Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 5 de febrer de 2019, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 60/16-AIA Titaguas. [2019/1356]

(DOGV núm. 8492 de 22.02.2019) Ref. Base de dades 001784/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Titaguas



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 60/16-AIA Titaguas.





«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 60/16-AIA.

Títol: Ampliació d'explotació porcina d'engreix.

Promotor: Jorge Villanueva Albarracín.

Autoritat substantiva: Servei de Prevenció i Control Integrat de la Contaminació.

Ref. òrgan substantiu: 048/16 IPPC.

Localització: Parcel·les 607 i 610 del polígon 509. Terme municipal de Titaguas (València).



Descripció del projecte

1r. Objecte del projecte

L'objecte del projecte és la sol·licitud d'autorització ambiental Integrada, d'acord amb la Llei 6/2014, de prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats a la Comunitat Valenciana, per a una explotació porcina d'engreix, situada en la localitat de Titaguas, província de València.



L'explotació actualment disposa de llicència ambiental atorgada per l'Ajuntament de Titaguas, per a una capacitat de 1.990 places de porcs d'engreix, en el tràmit de la qual es va efectuar la pertinent avaluació ambiental (expedient 193/08-AIA), amb declaració d'impacte ambiental favorable condicionada de 8 de gener de 2009.

El titular de l'explotació pretén realitzar una ampliació fins a aconseguir una capacitat final de 5.533 places d'engreix, per a la qual cosa requereix l'obtenció de la preceptiva autorització ambiental integrada.

2n. Descripció del projecte segons la documentació aportada

L'explotació actual consta de 2 naus productives situades en paral·lel en la parcel·la 610 del polígon 509, per a albergar 1.990 porcs d'engreix. Cada una de les naus té unes dimensions de 14x63 m, la qual cosa suposa 893 m² de superfície per nau.

Així mateix, cada una de les naus disposa de 2 sitges per a emmagatzemar el pinso, amb una capacitat total de 48 tn.

Com a instal·lacions comunes, ja existeixen en l'actualitat:

– Lavabos-oficina: construcció de 5x3 metres.

– Magatzem de 3x3 metres.

– Gual sanitari a l'entrada de l'explotació.

– Depòsit d'aigua.

– Bassa de purins de 15 metres x 17 metres i 3 metres de profunditat.

– Tancament perimetral i clos de la bassa de purins.

Es pretén ampliar la capacitat en 3.543 places addicionals, fins a aconseguir una capacitat total de 5.533 places de porcs d'engreix.

Per a això, es construiran 3 noves naus:

Naus 3 i 5: Naus rectangulars de 64,6 metres x 14,6 metres.

Nau 4: Nau rectangular de 76,6 metres x 14,6 metres.

La capacitat resultant serà:



Nre. places

Nau 1 (existent) 995

Nau 2 (existent) 995

Nau 3 (projectada) 1.107

Nau 4 (projectada) 1.329

Nau 5 (projectada) 1.107

Total………………………. 5.533





Si bé les naus 1 i 2 admeten una ocupació superior conforme a la normativa de benestar de porcí, estan autoritzades per la declaració d'impacte precedent per a 1.990 places. L'actual resolució es realitza per a una capacitat total de l'explotació una vegada ampliada de 5.533 places de porcí d'engreix de 20-100 kg.

També està previst construir una edificació de 25,9 m², destinada a oficina, lavabo vestidor i emmagatzematge de residus.

A) Procés productiu:

El procés productiu consisteix en l'engreix de porcs, que es reben amb un pes aproximat de 18 kg, i romanen en la granja uns 3,5 mesos, fins que aconsegueixen 100 kg de pes, moment en què es destinen a escorxador.

La granja treballa en sistema d'integració amb l'empresa subministradora dels animals.

Els animals es manegen per lots, mitjançant el sistema «tot dins-tot fora», i es fa la neteja, desinfecció i buit sanitari després de finalitzar cada cicle. Es considera un nombre mitjà anual de 2,3 cicles de producció.

L'explotació estarà atesa per una única persona.

– Subministrament d'aigua: L'aigua potable per a beguda dels animals se subministra per xarxa de proveïment públic municipal.

– Electricitat: La granja es proveeix d'energia elèctrica a través d'un grup electrogen.

La neteja de les instal·lacions s'efectua amb hidronetejadora a pressió.

B) Gestió dels purins.

Per a la recollida dels purins es disposa de fossats per davall de les naus sobre els quals hi ha l'engraellat de reixa. S'indica que els fossats es construiran amb solera i parets de formigó en massa completament estancs. Així mateix, es disposa de la bassa exterior d'emmagatzematge, des de la qual s'arreplegaran els purins amb una cuba per a la seua gestió mitjançant aplicació agronòmica a camps de cultiu.

C) Gestió d'altres residus. La retirada i gestió de cadàvers es realitza per un gestor autoritzat.

Així mateix, els residus derivats dels tractaments sanitaris als animals i dels tractaments de buit sanitari, es retiren per una empresa gestora.



Tramitació administrativa

L'expedient s'inicia el 16 de maig de 2016, amb la recepció d'un escrit del Servei de Lluita contra el Canvi Climàtic i Prevenció i Control de la Contaminació, en què sol·licita informe d'idoneïtat de la documentació per a l'emissió de la declaració d'impacte ambiental de l'activitat. L'escrit adjunta CD-ROM amb documentació tècnica relativa a l'activitat (projecte bàsic, resum no tècnic del projecte bàsic, projecte d'execució, estudi d'impacte ambiental i document de síntesi).



Revisada la documentació aportada, el 5 d'abril de 2017 es remet informe al Servei de Prevenció i Control Integrat de la Contaminació en què s'assenyala que la documentació es considera acceptable per a procedir a la seua tramitació, però assenyala la necessitat de dur a terme determinats aclariments i justificacions tècniques.

El 20 de setembre de 2017, el Servei de Prevenció i Control de la Contaminació remet documentació complementària aportada pel promotor en contestació del requeriment, així com certificat del resultat del tràmit d'informació pública.

El 21 de juny de 2018, el Servei de Prevenció i Control de la Contaminació remet diversos informes que consten en l'expedient d'autorització ambiental integrada.

Finalment, el 28 de juny de 2018, el Servei de Prevenció i Control de la Contaminació remet documentació addicional que aporta el promotor.



Tràmit d'informació pública

El tràmit d'informació pública del projecte es va fer mitjançant inserció d'anunci de la Direcció General del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8050, de 29 de maig de 2017.

El certificat d'informació pública, de 4 de setembre de 2017 i signat digitalment pel subdirector general del Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, indica que, transcorregut el termini de 30 dies, no s'hi han presentat al·legacions.



Informes considerats

Tenint en compte les característiques de l'activitat i l'emplaçament que s'hi proposa, no s'ha estimat necessari efectuar consultes específiques a organismes sectorials addicionals als que consten en l'expedient:



1. Informe de compatibilitat urbanística, signat el 15 de desembre de 2015 per l'enginyera tècnica municipal amb el vistiplau del secretari de l'Ajuntament de Titaguas.

L'activitat es desenvolupa en sòl no urbanitzable comú i és compatible amb la normativa i el planejament urbanístic municipal.

2. Informe en matèria agropecuària, de 22 de març de 2018, de la Direcció Territorial de València.

S'informa favorablement des del punt de vista agropecuari l'ampliació d'explotació porcina d'engreix en les parcel·les 607 i 610 del polígon 509 de Titaguas fins a aconseguir una capacitat de 5.533 places, que consisteix en la construcció de 2 naus de 896,44 m² cada una, 1 nau de 1.071,64 m² i un magatzem amb oficina vestidor de 25,92 m².

S'indica expressament que les parcel·les 607 i 610 del polígon 509 de Titaguas obligatòriament quedaran vinculades a l'actuació sol·licitada.

3. Informe de Patrimoni, de 22 de maig de 2009, del Servei Territorial de Patrimoni Arquitectònic i Mediambiental.

L'informe, corresponent a l'estudi d'impacte ambiental redactat per Enrique Solaz Ródenas el setembre de 2007, relatiu a granja porcina d'engreix en la parcel·la 610 del polígon 509 de Titaguas, després de fer un resum al·lusiu als patrimonis arquitectònic, arqueològic i etnològic, conclou informant favorablement l'activitat als efectes patrimonials recollits en l'article 11 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, del patrimoni cultural valencià.

4. Informe de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, de 14 de juny de 2016, del comissari d'aigües.

L'informe indica que, segons la documentació aportada, excepte males pràctiques, errors de funcionament o vicis ocults, no es produeixen abocaments al domini hidràulic, per la qual cosa s'informa favorablement la continuació dels tràmits de l'autorització ambiental integrada amb, entre d'altres, les prescripcions següents:

1. El tractament dels fems s'ajustarà al que disposa la normativa sectorial.

2. El certificat d'impermeabilitat i estanquitat de les fosses i bassa existent en la instal·lació, així com les de futura construcció, hauran de constar en l'expedient de CAMACD. El titular de l'activitat està obligat a portar l'adequat manteniment de les basses o depòsits d'acumulació de les aigües residuals per a assegurar-ne la impermeabilitat i estanquitat al llarg del temps.

3. Es recorda que queda terminantment prohibit efectuar abocament directe o indirecte d'aigües i de productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic.

4. Les instal·lacions es mantindran netes, lliures de qualsevol tipus de residus, en particular de restes de greixos i olis, i sense apilaments a la intempèrie que puguen produir la contaminació de les aigües pluvials.





Consideracions ambientals

1a. En el procés d'avaluació ambiental del projecte es va detectar que en l'expedient no constava l'informe vinculant emés per l'òrgan competent en matèria de cultura, preceptiu d'acord amb l'article 11 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de patrimoni cultural valencià.



No obstant això, el promotor disposava d'informe favorable relatiu a la parcel·la 610 del polígon 509, obtingut en el procediment d'avaluació ambiental realitzat en 2008 a fi de l'obtenció de la llicència ambiental de l'activitat existent.

Ha d'indicar-se que l'ampliació proposada suposa la construcció de tres naus:

– La nau 3, situada en la parcel·la 610 del polígon 509.

– La nau 5, situada en la parcel·la 607 del polígon 509.

– I la nau 4, que afecta les dues parcel·les.

Així doncs, l'informe de conformitat amb el patrimoni cultural empara exclusivament l'execució de la nau 3, amb una capacitat, segons la documentació, de 1.107 places d'engreix.

No obstant això, atés que la documentació tècnica manifesta que l'ampliació es realitzarà per fases, s'indica que, encara que el procediment d'avaluació ambiental considera els impactes ambientals per a la totalitat de l'ampliació, aquesta resolució autoritzarà l'execució efectiva d'una primera fase, limitada a la construcció de la nau 3.

Respecte a la parcel·la 607, atés que no s'ha analitzat en l'estudi d'impacte ambiental específicament l'afectació al patrimoni cultural, el pronunciament sobre la viabilitat de l'ampliació en aquesta parcel·la es posposa a l'esmena de l'estudi sobre l'afectació al patrimoni, d'acord amb el que preveu la legislació sectorial.

2a. Una vegada contrastat l'emplaçament del projecte amb la cartografia disponible en la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, s'observa que:

– L'emplaçament de l'actuació està dins de l'àmbit de la ZEPA Alt Túria i Serra de El Negrete.

– No s'ha localitzat, d'acord amb el banc dades de la biodiversitat, cap espècie de flora o fauna protegides en els voltants de l'activitat.



– Les parcel·les sobre les quals es desenvoluparà l'activitat no afecten vies pecuàries, terreny forestal ni cap altra figura de protecció recollida per la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.

– La parcel·la 610 limita amb el sender PR-CV-220 denominat senda de la madera, coincident en el seu traçat amb la gran ruta GR-37. Els dos senders discorren pel camí, per la qual cosa no es veuen afectats, llevat d'impacte paisatgístic, per la qual cosa l'activitat haurà de ser adequadament integrada.

– Les parcel·les sobre les quals es desenvolupa l'activitat són d'ús agrari. No obstant això, el terreny situat a l'altre costat del camí que limita per l'oest amb l'explotació, està catalogat com a forestal segons el PATFOR vigent.

– La situació proposada no es troba sotmesa a cap tipus de risc, ni d'inundació, ni d'esllavissada o despreniment. Tampoc hi ha afectacions territorials derivades de la proximitat d'elements naturals o infraestructures.

L'explotació es troba en l'espai cinegètic V-10260, que correspon a vedat esportiu el titular del qual és el Club de Cazadores de Titaguas. El vedat té una superfície digitalitzada de 6.040 ha, mentre que les parcel·les objecte del projecte tenen una àrea de 2,68 ha. En conseqüència, segons el criteri que ve aplicant el Servei de Caça i Pesca, l'activitat és compatible amb la major part de l'espai cinegètic.



3a Els principals aspectes mediambientals del projecte són:

A) Gestió de purins

Els purins generats en l'explotació es gestionaran mitjançant la seua aplicació com a fertilitzant orgànic a camps de cultiu.

La capacitat total de l'explotació, una vegada realitzada l'ampliació sol·licitada, és de 5.533 places de porcí d'engreix.

Això suposa una producció anual d'11.896 m³ de purins, amb un contingut en nitrogen de 40.114 kgN.

A.1. Emmagatzematge

L'emmagatzematge interior de les naus consisteix en fosses per davall de la reixa, que segons la documentació, comprenen tota la superfície de la nau i tenen 70 cm de profunditat.

Les fosses interiors de les naus existents tenen una capacitat d'emmagatzematge de:

– Nau 1 (existent): 854 m² x 0,7 m = 597,8 m³.

– Nau 2 (existent): 854 m² x 0,7 m = 597,8 m³.

– Nau 3 (projectada): 854 m² x 0,7 m = 597,8 m³.

– Nau 4 (projectada): 1.022 m² x 0,7 m = 715,4 m³.

– Nau 5 (projectada): 854 m² x 0,7 m = 597,8 m³.

Això representa una capacitat d'emmagatzematge a l'interior de les naus de 3.106,6 m³.

D'una altra banda, la bassa d'emmagatzematge exterior existent té unes dimensions de 17x15 m² amb 3 m de profunditat (765 m³ de capacitat).

En conseqüència, la capacitat total d'emmagatzematge de purins en l'explotació és de 3.871,6 m³.

No obstant això, aquesta capacitat s'ha de minorar considerant un resguard de seguretat, tant en les fosses interiors de les naus, com en la bassa exterior.

Per a un resguard de 10 cm en les fosses interiors, i de 30 cm en la bassa exterior, la capacitat real d'emmagatzematge de l'explotació és de 3.351,3 m³.

En conseqüència, la capacitat d'emmagatzematge de purins en l'explotació supera el mínim legal de 3 mesos de producció.

Quant a l'execució de les fosses de purins, el projecte d'execució indica que es construiran mitjançant murets de formigó armat revestits amb morter de ciment per ambdues cares, i solera de formigó armat HA-25 de 10 cm d'espessor.

Es considera adequada tant la capacitat d'emmagatzematge, com les característiques tècniques per a evitar filtracions, sense perjudici de la necessitat d'obtindre un certificat d'impermeabilitat per un tècnic competent en relació amb la impermeabilitat.

També es considera necessari un manteniment adequat per a evitar filtracions futures.

A.2. Gestió

La documentació aportada inicialment considera una aplicació de purins per superfície de cultiu corresponent a una dosi homogènia de 170 kgN/ha, i justifica una superfície agrícola disponible de 153,09 ha, sense concretar els cultius corresponents.

En el tràmit d'esmena de deficiències es va indicar al promotor que els diferents cultius no admeten les mateixes dosis de nitrogen, així com que el règim de cultiu en secà requereix menys quantitat de nitrogen que el règim de regadiu, i se li van assenyalar els criteris de dosis admissibles de purins en funció del cultiu i que aquest es desenvolupara en secà o en regadiu.

Així mateix, es va advertir que s'havien de llevar determinades superfícies inadmissibles per a l'aplicació de fertilització orgànica. En definitiva, s'havia d'acreditar la disponibilitat de major superfície agrària a fi de gestionar adequadament els purins.

En conseqüència, el titular va remetre nous compromisos d'acceptació de purins per part d'agricultors propietaris de parcel·les de cultiu, en què va justificar un total de 269,40 ha, amb el repartiment de cultius següent:

– Fruiters: 6,1612 ha.

– Fruita seca: 39,0979 ha.

– Cereal: 220,2928 ha.

– Vinya: 3,8450 ha.

Aquestes superfícies són suficients per a admetre la totalitat dels purins produïts en l'explotació.

Tots els compromisos identifiquen les parcel·les, amb indicació de la superfície corresponent i el cultiu al qual es destinen.

Una vegada contrastades les parcel·les proposades amb les dades que consten en el sistema d'informació geogràfica de parcel·les agrícoles (SIGPAC), no es detecten discrepàncies entre la informació aportada i la disponible en el sistema d'informació esmentat.

S'indica que la recollida dels purins serà la bassa d'emmagatzematge mitjançant una cuba de 10.000 litres de capacitat. Es portarà un registre de la quantitat de purins aplicada en cada parcel·la i les dates d'aplicació. Després de la descàrrega dels purins es procedirà al seu soterrament.

De tot el que s'ha exposat, es considera adequadament justificada la gestió dels purins de l'explotació ramadera.

B) Gestió de cadàvers i altres residus:

B.1. Gestió de cadàvers

La documentació addicional aportada a requeriment del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental inclou el compromís de retirada dels cadàvers que es produïsquen en el desenvolupament de l'activitat per l'entitat SECANIM Bio-Industries, SLU, amb número NIA S12009002.



A data d'aquesta resolució, es constata que el gestor està inscrit com a establiment Sandach amb el número indicat i que està autoritzat per a les categories pertinents.

B.2. Gestió de residus de tractaments veterinaris i de tractaments de buit sanitari. Els residus d'aquests tractaments es depositaran en contenidors homologats concordes al contingut d'aquests en local separat de les naus de producció. Periòdicament els retirarà l'Asociación de Criadores de Porcino de Teruel (ACRIPORTE), que disposa de l'autorització de gestió de residus perillosos pel Govern d'Aragó AR/GRP/45. Per a acreditar aquest extrem s'aporta contracte amb la gestora.



Una vegada contrastades les dades en la pàgina web de qualitat ambiental del Govern d'Aragó, es comprova que, a data d'emissió d'aquesta resolució, ACRIPORTE efectivament disposa de l'autorització indicada.

C) Consum d'aigua en l'explotació

C.1. Necessitats d'aigua

En el projecte d'activitat s'indiquen unes necessitats totals de 6.976 m³/any per a tots els usos de l'explotació. La necessitat principal és la beguda dels animals, per a la qual es considera unes necessitats diàries de 4 litres/animal. No obstant això, segons les guies de millores tècniques disponibles editades pel ministeri, les necessitats d'aigua són molt superiors, amb un rang de 7,47-9,13 litres diaris per animal.



El promotor revisa els seus consums, i considera un consum diari de 8 litres.

En definitiva es considera un consum total per a l'explotació de 13.279,2 m³/any, d'acord amb les previsions de la Guia MTD.

C.2. Disponibilitat d'aigua per a proveir aquestes necessitats

La documentació aportada indica que l'explotació es proveirà a partir de xarxa de subministrament municipal.

S'acredita aquesta circumstància mitjançant:

– Informe municipal, de 18 de febrer de 2016, sobre suficiència de cabal per a l'ampliació d'explotació, en el qual s'indica textualment que el municipi es proveeix de concessió d'aigües subterrànies, els volums màxims autoritzats a l'Ajuntament per als diferents usos (inclòs el ramader) i els consums actuals existents per a cada un. Es conclou indicant que hi hauria disponibilitat de cabal, en relació amb la concessió aprovada, per a proveir l'ampliació de l'explotació.



– Després de la correcció de consums del promotor, se sol·licita un nou informe de l'Ajuntament, que, amb data 15 de juny de 2018, informa que hi hauria disponibilitat de cabal.

D) Afectació a la qualitat atmosfèrica

D.1. Emissió de gasos. Les principals emissions a l'atmosfera generades en una explotació de porcs d'engreix consisteixen en amoníac, òxid nitrós i metà procedents de l'allotjament dels animals i de l'emmagatzematge i maneig de purins. A més, es produeixen emissions a l'atmosfera derivades del trànsit de vehicles de motor.

Quant a les olors derivades d'aquestes emissions, la distància als nuclis urbans més pròxims garanteix que les molèsties produïdes en la població no siguen de consideració.

D.2. Emissió de partícules en suspensió. En les explotacions ramaderes intensives es generen partícules en suspensió, procedents principalment del pinso i dels mateixos animals. Les sitges d'emmagatzematge de pinso són tancades, així com el sistema de distribució, per la qual cosa les pèrdues en el procés de distribució no es consideren significatives.

D.3. Emissió de soroll

A més del soroll generat durant les obres, durant el funcionament de l'explotació, es mantindrà un trànsit de vehicles pesats pel subministrament de pinso i transport dels porcs. Com a mesura preventiva, es comprovarà el correcte estat mecànic dels vehicles mitjançant la revisió de la targeta d'inspecció tècnica de vehicles.

En relació amb el soroll generat en la mateixa explotació, la seua situació allunyada de nuclis urbans garanteix la no afectació a la població.

E) Moviments de terra

L'execució de les naus requereix un moviment de terres que en l'estudi d'impacte ambiental es considera pràcticament nul. En tot cas, les excavacions necessàries per a la fonamentació de les naus i les fosses de purins suposen un excedent de terres que no ha d'abandonar-se, sinó que ha de gestionar-se adequadament.

F) Xarxa Natura 2000

Les parcel·les sobre les quals es desenvolupa l'activitat estan incloses dins de l'àmbit de la ZEPA «Alt Túria i Serra del Negrete».

En concret, l'explotació es troba en zona C, segons la zonificació establida per les normes de gestió de la Zona d'Especial Protecció per a les Aus Alt Túria i Serra del Negrete (ES0000449), aprovades pel Decret 116/2017, d'1 de setembre, del Consell.

D'acord amb aquestes normes de gestió, entre les actuacions que requeriran avaluació de repercussions sobre la Xarxa Natura 2000 es troba: «La construcció d'edificacions aïllades o instal·lacions en sòl no urbanitzable protegit, destinades a activitats agrícoles, ramaderes, forestals o cinegètiques (...)». En aquest cas, atés que les parcel·les tenen una classificació de sòl rural comú forestal, no es considera necessari realitzar l'avaluació de repercussions.

G) Afectació a espai cinegètic V-10260

Ja s'ha indicat que la reduïda superfície del projecte respecte de l'àmbit de l'espai cinegètic en què es troba suposa que l'activitat siga compatible amb aquest espai.

D'acord amb la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de caça de la Comunitat Valenciana, s'estableix automàticament una zona de seguretat entorn de l'activitat ramadera.

H) Paisatge: impacte visual

L'emplaçament proposat, allunyat de vies de comunicació i de nuclis urbans, fa que la visibilitat de l'activitat siga molt reduïda.



No es considera que l'impacte de l'activitat sobre el paisatge siga significatiu.

4a L'estudi d'impacte ambiental del projecte inclou el preceptiu programa de vigilància ambiental, que es limita a la fase de funcionament de l'activitat. El programa de vigilància inclòs en l'estudi d'impacte ambiental inclou:

– Registre d'incidències en matèria d'olors.

– Control mensual del consum de recursos hídrics.

– Registre de consum de tots els altres recursos.

– Registre de totes les mesures de gestió de purins.

Es considera que el programa de vigilància ha de completar-se i incloure:

– Comprovació periòdica del nivell dels purins en les fosses i de l'estat de manteniment d'aquestes.

– Control del nivell de purins en la bassa d'emmagatzematge exterior, i mantindre, en tot cas, un resguard de 30 cm per a evitar desbordaments en cas de precipitacions. Control de l'estat de manteniment de la bassa.

– Quaderns de purins retirats i aplicats: indicant-hi parcel·les, dates i dosis d'aplicació.

– S'hauran d'adoptar i vigilar de manera periòdica les mesures higienicosanitàries per a la prevenció i control de la legionel·losi, segons el Reial decret 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi i altra normativa sectorial que siga d'aplicació.

– Revisió del tancament perimetral i de les malles ocellaires de les finestres.

– Comprovació de l'estat de manteniment de vehicles, que hauran de tindre actualitzades les inspeccions tècniques legalment exigibles.



En relació amb la fase d'execució de les naus, s'haurà de comprovar que la maquinària utilitzada té actualitzades totes les inspeccions exigibles.

Així mateix, atesa la immediatesa de zona forestal, hauran de seguir-se les prescripcions del Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els voltants.



Tota la documentació derivada del programa de vigilància ambiental haurà d'incloure's en un arxiu únic. Haurà de fer-se un informe anual de seguiment en què es resumisquen les circumstàncies i els resultats dels diferents controls efectuats, així com, si escau, la necessitat d'implantar noves mesures correctores o de modificar les existents. Tant l'informe anual de seguiment ambiental com la documentació sobre la base de la qual s'elabore, hauran d'estar a la disposició dels organismes competents.



Consideracions jurídiques

El projecte examinat constitueix, segons el que preveu l'epígraf a.3 del grup 1, ramaderia, de l'annex I, de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, un dels supòsits fàctics en què resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén del paràgraf primer de l'article 7 d'aquesta llei.

L'expedient ha observat els tràmits previstos en la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, i en les altres disposicions que li són aplicables.

L'article 5 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, atribueix a l'òrgan ambiental la competència en l'anàlisi tècnica dels expedients d'avaluació ambiental i en la formulació de les declaracions d'impacte ambiental dels projectes sotmesos a aquesta.



L'article 13 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural (modificat pel Decret 80/2016 i el Decret 73/2017, ambdós del Consell), atribueix a la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental la competència en matèria d'avaluació ambiental estratègica i de projectes.



Per tot això, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, formule la següent resolució:



Primer

Estimar acceptable, als únics efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, el projecte d'«ampliació d'explotació porcina d'engreix», promogut per Jorge Villanueva Albarracín, que se situarà en la parcel·la 610 del polígon 509, en el terme municipal de Titaguas (València), que donarà lloc a una capacitat màxima de 3.097 animals en l'explotació, sempre que es desenvolupe d'acord amb el que s'estableix en l'estudi d'impacte ambiental, el projecte tècnic i altra documentació aportada, així com els condicionants del punt segon d'aquesta resolució.



L'ampliació corresponent a la parcel·la 607 del polígon 509, fins a aconseguir la capacitat total sol·licitada de 5.533 places d'engreix, quedarà supeditada a la presentació de l'informe vinculant relatiu a l'afectació al patrimoni cultural d'acord amb la legislació sectorial, i la subsegüent formulació d'una resolució complementària a aquesta declaració d'impacte ambiental.



Segon

1. D'acord amb el que indica la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en el seu informe, es prescriu:

– En el termini de 2 mesos des de la notificació d'aquesta resolució, s'aportarà al Servei de Prevenció i Control Integrat de la Contaminació el certificat d'impermeabilitat i estanquitat de les fosses i bassa existents en la instal·lació.

– En relació amb les fosses de les naus de futura construcció, el certificat d'impermeabilitat s'aportarà en el termini de 2 mesos des de l'execució de les obres, i en tot cas, amb anterioritat a la posada en funcionament de l'ampliació.

– El titular de l'activitat està obligat a portar el manteniment adequat de les basses o depòsits d'acumulació de les aigües residuals per a assegurar-ne la impermeabilitat i estanquitat al llarg del temps.



– Queda terminantment prohibit efectuar abocament directe o indirecte d'aigües i de productes residuals susceptibles de contaminar les aigües continentals o qualsevol altre element del domini públic hidràulic.

– Les instal·lacions es mantindran netes, lliures de qualsevol tipus de residus, en particular de restes de greixos i olis, i sense apilaments a la intempèrie que puguen produir la contaminació de les aigües pluvials.



2. En l'execució de les obres, es complirà el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els voltants.

3. La terra procedent del moviment de terres per a l'execució de l'ampliació es gestionarà adequadament. En concret:

– Si el material extret consisteix exclusivament en terra i pedres sense substàncies perilloses (codi LER 17 05 04), es valorarà d'acord amb l'Ordre APM/1007/2017, de 10 d'octubre, sobre normes generals de valoració de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de rebliment i obres diferents d'aquelles en què es van generar.

– En cas contrari, el material extret es gestionarà segons el Reial decret 105/2008, d'1 de febrer, pel qual es regula la producció i gestió dels residus de construcció i demolició.

4. El titular de l'explotació col·locarà llistons d'advertència a una distància de 50 m al voltant de l'explotació, amb la finalitat d'advertir els caçadors de l'existència d'una zona de seguretat als efectes de l'article 39 de la Llei 13/2004, de caça de la Comunitat Valenciana.

5. Sense perjudici dels controls considerats en el programa de vigilància ambiental, aquest s'haurà de completar incloent-hi els controls periòdics addicionals següents:

– Comprovació periòdica del nivell dels purins en les fosses i de l'estat de manteniment d'aquestes.

– Control del nivell dels purins en la bassa d'emmagatzematge exterior, mantenint, en tot cas, un resguard de 30 cm per a evitar desbordaments en cas de precipitacions. Control de l'estat de manteniment de la bassa.

– Quaderns de purins retirats i aplicats: indicant-hi parcel·les, dates i dosis d'aplicació.

– S'adoptaran i vigilaran de forma periòdica les mesures higienicosanitàries per a la prevenció i control de la legionel·losi, segons el Reial decret 865/2003, de 4 de juliol, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris per a la prevenció i control de la legionel·losi i altra normativa sectorial d'aplicació.

– Revisió del tancament perimetral i de les malles ocellaires de les finestres.

– Comprovació de l'estat de manteniment de vehicles, que hauran de tindre actualitzades les inspeccions tècniques legalment exigibles.



– En relació amb la fase d'execució de les naus, s'haurà de comprovar que la maquinària té actualitzades totes les inspeccions exigibles.



6. Es portarà un registre amb tota la documentació derivada del programa de vigilància ambiental. Aquest registre inclourà un informe anual de seguiment en què es resumiran les circumstàncies i els resultats dels controls realitzats, així com, si escau, la necessitat d'implantar noves mesures correctores o de modificar les existents. La documentació del programa de vigilància ambiental estarà a la disposició de les autoritats competents.

7. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detecta algun impacte ambiental no previst en l'estudi d'impacte ambiental, haurà de comunicar-se a l'òrgan ambiental competent, que establirà, si escau, l'aplicació de noves mesures correctores.





Tercer

Notificar a les persones interessades que contra la present resolució, per ser un acte de tràmit, no cal interposar cap recurs; sense perjudici que puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa dels seus drets estimen pertinents.



Quart

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana aquesta declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.



La regulació de la vigència d'aquesta declaració d'impacte ambiental serà l'establida en l'article 43 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental.



València, 9 de juliol de 2018.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 5 de febrer de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web