb una empresa integradora, que proporcionarà els garrins i el pinso per a l'alimentació, mentre que la promotora es farà càrrec de les despeses de les instal·lacions i la mà d'obra.

L'únic cicle productiu que es durà a terme en l'explotació és l'engreixament dels porcs (cicle obert) des d'un pes aproximat de 20 kg fins als 100 kg. Es necessitaran 105 dies perquè els porcs aconseguisquen el pes desitjat, més un marge d'eixida de 7 a 10 dies, posterior neteja, desinfecció i buit sanitari de 10 dies. Per tant el temps d'engreix d'aquests animals estarà entorn dels 125-130 dies, la qual cosa suposa que es realitzen 2,6 cicles a l'any.

Es construiran 2 naus per a l'allotjament dels animals. Cadascuna de les naus albergarà 1.250 animals, disposarà de 104 corralines d'unes dimensions de 3,10 x 2,84 metres. Per als 1.250 animals s'ocuparan 96 corralines, les 8 restants s'aïllaran de la resta i seran utilitzades com a llatzerets.

Una vegada que els animals hagen aconseguit el pes desitjat la integradora s'encarrega de retirar els animals de l'explotació. Després de desallotjar les corralines es realitzarà un buit sanitari previ a una nova entrada de garrins amb productes desinfectants autoritzats per a aquestes labors.



Descripció de les construccions.

– Naus d'engreix (naus 1 i 2): dues naus d'idèntiques característiques constructives. Estructura de formigó armat prefabricat. Dimensions 77,66 m de llarg per 14,80 m de llum, amb una altura als ràfecs de 4,07 m i 6,62 m en la carena. La coberta de les naus està dissenyada a dues aigües amb un pendent del 30 %, formada per xapa exterior d'acer prelacat, un nucli d'aïllament de poliuretà injectat de 50 mm de gruix i una capa interior de polièster reforçat amb fibra de vidre. El color de la coberta serà verd mat d'acord amb les construccions de l'entorn i l'estètica de la zona, complint la normativa urbanística. El tancament exterior de les naus es construirà amb panells alveolars de 20 cm de grossària, amb aïllament interior a base de porexpan i obertures per a les finestres. Les parets tant interiorment com exteriorment no es pintaran.



Cadascuna de les naus comptarà amb quatre portes, dues en la cara nord-est i altres dues en la cara sud-oest. Les finestres en totes dues naus estaran situades en les façanes longitudinals, orientades al nord i al sud. Cada nau té projectades 24 finestres en cadascuna de les façanes, i correspon una finestra per cada corralina.

La solera prevista serà de formigó armat, malla electrosoldada de 15 cm x 15 cm x 5 mm i una grossària de 10 cm i emmacat de pedra de 40/80 mm que trencarà la capil·laritat, evitant així la pujada d'humitat des del sòl.

Es disposarà d'un sòl enreixat parcialment, sobre una fossa d'1,6 m d'altura. Aquest sòl enreixat és de formigó prefabricat de 0,33 x 2,50 m amb una separació de ranura de 18 mm.

– Oficina-magatzem: l'edificació destinada a oficina-magatzem té unes dimensions de 10 m de llarg per 6 m d'ample. En el terrat d'aquest edifici es col·locarà el depòsit d'aigua.

La distribució d'aquesta edificació és d'un magatzem, una oficina i dos lavabos.



Descripció de les instal·lacions.

– Instal·lacions per a l'emmagatzematge de purins..

– Fosses sota les cortielles: les fosses es projecten longitudinalment respecte a cadascuna de les línies de corrals o cortielles on se situen els animals, per tant hi haurà quatre línies de fosses en cada nau. Aquestes fosses estaran construïdes amb murets de formigó HA 25/P/20/IIa/Qc amb ciment SR amb additiu impermeabilitzant per a morter i formigó, amb malla electrosoldada de 15 m x 15 m x 10 mm amb una grossària de 0,15 m i la solera de característiques iguals. L'interior de les fosses es pintarà amb un revestiment protector a base de resina epoxi que ajudarà a la seua impermeabilització i estanquitat. La solera de les fosses es projecta amb un pendent de l'1 % per a facilitar l'evacuació de purins. La capacitat total d'emmagatzematge de les fosses de les dues naus serà de 1.743,20 m³. Cadascuna de les fosses anirà connectada a la xarxa de sanejament general que permetrà l'evacuació de tots els efluents ramaders i aigües de neteja cap a la bassa col·lectiva d'emmagatzematge.



– Bassa d'emmagatzematge col·lectiu: S'opta per la construcció d'una bassa de formigó armat HA-35/P/20/IIa SR tant en la solera com en els murs. L'interior de la bassa es pintarà amb un revestiment protector a base de resina epoxi. Anirà proveïda d'una rampa d'accés al fons de la bassa a fi de facilitar les operacions de manteniment i s'instal·larà una tanca al llarg de tot el perímetre que impedisca accedir-hi. Es projecta una bassa d'unes dimensions interiors de 9,80 x 14,40 x 1,40 m i una capacitat de 197,57 m³.

La capacitat total d'emmagatzematge entre les fosses i la bassa serà de 1.940,77 m³.

Segons certifica l'enginyer redactor del projecte, amb els components utilitzats en la construcció de les fosses i bassa d'emmagatzematge, se n'assegura la impermeabilitat i estanquitat.

– Menjadores i abeuradors.

Es disposarà de 4 sitges de 26.000 kg cadascuna, de xapa galvanitzada (2 sitges en cada nau). La distribució de l'aliment es realitzarà de forma mecanitzada mitjançant transportador automàtic d'espiral. Les menjadores, distribuïts un per cada corral, seran tremuges prefabricades de formigó.

Es disposarà d'abeuradors de cassoleta d'acer inoxidable, i s'instal·larà un abeurador per cada corral.

– Instal·lació d'aigua.

La captació d'aigua es realitzarà des d'una infraestructura hidràulica propietat de l'Ajuntament de Rossell situada en la parcel·la amb referència cadastral 12096A008000780000FS. Des d'allí i salvant una distància de 2 km (aprox.) i un desnivell de 51 m.c.a., es transportarà amb una canonada de 63 mm de polietilé al depòsit elevat de proveïment de l'explotació de 30.000 litres de capacitat, situat a 4,50 m del sòl.



Des d'aquest depòsit elevat se subministrarà aigua a les instal·lacions de l'explotació, a través d'un ramal principal, que serà una canonada de 63 mm de Ø i d'aquest ramal principal ixen dues secundàries de 40 mm per a proveir cadascuna de les naus d'engreix i finalment d'aquestes es proveeix els abeuradors de les corralines i diverses connexions d'aigua dels corredors de servei per a labors de neteja o altres usos.

– Ventilació.

S'ha optat per un sistema de ventilació natural mitjançant l'obertura de les finestres i els fumerals de ventilació existents en les cobertes de les naus.

– Calefacció.

Atesa la climatologia de la zona no es considera necessària la instal·lació de calefacció.

– Subministrament elèctric.

La finca on se situa l'explotació no compta amb línia elèctrica, per la qual cosa cal instal·lar un grup electrogen capaç de subministrar l'electricitat necessària per al correcte funcionament de l'activitat. Es disposarà d'un grup electrogen fix trifàsic de 230/400 V de tensió i de 17 kVA de potència, amb motor dièsel de 1.500 rpm refrigerat i amb silenciador.

– Gual sanitari: el gual sanitari projectat a l'entrada de l'explotació serà de 8 m de llarg per 4 m d'ample i 0,60 m de profunditat.



– Tanca de l'explotació: l'explotació es protegirà de l'exterior amb una tanca de malla galvanitzada de 2 m d'alçària, amb un únic accés a l'interior de l'explotació a través del gual sanitari.

– Pediluvis.

En totes les entrades per als vianants de les naus es disposarà d'un pediluvi amb solució desinfectant.



Gestió de cadàvers.

Es disposarà d'un contenidor hermètic situat fora de l'explotació, sobre una superfície pavimentada, on es depositaran els cadàvers i seran retirats per empresa gestora autoritzada. S'aporta còpia del certificat de compromís de retirada de cadàvers de l'explotació per part de l'«Associació d'usuaris de casetes de Castelló».





Gestió de residus zoosanitaris.

Els residus generats que tinguen la consideració de perillosos segons la Directiva 91/689/CEE sobre residus perillosos, seran emmagatzemats degudament segregats i etiquetats. Per a això s'utilitzaran contenidors o depòsits estancs i protegits de forma eficaç contra la pluja, per a ser posteriorment entregats al gestor autoritzat que s'haja contractat per a això. S'aporta còpia del certificat de compromís d'acceptació de residus per part d'empresa gestora autoritzada.



Gestió de les aigües residuals.

Les aigües procedents de la neteja de les naus i les procedents dels lavabos seran conduïdes a la bassa d'emmagatzematge de purins.



Tramitació administrativa.

Amb data 21 de novembre de 2017, va tindre entrada en el registre de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, ofici de l'Ajuntament de Rossell, mitjançant el qual es remetia l'estudi d'impacte ambiental i el projecte d'activitat d'explotació porcina d'engreix per a 2.500 places en Rossell, així com una còpia de l'expedient municipal, que inclou el resultat de la informació pública practicada a l'expedient.

El tràmit d'informació pública del projecte es va dur a terme per terme de trenta dies, mitjançant la inserció del corresponent anunci en el Butlletí Oficial de la Província de Castelló núm. 122, de data 12 d'octubre de 2017. Segons certificat de data 16 de novembre de 2017 del secretari de l'Ajuntament de Rossell, durant el termini esmentat no es van presentar reclamacions.

Amb data 9 de maig de 2018, es va realitzar un requeriment de documentació a l'Ajuntament de Rossell, amb remissió de còpia al promotor.

Amb data 13 d'agost de 2018, es va rebre en la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental documentació remesa per l'Ajuntament de Rossell, en resposta parcial al requeriment realitzat per aquest servei.



Amb data 13 de novembre de 2018, es va rebre en la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental informe forestal remés per l'Ajuntament de Rossell.

Amb data 27 de setembre de 2019, es va rebre en la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental l'autorització de prospecció arqueològica i l'informe d'afecció al medi forestal remesos per l'Ajuntament de Rossell.

Amb data 14 d'octubre de 2019, es va rebre en la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental informe de patrimoni remés per l'Ajuntament de Rossell.

Amb data 8 de novembre de 2019, es va rebre en la Subdirecció General d'Avaluació Ambiental informe forestal remés per l'Ajuntament de Rossell.



Afeccions legals.

L'explotació se situarà en la parcel·la 36, del polígon 9, del terme municipal de Rossell. Segons s'indica en la documentació tècnica aportada, la parcel·la es troba actualment exempta d'edificacions i plantada d'oliveres i està qualificada de sòl urbanitzable comú. S'adjunta certificat de compatibilitat urbanística, de data 16 de novembre de 2017, en el qual s'indica que l'activitat projectada és compatible amb la normativa i el planejament urbanístic municipal i que, en tot cas, haurà de garantir-se, si escau, de forma efectiva la dotació d'aigua de la xarxa municipal o una altra procedència i l'accés fins a la parcel·la.



D'acord amb l'informe d'agricultura, de data 29 de novembre de 2016, la distància des del lloc on el sol·licitant pretén construir l'explotació de bestiar porcí respecte a altres explotacions de la mateixa espècie i respecte al nucli urbà és superior a 1.000 metres, la qual cosa està d'acord amb la normativa de distàncies establides en el Reial decret 324/2000 sobre ordenació d'explotacions porcines i la Llei de ramaderia de la Comunitat Valenciana. No obstant això, també s'indica en aquest informe que part de la parcel·la està afectada pel radi de 1.000 metres d'una altra explotació porcina, per la qual cosa s'estableix el condicionant que la construcció se situarà dins de la parcel·la de manera que es complisca la distància de 1.000 metres respecte a qualsevol altra explotació porcina.

El municipi de Rossell no està designat com a zona vulnerable segons el Decret 86/2018, de 22 de juny, del Consell, pel qual es designa municipis com a zones vulnerables a la contaminació de les aigües per nitrats procedents de fonts agràries. Segons el visor cartogràfic de la Generalitat la vulnerabilitat d'aqüífers és mitjana.

La localització del projecte no afecta espais de la Xarxa Natura 2000, ni cap altra figura de protecció ambiental regulada per la Llei 11/1994 d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana. Tampoc afecta terreny forestal ni vies pecuàries. La parcel·la on se situarà l'explotació tampoc presenta risc d'inundació. Segons l'informe emés pel Servei Territorial de Medi Ambient de Castelló, de data 29 d'octubre de 2018, l'activitat és compatible amb el medi forestal.



La parcel·la en la qual se situarà l'explotació es troba dins del paisatge de rellevància regional «Olivars de Sant Rafael» (PRR 07).

Segons el banc de dades de biodiversitat en l'entorn pròxim de l'activitat consta la presència de les següents espècies prioritàries: Aquila fasciata, Galerida theklae i Lullula arborea. Segons l'informe emés pel Servei Territorial de Medi Ambient de Castelló, de data 29 d'octubre de 2018, consultat el banc de dades de la biodiversitat de la Generalitat i realitzada la revisió de camp pels agents mediambientals no s'observen afeccions a espècies catalogades.



Consideracions ambientals.

1. Els principals impactes que l'activitat pot produir sobre el medi ambient són:

– Contaminació acústica.

El nivell sonor als voltants s'incrementarà durant les obres. La presència de maquinària propulsada per motors de combustió interna i la presència humana seran els principals responsables de l'increment del nivell de soroll. L'increment de soroll afecta directament l'atmosfera i indirectament la fauna, al paisatge i a les persones. Excepte en moments puntuals, s'estima que el nivell de soroll no superarà els 70 dB (A) i el normal seran nivells pròxims als 45 dB(A), fora del límit de la parcel·la. En l'estudi d'impacte ambiental s'indica que els motors de combustió interna compliran els límits d'emissió de soroll fixats en la legislació vigent.

Durant el funcionament de l'activitat els sorolls i vibracions seran els produïts per la maquinària i pels mateixos animals. Atés que els nuclis habitats més pròxims es troben a més de 4 km de distància, no es preveu que es produïsquen molèsties per sorolls a la població.



S'adjunta un estudi acústic en el qual es conclou que el nivell d'immissió externa serà inferior a 67 dB(A), per la qual cosa es compleix la Llei 7/2002, de 3 de desembre, de la Generalitat, de protecció contra la contaminació acústica.

– Contaminació atmosfèrica.

En l'estudi d'impacte ambiental s'indica que durant la fase de construcció la qualitat de l'aire es ressentirà per l'alçament de pols relacionada amb el moviment de terres. L'àrea afectada dependrà de la direcció i velocitat del vent però, ateses les proporcions del projecte previst, s'estima que les emissions de pols seran imperceptibles als 100 metres de les obres. Com a mesura correctora es proposen regs en les zones amb moviments de terra per a evitar l'alçament de pols. Els materials d'excavació, que es generen com a excedents de l'execució estricta de l'obra, es gestionaran d'acord amb l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de rebliment i obres diferents d'aquelles en les quals es van generar o, en absència d'això, seran entregats a gestor autoritzat. Una altra font de contaminació atmosfèrica durant la fase de construcció seran els gasos de combustió emesos per la maquinària. Per a minimitzar l'emissió de gasos de combustió s'haurà de realitzar un manteniment adequat de la maquinària mitjançant les preceptives revisions tècniques.



Segons s'indica en l'estudi d'impacte ambiental, la generació de purins per la granja en fase de funcionament i quan s'escampen en les parcel·les agrícoles com a adob és una altra de les causes de contaminació de l'aire per olors. Per a minimitzar l'emissió de males olors, l'aplicació dels purins es realitzarà a últimes hores de la vesprada i, en la mesura que siga possible, es triaran parcel·les que estiguen com més allunyades millor dels nuclis de població. Els purins hauran d'enterrar-se immediatament després de la seua aplicació al terreny. En l'elecció de les parcel·les i també en l'aplicació dels purins s'haurà de complir amb tota la normativa sectorial vigent, tant europea com nacional, autonòmica i local.

En atenció a la capacitat de l'explotació, l'activitat estaria classificada com a grup B d'acord amb el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera establit pel Reial decret 100/2011. En conseqüència, la construcció, muntatge, explotació, trasllat, modificació substancial, cessament o clausura de les instal·lacions en què es desenvolupe l'activitat queden sotmeses al procediment d'autorització administrativa establit en l'article 13 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.



– Contaminació de sòls i aigües.

Durant la fase de construcció, el trànsit de vehicles i maquinària així com el seu manteniment podria ocasionar la contaminació del sòl i de les aigües superficials i subterrànies a causa de possibles vessaments d'hidrocarburs. A fi de reduir el risc de vessaments accidentals, no s'haurà de realitzar cap mena d'activitat de manteniment de maquinària mòbil en la parcel·la.

En la fase de funcionament podria produir-se una contaminació del sòl i de les aigües principalment com a conseqüència d'algun abocament incontrolat dels purins. Les parcel·les agrícoles on s'aplicarà l'adobament amb purins, estan destinades al cultiu d'olivera. S'aporta un pla d'adobament adaptat a les necessitats de nitrogen d'aquest cultiu, per la qual cosa, si s'aplica de forma correcta, l'adobament no suposarà un risc de contaminació de sòls i aigües. En qualsevol cas, l'aplicació dels purins al camp s'ajustarà al que s'estableix en el pla d'adobament específic presentat com a part del projecte, respectant en tot moment el que s'estableix en el codi valencià de bones pràctiques agràries, així com tota la legislació sectorial aplicable. Segons certifica l'enginyer redactor del projecte, amb els components utilitzats en la construcció de les fosses i bassa d'emmagatzematge, se n'assegura la impermeabilitat i estanquitat i per tant no és de preveure que es produïsquen infiltracions cap al subsòl.



Segons s'indica en l'estudi d'impacte ambiental, la gestió de les aigües residuals generades en granja a causa de la neteja de les instal·lacions, així com les aigües assimilables a domèstiques generades en lavabos i vestuaris seran abocades a la bassa de purins.

Pla de gestió dels purins.

La quantitat de purins generats en la granja és de 5.375 m³ de fem líquid/any (2,15 m³/plaça-any). Aquesta quantitat de purins suposa una producció de 18.125 kg N/any (7,25 Kg/N-plaça i any), que s'aplicarà com adob orgànic en parcel·les agrícoles de cultiu.

Es disposarà d'una superfície agrícola total, apta per a aplicació de purins, de 216,414 hectàrees. Les parcel·les pertanyen als municipis de Rossell, Traiguera i Canet lo Roig i estan dedicades al cultiu d'olivera. Aquests municipis no estan designats com a zona vulnerable, segons el Decret 86/2018, de 22 de juny, del Consell, pel qual es designen municipis com a zones vulnerables a la contaminació de les aigües per nitrats procedents de fonts agràries.

En el pla de gestió presentat s'ha considerat una dosi d'aplicació de 140 kg de N/ ha, considerant les dades per a olivera de regadiu de la taula IV de l'Ordre 7/2010, de 10 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el codi valencià de bones pràctiques agràries. Amb aquesta dosi d'aplicació es necessitaria una superfície de 129,46 ha. No obstant això, atés que el cultiu en tots els camps és l'olivera de secà, la dosi recomanada segons el criteri que va establir el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental per a completar la taula IV, amb caràcter provisional i previ a l'aprovació de l'Ordre 10/2018, de la Conselleria d'Agricultura, és de 90 kg de N/ha, per tant es necessiten 201,38 ha de superfície d'olivera de secà.



Ja que el promotor compta amb superfície de cultiu suficient per a utilitzar aquesta última dosi d'adobament (216,414 hectàrees), haurà d'utilitzar la totalitat de parcel·les de què disposa. D'aquesta manera complirà amb la normativa sectorial vigent en el moment de l'inici de la tramitació de l'expedient. No obstant això, tenint en compte que el pla de gestió de purins no és un document tancat, el promotor procedirà a modificar-lo progressivament per a la seua adaptació al codi de bones pràctiques agràries de la Comunitat Valenciana (CBPACV) que estiga vigent a cada moment. A més, com a part integrant del programa de vigilància ambiental, anualment, i de manera obligatòria, el promotor remetrà a l'òrgan substantiu els aspectes modificats del pla de gestió en relació amb la seua adaptació al CBPACV.

Les autoritzacions presentades pels propietaris de les parcel·les hauran d'afegir en la seua redacció que no acceptaran purins de cap altra explotació ramadera, a més de la de Lucía Cardona Querol, per a l'adobament de les parcel·les compromeses.

– Consum d'aigua.

S'estima un consum d'aigua en l'explotació de 7.898 m³ anuals.

La captació d'aigua es realitzarà des d'una infraestructura hidràulica propietat de l'Ajuntament de Rossell situada en la parcel·la amb referència cadastral 12096A008000780000FS.

L'Ajuntament de Rossell certifica, en data 24 de maig de 2018, com a empresa subministradora d'aigua en aqueixa població, que les instal·lacions situades en la Font de Sant Pere, disposen de capacitat suficient per a subministrar la quantitat d'aigua necessària (7.898 m³ anuals) per al correcte desenvolupament de l'explotació ramadera que Lucía Cardona Querol pretén instal·lar en el polígon 9, parcel·la 36, del terme municipal de Rossell.

L'ús de l'aigua haurà d'estar emparat pels títols administratius de l'òrgan de conca que n'asseguren la disponibilitat per a usos ramaders; en cas contrari, el municipi haurà de sol·licitar una assignació per a usos ramaders.

– Impacte sobre la vegetació.

L'única vegetació que es pot veure afectada serà la que s'elimine per l'ocupació de les instal·lacions de la granja, que en aquest cas seran oliveres i vegetació herbàcia ruderal. Les partícules de pols produïdes pel pas de vehicles poden depositar-se en la vegetació pròxima i provocar un seriós factor d'estrés per a la planta. En qualsevol cas, els regs que s'aplicaran per a reduir l'impacte de contaminació atmosfèrica serviran per a minimitzar l'impacte sobre la vegetació circumdant.

– Impacte sobre el paisatge.

Les modificacions paisatgístiques que es preveuen en la zona seran degudes al desbrossament de la vegetació existent on se situen les instal·lacions, moviment de terres, la presència de maquinària i materials durant la fase de construcció de les obres i l'eliminació d'una part de l'olivar. Una vegada haja conclòs la fase de construcció la modificació serà la presència de les edificacions projectades i d'un clos que abans no existia.

En l'estudi d'impacte ambiental s'indica que s'adoptaran mesures correctores d'aquest impacte com respectar els arbres existents que camuflaran les construccions, plantació de fileres d'arbres en el perímetre per a mitigar l'impacte visual, coberta de color verd i parets amb colors adequats a l'entorn. En aquest sentit, els arbres que es planten seran oliveres, ja que són elements classificats en la demarcació del PRR 07 Olivars de Sant Rafael.

– Impacte sobre la fauna.

Durant el desenvolupament de l'activitat es podria produir un impacte sobre la fauna derivat de la propagació de malalties contagioses i epidèmies des animals estabulats cap a la fauna silvestre. La protecció contra agents transmissors de malalties es garantirà en estar l'explotació aïllada de l'exterior mitjançant tanca perimetral i disposar de la totalitat de mesures higienicosanitàries exigides per la normativa sectorial vigent.

– Impacte sobre el patrimoni.

En la documentació complementària a l'estudi d'impacte ambiental s'indica que en la zona d'actuació no es troba pròxim cap jaciment arqueològic ni un altre element del patrimoni històric i cultural.



S'adjunta informe de la Direcció General de Cultura i Patrimoni, de data 3 de desembre de 2018, en el qual s'indica que, durant els treballs de prospecció, s'han localitzat un total de 5 elements de caràcter cultural, a més de les fites de pedra en sec. També s'informa de la presència d'una estructura o caseta de pedra en sec de xicotetes dimensions i parcialment conservada. Finalment, es conclou en aquest informe que les obres de construcció de les dues naus no afecten cap dels elements esmentats i s'informa sobre el projecte favorablement als efectes patrimonials previstos en l'article 11 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, del patrimoni cultural valencià.



2. Programa de vigilància ambiental.

El programa de vigilància ambiental proposat es completarà amb els punts següents:

– Es comprovarà periòdicament que no hi ha fugides en la canonada de connexió de les fosses interiors amb la bassa d'emmagatzematge de purins.

– Es comprovarà la correcta aplicació dels purins en les parcel·les autoritzades. Per a això la granja comptarà amb un llibre de registre en el qual s'hauran d'anotar totes les eixides de purins que es produïsquen, amb indicació de: data, identificació de les parcel·les que s'han d'adobar i el volum de purins aplicat en cadascuna d'elles. En el cas que alguna parcel·la siga baixa s'actualitzarà el llibre de registre amb noves parcel·les i es comunicarà a l'òrgan substantiu. Aquest llibre haurà d'estar actualitzat i a la disposició de l'autoritat substantiva o ambiental sempre que aquestes el requerisquen.

– S'emetrà un informe especial quan es presenten situacions o successos excepcionals que impliquen deterioracions ambientals o situacions de risc, tant en la fase de construcció com en la d'explotació.



– Es presentarà anualment, davant l'òrgan substantiu, un informe sobre el desenvolupament de l'activitat, l'aplicació de les mesures de protecció i de restauració prescrites, dels controls realitzats i de qualsevol incidència de caràcter ambiental.



Consideracions jurídiques.

El projecte examinat constitueix, segons el que es preveu en l'annex I, grup 1, a) de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, un dels supòsits fàctics en els quals resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell.

En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental i en les altres disposicions que li són aplicables.

El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, atribueix a la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental la competència sobre avaluació d'impacte ambiental de projectes. Mitjançant Resolució de 9 d'agost de 2019, el director general de Qualitat i Educació Ambiental delega la competència d'avaluació d'impacte ambiental de projectes en el director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental (DOGV 8614, 16.08.2019).

Per tot això, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, formule la següent resolució:



Primer

Estimar acceptable, als sols efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, el projecte d'explotació porcina d'engreix amb capacitat per a 2.500 caps, a situar en la parcel·la 36, del polígon 9, del terme municipal de Rossell (Castelló), promogut per Lucía Cardona Querol, sempre que es desenvolupe d'acord amb les previsions de l'estudi d'impacte ambiental, de la resta de la documentació tècnica aportada, i es complemente amb l'adopció dels condicionants establits a continuació:



1. Les naus se situaran dins de la parcel·la de manera que es complisca la distància de 1.000 metres respecte a qualsevol altra explotació porcina.

2. D'acord amb el que s'estableix en la Llei 5/2014, de 25 de juliol, d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, de la Comunitat Valenciana, almenys la meitat de la parcel·la haurà de quedar lliure d'edificació o construcció i mantindre's en el seu ús agrari o forestal, o amb les seues característiques naturals pròpies. Almenys en la meitat de la parcel·la haurà de mantindre's l'olivar existent.

3. Durant la fase de construcció de les naus:

a) Els materials d'excavació, que es generen com a excedents de l'execució estricta de l'obra, es gestionaran d'acord amb l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de farciment i obres diferents d'aquelles en què es van generar o, en absència d'això, seran entregats a gestor autoritzat.

b) Es realitzarà un manteniment adequat de la maquinària mitjançant les preceptives revisions tècniques.

c) No es realitzarà cap mena d'activitat de manteniment de la maquinària mòbil en la mateixa parcel·la.

d) Les parets de les naus es pintaran amb colors adequats a l'entorn.

4. Respecte a la gestió dels purins:

a) L'aplicació dels purins al camp s'ajustarà al que s'estableix en el pla d'abonat específic presentat com a part del projecte, modificat segons les indicacions realitzades en les consideracions ambientals, respectant en tot moment el codi valencià de bones pràctiques agràries, així com les ordenances dels ajuntaments dels municipis on se situen les parcel·les que s'han d'adobar i la resta de normativa sectorial aplicable.



b) El pla de gestió del fem es modificar á progressivament per a la seua adaptació al codi de bones pràctiques agràries de la Comunitat Valenciana que estiga vigent a cada moment.

c) Qualsevol variació en parcel·les i dosis d'aplicació haurà de ser comunicada a l'òrgan substantiu, i se'n remetrà còpia a aquest servei.

d) Per a minimitzar l'emissió de males olors, l'aplicació dels purins es realitzarà a últimes hores de la vesprada i, en la mesura que siga possible, es triaran parcel·les que estiguen com més allunyades millor dels nuclis de població. En l'elecció de les parcel·les i també en l'aplicació dels purins s'haurà de complir amb tota la normativa sectorial vigent, tant europea com nacional, autonòmica i local.

e) Els purins hauran d'enterrar-se immediatament després de la seua aplicació al terreny.

f) Amb caràcter previ a l'obtenció de la llicència ambiental, el promotor haurà de presentar davant l'òrgan substantiu la modificació de les autoritzacions dels propietaris de les parcel·les, que hauran d'afegir en la seua redacció que no acceptaran purins de cap altra explotació ramadera, a més de la de Lucía Cardona Querol, per a l'adobament de les parcel·les compromeses.

g) Abans de l'inici de l'activitat, un tècnic competent haurà d'informar davant l'òrgan substantiu sobre la correcta execució de les fosses i de la bassa d'emmagatzematge de purins i la seua total impermeabilitat i estanquitat.

5. La construcció, muntatge, explotació, trasllat, modificació substancial, cessament o clausura de les instal·lacions en què qes desenvolupe l'activitat objecte del projecte queden sotmeses al procediment d'autorització administrativa previst en l'article 13 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, en atenció a la classificació de l'activitat com a grup B segons el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, establit pel Reial decret 100/2011.

6. L'ús de l'aigua haurà d'estar emparat pels títols administratius de l'organisme de conca que n'asseguren la disponibilitat per a usos ramaders; en cas contrari, el municipi haurà de sol·licitar una assignació per a usos ramaders.

7. El programa de vigilància ambiental proposat es completarà amb els punts següents:

a) Es comprovarà periòdicament que no hi ha fugides en la canonada de connexió de les fosses interiors amb la bassa d'emmagatzematge de purins.

b) Es comprovarà la correcta aplicació dels purins en les parcel·les autoritzades. Per a això la granja comptarà amb un llibre de registre en el qual s'hauran d'anotar totes les eixides de purins que es produïsquen, amb indicació de: data, identificació de les parcel·les que s'han d'adobar i volum de purins aplicat en cadascuna d'elles. En el cas que alguna parcel·la siga baixa s'actualitzarà el llibre de registre amb noves parcel·les i es comunicarà a l'òrgan substantiu. Aquest llibre haurà d'estar actualitzat i a la disposició de l'autoritat substantiva o ambiental sempre que aquestes el requerisquen.

c) S'emetrà un informe especial quan es presenten situacions o successos excepcionals que impliquen deterioracions ambientals o situacions de risc, tant en la fase de construcció com en la d'explotació.



d) Es presentarà anualment, davant l'òrgan substantiu, un informe sobre el desenvolupament de l'activitat, l'aplicació de les mesures de protecció i de restauració prescrites, dels controls realitzats i de qualsevol incidència de caràcter ambiental.

8. Les condicions de la present declaració d'impacte ambiental podran modificar-se quan concórrega qualsevol de les circumstàncies previstes en l'article 44 de la Llei 21/2013, de 9 desembre d'avaluació ambiental.

9. Qualsevol modificació del projecte serà objecte d'avaluació ambiental quan siga un supòsit exigit per la normativa sectorial d'avaluació ambiental vigent en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i s'aplicarà el procediment d'avaluació d'impacte ambiental previst en aquesta.





Segon

Notificar a les persones interessades que contra la present resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs, sense perjudici que puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa dels seus drets estimen pertinents.



Tercer

Publicar la present declaració d'impacte ambiental en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.



La regulació de la vigència de la present declaració d'impacte ambiental serà l'establida en l'article 43 de l'esmentada Llei 21/2013.



València, 25 de novembre de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Francisco Javier Quesada Ferre. [Per delegació del director general de Qualitat i Educació Ambiental, segons Resolució de 9 d'agost de 2019 (DOGV 8614, 16.08.2019).]»



València, 3 de desembre de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Francisco Javier Quesada Ferre. [Per delegació del director general de Qualitat i Educació Ambiental, segons Resolució de 9 d'agost de 2019 (DOGV 8614, 16.08.2019).]

Mapa web