Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 28 de desembre de 2018, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen els acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'infància i adolescència per als anys 2019 i 2020. [2019/360]

(DOGV núm. 8467 de 18.01.2019) Ref. Base de dades 000562/2019




La Llei 13/2016, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat, en modificar determinats preceptes de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, estableix l'acció concertada com a forma de provisió de les prestacions del Sistema Públic de Serveis Socials, aclarint que els acords d'acció concertada són instruments organitzatius de naturalesa no contractual a través dels quals les administracions competents podran organitzar la prestació de serveis a les persones de caràcter social el finançament, accés i control dels quals siguen de la seua competència.

Per Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social (d'ara endavant, Decret 181/2017), s'aprova el reglament que regula els requisits, procediment, contingut i condicions bàsiques per a la implantació, execució i desenvolupament dels acords d'acció concertada.



D'acord amb l'article 13 d'aquest Decret, correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de serveis socials efectuar la convocatòria de concerts amb entitats d'iniciativa social, mitjançant resolució, que ha de recollir aquells aspectes i elements que estableix aquesta norma, delimitant l'objecte i, si escau, nombre de places i característiques de les prestacions susceptibles de concert; així com els criteris de valoració d'entitats, centres i serveis per a la resolució del procediment de selecció i adopció d'acords d'acció concertada, tant en funció de les disponibilitats pressupostàries, com de la necessària continuïtat i garantia de qualitat del servei que estan prestant les entitats d'iniciativa social, sota els principis de transparència, publicitat i no discriminació.



Dins de l'estructura orgànica de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, la Direcció General d'Infància i Adolescència disposa del programa pressupostari 313.30, Infància i adolescència, per a l'execució dels seus objectius, entre els quals es troben: promoció, participació, prevenció, mesures de protecció i responsabilitat penal establides per la legislació vigent, en matèria d'infància i adolescència, d'intervenció familiar i d'adopcions que siguen competència de la Generalitat i de les entitats públiques.



La necessitat de serveis i recursos en l'àrea de la prevenció i atenció a persones menors d'edat és creixent i supera àmpliament els mitjans i recursos de què disposen l'Administració de la Generalitat. Actualment els recursos públics de l'àrea d'infància i adolescència, es troben completament ocupats, per tant són aprofitats d'una forma òptima per l'Administració pública, i no hi ha mitjans propis suficients per a atendre les necessitats existents. D'altra banda, l'article 4 de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i adolescència (d'ara endavant, Llei 26/2018), preveu l'impuls de la iniciativa privada i la participació social en les actuacions que desenvolupen les administracions públiques.

Per això, cal implementar l'actual sistema públic de serveis socials, mitjançant la fórmula de provisió de serveis socials a través de l'acció concertada amb els dispositius de les entitats d'iniciativa social especialment qualificats per a l'atenció a infància i adolescència.



En virtut del que s'ha exposat, i fent ús de les facultats que confereix el Decret 14/2018, de 23 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en relació amb l'esmentat article 13 del Decret 181/2017, de 17 de novembre, del Consell, a proposta de la directora general d'Infància i Adolescència, resolc:



Primer

Aprovar la convocatòria pública dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'atenció a infància i adolescència per als anys 2019 i 2020, conformement al que es disposa en l'annex I de condicions generals de la convocatòria, els annexos de condicions tècniques II, III, IV, V i VI i els models de sol·licitud de documentació que figuren en els annexos VII, VIII, IX, X i XI de la present resolució, i se n'ordena la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Segon

La present convocatòria serà aplicable als concerts socials que se subscriguen en aquest àmbit i sector d'acció social, per a l'any 2019 i 2020, a càrrec del programa pressupostari 313.30, Infància i adolescència, capítol IV, codi S5234000, de la secció 16 del pressupost de despeses de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, o el seu equivalent, en la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'any 2019, per import de 59.253.250 euros. La resolució de la present convocatòria queda condicionada a l'efectiva existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost dels exercicis 2019 i 2020.





Tercer

Delegar en la persona titular de la Direcció General d'Infància i Adolescència la resolució del procediment d'acció concertada a què es refereix aquesta convocatòria, així com la decisió respecte de la pròrroga dels concerts.



Quart

Així mateix es delega i es faculta la persona titular de la Direcció General d'Infància i Adolescència, en l'àmbit de les seues competències, a dictar totes les instruccions que siguen necessàries, tant per a l'execució i aplicació de la present resolució, com per a l'adequada gestió dels concerts en el seu àmbit funcional.



Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació. Així mateix, amb caràcter potestatiu podran interposar recurs de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació, davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució. Tot això de conformitat amb el que s'estableix en els articles 112, 114, 115, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 8, 14.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puguen exercitar, si escau, qualsevol altre que estimen procedent.



València, 28 de desembre de 2018.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.







ANNEX I

Condicions generals de la convocatòria dels acords d'acció concertada en matèria de serveis socials en el sector d'atenció a infància i adolescència.



Índex

Títol I. Disposicions generals

Article 1. Àmbit i objecte d'aplicació

Article 2. Duració del concert i vigència de la convocatòria

Article 3. Accés als serveis per les persones usuàries

Títol II. Del procediment de concertació

Capítol I. Requisits

Article 4. Sol·licitants

Article 5. Requisits generals

Capítol II. Iniciació del procediment

Article 6. Inici d'ofici

Article 7. Forma, termini i lloc de presentació de sol·licituds

Article 8. Documentació i informació que ha d'acompanyar la sol·licitud

Capítol III. Ordenació i instrucció del procediment

Article 9. Òrgan competent per a la tramitació i instrucció del procediment. Esmena y criteris de selecció

Article 10. Criteris de valoració d'entitats i serveis

Article 11. Comissió d'avaluació

Article 12. Proposta de resolució

Capítol IV. Finalització del procediment de selecció

Article 13. Resolució de concessió

Article 14. Efectes del concert

Article 15. Publicació de la resolució

Article 16. Recursos

Capítol V. Formalització dels concerts

Article 17. Condicions prèvies a la formalització

Article 18. Formalització del concert social

Títol III. Finançament de l'acció concertada

Article 19. Mòduls econòmics. Càlcul de l'import de l'anualitat del concert social

Article 20. Prohibició de cobrament a persones usuàries

Article 21. Justificació de la prestació del servei

Article 22. Pagament del cost del concert social

Article 23. Comprovació i control de la despesa

Títol IV. Execució dels concerts

Article 24. Obligacions de l'Administració concertant

Article 25. Obligacions del titular dels centres i serveis concertats



Article 26. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment



Article 27. Contractació d'activitats accessòries amb tercers

Article 28. Resolució de conflictes

Article 29. Inspecció i control ordinari

Títol V. Condicions tècniques per a la realització de les prestacions i serveis

Article 30. Estructura bàsica dels òrgans de participació dels centres concertats

Article 31. Normativa sectorial aplicable

Títol VI. Concertació de serveis addicionals i modificació i revisió dels concerts

Article 32. Concertació de serveis addicionals

Títol VII. Revisió i modificació dels concerts

Article 33. Modificació dels concerts

Article 34. Revisió i modificació de les condicions econòmiques





Títol I

Disposicions generals



Article 1. Àmbit i objecte d'aplicació

1. Per la present convocatòria, la conselleria competent en matèria de serveis socials podrà encomanar a entitats d'iniciativa social, mitjançant acords d'acció concertada, a través del procediment de concertació, la provisió dels següents serveis susceptibles d'acció concertada previstos en l'apartat I de l'annex del Decret 181/2017, pel qual es desenvolupa l'acció concertada per a la prestació de serveis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana per entitats d'iniciativa social:



• Servei de centre d'acolliment residencial per a persones menors d'edat que es troben sota la guarda o tutela de la Generalitat.

• Servei de centre socioeducatiu per al compliment de mesures judicials.

• Servei de suport a l'emancipació i autonomia personal de joves extutelats/extutelades que hagen aconseguit la majoria d'edat.

• Servei de punt de trobada familiar.

• Servei d'actuacions tècniques destinades a sol·licitants d'adopció i famílies adoptives.

2. Constitueix l'objecte del concert, segons es determina en la present convocatòria:

a) La gestió integral de serveis d'atenció social a infància i adolescència.

b) La reserva i ocupació de places en centres d'atenció social a persones menors d'edat, per a la seua ocupació per les persones menors d'edat sota la tutela o guarda de l'entitat pública, sense necessitat de cobrir la totalitat de places autoritzades del recurs o servei.

3. Els centres i els serveis que siguen concertats s'integraran en la Xarxa Pública Valenciana de Serveis Socials i d'atenció a la infància i adolescència.

4. D'acord amb les disponibilitats pressupostàries existents, les necessitats d'atenció social, la població que actualment es troba sent atesa i la necessitat de places de nova creació, constitueix l'objecte específic de la convocatòria els serveis, centres i recursos corresponents que en l'àmbit de la Comunitat Valenciana es detallen en els annexos tècnics II, III, IV, V i VI.



Article 2. Duració del concert i vigència de la convocatòria

1. El termini de vigència de la convocatòria s'iniciarà en la data en què es publique la resolució de convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i finalitzarà el 31 de desembre de 2020, sense perjudici que els concerts constituïts a l'empara d'aquesta puguen ser prorrogats més enllà d'aquesta data.

2. El termini de vigència del concert s'iniciarà en la data que es determine en la resolució de concessió, que no podrà ser anterior a l'1 de gener de 2019, i finalitzarà el 31 de desembre de 2020, sense perjudici de la seua possible pròrroga.

3. El concert podrà prorrogar-se, de mutu acord, abans de la seua finalització i per resolució de l'òrgan competent per a decidir-ho, si concorren les circumstàncies previstes en l'article 35 del Decret 181/2017. La vigència del concert podrà prorrogar-se per un període màxim de dos anys, mitjançant una o successives pròrrogues.



Article 3. Accés als serveis per les persones usuàries

1. L'accés en cada centre o servei concertat serà sempre a través del procediment i òrgan administratiu que es designe en els annexos tècnics II, III, IV, V i VI.

2. El centre o servei concertat admetrà els xiquets, xiquetes i adolescents derivats per a la seua atenció.





Títol II

Del procediment de concertació



Capítol I

Requisits



Article 4. Sol·licitants

1. Podran sol·licitar i participar en el règim d'acció concertada a l'empara de la present convocatòria aquelles entitats d'iniciativa social que complisquen els requisits per a accedir al règim d'acció concertada i per a actuar com a institucions col·laboradores en l'àmbit de la infància i l'adolescència.

2. D'acord amb l'article 180 de la Llei 26/2018, poden ser entitats col·laboradores en l'execució de mesures de justícia juvenil i la protecció de la infància i l'adolescència, les associacions, fundacions, cooperatives i demés entitats sense ànim de lucre.



Article 5. Requisits generals

D'acord amb el que es disposa en l'article 7 del Decret 181/2017, podran sol·licitar i accedir al règim d'acció concertada les entitats d'iniciativa social prestadores de serveis socials que complisquen els requisits següents:

a) Estar degudament inscrites en l'àrea d'atenció corresponent a infància i adolescència en el Registre d'Entitats, Centres i Serveis de la conselleria competent en matèria de serveis socials.

b) Comptar amb l'acreditació administrativa exigida per la normativa sectorial. A aquest efecte, les entitats sol·licitants hauran de reunir les condicions d'habilitació exigides per la disposició addicional primera de la Llei 21/1987, d'11 de novembre, per la qual es modifiquen determinats articles del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil en matèria d'adopció, per a intervindre en funcions de guarda de persones menors d'edat o de mediació: que en els seus estatuts o regles figure com a fi la protecció de persones menors d'edat i que disposen dels mitjans materials i equips pluridisciplinaris necessaris per al desenvolupament de les funcions encomanades.

c) Trobar-se al corrent en el pagament de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

d) Disposar el centre o servei d'autorització de funcionament, conforme a la normativa general de serveis socials i la normativa sectorial, o estar en disposició d'obtindre-la abans de la finalització del termini presentació de sol·licituds. En tot cas, en el moment de l'adjudicació del concert, l'entitat haurà de disposar de l'autorització de funcionament.



En el cas d'aquells serveis d'acció concertada de la present convocatòria que no compten amb normativa sectorial d'aplicació, hauran de presentar al costat de la seua sol·licitud una declaració responsable per la qual es comprometen a complir tots els requisits de funcionament exigits en l'annex tècnic de la present convocatòria. (Annex IX)

e) Acreditar o estar en condicions de disposar d'un certificat de qualitat del centre o servei, abans de la data de finalització del concert social. Les entitats que no puguen acreditar aquest requisit hauran de complir el que s'estableix en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.

f) En el cas dels centres, acreditar la titularitat del centre o la disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior al de la vigència del concert, així com l'autorització de l'entitat o persona titular del local on està situat el centre.

g) No estar incurs en les prohibicions que estableix l'article 8 del Decret 181/2017.





Capítol II

Iniciació del procediment



Article 6. Inici d'ofici

El procediment de concertació s'inicia d'ofici, amb la publicació de la present resolució, i s'impulsarà d'ofici en tots els seus tràmits, respectant els principis de transparència, publicitat i no discriminació, així com la resta de principis generals establits en l'article 62 de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana i en l'article 4 del decret que la desplega.



Article 7. Forma, termini i lloc de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de participació en el procediment de concertació s'efectuarà mitjançant el model que figura en l'annex VII de la present resolució, degudament formalitzada i subscrita electrònicament per la persona que ostente la representació de l'entitat titular del centre o servei objecte del concert.

2. El termini de presentació de sol·licituds de la present convocatòria serà d'un mes, a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, sense perjudici del que es disposa en el títol VII d'aquesta convocatòria.

3. Es presentarà una sol·licitud per cada centre o servei que l'entitat ofereix per a concert.

4. La presentació de sol·licituds i documentació annexa es realitzarà de forma telemàtica, per a això les persones i entitats interessades hauran d'utilitzar l'aplicació dissenyada i que estarà disponible en el catàleg de serveis públics interactius de la Generalitat a través de la seu electrònica portal https://sede.gva.es, apartat «Serveis en línia».

D'acord amb l'article 12.5 del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, la validesa de la presentació de les sol·licituds o documentació en suport no electrònic requerirà la posterior esmena en format electrònic, que serà requerida pel procediment previst en l'article 9.2 d'aquesta convocatòria. Tal com disposa l'article 68.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en aqueix cas es considerarà com a data de presentació de la sol·licitud aquella en la qual s'haja realitzat l'esmena.



5. A l'efecte de participació en la present convocatòria, es considera que la mateixa subscripció de la sol·licitud de concert social per les entitats susceptibles de ser beneficiàries, per si mateixes o per representant, implica la capacitat jurídica i d'obrar necessària per a sol·licitar el concert social oportú, permetre l'accés a la Plataforma Autonòmica d'Interoperabilitat i autoritzar la consulta interactiva de documentació.

D'acord amb el que es disposa en l'article 28 de Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en absència d'oposició expressa per part de la persona interessada, l'òrgan gestor del procediment està autoritzat per a obtindre directament les dades dels documents preceptius elaborats per qualsevol administració i que per a aquest procediment són els assenyalats a continuació:

a) Document d'identitat (DNI) del representant legal de l'entitat sol·licitant.

b) Certificació que l'entitat està al corrent de les obligacions tributàries (Hisenda estatal. AEAT).

c) Certificació que l'entitat està al corrent de les obligacions tributàries (Hisenda autonòmica. Generalitat Valenciana)

d) Certificació que l'entitat està al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social.

6. Així mateix, en estar prevista la tramitació d'aquest procediment per mitjans telemàtics, tots els tràmits que afecten les persones interessades per a l'exercici dels seus drets i obligacions, així com l'esmena de la sol·licitud, es realitzaran per aquest mitjà.



Article 8. Documentació i informació que ha d'acompanyar a la sol·licitud

1. La documentació que han de presentar les entitats per a cada centre o servei que sol·liciten participar en el procediment de concertació serà la següent:

a) Certificat acreditatiu de l'acord adoptat per l'òrgan competent de l'entitat en el qual s'autoritze al representant legal la participació en el procediment de selecció i la sol·licitud del concert social (apartat E de l'annex VII).

b) Certificat d'estar al corrent de les obligacions tributàries amb la hisenda estatal i autonòmica i de les obligacions amb la Seguretat Social, en cas que no autoritzen la consulta interactiva d'aquesta documentació (apartat F de l'annex VII).

c) Declaració responsable de l'entitat de no estar incursa en cap causa de prohibició per a concertar (apartat G de l'annex VII).

d) Memòria tècnica de funcionament del servei i activitats del centre.

e) Relació de professionals i personal d'atenció directa amb què compta el centre o servei, amb indicació del nom i cognoms dels seus components, lloc de treball, titulació, habilitació, homologació o certificació de les capacitats professionals i formació adequada per a l'acompliment de les tasques que realitza, tipus de relació laboral d'aquests amb l'entitat titular, antiguitat, nombre d'hores diàries o setmanals de dedicació de cadascun d'ells i funcions que realitzen.

En el cas que es tracte de serveis o centres de nova creació s'aportarà un compromís de contractació del personal requerit per al correcte funcionament d'aquest recurs, i s'haurà d'aportar la documentació prèviament indicada en el termini d'un mes després de la formalització de l'acord d'acció concertada, així com una adscripció dels mitjans necessaris.

f) Declaracions responsables corresponents a les clàusules socials.



g) Declaració responsable subscrita pel representant de l'entitat que tot el personal que presta el servei, inclòs el voluntari, en exercir professió, ofici i activitat que implica contacte habitual amb menors, compleix el requisit previst en l'article 13.5 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, i en l'article 8.4 de la Llei 45/2015, de 14 d'octubre, de voluntariat, relatiu a no haver sigut condemnat per sentència ferma en els delictes indicats en aquests preceptes.



En el cas que un treballador o treballadora de manera sobrevinguda incomplisca aquesta obligació, l'entitat l'haurà de substituir de forma immediata.

h) Escriptura o document de constitució, de modificació, estatuts o acte fundacional, que faça constar la finalitat de l'entitat.

i) Certificat acreditatiu d'experiència en l'atenció a persones, gestió de centres o serveis, dins del sector de la infància i adolescència, així com la resta de la documentació acreditativa de la resta de requisits a tindre en compte en el barem.

j) Certificat de qualitat del centre o servei, expedit en data anterior a la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Les entitats que no puguen acreditar aquest requisit hauran de presentar declaració responsable en la qual es comprometen a complir el que s'estableix en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.

2. Durant la fase d'instrucció l'Administració incorporarà d'ofici a l'expedient:

a) Certificat o document acreditatiu de la inscripció de l'entitat titular en el Registre d'Entitats Titulars d'Activitats Socials de la conselleria competent en matèria de serveis socials.

b) Certificat o document acreditatiu de la inscripció d'autorització de funcionament del centre o de la inscripció en el Registre de Centres i Serveis de la conselleria competent en matèria de serveis socials, amb data d'autorització o d'inscripció.





Capítol III

Ordenació i instrucció del procediment



Article 9. Òrgan competent per a la tramitació i instrucció del procediment. Esmena i criteris de selecció

1. La instrucció dels procediments de concertació correspon a la direcció general competent en matèria d'Infància i adolescència, que s'encarregarà de verificar la documentació presentada en el procediment i la seua baremació, així com avaluació tècnica.

2. Una vegada revisada la documentació, quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits o no s'acompanye la documentació preceptiva, l'òrgan d'instrucció el requerirà a l'entitat sol·licitant perquè, de conformitat amb l'exigit en la llei i en les seues disposicions de desplegament, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així en el termini de 10 dies hàbils, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb una resolució prèvia que haurà de ser dictada en els termes previstos en la legislació de procediment administratiu comú.

3. La puntuació mínima per a accedir al règim d'acció concertada s'estableix en 50 punts. D'acord amb aquests criteris de selecció, en els casos en què el nombre de sol·licituds siga superior a les disponibilitats de les prestacions susceptibles de concert, a causa de les limitacions pressupostàries, s'establirà la corresponent proposta de concert amb aquelles entitats i serveis que resulten amb major puntuació, fins a cobrir l'import de la consignació pressupostària existent.



4. En cas de produir-se un empat de puntuació per part de dues entitats, s'atorgarà preferència a les que hagen obtingut major puntuació en l'apartat 1.d del present article i, en cas de persistir aquest, es prendrà com a criteri de desempat, la data (dia i hora) de la presentació de la sol·licitud, i tindrà prioritat la presentada amb major antelació.





Article 10. Criteris de valoració d'entitats i serveis

La valoració de les sol·licituds s'efectuarà tenint en compte els següents criteris de selecció i valoració d'entitats:

1. Els anys d'experiència acreditada en la prestació de serveis adreçats a la infància i l'adolescència.

Aquest criteri es valorarà amb un màxim de 22 punts, a raó d'un punt per any acreditat a comptar de la inscripció de qualsevol servei dins d'aquest àmbit funcional; s'hi poden sumar els períodes inferiors a l'any.

2. La continuïtat en l'atenció en relació amb la qualitat prestada es valorarà seguint el següent criteri comú: tindre establida una carta de servei amb una relació dels serveis que ofereix, amb compromisos de gestió, indicadors detallats per a fer-ne el seguiment, sistema de gestió de queixes i reclamacions, i mesures d'esmena àgils en cas d'incompliment (en un document de carta de serveis que es facilite als usuaris i usuàries, amb independència del reglament de règim interior): 6 punts.



3. La continuïtat en l'atenció es valorarà d'acord amb els següents criteris, amb un màxim de 20 punts, segons l'annex de condicions tècniques al qual s'opte:

3.1. Annex de condicions tècniques II: servei de centre d'acolliment residencial per a menors d'edat que estiguen sota la guarda o tutela de la Generalitat. La valoració de les sol·licituds s'efectuarà atenent els següents criteris de selecció i valoració d'entitats:



a) Servei de formació i supervisió de l'equip professional de la llar o residència, realitzat per personal extern especialitzat en motivació i cohesió grupal en l'àrea d'infància i adolescència, amb una experiència de tres-centes hores acreditada mitjançant una declaració responsable, orientat a la millora permanent de l'organització i el funcionament del centre amb la finalitat d'optimitzar la qualitat de l'atenció educativa que reben els adolescents i els joves internats (fins a 5 punts):

– 90 hores anuals: 5 punts

– 80 hores anuals: 4 punts

– 70 hores anuals: 3 punts

– 60 hores anuals: 2 punts

– 50 hores anuals: 1 punt



Aquest aspecte s'acreditarà mitjançant una declaració responsable de qui represente l'entitat.

b) Programes específics d'intervenció. Aquest criteri es valorarà amb un màxim de 5 punts, de la següent forma:

– Programes d'entrenament en habilitats socials (resolució de conflictes, comunicació, conducta prosocial i altruista, raonament moral, autocontrol, etc.): 1 punt.

– Programa de prevenció i detecció de situacions de violència de gènere: 1 punt.

– Programa informatiu, preventiu i de detecció de consum de substàncies addictives: 1 punt.

– Programes de preparació per a la vida independent: 1 punt.

– Programa de bones pràctiques en l'ús de les noves tecnologies i les xarxes socials: 1 punt.

c) Servei de suport a les famílies. Treball grupal de pares i mares Si disposen d'aquest servei, s'atorgaran 5 punts.

d) Servei complementari de seguiment de la integració i evolució del xiquet, xiqueta i/o adolescent després del retorn familiar, que haurà de prestar l'equip tècnic del centre en col·laboració amb el corresponent equip municipal de serveis socials o equip específic d'intervenció amb la infància i l'adolescència (fins a 5 punts):

– Sis mesos de seguiment després del cessament de l'acolliment residencial: 5 punts.

– Tres mesos de seguiment després del cessament de l'acolliment residencial: 2 punts.

Aquest punt s'acreditarà mitjançant una declaració responsable de qui represente l'entitat.

3.2. Annex de condicions tècniques III: servei de centre socioeducatiu per al compliment de mesures judicials.

a) Projecte tècnic d'actuació (5 punts). En aquest apartat es valorarà el grau d'adequació de la metodologia d'intervenció i dels programes educatius a les necessitats pròpies dels joves i adolescents, i, especialment, a la possibilitat d'individualitzar les intervencions educatives per a adaptar-les als requeriments dels programes individualitzats d'execució de les mesures susceptibles de ser realitzades al centre, d'acord amb el que es disposa en el capítol III (seccions 2a i 3a) del Reglament de l'LORPM. Es valoraran els següents aspectes:



– Metodologia i àrees d'intervenció (3 punts)

– Programes educatius (2 punts)

b) Normes de funcionament i convivència (5 punts). Es valorarà el grau d'adequació de l'organització interna i de les normes de funcionament als principis inspiradors de l'execució de les mesures previstos en l'article 6 del Reglament de l'LORPM, i, especialment, al principi de ressocialització consagrat en l'article 55 d'aquesta llei. Aquest apartat estarà referit a dos subapartats:

– programes de seguiment de l'organització interna (2 punts)

– programes de seguiment de les normes de funcionament (3 punts)



c) Protocols d'actuació davant de les diverses eventualitats que poden presentar les persones internades durant l'estada al centre (3 punts). Es valorarà l'adequació d'aquests protocols a les característiques pròpies dels centres socioeducatius per a l'execució de mesures judicials i de les persones que atenen. Els protocols d'actuació hauran de ser descrits de forma clara i exhaustiva, i faran referència a les actuacions previstes i als responsables de cadascuna d'elles. Els punts es distribuiran de la següent manera:

– Nombre, tipus i adequació dels protocols: 2 punts.

– Actuacions previstes i procediment que cal seguir, amb determinació dels professionals que hi intervenen i de les funcions assignades a cadascun d'ells: 1 punt.

d) Sistema de supervisió i avaluació del servei (2 punts). Es valorarà la idoneïtat del sistema previst per a avaluar el funcionament del centre i el grau de consecució dels seus objectius, així com per a detectar possibles disfuncions i implementar millores en la gestió.

– Determinació dels processos que defineixen l'activitat del centre i dels indicadors que permeten avaluar-los, així com dels mecanismes de detecció de possibles disfuncions i disseny i implementació de millores: 1 punt.

– Procediment per a l'avaluació del resultat global de les intervencions educatives i terapèutiques dutes a terme al centre i el seu efecte en la situació personal de les persones ateses: 1 punt.

e) Es valoraran amb cinc punts les millores que afecten l'eficàcia i qualitat del servei i no representen gens de despesa per a l'Administració ni per als adolescents i els joves atesos, a les quals es comprometa l'entitat mitjançant una declaració responsable, segons el següent barem:

e.1) Servei de supervisió anual de l'equip professional del centre, realitzat per personal extern especialitzat en motivació i cohesió grupal en l'àrea d'infància i joventut, orientat a la millora permanent de l'organització i el funcionament del centre, amb la finalitat d'optimitzar la qualitat de l'atenció educativa que reben els adolescents i els joves internats, que s'acreditarà mitjançant una declaració responsable:



– Amb experiència de 300 hores o més: 2 punts.

– Amb experiència de 200 hores: 1 punt.

– Amb experiència de 100 hores: 0,5 punts.

e.2) Tallers anuals sobre bones pràctiques en l'ús de les noves tecnologies i les xarxes socials per als xiquets, xiquetes, adolescents i educadors i educadores del centre, orientats a la prevenció dels delictes comesos o difosos per via informàtica (especialment, el sèxting i el ciberassetjament) i impartits per especialistes en pedagogia i/o orientació escolar, de caràcter presencial, acreditats mitjançant una declaració responsable:

– Taller de 50 hores o més: 2 punts.

– Taller de 30 hores: 1,5 punts.

– Taller de 10 hores: 1 punt.

e.3) Programa complementari de caràcter anual implementat per personal del centre i orientat específicament a fomentar la participació de les famílies en el projecte educatiu del centre i, especialment, a promoure la seua col·laboració en el desenvolupament de les intervencions educatives i/o terapèutiques (1 punt). El programa haurà d'incloure, necessàriament:

– Una activitat trimestral adreçada a les famílies de tots els joves i adolescents atesos (festival de fi de curs, dia de pares i mares...).

– Una activitat mensual orientada a promoure la col·laboració de les famílies en el desenvolupament dels programes educatius i terapèutics (xarrades formatives, sessions de grup...).

3.3. Annex de condicions tècniques IV: servei de suport a l'emancipació i autonomia personal de joves extutelats i extutelades que hagen arribat a la majoria d'edat. La valoració de les sol·licituds s'efectuarà atenent els següents criteris de selecció i valoració d'entitats:



a) Servei de formació i supervisió de l'equip professional del centre, realitzat per personal extern especialitzat en motivació i cohesió grupal en l'àrea d'infància i adolescència, amb una experiència de tres-centes hores acreditada mitjançant una declaració responsable, orientat a la millora permanent de l'organització i el funcionament del centre, amb la finalitat d'optimitzar la qualitat de l'atenció educativa que reben els adolescents i els joves internats (fins a 5 punts):

– 90 hores anuals: 5 punts

– 80 hores anuals: 4 punts

– 70 hores anuals: 3 punts

– 60 hores anuals: 2 punts

– 50 hores anuals: 1 punt

Aquest punt s'acreditarà mitjançant una declaració responsable de qui represente l'entitat.

b) Programes específics d'intervenció. Aquest criteri es valorarà amb un màxim de 5 punts, de la següent forma:

– Programes d'entrenament en habilitats socials (resolució de conflictes, comunicació, conducta prosocial i altruista, raonament moral, autocontrol, etc.): 1 punt.

– Programa de prevenció i detecció de situacions de violència de gènere: 1 punt.

– Programa informatiu, preventiu i de detecció de consum de substàncies addictives: 1 punt.

– Programes d'inserció laboral: 1 punt.

– Programa de bones pràctiques en l'ús de les noves tecnologies i les xarxes socials: 1 punt.

c) Disposar d'acords de col·laboració amb entitats tant públiques com privades adreçats a la inserció sociolaboral de persones en situació de vulnerabilitat i/o risc d'exclusió social. Si disposa d'algun acord o acords subscrits a aquest efecte, s'atorgaran 10 punts.

Aquest punt s'acreditarà mitjançant una declaració responsable de qui represente l'entitat i amb còpia compulsada de l'acord de col·laboració.

3.4. Annex de condicions tècniques V: servei de punt de trobada familiar. La valoració de les sol·licituds s'efectuarà atenent els següents criteris de selecció i valoració d'entitats, fins a un màxim de 20 punts:



a) Protocol del funcionament del servei: fins a 7 punts. Es valoraran en aquest apartat especialment els següents aspectes:

– Programació del servei i àmbits d'actuació (2 punts).

– Objectius generals i específics, adaptats a les característiques de la població atesa, que es pretenen aconseguir amb la prestació del servei (2 punts).

– Criteris i tècniques metodològics d'intervenció professional (3 punts).

b) Disseny del sistema d'arxivament i registre d'expedients (1 punt).

c) Sistema de recollida d'informació estadística (1 punt).

d) Normes de funcionament del servei en les quals es contemplarà el llistat de drets i deures dels usuaris i usuàries (1 punt).

e) Programes formatius adreçats als professionals, que versaran, com a mínim, sobre els següents continguts (fins a 10 punts):



– Construint vincles terapèutics (1 punt).

– Mal emocional i reparació d'històries de vida traumàtiques (1 punt).

– La inclinació com a eina terapèutica en la construcció de la pertinença (1 punt).

– La construcció d'una inclinació segura a través de la parentalitat positiva (1 punt).

– La família com a agent de desenvolupament de la resiliència (1 punt).

– Intervenció en crisis familiars (1 punt).

– Intervenció i recursos educatius en les diferents etapes evolutives (1 punt).

– Tècniques de mediació interfamiliar (1 punt).

– Prevenció de conductes violentes (1 punt).

– Estratègies per a abordar sense conflictes l'educació dels fills i filles (1 punt).

3.5. Annex de condicions tècniques VI: servei d'actuacions tècniques destinades a sol·licitants d'adopció i a famílies adoptives. La valoració de les sol·licituds s'efectuarà atenent els següents criteris de selecció i valoració d'entitats, fins a un màxim de 20 punts:



a) Criteris i tècniques metodològics d'intervenció professional en cadascuna de les diferents actuacions tècniques.(5 punts).

b) Disseny del sistema de registre d'expedients i tractament de les dades que aquests contenen (3 punts).

c) Sistema de recollida d'informació estadística (2 punts).

d) Programes formatius adreçats als professionals, que versaran, com a mínim, sobre els següents continguts (10 punts):

d.1.) Programa específic de formació i valoració de famílies que s'ofereixen per a l'adopció de xiquets, xiquetes i adolescents amb necessitats especials (fins a 5 punts).

– Metodologia, recursos materials i recursos humans necessaris per a implementar el programa (2 punts).

– Dinàmiques, activitats i actuacions concretes en cada sessió que forme part del programa (2 punts).

– Disseny, maquetació i edició de documents tècnics i de treball necessaris per a implementar el programa (1 punt).

d.2). Programa específic de formació i valoració de famílies que s'ofereixen per a l'adopció oberta de xiquets, xiquetes i adolescents (fins a 5 punts).

– Metodologia, recursos materials i recursos humans necessaris per a implementar el programa (2 punts).

– Dinàmiques, activitats i actuacions concretes en cada sessió que forme part del programa (2 punts).

– Disseny, maquetació i edició de documents tècnics i de treball necessaris per a implementar el programa (1 punt).

4. El treball realitzat en l'àmbit comunitari i el grau d'inserció de l'entitat, centre o servei al territori, desenvolupant accions i programes en col·laboració amb altres centres i serveis socials, culturals, sanitaris, d'ocupació, municipals o de la Generalitat.



Aquest criteri es valorarà amb un màxim de 22 punts; l'entitat haurà d'acreditar documentalment les accions i programes en règim de col·laboració que desenvolupa o pretén desenvolupar. Serà objecte de puntuació:

a) Acreditar documentalment la coordinació amb altres entitats de l'àrea d'actuació del centre o servei: 9 punts.

b) Acreditar documentalment la participació en estructures de coordinació o representacions municipals o supramunicipals (òrgans municipals de participació, òrgans territorials de coordinació en l'àmbit de la protecció de la infància de la Comunitat Valenciana): 9 punts.



c) Acreditar documentalment la coordinació amb serveis de caràcter educatiu, sanitari, social i/o laboral de l'àrea d'actuació: fins a un màxim de 4 punts (1 punt per cadascun dels sectors acreditats).



5. Les bones pràctiques socials i de gestió de personal, en relació amb les clàusules socials de creació d'ocupació per a persones amb dificultats, plans d'igualtat entre dones i homes, i altres de caràcter social, especialment establides en l'execució de les prestacions objecte de l'acció concertada.

Aquest criteri es valorarà amb un màxim de 20 punts, de la següent manera:

a) Tindre incorporats, temporalment o indefinidament, treballadors i treballadores inclosos en algun dels col·lectius d'especial atenció; es consideren com a tals:

– Joves que hagen estat en situació de risc o de desemparament durant la minoria d'edat.

– Dones víctimes de violència de gènere. Aquesta circumstància es tindrà en compte per a les unitats de convivència en les quals existisca alguna víctima de violència de gènere acreditada, i no solament en els casos de la titular del contracte.

– Víctimes del terrorisme.

– Persones amb diversitat funcional amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %. Aquesta circumstància es tindrà en compte no solament per als titulars del contracte, sinó per a qualsevol membre de la unitat de convivència.

– Unitats de convivència en què totes les persones es troben en situació de desocupació i hagen exhaurit les prestacions corresponents.



– Unitats de convivència en les quals alguna persona assumeix l'acolliment familiar d'un xiquet o xiqueta o d'un adolescent orfe per violència de gènere.

– Dones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen fills o filles menors d'edat exclusivament a càrrec seu.





Punts

Més del 3 % 15

Entre el 2 i el 3 % 10

Entre l'1 i 2 % 5







Aquest punt s'acreditarà mitjançant una declaració responsable de qui represente l'entitat.

b) Tindre establit un pla d'igualtat de dones i homes que assegure la igualtat de gènere i l'eventual millora dels mínims en matèria d'igualtat i de conciliació laboral establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i en la normativa autonòmica (Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat): 5 punts.



6. Implantació de processos de participació i de decisió dels usuaris i usuàries en els plans de centres o serveis i en els seus projectes de vida.



Aquest criteri es valorarà amb 10 punts, de la següent forma: tindre establit o previst un programa o protocol d'informació a l'usuari o usuària i/o al familiar responsable, amb els mecanismes adequats per a la informació, orientació i implicació dels usuaris i usuàries dins del centre o servei.



Article 11. Comissió d'avaluació

1. Per a l'avaluació del procediment d'acció concertada que estableix la present convocatòria, es crea una Comissió d'avaluació, que estarà integrada pels membres següents:

a) La persona titular de la direcció de servei de la Direcció General d'Infància i Adolescència amb competències en matèria d'acolliment residencial, que exercirà la presidència. En cas d'absència, vacant o malaltia la substituirà la persona titular d'un dels serveis en els quals s'estructure la Direcció General d'Infància i Adolescència.



b) Set vocals constituïts per:

– Dos caps de servei de la Direcció General d'Infància i Adolescència, en cas d'absència, vacant o malaltia els substituirà la persona titular d'una de les direccions de secció de la Direcció General d'Infància i Adolescència.

– Les tres persones titulars de les direccions de servei amb competències en matèria d'infància i adolescència de les direccions territorials de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives. En cas d'absència, vacant o malaltia les substituirà la persona titular de les secretaries territorials de la mateixa direcció territorial.

– Dos caps de secció de la Direcció General d'Infància i Adolescència.

2. Actuarà com a secretari/ària de la comissió un tècnic/a de la Direcció General d'Infància i Adolescència, que assistirà a les reunions amb veu però sense vot.

3. La Comissió d'avaluació exercirà les seues funcions, actuant com a òrgan col·legiat, estendrà acta de les seues reunions, de conformitat amb el que es preveu en la legislació de règim jurídic del sector públic.





Article 12. Proposta de resolució

1. La Comissió d'avaluació serà l'encarregada d'elaborar una relació ordenada de participants en el procediment de selecció, que hagen acreditat els requisits exigits, amb la seua puntuació en el procediment de selecció, d'acord amb els criteris de valoració, que estableix la llei, que estan desenvolupats i ponderats en la present convocatòria.



2. Amb base en aquesta relació, s'elaborarà la proposta de resolució, que haurà de remetre's al titular de la Direcció General Infància i Adolescència, en la qual haurà de determinar-se el nombre de centres i serveis a concertar amb cada entitat d'iniciativa social, les quals hauran de quedar a la disposició de la conselleria a partir del moment que s'especifique en la resolució de concessió del concert social.

3. En la mateixa proposta de resolució es deixarà constància dels centres i serveis oferits per entitats d'iniciativa social, sobre els quals procedisca denegar el concert, per algú dels següents motius: no complir requisits, no haver superat la puntuació mínima establida en la convocatòria o vindre imposada per la limitació de crèdits pressupostaris.





Capítol IV

Finalització del procediment de selecció



Article 13. Resolució de concessió

1. El titular de la direcció general amb competències en matèria d'infància i adolescència, per delegació de la persona titular de la conselleria, a proposta de la Comissió d'avaluació, i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries existents, resoldrà sobre la concessió o denegació de concerts socials en un termini màxim de sis mesos des de la publicació de la convocatòria pública en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. Transcorregut el termini establit en l'apartat anterior sense haver-se dictat i publicat la resolució expressa, hauran d'entendre's desestimades les sol·licituds formulades per les entitats participants en el procediment de concertació, per silenci administratiu, d'acord amb el que s'estableix en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sense perjudici que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament.

3. La resolució de concessió especificarà, respecte de les entitats d'iniciativa social que no acrediten el requisit de comptar amb un certificat de qualitat del centre o servei concertat, la seua obligació de sotmetre's, en el termini màxim de dos anys a comptar des de la data de formalització del concert, a l'avaluació de qualitat del centre o servei i presentar un certificat de qualitat homologat per alguna entitat acreditada en matèria d'avaluació, i l'administració podrà procedir a l'extinció del concert si no es compleix aquesta obligació en el termini establit, conforme al que es disposa en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.



Article 14. Efectes del concert

1. Els efectes econòmics del concert seran a partir la data de posada a la disposició de la conselleria concertant del centre o servei concertat, que haurà de produir-se en la data indicada en la resolució de concessió, data que no podrà ser anterior a l'1 de gener de 2019 ni a la data de resolució de concessió.

2. La quantia màxima del concert es determinarà, per a cada centre o servei, prenent en consideració el mòdul econòmic aplicable, el període de prestació del servei i, quan es tracte d'un concert de reserva i ocupació de places, el nombre d'aquestes.



Article 15. Publicació de la resolució

1. La resolució que es dicte de concessió i denegació de concerts posa fi al procediment de selecció, i serà objecte de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i produirà els efectes de la notificació a les persones interessades, conforme al que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

2. Sense perjudici d'això, serà comunicada a les entitats sol·licitants, de forma telemàtica, en l'adreça electrònica que assenyalen en la corresponent sol·licitud.



Article 16. Recursos

La resolució posa fi a la via administrativa i contra aquesta es podrà interposar recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació o bé directament recurs contenciós administratiu, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà d'aquesta publicació, de conformitat amb el que es disposa en l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que puga interposar qualsevol altre que estime pertinent.





Capítol V

Formalització dels concerts



Article 17. Condicions prèvies a la formalització

1. Amb caràcter previ a la subscripció del concert social, l'entitat haurà d'aportar:

a) La fitxa d'alta de domiciliació bancària, segons model que s'adjunta com a annex VIII.

b) L'últim rebut de l'Impost d'Activitats Econòmiques corresponent al centre o servei o document que n'acredite l'exempció.

c) L'últim rebut de pagament de prima d'assegurança que cobrisca la responsabilitat civil, així com les contingències derivades per invalidesa i defunció en cas d'accident de les persones usuàries.

2. Així mateix, si no s'haguera subscrit amb anterioritat, l'autorització a la conselleria perquè aquesta obtinga de forma directa, a través de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i de Seguretat Social; des d'aqueix moment l'entitat quedarà subjecta a verificacions periòdiques d'aquestes obligacions per l'Administració concertant.



Article 18. Formalització del concert social

1. Els concerts socials, producte dels acords d'acció concertada, es formalitzaran en un document administratiu, d'acord amb el model fixat com a annex X i XI, dins del termini de trenta dies a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució de concessió.



2. En el referit document de concert es farà constar de forma expressa, els drets i obligacions de les parts, nombre de places i tipologia dels serveis concertats, règim econòmic (finançament per part de l'Administració, import del mòdul o mòduls econòmics i import anual), forma de pagament, duració, possibilitat de pròrrogues i causes d'extinció del concert.

Així mateix, haurà de deixar constància del requisit de certificació de qualitat, en els termes previstos en la disposició transitòria cinquena del Decret 181/2017.

3. El concert social serà subscrit, en representació de l'Administració concertant, per la persona titular de la Direcció General d'Infància i Adolescència, com a òrgan facultat per a resoldre el procediment de concertació.

Una vegada formalitzat s'anotaran d'ofici en la corresponent secció del Registre d'Entitats, Centres i Serveis de Serveis Socials.



5. El document administratiu en què es formalitze el concert social podrà elevar-se a escriptura pública quan ho sol·licite el titular del servei o centre concertat, i en aquest cas seran a càrrec seu les despeses derivades de l'atorgament.





Títol III

Finançament de l'acció concertada



Article 19. Mòduls econòmics. Càlcul de l'import de l'anualitat del concert social

1. El finançament dels centres i serveis concertats per la Generalitat, a què es refereix aquesta convocatòria, s'efectuarà d'acord amb els mòduls econòmics fixats per a cada servei o centre en els annexos de condicions tècniques II, III, IV, V i VI.

2. El finançament per places no efectivament ocupades, en el cas dels concerts de gestió integral de centres, per causa aliena a l'entitat, serà el 85 per 100 de la corresponent al mòdul establit per a la tipologia del recurs residencial de què es tracte.

S'entendrà per plaça no ocupada aquella plaça assignada a un xiquet, xiqueta o adolescent, el titular de la qual no pernocta en el centre durant 15 jornades consecutives.



Article 20. Prohibició de cobrament a persones usuàries

El centre o servei concertat no podrà cobrar a les persones usuàries ni a les seues famílies cap quantitat suplementària per liquidació d'estada o per qualsevol altra prestació que haja de ser atesa en virtut del concert, això serà motiu de resolució del concert.



Article 21. Justificació de la prestació del servei

Les entitats signants dels concerts estaran obligades a justificar la prestació del servei i el compliment de les obligacions derivades del concert, per al seu abonament.

A aquest efecte hauran de presentar en les direccions territorials de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, amb caràcter mensual, en els cinc primers dies del mes següent, la documentació per via telemàtica o mitjans electrònics exigida en l'annex tècnic corresponent d'aquesta convocatòria.



Article 22. Pagament del cost del concert social

1. Amb caràcter general, el pagament del concert es realitzarà després de la justificació prèvia per l'entitat concertada de la realització del servei. A aquest efecte, la conselleria competent en matèria de serveis socials tramitarà mensualment l'ordre de pagament del cost del concert social per centre o servei concertat, d'acord amb els mòduls econòmics fixats en els annexos de la convocatòria i el document de formalització corresponent, d'acord, si escau, amb les places efectivament ocupades i no ocupades durant el mes anterior.

2. L'abonament del cost del concert s'efectuarà, mitjançant transferència bancària, al compte específic per a concerts socials designat per l'entitat corresponent.

3. No obstant això, quan així es preveja en la llei de pressupostos de la Generalitat de l'exercici al qual corresponga la despesa i en el document de formalització del concert, el pagament corresponent a la mensualitat de desembre es lliurarà de forma anticipada amb una estimació de l'import, calculada a partir dels mòduls aplicables, i en el cas dels centres, d'una relació nominal de persones ateses i places no ocupades a data 1 de desembre, sense perjudici de la regularització corresponent, que s'efectuarà en tot cas abans del 31 de gener de l'exercici següent, que implicarà l'exigència, si escau, de reintegrament de l'import indegudament percebut.



Article 23. Comprovació i control de la despesa

1. L'òrgan competent en cada direcció territorial de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, comprovarà la veracitat de les dades aportades i si hi ha alguna incidència o reclamació relativa a l'atenció a les persones usuàries, sempre que aquesta haja sigut atesa adequadament o estiga en termini pendent de resolució, per a donar conformitat, si escau, a la documentació.

2. L'entitat concertada haurà de remetre per via telemàtica, abans del 31 de gener de l'exercici següent, a la direcció territorial i a la direcció general competent en matèria d'Infància i adolescència una memòria de les actuacions realitzades i el compliment de les condicions d'acord amb els punts establits en els annexos tècnics de la present convocatòria.

3. L'entitat titular del centre estarà obligada a conservar les factures i els documents justificants de despeses, per un període de quatre anys, per al seu control econòmic i financer.





Títol IV

Execució dels concerts



Article 24. Obligacions de l'Administració concertant

Constitueixen obligacions de la Generalitat (Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives), com a Administració concertant les següents:



a) Abonar a l'entitat titular del centre o servei concertat, mensualment, l'import del concert conforme al mòdul econòmic fixat en els annexos tècnics i en el document de formalització del concert social.



b) Resoldre, quan així ho indique l'annex tècnic, mitjançant acte administratiu exprés les altes de persones usuàries, que hauran d'accedir al servei o centre, així com qualsevol circumstància: baixa o trasllat, que s'adopte sobre aquests en relació amb el servei concertat.

c) Facilitar a l'entitat tota la informació de què dispose de la persona menor d'edat, que resulte necessària per a la prestació, en el moment d'ingrés en el centre o accés al servei, sense perjudici que l'entitat actualitze la seua informació com a resultat de la prestació del servei. Per a això, en els casos que calga, s'establirà l'oportuna coordinació mitjançant sessions de derivació, a fi d'especificar i consensuar els objectius que es persegueixen, el termini previsible d'estada i mecanismes de seguiment, control i avaluació.

d) Comunicar a l'entitat concertada, amb la suficient antelació, qualsevol circumstància que afecte les condicions del concert subscrit.

e) Dictar les directrius tècniques i instruccions precises per al desenvolupament de l'activitat, assegurar la qualitat del servei i que es proporcione a les persones menors d'edat el recurs més idoni a la seua situació i circumstàncies personals, dins d'un entorn social adequat.



Article 25. Obligacions del titular dels centres i serveis concertats

1. Sense perjudici de les obligacions establides en les normes aplicables, són obligacions de les entitats titulars dels centres i serveis concertats, les obligacions específiques següents com a conseqüència de l'acord d'acció concertada i formalització del concert:



a) Posar a la disposició de la Generalitat el servei o centre previst en el concert, així com admetre al servei o centre totes les persones usuàries que se li designen pels òrgans competents.

b) Mantindre els requisits i les ràtios de personal en relació amb les prestacions i el nombre de persones ateses, segons es determina en la tipologia de cada recurs i en els presents annexos tècnics, durant el període de vigència del concert.

c) Prestar el servei gratuïtament a les persones, de manera que no pot percebre quantitat que, directament o indirectament, supose una contrapartida econòmica pels serveis objecte del concert.

d) Fer constar en la seua documentació i en la seua publicitat, al costat de la denominació de l'entitat, centre o servei, la condició de centre o servei concertat, integrat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.

A aquest efecte, d'acord amb la disposició addicional novena del Decret 181/2017, hauran de fer constar en la seua documentació i en la seua publicitat la condició de centre o servei concertat, en el termini màxim de quinze dies des de la formalització del concert social; i igualment, els centres la totalitat de places dels quals estiguen subjectes al règim d'acord d'acció concertada faran constar en la seua denominació i en la seua publicitat la condició de centre concertat, i tindran el termini màxim de quaranta-cinc dies des de la formalització del concert social, per a fer constar aquesta circumstància i modificar, si és el cas, la seua retolació i publicitat exterior.

e) Complir, en tot moment, les condicions tècniques a les quals se subjecta el concert i mantindre els nivells de qualitat en la prestació assistencial.

f) Adoptar les mesures adequades per a establir un sistema intern àgil de recepció, seguiment i resolució de les queixes i reclamacions que puguen presentar les persones usuàries.

g) Complir i seguir les instruccions i directrius tècniques que formulen els òrgans competents de la conselleria per al desenvolupament de l'activitat i garantir l'adequada prestació del servei.

h) Disposar d'un òrgan de participació conforme a les indicacions establides en els annexos tècnics.

i) Tindre almenys la meitat del personal d'atenció directa de la plantilla del centre o servei amb una relació contractual de caràcter indefinit.



2. Com a condicions tècniques obligatòries, l'entitat concertant haurà de:

a) Subscriure una pòlissa d'assegurances que cobrisca la responsabilitat civil resultant de les accions del seu personal i de les persones usuàries del centre o servei, així com les contingències derivades de lesió o defunció d'aquest personal i persones usuàries en cas d'accident o com a conseqüència de la prestació del servei, amb un mínim de 30.000 euros per defunció i de 60.000 euros per a invalidesa per sinistre, sense que hi haja limitació per anualitat de l'assegurança, conformement estableix la disposició addicional huitena del Decret 181/2017.

b) Desenvolupar les actuacions de control i seguiment de les actuacions concertades, que s'estipulen en l'article 29 de la present disposició, amb la finalitat de garantir en tot moment la qualitat del servei.



c) Adoptar totes les mesures necessàries per a complir les obligacions de protecció de dades de les persones usuàries i per a garantir el deure de reserva del seu personal, d'acord amb el que es preveu en l'article 13.3 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil.

d) En el cas del servei de centre d'acolliment residencial per a persones menors d'edat que es troben sota la guarda o tutela de la Generalitat, les entitats hauran de comunicar qualsevol incidència, fets esdevinguts o informació rellevant seguint les instruccions establides per la Direcció General d'Infància i Adolescència.

En la resta dels casos s'haurà de comunicar immediatament, en el termini màxim de 24 hores, per qualsevol mitjà escrit o telemàtic, qualsevol incidència greu esdevinguda durant l'estada de la persona en el centre o servei. L'òrgan competent de l'Administració concertant serà la secció corresponent de la direcció territorial.

3. Igualment les entitats estan obligades a complir amb la legislació laboral vigent i les obligacions que comporta el conveni col·lectiu sectorial autonòmic aplicable vigent.

4. Així mateix, estan obligades a facilitar la funció inspectora per part dels serveis d'inspecció de serveis socials i assumir les actuacions de control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat.



Article 26. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment



1. En virtut de l'acord d'acció concertada, amb la finalitat de garantir en tot moment l'atenció i la qualitat del servei durant el període d'execució del concert, caldrà:

a) Que s'elabore un programa individualitzat d'atenció a cada persona usuària, amb la seua valoració i seguiment per l'equip professional del centre.

b) Que els centres i serveis disposen de sistema d'obtenció periòdica de la satisfacció de les persones usuàries respecte de l'atenció rebuda.



c) Que hi haja una avaluació dels resultats i serveis prestats.

2. Per a això, s'estableixen, com a obligacions i exigències a les entitats titulars dels centres i serveis concertats, les actuacions següents:



a) Elaborar, en el termini d'un mes des de l'accés al servei o centre, un programa individualitzat d'atenció i seguiment de les persones usuàries, conforme al que s'estableix en l'annex tècnic.

Aquest programa s'haurà de comunicar a les persones usuàries o al seu representant legal, així com a l'Administració concertant.

b) Sotmetre anualment el servei a la valoració de les persones usuàries. Els resultats d'aquesta avaluació es remetran en el primer trimestre de l'any següent a la direcció general amb competències en matèria d'infància i adolescència.

c) Al final de l'exercici, l'entitat haurà d'emplenar la memòria justificativa referida en l'apartat 2 de l'article 23 de la present convocatòria, de l'actuació desenvolupada.



Article 27. Contractació d'activitats accessòries amb tercers

1. S'estableixen com a activitats que, pel seu caràcter accessori, pot contractar-se amb tercers:

a) Servei de manutenció, de transport, neteja o anàloga consideració;

b) Aquelles activitats que corresponguen a prestació de serveis professionals, que no requerisquen exclusivitat o que tinguen naturalesa de serveis generals, que siguen necessaris per a cobrir les necessitats d'atenció integral o execució del servei. En cap cas podran subcontractar-se aquelles activitats que s'especifiquen com d'execució directa en cadascun dels annexos de condicions tècniques.

2. Quan aquestes activitats accessòries s'estiguen ja realitzant amb tercers, abans de l'inici del procediment de concertació, l'entitat haurà de posar-ho de manifest en aquest procediment, i facilitar la informació en la memòria tècnica de funcionament del servei i activitats del centre.



3. L'entitat concertada podrà contractar amb tercers un percentatge màxim del 15 % de l'import total del cost de concert. En aquest percentatge, sempre quedaran excloses les despeses necessàries en matèria de subministraments, cost de serveis d'aigua, telèfon, calefacció i uns altres consumibles.

4. Els contractistes quedaran obligats només davant l'entitat titular del centre o servei concertat, que assumirà la total responsabilitat de l'execució i de la prestació del servei enfront de l'Administració.

5. A l'efecte del que es preveu en l'apartat anterior, l'entitat titular del centre o servei concertat serà responsable que en l'execució de l'activitat accessòria contractada amb tercers es respecten els límits que s'establisquen en la normativa de concerts socials quant a la naturalesa i quantia màxima, i els contractistes estaran subjectes igualment al deure de col·laboració previst en l'apartat següent.

6. En tot moment, durant el període de vigència del concert, l'Administració podrà requerir la informació econòmica, financera, laboral o de qualsevol tipus justificativa d'aquestes contractacions d'activitats accessòries, amb la finalitat de garantir el compliment de la normativa reguladora i que no es depassa el percentatge esmentat.

Article 28. Resolució de conflictes

1. Les qüestions litigioses derivades de l'aplicació del règim d'acció concertada i, en concret, de les obligacions assenyalades al titular dels centres i serveis concertats, seran resoltes per l'Administració competent sense perjudici que, una vegada esgotada la via administrativa, puguen sotmetre's a la jurisdicció contenciosa administrativa.



2. A l'efecte del que es disposa en l'apartat anterior, la persona titular de la direcció general amb competència en matèria d'infància i adolescència és l'òrgan competent per a interpretar els concerts socials, resoldre els dubtes que oferisca el seu compliment, així com acordar-ne la resolució i determinar els efectes d'aquesta.

3. Contra els actes que dicten aquest òrgan durant l'execució del concert, que no posen fi a la via administrativa, podrà interposar-se el recurs d'alçada davant l'òrgan superior jeràrquic d'aquell que els ha dictat, conforme al que es disposa en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 29. Inspecció i control ordinari

1. La Conselleria d'Igualtat i Polítiques inclusives podrà inspeccionar els centres i serveis concertats quan ho estime convenient, per a comprovar el bon funcionament de les instal·lacions i serveis.



2. Les direccions territorials de la conselleria competents efectuaran el seguiment ordinari del compliment de les obligacions derivades del concert.





Títol V

Condicions tècniques per a la realització

de les prestacions i serveis



Article 30. Estructura bàsica dels òrgans de participació dels centres concertats

1. D'acord amb l'article 5.n de la L ey 5/1997, de 25 de juny, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, en els centres concertats hi haurà una junta democràtica amb la participació de la seua direcció, professionals i persones usuàries. Així mateix es tindrà en compte el que es disposa en la secció segona, capítol II, títol V de l'Ordre 17 de gener de 2008, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'organització i funcionament dels centres de protecció i l'acolliment residencial i d'estada de dia de menors a la Comunitat Valenciana.

2. L'òrgan o òrgans de participació dels centres concertats estarà format i constituït per:

a) representants de l'entitat titular del centre o servei,

b) representants dels i les professionals i personal d'atenció directa,



c) representants de les persones usuàries,

d) representants de pares i familiars dels xiquets, xiquetes i adolescents que no tinguen suspesa ni privada la pàtria potestat.

3. La representació d'aquests en aquest òrgan o òrgans serà equilibrada i la seua selecció es durà a terme mitjançant un procediment democràtic entre membres de cadascun dels col·lectius o sectors representats.



Article 31. Normativa sectorial aplicable

La normativa sectorial aplicable als centres i serveis concertats està referida a les normes següents:

a) Normativa general:

Codi Civil.

Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil.

Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties i de la infància i l'adolescència.

Decret 93/2001, de 22 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de mesures de protecció jurídica del menor a la Comunitat Valenciana, modificat pel Decret 28/2009, de 20 de febrer, del Consell.

Decret 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Serveis i Centres d'Acció Social a la Comunitat Valenciana, modificat pel Decret 99/2010, d'11 de juny.



b) Normativa específica:

b.1. Servei de centres d'acolliment residencial per a persones menors d'edat que es troben sota la guarda o tutela de la Generalitat



Ordre 19 de juny de 2003, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula la tipologia i condicions materials i de funcionament dels centres de protecció de menors, a la Comunitat Valenciana.



Ordre de 17 de gener de 2008, de la Conselleria de Benestar Social per la qual es regula l'organització i funcionament dels centres de protecció i l'acolliment residencial i d'estada de dia de menors en la Comunitat Valenciana.

b.2. Servei de centres socioeducatiu per al compliment de mesures judicials

Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors.

Reial decret 1774/2004, de 30 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei orgànica 5/2000, de 12 de gener, reguladora de la responsabilitat penal dels menors.

b.3. Servei de punt de trobada familiar

Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties i de la infància i l'adolescència.

b.4. Servei d'actuacions tècniques destinades a sol·licitants d'adopció i famílies adoptives.

Llei 54/2007, de 28 de desembre, d'adopció internacional.





Títol VI

Concertació de serveis addicionals i modificació

i revisió dels concerts



Article 32. Concertació de serveis addicionals

1. Les entitats d'iniciativa social que es troben en alguna de les situacions descrites en l'article 37 del Decret 181/2017, podran sol·licitar, durant el primer semestre de 2019, la concertació de serveis compresos en l'objecte de la present convocatòria. Els terminis, procediments i condicions per a formular i resoldre aquestes sol·licituds seran els establits en el títol VII del Decret 181/2017, i subsidiàriament, els que es recullen en aquest annex.

2. Durant el termini de vigència de la present convocatòria, l'òrgan facultat per a resoldre el procediment de concertació podrà, així mateix, si hi ha crèdit adequat i suficient per a això i les necessitats del servei ho justifiquen:

a) Concertar, sense necessitat de nova sol·licitud, els centres o serveis que, malgrat haver aconseguit la puntuació mínima, hagen quedat exclosos per falta de crèdit pressupostari, seguint l'ordre de prelació resultant del procediment de selecció, comprovant prèviament que l'entitat continua reunint els requisits necessaris.

b) Obrir un nou termini de presentació de sol·licituds a l'empara de la present convocatòria per a concertar tant els serveis o centres que hagen quedat deserts, per falta de sol·licituds adequades o per extinció, com aquells altres compresos en l'objecte de la convocatòria que necessite per a atendre necessitats sobrevingudes.

3. Els acords d'acció concertada, en els supòsits recollits en els dos apartats anteriors, se sotmetran a les restants disposicions d'aquesta convocatòria. La seua duració no podrà prolongar-se més enllà del 31 de desembre de 2020, però seran prorrogables pel mateix temps i en les mateixes condicions que els restants concerts subscrits a l'empara d'aquesta.









Títol VII

Revisió i modificació dels concerts



Article 33. Modificació dels concerts

Els concerts acordats a l'empara de la present convocatòria seran modificables conforme al que es disposa en els articles 31 i 32 del Decret 181/2017, amb les especificacions següents:

1. En el cas dels centres, l'increment del nombre de places requerirà l'autorització prèvia i únicament serà possible si la direcció general competent determina que les necessitats del sistema de protecció o justícia juvenil els justifiquen i l'interés de les persones acollides en el centre no es veu perjudicat pel major nombre de persones residents. Pel que respecta a la reducció de places, per a valorar si la seua demanda social és insuficient, es prendrà en consideració la mitjana del nombre de places no ocupades en un any. Es podrà reduir el nombre de places concertades quan aquesta mitjana semestral supose almenys un 20 % de les places concertades. En aquest cas, es modificarien, d'acord amb aquesta reducció, les condicions de plantilla i mòdul resultant. El nombre de places reduïdes no podrà superar el de places no ocupades en el mes de major ocupació del període computat per a obtindre la mitjana.



2. En el cas dels serveis, la direcció general competent en matèria d'infància i adolescència determinarà si la demanda social justifica l'increment o la reducció del nombre de prestacions, atenent, entre altres paràmetres, l'existència de llista d'espera o la discrepància entre les prestacions previstes i les efectivament requerides, a la vista de la documentació justificativa.



Article 34. Revisió i modificació de les condicions econòmiques

La revisió i modificació de les condicions tècniques i econòmiques dels concerts se subjectarà al que es disposa en l'article 32 del Decret 181/2017, amb les especificacions següents: la revisió dels mòduls econòmics requerirà un estudi previ de la direcció general competent en matèria d'infància i adolescència que determine que els costos variables, fixos i permanents de prestació del servei són inferiors o superiors a les contraprestacions econòmiques rebudes. Els mòduls es fixaran en una quantia que, dins de les disponibilitats pressupostàries, permeta restablir l'equilibri entre costos i contraprestacions.



Mapa web