Ficha docv

Ficha docv









ACORD de 22 de març de 2019, del Consell, pel qual s'aproven mesures per a limitar la pol·linització encreuada entre plantacions de cítrics. [2019/2900]

(DOGV núm. 8512 de 23.03.2019) Ref. Base de dades 002707/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: 000



En els anys 80 i 90 es van plantar al llarg del territori de la Comunitat Valenciana varietats híbrides de mandariner que van provocar la presència de llavors en els fruits d'altres varietats del grup de les mandarines que, fins al moment, no en produïen. La conseqüència va ser un menyscabament de la qualitat final d'algunes varietats de cítrics amb greu repercussió comercial negativa. Per això, i a fi d'evitar la presència de llavors en fruits cítrics, es va establir l'obligació de traure fora els ruscs de les zones citrícoles.

Els apicultors, que tradicionalment basaven llur activitat en l'obtenció de mel de cítrics, no han pogut assentar els ruscs en aquestes zones, amb la qual cosa han renunciat a obtindre mel d'aquest origen al territori de la Comunitat Valenciana.

Des de les primeres decisions, i fins ara mateix, s'han produït alguns fets que permeten avançar en la normalització de les relacions entre la citricultura i l'apicultura. D'una banda, algunes varietats híbrides de mandariners han perdut part de l'interés que tenien abans, i s'han anat substituint, progressivament, per altres varietats no susceptibles de generar problemes de pol·linització encreuada. A més, amb el Sistema d'Informació Geogràfica (SIG) Citrícola, es disposa d'informació sobre les zones citrícoles en què no hi ha varietats híbrides.

D'altra banda, l'Administració és conscient de la necessitat d'avançar a mitjà i llarg termini en la correcta ordenació dels dos sectors implicats, assentant les bases legals i jurídiques necessàries per a conéixer on es troben les plantacions amb varietats susceptibles de provocar pol·linització encreuada.

A més, són necessaris rigorosos estudis que correlacionen la densitat de ruscs en zones citrícoles amb el nombre de llavors i la qualitat dels fruits.

Respecte al propi sector citrícola, es fa necessari establir mecanismes que impedisquen que entre els mateixos citricultors es realitzen noves plantacions que provoquen danys en qualitat en les parcel·les contigües o que la plantació de certes varietats citrícoles que provoquen pol·linització encreuada vagen acompanyades de mesures preventives que impedisquen la pol·linització encreuada entre parcel·les contigües.

Per tant es considera possible autoritzar, progressivament, al llarg de diversos exercicis, l'activitat apícola en la superfície citrícola, de manera que es permeta l'obtenció d'un producte de qualitat, apreciat pel consumidor, sense eixir del nostre territori. No obstant això, aquest retorn dels ruscs ha de fer-se amb les precaucions que cal a fi de garantir la qualitat i la comercialització dels cítrics.

Utilitzant el SIG citrícola, s'han situat en un pla les parcel·les amb varietats híbrides. Al voltant dels límits d'aqueixes parcel·les s'ha traçat una franja de protecció de 500 metres. Això ha permés delimitar la resta de la superfície citrícola que seria susceptible de rebre ruscs sense el perill de generar problemes de pol·linització encreuada.

No obstant això, aplicant el principi de precaució, s'ha calculat per a cada terme municipal el nombre d'assentaments de ruscs que s'hi podrien habilitar, considerant una distància entre aquests de 350 m. En aquest procés s'ha obtingut una relació de municipis de la zona citrícola en què la ubicació de ruscs seria possible sense posar en risc la qualitat de la fruita i permetent que els apicultors valencians puguen ubicar els ruscs censats en àrees de producció de cítrics de la Comunitat Valenciana, en determinades condicions.

L'any 2016 es va contemplar la possibilitat, per primera vegada, de simplificar els annexos i ampliar l'entrada progressiva de ruscs en les zones citrícoles. El nombre reduït de denúncies que es van rebre demostra que es va actuar de forma positiva i que no va haver-hi conflictes importants entre agricultors i apicultors. Aquest any es pretén continuar amb l'entrada progressiva dels ruscs en les àrees citrícoles i per això es manté la simplificació en només dos annexos I i II.

Es manté l'apartat que fa referència a les mesures respecte de l'ús de productes fitosanitaris, per part dels llauradors, de manera que es respecte de forma escrupolosa la legislació fitosanitària. Utilitzant productes innocus per a les abelles, aplicant-los quan les abelles no realitzen el tresc i donant protagonisme a la figura de l'assessoria de persona experta en gestió integrada de plagues.

A aquest efecte, la disposició addicional cinquena de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals i gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat Valenciana, habilita el Consell a fixar una distància mínima preventiva d'assentament de ruscs respecte de les plantacions de cítrics.

Per això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió de 22 de març de 2019,





ACORDA



Primer

Queda prohibit l'assentament de ruscs a menys de 4 quilòmetres de les plantacions de cítrics. La prohibició es mantindrà durant l'època de floració dels cítrics, que es calcularà d'acord amb els registres actuals de temperatures i les condicions previstes per a la primavera de l'any 2019. D'aquesta manera, l'època de floració queda fixada entre el 25 de març i el 31 de maig de 2019.

Tota explotació apícola que s'ubique a la Comunitat Valenciana ha de complir el programa sanitari mínim que estableix la Resolució d'11 de gener de 2019, del director general d'Agricultura, Ramaderia i Pesca, per la qual s'aprova el Pla anual zoosanitari per a 2019 de la Comunitat Valenciana i altres actuacions complementàries.

Tots els assentaments apícoles estaran dotats de punts d'aigua per a atendre les necessitats fisiològiques de les abelles.



Segon

S'exceptuaran del que estableix l'acord primer aquells assentaments apícoles que complisquen les condicions següents:

a) Albergar un nombre màxim de 650 ruscos.

b) Comptar amb el consentiment previ, per escrit, de tots els propietaris de finques de cítrics existents en un radi d'1 quilòmetre al voltant del lloc d'ubicació dels ruscs.

L'incompliment d'alguna de les dues condicions mencionades s'entendrà com a assentament de ruscs en una ubicació prohibida als efectes assenyalats en aquest acord.



Tercer

També s'exceptuaran del que estableix l'apartat primer d'aquest acord aquells assentaments de ruscs que s'ubiquen en els termes municipals especificats en l'annex I. No obstant això, aquests assentaments hauran de complir les condicions següents:

a) Ubicar-se a una distància superior a 500 metres dels límits de les parcel·les de qualsevol de les varietats d'híbrids de mandariner susceptibles de provocar pol·linització encreuada.

b) Albergar un màxim de 150 ruscos per assentament.

c) Respectar una distància de 350 metres, com a mínim, respecte d'altres assentaments apícoles.

d) Comptar amb el permís d'assentament de les persones propietàries dels terrenys.

L'incompliment d'alguna de les quatre condicions mencionades s'entendrà com a assentament de ruscs en una ubicació prohibida als efectes assenyalats en aquest acord.



Quart

Excepcionalment, també quedaran exceptuats d'allò que s'ha establit en l'apartat primer d'aquest acord aquells assentaments de ruscs que s'ubiquen en els termes municipals especificats en l'annex II, dins dels límits marcats per les coordenades del Sistema d'Informació Geogràfica de Parcel·les Agrícoles (SIGPAC), arreplegades en l'annex II, que delimiten polígons susceptibles d'albergar-hi ruscs. No obstant això, aquests assentaments hauran de complir les condicions següents:



a) Ubicar-se a una distància superior a 500 metres dels límits de les parcel·les de qualsevol de les varietats d'híbrids de mandariner susceptibles de provocar pol·linització encreuada.

b) Albergar un màxim de 60 ruscos per assentament.

c) Respectar una distància de 350 metres, com a mínim, a altres assentaments apícoles.

d) Comptar amb el permís d'assentament de les persones propietàries dels terrenys.

L'incompliment d'alguna de les quatre condicions esmentades s'entendrà com a assentament de ruscs en una ubicació prohibida als efectes assenyalats en aquest acord.



Cinqué

La distància de 4 quilòmetres entre els assentaments de ruscs i les plantacions de cítrics es podrà reduir a 1 quilòmetre en les àrees agrícoles en què la implantació de cultius que requerisquen la pol·linització entomòfila per a millorar la seua productivitat tinga una significació especial.

L'apreciació d'aquesta circumstància correspondrà a les associacions d'agricultors representatives i amb interessos en cada municipi per als quals se sol·licite l'excepció.

L'excepció establida en aquest apartat no requereix autorització administrativa, i n'hi ha prou amb la comunicació per escrit per part de les associacions a l'oficina comarcal de la conselleria competent en matèria d'agricultura.

La comunicació es remetrà conjuntament amb la delimitació d'aquells polígons en què es proposa la reducció de la distància.



Sisé

En les àrees especificades en els apartats anteriors en les quals s'autoritza l'assentament de ruscs en zones citrícoles, es permetrà la realització de tractaments fitosanitaris, sempre que es desenvolupen conformement amb el que estableix la legislació fitosanitària vigent, tenint en compte el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per a aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris, sense perjudici del compliment de les restriccions establides en el full de registre de cada producte fitosanitari utilitzat:

a) En aquells casos en què els tractaments fitosanitaris siguen imprescindibles, s'utilitzaran substàncies respectuoses amb les abelles.

b) El moment de l'aplicació es realitzarà en hores en què les abelles no estiguen rastrejant aliment, que en la primavera és fora de les hores de sol.

c) La figura de l'assessoria de persona experta en gestió integrada de plagues (GIP) adquirirà gran rellevància. El responsable de l'aplicació dels tractaments plaguicides haurà de prestar un interés especial a totes les especificacions de la persona assessora, per protegir les abelles i uns altres insectes pol·linitzadors.

d) Es permet la utilització de tractaments a base d'àcid gibberèl·lic durant el període de floració, com a mètode alternatiu per a reduir significativament la presència de llavors en els fruits.

e) Aquells tractaments fitosanitaris en què es constati mortalitat d'abelles per la utilització de productes no autoritzats durant la floració o en aquells en què no es respecte les corresponents limitacions que s'establisquen en l'etiquetatge dels productes utilitzats respecte al seu ús durant la floració, es procedirà a tramitar el corresponent expedient sancionador, tal com s'estableix en el títol IV de la Llei 43/2002, de sanitat vegetal.



Seté

Els ruscs no identificats individualment amb el número de registre apícola, que es troben en zones d'assentament prohibit, i amb una situació comprovada pel personal de la conselleria competent en matèria d'agricultura, seran objecte de trasllat, després del període d'exposició pública de 10 dies en el tauler d'anuncis de l'ajuntament del municipi en què estiguen ubicades. Aquests fets seran notificats a la persona propietària dels terrenys on estigueren instal·lats els ruscs. Transcorreguts 20 dies sense reclamació del titular, es procedirà a la seua expropiació i seran entregades a organitzacions investigadores o associacions que realitzen labors d'interés social.

La presència de ruscs identificats en la zona prohibida per aquest acord serà notificada a la persona interessada. Aquesta, en el termini de set dies, comptats a partir de la notificació, haurà d'emportar-se els ruscs a un altre assentament permés. Si no ho fa, la conselleria competent en agricultura procedirà a traslladar-los, després del procediment oportú, amb una notificació posterior del lloc on han sigut reubicats, i llavors serà responsabilitat de l'apicultor fer-se càrrec d'aquests ruscs en el nou assentament.

En tot cas, l'adopció d'aquestes mesures s'efectuarà atenent al procediment d'execució forçosa establit en els articles 99 i següents de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Huité

Les actuacions derivades de la comprovació del compliment d'aquest acord, les executarà el personal de les oficines comarcals de la conselleria competent en la matèria, que informarà a les respectives direccions territorials per a la coordinació i direcció en el seu àmbit territorial d'actuació. La Direcció General d'Agricultura, Ramaderia i Pesca exercirà la supervisió i coordinació, i adoptarà les resolucions d'execució forçosa a proposta de les direccions territorials de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.



Nové

Sense perjudici del que s'estableix anteriorment, els apicultors hauran de complir en els assentaments permesos a aquest efecte la normativa sectorial corresponent.



Desé

Els apicultors tindran com a termini per a retirar els seus ruscs de les zones citrícoles afectades set dies des de la publicació d'aquest acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Onzé

L'Administració competent en matèria d'agricultura desenvoluparà en funció de la informació que s'obtinga de la sol·licitud única, del REGEPA, clubs de varietats de cítrics, cooperatives, Agroseguro i dels propis agricultors, els mapes varietals que permeten assentar les bases d'una correcta ordenació de varietats susceptibles de provocar pol·linització encreuada i al mateix temps la compatibilització entre l'activitat apícola i la citrícola, potenciant el màxim desenvolupament dels dos sectors econòmics.

Contra ell, les persones interessades podran interposar directament un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, comptats a partir de l'endemà de la publicació de l'acord en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que estableixen l'article10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Tot això sense perjudici de la interposició potestativa del recurs de reposició davant del Consell, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de l'esmentada publicació, d'acord amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques.



València, 22 de març de 2019



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web