Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 1/2019, de 15 de gener, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es dicten normes de funcionament del Registre Oficial de Contractes de la Generalitat. [2019/416]

(DOGV núm. 8469 de 22.01.2019) Ref. Base de dades 000649/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Contractació
    Descriptors:
      Temàtics: contracte administratiu, registre de documents



El Decret 35/2018, de 23 de març, del Consell, pel qual es regula la Junta Superior de Contractació Administrativa, el Registre Oficial de Contractes de la Generalitat, el Registre de Contractistes i Empreses Classificades de la Comunitat Valenciana i la Central de Compres de la Generalitat i s'adopten mesures respecte de la contractació centralitzada, estableix l'objecte i àmbit d'aplicació del Registre Oficial de Contractes, així com els òrgans i les unitats competents per a la comunicació i inscripció de les dades dels contractes adjudicats o formalitzats pels òrgans de contractació de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, les dades dels quals han de comunicar-se i inscriure's en el Registre sempre que es troben compresos dins de l'àmbit d'aplicació de la legislació de contractes del sector públic i de conformitat amb el que es disposa en aquesta i en les normes que es dicten en desplegament del decret. Quant a aquestes últimes, l'article 15 del Decret disposa que per ordre de la conselleria competent en matèria d'hisenda s'establirà el règim de funcionament del Registre Oficial de Contractes de la Generalitat.

D'altra banda, la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es traslladen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, estableix en l'article 346.3 l'obligació de comunicar al Registre de Contractes del Sector Públic les dades bàsiques dels contractes adjudicats pels poders adjudicadors el preu dels quals siga igual o superior a cinc mil euros, IVA inclòs, sense cap distinció en funció del tipus contractual. A més, en el cas dels contractes de preu inferior a cinc mil euros que no es troben exclosos de l'àmbit d'aplicació de la llei, i que no es paguen pel sistema de caixa fixa o similar, la llei estableix també l'obligació de comunicar al Registre les dades relatives a l'òrgan de contractació, l'objecte, l'adjudicatari i l'import del contracte, així com el codi d'identificació. Així mateix, en l'article 346.6 es preveu la comunicació de les dades d'uns i altres contractes entre els registres de contractes d'altres administracions i el Registre de Contractes del Sector Públic, dependent del Ministeri d'Hisenda, motiu pel qual han de determinar-se els criteris de registre entre tots ells conforme al que s'estableix en la llei a fi d'assegurar la viabilitat d'aquesta comunicació.



Pel que fa a altres normes de caràcter bàsic, a més del que es disposa en la Llei 9/2017, continua vigent per als contractes d'import igual o superior a cinc mil euros el que s'estableix en el Reial decret 817/2009, de 8 de maig, pel qual es desplega parcialment la Llei 30/2007 de contractes del sector públic, en l'article 31 del qual s'estableixen les dades bàsiques dels contractes que han de comunicar-se al Registre de Contractes del Sector Públic, constituint així el contingut mínim que en el cas d'aquests contractes han de registrar totes les administracions que disposen dels seus propis registres, obligació que ha sigut atesa pel Registre Oficial de Contractes de la Generalitat des del seu establiment.



Ha de tindre's en compte també la preceptiva contribució del Registre Oficial de Contractes que estableix el Decret 35/2018 del Consell, en el compliment de les obligacions de transparència i de submissió al control de la Sindicatura de Comptes que recauen sobre els òrgans de contractació de la Generalitat.

En conseqüència, atés el caràcter bàsic de les normes estatals esmentades, a fi de facilitar el seu compliment i el del que es disposa en el Decret 35/2018, de 23 de març, del Consell, cal dictar les normes necessàries per a regular el funcionament detallat del Registre Oficial de Contractes de la Generalitat i establir la forma, els terminis i el contingut mínim de la comunicació de dades segons l'import i tipus de contracte, així com determinar els restants aspectes de la gestió del Registre pels òrgans i unitats als quals correspon efectuar-la.

Finalment s'ha d'indicar que aquesta ordre es troba inclosa en el Pla normatiu 2018.

És per tot això que queda prou justificada l'adequació de la present ordre als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència.



En virtut d'això, amb els informes preceptius previs, entre altres, l'informe de la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions previst en l'article 94 del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, i el de la Junta Superior de Contractació Administrativa de 21 de desembre de 2018, i fent ús de les facultats que em confereixen l'article 15.1 i la disposició final primera del Decret 35/2018, de 23 de març, del Consell, en relació amb l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Article 1. Àmbit d'aplicació objectiva i subjectiva del Registre

1. Els contractes que subscriguen l'Administració de la Generalitat i les entitats del seu sector públic instrumental i que es troben dins de l'àmbit d'aplicació de la legislació de contractes del sector públic, han de comunicar-se al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat per a la seua inscripció. Les institucions de la Generalitat que ho sol·liciten podran igualment comunicar els seus contractes al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat a l'efecte del compliment del que es disposa en la legislació esmentada per a tots els poders adjudicadors.

2. Sempre que el seu preu, inclòs l'Impost sobre el Valor Afegit, siga igual o superior a cinc mil euros, han de comunicar-se almenys les dades bàsiques dels contractes, de conformitat amb l'article 346.2 de la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, així com, si escau, les relatives a les modificacions, pròrrogues, variacions de terminis o de preu, i al seu import final i extinció, tot això en els termes que s'indiquen en l'article 3 i en l'annex de la present ordre. En el cas dels contractes adjudicats de preu inferior a cinc mil euros han de comunicar-se únicament les dades indicades en el mateix annex, relatives a l'òrgan de contractació, l'objecte del contracte, les dades identificatives de la persona física o jurídica adjudicatària, el número o codi identificatiu del contracte i el seu import final.



3. Així mateix, han de comunicar-se al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat, per a la seua inscripció, tots els contractes que, per la finalitat del seu objecte, es troben inclosos dins de l'àmbit d'aplicació de la legislació sobre procediments de contractació en els sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals, quan les entitats contractants que els subscriguen es troben, respecte de la Generalitat, en els supòsits establits en aquesta legislació.

4. Queden exclosos de l'àmbit d'aplicació de la present ordre:

a) Els contractes exclosos de l'àmbit d'aplicació de la Llei de contractes del sector públic.

b) Els contractes compresos en l'àmbit d'aplicació de la llei l'import dels quals siga inferior a cinc mil euros, IVA inclòs, sempre que el sistema de pagament utilitzat pel poder adjudicador siga el de bestreta de caixa fixa o un altre similar per a realitzar pagaments menors.

c) Les concessions i autoritzacions d'utilització de béns de domini públic.

d) Les adquisicions de béns o de serveis mitjançant peticions, amb adhesió prèvia, a sistemes externs de contractació centralitzada, així com adquisicions de subministraments derivades d'acords o contractes marc, en què en cap cas intervinga l'òrgan peticionari en l'adjudicació ni en la formalització del contracte derivat o basat en l'acord marc.





Article 2. Forma de comunicació de dades al Registre

1. La comunicació de les dades d'un contracte i les posteriors incidències l'han d'efectuar les persones autoritzades per a això a través de la xarxa corporativa de la Generalitat, obligatòriament per mitjans telemàtics i mitjançant l'aplicació especifica del Registre Oficial de Contractes o mitjançant les aplicacions corporatives de la Generalitat per a la gestió i registre d'expedients de contractació o qualsevol altra aplicació informàtica similar en tots aquells casos que se'n dispose.



2. En tot cas, la comunicació per mitjans informàtics diferents dels específics per a operar a través de la xarxa de la Generalitat, només podrà efectuar-se d'acord amb l'estructura i especificacions tècniques que establisquen les unitats que tinguen encomanades les funcions del manteniment de les aplicacions i de conservació i protecció de la informació del Registre Oficial de Contractes de la Generalitat.

3. La comunicació telemàtica de les dades a través de la xarxa informàtica corporativa de la Generalitat produirà els efectes de compliment de les obligacions establides en l'article 14 del Decret 35/2018, de 23 de març, del Consell, sense perjudici que els òrgans de la Junta Superior de Contractació Administrativa puguen requerir, quan així ho estimen convenient, la corresponent documentació del contracte que acredite l'exactitud de les dades comunicades.



Article 3. Informació susceptible de comunicació al Registre

Les dades relatives a les característiques d'un contracte que s'han de comunicar preceptivament, així com les que requerisca la seua actualització i les de les seues modificacions que comporten pròrrogues, variacions de terminis o de preu, el seu import final i extinció, són les que informen de la seua adjudicació, de la seua formalització i de les característiques o circumstàncies que figuren en l'annex d'aquesta ordre. La seua comunicació a través del sistema informàtic s'efectuarà d'acord amb l'estructura, camps d'informació, disseny de registre i altres especificacions tècniques de la seua aplicació.



Article 4. Termini de comunicació al Registre

1. El termini màxim per a la comunicació de les dades és de quinze dies hàbils des de l'endemà de la formalització del contracte o de les incidències, en els casos en què aquella siga preceptiva, i de trenta dies hàbils des de la data d'aprovació per l'òrgan de contractació o òrgan competent, quan es tracte de contractes o incidències que no requerisquen formalització.

2. En el cas de conselleries o entitats que disposen d'aplicacions pròpies de registre, el termini de quinze dies hàbils o de trenta dies hàbils ha de complir-se per a la inscripció en la respectiva aplicació; sense perjudici de l'obligació de transmetre la informació al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat dins del mes en el qual s'incorporen les dades en el registre propi.



Article 5. Procediment d'inscripció en el Registre

1. La comunicació telemàtica de les dades d'un contracte, o de les seues incidències, produirà la seua inscripció en el Registre Oficial de Contractes de la Generalitat i la seua corresponent resolució, anotació i notificació s'efectuarà així mateix telemàticament i contindrà el número de registre assignat i les dades identificatives del contracte o de la incidència, així com les dates de comunicació i inscripció.

2. Les errades en les dades d'un contracte inscrit en el Registre han de comunicar-se, quan s'advertisquen, en la mateixa forma que les incidències del contracte, sempre que això siga possible, i la seua correcció la practicarà d'ofici i sense més tràmit la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa. Les correccions d'errades o ampliacions de les dades d'un contracte no inscrit, que hagen sigut comunicades però que es troben pendents d'inscripció, podran ser efectuades per les unitats que les van comunicar a través de la mateixa aplicació.

3. La Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa donarà compte a la Comissió de Classificació i Registres dels contractes i incidències inscrits en el Registre Oficial de Contractes de la Generalitat durant el període immediatament anterior a la convocatòria d'aquesta.



Article 6. Autorització del personal usuari de l'aplicació

1. Els qui ostenten la direcció de les unitats administratives de contractació designaran el personal usuari autoritzat per a accedir a l'aplicació del Registre Oficial de Contractes de la Generalitat i comunicar les dades dels contractes corresponents a la seua conselleria, departament o entitat. En aquelles entitats on no hi haja unitats de contractació la designació haurà de ser efectuada per qui exercisca o tinga delegades les facultats de l'òrgan de contractació.

2. La conselleria competent en matèria d'hisenda habilitarà un formulari de sol·licitud o revocació de credencial de persona usuària de l'aplicació informàtica de comunicació de dades. La sol·licitud de credencial serà subscrita per qui ostente la responsabilitat de la unitat i pel personal usuari a autoritzar.

3. El personal al servei de la Generalitat i el seu sector públic instrumental que, amb dol, culpa o negligència greus, incomplisquen l'obligació legal de comunicació al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat se subjectarà a les responsabilitats que pertoquen d'acord amb les lleis.



Article 7. Accés al Registre i transparència

1. L'accés al Registre Oficial de Contractes de la Generalitat serà públic en les condicions establides en la legislació de contractes del sector públic i en matèria de transparència, i de conformitat amb el que s'estableix en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell de 27 d'abril de 2016 relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE i la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.

2. Immediatament després de la seua inscripció, des del sistema d'informació que albergue les dades del Registre es traslladaran les dades dels contractes inscrits al portal de transparència de la Generalitat perquè puguen ser consultades i reutilitzades per qualsevol persona interessada. Així mateix, periòdicament, després del tancament de cada exercici anual, la Secretaria de la Junta Superior de Contractació Administrativa elaborarà i facilitarà a l'òrgan competent en matèria de transparència les dades estadístiques a què es refereix l'apartat 1.b de l'article 9 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat.

3. Sense perjudici del que es preveu en el número 1 de l'article 1 de la present ordre, la Sindicatura de Comptes de la Generalitat tindrà a la seua disposició les dades relatives als contractes inscrits en el Registre de Contractes a través de la seua aplicació informàtica i per a la consulta de les dades comunicades per tots els òrgans de contractació.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Implementació del Registre electrònic

Fins que s'implemente la utilització del certificat digital o la signatura electrònica reconeguda per a efectuar telemàticament la comunicació de dades i la resolució i notificació de la seua inscripció es podran continuar realitzant en suport no electrònic.



Segona. Contractes de gestió de serveis públics adjudicats amb anterioritat a la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic.

Les possibles incidències dels contractes de gestió de serveis públics adjudicats de conformitat amb la legislació anterior a l'entrada en vigor de la Llei 9/2017, que es comuniquen amb posterioritat a l'entrada en vigor de la present ordre, continuaran inscrivint-se fins a la seua extinció de conformitat amb el que es disposa en la normativa que els siga aplicable.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació. Facultats

1. Per ordre de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'hisenda es podrà modificar o ampliar l'annex de la present ordre, quan això siga necessari per a adaptar-la a la normativa vigent o per a millorar la informació registrada.

2. Es faculta l'òrgan del qual depenga la Junta Superior de Contractació Administrativa per a dictar les instruccions que puguen resultar necessàries per al bon funcionament del Registre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 de gener de 2019



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO



ANNEX



A. Contractes no menors i contractes menors d'import igual o superior a 5.000 €, IVA inclòs.



Dades o característiques de contractes que han de comunicar-se per a la seua inscripció en el Registre Oficial de Contractes de la Generalitat.



I. Dades de la licitació i dades referides a l'adjudicació del contracte

a) Comunes per a tots els contractes:

Exercici (any del contracte).

Conselleria o entitat contractant.

Òrgan contractant: identificació de la unitat administrativa de contractació.

Codi identificador del contracte o de l'expedient de contractació.

Objecte del contracte.

Tipus i caràcter de contracte.

Lloc d'execució.

Indicació de si es troba en l'àmbit d'aplicació de la Llei 9/2017 o no



Indicació, si escau, que es troba en l'àmbit d'aplicació de la Llei 31/2007.

Contractació per lots (indicació).

Quan el contracte comprenga més d'un, concepte o descripció de cada lot.

Codi CPV de l'objecte del contracte o, si escau, dels lots que comprén.

Contracte mixt (indicació).

Acord o contracte marc (indicació).

Contracte complementari (indicació). Si escau, identificació del contracte al qual complementa.

Indicació de si el contracte inclou clàusules de responsabilitat social o no.

Indicació de si el contracte és un contracte reservat o no.

Garantia provisional (indicació i, si escau, percentatge).

Tramitació ordinària, urgent o d'emergència (indicació).

Caràcter plurianual. Nombre d'anualitats.

Termini d'execució, durada o concessió.

Termini màxim del contracte incloses les possibles pròrrogues.

Data prevista de finalització.

Valor estimat (sense IVA)

Import o pressupost de licitació del contracte amb expressió independent de l'IVA previst

Informació relativa a la modalitat o sistema de determinació del preu.

Indicació de si existeixen aportacions públiques a l'execució del contracte

Revisió de preus establida.

Procediment d'adjudicació.

Indicació de si s'ha anunciat prèviament la contractació en el perfil de contractant o en algun mitjà de comunicació oficial

Nombre d'empreses licitadores i, si escau, nombre d'empreses convidades a participar.

Data d'adjudicació.

Data de formalització o, si no s'haguera formalitzat, data d'acceptació pel contractista o data de perfecció del contracte.

Identificació de l'empresa contractista: nacionalitat, NIF o CIF, cognoms i nom o raó social; en cas d'UTE, identificació dels seus components.

Imports del contracte amb expressió independent de l'IVA previst (d'adjudicació, anualitats i, en el cas de lots, imports de cada lot).

Import de la fiança definitiva i indicació, si escau, de garantia global.

Si escau, informació relativa a la publicitat de la licitació o de l'anunci: diaris, butlletins o mitjans emprats, i dates de publicació. Opcionalment, pot comunicar-se també la data de publicació de l'adjudicació o formalització.

b) Per als contractes d'obres:

Fórmula o fórmules de revisió de preus.

Classificació exigida o classificació establida com a mitjà alternatiu per a acreditar els requisits de solvència.

c) Per als contractes de concessió d'obra pública o de concessió de serveis:

Aportacions públiques a la construcció.

d) Per als contractes de subministrament:

Tipus de contracte de subministrament.

Preus unitaris (si escau i opcionalment).

País d'origen dels productes adquirits.

e) Per als contractes de serveis:

Si escau, classificació establida com a mitjà alternatiu per a acreditar els requisits de solvència.

f) Per als contractes adjudicats per procediment negociat i de licitació amb negociació:

Indicació del supòsit d'aplicació que va emparar l'ús del procediment.

Nombre d'invitacions cursades.

g) Per als contractes menors o adjudicats per altres procediments diferents de l'obert, restringit, negociat, de licitació amb negociació o diàleg competitiu:

Nombre d'invitacions cursades.



II. Dades referides a les modificacions, pròrrogues, variacions de terminis o de preu del contracte

a) Comunes per a tots els contractes:

Identificació del tipus incidència i motiu

Import de la modificació o modificacions o import modificat.

Variació del termini d'execució.

Variació de les dades del contractista, si escau.

b) Per als contractes de concessió d'obra pública:

Variació del termini de la concessió.

c) Per als contractes de gestió de serveis públics:

Variació del termini de duració.



III. Dades referides a l'import final i extinció del contracte

Import final del contracte per tots els conceptes, referit al moment de la seua conclusió, amb desglossament de l'IVA.

Pèrdua de garantia (indicació, si escau).

Data de la recepció o conformitat.

Data de la certificació final d'obra (si escau).

Data de la liquidació.

Causa de resolució (si escau).

Data de resolució (si escau).



B. Contractes menors d'import inferior a 5.000 €, IVA inclòs, el sistema de pagament dels quals no siga el de bestreta de caixa fixa o similar.



Exercici (any del contracte).

Conselleria o entitat contractant.

Òrgan contractant: identificació de la unitat administrativa o òrgan de contractació.

Codi identificador del contracte o de l'expedient de contractació.

Dades de l'objecte del contracte (descripció, tipus i codi CPV).

Identificació de l'empresa contractista: nacionalitat, NIF o CIF, cognoms i nom o raó social.

Data d'adjudicació.

Data de formalització o, si no s'haguera formalitzat, data d'acceptació pel contractista o data de perfecció del contracte.

Import final amb expressió independent de l'IVA suportat.

Mapa web