Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 25 de març de 2019, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes en matèria de mobilitat sostenible a càrrec del pressupost de l'exercici 2019, amb cofinançament de la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional. [2019/3469]

(DOGV núm. 8523 de 05.04.2019) Ref. Base de dades 003169/2019




Per Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), en el qual entre les funcions pròpies de l'entitat es recull l'anàlisi, l'assessorament i l'execució de mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètica, el foment de l'ús racional de l'energia i la promoció de les energies renovables i de la qualitat del subministrament energètic; així mateix, es reconeix a l'IVACE la funció de promoure i fomentar la mobilitat sostenible. D'acord amb aquestes finalitats, en aquesta disposició es reconeix igualment a l'IVACE la facultat d'establir, gestionar i tramitar línies d'ajuda i incentius dirigits a la conservació, estalvi, diversificació i eficiència energètica.

El sector transport és el sector de major consum energètic de la Comunitat Valenciana i pràcticament la totalitat d'aquest consum prové del petroli. Per això, és necessari dur a terme polítiques actives d'estalvi i eficiència energètica en aquest sector, que contribuïsquen a la reducció del seu consum i a la disminució de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle associades.

Les estratègies en matèria d'estalvi i eficiència energètica en matèria de transport passen pel foment de la mobilitat urbana sostenible, donant prioritat a les maneres de transport més netes i eficients (caminar, bicicleta, transport públic, etc.), i promoure una utilització més racional de l'automòbil, afavorint els vehicles nets, silenciosos i amb baix consum d'energia propulsats per combustibles alternatius, la racionalització del procés de distribució de mercaderies en els nuclis urbans i, en definitiva, l'adopció d'iniciatives per a millorar la qualitat de l'aire en les aglomeracions urbanes.

Encara que aquest tipus d'actuacions són molt interessants des del punt de vista energètic i mediambiental, la rendibilitat econòmica d'aquestes continua sent un obstacle per al seu desenvolupament.

Per això, l'IVACE, mitjançant la present resolució, pretén incorporar un incentiu econòmic que anime les entitats i empreses a l'execució d'aquest tipus de mesures que contribuïsquen a millorar de la qualitat ambiental de les ciutats, disminuint les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle i gasos nocius, a l'augment dels usuaris del transport públic, i a l'increment de l'eficiència energètica en el transport.



Aquestes ajudes s'emmarquen dins del Pla d'energia sostenible de la Comunitat Valenciana 2020 (PESCV2020), dins de les accions en matèria d'estalvi i eficiència energètica en el sector transport per a l'horitzó 2020 i en el Pla d'impuls del vehicle elèctric i desplegament de la infraestructura de recàrrega a la Comunitat Valenciana.

Les ajudes previstes en aquesta convocatòria s'inclouen dins de l'Eix Prioritari 4, «afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors», del Programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Comunitat Valenciana 2014-2020, ja que contribueixen a fomentar mesures d'estalvi i eficiència energètica en el sector transport.

Sota la denominació «Ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en matèria d'estalvi i eficiència energètica» les ajudes previstes en aquesta resolució han sigut registrades per la Comissió Europea, amb número d'identificació d'ajuda estatal SA.48335.



Per això i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que s'estableix en l'article 3 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètica, resolc:





Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte de la present resolució és convocar les ajudes de l'IVACE en matèria de mobilitat sostenible, a través d'actuacions adreçades a complir els compromisos internacionals en matèria d'estalvi, diversificació energètica i respecte al medi ambient, a càrrec del pressupost de l'exercici 2019.

2. Les bases reguladores de la present convocatòria són les aprovades per l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en matèria d'estalvi i eficiència energètica, publicades en el DOGV núm. 8035, de 9 de maig de 2017; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en el que no preveu aquesta convocatòria.



Article 2. Dotació pressupostària

1. D'acord amb el que s'estableix en la Llei 28/2018, de 28 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019, el pressupost per a la concessió de les ajudes previstes en la present resolució serà de 2.000.000 euros a càrrec de la línia pressupostària S6849000 «Estalvi i eficiència energètica».

2. Les ajudes previstes tindran el finançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), en un percentatge del 50 %, a través del Programa operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020, i a través de l'Eix Prioritari 4 (Afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors), Prioritat d'Inversió 4.e. (Foment d'estratègies de reducció del carboni per a qualsevol tipus de territori, especialment les zones urbanes, inclòs el foment de la mobilitat urbana multimodal sostenible i les mesures d'adaptació amb efecte de mitigació) i Objectiu específic 4.5.1. (Foment de la mobilitat urbana sostenible: Transport urbà net, transport col·lectiu, connexió urbana rural, millores de la xarxa viària, transport ciclista, per als vianants, mobilitat elèctrica i desenvolupament de sistemes de subministrament d'energies netes).

3. En qualsevol cas es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries en les quals s'hagen resolt sol·licituds per import inferior a la despesa inicialment prevista, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment, o bé quan el dit augment siga conseqüència d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit. L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que procedisca i a la seua publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria que seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i butlletins que corresponga, sense necessitat d'obertura d'un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.





Article 3. Actuacions susceptibles de suport i ajudes previstes

1. Les actuacions objecte d'ajuda són les previstes en l'apartat 1.c de l'article 5 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètica, i es resumeixen en el quadre següent:



Codi Actuació

T21B Projectes pilot de mobilitat urbana sostenible

T21C Promoció del transport urbà amb bicicleta

T21E Projectes de logística urbana sostenible

T24B Sistemes intel·ligents de transport públic urbà

T27A Adquisició de vehicles elèctrics o propulsats per combustibles alternatius

T29A Inversions en estacions de recàrrega de gas natural i hidrogen.





La descripció i particularitats de cadascuna d'aquestes actuacions s'especifiquen en l'annex de la present resolució.

2. Les ajudes que s'estableixen en la present resolució tindran la consideració de subvenció i el percentatge màxim d'ajuda a aplicar sobre el cost subvencionable del projecte és el que estableix en cada cas l'annex de la resolució, d'acord amb el que es disposa en l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètica.

3. En qualsevol cas, les ajudes descrites estaran subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L187/1, de 26.06.2014), i en particular de l'article 36 del citat Reglament; no obstant això, en el cas que les beneficiàries siguen entitats públiques o entitats sense ànim de lucre i es donen suport a activitats no econòmiques d'aquestes que no suposen un avantatge econòmic per a una empresa, aquestes ajudes queden excloses del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú formulat en l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.

4. Els projectes s'hauran d'executar en el marc d'un desenvolupament sostenible i de foment de la protecció i millora del medi ambient, i tindre, quan siga cofinançat per FEDER, un certificat que declare la no-afecció del projecte a la denominada Xarxa Natura, espai físic d'especial protecció mediambiental configurat així per la Unió Europea. L'obtenció d'aquest certificat serà gestionada per l'IVACE.



5. El projecte objecte de subvenció s'haurà d'establir en el territori de la Comunitat Valenciana.



Article 4. Restriccions i acumulació d'ajudes

1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria seran incompatibles amb altres ajudes finançades amb fons comunitaris concedides per aquesta o una altra Administració.

2. En qualsevol cas, seran aplicable les regles d'acumulació previstes en l'article 14 de l'Ordre 9/2016, de 5 de maig.



Article 5. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes les empreses i entitats de naturalesa pública o privada, depenent del que s'estableix en l'annex per a cada actuació susceptible de suport i sempre que complisquen els requisits que s'hi preveuen. No podran ser beneficiàries les empreses de serveis energètics, entesa com a empresa de serveis energètics (ESE), tota aquella persona jurídica que proporcione serveis energètics en les instal·lacions o locals d'un usuari i afronte cert grau de risc econòmic en fer-lo.

2. A l'efecte de la present resolució, es considerarà PIME, segons l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014, tota entitat, independentment de la seua forma jurídica, que exercisca una activitat econòmica que tinga els requisits següents:

– Que ocupe menys de 250 persones

– Que tinga un volum de negoci anual no superior a 50.000.000 d'euros, o bé un balanç general no superior a 43.000.000 d'euros.

Així mateix, quan siga necessari distingir entre petites empreses i mitjanes empreses, s'entendrà per petita empresa aquella unitat econòmica que ocupe menys de 50 persones i que tinga un volum de negoci anual o un balanç general no superior a 10.000.000 d'euros; microempresa es considera aquella empresa que ocupe menys de 10 persones i el seu volum de negoci o el seu balanç general anual no supere els 2.000.000 d'euros.

El còmput dels efectius i límits assenyalats, en el cas d'empreses associades o vinculades s'efectuarà tal com disposa el citat annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014. Aquests criteris de còmput es poden consultar en la pàgina web http://www.ivace.es

3. Seran així mateix d'aplicació les condicions i requisits previstos en l'article 4 d'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en matèria d'estalvi i eficiència energètica.



Article 6. Termini de presentació de sol·licituds

El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte de la present convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV) i finalitzarà el 23 de maig de 2019.





Article 7. Presentació de sol·licituds i documentació annexa

1. La tramitació del procediment serà electrònica. Les sol·licituds i documentació annexa es presentaran davant el Registre Electrònic de la Generalitat.

La sol·licitud d'ajudes s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es. Una vegada presentada la sol·licitud davant el Registre Electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat interessada, en els termes previstos en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.



2. Cada empresa o entitat sol·licitant haurà de presentar la documentació següent:

2.1. Sol·licitud d'ajuda.

La sol·licitud s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http:www.ivace.es. A més de les dades generals previstes en aquesta s'haurà d'emplenar:

a) Declaració responsable (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud) referent a totes les ajudes, subvenciones ingressos o recursos procedents de qualssevol administració o ens públic o privat per als mateixos costos subvencionables que els previstos en la present convocatòria.

b) Declaració responsable (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud) de no estar inclosa en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Ubicació exacta del projecte, indicant les coordenades UTM de la instal·lació (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud).

d) Declaració responsable (implementada en l'apartat destinat per a això en la mateixa sol·licitud) sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.



2.2. Documentació que cal adjuntar a la sol·licitud, la qual haurà de presentar-se igualment utilitzant els mitjans telemàtics proporcionats per l'IVACE:

a) Memòria tècnica. La memòria tècnica s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web http://www.ivace.es. La memòria servirà de referent per a aplicar els criteris de valoració, per aquest motiu un defectuós o deficient emplenament, o la seua difícil comprensió, generaran una menysvaloració del projecte. En el cas que l'entitat beneficiària dispose d'una auditoria energètica de l'empresa ja realitzada abans on es detalle la mesura per a la qual sol·licita ajuda i preveja tots els apartats indicats en la memòria tècnica, haurà d'aportar una còpia d'aquesta, i en aquest cas no serà necessària la presentació de la memòria tècnica normalitzada.

b) Dades d'identificació i compliment d'obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social. Excepte manifestació en contra, l'IVACE podrà obtindre directament les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries davant de l'Administració i obligacions davant de la Seguretat Social; en el cas que no s'autoritze s'hauran d'aportar aquests certificats, que en cas que la sol·licitant siga una entitat o organisme públic podrà presentar una declaració responsable sobre el compliment d'aquestes obligacions, en virtut del que s'estableix en l'article 24.6 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, relatiu a la simplificació de l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.

Amb relació a la documentació relativa a la personalitat de la sol·licitant de l'ajuda, quan les entitats interessades utilitzen sistema de signatura electrònica avançada, la seua identitat s'entendrà ja acreditada mitjançant l'acte de la signatura.

Igualment, i depenent del tipus d'entitat que sol·licite l'ajuda, hauran de presentar:

i) Empreses i entitats sense ànim de lucre.

– Quan es tracte de sol·licitants la inscripció dels quals en el Registre Mercantil no siga obligatòria, hauran de presentar còpia del poder de representació registrat de la persona signant de la sol·licitud o, si escau, document equivalent segons les prescripcions legals. Igualment hauran de presentar còpia del contracte/acta de constitució i estatuts vigents registrats. Quan siga una societat la inscripció de la qual en el Registre Mercantil siga obligatòria, l'IVACE obtindrà la informació relativa a la personalitat jurídica de l'empresa sol·licitant, si bé podrà requerir directament a aquesta la presentació d'algun document concret.



– Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte haurà de correspondre a l'entitat sol·licitant.

ii. Entitats públiques.

– Acreditació de la representació legal de qui signa la sol·licitud.

– Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament de l'ajuda. La titularitat del compte haurà de correspondre a l'entitat sol·licitant.

– Document de l'entitat que reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

c) Sol·licitud de tres ofertes. Quan l'import d'una despesa subvencionable supere, IVA exclòs, la quantia de 39.999,99 euros en el supòsit de cost per execució d'obra, o de 14.999,99 euros en el supòsit de subministrament o de serveis, l'entitat sol·licitant de l'ajuda haurà d'aportar també justificació d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes de diferents empreses proveïdores -sense vinculació entre aquestes– llevat que per les especials característiques de les despeses subvencionables no hi haja en el mercat suficient nombre d'entitats que el realitzen, subministren o presten, i així es faça constar en un informe signat pel seu representant legal que haurà de contindre almenys:

– quines van ser les característiques de les despeses que van fer impossible la localització d'un mínim de tres ofertes.

– una explicació de com es va realitzar la cerca d'empreses proveïdores.

Aquest informe no serà admés com a justificant de la no-presentació de 3 ofertes si el seu argument es basa en:

· Les característiques de l'empresa proveïdora

· Les característiques genèriques del bé o servei

· Les característiques genèriques de l'empresa o entitat beneficiària. Així mateix, hauran d'adjuntar un annex a l'informe que documente com s'ha realitzat la cerca d'empreses proveïdores del bé o servei.



En tot cas serà necessari que les ofertes complisquen els següents requisits:

– Requisits materials: les ofertes han d'estar suficientment detallades, especificant els treballs que han de realitzar-se i el preu.

– Requisits formals: les ofertes han d'estar datades i contindre les dades que permeten la correcta identificació del remitent, juntament amb el logotip o el segell de l'empresa.

La selecció de les ofertes s'haurà de realitzar entre empreses de les quals almenys dues no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no en formen part de la junta directiva o consell d'administració, ni tenen drets de vot superiors al 50 %. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica, justificant en un informe l'elecció en un altre sentit.

Les tres ofertes s'hauran d'haver sol·licitat amb caràcter previ a la contractació del compromís per a la prestació del servei o el lliurament del bé. Únicament quedaran excloses del compliment d'aquest requisit aquelles entitats públiques que liciten l'actuació subvencionada pel procediment obert d'acord amb la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE, de 26 de febrer de 2014.

d) Per a aquells projectes amb una inversió superior a 1.000.000 €, les entitats privades hauran d'incloure en la memòria tècnica un pla específic de finançament del projecte on es realitze una anàlisi de la capacitat que té l'entitat beneficiària per a escometre'l i en el qual es detallen aspectes com ara la relació entre cost del projecte i balanç general anual, cost del projecte i fons de maniobra, etc.

En substitució d'aquest document, les entitats públiques presentaran el document previst en el subapartat 2.2.b.ii del present article en el qual es reflectisca l'existència d'una partida pressupostària per a l'execució del projecte objecte de subvenció.

e) Si escau, certificat expedit per l'entitat sol·licitant de l'ajuda, en el qual es faça constar el percentatge de persones contractades amb diversitat funcional per damunt del mínim legal establit en el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, segons model disponible en la pàgina web http:www.ivace.es.

f) Documentació acreditativa de l'instrument ambiental al qual estiga sotmesa l'activitat o les instal·lacions en les quals l'entitat sol·licitant haja d'executar el projecte. En cas d'estar exempta o en tràmit d'obtenció, s'haurà d'aportar documentació que acredite aquesta circumstància, sense perjudici de la seua aportació posterior.

g) Qualsevol altra documentació que es detalle en l'annex I segons els diferents programes i actuacions.

3. El sistema de control que l'IVACE aplicarà pel que fa a les declaracions responsables presentades serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

4. Examinada la documentació aportada, si aquesta no té els requisits exigits, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè, en un termini de 10 dies, esmene la falta o adjunte la documentació necessària amb indicació que si així no ho fera es considerarà que ha desistit de la sol·licitud.



Els requeriments als quals es fa referència en aquest article, així com qualsevol altre que poguera realitzar l'IVACE i que siguen necessaris per a la resolució de l'expedient, s'efectuaran de forma telemàtica, sense perjudici del que s'estableix en l'article 41 i següents de la Llei 39/2015. Els requeriments, les notificacions, les comunicacions o la documentació dels procediments emesos mitjançant signatura electrònica avançada gaudiran de validesa i eficàcia, en els termes previstos en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Les notificacions que es realitzen per mitjans electrònics s'entendran realitzades o rebutjades en els termes que s'assenyalen en l'article 43 de la Llei 39/2015.

L'aportació de documents en contestació als requeriments esmentats, s'haurà de realitzar a través de Registre Electrònic accedint a l'adreça web http://www.ivace.es.

Així mateix, es podrà requerir a l'entitat sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que siguen necessaris per a la resolució de l'expedient.

5. Les sol·licituds s'hauran de presentar abans de l'inici del projecte, amb la qual cosa es garanteix l'efecte incentivador de l'ajuda. Els projectes es podran executar una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que la concessió de l'ajuda es produïsca i sense que això prejutge la decisió que finalment s'adopte.

6. Es delega en les persones que ocupen el lloc de cap de l'àrea o si escau, departament o servei– competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes abans de la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de sol·licitant i/o canvi de projecte.



Article 8. Instrucció de sol·licituds

1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat IVACE Energia.

2. El procediment de concessió de subvencions regulades en la present resolució serà el de concurrència competitiva, d'acord amb el que s'estableix en l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, i en l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions, d'acord amb els principis de publicitat, transparència, igualtat i no discriminació; així doncs, la concessió de les ajudes es realitzarà mitjançant la comparació de les sol·licituds presentades a les quals s'aplicaran els criteris de valoració per a l'atorgament de les ajudes fixats en l'annex en cadascuna de les actuacions, i s'establirà una prelació segons la puntuació obtinguda respectant els límits pressupostaris disponibles.



L'òrgan instructor verificarà de cada empresa sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria, i en cas de ser conforme a aquesta procedirà a l'anàlisi dels projectes presentats i a l'aplicació dels criteris de l'actuació i dels criteris de selecció del Programa operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020. Com a resultat, l'òrgan instructor emetrà una preavaluació que serà elevada a la comissió a la qual es refereix l'article següent.



L'òrgan instructor podrà requerir de la sol·licitant l'aportació addicional de qualssevol altres documents, informes o dades complementàries que estime necessaris per a resoldre sobre la sol·licitud presentada.





Article 9. Comissió d'avaluació i concessió de les ajudes

1. Després dels actes d'instrucció i l'aplicació dels criteris de valoració -previstos en l'annex d'aquesta resolució– realitzats per l'òrgan instructor, la preavaluació resultant serà sotmesa a la comissió d'avaluació a què es refereix l'article 10 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig.



2. Aquesta comissió estarà composta per la persona que ocupe la Direcció General de l'IVACE -la qual assumirà la presidència de l'òrgan-, per tres persones integrants de la Unitat IVACE Energia -una de les quals assumirà la secretaria de la comissió– i per una persona integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE, totes aquestes designades per la persona que ocupe la presidència de l'IVACE.

En qualsevol cas es procurarà que en la composició de la Comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, els quals en tot cas tindran la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències la comissió podrà disposar de l'assistència tècnica que estime necessària.

3. Si bé perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts, la comissió podrà, quan el nombre de sol·licituds que superen aqueix llindar mínim no permeta concedir el percentatge màxim d'ajuda en funció del pressupost disponible:



– mantindre el percentatge màxim d'ajuda, ajustant per a això la nota de tall a l'alça, de manera que s'equilibre el pressupost disponible amb l'import total de les sol·licituds de subvenció que han superat el llindar mínim (en els casos de sol·licituds amb idèntica puntuació, es tindrà en compte, a l'efecte de resoldre l'empat, la puntuació obtinguda criteri a criteri seguint un ordre decreixent, segons ítems de major ponderació, fins que es produïsca el desempat), o bé,

– distribuir el pressupost disponible segons la puntuació obtinguda reduint el percentatge d'ajuda concedida proporcionalment a aquesta puntuació, amb la finalitat d'arribar a un major nombre d'entitats beneficiàries.

La comissió optarà per l'una o l'altra mesura valorant el màxim efecte de les ajudes.

En cas d'empat s'utilitzaran els criteris previstos en l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, que estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE, en matèria d'estalvi i eficiència energètica.



4. De les reunions de la comissió s'elevarà l'acta –amb la proposta d'adjudicació que aquesta conté– a la presidència de l'IVACE.

5. Vista la proposta continguda en l'acta de la comissió, la presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de les ajudes, fixarà expressament la quantia i incorporarà, si escau, les condicions i obligacions al fet que haja de subjectar-se la beneficiària de l'ajuda.

6. La resolució motivada de concessió es notificarà de forma individualitzada a cada entitat interessada.

7. L'adjudicació de les ajudes es publicarà en la pàgina web de l'IVACE i -en compliment del que s'estableix en Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides– en la Base de Dades Nacional de Subvencions disponible en l'enllaç http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index. Així mateix es considerarà que amb la recepció de la notificació de l'ajuda l'entitat beneficiària accepta la seua inclusió en la llista d'operacions prevista en l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.



8. El termini màxim per a resoldre i notificar la concessió d'ajudes serà de sis mesos, comptadors des del dia de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV). Transcorregut el termini sense que s'haguera notificat resolució expressa, es consideraran desestimades les sol·licituds per silenci administratiu, tot això sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament que incumbeix l'Administració.

9. La resolució de concessió i/o denegació posa fi a la via administrativa; es delega en la Direcció General de l'IVACE la resolució dels recursos de reposició.



Article 10. Obligacions de les entitats beneficiàries

1. Sense perjudici del que es disposa en l'article 12 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, seran obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Realitzar l'activitat objecte de la subvenció i acreditar la seua realització en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en les instruccions de justificació d'ajudes aprovades a aquest efecte per resolució de la Direcció General de l'IVACE, que seran publicades en la pàgina web http://www.ivace.es. L'entitat beneficiària haurà de realitzar el projecte objecte de subvenció en la forma descrita en la memòria presentada juntament amb la sol·licitud normalitzada, i de manera que es complisca la finalitat de les ajudes, respectant els costos subvencionables indicats en la notificació de concessió i pels imports que s'hi especifiquen. L'execució del projecte haurà de respectar en tot cas el calendari marcat en la memòria inicial o en les seues reformulacions posteriors.

Qualsevol modificació del projecte – inclòs el canvi d'entitat beneficiària a qui competisca la seua execució– haurà de disposar de l'aprovació prèvia de l'IVACE, sol·licitada i justificada per escrit abans de la finalització del termini de justificació del projecte, i no podrà suposar en cap cas una alteració del contingut essencial del projecte o d'algun dels aspectes que van ser tinguts en compte per a la seua valoració. Podran validar-se, sense necessitat d'autorització prèvia, aquelles modificacions que suposen una variació en els imports objecte de suport per concepte de despesa inferior o igual al 20 % de la quantitat a justificar d'aquests conceptes o no afecten qüestions fonamentals, sempre que es justifique adequadament en l'informe final perquè, a criteri del personal tècnic de l'IVACE que verifica la justificació de l'ajuda, pot admetre's.



b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.

c) Actualitzar la documentació presentada que haguera patit alguna modificació o la vigència de la qual haguera finalitzat, i comunicar altres ajudes públiques o privades que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables.

d) Complir les seues obligacions fiscals i amb la Seguretat Social de manera que quede acreditada aquesta circumstància en el moment previ a l'atorgament de l'ajuda i al del reconeixement de l'obligació per l'IVACE, en els termes establits en la normativa vigent en la matèria.



e) Acreditar la seua personalitat jurídica, referida al moment de sol·licitud de l'ajuda, en la forma i termini que s'establisca per l'IVACE.

f) Disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil, així com els estats comptables. En l'execució de les operacions s'haurà de mantindre, a més, un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional. En aquest sentit hauran de presentar en el compte justificatiu de la subvenció una llista en la qual cada anotació que es faça d'una despesa, un pagament o un ingrés i un cobrament en el llibre diari de comptabilitat segons el Pla general comptable (PGC), es reflectisca la quantia d'aquesta anotació que té relació amb la subvenció concedida, reflectint en aquesta llista tant el número d'anotació i assentament del llibre diari com el subcompte del PGC i l'import del subcompte que correspon a la subvenció concedida, llevat que l'entitat beneficiària ja dispose d'un sistema de comptabilitat separada que permeta apreciar la traçabilitat ací referida.

g) Indicar si el projecte està subjecte a Declaració d'Impacte Ambiental d'acord amb la legislació vigent.

h) Executar les instal·lacions complint els reglaments i normatives que els siguen aplicables i disposar de les llicències i autoritzacions administratives corresponents.

i) Respectar en els projectes els principis següents:

– Les inversions subvencionades hauran de mantindre's inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció. Aquest requisit s'incomplirà si s'incorre en qualsevol de les circumstàncies següents:

· El cessament –excepte en els casos de fallida no fraudulenta– o la relocalització d'una activitat productiva fora de la Comunitat Valenciana.

· Un canvi en la titularitat d'un element d'infraestructura que proporcione a una empresa o un organisme públic un avantatge indegut.



· Un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscaben els seus objectius originals.

· La relocalització de l'activitat productiva fora de la Unió Europea durant els deu anys següents al cobrament de la subvenció excepte quan la beneficiària siga una pime o s'indiquen uns terminis diferents en la resolució de concessió.

– Els resultats del projecte hauran de mantindre's en el territori de la Comunitat Valenciana.

– L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, minusvalideses, edat o orientació sexual, i hauran de facilitar, o almenys no impedir, l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional.

j) Inserir en el material divulgatiu relacionat amb la difusió del projecte el logotip d'IVACE disponible en http://www.ivace.es, i complir les obligacions relatives a la publicitat comunitària indicades en l'article 13 de la present resolució.

k) Els documents justificatius de les despeses corresponents al projecte subvencionat hauran de conservar-se durant el període mínim establit en el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell de 17 de desembre de 2013.

En aqueix sentit, els documents es conservaran o bé en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals o bé en suports de dades comunament acceptats, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació de les persones interessades durant el període necessari per a les finalitats per a les quals es van recollir les dades o perquè els tracten ulteriorment. Quan els documents només estiguen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats compliran normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a l'efecte d'auditoria.

l) Quan l'entitat beneficiària siga una entitat local haurà d'acreditar estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant la Sindicatura de Comptes.

m) Les entitats beneficiàries que reben subvencions o ajudes, pel període d'un any, per imports superiors a 100.000 euros –o quan almenys el 40 % del total dels seus ingressos anuals tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública i arriben com a mínim a la quantitat de 5.000 euros– o a 10.000 euros, hauran de complir les exigències establides respectivament en l'article 3, apartats 1.b) i 2 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana per a aquests supòsits.

2. A més de les anteriors, hauran de complir-se les obligacions específiques que per a cada actuació s'estableixen en l'annex a aquesta resolució.



Article 11. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. La liquidació de les ajudes s'efectuarà una vegada executat el projecte íntegrament o en les fases previstes, d'acord amb la sol·licitud presentada i en els termes fixats en la notificació de la concessió de l'ajuda. A l'efecte d'aquesta resolució, es considerarà que l'actuació o projecte es troba executat íntegrament quan els equips instal·lats, així com, si escau, les instal·lacions receptores o de consum final de l'energia, es troben en funcionament o, almenys, en capacitat de funcionar, i és en qualsevol cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de dubte.

2. Les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció amb data límit 28 de maig de 2020 llevat que per circumstàncies concurrents es determine un termini diferent en la resolució de concessió de l'ajuda; l'acreditació es realitzarà en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en el manual d'instruccions de justificació d'ajudes que serà publicat en la pàgina web http://www.ivace.es.

3. A l'efecte d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les entitats beneficiàries hauran de presentar:

a) Justificants de despesa, segons s'indique en la notificació de concessió de l'ajuda, a través de factures que hauran de complir el que es disposa en el Reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, la resta de normativa vigent.

b) Justificants de pagament, i són vàlids els següents, llevat que s'especifique d'una altra forma en alguna actuació:

– Pagaments mitjançant entitat financera: còpia de l'extracte bancari juntament amb còpia del xec nominatiu o de l'ordre de transferència que acredite que el destinatari del pagament coincideix amb l'emissor de la factura.

– En cas que l'ordre de transferència i/o l'anotació de l'extracte bancari siguen globals i per tant estiguen referits a diversos justificants de despesa, relacionats o no amb el projecte, serà necessari adjuntar una relació d'aquests degudament detallada en la qual apareguen el destinatari, la identificació del justificant de la despesa (el número de la factura o el concepte d'aquesta) i l'import pagat. Aquesta relació haurà de ser segellada per l'entitat financera.

– No podran ser subvencionades les despeses que siguen finançades mitjançant mecanismes d'arrendament financer, lísing, rènting o similars, ni aquelles accions finançades per tercers, mitjançant convenis o contractes en els quals la propietat dels béns objecte de l'acció no pertanga a la beneficiària dins del període subvencionable.



– No es consideraran vàlids els pagaments en efectiu ni els ingressos bancaris per caixa.

– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament s'ha realitzat per qui sol·licita l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular l'entitat beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran els pagaments efectuats a través de modalitats de finançament que suposen la transferència directa de fons des de l'entitat financera a l'emissor de la factura.

– No s'acceptaran aquells documents de pagament que, fins i tot sent conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament a quines factures estan vinculats.

– Les despeses presentades en la justificació hauran de documentar-se mitjançant factures pagades íntegrament. Aquest requisit s'aplicarà amb independència del percentatge d'imputació d'una despesa al projecte, per tant, les factures parcialment pagades no seran admeses.

c) Fotografies de la instal·lació i dels equips principals en la seua ubicació definitiva.

d) Compte justificatiu de les inversions, així com el document sobre relació d'anotacions comptables. Els dos models seran facilitats per l'IVACE.

e) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagueren obtingut o sol·licitat per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVACE per a la justificació del projecte.

f) Instrument ambiental al qual estiga sotmesa l'activitat o les instal·lacions en les quals l'entitat sol·licitant haja executat el projecte, només en cas que no haguera sigut presentat en la fase de sol·licitud per trobar-se en tràmit d'obtenció.

g) En el cas de l'actuació T21C, promoció del transport urbà amb bicicleta, per a la tipologia d'actuació tipus 2, vies ciclistes urbanes, s'haurà d'aportar en la justificació còpia del projecte de la via ciclista.



h) Qualsevol altra documentació que s'indique en l'annex segons els diferents programes i actuacions.

4. Només seran tinguts en compte els justificants de despesa i de pagament de data posterior al registre d'entrada del document de sol·licitud d'ajuda, per a garantir així l'efecte incentivador de l'ajuda concedida.

5. La liquidació de l'ajuda a aquells projectes subjectes a Declaració d'Impacte Ambiental d'acord amb la legislació vigent, es farà efectiva amb la presentació prèvia del document acreditatiu de la seua resolució, emesa per l'òrgan competent.

6. Quan siga una entitat pública la beneficiària, a més de sol·licitar almenys les tres ofertes indicades en l'article 8, haurà de presentar un certificat de l'òrgan competent que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, fent referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, si escau, i el número/codi de l'expedient de contractació.





Article 12. Resolució d'incidències

1. L'alteració d'algunes de les característiques del projecte la subvenció del qual haja sigut aprovada, incloent-hi la disminució de l'estalvi energètic realment obtingut, l'incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, l'execució parcial de la inversió, la insuficient justificació de les despeses efectivament realitzades i la concessió amb posterioritat a la presentació de la sol·licitud d'altres ajudes públiques o privades, que en el seu conjunt excedisquen dels límits establits, podrà donar lloc a la minoració de la subvenció concedida. Aquests criteris resultaran d'aplicació per a determinar la quantitat que finalment haja de percebre l'entitat beneficiària i hauran de respondre al principi de proporcionalitat.

2. L'incompliment per l'entitat beneficiària de qualsevol dels requisits, condicions i altres circumstàncies que van donar lloc a l'atorgament de la subvenció, la variació de la finalitat de l'actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, podrà donar lloc a la revocació de la subvenció i l'obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els interessos de demora des del moment de pagament d'aquesta sobre la base del que es disposa en el títol II de Llei 38/2003, general de subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà, entre altres efectes, la impossibilitat de ser entitat beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en les persones que exercisquen de cap d'àrea –o si escau, departament o servei– de l'IVACE competents per a la gestió de les ajudes– la resolució de les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en concret les referides a renúncies, canvi d'entitat beneficiària, possibles pròrrogues per a l'execució i/o justificació d'aquest, canvi de projecte i possibles compensacions entre costos; la resolució relativa a les possibles minoracions o revocacions de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 13. Difusió i publicitat

1. La condició d'entitat beneficiària de l'ajuda implica, d'una banda, assumir la responsabilitat d'informar les parts intervinents en el projecte i la ciutadania del cofinançament d'aquest pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i per l'IVACE, i la seua acreditació davant aquest organisme i, d'altra banda, la seua inclusió en la llista d'operacions cofinançades pel Programa operatiu FEDER 2014-2020, informació que podrà ser consultada en el lloc o portal d'internet que s'habilite a aquest efecte per l'Administració.

2. Per a complir les obligacions de difusió i les relatives a la publicitat comunitària, l'entitat beneficiària

a) haurà d'Incloure en tots els documents i accions d'informació i comunicació relacionats amb el projecte subvencionat (així, en informes, escrits, presentacions, esdeveniments, documentació de reunions, etc.):

– el logotip de l'IVACE

– l'emblema de la Unió Europea i la referència a la Unió Europea.

– la referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional

b) Durant l'execució del projecte:

– haurà d'incorporar en la seua pàgina web (en cas que dispose) una breu descripció del projecte subvencionat amb els seus objectius i resultats, i destacar el suport financer de l'IVACE i de la Unió Europea per haver sigut seleccionat el seu projecte en el Programa operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

– haurà de col·locar un cartell informatiu sobre el projecte (d'una grandària mínima A3) en el qual esmentarà el suport financer de la Unió Europea i de l'IVACE en un lloc visible al públic. Aquest cartell haurà de mantindre's almenys fins al moment del pagament de l'ajuda.

c) Haurà de conservar constància gràfica, documental o digital de les obligacions recollides en el present article per a la seua posada a la disposició de l'IVACE en el moment de la justificació del projecte, o de qualsevol òrgan de control que ho requerisca.

3. En l'apartat Descàrregues del portal de l'IVACE http://www.ivace.es, està disponible major informació sobre les obligacions relatives a informació i publicitat, així com els logotips de l'IVACE i l'emblema de la UE amb referència al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, segons la normativa comunitària.



Article 14. Marc normatiu comunitari

A més del que es disposa en el preàmbul de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, que estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètica seran aplicable les següents disposicions:

– Reglament delegat (UE) núm. 480/2014, de la Comissió, de 3 de març de 2014, del Parlament Europeu i del Consell pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.



– Reglament d'execució (UE) 821/2014, de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell en allò que fa referència a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d'informació sobre instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i comunicació de les actuacions i el sistema per al registre i emmagatzematge de dades.

– Qualsevol altra normativa que per la matèria li fora aplicable.



Article 15. Transparència i prevenció del frau

L'entitat beneficiària haurà de complir les mesures de transparència i prevenció del frau i aportar la documentació que així ho acredite:



a) Mesures de transparència: quan l'import de la subvenció siga superior a 100.000 euros, o quan almenys el 40 % del total dels ingressos anuals de l'entitat beneficiària tinguen caràcter d'ajuda o subvenció pública, haurà d'acreditar haver complit la legislació bàsica sobre transparència, aportant una captura de pantalla de la seua pàgina web -o mitjà electrònic de finalitat similar– en la qual aparega la informació següent:



– Contractes subscrits amb una Administració pública, fent esment a les parts, l'objecte, termini de duració, import de licitació i d'adjudicació, el nombre d'empreses licitadores i el procediment utilitzat.



– Convenis amb l'Administració pública subscrits, fent esment a les parts, l'objecte, termini de duració i obligacions econòmiques convingudes, així com les seues possibles modificacions.

– Subvencions i ajudes públiques rebudes, amb indicació del seu import i finalitat.

b) Mesures de prevenció del frau:

Les entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra Administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que qualsevol persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en la present convocatòria podrà posar-los en coneixement a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau en l'adreça web: http://igaepre.central.sepg.minhac.age/sitios/igae/es-ES/paginas/Denam.aspx i de la bústia Control Antifrau del portal de l'IVACE: http://www.ivace.es.





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE, per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució de la present convocatòria.

Segona

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes un recurs potestatiu de reposició davant el conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb el que estableixen els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o bé en el termini de dos mesos un recurs contenciós administratiu, davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que estableixen els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar-se qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



València, 25 de març de 2019.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.







ANNEX

Descripció i particularitats de les actuacions



Actuació T21B: Projectes de foment de la mobilitat urbana sostenible

a) Descripció de l'actuació. Actuacions susceptibles de suport. Obligacions específiques.

Aquesta actuació està orientada al desenvolupament d'experiències pilot de mobilitat urbana sostenible amb l'objectiu de reduir el consum energètic del transport i millorar la qualitat de l'aire de les nostres ciutats.

A tall d'exemple s'inclourien en aquesta actuació projectes com ara mesures de recuperació de l'espai per al vianant, implantació de sistemes de cotxe compartit, serveis d'autobús llançadora, camins escolars, transport a la demanda, entre altres.

Les ciutats afectades pels projectes pilot hauran de tindre un Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) o una estratègia global del municipi en matèria de mobilitat sostenible. Així mateix, els projectes hauran de tindre impacte sobre la mobilitat de les ciutats i hauran de permetre la difusió dels resultats.

Després d'un any des de la posada en marxa del servei, l'entitat beneficiària haurà d'enviar a l'IVACE un informe de resultats amb les principals dades de funcionament d'aquest, estadístiques d'ús, càlculs estimats d'estalvi energètic i emissions de CO2 evitades, entre altres aspectes.

En el cas de projectes de cotxe multiusuari o cotxe compartit, el projecte haurà d'adaptar-se a les directrius tècniques i d'operació que per a aquest tipus de projectes pogueren establir-se des de la Generalitat Valenciana. L'incompliment d'aquest requisit podrà donar lloc a la revocació de l'ajuda.

En el cas d'implantació de camins escolars, el programa haurà de disposar com a mínim d'un estudi de les possibles rutes i itineraris amb criteris de seguretat viària i mobilitat alternativa, desenvolupament de les mesures a implantar pel centre escolar i de les actuacions a dur a terme en coordinació amb les autoritats municipals competents, i activitats d'informació i promoció entre pares i alumnes. Si es considerara necessari es podria contractar una empresa especialitzada per a la fase d'estudi i assessorament en la implantació del programa.

b) Potencials entitats beneficiàries

Podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes empreses i entitats de naturalesa pública o privada.

c) Cost subvencionable.

Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a superar els mínims requerits per les normes de la Unió Europea aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

– Les inversions en equips, instal·lacions, programari específic, estudi de viabilitat de la mesura a implantar, obra civil directament relacionada amb el projecte pilot i els costos d'explotació estrictament necessaris per a l'execució del projecte. Els costos d'explotació es consideraran com a subvencionables només els corresponents al primer any de funcionament.

L'estudi de viabilitat no podrà superar el 20 % de la inversió elegible total del projecte.

En el cas que el projecte pilot incloga l'adquisició de vehicles, només seran subvencionables els que s'especifiquen en l'actuació T27A del present annex i el cost subvencionable dels vehicles i l'ajuda corresponent serà l'establida en aquesta actuació. Si aquests vehicles són elèctrics, solament podran ser objecte de suport si van lligats a una instal·lació de recàrrega elèctrica.

No es considerarà inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Assegurances i manteniment dels equips.

– En general, totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del medi ambient o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i serà en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.

No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.

d) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3. de la present resolució, el suport màxim per a aquesta actuació tindrà un límit del 40 % del cost subvencionable, excepte la partida corresponent a l'adquisició de vehicles que tindrà l'ajuda màxima especificada en l'actuació T27A segons la tipologia del vehicle, i es podrà incrementar en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses o a les activitats no econòmiques d'entitats públiques o entitats sense ànim de lucre.

L'ajuda màxima global del projecte serà de 200.000 euros.

e) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques.

A. Reducció d'emissions i tipus d'actuació (màxim 50 punts).

A1. Emissions de CO2 evitades (màxim 30 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que tinguen una major ràtio d'emissions evitades/inversió elegible (t CO2/€).

A2. Tipus d'actuació (màxim 20 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que prioritzen el vianant davant de mesures de transport no motoritzat i motoritzat, en aqueix ordre.

B. Impacte en la mobilitat de l'àrea afectada pel projecte (màxim 47 punts).

B1. Problemes de mobilitat urbana en el municipi (27 punts).

Es valoraran amb major puntuació els projectes executats en municipis amb majors problemes de mobilitat mesurats mitjançant la ràtio vehicles/habitant.

B2. Nombre de persones afectades per la mesura (màxim 20 punts).



Es valoraran amb major puntuació els projectes que afecten una major quantitat de persones.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

Es valorarà amb 3 punts aquelles entitats que ocupen un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts.

Actuació T21-C: Promoció del transport urbà amb bicicleta

a) Descripció de l'actuació. Actuacions susceptibles de suport. Obligacions específiques.

Dins d'aquesta actuació es diferencien tres tipologies:

– Tipus 1. Sistemes públics de préstec de bicicletes.

Consisteix en el disseny i implantació de la posada en servei de sistemes de bicicletes d'ús públic en municipis i nuclis interurbans, fomentant la compatibilitat dels sistemes de bicicletes d'ús públic dels municipis de la Comunitat, creant serveis supramunicipals entre aquelles localitats pròximes de tal manera que els diferents sistemes s'integren en un únic sistema de préstec.

Els sistemes estaran orientats a la mobilitat diària i molt especialment a la mobilitat obligada (desplaçaments per motiu de treball i estudi), per la qual cosa s'hauran de preveure dissenys i propostes que complementen l'oferta de transport públic i que faciliten els desplaçaments cap a les estacions i des de les estacions, parades i bescanviadors de transport públic.

Les bicicletes estaran a la disposició dels usuaris en diverses bases, en funció de les configuracions de les ciutats, i s'admet la presència parcial o total de bicicletes elèctriques. Almenys s'ha de preveure el mateix nombre d'ancoratges que el nombre de bicicletes. Cada sistema tindrà incorporat un sistema de control d'usuaris informatitzat que, a més, servisca per a gestionar el sistema.

El servei haurà d'estar actiu per un període mínim de cinc anys a partir de la posada en marxa d'aquest.

El sistema de préstec de bicicletes s'haurà d'adaptar a les directrius tècniques i d'operació que per a aquest tipus de projectes pogueren establir-se des de la Generalitat Valenciana.

En el cas que en el municipi per al qual se sol·licita l'ajuda no tinga implantades estacions de préstec de bicicletes, però es desitge instal·lar bancades per a integrar-se en el sistema supramunicipal, l'entitat sol·licitant haurà d'entregar el compromís signat pels diferents ajuntaments en el qual s'accepte la inclusió del nou sistema de préstec de bicicletes. Es donarà suport preferiblement en poblacions de grandària mitjana (30.000 – 300.000 habitants).

Després d'un any des de la posada en marxa del servei, l'entitat beneficiària haurà d'enviar a l'IVACE un informe de resultats amb les principals dades de funcionament d'aquest: estadístiques d'ús (nombre de préstecs diaris per base, usuaris, trajectes, etc.), estimació d'usos procedents del transport motoritzat, càlculs d'estalvi energètic estimat, etc.



– Tipus 2. Vies ciclistes urbanes.

Serà objecte de subvenció dins d'aquesta tipologia l'execució de noves vies ciclistes en àmbits urbans i/o periurbans, incloent-hi la construcció, condicionament o millora de l'espai públic per a l'ús ciclista i les seues obres complementàries d'urbanització. Podrà donar-se suport, entre altres, l'execució de carrils bici, voreres bici i carrer bici.

Només seran susceptibles de suport quan es realitzen en ciutats o àrea funcionals urbanes, és a dir, que tinguen un caràcter exclusivament urbà.

Es donarà suport preferiblement en poblacions amb població superior als 20.000 habitants.

No seran susceptibles de suport les operacions de manteniment de vies ciclistes existents i les que estiguen incloses en un pla parcial urbanístic i representen càrregues urbanístiques atribuïbles a promotors.

– Tipus 3. Aparcaments segurs de bicicletes.

S'inclouen dins d'aquesta actuació la instal·lació de sistemes d'aparcament segur de bicicletes destinats a ser utilitzats bé per usuaris particulars o com a part d'un sistema públic de préstec de bicicletes. Aquests sistemes podran estar situats en la via pública o en zones d'estacionament de vehicles, com ara pàrquings urbans, etc. La ubicació específica del sistema estarà justificada per la seua conveniència a fi de facilitar l'ús de bicicleta per a la mobilitat obligada. Només seran susceptibles de suport quan es realitzen en ciutats o àrees funcionals urbanes, és a dir, que tinguen un caràcter exclusivament urbà.

Es donarà suport preferiblement en poblacions amb població superior als 20.000 habitants.

Per a les 3 tipologies de projectes, es prioritzaran aquelles actuacions que presenten un pla director on s'haja analitzat el foment de l'ús de la bicicleta en general.

Així mateix, per a totes les actuacions incloses en aquesta actuació, les ciutats on es desenvolupen aquests projectes han de tindre un Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) o una estratègia global del municipi en matèria de mobilitat sostenible, on s'incloga l'impuls de la bicicleta i el desenvolupament d'infraestructures ciclistes.

b) Potencials entitats beneficiàries

Per als projectes tipus 1, podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes l'administració local, entitats públiques i empreses públiques o privades adjudicatàries del servei del sistema públic de préstec de bicicletes. En el cas d'empreses públiques o privades adjudicatàries d'aquest servei, hauran de presentar el contracte d'adjudicació corresponent i qualsevol altra documentació requerida per l'IVACE per a assegurar la correcta aplicació de l'ajuda.

Per als projectes tipus 2, podran ser beneficiàries l'administració local.

Per als projectes Tipus 3, podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes l'administració local, així com les entitats i empreses públiques.

En el cas de projectes de tipus 1 on es preveja la instal·lació de bases intercanviadores en un municipi diferent del de la persona sol·licitant de l'ajuda, serà necessària la presentació d'un document que autoritze aquesta instal·lació.

c) Cost subvencionable.

Es considera cost subvencionable els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

Per a projectes tipus 1:

– Les inversions en bicicletes, programari i maquinari necessari per al funcionament dels sistemes i les inversions en equips i instal·lacions de les bases de préstec de bicicletes.

Per a projectes tipus 2:

– Les despeses relatives al projecte i obra que de manera inequívoca responguen a la naturalesa de l'actuació subvencionada i són estrictament necessàries per a aquesta. S'inclou el cost del projecte, la direcció d'obra i l'estudi de seguretat i salut fins a un màxim del 10 % de la inversió elegible total del projecte. S'estableix així mateix una inversió elegible màxima de 150.000 €/km.

Per a projectes tipus 3:

– Les inversions en equips, instal·lacions, programari específic i l'obra civil directament relacionada amb el projecte pilot.

En qualsevol cas, no es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– En general, totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció mediambiental o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i és en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia



No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.

d) Quantia de l'ajuda.

Per a projectes tipus 1:

El càlcul de l'ajuda es realitzarà en funció del nombre de bicicletes convencionals (N), elèctriques (BE) i del nombre d'ancoratges o compartiments del sistema automàtic destinats a l'enganxament, recepció i préstec de les bicis del sistema (A), segons la següent fórmula:

Ajuda= 20.000 + 75 N + 300 BE + 450 A

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3 de la present resolució, l'ajuda màxima calculada segons la fórmula anterior no podrà superar el 40 % del cost subvencionable i podrà incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses, ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre, amb un màxim de 100.000 € per projecte.



Per a projectes tipus 2:

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3. de la present resolució, el suport màxim per a aquesta actuació tindrà un límit del 40 % del cost subvencionable i podrà incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses o a les activitats no econòmiques d'entitats públiques o entitats sense ànim de lucre, amb un màxim de 200.000 € per projecte.

Per a projectes Tipus 3:

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3. de la present resolució, el suport màxim per a aquesta actuació tindrà un límit del 40 % del cost subvencionable, podent incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses o a les activitats no econòmiques d'entitats públiques o entitats sense ànim de lucre, amb un màxim de 50.000 € per projecte.

e) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques.

A. Reducció d'emissions i tipus d'actuació (màxim 50 punts).

A1. Emissions de CO2 evitades (màxim 25 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que tinguen una major ràtio emissions evitades/inversió elegible (t CO2/€).

A2. Disponibilitat de carril bici (màxim 10 punts).

Es valoraran amb major puntuació les actuacions que es duguen a terme en zones urbanes amb major nombre de quilòmetres de carril bici.

A3. Pla director (màxim 15 punts).

Es valoraran amb major puntuació els projectes que disposen d'un Pla director per a l'ús de la bicicleta.

B. Impacte en la mobilitat de l'àrea afectada pel projecte (màxim 47 punts).

B1. Problemes de mobilitat urbana en el municipi (20 punts).

Es valoraran amb major puntuació els projectes executats en municipis amb majors problemes de mobilitat mesurats mitjançant la ràtio vehicles/habitant.

B2. Nombre de persones afectades per la mesura (màxim 10 punts).



Es valoraran amb major puntuació els projectes que afecten una major quantitat de persones.

B3. Nombre de municipis involucrats (màxim 17 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions mancomunades o que involucren un major nombre de municipis.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

Es valorarà amb 3 punts aquelles entitats que ocupen un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts.



Actuació T21E: Projectes de logística urbana sostenible

a) Descripció de l'actuació. Actuacions susceptibles de suport.

Aquesta actuació va dirigida a donar suport a projectes de logística urbana sostenible que permeten gestionar la càrrega i descàrrega a les ciutats de manera més sostenible, racionalitzant així el procés de distribució de mercaderies en els nuclis urbans, la denominada «última milla», i reduint significativament el consum d'energia del procés i millorant la qualitat de l'aire.

A tall d'exemple s'inclourien en aquesta actuació projectes com la bicicleta de càrrega, noves tecnologies de suport a la gestió de la càrrega, descàrrega i distribució urbana de mercaderies, etc.

Les ciutats afectades pels projectes hauran de tindre un Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) o una estratègia global del municipi en matèria de mobilitat sostenible.

Els projectes pilot que s'implanten hauran de tindre impacte sobre la mobilitat de les ciutats i hauran de permetre la difusió dels resultats.



Després d'un any des de la posada en marxa del servei, l'entitat beneficiària haurà d'enviar a l'IVACE un informe de resultats amb les principals dades de funcionament d'aquest, estadístiques d'ús, càlculs estimats d'estalvi energètic i emissions de CO2 evitades, etc.

b) Potencials entitats beneficiàries

Podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les empreses i entitats de naturalesa pública o privada.

c) Cost subvencionable.

Es considera cost subvencionable els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

– Les inversions en equips, instal·lacions, programari específic, estudi de viabilitat de la mesura a implantar o, si escau, un pla de logística urbana sostenible (SULP), obra civil directament relacionada amb el projecte i els costos d'explotació estrictament necessaris per a l'execució del projecte. Els costos d'explotació es consideraran com a subvencionables només els corresponents al primer any de funcionament.



L'estudi de viabilitat no podrà superar el 20 % de la inversió elegible total del projecte.

En el cas que el projecte pilot incloga l'adquisició de vehicles per al repartiment, només seran subvencionables les bicicletes i tricicles de càrrega elèctrics que complisquen el que s'especifica en l'actuació T27A del present annex.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Assegurances i manteniment dels equips.

– En general, totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del medi ambient o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i és en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia

No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.

d) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3. de la present resolució, el suport màxim per a aquesta actuació tindrà un límit del 40 % del cost subvencionable, i podrà incrementar-se en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses, o a les activitats no econòmiques d'ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre. En el cas que el projecte pilot preveja l'adquisició de bicicletes elèctriques i/o tricicles elèctrics de càrrega, l'ajuda màxima serà, per a aquests conceptes, de 300 euros per bicicleta elèctrica i 1.500 euros per tricicle.

L'ajuda màxima global del projecte serà de 100.000 euros.

e) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques.

A. Reducció d'emissions i tipus d'actuació (màxim 50 punts).

A1. Emissions de CO2 evitades (màxim 30 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que tinguen una major ràtio emissions evitades/inversió elegible (t CO2/€).

A2. Tipus d'actuació (màxim 20 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que utilitzen noves tecnologies de gestió intel·ligent de mercaderies davant d'actuacions de repartiment amb vehicles nets.

B. Impacte en la mobilitat de l'àrea afectada pel projecte (màxim 47 punts).

B1. Problemes de mobilitat urbana en el municipi (27 punts).

Es valoraran amb major puntuació els projectes executats en municipis amb majors problemes de mobilitat mesurats mitjançant la ràtio vehicles/habitant.

B2. Nombre de persones afectades per la mesura (màxim 20 punts).

Es valoraran amb major puntuació els projectes que afecten una major quantitat de persones.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

Es valorarà amb 3 punts aquelles entitats que ocupen un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts.



Actuació T24B: Sistemes intel·ligents de transport públic urbà

a) Descripció de l'actuació. Actuacions susceptibles de suport.

Aquesta actuació pretén impulsar la major participació dels mitjans de transport públic i/o col·lectiu en la mobilitat urbana en ciutats i àrees metropolitanes, mitjançant la introducció de sistemes intel·ligents que milloren l'eficiència d'aquest i la millora de la gestió de les flotes de transport públic, per a aconseguir reduir els consums d'energia en la seua operació i disminuir les emissions contaminants.



No seran susceptibles de suport les actuacions de millora del transport interurbà entés com aquell que no es realitza exclusivament dins d'àrees urbanes o zones d'afecció urbana (àrees metropolitanes, etc.).

A tall d'exemple s'inclourien en aquesta actuació projectes de priorització semafòrica, aplicació de les noves tecnologies de la informació o de bitllets en els sistemes de transport públic, sistemes d'informació als passatgers, programari/maquinari relatiu a planificació i control de rutes, itineraris i paràmetres en la conducció dels vehicles de la flota, sistemes tecnològics de millora en la gestió del combustible, etc.



En els sistemes de gestió de flotes, es justificarà tècnicament que els sistemes a implantar permeten una gestió i optimització dels recursos mitjançant la localització, les comunicacions amb un servidor en l'oficina, el control, l'anàlisi de dades energètiques mitjançant programari i generació d'informes de la flota de transports. Els sistemes de gestió hauran de proporcionar en temps real dades energètiques de la flota: litres de combustible consumits i distància recorreguda, trajecte realitzat, excés de revolucions del motor, excés de temps de ralentí, etc.



No seran subvencionables equips GPS que no permeten una gestió energètica de la flota.

Les ciutats afectades pels projectes hauran de tindre un Pla de mobilitat urbana sostenible (PMUS) o una estratègia global del municipi en matèria de mobilitat sostenible.

b) Potencials entitats beneficiàries

Podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les administracions públiques i les empreses concessionàries del servei de transport públic.

c) Cost subvencionable.

Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

– Les inversions en equips, instal·lacions, programari/maquinari específic i l'obra civil directament relacionada amb el projecte.

El cost de l'obra civil no podrà superar en cap cas el 20 % de la inversió elegible total del projecte.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Assegurances i manteniment dels equips.

– En general, totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del medi ambient o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i és en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.

No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.

d) Quantia de l'ajuda

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3. de la present resolució, el suport màxim per a aquesta actuació tindrà un límit del 40 % del cost subvencionable, i es podrà incrementar en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses, o a les activitats no econòmiques d'ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre.

L'ajuda màxima global del projecte serà de 75.000 euros i les ajudes dins d'aquesta actuació estaran limitades a 200.000 euros per entitat beneficiària.

e) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques.

A. Reducció d'emissions i tipus d'actuació (màxim 50 punts).

A1. Emissions de CO2 evitades (màxim 30 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que tinguen una major ràtio emissions evitades/inversió elegible (t CO2/€).

A2. Tipus d'actuació (màxim 20 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que utilitzen nous sistemes de tecnologies de la informació davant de sistemes de gestió de flotes.

B. Impacte en la mobilitat de l'àrea afectada pel projecte (màxim 47 punts).

B1. Problemes de mobilitat urbana en el municipi (27 punts).

Es valoraran amb major puntuació els projectes executats en municipis amb majors problemes de mobilitat mesurats mitjançant la ràtio vehicles/habitant.

B2. Nombre de persones afectades per la mesura (màxim 20 punts).



Es valoraran amb major puntuació els projectes que afecten una major quantitat de persones.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

Es valorarà amb 3 punts aquelles entitats que ocupen un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts.



Actuació T27A: Adquisició de vehicles elèctrics o propulsats per combustibles alternatius

a) Descripció de l'actuació. Actuacions susceptibles de suport

L'objectiu d'aquesta mesura és la modernització del parc de vehicles de servei públic relacionats amb el transport per a aprofitar els avantatges de la major eficiència energètica dels vehicles nous propulsats per energia elèctrica i combustibles alternatius.

El programa té la finalitat de promoure l'adquisició de vehicles destinats al transport, elèctrics, amb pila de combustible, propulsió híbrida, alimentats per gas natural o hidrogen mitjançant l'atorgament d'ajudes econòmiques que disminueixen el sobrecost en els vehicles alternatius en relació amb vehicles equivalents de disseny i motorització tradicional.

A l'efecte d'aquesta ordre s'entén com a vehicle elèctric les següents tipologies:

– Vehicle elèctric pur o a bateries (BEV, en anglés Battery Electric Vehicle). És el vehicle elèctric amb la configuració més simple. Disposa d'un o diversos motors elèctrics alimentats per bateries, que són els encarregats de propulsar el vehicle. Les bateries són recarregades mitjançant connexió a la xarxa elèctrica, i també pel sistema de frenat regeneratiu que hui dia solen incorporar la majoria de vehicles elèctrics, independentment del tipus que siguen.

– Vehicle elèctric de rang estés (EREV, en anglés Extended Range Electric Vehicle). És un vehicle elèctric a bateries que incorpora un motor de combustió interna tradicional, la funció del qual és la d'alimentar un generador elèctric quan el nivell de càrrega de la bateria descendisca a nivells mínims. Aquest tipus de vehicles són propulsats únicament i exclusivament pel sistema de tracció elèctrica de què disposa, per això són classificats com a vehicles elèctrics i no híbrids.

– Vehicles elèctrics híbrids endollables (PHEV, en anglés Plug in Hybrid Electric Vehicle). Són aquells que disposen tant d'un o diversos motors elèctrics, com d'un motor de combustió interna tradicional, perquè qualsevol dels dos el propulse. El motor de combustió interna pot recarregar les bateries i també propulsar el vehicle, i poden treballar en paral·lel amb el sistema de tracció elèctrica. Aquests vehicles també disposen de connexió a la xarxa elèctrica per a recarregar les seues bateries.

Serà objecte d'ajuda:

– L'adquisició d'autobusos o autocars categoria M2 i M3 nous, elèctrics, de propulsió híbrida (sempre que tinguen capacitat de tracció elèctrica al 100 % mitjançant bateries), amb pila de combustible o alimentats per gas natural o hidrogen, destinats al transport públic urbà.



– L'adquisició de vehicles nous, elèctrics, amb pila de combustible o alimentats per gas natural o hidrogen, destinats a la realització d'un servei públic i que es desenvolupe en espais urbans. Seran subvencionables les següents tipologies de vehicles:

– Turismes M1: vehicles de motor destinats al transport de persones que tinga, almenys, quatre rodes i que tinga, a més del seient del conductor, huit places com a màxim. Es consideren subvencionables els vehicles de gas natural monocombustible i multicombustible sempre que les emissions siguen inferiors a 160 g CO2/km funcionant amb gasolina. No seran subvencionables els turismes elèctrics la inversió elegible dels quals siga superior a 40.000 euros, ni els turismes alimentats per gas natural amb una inversió elegible superior a 25.000 euros.



– Furgonetes N1: vehicles comercials que tinguen, almenys, quatre rodes amb una massa màxima autoritzada igual o inferior a 3.500 kg.



– Ciclomotors L1e: vehicles de dues rodes sense sidecar, amb una velocitat màxima per construcció igual o menor a 45 km/h.

– Motocicletes L3e i L5e: vehicles de dues o tres rodes sense sidecar, amb una velocitat màxima per construcció superior a 45 km/h.

– Quadricicles lleugers L6e: automòbils de quatre rodes la massa dels quals en buit siga inferior o igual a 350 kg, no inclosa la massa de les bateries per als vehicles elèctrics, i la potència màxima dels quals neta del motor siga inferior o igual a 4 kW i la velocitat màxima del qual no sobrepassa els 45 km/h.

– Quadricicles pesants L7e: automòbils de quatre rodes la massa dels quals en buit siga inferior o igual a 400 kg o 550 kg si es tracta de vehicles destinats al transport de mercaderies, no inclosa la massa de les bateries per als vehicles elèctrics, i la potència màxima dels quals neta del motor siga inferior o igual a 15 kW.

– Bicicletes i tricicles de càrrega elèctrics: bicicletes elèctriques i tricicles de càrrega de pedaleig assistit nous que utilitzen un motor amb potència no superior a 250 W com a ajuda a l'esforç muscular del conductor. Aquest motor s'haurà de detindre quan el conductor deixe de pedalar o la velocitat supere els 25 km/h. La bateria haurà de tindre una densitat energètica de, com a mínim, 100 Wh/kg. Per al càlcul de la densitat energètica s'usaran els valors capacitat (Ah), voltatge (V) i pes de la bateria (kg) declarats pel fabricant. El pes de la bateria inclou el cos complet, tal com s'extrau de la bicicleta. A causa de les seues característiques inherents, es considerarà que totes les bateries d'ions de liti (Li) compleixen aquesta condició. En el cas del tricicle de càrrega, haurà de ser capaç de transportar, com a mínim, 150 kg de mercaderia. Queden exclosos els vehicles de similars característiques o les bicicletes capaces de funcionar sense pedaleig per part de la persona usuària, per mitjà d'acceleradors o qualsevol tipus d'accionament.

L'ajuda també s'aplicarà a l'adquisició de vehicles elèctrics de categoria N1, M1, M2 i M3, de fins a dotze mesos d'antiguitat des de la primera matriculació fins a la data de presentació de la sol·licitud, la titularitat de la qual l'haurà de tindre el concessionari, punt de venda o fabricant/importador del vehicle que realitze la venda del vehicle al beneficiari de l'ajuda. A més, el vehicle haurà d'haver sigut adquirit pel punt de venda com a vehicle nou al fabricador o importador.

b) Potencials entitats beneficiàries.

Sense perjudici del que s'estableix en l'article 5 de la present resolució, podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les entitats públiques i les empreses concessionàries de serveis públic.

c) Cost subvencionable

Es consideren costos subvencionables els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del vehicle, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'un vehicle amb les mateixes prestacions, però utilitzant combustibles convencionals menys respectuosos amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

– La inversió elegible dels vehicles serà la base imposable del vehicle abans d'impostos.

No es considera inversió elegible:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió i les de personal propi.

– Els vehicles de segona mà.

– Cost del transport dels materials.

– Totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculats a la consecució d'un nivell més elevat de protecció del medi ambient o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i és en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.



No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.

d) Quantia de l'ajuda.

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3 de la present resolució, les ajudes no podran superar el 40 % del cost subvencionable, i es podran incrementar en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites, mitjanes empreses, o a les activitats no econòmiques d'ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre, amb els següents límits màxims per tipologia de vehicle:



– Autobusos elèctrics, de propulsió amb hidrogen o de piles de combustible: un import màxim per vehicle de 100.000 €.

– Autobusos híbrids (doble font d'energia) amb acumulació d'energia en bateries: un import màxim per vehicle de 50.000 €.

– Autobusos alimentats per gas natural: import màxim per vehicle de 12.000 €.

– Turismes M1 i furgonetes N1 elèctriques, d'hidrogen i pila de combustible: import màxim de 6.000 € per vehicle.

– Turismes M1 i furgonetes N1 a gas natural: import màxim de 2.000 € per vehicle.

– Ciclomotors L1e: import màxim de 400 € per vehicle.

– Motocicletes L3e i L5e: import màxim de 750 € per vehicle.

– Quadricicles lleugers L6e: import màxim de 1.600 € per vehicle.

– Quadricicles pesants L7e: import màxim de 2.000 € per vehicle.



– Bicicletes elèctriques: import màxim 300 € per vehicle.

– Tricicles de càrrega elèctrics: import màxim 1.500 € per vehicle.

L'ajuda màxima global del projecte serà de 200.000 euros.

e) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques.

A. Reducció d'emissions i tipus d'actuació (màxim 50 punts).

A1. Emissions de CO2 evitades (màxim 30 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que tinguen una major ràtio emissions evitades/inversió elegible (t CO2/€).

A2. Tipus de combustible (màxim 20 punts).

Es valoraran amb major puntuació els vehicles accionats per pila de combustible o hidrogen davant dels elèctrics o híbrids i els de gas natural, en aquest ordre.

B. Impacte en la mobilitat de l'àrea afectada pel projecte (màxim 47 punts).

B1. Tipologia de vehicle (27 punts).

Es valoraran amb major puntuació les bicis elèctriques davant dels autobusos, motocicletes i ciclomotors, turismes, furgonetes i quadricicles, en aquest ordre.

B2. Nombre de persones afectades per la mesura (màxim 20 punts).



Es valoraran amb major puntuació els projectes que afecten una major quantitat de persones.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

Es valorarà amb 3 punts aquelles entitats que ocupen un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts.



Actuació T29A: Estacions de recàrrega de gas natural i hidrogen.

a) Descripció de l'actuació. Actuacions susceptibles de suport.

El programa té la finalitat de promoure la implantació d'estacions de recàrrega o ompliment de gas natural o d'hidrogen, destinades a servei públic en general o a una determinada flota de vehicles de servei públic.

b) Potencials entitats beneficiàries.

Sense perjudici del que s'estableix en l'article 5 de la present resolució, podran ser beneficiàries d'aquestes ajudes les administracions públiques i les empreses.

c) Costos subvencionables.

Es considera cost subvencionable els costos d'inversió addicionals necessaris per a anar més enllà de les normes de la Unió aplicables o per a incrementar el nivell de protecció mediambiental en absència de normes de la Unió. Aquests costos d'inversió addicionals es calcularan per diferència entre la inversió elegible del projecte, definida segons el següent paràgraf, i la inversió d'una instal·lació convencional equivalent, menys respectuosa amb el medi ambient i que s'hauria pogut realitzar de forma creïble sense l'ajuda.

En el cas de les ajudes dirigides a activitats no econòmiques d'entitats sense ànim de lucre i administracions públiques, el cost subvencionable serà la inversió elegible del projecte.

Es considera inversió elegible del projecte:

– Els costos subvencionables seran les inversions en equips, accessoris, canonades i els sistemes de control i regulació.

No es considerarà cost subvencionable:

– L'IVA satisfet per l'adquisició de béns i serveis facturats i, en general, qualsevol impost pagat.

– Les despeses financeres conseqüència de la inversió, les de personal propi i les d'adquisició d'immobles i terrenys.

– Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

– Cost del transport dels materials.

– Dietes del personal relacionat amb el projecte i formació del personal a càrrec de les instal·lacions.

– En general, totes aquelles despeses que no estiguen clarament definides, que no estiguen directament vinculades a la consecució d'un nivell més elevat de protecció mediambiental o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió, i és en tot cas el criteri de l'IVACE el que prevaldrà en cas de controvèrsia.



No es concediran ajudes en cas que les inversions es realitzen perquè les empreses s'adeqüen a normes de la Unió ja adoptades que no estiguen encara en vigor.

d) Quantia de l'ajuda.

Sense perjudici del que es disposa en l'article 3.3 de la present resolució, les ajudes no podran superar el 40 % del cost subvencionable i es podrà incrementar en 10 punts percentuals en el cas de les ajudes concedides a petites i mitjanes empreses, o a les activitats no econòmiques d'ajuntaments, entitats públiques i entitats i institucions sense ànim de lucre, amb els següents límits:

– Gas natural: fins a un màxim de 75.000 €.

– Hidrogen: fins a un màxim de 100.000 €.

L'ajuda màxima global del projecte serà de 100.000 euros.

e) Criteris de valoració en l'aplicació d'ajudes públiques.

A. Reducció d'emissions i tipus d'actuació (màxim 50 punts).

A1. Emissions de CO2 evitades (màxim 30 punts).

Es valoraran amb major puntuació aquelles actuacions que tinguen una major ràtio emissions evitades/inversió elegible (t CO2/€).

A2. Tipus de combustible (màxim 20 punts).

Es valoraran amb major puntuació les estacions de recàrrega d'hidrogen davant de les de gas natural.

B. Impacte en la mobilitat de l'àrea afectada pel projecte (màxim 47 punts).

B1. Ús de l'estació de recàrrega (27 punts).

Es valoraran amb major puntuació les estacions de recàrrega d'ús públic general enfront de les de flotes de vehicles de servei públic.

B2. Nombre de persones afectades per la mesura (màxim 20 punts).



Es valoraran amb major puntuació els projectes que afecten una major quantitat de persones, mesura pel nombre d'assortidors del projecte.

C. Percentatge de persones treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal (màxim 3 punts).

Es valorarà amb 3 punts a aquelles entitats que ocupen un percentatge de treballadors amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013.

En tot cas, perquè un projecte puga ser aprovat haurà de tindre una puntuació mínima de 30 punts.

Mapa web