Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 7 de gener de 2019, del president de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE), per la qual es convoquen ajudes per a l'execució de mesures d'estalvi i eficiència energètics en els sistemes d'enllumenat públic exterior existent als municipis de la Comunitat Valenciana, amb càrrec al pressupost de l'exercici 2019, amb cofinançament de la Unió Europea per mitjà del Fons Europeu de Desenvolupament Regional. [2019/423]

(DOGV núm. 8467 de 18.01.2019) Ref. Base de dades 000556/2019








Per mitjà del Decret 4/2013, de 4 de gener, del Consell, es va aprovar el Reglament d'organització i funcionament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (d'ara endavant, IVACE), en el qual es reconeixen com a funcions pròpies, entre d'altres, l'anàlisi, assessorament i execució de mesures en matèria de conservació, estalvi i diversificació energètics; el foment de l'ús racional de l'energia, i la promoció de les energies renovables i de la qualitat del subministrament energètic. Igualment, correspon a l'IVACE establir, gestionar i tramitar línies d'ajuda i incentius adreçats a la conservació, estalvi, diversificació i eficiència energètics.

L'IVACE, mitjançant aquesta resolució, pretén posar en marxa actuacions d'estalvi i eficiència energètics a les instal·lacions d'enllumenat públic exterior dels municipis de la Comunitat Valenciana, amb l'objectiu de complir els compromisos internacionals i nacionals en matèria d'estalvi energètic i respecte al medi ambient.

Entre les mesures d'estalvi i eficiència energètics que es poden aplicar, es troben la substitució de llums i lluminàries per uns altres de major eficiència energètica, i la implantació de sistemes de regulació del flux lumínic i de l'encesa i l'apagada dels punts de llum, que s'adequaran durant tot el període nocturn a les necessitats reals d'il·luminació de les vies. D'aquesta forma s'adeqüen els nivells d'il·luminació a les necessitats reals d'aquest tipus de servei públic, es redueix la contaminació lumínica derivada de l'emissió de llum cap a altres espais diferents dels previstos i es disminueix el consum d'electricitat.



Encara que aquest tipus d'actuacions són molt interessants per a tots els ajuntaments, cal destacar que els municipis xicotets, sobretot els situats en zones rurals, no disposen ni dels mitjans tècnics necessaris ni de suficient pressupost per a escometre'ls. Per això, des de l'IVACE, es pretén incentivar la renovació dels sistemes d'enllumenat públic amb criteris d'eficiència energètica introduint els nous avanços tecnològics en matèria d'il·luminació viària en aquests municipis, mitjançant la concessió d'ajudes reembossables bonificades en el seu tipus d'interés, combinades amb una subvenció. D'aquesta forma es facilita l'execució dels projectes de reforma de l'enllumenat exterior municipal amb la finalitat d'aconseguir una reducció del seu consum elèctric i disminuir les emissions de diòxid de carboni associades.



Aquestes ajudes s'emmarquen dins de l'estratègia de la Comunitat Valenciana en matèria d'estalvi i eficiència energètics en el sector dels serveis públics per a l'horitzó 2020, i s'inclouen dins de l'eix prioritari 4 (afavorir el pas a una economia baixa en carboni en tots els sectors) del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Comunitat Valenciana 2014-2020, ja que contribueixen a reduir el consum d'energia de l'enllumenat públic exterior de la Comunitat Valenciana.

L'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètics, amb la qual cosa s'acompleix el que es disposa en l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

Per això, i en virtut del que es disposa en l'article 160.4 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions, i en virtut del que s'estableix en l'article 3 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètics, resolc:



Article 1. Objecte de la resolució

1. L'objecte d'aquesta resolució és convocar les ajudes de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) amb la finalitat de facilitar als municipis de la Comunitat Valenciana el finançament per a la realització de projectes de la renovació dels sistemes d'enllumenat públic exterior amb criteris d'estalvi i eficiència energètics, amb càrrec al pressupost de l'IVACE de l'exercici 2019.

2. Les bases reguladores d'aquesta convocatòria són les aprovades per l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, per la qual s'estableixen les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) en matèria d'estalvi i eficiència energètics, publicades en el DOGV núm. 8035, de 9 de maig de 2017; en aquestes bases s'estableixen les condicions de les ajudes en el que no es preveu en aquesta convocatòria.

3. Les ajudes contemplades en aquesta convocatòria tindran finançament del programa operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020, dins de l'objectiu específic 4.3.1. (millorar l'eficiència energètica en l'edificació i en les infraestructures i serveis públics), inclòs en l'eix prioritari 4.



Article 2. Actuacions susceptibles de suport. Requisits generals dels projectes

1. Seran susceptibles de suport les actuacions d'estalvi i eficiència energètics adreçades a la renovació d'instal·lacions d'enllumenat públic exterior. Les actuacions energètiques considerades seran les que aconseguisquen una reducció del consum d'energia elèctrica en enllumenat exterior i una disminució de les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle mitjançant la millora de l'eficiència energètica respecte a la situació inicial de partida, sempre que es justifiquen documentalment. No s'acceptaran canvis que porten a estalvis energètics si no s'aconsegueixen mitjançant eficiència respecte a la seua situació anterior.

Les actuacions energètiques susceptibles de suport són les següents:

a) Substitució de llums per unes altres de menor potència i major eficàcia lluminosa (lm/W).

b) Substitució de lluminàries per unes altres lluminàries amb major rendiment i llum de menor potència.

c) Instal·lació de sistemes de regulació del nivell lluminós que permeten reduir els nivells d'il·luminació a les vies públiques quan es redueix l'activitat d'aquestes.

d) Instal·lació de sistemes d'encesa/apagada mitjançant un rellotge astronòmic o sistemes centralitzats de control d'enllumenat públic.

Les actuacions susceptibles de suport també hauran de complir les següents condicions:

Reduir el consum d'energia elèctrica en, almenys, un 30 %. El càlcul de l'estalvi energètic es realitzarà mitjançant la comparació del consum energètic de la instal·lació objecte en la situació actual i en la situació millorada que es pretén aconseguir després de la reforma.

Els sectors d'enllumenat renovats hauran de complir les prescripcions del Reglament d'eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior i les seues instruccions tècniques complementàries (RD 1890/2008).

La qualificació energètica de la nova instal·lació haurà de ser A o B i haurà de complir els criteris d'il·luminació, qualitat i confort visual reglamentaris.

Qualsevol proposta que implique la modificació d'una lluminària ja instal·lada adaptant-la a tecnologia LED, haurà de complir els criteris establits en el document «Requisits tècnics exigibles per a lluminàries amb tecnologia LED d'enllumenat exterior», elaborat per l'IDAE i el Comité Espanyol d'Il·luminació, i caldrà justificar-ho documentalment.



El rendiment mínim de les noves lluminàries serà sempre concorde al tipus de via, i en cap cas inferior al 55 %. Així mateix, els canvis realitzats en llums i lluminàries hauran de permetre l'aplicació, com a mínim, dels sistemes de regulació existents abans de realitzar les renovacions.

2. No es considerarà, a efectes d'aquesta resolució, com a enllumenat exterior, l'enllumenat de seguretat nocturna i de vigilància, l'ornamental, el festiu i el nadalenc, els senyals i els anuncis lluminosos.

3. Els projectes hauran d'iniciar-se després de la data de presentació de la sol·licitud de l'ajuda. Les entitats sol·licitants podran executar els projectes una vegada presentada la sol·licitud, sense esperar que es produïsca la concessió de l'ajuda i sense que això prejutge la decisió que s'adopte finalment.

4. La suma dels costos subvencionables del projecte haurà de ser superior a 20.000 euros. La relació d'aquests costos es recull en l'article 5 d'aquesta convocatòria.

5. L'execució dels projectes no haurà de vulnerar en cap cas el principi de no discriminació per raó de sexe, raça, origen ètnic, religió, conviccions, discapacitats, edat o orientació sexual, i haurà de facilitar -o almenys no impedir- l'accessibilitat per a les persones amb diversitat funcional. Així mateix, haurà d'executar-se en el marc d'un desenvolupament sostenible i de foment de la protecció i millora del medi ambient, i comptar amb un certificat que declare que el projecte no està afecte a la denominada «Xarxa Natura», espai físic d'especial protecció mediambiental configurat així per la Unió Europea, certificat l'obtenció del qual es gestionarà per l'IVACE.

6. El projecte haurà de trobar-se dins del territori de la Comunitat Valenciana.

7. Només podrà presentar-se un projecte per sol·licitant.



Article 3. Restriccions i acumulació d'ajudes

1. Les ajudes previstes en aquesta convocatòria són incompatibles amb altres ajudes d'aquesta o d'una altra administració finançades amb fons comunitaris.

2. En qualsevol cas, hi seran aplicable les regles d'acumulació previstes en l'article 14 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig.

3. Així mateix, no seran susceptibles de suport els projectes que hagen sigut finançats amb fons de la Generalitat a través d'algun programa d'aquesta o de qualsevol altra entitat.



Article 4. Entitats beneficiàries

1. Podran acollir-se a aquestes ajudes totes les entitats locals pertanyents a la Comunitat Valenciana, amb menys de vint mil habitants, que tinguen entre les seues competències la gestió de l'enllumenat públic exterior.

A efectes del còmput del nombre d'habitants, es tindrà en compte el valor que apareix en les xifres oficials de població resultants de la revisió del padró municipal referides a l'1 de gener de 2018, publicat per l'Institut Nacional d'Estadística.

2. Hi seran aplicable les condicions i requisits previstos en l'article 12 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig.



Article 5. Característiques de l'ajuda i costos subvencionables

1. Mitjançant aquesta convocatòria, l'IVACE concedeix ajudes reembossables bonificades en el seu tipus d'interés combinades amb subvencions sobre els costos subvencionables dels projectes associats. Així doncs, l'ajuda consisteix en la concessió d'un préstec bonificat en el seu tipus d'interés que suposa una ajuda implícita equivalent a la diferència entre els interessos que es reportarien aplicant-hi el tipus d'interés de referència i els interessos realment pagats, la qual cosa es denomina «subvenció bruta equivalent»; així mateix, comprén una subvenció sobre el cost considerat com a subvencionable del projecte.

L'import total de l'ajuda de l'IVACE no podrà ser, en cap cas, d'una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos públics o privats, supere el cost de l'activitat subvencionada.

2. Característiques del préstec bonificat

a) Import del préstec: 100 % dels costos subvencionables del projecte. L'import màxim del préstec es calcularà d'acord amb la fórmula següent:

Import màxim del préstec (€) = 500 x PL

PL= punt de llum substituït. A efectes d'aquesta fórmula, s'entén per punt de llum substituït el punt de llum sobre el qual es realitza alguna actuació, no solament de canvi, sinó de regulació i control.

L'import màxim del préstec serà de 150.000 euros.

b) Tipus d'interés: 0 %.

c) Garanties: exempt. No obstant això, IVACE serà considerat creditor preferent de l'entitat beneficiària per raó del préstec formalitzat, per la qual cosa els pagaments corresponents a amortització del principal, interessos de demora, o eventuals penalitzacions d'aquest, gaudiran de lloc preferent en l'ordre de prelació de pagaments, després de les despeses de personal, en el pla de disposició de fons de tresoreria de l'entitat beneficiària durant el període de vigència del contracte.

d) Comissions: sense comissions d'estudi ni d'obertura de l'operació.

e) Amortització: el termini d'amortització serà de setanta-dos mesos, i les quotes d'amortització seran semestrals, la qual cosa donarà lloc a un total de dotze quotes d'amortització. Les sis últimes quotes no seran girades a l'entitat beneficiària per coincidir amb l'import de la subvenció prevista en l'apartat següent, sempre que s'haja verificat l'execució del projecte i les obligacions inherents a aquest. La primera quota d'amortització es farà efectiva el 30 de setembre de 2020, i les posteriors, successivament, cada semestre fins al 30 de març de 2023, excepte una modificació posterior d'aquests terminis per mitjà d'una resolució de la Direcció General de l'IVACE.

3. Característiques de la subvenció

El percentatge de subvenció serà del 50 % de l'import dels costos subvencionables, sense que la quantia de subvenció puga superar els 75.000 euros per projecte. L'import de la subvenció coincidirà amb el de les sis últimes quotes d'amortització del préstec.

4. La intensitat màxima de l'ajuda (préstec bonificat i subvenció) calculada en funció dels costos subvencionables s'obtindrà mitjançant la suma del percentatge de la subvenció bruta equivalent corresponent al préstec concedit, i del percentatge de l'ajuda concedida en forma de subvenció.

El càlcul de la subvenció bruta equivalent s'efectuarà aplicant la metodologia prevista en la comunicació de la Comissió relativa a la revisió del mètode de fixació dels tipus de referència i d'actualització (2008/C14/02) i al tipus d'interés de referència vigent en el moment de la concessió.

5. Costos subvencionables

Es consideraran subvencionables, i per tant només podran ser objecte de finançament, les inversions que siguen necessàries per a aconseguir una millora de l'eficiència energètica i que es realitzen en l'adquisició de béns o de serveis, per part de l'entitat sol·licitant i beneficiària de l'ajuda, que puguen justificar-se mitjançant una factura expedida a favor seu i justificant de pagament corresponent d'aquesta entitat sol·licitant i beneficiària al proveïdor. A aquest efecte, es consideraran costos subvencionables els que siguen necessaris per a aconseguir els objectius energètics d'aquesta convocatòria, que podran incloure, entre d'altres, els següents conceptes:

a) Equips i instal·lacions auxiliars, incloent-hi lluminàries, llums, balastos electrònics, rellotges astronòmics, equips de centralització, sistemes de regulació del nivell lluminós, quadres elèctrics, reforma de línies i instal·lacions directament associats al projecte de renovació d'equips objecte de l'ajuda.

b) Enginyeria: elaboració, per personal tècnic competent, dels projectes tècnics relacionats amb les actuacions i els costos de direcció facultativa d'obra. Es considerarà subvencionable fins a un màxim del 10 % del pressupost d'execució.

c) Obra civil associada a l'actuació i al muntatge de les instal·lacions.

d) Podrà ser subvencionable, i per tant finançable, l'IVA suportat, sempre que no siga susceptible de recuperació o de compensació.

La suma dels imports de despesa en enginyeria, obra civil i muntatge no podrà superar el pressupost d'adquisició dels aparells i equips per a la instal·lació d'enllumenat.

6. No es consideraran com a cost subvencionable els següents conceptes:

a) Les llicències, taxes i impostos, excepte l'IVA, segons el que s'estableix en l'apartat 5.d d'aquest article.

b) Les despeses pròpies (de personal, de funcionament o generals) ni les despeses d'adquisició d'immobles i terrenys.

c) Els costos d'adquisició de béns d'equip de segona mà.

d) En general, totes les despeses que no estiguen clarament definides o que no tinguen per finalitat directa la consecució dels objectius energètics de la inversió; en tot cas, el criteri de l'IVACE serà el que prevaldrà en cas de controvèrsia.

e) Els costos derivats de les activitats econòmiques de les entitats beneficiàries.



Article 6. Sol·licitud de l'ajuda

1. Cada sol·licitant haurà de presentar la documentació indicada a continuació:

a) Sol·licitud normalitzada. La sol·licitud d'ajudes s'adequarà al model normalitzat disponible en la pàgina web . Una vegada presentada la sol·licitud en el registre electrònic, aquest emetrà automàticament un resguard acreditatiu de la presentació de la sol·licitud, que podrà ser arxivat o imprés per l'entitat sol·licitant, en els termes previstos en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana.

b) Documentació que ha d'acompanyar la sol·licitud normalitzada:

Memòria tècnica del projecte segons el model disponible en l'adreça d'Internet de l'IVACE (). La memòria servirà de referent per a aplicar els criteris de valoració; per aquest motiu, un defectuós o deficient emplenament, o una difícil comprensió, generarà una menysvaloració del projecte o fins i tot una denegació de la sol·licitud. Aquesta memòria haurà d'estar datada i signada.

Declaració responsable d'altres ajudes, ingressos o recursos públics o privats que hagen obtingut o sol·licitat a altres administracions públiques o ens públics o privats, per al finançament del projecte objecte de sol·licitud d'ajuda per aquesta convocatòria, per a la qual cosa caldrà emplenar l'apartat destinat per a això en la sol·licitud.

Declaració responsable, implementada en l'apartat destinat per a això en la sol·licitud, del compliment de les obligacions tributàries davant de l'Administració i obligacions davant de la Seguretat Social.



Declaració responsable, implementada en l'apartat destinat per a això en la sol·licitud, de no incórrer en cap de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, per a poder obtindre la condició d'entitat beneficiària de subvencions.



Declaració responsable, implementada en l'apartat destinat per a això en la sol·licitud, sobre el compliment de la normativa d'integració laboral de persones amb diversitat funcional, o, si escau, l'exempció d'aquesta obligació, en els termes establits en l'article 5 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat.



Si escau, certificat expedit per la secretària o secretari, o bé per la interventora o interventor de l'ajuntament sol·licitant, en el qual es faça constar el percentatge de persones contractades amb diversitat funcional per damunt del mínim legal establit en el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, segons el model disponible en la pàgina web .



Certificat acreditatiu de la resolució o de l'acord de l'òrgan de govern o de representació competent de l'entitat sol·licitant en el qual, de forma expressa, s'aproven:

· La participació en aquest programa d'ajudes i l'acceptació de les seues bases reguladores.

· La consideració de l'IVACE com a creditor preferent, per raó d'aquesta operació de préstec, per la qual cosa els pagaments corresponents a l'amortització del principal d'aquest, interessos de demora, o eventuals penalitzacions, gaudiran d'un lloc preferent en l'ordre de prelació de pagaments, després de les despeses de personal, en el pla de disposició de fons de tresoreria de l'entitat sol·licitant durant el període de vigència del corresponent contracte de préstec.

Acreditació de la representació legal de qui signe la sol·licitud.



Còpia d'un extracte o certificat bancari que justifique la titularitat del compte de cobrament i de devolució del préstec i, si escau, de l'ajuda. La titularitat del compte haurà de correspondre a qui signe la sol·licitud

Còpia de l'auditoria energètica integral de les instal·lacions d'enllumenat públic de tot el municipi, en el cas que aquesta s'haja realitzat. Aquest estudi, perquè siga considerat com una auditoria energètica, haurà de posseir almenys la metodologia i els continguts indicats en el document «Auditoria energètica d'enllumenat exterior», disponible en la pàgina web .

Perquè es considere l'IVA com a cost subvencionable, l'entitat sol·licitant haurà de presentar un certificat de l'òrgan competent en el qual es justifique la falta de recuperació o de compensació de l'IVA.

En cas que la corporació no complisca l'objectiu d'estabilitat i/o de regla de despesa conforme al que es disposa en la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, presentarà un certificat emés per la intervenció local que acredite que ha aprovat el corresponent pla economicofinancer.



Certificat emés per l'interventor o interventora local que acredite que l'entitat sol·licitant no està incursa en cap de les prohibicions establides en la normativa d'endeutament per a apel·lar al crèdit a llarg termini prevista en els articles 48 i següents del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, i en la disposició final trenta-u de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressupostos generals de l'Estat per a l'any 2013, així com en aplicació d'una altra normativa que poguera afectar el règim d'endeutament de les entitats locals, o si escau, acreditació que l'entitat ha sol·licitat la corresponent autorització preceptiva de l'òrgan que exercisca la tutela financera; en aquest cas, la concessió de l'ajuda s'efectuarà condicionada a la corresponent autorització.



Document de qualificació creditícia, segons el model disponible en l'adreça d'Internet de l'IVACE ().

2. Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, o no s'acompanye de la documentació que siga exigible d'acord amb aquesta convocatòria, es requerirà l'entitat sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils des del següent al de la recepció del requeriment, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb advertiment que si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seua sol·licitud, prèvia resolució dictada en els termes previstos en la legislació administrativa.

Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest sentit, si transcorren deu dies naturals sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de la notificació.



L'aportació de documents en contestació als requeriments assenyalats s'haurà de realitzar a través del registre electrònic accedint a l'adreça web ; en aquest cas seran aplicables els mateixos requisits sobre la utilització de signatura electrònica avançada que els recollits en aquest article.

Així mateix, es podrà requerir de l'entitat sol·licitant en qualsevol moment qualssevol altres dades, documents i informes complementaris necessaris per a la resolució de l'expedient.

3. El sistema de control que l'IVACE aplicarà en relació a les declaracions responsables presentades serà per mostreig, d'acord amb el que s'estableix en l'article 6.4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

4. Es delega en les persones que ocupen la direcció de l'àrea -o departament o servei- competent per a gestionar la convocatòria, la resolució de les incidències produïdes amb anterioritat a la concessió, especialment les referides a desistiments, canvi de beneficiari i/o canvi de projecte.



Article 7. Lloc de presentació de sol·licituds i termini

1. Les sol·licituds i la documentació annexa es presentaran en el registre electrònic de la Generalitat.

2. El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació de l'extracte d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV), i finalitzarà el 21 de febrer de 2019, a les 23.59.59 hores.



Article 8. Instrucció i avaluació de sol·licituds. Criteris d'avaluació



1. L'òrgan instructor del procediment de concessió d'ajudes serà la Unitat d'Energia de l'IVACE.

2. L'ajuda préstec bonificat-subvenció es concedirà sota el règim de concurrència competitiva, d'acord amb el que s'estableix en l'article 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, i en l'article 22 de la Llei 38/2003, general de subvencions, mitjançant una comparació de les sol·licituds presentades, a les quals s'aplicaran els criteris de valoració fixats en aquest article, i s'establirà una prelació segons la puntuació obtinguda respectant els límits pressupostaris disponibles.



3. L'òrgan instructor verificarà de cada sol·licitant i dels projectes presentats el compliment dels requisits exigits en la convocatòria, i si tot és correcte, analitzarà els projectes i aplicarà els criteris del programa i dels criteris de selecció del programa operatiu PO FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020.



Com a resultat de la seua actuació, l'òrgan instructor emetrà una preavaluació que serà elevada a la comissió a la qual es refereix l'article següent.

4. Abans de l'aplicació dels criteris de valoració, i amb la finalitat de potenciar l'assoliment dels objectius d'aquesta convocatòria, l'IVACE podrà traslladar les sol·licituds a altres actuacions o convocatòries d'ajudes perquè són més idònies, prèvia comunicació i acceptació de l'entitat sol·licitant.

5. Els criteris de valoració seran els següents:

a) Energia estalviada en el projecte (màxim 57 punts). Es concedirà major puntuació com més gran percentatge d'estalvi energètic hi haja respecte a la situació inicial.

b) Abast del projecte (màxim 10 punts). Es valoraran amb major puntuació projectes que suposen la renovació completa de l'enllumenat del municipi enfront de renovacions parcials.

c) Tipus d'actuació (5 punts). Es valorarà amb major puntuació les actuacions integrals (canvi de lluminària, regulació i control) enfront de la substitució de llums o d'equips.

d) Realització d'auditoria energètica (25 punts).

Es valorarà amb 25 punts els municipis que presenten una auditoria energètica integral de tot l'enllumenat públic del municipi que complisca la metodologia i els continguts indicats en el document «Auditoria energètica d'enllumenat exterior», disponible en la pàgina web .

e) Percentatge de treballadors i treballadores amb diversitat funcional per damunt del mínim legal exigit en l'article 42 del Reial decret 1/2013 (3 punts).

Perquè un projecte puga ser aprovat, haurà de tindre una puntuació total mínima de 40 punts.

6. En el cas d'empat en la puntuació final obtinguda després de l'aplicació dels criteris d'avaluació, tindran preferència en l'adjudicació de les ajudes els sol·licitants que acrediten que, abans de la publicació d'aquesta convocatòria, ocupen un major percentatge de treballadors i treballadores amb diversitat funcional, o bé es comprometen a contractar un percentatge major de treballadors i treballadores amb diversitat funcional durant l'àmbit temporal de l'ajuda o subvenció. L'aplicació d'aquesta preferència es realitzarà en els termes de l'article 6 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat.



Subsidiàriament, tindran preferència en l'adjudicació els municipis sol·licitants que acrediten que, abans de la publicació d'aquesta convocatòria, ocupen major percentatge de persones que es troben entre els col·lectius de població especialment desfavorida, així com de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral, com els relacionats en el punt 2.c.1r de l'apartat huit de l'Acord de 27 de març de 2015, del Consell, pel qual s'estableixen directrius per a l'aplicació de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat, o bé es comprometen a contractar un percentatge major de persones pertanyents a aquests col·lectius durant l'àmbit temporal de l'ajuda o subvenció.



L'acreditació d'aquests requisits es realitzarà mitjançant una declaració responsable, sense perjudici de les facultats de l'IVACE de comprovar la validesa d'aquesta declaració en qualsevol moment; l'efectivitat de l'ajuda queda condicionada al compliment del que es preveu en aquesta.



Article 9. Comissió d'avaluació, procediment i concessió de l'ajuda



1. Després dels actes d'instrucció i aplicació dels criteris de valoració, els projectes seran elevats a una comissió composta per les persones de l'IVACE que s'indica a continuació, designades per qui tinga la titularitat de la presidència de l'IVACE:

Presidència: la Direcció General de l'IVACE.

Vocals: tres persones integrants de la Unitat IVACE-Energia i una integrant de l'Àrea de Suport de l'IVACE.

Secretaria: una de les persones integrants de la Unitat IVACE-Energia que reunisquen la condició de vocal d'aquesta comissió.

En tot cas, es procurarà que en la composició de la comissió es respecte el principi de paritat d'homes i dones, i la capacitació i competència adequades.

En l'exercici de les seues competències, la comissió podrà comptar amb l'assistència tècnica que estime necessària.

2. Quan el nombre de sol·licituds valorades positivament no permeta concedir el percentatge màxim d'ajuda establit en l'article 5 d'aquesta resolució en relació amb el pressupost disponible del programa, la comissió podrà proposar l'assignació del percentatge màxim als projectes amb millor puntuació, o bé reduir el percentatge d'ajuda en la quantia que s'estime adequada, amb la finalitat que el pressupost es repartisca entre un major nombre d'entitats beneficiàries. La comissió optarà per una mesura o l'altra valorant l'eficàcia de la convocatòria.



En els casos de sol·licituds amb idèntica puntuació després de l'aplicació del que s'estableix en l'article 7.6, es tindrà en compte, a l'efecte de resoldre l'empat, la puntuació obtinguda criteri a criteri seguint un ordre decreixent, segons ítems de major ponderació, fins que es produïsca el desempat.

3. De les reunions de la comissió s'elevarà l'acta –que contindrà la proposta d'adjudicació– a la presidència de l'IVACE. Vista la proposta de la comissió, la presidència de l'IVACE resoldrà sobre l'adjudicació de l'instrument financer combinat préstec bonificat-subvenció, i en fixarà expressament la quantia i incorporarà, si escau, les condicions i obligacions a què haja de subjectar-se l'entitat beneficiària. De conformitat amb el que es disposa en la disposició addicional dèsset de la Llei 28/2018, de 28 de desembre de 2018, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019, en tot cas, serà preceptiva l'autorització de la Secretaria Autonòmica d'Hisenda abans de l'aprovació de la concessió per la presidència de l'IVACE.



4. La resolució de concessió podrà incloure una relació ordenada de totes les sol·licituds que no hagen sigut estimades per sobrepassar-se la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb indicació de la puntuació obtinguda per cadascuna d'elles perquè, en cas d'augment per generació pressupostària o per alliberament de crèdit, puguen ser ateses per ordre de puntuació.

5. La resolució motivada de la presidència de l'IVACE serà notificada de forma individualitzada a cada persona o entitat interessada de forma telemàtica. Les subvencions concedides seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS), amb expressió del programa i crèdit pressupostari al qual s'imputen, entitat beneficiària, subvenció concedida i finalitat o finalitats de la subvenció, i podrà consultar-se en , en compliment del que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre publicitat de les subvencions concedides. Així mateix, es considerarà que amb la recepció de la notificació de l'ajuda l'entitat beneficiària accepta ser inclosa en la llista d'operacions contemplada en l'article 115, apartat 2, del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

6. La resolució de concessió d'ajuda s'efectuarà, en tot cas, subjecta expressament a una condició resolutòria, que serà efectiva en el cas que l'entitat beneficiària no complisca les condicions que es relacionen a continuació. En aquest cas, la Direcció General de l'IVACE, dictarà una resolució de revocació de l'ajuda, que serà notificada a l'entitat beneficiària. Les condicions que haurà de complir l'entitat beneficia de l'ajuda són:

a) Abans del 14 de novembre de 2019, l'entitat beneficiària ha d'acreditar haver formalitzat la contractació de l'execució de les actuacions objecte d'ajuda mitjançant l'aportació, a través de l'aplicació informàtica establida en la web de l'IVACE, de la següent documentació:

– Còpia de l'anunci o anuncis publicats en la Plataforma de Contractació de la Generalitat, o, si escau, en el Perfil de Contractant corresponent; en aquells casos en què, per l'import, no siga necessària la publicació en aquests mitjans, s'haurà d'aportar la documentació que acredite l'inici de l'expedient per l'òrgan de contractació.

– Plecs de clàusules administratives i de condicions tècniques, en el cas que el procediment triat ho requerisca.

– Còpia de l'acord d'adjudicació de l'òrgan competent dels subministraments, obres i/o serveis, amb l'import de l'adjudicació. En el cas que en l'acord d'adjudicació no s'incloga la valoració de les diferents ofertes presentades, s'haurà d'adjuntar l'informe de valoració d'aquestes.



– Còpia dels contractes subscrits per a l'execució de l'actuació dels quals es deriven els pagaments de la inversió que ha de realitzar l'entitat beneficiària i que posteriorment hauran de ser justificats. En els casos en què, per l'import, no siga necessària la formalització d'un contracte, s'haurà d'aportar documentació equivalent (acceptació de l'oferta per part de l'adjudicatari, etc.).

– Pressupost final i definitiu de l'actuació, resultant de les adjudicacions aprovades, en el qual figuren degudament referenciades i documentades les despeses i la inversió elegibles.

– Actualització de la memòria tècnica de l'actuació que s'executarà finalment, sol·licitada en l'apartat 6.1.b d'aquesta convocatòria.

Declaració responsable, segons el model disponible en la pàgina web , del compliment de les obligacions tributàries davant de l'administració i obligacions davant de la Seguretat Social.



7. El finançament de què disposarà l'entitat local beneficiària serà la que resulte dels costos i inversió elegibles inclosos en el pressupost final i definitiu de l'actuació, que haja aportat d'acord amb el que s'estableix en l'apartat anterior.

8. En aquest context, mitjançant una resolució de la Direcció General de l'IVACE, complementària de la resolució de concessió de l'ajuda, es determinarà l'import final del préstec i l'ajuda que es concedirà, i serà notificada a l'entitat beneficiària. Aquest import no podrà superar, en cap cas, l'import de l'ajuda atorgada mitjançant la corresponent resolució de concessió inicial.



Article 10. Desemborsament del préstec bonificat a l'entitat beneficiària

1. En la comunicació a les entitats beneficiàries de la resolució complementària de concessió a què fa referència l'apartat 8 de l'article 9, l'IVACE remetrà també un document específic de condicions del préstec. En aquest document, l'entitat beneficiària acceptarà les condicions del préstec, incloent-hi el pla de venciments i la subvenció bruta equivalent, i quedarà obligada a l'execució del projecte aprovat i a l'acreditació davant l'IVACE d'haver-lo executat d'acord amb les condicions establides en l'article 12. Una vegada formalitzat aquest document, es realitzarà el desemborsament del préstec al compte corrent que s'haja indicat. La data màxima per a l'acceptació i la signatura d'aquest document és el 19 de desembre de 2019.

2. En cas de no haver acceptat el document de condicions del préstec, o no fer-ho en la data indicada, l'ajuda serà revocada íntegrament.





Article 11. Amortització del préstec bonificat i cobrament de la subvenció

1. L'entitat beneficiària iniciarà l'amortització del préstec en els terminis i amb les condicions acceptades, i segons el que es disposa en l'article 5.2. d'aquesta resolució, si bé, una vegada satisfetes les tres primeres quotes d'amortització del préstec i verificada la correcta execució del projecte, podrà sol·licitar la cancel·lació anticipada de la totalitat del préstec sense que això supose cap mena de penalització ni imposició de comissions.

2. Les sis últimes quotes del préstec es compensaran amb la subvenció, de manera que l'entitat beneficiària haurà de retornar l'import del principal menys l'ajuda en els terminis compromesos en l'escrit d'acceptació del préstec o en les possibles modificacions posteriors.

3. La cancel·lació anticipada per incompliment de les condicions estipulades en el document d'acceptació de condicions del préstec deixarà sense efecte totalment o parcialment la resolució de concessió de la part de subvenció. Així mateix, l'incompliment de les condicions de devolució del préstec generarà l'obligació de retornar les quantitats no reembossades, el percentatge de subvenció bruta equivalent i els interessos de demora que corresponguen, d'acord amb la normativa vigent en matèria de subvencions, des del moment del desemborsament del préstec.



Article 12. Obligacions de les entitats beneficiàries

Sense perjudici del que s'estableix en l'article 12 de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, són obligacions de les entitats beneficiàries:

a) Realitzar el projecte objecte de subvenció en la forma descrita en la memòria presentada juntament amb la sol·licitud normalitzada, i de manera que es complisca la finalitat de l'instrument financer, respectant les inversions elegibles indicades en la notificació de concessió i pels imports que s'hi especifiquen. Així mateix, haurà d'acreditar que s'ha realitzat en la forma fixada en la notificació de l'ajuda i en el manual d'instruccions de justificació d'ajudes, que serà publicat en la pàgina web ; l'execució del projecte haurà de respectar en tot cas el calendari marcat en la memòria inicial o en les reformulacions posteriors.

Qualsevol modificació del projecte haurà de comptar amb l'aprovació prèvia de l'IVACE, sol·licitada i justificada per escrit abans de la finalització del termini de justificació de les despeses del projecte, i no podrà suposar en cap cas una alteració del contingut essencial del projecte o d'algun dels aspectes que van ser tinguts en compte en la valoració. Podran validar-se, sense necessitat d'autorització prèvia, les modificacions que suposen una variació en els imports que reben suport per concepte de despesa inferior o igual al 20 % de la quantitat que cal justificar d'aquests conceptes, o no afecten qüestions fonamentals, sempre que es justifique adequadament en la memòria resum d'actuació justificativa indicada en aquest article perquè, a criteri del personal tècnic de l'IVACE que verifica la justificació de l'ajuda, puga ser admeses.



b) L'entitat beneficiària haurà de fer constar en tota informació o publicitat que efectue de l'activitat o projecte objecte d'ajuda, que estan subvencionats per l'IVACE i per la Unió Europea a través del FEDER, per a assegurar que totes les parts intervinents en el projecte i el públic en general siguen informats d'aquest cofinançament. En aquest sentit, hauran d'inserir en els diferents materials, suports, comunicacions, productes o elements de difusió, el logotip de l'IVACE i l'emblema de la Unió Europea amb la referència al fons FEDER, que estan disponibles en .

Específicament, i com a mínim:

1) Haurà d'aportar fotografies dels equips, mitjans productius, instal·lacions, resultats, etc., que acrediten la realització de les activitats/serveis desenvolupats en el projecte.

2) Durant l'execució del projecte:

– Haurà de publicar en el seu lloc d'Internet una descripció del projecte, amb indicació dels seus objectius i resultats i destacant el suport financer de la Unió Europea i de l'IVACE.

– Haurà de col·locar un cartell informatiu amb breu informació sobre el projecte -d'una grandària mínima A3-, en el qual esmentarà l'ajuda financera de la Unió Europea i de l'IVACE, en un lloc ben visible per al públic

3) Quant als resultats del projecte, l'entitat haurà d'incloure el logotip de l'IVACE, així com l'emblema de la Unió Europea amb la referència al fons FEDER acompanyat de la declaració «Aquesta actuació està cofinançada per la Unió Europea a través del programa operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020», en qualsevol document, portades de documents, pantalles de presentació de pàgines web, informes de resultats i conclusions, comunicacions, fotografies d'esdeveniments i certàmens, etc.

L'aplicació de les mesures haurà d'acreditar-se degudament durant la justificació dels projectes aportant documentació i fotografies que ho evidencien.

c) Els documents justificatius de les despeses corresponents al projecte subvencionat hauran de conservar-se durant el període mínim establit en el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.

En aquest sentit, els documents es conservaran en forma d'originals o de còpies compulsades d'originals, o bé en suports de dades comunament acceptades, especialment versions electròniques de documents originals o documents existents únicament en versió electrònica. Els documents es conservaran en una forma que permeta la identificació dels interessats durant el període necessari per a les finalitats per a les quals es van recollir les dades o per a les que es tracten ulteriorment. Quan els documents només estiguen en versió electrònica, els sistemes informàtics utilitzats compliran normes de seguretat acceptades que garantisquen que els documents conservats s'ajusten als requisits legals nacionals i són fiables a efectes d'auditoria.

d) Disposar de llibres comptables i registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil, així com els estats comptables. En l'execució de les operacions s'haurà de mantindre, a més, un sistema de comptabilitat separat o un codi comptable adequat en relació amb totes les transaccions relacionades amb l'operació, sense perjudici de les normes de comptabilitat nacional. Aquest sistema ha de permetre distingir entre les activitats econòmiques i no econòmiques de l'entitat beneficiària. En aquest sentit, hauran de presentar en el compte justificatiu un llistat en el qual en cada anotació que es faça d'una despesa, un pagament o un ingrés i un cobrament en el llibre diari de comptabilitat segons el pla general comptable (PGC), es reflectisca la quantia d'aquesta anotació que té relació amb la subvenció concedida; aquest llistat haurà de contindre tant el número d'anotació i assentament del llibre diari com el subcompte del PGC i l'import del subcompte que correspon a la subvenció concedida, llevat que les entitats beneficiàries ja disposen d'un sistema de comptabilitat separada que permeta apreciar la traçabilitat esmentada.

e) Actualitzar qualsevol documentació presentada que haja sigut modificada.

f) Respondre de la veracitat dels documents aportats i, en general, de la informació facilitada.

g) Facilitar a l'IVACE la informació relativa a indicadors financers, de producció i resultats, que permeten mesurar l'avanç enfront de la situació de partida descrita per l'entitat beneficiària en la memòria del projecte com a conseqüència de l'execució d'aquest.

h) Comunicar a l'IVACE les ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats que hagen obtingut o sol·licitat (tant en forma de préstecs bonificats com de subvencions) per als mateixos costos subvencionables.

i) Indicar si el projecte està subjecte a declaració d'impacte ambiental d'acord amb la legislació vigent.

j) Fer les instal·lacions complint els reglaments i normatives aplicables, especialment el Reglament electrotècnic de baixa tensió i el Reglament 1890/2008, i disposar de les llicències i autoritzacions administratives corresponents.

k) Les inversions subvencionades hauran de mantindre's inalterables durant els cinc anys següents al cobrament de la subvenció. Aquest requisit s'incomplirà si s'incorre en qualsevol de les circumstàncies següents:

– El cessament -excepte en els casos de fallida no fraudulenta- o la relocalització d'una activitat productiva fora de la Comunitat Valenciana.

– Un canvi en la titularitat d'un element d'infraestructura que proporcione a una empresa o un organisme públic un avantatge indegut.



– Un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'operació, de manera que es menyscaben els seus objectius originals.

m) El procediment de contractació haurà de complir el que s'estableix en la legislació de contractes del sector públic i, a més:

– En els documents (plecs, anuncis, etc.) que sustenten la contractació dels béns o serveis que s'han de prestar haurà de fer-se constar el cofinançament o la participació del FEDER.

– No incloure criteris de valoració discriminatoris o que alteren la concurrència; es podran establir requisits mínims que hagen de complir pels oferents sempre que aquests no puguen utilitzar-se per a valorar favorablement unes ofertes enfront d'unes altres.

– S'haurà de disposar de la documentació del procés de contractació, incloent-hi la justificació de la selecció de l'oferta econòmicament més avantatjosa i de les comunicacions amb els oferents.

n) L'entitat sol·licitant haurà d'estar al corrent en el compliment de l'obligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes.



Article 13. Termini per a la realització i documentació justificativa de les inversions

1. Les entitats beneficiàries hauran d'acreditar la realització de l'actuació objecte de la subvenció en la forma fixada en la notificació de concessió de l'ajuda i en el Manual d'instruccions de justificació d'ajudes, aprovat a aquest efecte per mitjà d'una resolució de la Direcció General de l'IVACE, que serà publicat en la pàgina web , amb la data límit del 23 de juliol de 2020, llevat que, per circumstàncies concurrents, es determine un termini major en la resolució de concessió de l'ajuda.

2. En la justificació de la despesa podran acceptar-se, a criteri del personal tècnic de l'IVACE, desviacions entre les diferents partides que formen part del cost subvencionable, de manera que la disminució d'uns es compense amb l'excés en uns altres, sense alterar en cap cas la naturalesa del projecte i respectant que la suma dels imports de despesa en enginyeria, obra civil i muntatge no superen el pressupost d'adquisició dels aparells i equips per a la instal·lació d'enllumenat.



Qualsevol altre plantejament en la justificació dels costos aprovats del projecte requerirà l'autorització prèvia i expressa de l'IVACE.



3. L'entitat beneficiària haurà d'aportar, com a mínim, un 60 % de justificants de despesa del projecte pagats. La presentació d'un percentatge menor donarà lloc a la revocació del préstec bonificat i de la subvenció, al reintegrament de les quantitats percebudes i als interessos de demora des de la percepció, llevat que tècnicament puga considerar-se que, encara així, el projecte ha sigut efectivament desenvolupat, i no es declare la revocació del préstec, sinó la minoració.

4. A l'efecte d'acreditar la realització de l'actuació objecte de subvenció, les entitats beneficiàries hauran de cenyir-se a la forma exigida en les instruccions de justificació, i hauran de presentar:

a) Justificants de despesa, segons s'indique en la notificació de concessió de l'ajuda, a través de factures que hauran de complir el que es disposa en el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre, i en altra normativa vigent.

b) Justificants de pagament

– Els pagaments només s'admetran si estan realitzats a través d'una entitat financera, i la justificació es realitzarà mitjançant la presentació d'una còpia de l'extracte bancari que acredite l'eixida efectiva dels fons, juntament amb una còpia de la transferència o del xec nominatiu. En queden exclosos els pagaments realitzats en efectiu o per caixa.

– En cas que l'ordre de transferència i/o l'anotació de l'extracte bancari siguen globals i, per tant, estiguen referits a diversos justificants de despesa, relacionats o no amb el projecte, serà necessari adjuntar-n'hi una relació degudament detallada en la qual apareguen la persona o entitat destinatària, la identificació del justificant de la despesa (el número o el concepte de la factura) i l'import pagat.



– Només es consideraran vàlids els justificants de pagament que acrediten que el pagament s'ha realitzat per l'entitat sol·licitant de l'ajuda. En el cas de transferències bancàries, en el compte d'origen haurà de constar com a titular la persona beneficiària de l'ajuda.

– No s'acceptaran els pagaments efectuats a través de modalitats de finançament que suposen la transferència directa de fons des de l'entitat financera fins a l'emissor de la factura.

– No s'acceptaran els documents de pagament que, tot i ser conformes amb els requisits formals assenyalats anteriorment, no permeten identificar clarament a quines factures estan vinculats.

– Les despeses presentades en la justificació hauran de documentar-se mitjançant factures pagades íntegrament. Aquest requisit s'aplicarà amb independència del percentatge d'imputació d'una despesa al projecte; per tant, les factures parcialment pagades no seran admeses.

c) Còpia del projecte o memòria tècnica de disseny, signat pel tècnic o tècnica titulat competent o per l'instal·lador o instal·ladora autoritzat -segons corresponga per a la categoria de la instal·lació corresponent-, amb el contingut especificat en la instrucció tècnica ITC-EA-05 del Reglament d'eficiència energètica en instal·lacions d'enllumenat exterior, que inclourà l'etiqueta d'eficiència energètica segons s'especifica en la ITC-EA-01 d'aquest reglament.

d) Un certificat signat pel tècnic o tècnica titulat competent autor del projecte, o, en defecte d'això, qui haja assumit la direcció de l'obra o, si escau, l'instal·lador o instal·ladora autoritzat autor de la memòria tècnica de disseny de l'actuació executada, en el qual s'indiquen els consums energètics anuals abans i després de l'actuació, i la justificació de l'estalvi d'energia final.

e) Certificat de l'òrgan competent que el procediment de contractació utilitzat ha respectat la normativa vigent, fent referència a la norma aplicada, el procediment utilitzat, la justificació d'aquest, les dades relatives a la publicació, si escau, i el número/codi de l'expedient de contractació.

f) Fotografies de la instal·lació i dels equips principals, en la ubicació definitiva.

g) Compte justificatiu de les inversions, així com el document sobre relació d'anotacions comptables; tots dos models seràn facilitats per l'IVACE.

h) Declaració responsable d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics o privats, obtinguts o sol·licitats per als mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVACE per a la justificació del projecte.

5. Només seran tinguts en compte els justificants de despesa i de pagament de data posterior al registre d'entrada del document de sol·licitud d'ajuda.

6. Devolució del préstec

L'entitat beneficiària haurà de subjectar-se als terminis i condicions de devolució del préstec indicats en l'article 5.2. d'aquesta resolució i en el document específic de condicions d'acceptació del préstec subscrit abans del desemborsament.



Article 14. Control i verificació. Minoracions i revocacions

1. Tant les entitats beneficiàries com terceres persones relacionades amb l'objecte de la subvenció hauran de sotmetre's a les actuacions de comprovació, verificació i control financer de l'activitat subvencionada efectuades en qualsevol moment tant per l'IVACE com per qualsevol òrgan de l'Administració central de l'Estat i de la Generalitat, o per la Unió Europea i els seus representants autoritzats; a més, hauran de facilitar en tot moment tota la informació que se sol·licite en l'exercici d'aquestes actuacions, i especialment posar a disposició la totalitat de documents necessaris per a una pista d'auditoria adequada.

Les verificacions abordaran els aspectes administratius, financers, tècnics i físics de les operacions, segons corresponga, i hauran d'incloure en tot cas els procediments següents:

Verificacions administratives de tots els projectes aprovats.

Verificacions sobre el terreny de determinats projectes d'una mostra representativa.

De resultes de les verificacions efectuades, el projecte podrà ser objecte de minoració o de revocació tant si l'entitat beneficiària ja ha complit els terminis d'amortització, com si es troba en el període de devolució, i, si escau, haurà de restituir-se l'import de la subvenció bruta equivalent o la part proporcional i els interessos de demora corresponents de les quantitats indegudament percebudes des del moment de ser obtinguda.

2. Així mateix, l'incompliment per part de les entitats beneficiàries de qualsevol de les obligacions establides en aquesta resolució podrà donar lloc a la minoració o a la revocació de la part de subvenció en funció de les circumstàncies ocorregudes i d'una valoració d'aquestes. En el cas que l'ajuda haja sigut ja pagada, haurà de reintegrar-se la quantitat percebuda i els interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció en la forma prevista en la legislació sobre subvencions. De conformitat amb aquesta normativa, l'incompliment de l'obligació de reintegrament tindrà, entre altres efectes, la impossibilitat de ser entitat beneficiària en successives convocatòries, sempre que es trobe en període executiu.

3. Es delega en la persona titular de la direcció de l'IVACE competent per a la gestió d'aquestes ajudes, la resolució de les incidències que es produïsquen amb posterioritat a la concessió, sense que en cap cas puguen suposar una modificació de la baremació efectuada per a l'adjudicació, en concret les referides a renúncies, canvi de l'entitat beneficiària, possibles pròrrogues per a l'execució i/o justificació i canvi de projecte, així com possibles compensacions entre costos en la forma permesa en les respectives convocatòries; la resolució relativa a les possibles minoracions o de desistiment sense efectes de les subvencions concedides es delega en la Direcció General de l'IVACE.



Article 15. Dotació pressupostària

D'acord amb el que s'estableix en la Llei 28/2018, de 28 de desembre de 2018, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2019, el pressupost per a la concessió de les ajudes previstes en aquesta resolució és de 3.000.000 d'euros, amb càrrec a la línia pressupostària PT055000, Finançament empresarial, de centres tecnològics i altres entitats.



En qualsevol cas, es podrà incrementar el finançament quan es produïsca un augment del crèdit disponible procedent d'altres convocatòries en les quals s'hagen resolt sol·licituds per un import inferior a la despesa inicialment prevista, o de les quals es deriven obligacions liquidades o reconegudes per un import inferior a l'ajuda que va ser concedida en el seu moment, o bé quan aquest augment siga conseqüència d'una generació, ampliació o incorporació de crèdit. L'efectivitat de la quantia addicional queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit, a l'aprovació de la modificació pressupostària que corresponga i a la publicació en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i en els butlletins que corresponga amb caràcter previ a la resolució de concessió. En aquests supòsits, s'aprovaran les corresponents modificacions de la convocatòria, que seran publicades en la Base Nacional de Dades de Subvencions (BNDS) i en els butlletins que corresponga, sense necessitat d'obrir un termini addicional per a presentar noves sol·licituds.

2. El percentatge de cofinançament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) a través del programa operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020, dins de l'objectiu específic 4.3.1. (Millorar l'eficiència energètica en l'edificació i en les infraestructures i serveis públics), destinada a finançar la subvenció bruta equivalent i la subvenció contemplada en la convocatòria, és del 50 %.





Article 16. Compatibilitat amb la política de la competència de la Unió Europea

Les ajudes recollides en aquesta resolució no estan subjectes a l'obligació de notificació o de comunicació que estableix l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE) (BOE núm. 286, de 27 de novembre de 2009), ja que no reuneixen tots els requisits de l'article 107 del tractat per a poder aplicar el principi d'incompatibilitat amb el mercat comú; en concret pel fet que pel tipus d'activitats subvencionades, constitutives d'una millora en el servei públic, aquestes ajudes no falsegen la competència. Així doncs, no es compleix el requisit de l'avantatge econòmic per a una empresa, atés que, com que aquestes ajudes s'adrecen a les activitats no econòmiques dels ajuntaments, aquests manquen de la condició d'empresa. Per això, queden excloses de l'aplicació del principi d'incompatibilitat amb el mercat comú, formulat en l'article 107 del Tractat, i no és, per tant, obligatòria la notificació d'aquestes a la Comissió.





Article 17. Marc normatiu comunitari

A més del que es disposa en el preàmbul de l'Ordre 9/2017, de 5 de maig, de la Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, que estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de l'IVACE en matèria d'estalvi i eficiència energètics, hi seran aplicable les següents disposicions:

– Reglament Delegat (UE) núm. 480/2014, de la Comissió, de 3 de març de 2014, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca.



– Reglament d'execució (UE) 821/2014, de la Comissió, de 28 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, en allò que fa referència a les modalitats concretes de transferència i gestió de les contribucions del programa, la presentació d'informació sobre instruments financers, les característiques tècniques de les mesures d'informació i comunicació de les actuacions i el sistema per al registre i emmagatzematge de dades.

– Qualsevol altra normativa que siga aplicable per la matèria.



Article 18. Prevenció del frau

Les entitats beneficiàries han de tindre un comportament antifrau i col·laborar amb qualsevol altra administració per a evitar comportaments fraudulents en la societat. En cas que alguna persona tinguera coneixement de fets que pogueren ser constitutius de frau o d'irregularitat relacionats amb les ajudes previstes en aquesta convocatòria, podrà comunicar-los a través del canal habilitat a aquest efecte per l'Oficina Nacional de Coordinació Antifrau, en l'adreça web , i a través de la bústia control antifrau del portal de l'IVACE: .





DISPOSICIONS FINALS



Primera

Es faculta la Direcció General de l'IVACE per a dictar les resolucions necessàries per al desenvolupament, eficàcia i execució d'aquesta convocatòria.



Segona

Aquesta resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana (DOGV).



Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, s'hi podrà interposar, en el termini d'un mes, un recurs potestatiu de reposició davant del conseller d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o bé, en el termini de dos mesos, un recurs contenciós administratiu davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que es preveu en els articles 10 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que s'hi puga interposar qualsevol altre recurs que s'estime oportú.



València, 7 de gener de 2019.– El president de l'IVACE: Rafael Climent González.

Mapa web