Ficha docv

Ficha docv









DECRET 43/2019, de 22 de març, del Consell, d'aprovació del currículum dels ensenyaments artístics professionals del títol de Tècnic o Tècnica Superiors d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual. [2019/3378]

(DOGV núm. 8522 de 04.04.2019) Ref. Base de dades 003105/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Educació
    Descriptors:
      Temàtics: educació artística, programa d'ensenyament, legislació escolar, accés a l'educació, creació artística, belles arts , monografies



ÍNDEX



Preàmbul

Capítol I. Disposicions preliminars

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Objectius, organització, estructura i desenvolupament del currículum

Article 3. Centres i projectes educatius

Article 4. Oferta formativa

Article 5. Informació i orientació professional

Capítol II. Ordenació general dels ensenyaments

Article 6. Organització dels mòduls i distribució horària

Article 7. Mòdul de projecte integrat

Article 8. Fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers



Article 9. Avaluació

Article 10. Promoció i titulació

Article 11. Convocatòries i permanència

Article 12. Documents oficials d'avaluació i de mobilitat

Article 13. Correspondència amb la pràctica laboral

Article 14. Convalidacions

Capítol III. Professorat i centres

Article 15. Professorat i atribució docent

Article 16. Requisits mínims dels centres

Disposició addicional primera. Accés a altres estudis

Disposició addicional segona. Accessibilitat universal

Disposició addicional tercera. Títols

Disposició addicional quarta. Incidència pressupostària

Disposició addicional cinquena. Determinació del caràcter dels mòduls

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Aplicació i desenvolupament

Disposició final segona. Normes supletòries

Disposició final tercera. Entrada en vigor

Annex I. Currículum de Tècnic/a Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual

Annex II. Característiques del mòdul de projecte integrat.

Annex III. Competència docent del personal funcionari pertanyent al cos de professors d'Arts Plàstiques i Disseny per a la impartició dels mòduls corresponents als ensenyaments del cicle formatiu de grau superior de Gràfica Audiovisual regulat en aquest decret.



Annex IV. Relació de mòduls corresponents als ensenyaments mínims que es convaliden entre els cicles formatius de grau superior de la família professional de la Comunicació Gràfica i Audiovisual i el cicle formatiu de grau superior de Gràfica Audiovisual regulat en aquest decret.

Annex V. Relació de mòduls corresponents als ensenyaments que es convaliden entre els cicles formatius de grau superior de la família professional de Disseny Gràfic regulats pel Reial decret 1456/1995, d'1 de setembre, i el cicle formatiu de grau superior de Gràfica Audiovisual regulat en aquest decret.

Annex VI. Relació de mòduls que podran ser objecte d'exempció per correspondència amb la pràctica laboral.





PREÀMBUL



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53 estableix que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquesta, ho desenvolupen, de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en el capítol VI del títol I, referent als ensenyaments artístics, inclou en la seua secció segona els ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny, que s'organitzaran en cicles de formació específica, de grau mitjà i de grau superior, la finalitat del qual és proporcionar a l'alumnat una formació artística de qualitat i garantir la qualificació dels futurs professionals de les Arts Plàstiques i el Disseny. Els cicles formatius referits inclouran fases de formació pràctica en empreses, estudis i tallers.



El Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny, concreta els objectius d'aquests ensenyaments; defineix els títols de Tècnic/a i Tècnic/a Superior d'Arts Plàstiques i Disseny, com el document oficial acreditatiu del nivell de formació, qualificació i competència professional específica de cada especialitat artística; estableix l'estructura curricular que han de tindre els ensenyaments professionals conduents a aquests títols i fixa els aspectes que han de contemplar els ensenyaments mínims corresponents; així com regula amb caràcter bàsic l'accés, l'admissió, l'avaluació i mobilitat, els efectes dels títols i les convalidacions i exempcions.

En aquest marc normatiu, mitjançant el Reial decret 1430/2012, d'11 d'octubre, pel qual s'estableix el títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual pertanyent a la família professional artística de Comunicació Gràfica i Audiovisual i s'aproven els corresponents ensenyaments mínims, el Govern ha fixat els ensenyaments mínims d'aquest títol, tal com preveuen els articles 5 i 7 del Reial decret 596/2007, de 4 de maig. A més, en el Reial decret es determina, per al títol abans esmentat, la seua identificació, el perfil professional, el context professional, i aquells altres aspectes de l'ordenació acadèmica que constitueixen els aspectes bàsics que asseguren una formació comuna i garanteixen la validesa dels títols en compliment del que es disposa en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.



Així mateix, el Reial decret 1430/2012, d'11 d'octubre, amb la finalitat de facilitar el reconeixement de crèdits entre els títols de Tècnic/a Superior i els ensenyaments conduents a títols superiors d'ensenyaments artístics o títols universitaris, ha establert els crèdits europeus del Sistema Europeu de Transferència de Crèdits (d'ara endavant ECTS) mínims corresponents a cada mòdul formatiu, segons es defineixen en el Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional. A l'efecte de facilitar el règim de convalidacions, s'assignen 120 crèdits ECTS a la totalitat del cicle formatiu de grau superior i 66 crèdits ECTS als ensenyaments mínims.

De conformitat amb l'article 6.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, l'article 13.1 del Reial decret 596/2007, de 4 de maig, i l'article 2.2 del Reial decret 1430/2012, d'11 d'octubre, correspon a les administracions educatives, en l'àmbit de les seues competències, establir el currículum corresponent al títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual, pertanyent a la família professional artística de Comunicació Gràfica i Audiovisual, del qual formaran part els aspectes bàsics del currículum que constitueixen els ensenyaments mínims i el seu posterior desenvolupament.



L'objectiu bàsic d'aquest títol és atendre les actuals necessitats de formació de tècnics o tècniques superiors especialistes en la realització de producció i postproducció audiovisual en l'àmbit de la comunicació gràfica i audiovisual i conjuminar el coneixement de materials, procediments tècnics i noves tecnologies amb la cultura i la sensibilitat artística per a constituir la garantia de qualitat demandada hui pels sectors productius, artístics i culturals vinculats a la creació i producció gràfica.



En definitiva, aquest decret, el currículum del qual està desenvolupat en l'annex I, té com a finalitat determinar els objectius, continguts i criteris d'avaluació dels mòduls corresponents al currículum i la seua distribució en cursos, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

Per tot el que s'ha exposat, a proposta del conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, previ dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'estableix en els articles 18.f, 33 i 43de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, prèvia deliberació del Consell en la reunió del 22 de març de 2019,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions preliminars



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquest decret té per objecte establir el currículum dels ensenyaments artístics professionals d'Arts Plàstiques i Disseny corresponents al títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual, pertanyent a la família professional artística de Comunicació Gràfica i Audiovisual, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, del qual formen part els aspectes bàsics del currículum, determinat en l'annex I d'aquest decret, que constitueixen els ensenyaments mínims establits segons el Reial decret 1430/2012, d'11 d'octubre.



2. Als efectes del que es disposa en aquest decret, s'entén per currículum el conjunt d'objectius, continguts, mètodes pedagògics i criteris d'avaluació del cicle formatiu corresponent a aquest títol.



3. Aquest decret serà aplicable en els centres docents públics i privats de la Comunitat Valenciana que impartisquen els ensenyaments regulats en aquest.



Article 2. Objectius, organització, estructura i desenvolupament del currículum

1. Els objectius generals del cicle formatiu, el desenvolupament curricular dels mòduls formatius quant als objectius específics, continguts i criteris d'avaluació de cada mòdul formatiu i la distribució horària dels mòduls que ho componen, són els que s'estableixen en l'annex I d'aquest decret.

2. Els centres que impartisquen els ensenyaments regulats en aquest decret desenvoluparan i completaran el currículum establert en aquest, mitjançant la posada en pràctica del projecte educatiu i la implementació de programacions didàctiques que prenguen en consideració les característiques del context social i cultural, les necessitats de l'alumnat, amb especial atenció a les necessitats dels qui presenten una diversitat funcional, i les possibilitats formatives de l'entorn. La concreció del currículum que realitze el centre, una vegada fixada i aprovada pel claustre, serà incorporada al projecte educatiu del centre.

3. Els centres docents podran oferir, prèvia autorització de la conselleria competent en matèria d'educació, una part dels mòduls formatius en una llengua estrangera, sense que això supose cap modificació dels aspectes bàsics del currículum regulat en el corresponent títol i per aquest decret.



Article 3. Centres i projectes educatius

1. Els centres que, degudament autoritzats, impartisquen els ensenyaments conduents al títol de Tècnic o Tècnica Superior en Gràfica Audiovisual, a més de complir el preceptuat en l'article anterior respecte al seu projecte educatiu, hauran de considerar l'entorn territorial, social, cultural i especialment economico-laboral de la Comunitat Valenciana.

2. Les propostes pedagògiques que realitzen els centres vetlaran especialment per la seua adaptació al context laboral, i hauran de considerar els següents aspectes:

a) Les activitats formatives hauran d'emprar recursos i metodologies relacionades amb el futur exercici professional de l'alumnat.

b) L'Administració establirà, a proposta dels centres educatius i altres agents relacionats amb el sector, un catàleg d'empreses, estudis i tallers que oferisquen a l'alumnat oportunitats interessants de formació, aprenentatge i perspectives laborals.

c) Es traslladarà la realitat de l'empresa al centre educatiu mitjançant iniciatives com l'organització de visites, la participació de professionals especialistes de l'àmbit de l'artesania i arts plàstiques en la formació de l'alumnat, l'organització de xarrades informatives i s'instarà a la participació en la creació de beques o premis promoguts per les cambres de comerç, fundacions vinculades al sector productiu de les arts plàstiques i artesanal, o per iniciativa de les empreses, estudis o tallers relacionats amb el context social més pròxim o vinculat al centre educatiu.

3. Així mateix, els centres docents que impartisquen aquests ensenyaments fomentaran, a través del seu desenvolupament curricular, la iniciativa emprenedora, així com el coneixement de l'entorn productiu del sector gràfic i audiovisual i el seu àmbit legislatiu.

4. Els centres docents que impartisquen cicles formatius d'arts plàstiques i disseny de grau superior, en compliment de les exigències que l'educació superior suposa per a aquests ensenyaments, promouran la participació en programes europeus o projectes de caràcter internacional que contribuïsquen, entre d'altres, a la millora de les competències lingüístiques i professionals que permeten a l'alumnat una projecció exterior amb garanties.

5. Aquells centres que impartisquen els ensenyaments regulats en aquest decret podran establir vincles o associacions amb els centres integrats de formació professional de la Comunitat Valenciana, o bé amb altres centres docents, que oferisquen ensenyaments semblants, amb la finalitat de coordinar les ofertes formatives en benefici de l'interès de les persones destinatàries i de l'eficiència dels recursos.

6. La conselleria competent en matèria d'educació podrà formalitzar convenis i acords de col·laboració amb quantes institucions i entitats treballen en àmbits relacionats amb els ensenyaments regulats en aquest decret, de manera que les escoles d'art puguen proporcionar l'assessorament i l'ajuda tècnica als professionals, empreses i entitats del sector.



7. Els centres educatius podran col·laborar, si escau, amb la conselleria competent en matèria de qualificacions professionals en l'avaluació i acreditació de competències professionals adquirides mitjançant l'experiència laboral i altres aprenentatges no formals.



Article 4. Oferta formativa

1. A més de l'oferta del cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny al qual es refereix aquest decret, els centres que impartisquen aquests ensenyaments de la família de Comunicació Gràfica i Audiovisual també podran organitzar, desenvolupar i impartir cursos d'especialització vinculats a aquestes, prèvia autorització de la Conselleria competent en matèria d'educació.

2. Els cursos d'especialització autoritzats tindran com a objectiu principal promoure l'aprenentatge permanent i la formació al llarg de la vida. Així mateix, hauran de contribuir a atendre el necessari aprofundiment en determinades activitats professionals i a donar una resposta formativa immediata davant l'aparició de noves qualificacions professionals.

3. Els cursos d'especialització, amb caràcter general, tindran una estructura, característiques curriculars i organització similars als cicles formatius. Aquests es podran oferir en modalitats formatives que permeten compatibilitzar la formació al llarg de la vida amb l'exercici professional.

4. Les propostes de cursos d'especialització que formulen els centres docents per a la seua autorització hauran de contemplar accions formatives vinculades al sector gràfic i audiovisual, i es tractaran, en la mesura que siga possible, d'accions formatives amb projecció de futur.

5. L'autorització dels cursos d'especialització corresponents per la conselleria competent en matèria d'educació requerirà com a condició bàsica l'existència de professorat qualificat per a la seua impartició i que existisca disponibilitat en la planificació docent del professorat del centre.

6. Els cursos autoritzats seran objecte d'un certificat acreditatiu, expedit pel centre docent on es realitzen, per als qui els superen, i es farà constar la durada en hores, així com l'equivalència en crèdits. Aquest certificat podrà tindre, si escau, valor en el Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional.

7. Els centres que impartisquen els ensenyaments regulats en aquest decret podran oferir una segona llengua estrangera, a manera de formació complementària, amb un límit de fins a 3 hores setmanals. La formació s'adequarà al perfil professional del cicle formatiu.

8. L'oferta de la formació complementària de segona llengua estrangera haurà de comptar amb autorització expressa de la conselleria competent en matèria d'educació. L'autorització estarà condicionada a la disponibilitat horària del professorat en el centre.

9. Aquesta formació no constarà en els documents oficials d'avaluació, si bé el centre docent expedirà una certificació acreditativa per a l'alumnat que supere els objectius establerts per a la formació. En els certificats es farà constar la durada en hores, així com la seua equivalència en crèdits.

10. Els centres docents podran oferir, prèvia autorització de la conselleria competent en matèria d'educació, cursos de preparació per a les proves d'accés als cicles formatius d'Arts Plàstiques i Disseny, sempre que existisca disponibilitat en la planificació docent del professorat del centre.



Article 5. Informació i orientació professional

1. Tots els centres que oferisquen aquests ensenyaments, informaran l'alumnat sobre les possibilitats de formació i reconeixement de competències professionals que existisquen en l'entorn local, regional, nacional i europeu, partint de les seues necessitats i interessos, i tenint en compte l'itinerari personal apropiat a cada alumne i alumna.

2. La conselleria competent en matèria d'educació establirà les condicions perquè els centres docents puguen disposar d'un responsable d'orientació laboral, que estarà especialitzat en les funcions indicades en l'apartat anterior. Aquesta tasca es realitzarà preferentment per professorat amb destinació definitiva al centre.





CAPÍTOL II

Ordenació general dels ensenyaments



Article 6. Organització dels mòduls i distribució horària

Els mòduls d'aquest cicle formatiu s'organitzen en dos cursos acadèmics. La distribució de mòduls en cadascun dels dos cursos, la durada, l'assignació horària setmanal i l'assignació de crèdits ECTS corresponent, es concreta en l'annex I.



Article 7. Mòdul de projecte integrat

1. Els ensenyaments conduents al títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual disposa d'un mòdul de projecte integrat. El mòdul de projecte integrat en els cicles formatius de grau superior, té per objecte que l'alumnat siga capaç d'integrar, aplicar i valorar els coneixements, destreses i capacitats específics del camp professional de l'especialitat a través de la formalització i realització d'un projecte, adequat al nivell acadèmic cursat, que evidencie rigor tècnic, cultura plàstica, expressió artística i sensibilitat estètica i possibilitat de realització i viabilitat.

En qualsevol cas, serà necessària l'avaluació positiva de tots els mòduls restants abans de procedir a avaluar el mòdul de projecte integrat.

2. El mòdul de projecte integrat comptarà amb una tutoria individualitzada del professorat.

3. Les característiques generals del mòdul de projecte integrat del cicle formatiu de grau superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual, es recullen en l'annex II d'aquest decret, sense perjudici del que s'estableix en l'article 2.1 pel que fa als objectius específics, als continguts i als criteris d'avaluació d'aquest mòdul que són els que figuren en l'annex I.



Article 8. Fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers



1. La fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers tindrà com a finalitat bàsica l'adquisició per part de l'alumnat d'una correcta maduresa professional. Així mateix, permetrà avaluar i verificar la competència de l'alumnat en situacions reals de treball i afavorir la seua inserció laboral. Per a això, les escoles fomentaran la col·laboració amb les empreses, estudis, tallers i altres entitats de l'àmbit local, regional i fins i tot autonòmic. Aquesta fase de formació pràctica, en situació real de treball, no tindrà caràcter laboral i formarà part del currículum del cicle formatiu corresponent.

2. Per als ensenyaments conduents al títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual, la durada i el desenvolupament de la fase de formació pràctica s'especifica en l'Annex I. Aquesta formació en cap cas tindrà caràcter laboral.

3. Amb caràcter general, l'alumnat realitzarà aquesta fase durant el tercer trimestre del segon curs acadèmic del cicle formatiu, i una vegada l'alumnat haja aconseguit l'avaluació positiva en tots els mòduls, a excepció del mòdul de projecte integrat.

Així mateix, s'estableix un segon període anual que es desenvoluparà en el primer trimestre del curs acadèmic següent al qual s'haguera realitzat el primer període anual.

4. En l'última sessió d'avaluació prèvia a la realització de la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, l'equip docent, a la vista del grau d'aprenentatge de cada alumne i alumna, realitzarà la proposta per a l'inici de la fase de formació pràctica per part de l'alumnat. Referent a la regulació de la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, s'atendrà al que es disposa en la normativa vigent que li siga aplicable.

5. El seguiment de la formació pràctica li correspondrà al tutor o tutora de pràctiques designat per la direcció del centre, en col·laboració amb la persona responsable designada pel corresponent centre de treball. L'avaluació es realitzarà per tot l'equip docent, que prendrà en consideració el grau de compliment dels objectius i la valoració realitzada pel centre de treball mitjançant els instruments i documents que determine la conselleria competent en matèria d'educació.



6. Si un alumne o alumna no supera la fase de formació pràctica en una primera convocatòria, haurà de realitzar de nou aquesta formació, si bé ho farà en un centre de treball diferent.



Article 9. Avaluació

1. L'avaluació serà contínua i tant els criteris com els procediments d'avaluació aplicats pel professorat tindran en compte el progrés i la maduresa acadèmica de l'alumnat en relació amb les competències professionals característiques del títol, que constitueixen la referència per a definir els objectius generals del cicle formatiu; amb els objectius específics de cada mòdul; i amb els criteris d'avaluació de tots i cadascun dels mòduls.

2. L'aplicació del procés d'avaluació contínua de l'alumnat requerirà la seua assistència regular a les classes i activitats programades. A aquest efecte, els centres docents establiran el nombre màxim de faltes d'assistència de conformitat amb l'article 33 del Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i serveis.

3. L'avaluació també es realitzarà de forma diferenciada per mòduls, prenent com a referència els objectius específics de cada mòdul expressats en termes de capacitats, destreses i competències, i els respectius criteris d'avaluació de cadascun dels mòduls.



4. Els resultats de l'avaluació final de cada mòdul s'expressaran d'acord amb una escala numèrica de zero a deu, i es consideraran positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i negatives la resta. Per a la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, els resultats de l'avaluació s'expressaran en termes «d'apte/no apte».



5. L'equip docent del grup, actuant de forma col·legiada, i presidit pel tutor o tutora, es reunirà periòdicament en sessions d'avaluació i qualificació, d'acord amb el que s'establisca en la concreció curricular inclosa en el projecte educatiu de centre. En l'avaluació de la formació pràctica en empreses, estudis i tallers, col·laborarà el responsable de la formació de l'alumnat, designat pel corresponent centre de treball durant el seu període d'estada en aquest. De cadascuna de les sessions d'avaluació s'alçarà la corresponent acta, en la qual constarà la relació de professorat assistent, un resum dels assumptes tractats i els acords adoptats, així com la informació que es transmetrà a l'alumnat, o bé als seus pares, mares o tutors legals si es tracta d'alumnat menor d'edat.

6. Les sessions d'avaluació tindran com a finalitat coordinar el professorat dels diferents mòduls i valorar el progrés de l'alumnat quant a l'obtenció dels objectius generals del cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny corresponent i dels objectius específics dels mòduls.



7. En el primer curs, s'hauran de realitzar, almenys, una sessió d'avaluació inicial, abans de la finalització del mes d'octubre, una sessió d'avaluació a la finalització del primer trimestre i altra a la finalització del segon trimestre, on es qualificaran els mòduls formatius per a valorar el progrés de l'alumnat fins a aqueix moment. A més es realitzaran dues avaluacions finals, una ordinària i una altra extraordinària.

8. En el segon curs, se celebraran, almenys, dues sessions d'avaluació a la finalització del primer trimestre i del segon trimestre, respectivament, on es qualificaran els mòduls formatius per a valorar el progrés de l'alumnat fins a aqueix moment; una sessió d'avaluació final ordinària després de la finalització del període lectiu, i prèvia a la realització de la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers; i una sessió d'avaluació final extraordinària. Així mateix, els centres realitzaran sessions d'avaluació després de la conclusió de cada període habilitat per a dur a terme la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, on avaluaran, el mòdul de projecte integrat i la fase de formació pràctica.



9. Els mòduls formatius d'igual denominació en primer i segon curs, dels ensenyaments regulats en aquest decret, tindran caràcter progressiu. A aquest efecte, els mòduls formatius de segon curs seran considerats incompatibles a l'efecte d'avaluació, en el cas que prèviament no s'haja superat el de primer curs amb la mateixa denominació.



10. El mòdul de projecte integrat tindrà la consideració d'incompatible a l'efecte d'avaluació fins que es produïsca la superació de tots els mòduls restants.



Article 10. Promoció i titulació

1. L'alumnat podrà promocionar del primer al segon curs del cicle formatiu corresponent quan haja obtingut avaluació positiva en mòduls la càrrega lectiva dels quals sume, almenys, el 75 % del primer curs.



2. La superació del cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny per part de l'alumne o alumna requerirà l'avaluació positiva de tots els mòduls que el componen, així com l'obtenció de la qualificació d'apte en la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers.

3. Una vegada superat el cicle formatiu, es procedirà al càlcul de la seua nota mitjana final segons el que s'estableix en l'article 19. 9 del Reial decret 596/2007 de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny.

No es computarà la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers a l'efecte del càlcul de la nota mitjana final del cicle formatiu, ni tampoc aquells mòduls que hagen sigut objecte de convalidació i/o exempció.



Article 11. Convocatòries i permanència

1. L'alumnat disposarà d'un número màxim de quatre convocatòries per a la superació de cada mòdul. Per a la superació de la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, el nombre màxim de convocatòries serà de dues.

2. Tindran consideració de convocatòries aquelles avaluacions finals en les quals l'alumnat siga qualificat, de tal manera que, amb caràcter general, l'alumnat disposarà de dues convocatòries en cada curs acadèmic. Si un alumne o alumna no es presentara a una prova d'avaluació final, obtindrà una qualificació de zero punts i la convocatòria corresponent serà computada a l'efecte de permanència en els ensenyaments.



3. Amb caràcter excepcional, l'alumnat que no supere algun mòdul després d'haver esgotat el nombre màxim de quatre convocatòries per a la seua superació, podrà sol·licitar davant la conselleria competent en matèria d'educació una convocatòria extraordinària, sempre que acredite documentalment que existeixen motius de malaltia, discapacitat, o uns altres que impedisquen el normal desenvolupament dels estudis, com les establertes en la Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de mesures de protecció integral contra la violència de gènere. Aquesta mesura excepcional no serà aplicable a la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers.

4. L'alumnat podrà sol·licitar l'anul·lació de la seua matrícula prèvia sol·licitud per escrit davant l'adreça del centre docent, per a la seua resolució, amb anterioritat a la segona avaluació trimestral, o en el cas que l'alumnat només es trobe matriculat en la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, amb anterioritat a l'inici d'aquesta. L'anul·lació de la matrícula de l'alumnat suposarà la pèrdua dels drets d'assistència a classe i avaluació, i en cap cas implicarà la devolució de les taxes de matrícula. En conseqüència, per a aqueix curs acadèmic, qualsevol qualificació o avaluació prèvia de l'alumnat perdrà la seua validesa i les convocatòries d'aquest curs no computaran quant a la permanència en l'etapa.

5. L'alumnat podrà sol·licitar la renúncia a la convocatòria d'avaluació final d'un o diversos mòduls o de la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers, sense que aquesta mesura implique l'anul·lació de la seua matrícula, i amb la finalitat que la convocatòria corresponent no li siga computada a l'efecte de permanència en l'etapa. La renúncia a les convocatòries d'avaluació final ordinària i extraordinària s'haurà de realitzar amb una antelació mínima d'un mes a la data d'avaluació final. La sol·licitud de renúncia es formalitzarà per escrit davant l'adreça del centre, per a la seua resolució, i s'hauran d'al·legar circumstàncies de malaltia, discapacitat, incorporació a un lloc de treball, obligacions de tipus familiar o social o altres circumstàncies de força major, que impedisquen una dedicació normal a l'estudi. La renúncia a la convocatòria es reflectirà en els documents d'avaluació amb l'expressió de «Renúncia».



Article 12. Documents oficials d'avaluació i de mobilitat

1. Els documents bàsics d'avaluació en aquests ensenyaments, tots aquests amb caràcter oficial, són: l'expedient acadèmic personal, que s'acredita mitjançant la certificació acadèmica personal; les actes d'avaluació; i els informes d'avaluació individualitzats. En aquests documents es farà referència al títol cursat en aquest decret.

2. L'expedient acadèmic personal és el document oficial d'avaluació que sintetitza tota la informació relativa al procés d'avaluació de l'alumnat. En aquest figuraran les dades identificatives de l'alumnat, les seues dades personals, el número d'identificació de l'alumnat, la via d'accés als ensenyaments, les dades de matrícula, els resultats d'avaluació, les mesures d'adaptació curricular, si és el cas, la nota mitjana, i quantes altres informacions determine la conselleria competent en matèria d'educació.

3. El certificat acadèmic personal tindrà efectes acreditatius de la informació continguda en l'expedient acadèmic personal de l'alumnat, i serà expedit per la secretaria dels centres. En el referit als resultats de l'avaluació, recollirà el curs acadèmic, les qualificacions obtingudes en la convocatòria ordinària, i si escau, en la convocatòria extraordinària, els mòduls formatius que hagen sigut objecte de convalidació i/o exempció, així com les anul·lacions de matrícula i renúncies de convocatòria.

4. En les actes d'avaluació figurarà la relació nominal de tot l'alumnat matriculat en un determinat curs d'un cicle formatiu, juntament amb la qualificació obtinguda en cadascun dels mòduls en què es troba matriculat, l'expressió de si es tracta de la convocatòria ordinària o extraordinària, i si escau, la qualificació obtinguda en la fase de formació pràctica en empreses, estudis i tallers. Les actes d'avaluació les signaran tot l'equip docent.

5. Quan un alumne o alumna es trasllade a un altre centre, el tutor o tutora consignarà en un informe d'avaluació individualitzat tota aquella informació que resulte necessària per a la continuïtat del procés d'aprenentatge. Aquest informe i el certificat acadèmic personal tindran la consideració de documents bàsics de mobilitat, ja que garanteixen la mobilitat acadèmica i territorial de l'alumnat.



Article 13. Correspondència amb la pràctica laboral

1. Podran ser objecte d'exempció per la seua correspondència amb la pràctica laboral els mòduls formatius detallats en l'annex VI d'aquest decret, sempre que s'acredite, almenys, un any, a temps complet o a temps parcial, d'experiència relacionada amb els coneixements, capacitats i destreses, i si escau, unitats de competència, pròpies d'aquests mòduls.

2. Es podrà determinar l'exempció total o parcial de la fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers, sempre que s'acredite una experiència laboral d'almenys, un any, a temps complet o a temps parcial, en un camp professional directament relacionat amb el cicle formatiu regulat en aquest decret.

3. Correspondrà a la conselleria competent en matèria d'educació resoldre les exempcions a les quals es refereixen els apartats anteriors, prèvia sol·licitud de les persones interessades en els centres docents on es troben matriculades.

4. L'experiència laboral s'acreditarà a través d'una certificació de l'empresa on haurà de constar, expressament, la durada del contracte, l'activitat desenvolupada i el període de temps en el qual s'ha realitzat aquesta activitat. En el cas de treballadors o treballadores per compte propi, s'acreditarà mitjançant un certificat d'alta en el cens d'obligats tributaris. En tots dos casos, també s'haurà d'aportar un certificat de vida laboral.

5. Els mòduls formatius que siguen objecte d'exempció figuraran en l'expedient acadèmic de l'alumnat amb l'expressió «exempt/a». Aquests mòduls no seran tinguts en compte per al càlcul de la nota mitjana del cicle formatiu corresponent.



Article 14. Convalidacions

1. Podran ser objecte de convalidació els mòduls formatius del cicle formatiu de Gràfica Audiovisual per mòduls de cicles formatius de grau superior de la família professional de Comunicació Gràfica i Audiovisual, segons el que es disposa en l'annex IV d'aquest decret.

2. Podran ser objecte de convalidació els mòduls formatius del cicle formatiu de Gràfica Audiovisual per mòduls de cicles formatius de grau superior de la família professional de Disseny Gràfic regulats en el Reial decret 1456/1995, d'1 de setembre, segons el que es disposa en l'annex V d'aquest decret.

3. El mòdul professional de formació i orientació laboral es podrà convalidar sempre que s'acredite haver superat el mateix mòdul en un cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny.

4. El mòdul formatiu d'empresa i iniciativa emprenedora es podrà convalidar sempre que s'acredite haver superat el mateix mòdul en un cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny d'igual o superior nivell acadèmic al qual es desitge cursar.

5. El mòdul formatiu d'idioma estranger es podrà convalidar sempre que s'acredite, almenys, una de les situacions següents:

a) Tindre superat el mateix mòdul en un cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny d'igual o superior nivell acadèmic al qual es desitja cursar.

b) Acreditar per una entitat certificadora reconeguda en l'estat espanyol amb efectes acadèmics un nivell de coneixement de la llengua estrangera del mòdul formatiu corresponent al nivell B1 del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües.

c) Acreditar un nivell de competència lingüística corresponent al nivell B2 del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües a través de certificats reconeguts en la Comunitat Valenciana.

6. Quant a qualsevol altre supòsit de convalidació no contemplat en els apartats anteriors d'aquest article, s'estarà al que es disposa en l'article 23 del Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny.

7. Les sol·licituds de convalidació s'hauran de presentar davant la direcció del centre docent on es trobe matriculat l'alumnat, per a la seua resolució. Si les sol·licituds es resolen favorablement, en els mòduls objecte de convalidació figurarà l'expressió «convalidat». Aquests mòduls no seran tinguts en compte per al càlcul de la nota mitjana del cicle formatiu corresponent.



CAPÍTOL III

Professorat i centres



Article 15. Professorat i atribució docent

1. Les competències docents del personal funcionari pertanyent al cos de professors i mestres de taller d'Arts Plàstiques i Disseny per a la impartició dels mòduls corresponents als ensenyaments del cicle formatiu de grau superior de Gràfica Audiovisual són les contemplades en l'annex II del Reial decret 1430/2012, d'11 d'octubre.

2. El mòdul formatiu d'idioma estranger serà impartit per professorat pertanyent als cossos de catedràtics i de professors d'Ensenyament Secundari, de l'especialitat de la llengua estrangera que s'impartisca.

3. Les competències docents del personal funcionari pertanyent al cos de professors i mestres de taller d'Arts Plàstiques i Disseny per a la impartició dels mòduls corresponents als ensenyaments del cicle formatiu de grau superior de Gràfica Audiovisual són les contemplades en l'annex III d'aquest decret.

4. En els centres privats, els diferents mòduls seran impartits pel professorat que acredite les condicions de titulació i qualificació específica establertes per la normativa bàsica d'aplicació i el desenvolupament que realitze d'aquesta, en l'àmbit de les seues competències, la conselleria competent en matèria d'educació.

5. Els plans de formació del professorat d'ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny que dissenye la conselleria competent en matèria d'educació, inclouran activitats formatives específiques o de caràcter transversal, relacionades amb l'esperit emprenedor, les tecnologies de la informació i de la comunicació, la capacitació en llengües estrangeres i tots aquells aspectes que contribuïsquen al desenvolupament curricular dels ensenyaments regulats en aquest decret.

6. Per a la docència de certs continguts dels mòduls, així com per a la impartició de cursos específics i d'especialització que els seus continguts no se superposen amb els establerts en l'annex I d'aquest decret, es podrà contractar a professorat especialista en actiu. La seua contractació podrà ser de tipus administratiu o com a prestació de serveis al centre i d'acord amb el que es disposa en el Decret 296/1997, de 2 de desembre, del Govern Valencià, pel qual es regula el règim de contractació de professorat especialista.



Article 16. Requisits mínims dels centres

Els centres d'ensenyament que impartisquen el cicle formatiu d'Arts Plàstiques i Disseny regulat en aquest decret hauran de complir, quant als requisits referents a denominació, instal·lacions, condicions materials, centres integrats i relació numèrica professorat/alumnat, el que es preveu en el Reial decret 303/2010, de 15 de març, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que impartisquen ensenyaments artístics regulats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en el Reial decret 1430/2012, d'11 d'octubre, i a les normes que dicte a aquest efecte la conselleria competent en matèria d'educació.







DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Accés a altres estudis

1. El títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual permetrà l'accés a qualsevol altre cicle formatiu de grau mitjà o superior dels ensenyaments artístics professionals, amb l'exempció de la prova específica en aquells casos previstos en l'article 15 del Reial decret 596/2007, de 4 de maig, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny i en el article 3 de l'Ordre 13/2018, de 18 d'abril, de la Conselleria de Educació, Investigació, Cultura i Esport.



2. El títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual permetrà l'accés directe als ensenyaments artístics superiors de Disseny, d'Arts Plàstiques i de Conservació i Restauració de Béns Culturals.

3. El títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual permetrà l'accés als estudis universitaris de conformitat amb el que s'estableix en el Reial decret 412/2014, de 6 de juny, pel qual s'estableix la normativa bàsica dels procediments d'admissió als ensenyaments universitaris oficials de grau.

4. El reconeixement de crèdits entre títols pertanyents a ensenyaments d'educació superior i el títol de Tècnic o Tècnica Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual es durà a terme de conformitat amb el Real decret 1618/2011, de 14 de novembre,sobre reconeixement d'estudis en l'àmbit de l'Educació Superior, excepte en els supòsits de convalidació o reconeixement entre estudis d'un mateix ensenyament o estudis de tècnic superior d'ensenyaments diferents que es regiran per la seua normativa específica.



Segona. Accessibilitat universal

La conselleria competent en matèria d'educació establirà les mesures oportunes quant a la igualtat d'oportunitats, la no-discriminació i l'accessibilitat de les persones amb diversitat funcional a aquests ensenyaments, de conformitat amb la legislació sectorial vigent en la matèria.



Tercera. Títols

Per a l'expedició de títols acadèmics i professionals corresponents als ensenyaments regulats en aquest decret, s'atendrà al que es disposa en la normativa de la conselleria competent en matèria d'educació.





Quarta. Incidència pressupostària

L'aplicació i el desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atès amb els mitjans personals i materials de la conselleria.



Cinquena. Determinació del caràcter dels mòduls

La direcció general amb competències en ensenyaments de règim especial podrà determinar, mitjançant resolució, el caràcter teòric, teorico-pràctic, pràctic o taller dels mòduls dels cicles formatius d'arts plàstiques i disseny.

La relació numèrica professorat-alumnat serà l'establerta en l'article 13 del Reial decret 303/2010, de 15 de març.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que s'estableix en aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Aplicació i desenvolupament

S'autoritza qui exercisca la titularitat de la conselleria competent en matèria educativa per a dictar totes les disposicions que calguen per a l'aplicació i el desenvolupament del que disposa aquest decret.



Segona. Normes supletòries

Per a totes aquelles qüestions no regulades en aquest decret o en les normes de desenvolupament d'aquest, serà de caràcter supletori la normativa vigent pel que fa als ensenyaments de formació professional.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 22 de març de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ





ANNEX I

Currículum del títol de Tècnic o Tècnica Superior

d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual



1. Identificació del títol

1.1. Denominació: Tècnic/a Superior d'Arts Plàstiques i Disseny en Gràfica Audiovisual.

1.2. Nivell: grau superior dels ensenyaments professionals d'Arts Plàstiques i Disseny.

1.3. Durada total del cicle: 2.000 hores.

1.4. Família professional artística: comunicació gràfica i audiovisual.

1.5. Referent europeu: CINEMA-5b (Classificació Internacional Normalitzada de l'Educació)



2. Perfil professional

2.1. Competència general.

2.1.1. Idear i realitzar productes audiovisuals de qualitat tècnica i artística que comuniquen eficientment el missatge desitjat mitjançant la utilització de la imatge, la tipografia, els efectes visuals, els recursos i el llenguatge de les tècniques audiovisuals.

2.1.2. Planificar i dur a terme la producció i postproducció del producte audiovisual i el control de qualitat en cada etapa del projecte.

2.1.3. Organitzar i dur a terme les diferents fases del projecte i els controls de qualitat corresponents, per a garantir que el producte final expressa de forma òptima els objectius comunicatius.

2.2. Competències professionals.

2.2.1. Comunicar eficientment idees i missatges mitjançant el llenguatge audiovisual.

2.2.2. Planificar i dur a terme, de manera autònoma, projectes de gràfica audiovisual amb el nivell de qualitat exigible professionalment.

2.2.3. Dotar el producte audiovisual dels elements persuasius, informatius o identificatius adequats als objectius de l'encàrrec.

2.2.4. Realitzar projectes de gràfica audiovisual en totes les seues fases i dur a terme els controls de qualitat corresponents per a l'obtenció d'una peça audiovisual de qualitat tècnica, artística i comunicativa.

2.2.5. Seleccionar i utilitzar els recursos més adequats per a solucionar els aspectes formals, funcionals i tècnics d'un problema comunicatiu concret.

2.2.6. Transmetre mitjançant els recursos del llenguatge audiovisual la informació adequada amb precisió i eficiència comunicativa.

2.2.7. Proposar diverses solucions de gràfica audiovisual, orientades a diferents formats i mitjans tècnics, que atenguen adequadament les especificacions d'un encàrrec donat.

2.2.8. Dur a terme amb qualitat tècnica i artística els processos de producció i postproducció del producte audiovisual.

2.2.9. Dissenyar i compondre escenaris reals i virtuals, realitzar la selecció musical i la sonorització de la peça audiovisual, la il·luminació de l'escena i, si escau, dur a terme el treball amb models o actors.



2.2.10. Utilitzar amb destresa les tècniques i tecnologies pròpies de l'especialitat.

2.2.11. Coordinar el treball que es derive o genere a partir d'aquestes responsabilitats. Conèixer i complir la normativa que regula l'activitat professional.

2.3. Qualificació professional del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.



3. Context professional.

3.1. Àmbit professional.

3.1.1. Pot desenvolupar la seua activitat com a professional autònom, associat o contractat per compte d'altra persona.

3.1.2. Realitza, parcialment o totalment, com a professional especialista peces audiovisuals per al sector de serveis i de producció audiovisual, per a la gràfica corporativa i capçaleres de programes o canals de televisió i altres institucions o productes que així ho requerisquen.

3.1.3. Elabora propostes i projectes de gràfica audiovisual per encàrrec d'empreses, estudis de disseny o institucions.

3.1.4. Pot exercir les seues competències professionals com a treballador independent o dependent interpretant les idees d'altres professionals a través de guions o guions il·lustrats (storyboards).

3.2. Sectors productius.

Pot exercir la seua professió en l'àmbit públic o privat, en empreses dedicades a la comunicació audiovisual, agències, estudis de disseny, empreses, i institucions d'altres sectors que així ho requerisquen. Pot realitzar productes audiovisuals com a activitat artística independent.



3.3. Ocupacions i llocs de treball rellevants.

Professional qualificat per a exercir els llocs de treball i ocupacions següents:

3.3.1. Realització de producció i postproducció audiovisual orientada a diversos formats de distribució i mitjans tècnics: cinema, televisió, pàgines web, multimèdia, vídeojocs, telèfon mòbil i altres suports, emprant el programari estàndard de la indústria.

3.3.2. Disseny i composició d'escenaris reals i

virtuals i il·luminació de l'escena. Selecció musical i sonorització de la peça audiovisual.

3.3.3. Realització audiovisual de gràfica corporativa per a canals de televisió, programes, missatges institucionals, productes, serveis, etc.



3.3.4. Disseny de la representació gràfica de la informació per a mitjans audiovisuals.

3.3.5. Retolació audiovisual.

3.3.6. Postproducció digital.

3.3.7. Col·laboració especialista en realització audiovisual en equips multidisciplinaris.



4. Estructura del currículum

4.1. Objectius generals del cicle formatiu

4.1.1. Identificar les necessitats comunicatives plantejades en una proposta audiovisual i utilitzar els recursos gràfics més adequats.

4.1.2. Idear, planificar i realitzar peces de gràfica audiovisual atesos els objectius comunicatius del projecte i dur a terme els controls de qualitat corresponents a fi d'optimitzar recursos.

4.1.3. Resoldre adequadament els problemes d'execució, organització, gestió i control del procés de producció audiovisual.

4.1.4. Desenvolupar mètode, rigor i capacitat de comunicació per a la presentació i defensa d'una idea o un projecte de gràfica audiovisual.



4.1.5. Interpretar l'evolució de les tendències estètiques en la imatge audiovisual i valorar els condicionants simbòlics, culturals i comunicatius que contribueixen a configurar la forma idònia del missatge.



4.1.6. Valorar i integrar els elements informatius, identificatius i persuasius idonis en relació amb els objectius comunicatius del producte audiovisual.

4.1.7. Conèixer les especificacions tècniques en els processos de producció i postproducció i saber gestionar-les per a garantir la qualitat i competitivitat del producte audiovisual en el mercat.

4.1.8 Seleccionar i produir les fonts i documentació necessàries per a gestionar la realització del projecte gràfic audiovisual.

4.1.9. Realitzar peces audiovisuals amb el nivell de qualitat comunicacional, tècnica i artística exigible en el sector professional.

4.1.10. Adaptar-se en condicions de competitivitat als canvis tecnològics i organitzatius del sector.

4.1.11. Buscar, seleccionar i utilitzar fonts d'informació i formació contínua relacionades amb l'exercici professional.

4.1.12. Comprendre i aplicar el marc legal i normatiu que regula i condiciona l'activitat professional.

4.1.13. Valorar i aplicar els principis de l'ètica professional en el desenvolupament de l'activitat professional, la seua gestió i administració.

4.1.14. Comprendre i generar missatges orals i escrits en llengua anglesa propis de situacions concretes del camp professional de la gràfica audiovisual.

4.2. Distribució horària dels ensenyaments i organització dels mòduls

4.2.1. Distribució horària dels ensenyaments



Estructura general Hores lectives Crèdits

ECTS

Mòduls impartits en el centre educatiu 1850 112

Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers 150 8

Total hores d'ensenyament 2000 120



4.3. Objectius, continguts i criteris d'avaluació dels mòduls



I. FONAMENTS DE LA REPRESENTACIÓ I L'EXPRESSIÓ VISUAL

Durada: 100 hores

Equivalència en crèdits ECTS: 5

a) Objectius

1. Analitzar els elements que configuren la representació de l'espai en un suport bidimensional i les interrelacions que s'estableixen entre aquests.

2. Utilitzar adequadament els elements i les tècniques pròpies del llenguatge plàstic i visual en la representació gràfica d'imatges.

3. Adequar la representació gràfica als objectius comunicacionals del missatge.

4. Comprendre els fonaments i la teoria del color, la seua importància en els processos de creació artistico-plàstica i utilitzar-los de manera creativa en la representació gràfica de missatges.

5. Analitzar el color i els altres elements del llenguatge plàstic i visual presents en diferents imatges bi i tridimensionals.

6. Exercitar la capacitat d'invenció i ideació i desenvolupar la sensibilitat estètica i creativa.

b) Continguts

1. Configuració de l'espai bidimensional: el llenguatge gràfic. Elements formals, expressius i simbòlics del llenguatge plàstic i visual.

2. Forma i estructura. Elements proporcionals. Tipologia de la forma, forma artificial i forma natural. Variacions formals. Estructures geomètriques i orgàniques. Grandària, escala, forma i proporció.

3. Forma i composició en l'expressió bidimensional.

4. Fonaments i teoria de la llum i el color.

5. Valors expressius i simbòlics del color.

6. Interacció del color en la representació creativa. Interacció dels elements visuals: forma, mesura, color i textura.

7. Instruments, tècniques i materials. Procediments bàsics del dibuix. Dibuix constructiu, dibuix creatiu-expressiu, dibuix en processos de disseny. Experimentació amb tècniques gràfiques i pictòriques. Suports usuals i no usuals. Nous llenguatges gràfics i pictòrics.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Representar imatges d'acord a les tècniques i procediments gràfics més idonis.

2. Analitzar, estructurar i representar l'espai compositiu d'una imatge a partir d'un plantejament previ.

3. Utilitzar adequadament la metodologia i els diferents materials i tècniques del dibuix en la representació gràfica de formes de la realitat o de la pròpia inventiva.

4. Explorar amb iniciativa i sensibilitat les possibilitats expressives del dibuix, del color i la composició i utilitzar-les de manera creativa en la realització d'imatges.

5. Utilitzar el color amb intencionalitat significativa i estètica en la representació gràfica d'idees i missatges.

6. Valorar argumentant els aspectes formals, estètics i simbòlics en una representació visual determinada.



II. TEORIA DE LA IMATGE

Durada: 50 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 3

a) Objectius

1. Identificar, valorar i interpretar imatges aplicant diferents models d'anàlisis.

2. Conèixer els principis teòrics de la percepció visual.

3. Interpretar els codis significatius de la imatge.

4. Identificar i valorar la funció expressiva de la imatge en el seu context.

5. Identificar i analitzar les estratègies de comunicació en imatges de diversos àmbits.

6. Conèixer els diferents àmbits i entorns de producció de la imatge fixa i en moviment.

b) Continguts

1. La representació i els elements morfològics, dinàmics i mesurables de la imatge.

2. Identificació, anàlisi i valoració de la imatge.

3. Sintaxi visual. La composició, l'espai, el temps i el moviment en la imatge fixa.

4. La visualització de la realitat. Teories perceptives.

5. El signe: expressió i contingut. Denotació i connotació. Semiòtica visual.

6. Tipus de signes. Propietats i convencions. Els signes i els seus valors significatius. Retòrica visual.

7. La comunicació visual. El procés comunicatiu.

8. La narrativa gràfica: imatge seqüencial i imatge fixa.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Identificar els elements morfològics i sintàctics de les imatges.



2. Analitzar imatges d'acord amb els continguts expressius del llenguatge visual utilitzat i el seu significat.

3. Elaborar propostes de representació gràfica per als conceptes i principis fonamentals de la percepció visual.

4. Proposar solucions gràfiques adequades a problemes de comunicació i valorar-les argumentadament.

5. Elaborar estratègies de comunicació visual per a la transmissió d'idees i missatges propis o assignats i justificar-les adequadament.



III. MITJANS INFORMÀTICS

Durada: 225 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 14

a) Objectius

1. Analitzar l'evolució dels mitjans informàtics en la societat actual i la presència de les noves tecnologies en la realització i edició d'imatges.

2. Conèixer els fonaments informàtics, la relació maquinari i programari i comprendre les seues característiques i funcions.

3. Comprendre i aplicar els conceptes fonamentals de la imatge digital vectorial i la imatge mapa de bits, el tractament de la tipografia digital, sistemes de color i formats adequats a cada necessitat.

4. Digitalitzar imatges, emmagatzemar-les i convertir-les a formats adequats.

5. Conèixer i utilitzar les aplicacions dels programes informàtics específics de disseny.

6. Utilitzar els mitjans informàtics com a instruments d'ideació, gestió i comunicació del propi treball.

b) Continguts

1. Evolució de la informàtica i internet. La societat de la informació. Programari lliure i programari propietari.

2. Sistemes operatius. Ordinador, perifèrics i xarxes, Informàtica en núvol.

3. Sistemes de colors, digitalització, vectorització, OCR. Tipografia digital.

4. Comunicació entre diferents entorns. Importació i exportació d'arxius.

5. La imatge vectorial. Programari de creació. Fonaments dels gràfics vectorials. L'àrea de treball. Eines de creació.

6. Organització d'objectes: capes, agrupaments, màscares, estils. Organització i gestió d'elements vectorials.

7. La imatge mapa de bits (ràster). Programari de creació i edició, Tractament i gestió d'imatges mapa de bits i fotografia digital. Eines de dibuix.

8. Fotografia digital. Preparació de fitxers per a distribució i eixida (revelat, edició i eixida).

9. Tipus d'arxius per a la distribució i eixida. Organització de la informació.

10. Especificacions tipogràfiques. Fulles d'estil de paràgraf. Fulles d'estil de caràcter. Tipografia digital, ús responsable.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Valorar argumentadament l'evolució tecnològica i la importància de les noves tecnologies en els processos productius, industrials i artístics i específicament en l'exercici professional del disseny gràfic en els seus diferents àmbits.

2. Identificar els components físics i lògics d'un sistema informàtic.



3. Comprendre i utilitzar adequadament els diversos tipus de formats gràfics per a aplicacions gràfiques i multimèdia i les diferents possibilitats d'organitzar la informació.

4. Preparar els formats, resolució i grandària per a treballar en aplicacions gràfiques i multimèdia.

5. Diferenciar els formats d'imatge digital vectorial i mapa de bits i comprendre les seues característiques fonamentals.

6. Emprar amb destresa les eines de maquetació i d'il·lustració vectorial i mapa de bits.

7. Seleccionar i utilitzar correctament els materials i equips informàtics en el desenvolupament del propi treball tant en el procés creatiu i projectual com en la comunicació.



IV. FOTOGRAFIA

Durada: 175 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 9.

a) Objectius

1. Conèixer i dominar la tècnica i la tecnologia fotogràfica.

2. Comprendre el llenguatge fotogràfic, les seues dimensions i les seues particularitats.

3. Utilitzar la fotografia en projectes propis en el context de l'especialitat.

4. Saber gestionar imatges fotogràfiques adequades a projectes de gràfica audiovisual.

b) Continguts

1. El llenguatge fotogràfic, dimensions, finalitat, particularitats.

2. Els equips fotogràfics i els seus usos.

3. La presa fotogràfica: composició, enquadraments, plànols, i punts de vista. Condicionants tècnics, ambientals, estètics. Representació de l'espai i del temps en la imatge fixa.

4. La llum natural i artificial. Mesurament i il·luminació.

5. El color en la fotografia.

6. Gestió d'arxius fotogràfics. Edició i selecció de fotografies.



7. Processament i manipulació de les imatges.

8. Tractament formal i expressiu de la fotografia en l'àmbit de l'especialitat.

9. Els àmbits fotogràfics.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Utilitzar amb destresa els equips i les tècniques pròpies del mitjà fotogràfic.

2. Comprendre els mecanismes teòrico-expressius del mitjà fotogràfic i utilitzar-los amb una finalitat comunicativa.

3. Integrar la fotografia en la realització de projectes de gràfica audiovisual bé siga com a eina de creació o com a recurs expressiu i comunicatiu.

4. Valorar argumentadament la producció fotogràfica pròpia o aliena utilitzant criteris tècnics, artístics i comunicatius.



V. HISTÒRIA DE LA IMATGE AUDIOVISUAL I MULTIMÈDIA



Durada: 75 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 4

a) Objectius

1. Conèixer els orígens de la imatge en moviment i la seua evolució conceptual, estètica i tècnica.

2. Comprendre el llenguatge i les particularitats dels diferents mitjans i manifestacions de la comunicació audiovisual.

3. Conèixer l'evolució històrica, formal i tecnològica dels mitjans i la imatge audiovisual i multimèdia, i identificar els principals centres de producció, autories i obres.

4. Caracteritzar les diverses manifestacions de la comunicació audiovisual i la seua evolució en relació amb els conceptes estètics del context historicoartístic.

5. Relacionar l'evolució dels mitjans i tècniques audiovisuals i les noves tecnologies amb els aspectes formals i estètics de la imatge audiovisual i multimèdia.

6. Analitzar i valorar productes audiovisuals i multimèdia en la seua dimensió tecnològica, artística, comunicativa i expressiva.

7. Valorar imatges audiovisuals i multimèdia actuals sobre la base dels coneixements historicoartístics i al seu propi gust i sensibilitat.

b) Continguts

1. La imatge en moviment, antecedents i evolució. El dibuix animat. La fotografia i el moviment. El cinetoscopi i el cinematògraf. Llenguatge i característiques de cada mitjà.

2. Els gèneres cinematogràfics i la seua evolució. El llenguatge cinematogràfic en relació al context historicoartístic.

3. Recorregut per l'evolució històrica, tècnica i estètica del cinema. La indústria i els grans estudis. Obres, tendències i autories més rellevants.

4. El cinema i els moviments artístics. Repercussions del llenguatge cinematogràfic. Influència del cinema en els mitjans de comunicació i en el disseny gràfic.

5. La imatge audiovisual i multimèdia: recorregut evolutiu. Tendències i realitzacions actuals.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Analitzar i interpretar les variables formals, estilístiques i tècniques de la imatge audiovisual en relació amb el context historicoartístic en què es produeixen.

2. Relacionar el llenguatge artístic i formal de productes audiovisuals i multimèdia amb els moviments artístics corresponents, contextualitzar-los i identificar autories significatives.

3. Analitzar la influència de l'evolució tècnica i tecnològica en les característiques formals de peces audiovisuals i productes multimèdia.



4. Caracteritzar la producció audiovisual i multimèdia de l'actualitat en relació a les tendències estilístiques actuals més rellevants, utilitzant adequadament els conceptes i terminologia del mòdul.

5. Explicar la influència dels mitjans de comunicació de masses i de les noves tecnologies de la comunicació en l'estètica de la imatge audiovisual i multimèdia actual.

6. Valorar i emetre un judici crític argumentat sobre productes audiovisuals actuals sobre la base del coneixement històric i les característiques tècniques, formals i comunicatives d'aquests.



VI. RECURSOS GRÀFICS I TIPOGRÀFICS

Durada: 100 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 5.

a) Objectius

1. Identificar i analitzar els recursos comunicatius i expressius del disseny gràfic en els seus diferents àmbits.

2. Saber utilitzar la composició, la tipografia, el color i la imatge per a comunicar missatges i idees en suport audiovisual.

3. Analitzar les característiques formals i funcionals de la tipografia i la composició tipogràfica.

4. Explorar les possibilitats comunicatives dels elements tipogràfics en la transmissió eficient de missatges i idees en suport digital.



5. Saber estructurar el suport i ordenar els elements que participen en el discurs gràfic atesos els objectius comunicacionals de l'encàrrec.



6. Valorar les particularitats del suport audiovisual en relació amb les possibilitats expressives i comunicatives dels recursos gràfics.

7. Utilitzar la terminologia específica per a descriure i justificar els recursos gràfics i tipogràfics utilitzats en productes gràfics o audiovisuals propis i aliens.

8. Utilitzar les fonts tipogràfiques en funció de les possibilitats i limitacions tecnològiques i de format que tenen els diferents suports digitals.

b) Continguts

1. Recursos del disseny gràfic, les seues particularitats i aplicacions. Composició, color, format, retícula, imatge i tipografia: possibilitats comunicatives.

2. El signe escrit. El caràcter tipogràfic. Identitat de les lletres. L'alfabet.

3. Tipografia. La forma dels caràcters. Estils i famílies de caràcters.



4. L'expressió gràfica de la paraula. Visualització.

5. Composició i llegibilitat tipogràfica. La tipografia en els diferents àmbits del disseny gràfic. Disposició i estètica tipogràfica. Maquetació.



6. Estructura de l'espai gràfic. Arquitectura gràfica.

7. Jerarquies compositives i informatives i èmfasis en la comunicació gràfica.

8. El missatge gràfic i el suport. Aspectes significatius. Particularitats del suport interactiu.

9. La tipografia en els diferents suports digitals. Possibilitats i limitacions. Formats, usos i tecnologia (OpenType, ClearType, WebFonts...)



c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Comprendre les possibilitats formals i comunicatives de la composició, la tipografia, el color i la imatge i aplicar-les en supòsits pràctics de l'especialitat.

2. Analitzar, descriure i valorar els elements formals dels caràcters i les seues implicacions com a imatges visuals.

3. Explorar diferents combinacions d'elements tipogràfics amb un objectiu comunicatiu en productes audiovisuals.

4. Definir propostes tipogràfiques adequades a supòsits pràctics de l'especialitat utilitzant criteris formals, estètics i funcionals.

5. Realitzar propostes gràfiques eficients i adequades mitjançant la combinació d'elements gràfics i tipogràfics.

6. Estructurar adequadament l'espai i els elements gràfics i tipogràfics atesa la jerarquia informativa i al suport audiovisual.



7. Valorar críticament l'eficàcia comunicativa del missatge audiovisual i dels recursos gràfics i tipogràfics utilitzats, sobre la base dels coneixements del mòdul i al propi criteri.

8. Utilitzar un vocabulari tècnic apropiat per a descriure els productes gràfics o audiovisuals propis i aliens.

9. Seleccionar correctament les fonts tipogràfiques en funció de les qualitats tecnològiques i de format que exigeixen els diferents suports digitals.



VII. TÈCNIQUES 3D

Durada: 150 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 9

a) Objectius

1. Comprendre els fonaments de les tècniques 3D i les seues aplicacions en els mitjans audiovisuals.

2. Conèixer els formats d'imatge i seqüències audiovisuals destinades a diferents suports: aplicacions en l'escenografia virtual, vídeo, cinema, vídeojocs, internet i uns altres, i saber realitzar la interconnexió de formats entre les diferents aplicacions.

3. Dominar les tècniques de modelatge, materials, textures i il·luminació i crear espais virtuals.

4. Aplicar les tècniques digitals 3D en supòsits pràctics de l'especialitat.

5. Utilitzar aplicacions informàtiques d'edició d'efectes especials en supòsits pràctics de l'especialitat.

b) Continguts

1. Interfície. Espai, vistes i àrees de treball.

2. Objectes primitius i editables. Vèrtexs, arestes i cares. Vector normal.

3. Modelatge, primitives, objectes de composició, modelatge avançat de malla.

4. Superfícies, materials, difusió, reflexió, ombreig i transparències.



5. Textures, textures per procediments, textures imatge, mapes de textura i mapes d'ambient.

6. Il·luminació d'una escena, tipus de llums, ombres.

7. Càmeres i vistes, efectes de càmera.

8. Conceptes bàsics d'animació.

9. Integració 3D. Màscares. Partícules.

11. Visualització, acabats, efectes especials. Render.

12. Postproducció, vinculació amb altres programes d'edició.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Representar, amb qualitat tècnica i artística, objectes i escenaris, il·luminació i ambientació, mitjançant tècniques 3D.

2. Realitzar xicotetes peces d'animació i efectes especials per a integrar-se en productes de gràfica audiovisual.

3. Realitzar els treballs en el format d'eixida adequat al mitjà de visualització



VIII. GUIÓ I ESTRUCTURA NARRATIVA

Durada: 75 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 4.

a) Objectius

1. Conèixer i utilitzar el lèxic i codis de la narrativa gràfica.

2. Dominar el llenguatge, estructura i utilització del guió en la narrativa gràfica.

3. Identificar l'estructura narrativa d'una història i proposar diverses solucions d'organització gràfica per al mitjà audiovisual.

4. Realitzar propostes de narrativa gràfica per a productes audiovisuals a partir d'històries pròpies o alienes.

5. Saber desenvolupar un guió narratiu amb especial atenció a les particularitats del suport audiovisual.

b) Continguts

1 Llenguatge narratiu. Teories narratives. Elements narratius.

2. Llenguatge seqüencial.

3. Gènere i to en el guió. Recursos narrativo-expressius del guió de gràfica audiovisual. Adaptacions.

4. Tipus de guions. Formats. Principals guionistes.

5. Fases de l'elaboració del guió: el procés creatiu. L'argument. La sinopsi. Fitxes de personatges. Documentació. El guió literari.

6. Estructura i desenvolupament d'una història. Formats. Tècniques per a l'escriptura de les escenes un guió. La construcció del personatge. El diàleg. Tipus i característiques.

7. Espai i el temps en el guió. Muntatge i ritme.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Comprendre, identificar i aplicar adequadament els conceptes i termes de la narrativa gràfica.

2. Explorar diverses solucions audiovisuals creatives i comunicatives per a narracions gràfiques d'històries pròpies o alienes.

3. Narrar amb eficàcia històries pròpies o alienes utilitzant els recursos del discurs gràfic audiovisual.

4. Elaborar el guió narratiu per al desenvolupament d'un projecte de gràfica audiovisual.

5. Comprendre les fases per a definir la construcció de personatges.



IX. LLENGUATGE I TECNOLOGIA AUDIOVISUAL

Durada: 250 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 15.

a) Objectius

1. Comprendre l'evolució i el llenguatge de la imatge en moviment i analitzar els codis i dimensions del llenguatge audiovisual.

2. Conèixer la sintaxi i la semàntica de la imatge audiovisual, les característiques pròpies del mitjà audiovisual i les seues diferències amb altres mitjans.

3. Explorar les possibilitats expressives i artístiques de la narració audiovisual i aplicar-les en la realització de peces audiovisuals.

4. Saber utilitzar la tecnologia bàsica de realització de productes audiovisuals.

5. Analitzar i valorar productes audiovisuals i emetre un judici crític argumentat sobre la creació audiovisual pròpia i aliena.

6. Interpretar projectes gràfics en el mitjà audiovisual i planificar les fases de realització.

7. Utilitzar adequadament la terminologia pròpia de l'assignatura.

8. Desenvolupar la capacitat de comunicació audiovisual, la inventiva i expressivitat personals.

b) Continguts

1. Teories sobre el missatge audiovisual. Característiques, diferenciació i evolució dels mitjans audiovisuals. El mitjà televisiu.

2. La comunicació audiovisual. Dimensions, funcions i organització del missatge audiovisual.

3. Fonaments tecnològics dels mitjans audiovisuals. Tecnologia vídeo i digital. Elements tècnics dels equips audiovisuals.

4. El llenguatge audiovisual. Retòrica narrativa i retòrica visual. L'ordenació de l'espai i del temps representat. Transició i continuïtat. Articulacions espaciotemporals. El muntatge. La llibertat formal.



5. Altres elements de la imatge audiovisual: il·luminació, so, escenografia.

6. Fases en l'elaboració d'un producte audiovisual.

7. Els gèneres i els productes audiovisuals.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Identificar i analitzar les dimensions i funcions del llenguatge audiovisual en missatges i productes específics de l'especialitat.

2. Explicar i exemplificar els recursos expressius i narratius del llenguatge audiovisual utilitzant amb propietat els conceptes i terminologia de l'assignatura.

3. Realitzar propostes audiovisuals, tècnicament correctes, de supòsits pràctics de l'especialitat, duent a terme adequadament les diferents fases del procés.

4. Saber utilitzar amb destresa els equips i les tècniques pròpies del mitjà audiovisual.

5. Saber editar àudio i vídeo.

6. Explorar amb iniciativa les possibilitats tècniques, expressives i comunicatives de les tecnologies audiovisuals i aplicar-les de manera creativa en la creació de missatges audiovisuals propis o assignats.

7. Emetre un judici estètic i tècnic argumentat en relació amb productes audiovisuals.







X. PROJECTES DE GRÀFICA AUDIOVISUAL

Durada: 350 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 21.

a) Objectius

1. Conèixer les particularitats de creació, gestió i transmissió de la imatge corporativa en el mitjà televisiu.

2. Conèixer els recursos i estratègies expressives en la realització de supòsits pràctics de la gràfica audiovisual: infografia, grafisme de cinema, vídeo, televisió, vídeojocs i nous mitjans.

3. Planificar i desenvolupar el procés projectual de productes de gràfica audiovisual i realitzar els controls de qualitat que permeten solucionar els problemes tècnics, artístics i comunicatius que es presenten.

4. Utilitzar les particularitats del llenguatge gràfic audiovisual, imatge, tipografia, moviment, so, espai, temps i les seues estructures discursives principals, en la realització de supòsits pràctics de l'especialitat.



5. Dominar les tecnologies, càmeres i equips d'enregistrament de so i utilitzar-les en el desenvolupament de productes de gràfica audiovisual de qualitat exigible en l'àmbit professional.

6. Planificar correctament la realització de les diferents fases d'un projecte de gràfica audiovisual i desenvolupar-ho fins a l'obtenció d'un producte final de qualitat tècnica, artística i comunicativa.

7. Valorar la realització de treballs audiovisuals com una oportunitat d'experimentació, creativitat, comunicació i expressió artística personal.

8. Iniciar-se en la cerca d'un estil i discurs estètic propi per a comunicar idees i missatges mitjançant peces audiovisuals.

9. Emetre un judici crític argumentat respecte al propi treball i els resultats obtinguts.

10. Conèixer la normativa específica d'aplicació a la seua especialitat.

b) Continguts

1. La gràfica audiovisual i la seua vinculació amb altres disciplines i àmbits del disseny, interrelacions. Utilització d'elements gràfics en el missatge audiovisual.

2. La metodologia projectual. Models d'organització del projecte: plantejament del problema. Investigació i documentació. Condicionants formals, funcionals, tècnics, organitzatius, econòmics i legals del projecte. Mètodes i tècniques per a la gestió de la creativitat.



3. El projecte de gràfica audiovisual en els diferents àmbits del disseny. Especificacions i definició del missatge. Planificació i realització gràfica. Control de qualitat. Aspectes econòmics.

4. Memòria i comunicació del projecte. Presentació i argumentació. Valoració crítica.

5. Tecnologia i programari de l'especialitat en els processos de creació, realització i comunicació del projecte de gràfica audiovisual.

6. Direcció d'un producte audiovisual, posada en escena, posada en imatges. Coordinació i realització.

7. Enregistrament d'imatges i so i il·luminació en estudi i exteriors.



8. Teories del muntatge. Edició al tall, edició amb efectes.

9. Edició i postproducció de so.

10. Postproducció de peces audiovisuals per a televisió, vídeo, cinema i nous mitjans.

11. Postproducció de trucatges i efectes especials.

12. Normativa específica d'aplicació a l'especialitat.

13. La memòria i la comunicació del projecte. Documentació projectual: la memòria projectual, la memòria d'execució i el testimoniatge gràfic. Mitjans de difusió.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Saber definir conceptual, formalment i funcionalment el projecte gràfic audiovisual ateses les especificacions de l'encàrrec.

2. Seleccionar i aplicar la metodologia projectual més adequada a l'encàrrec.

3. Planificar el projecte de gràfica audiovisual i dur a terme correctament totes les seues fases fins a l'obtenció del producte audiovisual més eficient des del punt de vista comunicatiu.

4. Proposar diverses solucions audiovisuals, estilísticament i temàticament adequades a les especificacions i objectius comunicatius de l'encàrrec.

5. Resoldre adequadament els problemes d'il·luminació.

6. Utilitzar amb destresa i precisió els equips d'enregistrament d'imatge i so així com els instruments tecnològics propis de la seua especialitat.

7. Integrar-se i coordinar adequadament l'equip de producció.

8. Adequar l'edició del projecte als propòsits comunicatius de la narració i de l'àmbit de disseny al qual es destina la peça audiovisual.



9. Realitzar el producte audiovisual i dur a terme el control de qualitat corresponent a cada moment a fi de garantir la qualitat gràfica i comunicativa del missatge.

10. Atindre's en els projectes a la normativa vinculada a l'exercici professional com per exemple la relativa al dret a la intimitat, a l'honor i a la pròpia imatge.



XI. FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL

Durada: 50 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 3.

a) Objectius

1. Analitzar i interpretar el marc legal del treball i conèixer els drets i obligacions que es deriven de les relacions laborals.

2. Conèixer els requisits i condicionants legals per a organitzar i gestionar una petita o mitjana empresa, i considerar els factors de producció, jurídics, mercantils i socio-laborals.

3. Identificar les diferents vies d'accés al mercat de treball i a la formació permanent, així com conèixer els organismes institucionals, nacionals i comunitaris dedicats a aquestes finalitats.

4. Comprendre i aplicar les normes sobre seguretat i higiene laboral i desenvolupar sensibilitat cap a la protecció al medi ambient, com a factors determinants de la qualitat de vida.

b) Continguts

1. El marc jurídic de les relacions laborals. Estatut dels treballadors i regulació específica. Prestacions de la Seguretat Social i desocupació.



2. Sistemes d'accés al món laboral. El mercat de treball: estructura. Tècniques i organismes que faciliten la inserció laboral. Iniciatives per al treball per compte propi. La formació permanent.

3. L'empresa. Diferents models jurídics d'empreses i característiques. Organització, administració i gestió. Obligacions jurídiques i fiscals.

4. Conceptes bàsics de màrqueting. L'organització de la producció, comercialització i distribució en l'empresa. Mètodes d'anàlisis de costos i el control de la qualitat.

5. El contracte. Modalitats de contracte de treball. Drets i deures derivats de la relació laboral. Modificació, suspensió i extinció del contracte de treball.

6. L'empresari individual. Tràmits per a l'inici de l'activitat empresarial. Pressupostos, taxacions i facturació de treballs.

7. Els drets de propietat intel·lectual i industrial. Registre de la propietat intel·lectual. Entitats de gestió: drets d'autoria i copyleft. Propietat industrial: els models i dibuixos industrials i artístics. Registre i procediment registral.

8. Els signes distintius: marca, rètol i nom comercial. Transmissibilitat.

9. Mesures de seguretat i higiene en el treball aplicables a la professió.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Analitzar la legislació i normativa vigent d'aplicació al món laboral i a la regulació empresarial en la qual s'integra aquesta especialitat professional.

2. Identificar les fonts i vies d'accés a l'ocupació i a la formació permanent directament relacionades amb la professió.

3. Saber dur a terme l'activitat empresarial punt en l'àmbit individual com societari.

4. Redactar el pla de creació i organització d'un taller artístic o d'una xicoteta o mitja empresa en el qual es consideren els aspectes jurídics i socio-laborals corresponents, els recursos materials i humans necessaris, les accions de màrqueting, comercialització i distribució dels productes i els mecanismes de seguretat laboral, ambiental i de prevenció de riscos exigits per a iniciar el seu funcionament.



5. Realitzar correctament contractes i emetre factures.

6. Conèixer les normes sobre seguretat i salut en el treball i les diferents tècniques de prevenció de riscos laborals.

7. Conèixer, identificar i aplicar la legislació sobre drets d'autoria i registre de propietat intel·lectual i industrial.



XII. PROJECTE INTEGRAT

Durada: 100 hores

Equivalència en crèdits ECTS: 12.

a) Objectius

1. Proposar i materialitzar un projecte de gràfica audiovisual, propi o encarregat, de qualitat tècnica, artística i comunicacional.

2. Realitzar el projecte duent a terme totes les etapes i controls de qualitat.

3. Desenvolupar, mitjançant el projecte i la realització d'un projecte original de l'especialitat, les destreses professionals de la seua especialitat.

4. Exposar i defensar amb rigor i capacitat crítica el treball presentat.

b) Continguts

1. La creació i realització del projecte de còmic. Metodologia. Etapes. Especificacions. Condicionants. Documentació gràfica. Tècniques i normalització.

2. Gestió econòmica del projecte. Pressupost. Recursos humans i tecnològics implicats.

3. Materialització del projecte de gràfica fins a l'obtenció del producte acabat. Verificació del control de qualitat en les diferents etapes.



4. La comunicació, presentació i defensa del projecte

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Realitzar un projecte de l'especialitat que complisca amb el nivell tècnic, artístic i comunicacional exigible en l'àmbit professional.

2. Utilitzar una metodologia projectual adequada als condicionants i especificacions de l'encàrrec.

3. Realitzar el control de qualitat del projecte en els seus aspectes formals, expressius, tècnics, tecnològics i funcionals.

4. Presentar adequadament el projecte d'acord amb els apartats de documentació, realització i defensa o exposició. Emetre una valoració personal tècnica, artística i funcional utilitzant correctament els conceptes i terminologia propis del seu àmbit professional.

5. Avaluar la viabilitat del producte gràfic audiovisual i les possibilitats de la seua realització efectiva, prenent com a referència la proposta definitiva i la gestió pressupostària del projecte.



XIII. EMPRESA I INICIATIVA EMPRENEDORA

Durada: 50 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 3.

a) Objectius

1. Analitzar les diferents formes jurídiques vigents d'empresa assenyalant la més adequada en funció de l'activitat econòmica i recursos disponibles.

2. Adquirir la capacitat de realitzar tasques organitzatives encaminades a l'optimització dels recursos disponibles en l'empresa, conjugant adequadament els criteris de productivitat i qualitat dins del marc legal.



3. Determinar les formes de contractació laboral més idònies en funció de la grandària: activitat i objectius de l'empresa.

4. Elaborar, organitzar i gestionar la documentació necessària per a la constitució d'una xicoteta empresa i la generada en el desenvolupament posterior de la seua activitat econòmica.

5. Valorar la influència i interrelació de les diverses funcions de l'activitat empresarial en l'assoliment dels objectius proposats.

6. Aplicar les tècniques de relació amb clients i proveïdors, que permeten resoldre situacions comercials tipus: negociar amb proveïdors i clients i buscar les condicions més avantatjoses en les operacions comercials.

7. Crear, desenvolupar i mantindre bones relacions amb clients reals o potencials.

8. Identificar dins del termini i en la forma escaient les accions derivades de les obligacions legals d'una empresa.

9. Elaborar un projecte de creació d'una petita empresa o taller, i avaluar la possibilitat d'implantació en funció de l'activitat, volum de negoci, objectius, recursos econòmics.

b) Continguts

1. Innovació i desenvolupament econòmic. La cultura emprenedora com a necessitat social. El caràcter emprenedor. Factors claus dels emprenedors. El risc en l'activitat emprenedora.

2. Concepte d'empresari. Requisits per a l'exercici de l'activitat empresarial. Objectius personals versus objectius empresarials.

3. L'empresa i el seu entorn. Funcions bàsiques de l'empresa. L'empresa com a sistema. La cultura de l'empresa: imatge corporativa. Responsabilitat social i ètica de les empreses.

4. Creació i posada en marxa d'una empresa. Concepte i tipus d'empresa. La fiscalitat en les empreses. Tràmits administratius i gestió d'ajudes i subvencions. Pla d'empresa.

5. Concepte de comptabilitat i nocions bàsiques. Obligacions fiscals de les empreses. Gestió administrativa d'una empresa.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Reconèixer les capacitats associades a la iniciativa emprenedora, i analitzar els requeriments derivats dels llocs de treball i de les activitats empresarials.

2. Definir l'oportunitat de creació d'una petita empresa, valorant l'impacte sobre l'entorn d'actuació i incorporant valors ètics.



3. Realitzar les activitats per a la constitució i posada en marxa d'una empresa, seleccionant la forma jurídica i identificant les obligacions legals associades.

4. Realitzar activitats de gestió administrativa i financera bàsica d'una «pime», i identificar les principals obligacions comptables i fiscals i emplenant la documentació.



XIV. IDIOMA ESTRANGER

Durada: 100 hores.

Equivalència en crèdits ECTS: 5

a) Objectius

1. Ampliar els coneixements previs d'idioma estranger.

2. Augmentar la comprensió i perfeccionar l'expressió oral que permeten una comunicació específica en l'àmbit del treball que s'exercirà.



3. Elaborar comunicacions escrites i traduir textos tècnics específics relacionats amb aquest cicle formatiu.

4. Utilitzar diccionaris generals i tècnics.

b) Continguts

1. Coneixements de l'idioma, de caràcter oral i escrit, relacionats amb l'entorn de l'especialitat.

2. Aprenentatge del vocabulari necessari per a expressar-se entorn de temes habituals: el treball, l'àmbit social, cultural, mediambiental, etc.

3. Anàlisi i reforçament d'estructures morfosintàctiques i construccions gramaticals necessàries per a la comprensió i traducció de textos relacionats amb el seu àmbit professional.

4. Elaboració de textos escrits, cartes, currículums, informes, projectes, memòries de treball, pressupostos o qualsevol altre tipus de document habitual en l'exercici professional de l'especialitat.

c) Criteris d'avaluació

Es valorarà la capacitat de l'alumnat per a:

1. Comprendre aspectes lingüístics relacionats amb l'especialitat.



2. Comprendre comunicacions de treball diari.

3. Expressar opinions personals sobre el camp laboral específic.

4. Elaborar missatges concrets.

5. Redactar documents relacionats amb l'àmbit professional.

4.4. Fase de pràctiques en empreses, estudis o tallers.

4.4.1. La fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers té com a objectius els següents:

a) Completar la formació acadèmica de l'alumnat mitjançant la integració en les rutines diàries de treball d'una empresa de comunicació gràfica, editorial o estudi i la realització de les funcions professionals corresponents al seu nivell formatiu.

b) Facilitar la presa de contacte de l'alumnat amb el món del treball i la incorporació al sistema de relacions socials, laborals i tècniques de l'empresa.

c) Contrastar els coneixements, formació i capacitació adquirits en el centre educatiu amb la realitat empresarial i laboral del sector del còmic.

d) Permetre a l'alumnat que, a través del contacte amb l'empresa, incorpore a la seua formació els coneixements sobre la pròpia especialitat, la situació i relacions del mercat, les tendències artístiques i culturals, l'organització i coordinació del treball, la gestió empresarial, les relacions socio-laborals en l'empresa, etc., necessaris per a l'inici de l'activitat laboral.

e) Adquirir els coneixements tècnics d'útils, eines, materials i maquinària que, per la seua especialització, cost o novetat, no estan a l'abast del centre educatiu.

f) Participar de forma activa en les fases del procés de producció de còmics sota les orientacions de la tutoria o coordinació corresponent.



g) Aplicar els coneixements, habilitats i destreses adquirits durant el període de formació teòrica i pràctica impartida en el centre educatiu.



4.4.2. El seguiment i l'avaluació de la fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers correspondrà a la tutoria de pràctiques designada pel centre educatiu qui prendrà en consideració el grau de compliment dels objectius i la valoració que realitze l'empresa.







ANNEX II

Característiques del mòdul de projecte integrat



1. El mòdul de projecte integrat en els cicles formatius de grau superior, es realitzarà al llarg del segon curs i es desenvoluparà en dues parts diferenciades.

2. L'alumnat iniciarà el mòdul de projecte integrat en començar el segon curs del cicle formatiu de grau superior, i serà avaluat una vegada superats la resta de mòduls de formació en el centre.



3. La primera part capacitarà l'alumnat per a comprendre i posar en pràctica els aspectes bàsics de l'elaboració de projectes i per a poder realitzar i interpretar projectes de còmic. Es desenvoluparà durant els dos primers trimestres lectius del curs, d'acord amb els objectius i continguts que es recullen en l'annex I d'aquest decret per a aquest mòdul, i contemplats per a la qualificació de les dues primeres avaluacions.



4. La segona part té per objecte el desenvolupament d'un projecte original de còmic, on l'alumnat siga capaç d'integrar, aplicar i valorar els coneixements, destreses i capacitats específics del camp professional de l'especialitat, adquirits mitjançant aquests ensenyaments, amb rigor tècnic i possibilitat de realització i viabilitat, que evidencie la seua capacitat creadora i la seua sensibilitat artística i estètica.



5. El mòdul de projecte integrat es desenvoluparà a partir de la proposta del professorat que tinga atribuïda la competència docent d'aquest. L'alumnat comptarà amb la tutoria individualitzada del professorat que impartisca docència en el cicle formatiu, com a mínim, durant l'horari lectiu.

6. Cada centre crearà un tribunal de projectes, que actuarà com un òrgan col·legiat, format per cinc components, designats per la direcció del centre. El tribunal haurà de comptar, almenys, amb el tutor o tutora de l'alumnat que defense el mòdul professional de projecte integrat. Es recomana designar, així mateix, com a component del tribunal, a un professor o professora del cicle formatiu de l'especialitat d'Organització industrial i legislació. La presidència del tribunal correspondrà a la direcció del centre, o a la persona en qui aquesta delegue, mentre que la secretaria del tribunal recaurà sobre el professor o professora de menor edat.

7. El projecte de gràfica audiovisual que presente l'alumnat, haurà de contemplar els apartats següents:

a) Memòria, on es realitzarà una anàlisi dels processos i fases de realització del projecte, que recollirà els aspectes funcionals, artístics, tècnics i econòmics.

b) Un testimoniatge gràfic de les diverses etapes del treball, que contemple les fases d'ideació, esbossat i primeres propostes.

c) La resolució del projecte.

d) La presentació i defensa pública d'aquest davant el tribunal.

8. Els aspectes relacionats amb el seguiment i l'avaluació del mòdul del projecte integrat es regirà pel que es disposa en aquest decret i en la normativa vigent que dicte expressament la conselleria competent en matèria d'educació.

Mapa web