Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 21/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització i el funcionament de les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública. [2019/4497]

(DOGV núm. 8542 de 07.05.2019) Ref. Base de dades 004170/2019




ÍNDEX

Preàmbul

Article únic. Objecte i aplicació de la norma

Disposicions addicionals

Primera. Autorització d'unitats en escoles infantils de primer cicle de titularitat de la Generalitat

Segona. Autorització d'unitats per a alumnat de 2 a 3 anys en escoles infantils de segon cicle i en CEIPs de titularitat de la Generalitat.



Tercera. Escoles infantils de primer cicle que no són de titularitat de la Generalitat

Quarta. Difusió, aplicació i supervisió de la norma

Cinquena. Incidència pressupostària

Sisena. Modificació de l'ordre

Disposició transitòria única.

Disposició derogatòria.

Disposicions finals

Primera. Habilitació

Segona. Entrada en vigor

Annex únic. Organització i funcionament de les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública

1. Projecte educatiu

1.1. Consideracions generals

1.2. Contingut del projecte educatiu del centre

1.3. Proposta pedagògica

1.4. Criteris bàsics per a l'organització i el funcionament del centre



1.5. Criteris bàsics per a l'ús vehicular i social de les llengües objecte d'aprenentatge

1.6. Criteris bàsics per a la participació dels diversos estaments de la comunitat educativa

1.7. Criteris bàsics per a la coordinació amb els serveis del municipi i amb altres entitats

1.8. Reglament de règim interior dels centres educatius

1.9. Criteris bàsics per a l'acció tutorial

1.10. Criteris bàsics per a l'atenció a la diversitat i inclusió educativa

1.11. Criteris bàsics d'actuacions per a la igualtat i la convivència en els centres educatius en un model d'escola inclusiva

1.12. Criteris bàsics per al desenvolupament de la cultura literària

1.13. Criteris bàsics per a la salut i higiene

1.14. Criteris bàsics per al procés d'adaptació i l'acollida

1.15. Criteris per a l'organització de la participació i la comunicació amb les famílies des d'un enfocament educatiu

1.16. Criteris per a l'organització del menjador escolar

1.17. Criteris per a la formació permanent dels professionals

1.18. Criteris pedagògics per a la continuïtat de l'alumnat de centres del primer cicle amb centres del segon cicle de l'Educació Infantil

2. Programació general anual

2.1. Consideracions generals

2.2. Elaboració, aprovació i seguiment de la PGA

2.3. Planificació de l'horari general del centre

2.4. Modificacions del projecte educatiu.

2.5. Planificació de les programacions didàctiques

2.6. Els materials curriculars

2.7. Planificació de l'organització i adequació de l'ambient i dels espais del centre

2.8. Planificació de les activitats extraescolars i complementàries

2.9. Relació amb les famílies

2.10. Pla anual de normalització lingüística del centre

2.11. Planificació del menjador escolar

3. Òrgans de govern

3.1. Òrgan unipersonal de govern

3.2. Òrgan col·legiat de govern

4. Òrgans de coordinació docent

4.1. Òrgans de coordinació docent

4.2. Equip educatiu

4.3. Tutoria

5. Requisits i dotació dels professionals en el primer cicle d'educació infantil

5.1. Requisits de titulació

5.2. Dotació de personal qualificat

6. Educadors o educadores d'educació infantil

6.1. Funcions

6.2. Horari

6.3. Personal educador no tutor amb funció de suport

7. Professorat

7.1. Professorat en centres de titularitat de la Generalitat

7.2. Prevenció de riscos laborals en el sector docent

8. Ensenyaments

8.1. Continguts educatius

8.2. Avaluació

8.3. El temps en el primer cicle de l'Educació Infantil

9. Alumnat

9.1. Ràtio

9.2. Drets i deures de l'alumnat

9.3. Alumnat nouvingut

10. Incorporació de l'alumnat

10.1. Admissió de l'alumnat

10.2. Model de sol·licitud de plaça escolar

10.3. Matrícula



PREÀMBUL



L'article 27 de la Constitució Espanyola expressa que tot el món té dret a l'educació. Aquesta proclamació es completa, per una banda, en el punt 5, amb l'afirmació que els poders públics han de garantir el dret de tots a l'educació, mitjançant una programació general de l'ensenyament, amb la participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents, i, per altra banda, en el punt 9 afig que els poders públics ajudaran els centres docents que reunisquen els requisits que la llei establisca.

La UNESCO, en la seua iniciativa «Educació per a tots», va adquirir un compromís mundial per a oferir una educació bàsica de qualitat per a tots els xiquets i les xiquetes, un dels objectius principals del qual consisteix a estendre i millorar la protecció i l'educació integrals de la primera infància, especialment en el cas dels infants més vulnerables i desafavorits.

Les necessitats dels xiquets i les xiquetes i de les famílies són complexes perquè abasten sectors tan diversos com la salut, l'educació, l'ocupació i el treball. La societat actual mostra una gran diversitat de situacions familiars, econòmiques, culturals, d'integració i convivència, i l'escola és un dels primers agents a actuar com a compensador de les mancances originades per tanta desigualtat en aquests àmbits. L'avançament de la seua incorporació al sistema educatiu públic, en les mateixes condicions d'igualtat i gratuïtat, que ja afecten el segon cicle de l'Educació Infantil, contribuirà, per una banda, a la ràpida identificació d'infants en situació de risc per dificultats en l'àmbit familiar i, per altra banda, a garantir el desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual perquè, tot plegat, encetem un nou concepte de cultura escolar universal que assente les bases d'una ciutadania participativa i solidària.



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 12, estableix els principis generals de l'Educació Infantil. L'Educació Infantil constitueix una etapa educativa amb identitat pròpia, que atén xiquets i xiquetes des del naixement fins als sis anys d'edat, té caràcter voluntari i la seua finalitat és la de contribuir al desenvolupament físic, afectiu, social i intel·lectual dels infants. L'etapa d'Educació Infantil, segons es disposa en l'article 14.1, s'ordena en dos cicles: el primer comprén fins als tres anys i el segon, des dels tres fins als sis anys.



Així mateix, en l'apartat 3 de l'article 15 de l'esmentada llei orgànica s'estableix que els centres poden oferir el primer cicle d'Educació Infantil, el segon o els dos. D'altra banda, en l'article 15.4 de l'esmentada llei es disposa que, d'acord amb el que establisquen les administracions educatives, el primer cicle de l'Educació Infantil podrà oferir-se en centres que comprenguen el cicle complet o part d'aquest.



El Reial decret 1630/2006, de 29 de desembre, pel que s'estableixen els ensenyaments mínims del segon cicle d'Educació infantil, en aquelles disposicions que són aplicables al primer cicle.

Amb aquesta ordre es pretén donar al primer cicle d'Educació Infantil la importància que mereix dins del sistema educatiu, facilitant la innovació per a totes les escoles i possibilitant el desenvolupament natural i harmònic dels infants, així com la seua disposició i motivació cap a l'aprenentatge.

S'ha d'aconseguir facilitar la innovació per a totes les escoles:

1. Observant els infants i possibilitant que, seguint el seu desig natural, innat, accedeixen al coneixement a través de la lliure exploració, el joc, la manipulació, l'experimentació, la creació, etc., i connecten amb el plaer i amb l'enriquiment que els reporta la interacció amb l'altre.



2. Respectant els seus ritmes i maneres de fer, i saber quedar-nos en un segon pla quan siga necessari.

3. Acompanyant-los en el seu procés de desenvolupament, donant-los seguretat i afecte, i satisfent les seues necessitats.

És justament en aquestes fases inicials del desenvolupament humà quan es pot incidir de manera decisiva i compensatòria, preveient un nou concepte de cultura escolar adaptada al conjunt de canvis socials.



La Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport és conscient del valor de la infància en la societat actual i de la gran importància que té l'educació, des dels primers anys de vida, per a la construcció de la personalitat i el desenvolupament de les pròpies capacitats, la vivència de seguretat i benestar i el descobriment de l'altre. El xiquet i la xiqueta comencen l'aprenentatge social en les primeres etapes del seu desenvolupament, ja que les seues necessitats el lliguen de manera inevitable als altres, socialització lligada al seu creixement motriu, psicològic, afectiu, etc.

L'etapa infantil no és una etapa preparatòria de cap etapa posterior, sinó que té entitat per si mateixa i, per això, té unes característiques, unes necessitats i uns interessos específics.

Així doncs, correspon a la Generalitat assegurar la cobertura de les necessitats educatives, proporcionar una oferta adequada de llocs escolars que dignifique l'ensenyament públic i promoga la igualtat d'oportunitats. En definitiva, ha d'assegurar simultàniament el dret a l'educació i la possibilitat d'escollir el centre docent, dins de l'oferta de llocs escolars gratuïts, perquè hi haja llibertat d'elecció.



És objectiu de la Generalitat incrementar l'oferta de llocs escolars del primer cicle d'Educació Infantil i afavorir la conciliació de la vida familiar i laboral.

La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i adolescència, estableix al seu article 45 que la Generalitat ha de garantir a tots els xiquets, les xiquetes i els adolescents de la Comunitat Valenciana, amb igualtat d'oportunitats, l'exercici ple del dret a l'educació, que comprèn l'accés efectiu, la permanència i la promoció en un sistema educatiu equitatiu i inclusiu en tots els nivells, de conformitat amb el que preveu l'article 24 de la Convenció de l'ONU de drets de les persones amb discapacitat, que proporcione una educació emancipadora, integral, plural, respectuosa, proveïda dels suports i els recursos necessaris, adequada a la seua maduresa i de qualitat quant als continguts, que contribuïsca al desenvolupament ple de la personalitat i de les capacitats mentals, físiques i socials fins al màxim de les seues possibilitats.

Els centres docents de titularitat pública que imparteixen exclusivament l'Educació Infantil del primer cicle es denominen escoles infantils de primer cicle. L'oferta de places públiques en el primer cicle d'Educació Infantil es du a terme a la Comunitat Valenciana a través de les escoles infantils de primer cicle dependents de la Generalitat, de les escoles infantils autoritzades dependents de les corporacions locals i dels centres docents públics de titularitat de la Generalitat amb unitats autoritzades d'educació infantil per a alumnat de 2 a 3 anys.



Les escoles infantils de primer cicle poden ser completes o incompletes. Les escoles infantils de primer cicle completes són aquelles que tenen tres o més unitats. Les escoles infantils de primer cicle incompletes són aquelles que disposen d'una o dues unitats.

El Decret 233/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, aprova el Reglament orgànic i funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària, i la seua disposició addicional segona estableix que, per ordre de la conselleria competent en educació, s'han d'adaptar les normes que conté aquest reglament als centres específics d'Educació Infantil.

El Decret 37/2008, de 28 març, del Consell estableix els continguts educatius del primer cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana, amb la intenció de garantir al conjunt de xiquets i xiquetes una educació de qualitat.

Així mateix, el Decret 2/2009, de 9 de gener, del Consell, estableix els requisits mínims que han de complir els centres que imparteixen el primer cicle d'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana.

El Decret 122/2001, de 10 de juliol, del Consell, regula el preu públic del servei de menjador prestat pels centres d'ensenyament infantil de la Generalitat Valenciana.

L'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, regula l'avaluació en l'etapa d'Educació Infantil.

L'Ordre 53/2012, de 8 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, regula el servei de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat dependents de la conselleria amb competència en matèria d'educació.

La Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la Igualtat entre Dones i Homes, regula i fa efectiu el principi d'igualtat entre dones i homes, establint els principis generals que han d'orientar aquesta igualtat, determinant les accions bàsiques que han de ser implementades, com també establint l'organització administrativa de la igualtat d'oportunitats entre dones i homes a la Comunitat Valenciana.



La Llei orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere actua contra la manifestació de la discriminació, la situació de desigualtat i les relacions de poder que els homes exerceixen sobre les dones en la nostra societat.

La Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat entre Homes i Dones. fa efectiu el dret d'igualtat de tracte i d'oportunitats entre dones i homes en qualssevol dels àmbits de la vida i, singularment en les esferes política, civil, laboral, econòmica, social i cultural per assolir una societat més democràtica, més justa i més solidària.



La Llei 23/2018, de 29 de novembre, de la Generalitat, d'igualtat de les persones LGTBI, estableix als articles 21, 22 i 23 que tota persona té dret a rebre una educació en condicions d'igualtat, a desenvolupar-se lliurement i íntegrament i a rebre una formació integral, sense exposar-se a cap discriminació per motius d'orientació sexual, identitat de gènere, expressió de gènere, desenvolupament sexual o grup familiar.



La Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, que estableix els drets i garanties de la infància i adolescència reconeix els drets de la infància i l'adolescència i el principi de corresponsabilitat de tota la societat, les administracions públiques i les famílies.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, que desenvolupa els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià estableix i regula els principis i les actuacions encaminades al desenvolupament d'un model inclusiu en el sistema educatiu valencià per a fer efectius els principis d'equitat i igualtat d'oportunitats en l'accés, participació, permanència i progrés de tot l'alumnat, i aconseguir que els centres docents es constituïsquen en elements dinamitzadors de la transformació social cap a la igualtat i la plena inclusió de totes les persones, en especial d'aquelles que es troben en situació de major vulnerabilitat i en risc d'exclusió.

Finalment, la Llei 4/2018, de 21 de febrer, de la Generalitat, per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià, estableix les bases que han de garantir la pervivència del valencià i la convivència igualitària de les dues llengües oficials en la societat valenciana.

Convé, per tant, establir orientacions respecte a l'ordenació acadèmica, la coordinació docent, l'elaboració del projecte educatiu i la programació general anual, els horaris, i altres aspectes pedagògics i organitzatius, de conformitat amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència establerts en l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Per tot això, una vegada emés l'informe per l'Advocacia de la Generalitat i la resta d'informes preceptius, amb l'audiència prèvia a les entitats representants dels col·lectius afectats i el dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, fent ús de les facultats que em confereix l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i de conformitat amb les facultats atorgades quant al disseny, la coordinació i l'execució de programes o projectes que tinguen com a fi l'ordenació acadèmica en els centres docents, esmentades en l'article 7 del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,





ORDENE



Article únic. Objecte i aplicació de la norma

La present ordre té per objecte regular l'organització i el funcionament de les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública, d'acord amb el que estableix el seu annex únic, i serà aplicable en tots els centres docents de titularitat pública que impartisquen el primer cicle d'Educació Infantil (escoles infantils dependents de la Generalitat i escoles infantils dependents de les corporacions locals).





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Autorització d'unitats en escoles infantils de primer cicle de titularitat de la Generalitat

L'autorització de les unitats en les escoles infantils de primer cicle de titularitat de la Generalitat es realitzarà mitjançant l'expedient d'arranjament escolar vigent per a cada curs.



Segona. Autorització d'unitats per a alumnat de 2 a 3 anys en escoles infantils de segon cicle i en CEIPs de titularitat de la Generalitat.



1. L'Administració educativa determinarà les escoles infantils de segon cicle i els CEIP de titularitat de la Generalitat en què s'autoritzen unitats per a alumnat de 2 a 3 anys.

2. Les unitats de 2 a 3 anys que s'autoritzen en el punt anterior es regularan mitjançant l'expedient d'arranjament escolar vigent per a cada curs.

3. L'organització i el funcionament d'aquestes unitats es regularà de manera específica en la normativa que desenvolupe aspectes relatius a l'organització i el funcionament dels centres que imparteixen Educació Infantil de segon cicle i Educació Primària per a cada curs escolar.





Tercera. Escoles infantils de primer cicle que no són de titularitat de la Generalitat

A les escoles infantils de primer cicle dependents de les corporacions locals no són aplicables els apartats 2.8, 6 i 7 de l'annex únic de la present ordre. El personal docent i no docent en aquests centres es regirà pel que estableixen els corresponents estatuts, reglaments o convenis que els siguen d'aplicació.



Quarta. Difusió, aplicació i supervisió de la norma

1. Els equips directius dels centres han de complir i fer complir el contingut de la present ordre i difondre'l entre els membres de la comunitat educativa.

2. Les direccions territorials competents en matèria d'educació han d'adoptar les mesures necessàries per a la difusió i l'aplicació d'aquesta ordre.

3. La Inspecció d'Educació ha de vetlar pel compliment del que estableix aquesta ordre.



Cinquena. Incidència pressupostària

La implementació i el posterior desplegament d'aquesta ordre no poden tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en educació i, en tot cas, s'hauran d'atendre amb els mitjans personals i materials que aquesta tinga assignats.



Sisena. Modificació de l'Ordre 53/2012, de 8 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Formació i ocupació.

Es modifiquen els següents aspectes de l'Ordre 53/2012, de 8 d'agost, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el servei de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la Generalitat dependents de la conselleria amb competència en matèria d'educació.

a) Afegir un punt 3 a l'article 16 amb la següent redacció:

3. En les escoles infantils de primer cicle aquesta comissió serà substituïda pel mateix Consell Escolar del centre.

b) Afegir un punt 4 a l'article 18 amb la següent redacció:

4. En les escoles infantils de primer cicle la persona responsable del menjador serà membre de l'equip educatiu.

c) Afegir un nou subapartat a l'article 21.1 amb la següent redacció:



– Educació Infantil de 0 i 1 any: un monitor o monitora per cada 5 alumnes o fracció superior a 3.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Determinació de llocs de treball i ràtio màxima per unitat

Mentre no es produïsca una modificació de l'Ordre 12/2013, de 14 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es fixen els criteris per a la determinació de les relacions de llocs de treball i es publiquen les plantilles tipus de les escoles infantils (segon cicle), col·legis públics d'Educació Primària, col·legis públics d'Educació Infantil i Primària i centres d'Educació Especial de titularitat de la Generalitat, les unitats de 2 a 3 anys en escoles infantils de segon cicle i en CEIPs de titularitat de la Generalitat seran dotades amb un docent d'Educació Infantil per unitat i amb un educador/a d'Educació Infantil per centre. Aquestes unitats tindran una ràtio màxima de 18 alumnes.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Queda derogada l'Ordre 7/2015, de 17 de setembre, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les bases que han de regir la implantació d'un projecte experimental d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys en determinats col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat.



2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació

Es faculten les direccions generals competents en matèria de centres docents, personal i política educativa perquè, en l'àmbit de les seues competències, es dicten les resolucions necessàries per a l'execució i el desplegament de la present ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 30 d'abril de 2019



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ



Annex únic

Organització i funcionament de les escoles infantils

de primer cicle de titularitat pública



1. Projecte educatiu

L'acció educativa durant l'etapa de l'Educació Infantil estarà orientada a transmetre a l'infant l'afecte, la seguretat, el respecte i la tranquil·litat que necessita perquè, de manera natural, i seguint el seu desig innat pel coneixement i l'aprenentatge, puga desenvolupar de manera harmònica la seua personalitat, connectar amb les pròpies emocions, establir vincles sans i conscients amb l'altre i desplegar totes les seues dimensions (emocionals, socials, motrius, lingüístiques, cognitives, artístiques...).

Per això, cal oferir espais, temps i metodologies en què l'aprenentatge i l'experimentació afavorisquen la varietat de les seues experiències, la curiositat i el gust per conéixer i aprendre. Les metodologies utilitzades hauran de ser respectuoses amb els interessos, els processos evolutius dinàmics i les necessitats reals dels infants.



L'infant és, doncs, subjecte actiu del propi aprenentatge, i el motor del seu desenvolupament no és alié a ell, sinó que rau en la curiositat i en l'aliment que li proporcionen les experiències que conformen el seu bagatge vital. Els mestres i educadors han d'acompanyar, doncs, aquest procés natural, donant als infants el temps, l'espai i els materials adients perquè aquests puguen experimentar el plaer i la satisfacció personal de traçar i avançar en els seus propis camins cap al coneixement, els quals dependran, per se, dels interessos i els ritmes de cada un d'ells.



Amb el suport dels diferents professionals, el xiquet i la xiqueta s'involucren en situacions d'aprenentatge relacionades amb el món del joc i les seues experiències de vida.

1.1. Consideracions generals

1.1.1. Els centres docents disposen d'autonomia per a elaborar, aprovar i executar el projecte educatiu, així com les normes d'organització i funcionament del centre.

1.1.2. El projecte educatiu del centre ha de definir els trets d'identitat del centre, els valors, els objectius i les prioritats d'actuació. Inclourà la promoció de la igualtat en la diversitat i la no-discrimació de les persones LGTBI. Així mateix, ha d'incorporar la concreció dels currículums establits per l'Administració educativa que seran desenvolupats en la proposta pedagògica. El projecte educatiu ha de ser obert i flexible amb propostes didàctiques realistes i respectuoses amb la infància.



1.1.3. El projecte educatiu s'elabora a partir de l'anàlisi prèvia de les necessitats específiques de l'alumnat i del context escolar, socioeconòmic, cultural i sociolingüístic del centre, i contemplarà de forma específica les necessitats d'atenció de l'alumnat en situació de vulnerabilitat per causa de les seues condicions personals, familiars o socials; recollirà la forma d'atenció a la diversitat i inclusió de l'alumnat i l'acció tutorial, així com la planificació de la convivència, i haurà de respectar el principi de no-discriminació i d'inclusió educativa com a valors fonamentals. Aquest ha de garantir que la intervenció pedagògica siga coherent, coordinada, progressiva i assumida pel conjunt de la comunitat escolar del centre.

1.1.4. L'equip educatiu elaborarà el projecte educatiu sota la supervisió del director o directora del centre d'acord amb les directrius establides pel consell escolar i amb les propostes realitzades per les associacions de mares i pares de l'alumnat, si estan constituïdes.



1.1.5. L'aprovació del projecte educatiu es farà d'acord amb la normativa vigent, oït el consell escolar.

1.1.6. El seguiment i avaluació del projecte educatiu serà competència del consell escolar i ha de comprendre la totalitat dels elements que inclou.

1.2. Contingut del projecte educatiu del centre

1.2.1. El contingut s'ha d'ajustar al que disposa la normativa vigent. A aquests efectes, el projecte educatiu ha d'incloure els criteris bàsics concebuts com a estratègies d'orientació i d'organització dels diferents aspectes que en conformen el contingut, de tal forma que es puga garantir la integració, l'articulació i la continuïtat d'esforços, de manera ordenada, coherent i sistemàtica. Així doncs, caldrà especificar els criteris bàsics que han d'orientar:

a) La proposta pedagògica, que haurà d'incloure els valors, els objectius i les prioritats d'actuació, d'acord amb la identitat del centre, així com la concreció dels continguts educatius en els quals s'inclouen els elements transversals establits per la normativa vigent.

b) L'organització i el funcionament del centre

c) L'ús vehicular i social de les llengües d'aprenentatge

d) La participació dels diversos estaments de la comunitat educativa



e) La coordinació amb els serveis del municipi i amb altres entitats



f) El reglament de règim interior dels centres educatius en un model d'escola inclusiva

g) L'acció tutorial

h) Les actuacions per a l'atenció a la diversitat i la inclusió educativa

i) Les actuacions per a la igualtat i la convivència

j) El desenvolupament de la cultura literària.

k) Les actuacions per a la salut i la higiene

l) L'adaptació i l'acollida

m) L'organització de la participació i la comunicació amb les famílies des d'un enfocament educatiu

n) L'organització del menjador escolar

o) La formació permanent dels professionals

p) La continuïtat de l'alumnat de centres del primer cicle amb centres del segon cicle de l'Educació Infantil, pròxims entre si (localitat o zona)

1.2.2. El director o directora del centre ha d'adoptar les mesures apropiades perquè el projecte educatiu siga conegut i consultat per tots els membres de la comunitat educativa una vegada siga aprovat. A tal fi, el projecte educatiu serà publicat en el tauler d'anuncis del centre, possibilitant el seu accés en format digital, i s'haurà d'entregar una còpia a les associacions de mares i pares de l'alumnat.



1.2.3. Els centres de nova creació i/o autorització disposen d'un període de dos cursos acadèmics per a realitzar el projecte educatiu. La programació general anual del centre ha d'incloure el calendari aproximat per a redactar l'esmentat projecte educatiu.

1.3. Proposta pedagògica

El caràcter educatiu del primer cicle de l'Educació Infantil serà recollit en una proposta pedagògica. Els criteris per a la seua elaboració i seguiment estarà sota la responsabilitat del personal que exercisca com a mestre o mestra d'Educació Infantil, amb la col·laboració dels educadors i les educadores d'Educació Infantil i d'altres professionals que intervinguen regularment en les aules perquè, d'una manera coordinada i amb criteris compartits, s'assegure la coherència del procés de creixement de cada xiquet i xiqueta.

La proposta pedagògica sorgeix de la reflexió i dona coherència i continuïtat al projecte educatiu com a conjunt de decisions i actuacions de l'equip educatiu, en les quals es concreten i desenvolupen objectius, continguts, metodologia i criteris d'avaluació.

La proposta pedagògica ha de ser coherent amb els diferents processos evolutius dinàmics i de desenvolupament dels infants.

1.3.1. La proposta pedagògica ha de tindre en compte els criteris generals següents:

a) Ha de ser un instrument útil i vàlid per a l'exercici de l'activitat escolar.

b) Ha de potenciar el coneixement dels valors socioculturals i lingüístics de la Comunitat Valenciana.

c) Ha de proposar espais, temps i metodologies actives i participatives, de manera que potencie al màxim la iniciativa del xiquet i de la xiqueta i la seua capacitat de descobrir.

d) Ha de servir perquè l'equip educatiu reflexione sobre l'organització dels espais, amb l'objectiu d'oferir a l'infant espais i ambients tranquils i segurs, al llarg dels quals puga veure satisfeta la seua iniciativa, seguir els propis interessos i gaudir del plaer de la descoberta, la manipulació i el lliure moviment i expressió, la qual s'enriqueix amb la interacció de l'altre. La proposta pedagògica ha de respondre, per tant, a metodologies actives i col·laboratives.



e) Ha de prendre com a punt de referència general els objectius i continguts del Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s'estableixen els continguts educatius del primer cicle d'Educació Infantil en la Comunitat Valenciana o la normativa que el substituïsca.

f) Ha de recollir mesures concretes per a potenciar el desenvolupament de la personalitat dels xiquets i de les xiquetes en un ambient no discriminatori quant al sexe, la identitat i expressió de gènere, les creences, l'ètnia, la procedència, la cultura, la llengua, la situació de pobresa, la diversitat funcional, el tipus de família i altres circumstàncies.

g) Ha de partir de l'observació diària dels infants i s'ha d'alimentar de la documentació que mestres i educadors i educadores han de fer de les experiències, les reaccions, els interessos, els conflictes... que es donen a l'aula, en la qual han de primar les propostes que conviden al lliure moviment i l'exploració, l'experimentació, la creativitat i la investigació dels infants. L'observació és, per tant, un aspecte clau en aquest cicle, ja que permet al mestre o a la mestra i als educadors i educadores conéixer de manera detallada l'evolució de cada infant, i facilita, a més, que el docent puga reflexionar sobre les experiències que han funcionat i les que no, amb l'objectiu de repensar-les, totalment o parcialment, perquè els infants traguen un aprofitament més concorde als seus interessos i ritmes.



1.3.2. El seguiment i l'avaluació de la proposta pedagògica s'ha de realitzar per l'equip educatiu sota la coordinació i la responsabilitat de la persona que exercisca com a mestre o mestra d'Educació Infantil.



1.4. Criteris bàsics per l'organització i el funcionament del centre



Els criteris bàsics d'organització i funcionament del centre han de preveure aspectes com els òrgans de govern i coordinació, l'organització del temps escolar, l'horari, l'organització dels grups i el personal i la jornada i horari del personal.

1.5. Criteris bàsics per a l'ús vehicular i social de les llengües objecte d'aprenentatge

1.5.1. L'equip educatiu ha d'elaborar un Pla de normalització lingüística (PNL) que establisca els objectius que han de permetre usar el valencià en l'àmbit administratiu i social, en l'àmbit de la gestió acadèmica i en l'àmbit de la interacció didàctica.

1.5.2. Aquest pla haurà d'establir un termini per a aconseguir cada objectiu proposat i una persona responsable del seu seguiment.

1.6. Criteris bàsics per a la participació dels diversos estaments de la comunitat educativa

Atés que la comunitat escolar està integrada pels infants, les famílies, els mestres i altres professionals educadors que intervenen en el centre, el personal d'administració i serveis del centre i la representació de l'ajuntament, i el consell escolar és l'òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre, aquest ha d'establir els criteris bàsics que faciliten la participació dels diversos estaments.



Per a la protecció i la promoció de la salut en l'entorn escolar, la comunitat educativa comptarà també amb els canals de participació a través del municipi ja prevists en els Consells de Salut i en les Comissions de Salut Comunitària dels departaments de salut de la Comunitat Valenciana.

1.7. Criteris bàsics per la coordinació amb els serveis del municipi i amb altres entitats

El Consell Escolar ha d'establir criteris per coordinar-se i col·laborar amb els serveis del municipi, així com per a la possible utilització de les instal·lacions del centre per part d'altres entitats per a realitzar experiències educatives, culturals, esportives o altres de caràcter social.



1.8. El reglament de règim interior dels centres

1.8.1. Partint d'un model d'escola inclusiva, en el reglament de règim interior s'ha d'incloure el conjunt d'objectius, principis, drets, responsabilitats i normes pels quals es regula la convivència de tots els membres de la comunitat educativa.

1.8.2. Els centres docents han d'incloure, entre altres, les normes que garantisquen el compliment dels criteris adoptats en la planificació de la convivència. Així mateix, han d'incorporar els aspectes següents:



a) L'organització que faça possible la participació de tots els membres de la comunitat educativa.

b) L'organització i el repartiment de responsabilitats no definides per la normativa vigent.

c) Els procediments d'actuació del consell escolar i, si és el cas, les comissions que s'hi constituïsquen per a agilitzar-ne el funcionament.

d) L'organització dels espais del centre.

e) L'adequació de la seua redacció als principis d'igualtat.

1.9. Criteris bàsics per a l'acció tutorial

1.9.1. En aquest cicle, l'acció tutorial ha d'orientar el procés evolutiu individual i col·lectiu de l'alumnat. Per a això, cada grup-classe ha de tindre un professional que exercisca de tutor o tutora i que col·labore, si és el cas, en la intervenció educativa del personal que participe en l'atenció individualitzada i amb la resta de professionals que intervinguen en el diagnòstic, el seguiment i l'atenció psicopedagògica amb l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu; i han de mantindre una relació permanent amb les famílies per a facilitar-los la informació necessària sobre el procés educatiu de cada xiquet i de cada xiqueta.

L'acció tutorial podrà comptar amb el suport de la col·laboració multidisciplinària i les diferents accions intersectorials aprofitant la integració territorial de recursos.

1.9.2. Aquests criteris bàsics poden comptar amb l'assessorament del servei psicopedagògic escolar o el gabinet psicopedagògic autoritzat. Aquests criteris han d'orientar la tasca dels professionals que atenen cada grup d'alumnes al llarg del curs escolar i tindre en compte les característiques i la situació personal de cada alumne o alumna i la necessitat específica de suport educatiu, així com els criteris de coordinació amb els professionals del servei psicopedagògic escolar o el gabinet psicopedagògic autoritzat.

1.9.3. La planificació d'experiències ha d'afavorir el benestar i el reconeixement de l'infant en el grup, i facilitar el seu desenvolupament i la seua integració en el grup.

1.9.4. Així mateix, s'han de preveure activitats que facen possible la necessària coordinació entre els representants legals de l'alumnat i els professionals del centre.

1.10. Criteris bàsics per a l'atenció a la diversitat i la inclusió educativa

L'escola ha de respondre a les necessitats educatives de tots els xiquets i les xiquetes, siga el que siga el seu grau de singularitat, perquè, amb l'atenció personalitzada, aconseguisquen el nivell òptim de desenvolupament de les seues potencialitats.

1.10.1. En virtut del que disposa l'article 12 del Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell, la intervenció educativa ha de tindre en compte l'atenció a la diversitat i la inclusió de l'alumnat i ha d'adaptar la pràctica educativa a les característiques individuals dels infants.



1.10.2. Aquest cicle té caràcter compensador de les desigualtats socials i té especial rellevància la detecció i l'atenció primerenca a l'alumnat que puga presentar necessitats educatives especials així com a l'alumnat amb condicions mèdiques cròniques que requerisquen atenció especial i a l'alumnat amb risc psicosocial o de maltractament.

1.10.3. Correspon als serveis psicopedagògics escolars i als gabinets psicopedagògics autoritzats la identificació de les necessitats educatives especials de l'alumnat.

1.10.4. L'alumnat amb necessitats educatives especials s'escolaritzarà en les aules ordinàries del primer cicle, sempre que es determine que les seues necessitats poden ser ateses al centre.

1.10.5. Els especialistes d'orientació educativa dels serveis psicopedagògics escolars o dels gabinets psicopedagògics autoritzats assessoren, col·laboren i orienten el personal docent, el personal educador i les famílies en la resposta a l'alumnat amb necessitats educatives especials.



1.10.6. El professorat i els educadors o educadores col·laboren amb les institucions sanitàries i socials en el seguiment als xiquets i les xiquetes amb necessitats educatives especials, i han d'adaptar l'acció educativa a les seues necessitats individuals. Per a això, compten amb l'assessorament i col·laboració de l'especialista en orientació educativa de l'SPE o del gabinet psicopedagògic autoritzat.

1.11. Criteris bàsics d'actuacions per a la igualtat i la convivència en els centres educatius en un model d'escola inclusiva

1.11.1. La igualtat en Educació Infantil

La Constitució Espanyola preveu la igualtat entre ciutadans i ciutadanes i no permet cap tipus de discriminació de raça, de sexe, etc. En aquesta edat els infants comencen a reconéixer-se com a persones i el centre escolar és el model de transmissió i transformació de valors socials existents, i ha de recollir entre els seus fins i objectius la igualtat i ha d'afavorir el creixement dels xiquets i xiquetes cap a un desenvolupament i una construcció comuna basada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats dels infants, independentment del seu sexe. L'educació no sexista ha de començar en els primers anys de vida (joguets no sexistes, tractament no diferenciat, no perpetuació d'estereotips de gènere...). Això permet que els xiquets i les xiquetes inicien el desenvolupament de la seua personalitat en un ambient que assegure una major comprensió i acceptació entre ells amb una coeducació que promou el seu desenvolupament i la creació de vincles basats en el principi d'igualtat, que transmet una educació que valora indistintament l'experiència i l'aportació social i cultural de les dones i els homes, sense estereotipar actituds ni aptituds.

1.11.2. Els centres han de dissenyar accions informatives i de sensibilització dirigides al conjunt de la comunitat educativa per a assegurar el respecte a la diversitat sexual, familiar, de gènere, ètnica, cultural i de creences, entre d'altres.

1.11.3. Seran aplicables l'article 124 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig; l'article 27 del Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i serveis, i l'Ordre 62/2014, de 28 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'actualitza la normativa que regula l'elaboració dels plans de convivència en els centres educatius de la Comunitat Valenciana i s'establixen els protocols d'actuació i intervenció davant de supòsits de violència escolar.

1.11.4. La planificació d'actuacions per a la convivència forma part del projecte educatiu del centre. La direcció del centre té la responsabilitat de redactar-lo, d'acord amb les directrius emanades del consell escolar i atenent les propostes realitzades per l'equip educatiu i l'associació de pares i mares d'alumnes, si està constituïda. Aquesta planificació s'aprova de conformitat amb la normativa vigent.

1.11.5. La planificació d'actuacions per a la convivència haurà de ser coherent amb la resta de documents de planificació del centre.

1.11.6. L'avaluació de la planificació d'actuacions per a la convivència és competència del consell escolar.

1.11.7. La direcció del centre ha d'elaborar un informe anual sobre la convivència del centre que enviarà a la corresponent direcció territorial, en els termes que preveu l'article 6.5 de l'Ordre 62/2014, de 28 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

1.11.8. Persona coordinadora d'igualtat i convivència

En totes les escoles infantils de primer cicle hi ha d'haver un docent o personal educador que actue de coordinador/a d'igualtat i convivència, nomenat/ada per la persona que exerceix la direcció del centre.

Les funcions del coordinador o coordinadora d'igualtat i convivència, contextualitzades en cada cas, són:

a) Col·laborar amb la direcció del centre i l'equip educatiu en l'elaboració i el desenvolupament de la planificació d'actuacions per a la convivència del centre.

b) Coordinar les actuacions previstes en la planificació.

La direcció del centre ha de prendre les mesures necessàries per a permetre la realització d'aquestes funcions.

1.12. Criteris bàsics per al desenvolupament de la cultura literària

Les actuacions han d'adequar-se als ritmes i els interessos dels infants i han d'estar dirigides en aquesta etapa a despertar l'interés per la literatura a partir del plaer que obtenen amb els contes, la cura i l'estima amb la seua manipulació, l'observació de les il·lustracions i, principalment, amb l'escolta de les històries que contenen, a través de les quals es generen vincles afectius amb tot el que envolta aquesta activitat; s'afavoreix, de manera natural, el desenvolupament lingüístic, i s'ofereixen als infants eines per a la identificació, la projecció i l'elaboració d'emocions i vivències a través de l'altre.

Així mateix, es poden oferir altres propostes interessants d'animació lectora, establides per l'Equip Educatiu, com les sessions de contacontes, les maletes temàtiques, el préstec a famílies, el llibre viatger, etc.



1.13. Criteris bàsics per a la salut i la higiene

1.13.1. La salut i la higiene són aspectes essencials que s'han de tindre en compte en la formació integral dels xiquets i de les xiquetes. Els centres han de promoure experiències que fomenten els valors educatius, a més dels assistencials, en el treball d'hàbits i actituds que afavorisquen la protecció de la salut i que creen ambients saludables.

1.13.2. A l'efecte, l'equip educatiu, atenent les característiques del centre, de l'aula i de l'alumnat, ha de definir, abans de la incorporació de l'alumnat al centre, les actuacions de salut i higiene que continguen actuacions per als àmbits següents:

– Activitat física, alimentació, higiene i descans

– Seguretat i prevenció de riscos, lesions i accidents

– Educació afectivosocial

– Benestar i salut emocional

1.14. Criteris bàsics per al procés d'adaptació i l'acollida

L'entrada en l'escola infantil és un gran canvi per a l'infant i per a la família, i, per mitjà del procés d'acollida, totes les persones que formen part de l'escola infantil intentaran facilitar el gran canvi emocional que suposa.

L'objectiu és que l'infant se senta segur, conegut i protegit a l'escola; per a la qual cosa necessita que un familiar de referència (pare, mare, iaio, tia...) compartisca amb ell, durant els primers dies, setmanes o mesos, la descoberta i la familiarització amb el nou espai, així com els primers contactes de la relació d'afecte i de seguretat que, a poc a poc, es construirà amb els mestres i els educadors.



1.14.1. La incorporació de l'alumnat es realitza de manera flexible i progressiva. Els centres, en virtut de la seua autonomia, adaptaran la quantitat d'alumnes dels grups reduïts i fixaran els dies de la setmana i l'horari en què s'incorporen aquests grups.

Durant el procés d'acollida, l'escola afavorirà que almenys una figura de referència de l'entorn familiar de l'infant estiga amb ell a l'aula. El benestar de l'infant condicionarà que aquest període siga més o menys llarg.

1.14.2. L'escola prepararà de manera especial l'acollida dels infants i les seues famílies, i els proposarà jocs i dinàmiques per mitjà dels quals els infants puguen, per exemple, experimentar amb la identitat, l'absència i el retrobament, conceptes que els ajudaran a superar progressivament el sentiment de desaparició irreversible de la família.



1.14.3. Avaluació de les línies d'actuació d'adaptació i acollida

1.14.3.1. Els tutors o tutores documentaran, a partir de l'observació de l'infant, com es desenvolupa el seu procés d'acollida a l'escola, tant les experiències que l'hagen afavorida com les circumstàncies que l'hagen dificultada. L'objectiu d'aquesta documentació serà que els mestres-educadors puguen, amb efecte immediat, modular o buscar noves estratègies que contribuïsquen a la vivència de seguretat i confiança de l'infant.

1.14.3.2. Una vegada finalitzat aquest procés d'adaptació i acollida, que serà diferent en cada infant, les línies d'actuació seran avaluades per l'equip educatiu. Aquesta avaluació es recull en un document que formarà part de l'historial educatiu del xiquet o de la xiqueta.

1.14.3.3. Els resultats globals de l'avaluació de les línies d'actuació d'adaptació i acollida s'han d'incloure en la memòria final.

1.15. Criteris per a l'organització de la participació i la comunicació amb les famílies des d'un enfocament educatiu

L'educació és un factor clau per al futur d'una societat i la família i l'escola són els seus principals agents, motiu pel qual l'escola du a terme un treball conjunt coherent i coordinat amb la família, per tal d'aconseguir millorar el seu desenvolupament integral i harmònic, procés pel qual l'infant puga desenvolupar-se de manera integral i equilibrada.

A l'efecte, l'equip educatiu haurà d'elaborar uns criteris que prevegen, almenys, els apartats següents:

– atenció de les famílies en el període d'adaptació i d'acollida.

– coordinació del treball d'hàbits: alimentació, higiene i cura del cos, descans, etc.

– planificació de les reunions informatives i els instruments que s'utilitzaran per a la coordinació de la informació diària.

– participació de les famílies en les activitats i les experiències del centre.

– recull de temes interessants per a l'assessorament a les famílies d'acord amb les seues inquietuds.

1.16. Criteris per a l'organització del menjador escolar

El menjador escolar és un moment educatiu i el centre ha d'elaborar el projecte tenint en compte aspectes, com ara, actituds i hàbits, i potenciant un consum responsable.

1.17. Criteris per a la formació permanent dels professionals

Els centres hauran de determinar les necessitats de formació específica per als professionals que atenen l'alumnat del primer cicle d'Educació Infantil: professorat i educadors o educadores d'Educació Infantil, per a donar resposta a les necessitats educatives de l'alumnat.



La conselleria amb competències en educació haurà de donar suport formatiu a les necessitats esmentades a l'apartat anterior.

1.18. Criteris pedagògics per a la continuïtat de l'alumnat de centres del primer cicle amb centres del segon cicle de l'Educació Infantil

El centre ha d'establir mesures de coordinació pedagògica dels centres del primer cicle amb centres del segon cicle de l'Educació Infantil, pròxims entre si, siga per localitat o zona, a fi de garantir la continuïtat i coherència del procés educatiu dels xiquets i de les xiquetes.



2. Programació general anual

La programació general anual (PGA) és l'instrument bàsic que recull la planificació, l'organització i el funcionament del centre, com a concreció anual dels diferents aspectes recollits en el projecte educatiu del centre. El Pla d'Actuació per a la Millora (PAM) constitueix la part pedagògica de la PGA. L'elaboració d'aquesta ha de permetre que cada centre puga detectar les necessitats del seu alumnat i determinar els recursos necessaris per a atendre-les de la manera més adequada.



L'elaboració d'aquest document s'ha d'adequar a les exigències de rigor, senzillesa i utilitat.

2.1. Consideracions generals

Les escoles infantils de primer cicle han d'elaborar al principi de cada curs acadèmic una programació general anual. La PGA està constituïda pel conjunt d'actuacions derivades dels criteris adoptats en el projecte educatiu elaborat en el centre. Recull tots els aspectes relatius a l'organització i el funcionament del centre, inclosos els projectes, els continguts educatius, les normes i les línies d'actuació acordats i aprovats.

La PGA ha de facilitar el desenvolupament coordinat de totes les experiències educatives, el correcte exercici de les competències dels diversos òrgans de govern i de coordinació docent i la participació de tots els sectors de la comunitat educativa basant-se en els principis d'igualtat.

Pel que fa als continguts, la PGA ha d'incloure almenys:

a) La Memòria administrativa:

Inclourà el document d'organització del centre, l'estadística de principi de curs i la situació d'instal·lacions i de l'equipament. Així mateix, pot incloure altres informacions relatives als suports humans i als recursos materials del centre que puguen ser d'interés.

b) El Pla d'Actuació per a la Millora:

a) La planificació pedagògica per a l'elaboració de l'horari de l'alumnat, així com l'horari general del centre, els horaris dels diferents grups d'alumnes, els horaris del professorat i educadors o educadores.



b) Les modificacions del projecte educatiu.

c) Les programacions didàctiques.

d) Els materials curriculars.

e) Planificació de l'organització de l'ambient i de l'espai.

f) La planificació anual d'experiències extraescolars i serveis complementaris.

g) Planificació d'actuacions respecte a la relació amb les famílies.



h) Planificació d'actuacions relacionades amb l'organització del menjador escolar.

2.2. Elaboració, aprovació i seguiment de la PGA

2.2.1. La direcció del centre ha de coordinar l'elaboració de la PGA i dels seus apartats, se'n responsabilitza de la redacció, d'acord amb els criteris proporcionats pel consell escolar i l'equip educatiu, així com per les associacions de mares i pares, si estan constituïdes, sent aprovada, oït el consell escolar, d'acord a la normativa vigent.

2.2.2. La direcció del centre, d'acord amb el que s'ha exposat anteriorment en l'apartat 1.11 i les propostes aprovades pel consell escolar, ha d'establir les mesures i les iniciatives que afavorisquen la convivència a l'aula, la igualtat entre homes i dones, la igualtat de tracte i la no-discriminació, el respecte a la diversitat, la resolució pacífica de conflictes i la prevenció de la violència de gènere.

2.2.3. Una vegada aprovada la PGA es posa a disposició de la comunitat educativa, des de la data de l'aprovació fins a la data d'aprovació de la següent PGA. Un exemplar d'aquesta roman en el centre a disposició dels membres de la comunitat educativa, i se'n remet un altre exemplar, exclusivament per via telemàtica, a la direcció territorial competent en matèria d'educació. També es lliura una còpia a cada sector dels representats en el consell escolar i la junta directiva de les associacions de mares i pares, si estan constituïdes.



2.2.4. S'ha de fer un seguiment periòdic del nivell de compliment de la PGA per la direcció del centre, l'equip educatiu i el consell escolar del centre.

2.2.5. En finalitzar el període lectiu del curs escolar, el Consell Escolar i l'equip educatiu avaluen el grau de compliment de la PGA. A aquest efecte, la direcció del centre coordina l'elaboració de la proposta de memòria i n'és la responsable de l'aprovació d'acord amb la normativa vigent, incloent-hi, si és el cas, propostes de millora per a la PGA del curs següent. Aquestes propostes de millora seran tingudes en compte en l'elaboració de la programació general anual del curs escolar següent.

2.2.6. La proposta de memòria s'ha d'adaptar als principis de realisme, senzillesa, i concreció. Són objecte d'anàlisi i valoració els elements determinats en la normativa vigent, fent especial èmfasi en l'organització tecnicopedagògica, les funcions assignades i realitzades pel mestre o mestra i el personal educador, i la proposta pedagògica i el nivell de consecució dels objectius.

2.2.7. La memòria final aprovada es remet, en format electrònic, a la direcció territorial corresponent.

2.2.8. La memòria final ha d'estar a disposició de la comunitat educativa, en format preferentment digital, almenys des del dia de la data de l'aprovació i fins a la data d'aprovació de la PGA següent.



2.2.9. El director o directora del centre estableix el calendari, per a cada un dels tràmits assenyalats, d'acord amb la normativa vigent.

2.2.10. La inspecció d'educació ha de comprovar que la PGA compleix amb la normativa aplicable i notificar a la direcció del centre possibles incompliments, que hauran de ser corregits. La nova versió corregida de la PGA, o de l'apartat afectat per l'incompliment, serà notificada per la direcció del centre a la inspecció d'educació i comunicada al consell escolar del centre.

2.2.11. La PGA és de compliment obligatori per a tots els membres de la comunitat escolar.

2.3. Planificació de l'horari general del centre

2.3.1. El centre docent amb caràcter general roman obert des del mes d'octubre fins al mes de maig, com a mínim, des de les 09.00 hores fins a les 17.00 hores. Durant els mesos de juny i setembre, les activitats escolars de l'alumnat es realitzen amb caràcter general durant el matí, en jornada continuada de 09.00 hores a 13.00 hores.



2.3.2. L'horari general del centre i l'horari lectiu són proposats i aprovats per la direcció del centre, oït l'equip educatiu i el consell escolar. A tal efecte, s'actuarà de conformitat amb el que estableix la normativa de calendari escolar vigent.

2.3.3. En l'horari general del centre s'han de respectar, almenys, els criteris següents:

a) L'horari general del centre ha de respondre a les necessitats del seu alumnat, a les condicions de l'entorn i als condicionants que les dues situacions produeixen diàriament. Així mateix, ha d'establir els procediments necessaris per a atendre l'alumnat durant la seua permanència en el centre.

b) El centre té autonomia per a organitzar l'horari d'esplai.

2.3.4. La direcció del centre elabora l'horari individual del personal docent i del personal no docent, d'acord amb els criteris aprovats per l'equip educatiu amb caràcter previ.

2.3.5. El director o directora, oït el Consell Escolar, ha de comunicar a la direcció territorial competent en matèria d'educació l'horari general i el lectiu per al curs següent per a la seua aprovació.

2.3.6. Quan un centre sol·licite modificar l'horari general o l'horari lectiu per al curs següent, els nous horaris proposats s'aprovaran per la direcció del centre abans d'acabar el curs escolar i se sol·licitarà l'autorització d'aquests a la direcció territorial competent en matèria d'educació.

2.3.7. Les reunions de l'equip educatiu es duran a terme en un horari que permeta l'assistència de tots els components i duraran el temps necessari per al tractament de les qüestions que es prevegen. L'assistència a aquestes reunions és obligatòria per als membres dels diversos òrgans o equips.

2.4. Modificacions del projecte educatiu.

Les propostes de millora que efectue el consell escolar seran tingudes en compte per la direcció del centre en les modificacions del projecte educatiu que es realitzen. En tot cas, les modificacions del projecte educatiu han de ser aprovades al finalitzar el curs acadèmic i entraran en vigor al començament del curs següent.

2.5. Planificació de les programacions didàctiques

2.5.1. L'equip educatiu, sota la supervisió del director o directora del centre, serà responsable de l'elaboració de les programacions didàctiques i del seu seguiment, d'acord amb les funcions dels seus membres.



2.5.2. En el primer cicle d'Educació Infantil les programacions didàctiques es desenvoluparan a partir de les vivències dels infants en contextos reals (coneixement del cos a partir dels moments del canvi de bolquers, coneixement de l'entorn a partir de les eixides pel poble/barri, de la interacció amb els veïns, de la compra al mercat, de l'aportació de l'infant, etc.) Les programacions didàctiques comprenen els continguts educatius de les diferents àrees i s'han de desenvolupar a través de projectes de treball i d'unitats globalitzades, respectant els processos educatius dinàmics de joc, treball i descans de l'alumnat, de conformitat amb el que estableix el Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell.



2.5.3. Les unitats didàctiques, que seran de caràcter globalitzador, han de ser orientatives, així com les propostes, les activitats, les experiències, etc., que recullen, i es desenvoluparan aprofitant l'interès que els xiquets i les xiquetes mostren en la seua exploració, experimentació i interacció amb el seu entorn i amb l'altre a través del joc lliure.

De manera transversal, i adaptada a les necessitats i els interessos de l'etapa, es fomentaran valors com la responsabilitat, la solidaritat, la igualtat, la sostenibilitat, així com el reconeixement, el respecte a l'altre i l'empatia.

2.5.4. Les programacions didàctiques han d'estar redactades abans de l'inici de les activitats lectives del curs escolar corresponent.

2.5.5. L'avaluació de les programacions didàctiques és preceptiva i s'efectua de conformitat amb el que disposen els articles 3 i 4 de l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, sobre l'avaluació en l'etapa d'Educació Infantil.

2.6. Els materials curriculars

2.6.1. En l'exercici de l'autonomia pedagògica, correspon a l'equip educatiu adoptar els materials curriculars que hagen d'utilitzar-se en el desenvolupament dels diversos ensenyaments.

2.6.2. Els materials han d'aportar al procés educatiu un marc ambiental ric en estímuls, que afavorisca la interacció, estimule la curiositat infantil i, en la mesura en què done lloc a experiències significatives, augmente les possibilitats de desenvolupament dels xiquets i les xiquetes. S'han de seleccionar i elaborar materials que presenten models de persones i comportaments no estereotipats o sexistes i s'hi ha d'assegurar l'existència de referents culturals diversos existents al nostre territori, de manera que qualsevol xiqueta o xiquet puga veure's identificat i identifique la resta de cultures.

Els materials es conceben en sentit ampli, han de ser aportats per tota la comunitat educativa i promoure una educació activa, connectada als interessos i les experiències dels xiquets i les xiquetes, i han de ser, al mateix temps, facilitadors del treball amb diversitat de materials (fustetes, caixes de cartó, teles, farina...) i programacions obertes: projectes de treball, recerca en l'aula, recerca del medi, etc.



2.6.3. En l'elaboració i la utilització de materials curriculars, els mestres i el personal educador haurà d'atindre's al que disposa l'article 32 de la Llei de propietat intel·lectual (text refós aprovat per Reial decret legislatiu 1/1996, de 12 d'abril, modificat per la Llei 21/2014, de 4 de novembre, referent a les cites, les ressenyes i la il·lustració amb finalitats educatives o d'investigació científica.

2.7. Planificació de l'organització i adequació de l'ambient i dels espais del centre

2.7.1. Cal ajustar-se al que disposa el Decret 2/2009, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'estableixen els requisits mínims que han de complir els centres que impartisquen el primer cicle de l'Educació Infantil en la Comunitat Valenciana.

2.7.2. Planificació de l'organització de l'espai

L'ambient i els espais del centre s'han d'organitzar i preparar de manera que permeten que el xiquet i la xiqueta es troben en un ambient acollidor, segur i estable, que els faciliten els primers reconeixements i contactes amb el nou entorn, que els ajuden a relacionar-se amb els altres i que donen una resposta clara a les seues necessitats.

Hi ha d'haver un espai on els xiquets i les xiquetes puguen expressar-se lliurement a través de la música, la pintura i els seus múltiples llenguatges.

D'altra banda, els espais han d'oferir als infants la possibilitat que construïsquen per ells mateixos estructures, ambients, etc. per a fomentar a la seua creativitat.

Els espais han de ser lluminosos, preferiblement diàfans, i no han d'estar saturats de materials, objectes, colors, etc. Caldrà diferenciar les zones o els racons específics d'activitat. Els materials de l'infant han d'estar al seu abast. Es primaran els materials naturals i no estructurats.



L'organització dels espais i la distribució dels recursos han de ser flexible i es fa amb la finalitat de:

a) Permetre el desplaçament autònom del xiquet o de la xiqueta per a afavorir la seua llibertat de moviment i la riquesa de possibilitats que conviden al recolliment, al descans, al joc manipulatiu, a la interacció i la cooperació amb l'altre..., així com també altres per a la descàrrega i l'expansivitat.

b) Cobrir i possibilitar les necessitats fisiològiques del xiquet o la xiqueta.

c) Permetre el treball autònom i facilitar l'acció de grup.

d) Respondre a les necessitats d'exploració, d'experimentació i de joc.

2.8. Planificació d'activitats extraescolars i complementàries

2.8.1. Les activitats extraescolars i complementàries són programades pel professorat amb la col·laboració dels educadors o educadores. En aquesta programació s'ha de fer constar, a més de la descripció de l'activitat, els objectius, els responsables i acompanyants, l'organització i la data de realització.

2.8.2. Les activitats extraescolars i complementàries s'han d'incloure en la programació general anual del centre. L'equip educatiu ha d'elaborar un programa anual d'activitats seguint les directrius del consell escolar, a l'aprovació de les quals seran sotmeses.

2.8.3. Les activitats extraescolars i complementàries han de possibilitar la participació de tot l'alumnat i promoure la inclusió de l'alumnat i la no-discriminació, i no han de tindre caràcter lucratiu.

2.8.4. Tota activitat extraescolar o complementària que es realitze fora del centre requerirà, per a la participació de cada xiquet o xiqueta, l'autorització prèvia dels pares, mares o representants legals d'aquests.



2.8.5. Al finalitzar el curs, la direcció del centre ha d'incloure en la memòria final l'avaluació de les activitats i les experiències realitzades.



2.9. Relació amb les famílies

Serà aplicable el Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, l'Ordre 62/2014, de 28 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, i l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació.



2.9.1. Actuacions amb les famílies

L'equip educatiu elaborarà i concretarà les vies per a establir la coordinació i la informació periòdica amb les famílies, que també farà seguiment i avaluació de l'esmentat procés.

Es fomentarà la participació de les famílies en el procés educatiu de l'alumnat. Aquestes actuacions hauran de constar en la PGA i, almenys, hauran de contindre:

– la reunió inicial

– l'entrevista inicial

– les activitats amb les famílies

– les línies d'actuació d'adaptació i acollida

– el calendari d'avaluació i reunions de lliurament de la informació als representants legals de l'alumnat

– les reunions i els informes trimestrals i els temes que es tractaran



– l'horari d'atenció als representants legals de l'alumnat

2.9.2. Reunió inicial

Abans de l'inici del curs, fetes públiques les llistes de l'alumnat admés, l'equip educatiu i la direcció del centre convocaran les persones que tinguen la pàtria potestat o la tutela de l'alumnat a una reunió en la qual figuraran com a punts de l'ordre del dia el funcionament del centre i els aspectes que es consideren necessaris sobre la col·laboració i la participació de les famílies.

2.9.3. Entrevista inicial

2.9.3.1. Serà realitzada per les tutores o tutors abans de la incorporació de l'alumnat que inicia l'escolaritat a l'aula en el primer cicle, amb les persones que tinguen la pàtria potestat o la seua tutela.

2.9.3.2. Donada la importància d'aquesta primera trobada amb la família, es procurarà generar un ambient que afavorisca i possibilite la confiança i la comunicació.

2.9.3.3. Una vegada omplit el model d'entrevista, formarà part de l'historial educatiu de l'alumnat. El calendari d'avaluació i d'entrega d'informació als representants legals de l'alumnat es realitzarà en l'entrevista mencionada.

2.9.3.4. El model de qüestionari figura en l'annex I de l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació.

Aquest qüestionari té per objecte recopilar la informació que permeta al tutor o tutora dirigir-se de forma individualitzada a cada xiquet i cada xiqueta, basant-se en el coneixement previ que es té.

2.9.4. Reunions trimestrals

2.9.4.1. El tutor o tutora del grup, en coordinació amb la direcció del centre, informarà els representants legals de l'alumnat.

2.9.4.2. Amb una periodicitat, com a mínim, trimestral i amb un llenguatge senzill i fàcil d'interpretar, el tutor o tutora elaborarà un informe per als representants legals de l'alumnat.

Aquests informes, en els quals, en cap cas, s'inclourà cap valoració quantitativa de qualsevol assoliment, recolliran l'evolució de l'infant al llarg del trimestre, atenent els aspectes més rellevants que haja viscut, els assoliments que haja aconseguit, les experiències que més haja gaudit, les propostes en les quals mostra més interés, com també els aspectes en què els xiquets i les xiquetes presenten dificultats.



Si és el cas, els informes recolliran les mesures educatives complementàries que s'hagen adoptat. El model d'informe figurarà en el projecte educatiu.

2.10. Pla anual de normalització lingüística del centre

2.10.1. La PGA ha d'incloure un Pla anual de normalització lingüística (PANL), a partir del PNL, que contemple l'anàlisi d'acompliment dels objectius proposats en el corresponent al curs anterior, els objectius proposats per al curs programat i la persona responsable del seu seguiment.

2.11. Planificació del menjador escolar

2.11.1. El menjador escolar és un temps i un espai de caràcter educatiu molt important en aquesta etapa educativa.

2.11.2. Els centres han de disposar de mobiliari de menjador adaptat que complisca amb la normativa vigent.

2.11.3. Usuaris del servei

a) El servei de menjador escolar pot ser sol·licitat pels pares, mares o tutors de l'alumnat matriculat en el centre docent que preste aquest servei. A tal efecte, s'haurà de presentar la instància normalitzada, en què se sol·licitarà el servei de menjador escolar en nom de l'alumnat interessat, en el termini de presentació de sol·licituds.

b) En el cas de l'alumnat que s'incorpora per primera vegada al centre docent, les famílies sol·licitaran el servei de menjador presentant la instància juntament amb el document de formalització de la matrícula.

2.11.4. Organització dels temps

1. L'horari de menjador per a aquests alumnes serà preferentment entre les 12.00 h i les 13.00 h. Prèviament dedicaran un temps a la higiene personal que també faran en acabar de dinar, a més d'un període de descans fonamental per assegurar el manteniment satisfactori de les condicions físiques i emocionals dels xiquets i les xiquetes.



2. Durant el període de descans d'aquest alumnat, es poden fer tasques de coordinació i de treball autònom.

2.11.5. En el servei complementari de menjador escolar de les escoles infantils de titularitat de la Generalitat els serà aplicable la normativa que regule el servei de menjador escolar en els centres docents no universitaris de titularitat de la generalitat dependents de la conselleria amb competència en matèria d'educació.

3. Òrgans de govern

En les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública han d'existir els següents òrgans de govern: direcció i consell escolar.



3.1. Òrgan unipersonal de govern: la direcció

3.1.1. En les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública serà exercida per la persona que estiga en possessió del títol de mestre o mestra especialista en Educació Infantil o del títol de grau equivalent i siga designada per l'Administració.

3.1.2. Les funcions de la direcció de les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública són les següents:

a) Exercir la representació del centre.

b) Dirigir i coordinar totes les activitats del centre, sense perjudici de les competències atribuïdes al Consell Escolar.

c) Exercir la direcció pedagògica i impulsar mesures per a la consecució dels objectius del projecte educatiu.

d) Garantir el compliment de les lleis i altres disposicions vigents.



e) Exercir la direcció de tot el personal adscrit al centre.

f) Impulsar la col·laboració amb les famílies o les persones que n'exercisquen la tutela, amb institucions i amb organismes que faciliten la relació del centre amb l'entorn.

g) Convocar i presidir els actes acadèmics que es realitzen i les sessions del consell escolar del centre, així com executar els acords adoptats en l'àmbit de les seues competències.

h) Autoritzar les despeses d'acord amb el pressupost del centre, ordenar els pagaments i visar les certificacions i els documents del centre, tot això d'acord amb el que establisca la conselleria competent en matèria d'educació.

i) Aprovar el projecte educatiu i la PGA

j) Qualssevol altres que li siguen atribuïdes per l'Administració educativa.

3.2. Òrgan col·legiat de govern: el consell escolar

3.2.1. En les escoles infantils de primer cicle de titularitat pública es constituirà el consell escolar com a òrgan col·legiat de participació de la comunitat educativa en el govern del centre.

3.2.2. El consell escolar estarà integrat per qui exercisca la direcció del centre que el presidirà, per una persona representant del personal al qual es refereix l'apartat 4.2.3 de la present ordre i per una persona representant dels pares, mares o persones que exercisquen la tutela de l'alumnat, tots triats pel sector de la comunitat educativa al qual pertanyen. Si el centre té sis o més unitats, hi haurà una segona persona representant tant del personal docent i del personal educador del centre, com dels pares, mares o persones que n'exercisquen la tutela.



3.2.3. També formarà part del consell escolar una persona representant del personal d'administració i servei en aquells centres que compten amb aquest personal.

3.2.4. Així mateix, formarà part del consell escolar una persona representant de l'Ajuntament del municipi en el qual estiga situat el centre.

3.2.5. Les competències, el règim de funcionament i de suplència de les persones integrants del consell escolar dels centres, així com el seu procediment d'elecció, constitució i renovació, seran els establits amb caràcter general per a la resta dels centres docents sostinguts amb fons públics.

3.2.6. En la constitució, modificació o renovació del Consell Escolar, a fi de garantir la representació equilibrada d'homes i dones, s'actuarà d'acord amb el que preveu l'article 24.2.d de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



4. Òrgans de coordinació docent

4.1. Òrgans de coordinació docent

En les escoles infantils de primer cicle hi haurà els següents òrgans de coordinació docent: l'equip educatiu i la tutoria.

4.2. Equip educatiu

4.2.1. Es fomentarà l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i s'afavorirà el treball dels equips educatius.

4.2.2. Atesa la singularitat del primer cicle d'Educació Infantil, és convenient disposar d'aquesta unitat organitzativa.

4.2.3. L'equip educatiu estarà format per tots els professionals (mestres en Educació Infantil i educadors i educadores d'Educació Infantil) que intervenen en el primer cicle d'Educació Infantil.

L'equip educatiu s'haurà de coordinar per a portar endavant les funcions derivades de l'aplicació del projecte educatiu, a més de les següents:

– Realitzar propostes d'experiències escolars complementàries i extraescolars.

– Vetlar per la coherència i la continuïtat de les accions educatives al llarg de l'Educació Infantil.

– Analitzar els objectius aconseguits i proposar mesures de millora.

– Elaborar la documentació de l'alumnat, que inclourà de manera detallada l'evolució de cada infant.

– Identificar i eliminar les barreres d'accés, de participació i d'aprenentatge.

4.3. Tutoria

4.3.1. En tots els centres, independentment del nombre d'unitats, hi haurà un tutor o tutora per cada grup d'alumnes.

4.3.2. El tutor o tutora serà designat pel director o directora d'entre el personal docent i el personal educador del centre, d'acord amb els criteris establits per l'equip educatiu sota la supervisió del director o directora.

4.3.3. Les funcions que exerciran els tutors i tutores són les següents:

– Dur a terme els criteris bàsics d'acció tutorial establits en el projecte educatiu del nivell corresponent i aprovats per l'equip educatiu.



– Coordinar, en col·laboració amb la direcció del centre, el procés d'avaluació de l'alumnat del seu grup.

– Facilitar la integració dels alumnes en el grup i fomentar el desenvolupament d'actituds participatives.

– Col·laborar amb el servei psicopedagògic escolar per a la consecució dels objectius establits en els criteris bàsics per a l'acció tutorial.



– Informar, en col·laboració amb la direcció del centre, els pares, mares o tutors legals, de tot allò que els concernisca en relació amb el procés d'ensenyament i aprenentatge de l'alumnat.

– Fomentar la cooperació educativa entre el centre i els pares i mares o tutors legals dels alumnes.

– Atendre l'alumnat i tindre'n cura, juntament amb la resta dels professionals del centre, en els períodes d'esplai i en altres activitats extraescolars aprovades en la PGA.

4.3.4. La direcció del centre coordinarà el treball dels tutors i tutores en les escoles infantils de primer cicle i convocarà les reunions periòdiques necessàries.

4.3.5. El tutor o tutora, en col·laboració amb la direcció del centre, informarà per escrit, almenys amb periodicitat trimestral, sobre el procés educatiu dels xiquets i les xiquetes als seus representants legals. Així mateix, cada tutor o tutora es reunirà amb els representants legals de l'alumnat del seu grup, almenys una vegada al trimestre, per a tractar assumptes d'interés general; s'entrevistarà particularment amb ells, per invitació pròpia o quan així li ho sol·liciten, per a tractar assumptes que afecten els seus fills o filles.

4.3.6. Els tutors i les tutores comptaran amb l'assessorament del servei psicopedagògic escolar o gabinet psicopedagògic autoritzat, d'acord amb les línies bàsiques per a l'acció tutorial del centre.

5. Requisits i dotació dels professionals en el primer cicle d'educació infantil

5.1. Requisits de titulació

Caldrà ajustar-se al que disposa l'article 92 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, i en l'article 11 del Decret 2/2009, de 9 de gener, del Consell.

5.2. Dotació de personal qualificat

La dotació de personal qualificat en els centres complets i incomplets d'Educació Infantil està regulada en els articles 12 i 14 de l'esmentat Decret 2/2009, de 9 de gener, del Consell.

6. Educadors o educadores d'Educació Infantil

Els educadors o educadores d'Educació Infantil ocupen llocs en l'àmbit educatiu i són personal de l'Administració de la Generalitat, per la qual cosa el seu règim de vacances, permisos i llicències és el que preveu la normativa vigent en matèria de condicions de treball per al personal esmentat, segon estableix el Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell, pel qual es regulen les condicions de treball del personal al servei de l'Administració, i el Decret 68/2012, de 4 de maig, del Consell, pel qual es modifica el Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell.

6.1. Funcions

Pel que fa a les funcions, caldrà ajustar-se al que disposa la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana.

6.2. Horari

El seu horari de treball, com que no té la condició de burocràtic, s'adaptarà a les característiques dels centres i llocs de treball, i haurà d'ajustar-se a les previsions de l'article 11.2.b del Decret 175/2006, de 24 de novembre, del Consell, en la seua nova redacció donada pel Decret 68/2012, de 4 de maig, del Consell.

6.3. Tasques i distribució de jornada.

La distribució de la jornada, així com les tasques i garanties específiques d'aquest personal, seran objecte de negociació amb les organitzacions sindicals presents en l'àmbit de la Mesa Sectorial de Funció Pública. Els Pactes o Acords que puguen adoptar-se hauran de respectar la normativa citada als dos apartats anteriors.

7. Professorat

7.1. Professorat d'Escoles Infantils de primer cicle titularitat de la Generalitat

7.1.1. La distribució i l'adequació de l'horari per part del professorat es troben regulats en el bloc II («Horari del personal docent») de l'annex I de l'Ordre de 29 de juny de 1992, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'aproven les instruccions que regulen l'organització i el funcionament dels centres docents que imparteixen ensenyaments del segon cicle d'Educació Infantil, Preescolar, Primària, General Bàsica, Educació Especial, Secundària Obligatòria, Batxillerat i Formació Professional, mantinguts amb fons públics i que depenen de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència de la Generalitat Valenciana, i en el que disposa l'article 3 del Decret 59/2016, de 13 de maig, del Consell, pel qual es fixa el nombre màxim d'alumnat i la jornada lectiva del personal docent en els nivells no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana.



7.1.2. La jornada laboral del professorat és, amb caràcter general, de 37 hores i 30 minuts setmanals. Durant els períodes lectius establits en el calendari escolar vigent, el professorat ha de dedicar a les activitats del centre 30 hores setmanals. La part lectiva de la jornada setmanal del personal docent que imparteix els ensenyaments regulats en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, serà de 25 hores en Educació Infantil i Primària, sense perjudici de les situacions de reducció de jornada previstes en la normativa vigent. La resta d'hores de dedicació a les activitats del centre es distribuiran entre complementàries recollides en l'horari individual setmanal i complementàries computades mensualment. Les 7 hores i 30 minuts restants fins a completar la jornada laboral seran de lliure disposició del professorat per a la preparació de classes, el perfeccionament individual o qualsevol altra activitat pedagògica complementària.

7.1.3. Durant els períodes laborals no lectius, la jornada laboral del professorat estarà dedicada a les activitats que es determinen, entre altres:

a) La realització d'activitats de formació permanent del professorat.



b) L'avaluació de les activitats i les experiències del curs escolar finalitzat, contingudes en la programació general anual i en les programacions didàctiques.

c) La programació i la planificació del curs escolar següent.

d) L'elaboració i el desenvolupament de materials curriculars.

e) La coordinació didàctica dels equips docents del centre i la coordinació amb els equips docents d'altres centres.

f) L'exercici d'activitats i programes d'investigació i innovació educativa.

g) La posada en funcionament de programes d'orientació, reforç o aprofundiment amb l'alumnat que ho requerisca.

h) Altres activitats complementàries, de caràcter pedagògic o de col·laboració en l'organització i el funcionament del centre o amb l'administració educativa.

7.1.4. La configuració de l'horari del professorat, dins de les 25 hores corresponents a la part lectiva de la jornada setmanal, es realitzarà de manera que garantisca l'atenció directa a l'alumnat durant el seu horari de permanència en el centre.

7.1.5. En cas de previsió de falta d'assistència, el o la docent facilitarà, amb caràcter previ, el material i les orientacions específiques per a l'alumnat afectat.

7.1.6. Compliment de l'horari

Caldrà ajustar-se al que disposa l'Ordre de 29 de juny de 1992, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, i el Decret 96/2014, de 13 de juny, del Consell, pel qual es determinen les condicions del règim d'absències al treball per malaltia o accident que no donen lloc a deducció de retribucions.

7.2. Prevenció de riscos laborals en el sector docent

Caldrà ajustar-se al que estableix l'article 25 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.

8. Ensenyaments

8.1. Continguts educatius

8.1.1. Els continguts del primer cicle de l'Educació Infantil es recullen en el Decret 37/2008, de 28 de març.

8.1.2. L'activitat educativa s'organitzarà d'acord amb la perspectiva globalitzadora de l'etapa i de manera que puga donar resposta a les necessitats biològiques d'alimentació, d'higiene, de descans, de seguretat i de comunicació, entre altres. En tot moment s'atendrà a allò que disposa el Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell.

8.1.3. Els continguts educatius de l'Educació Infantil tindran un caràcter globalitzador i s'organitzaran en àrees corresponents a àmbits propis de l'experiència i del desenvolupament infantil.

8.1.4. La metodologia es basarà en les experiències. Les activitats que es realitzen i el joc es desenvoluparan en un ambient d'afecte i de confiança per a potenciar la seua autoestima i integració social, tenint en compte les característiques psicoevolutives dels xiquets i les xiquetes del primer cicle.

Les metodologies que s'hi apliquen han de ser actives, això és, han de cedir a l'infant la iniciativa, per tal que puga experimentar el plaer de la descoberta i desenvolupar per ell mateix el procés cognitiu que s'hi posa en marxa a partir d'aquest moment.

Les unitats didàctiques suposaran una guia per al mestre, si bé s'intentarà, com a norma general, que el desenvolupament d'aquestes partisca de les vivències reals i dels interessos manifestats pels infants.

8.1.5. Els continguts s'organitzaran d'acord amb les àrees següents:



a) El coneixement de si mateix i autonomia personal

b) El medi físic, natural, social i cultural

c) Els llenguatges: comunicació i representació

Aquests continguts s'organitzaran en la pràctica docent amb unitats didàctiques globalitzades, tant temporals com constants (projectes de treball, centres d'interés, racons de joc, tallers, hàbits i rutines, programes d'estimulació, etc.)

8.1.6. La distribució de temps i dels processos educatius de l'activitat escolar s'establirà de forma flexible i inclourà experiències que permeten respectar els processos educatius dinàmics d'aprenentatge, joc i descans dels infants.

8.2. Avaluació

8.2.1. Caràcter de l'avaluació

8.2.1.1. L'avaluació en l'etapa de primer cicle d'Educació Infantil serà global, contínua i formativa, relacionada amb les capacitats expressades en els objectius de cicle i en els criteris d'avaluació previstos en el Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell.

8.2.1.2. L'avaluació del procés d'aprenentatge dels xiquets i de les xiquetes es realitzarà en termes qualitatius, expressarà puntualment els progressos efectuats i, si és el cas, les mesures complementàries adoptades per a l'alumnat que ho requerisca.

8.2.1.3. Ateses les característiques d'aquesta etapa educativa i, com que no té caràcter ni de promoció ni de qualificació per a l'alumnat, l'avaluació serà eminentment formativa.



8.2.2. Avaluació de l'alumnat

8.2.2.1. L'avaluació de l'alumnat es farà d'acord amb el que disposa el Decret 37/2008, de 28 de març, del Consell, i l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, i d'acord amb les orientacions que es puguen facilitar per part de la direcció general amb competències en matèria d'ordenació.

8.2.2.2. Pel que fa als documents oficials de l'historial educatiu dels infants i la informació a les famílies, caldrà ajustar-se al que disposa l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació.



8.2.3. Avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge

8.2.3.1. L'avaluació interna del cicle la realitzarà el professorat amb la col·laboració d'altres professionals-tutors.

8.2.3.2. L'avaluació interna comprendrà el projecte educatiu en què figuraran les línies generals d'avaluació; entre aquestes, les que permeten valorar el grau d'adquisició de les capacitats dels xiquets i de les xiquetes, en funció del projecte educatiu i de la seua aplicació, i decidir les estratègies, els criteris, les tècniques i els instruments d'avaluació més apropiats. A més a més, haurà d'abastar la proposta pedagògica, les programacions didàctiques i la pràctica docent.

8.2.3.3. Els documents d'avaluació que es preveuen en l'Ordre de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, l'elaboració i el seguiment de la proposta pedagògica, de la qual forma part l'avaluació, es realitzarà sota la responsabilitat d'un mestre o mestra d'Educació Infantil o títol de grau equivalent, amb la col·laboració d'altres professionals-tutors.

8.2.3.4. Es prestarà especial atenció al període d'adaptació dels xiquets i les xiquetes, i, en aquest sentit, s'emetrà un informe a cada família sobre el procés d'adaptació del xiquet o la xiqueta i se'n deixarà còpia en el seu historial.

8.2.4. Historial educatiu

Al començament de l'escolarització, el centre iniciarà l'historial educatiu de cada xiqueta i xiquet, que constarà dels documents següents:

– El qüestionari d'inici de l'escolaritat, degudament omplit, que figura en l'annex I de l'Ordre de 24 de juny 2008, de la Conselleria d'Educació.

– Informe inicial, el model del qual serà decidit, pel que fa al contingut i la forma, per l'equip educatiu.

– Informe qualitatiu del xiquet o la xiqueta. En finalitzar cada curs acadèmic, el mestre o mestra d'Educació Infantil, amb la col·laboració de l'educador o l'educadora, elaborarà un informe qualitatiu de cada xiqueta i xiquet, seguint el model que figura en l'annex III de l'esmentada Ordre. En aquest s'adjuntarà, si és procedent, una còpia dels informes realitzats per altres professionals, així com la còpia dels butlletins informatius que s'entreguen a les famílies en relació amb el procés d'aprenentatge de les seues filles o fills. L'esmentat informe qualitatiu haurà de servir d'informació per a l'inici del segon cicle d'Educació Infantil i haurà de ser signat per la direcció del centre.

– En el supòsit que una xiqueta o un xiquet es trasllade a un altre centre o quan passe al segon cicle d'Educació Infantil, el centre receptor sol·licitarà l'historial educatiu al centre d'origen.

8.3. El temps en el primer cicle de l'Educació Infantil

8.3.1. La intervenció educativa escolar, entre d'altres, haurà d'orientar-se gradualment a cada xiquet i xiqueta en la iniciació de l'adquisició d'hàbits i rutines, atenent les característiques de la infància.

8.3.2. La distribució de temps i de processos educatius dinàmics d'activitat escolar ha d'organitzar-se de forma flexible, amb un enfocament globalitzador i inclourà experiències que permeten respectar els ritmes individuals de descans, de seguretat, de realització i comunicació, alimentació, higiene i joc dels xiquets i les xiquetes. Així doncs, atenent les característiques d'aquesta etapa, les propostes no tindran en compte de manera estricta un moment d'inici i d'acabament de l'activitat.

9. Alumnat

9.1. Ràtio

9.1.1. Segons el Decret 2/2009, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'estableixen els requisits mínims que han de complir els centres que impartisquen el primer cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana, en l'article 5 estableix que el nombre màxim d'alumnes per unitat de primer cicle serà el següent:

a) Unitats per a alumnat menor d'un any: 1/8

b) Unitats per a alumnat d'un a dos anys: 1/13

c) Unitats per a alumnat de dos a tres anys: 1/20

9.1.2. En les unitats on s'agrupe alumnat, el nombre màxim d'alumnes per unitat, segons el tram d'edat que agrupe, serà el següent:



a) Unitats per a alumnat fins a dos anys: 1/8

b) Unitats per a alumnat fins a tres anys: 1/11

c) Unitats per a alumnat d'un a tres anys: 1/15

9.1.3. En el cas dels centres incomplets, amb menys unitats que nivells educatius, aquesta ràtio podrà ser menor en funció de la seua especificitat.

9.2. Drets i deures de l'alumnat

9.2.1. És d'aplicació el Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell.

9.2.2. Protecció de dades

Referent a l'obtenció de dades personals de l'alumnat, a la cessió d'aquestes d'uns centres a uns altres i a la seguretat i confidencialitat, caldrà ajustar-se al que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

9.3. Alumnat nouvingut

9.3.1. Per a l'admissió i matriculació de l'alumnat nouvingut, s'haurà de tindre en compte el que estableix la normativa bàsica en aquesta matèria.

9.3.2. En l'Educació Infantil es procedirà d'acord amb la normativa d'escolarització vigent, els criteris generals d'admissió d'alumnat i l'edat de l'alumne o alumna.

10. Incorporació de l'alumnat

10.1. Admissió de l'alumnat

10.1.1. Per a l'admissió de l'alumnat s'aplicarà el que estableix el Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

També serà d'aplicació l'article 54.c de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

10.1.2. Serà aplicable la normativa vigent en relació amb l'escolarització de l'alumnat els pares dels quals no conviuen per motius de separació, divorci o situació anàloga.

10.1.3 A més dels criteris establits en l'esmentat Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, segons la seua disposició addicional segona, l'entitat pública diferent de la Generalitat Valenciana titular d'una escola infantil de primer cicle podrà establir altres criteris complementaris d'admissió, a més dels criteris establits per aquest decret, a fi de donar preferència a les sol·licituds formulades per les famílies més necessitades d'atenció social. Per a la seua determinació, s'oirà el consell escolar municipal quan estiga constituït. Aquests criteris hauran de fer-se públics amb anterioritat a l'inici del procés d'admissió d'alumnat.



10.1.4. Segons la disposició addicional tercera de l'esmentat Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, l'alumnat de primer cicle d'Educació Infantil escolaritzat en un col·legi públic d'Educació Infantil i Primària continuarà en el mateix centre en les condicions establides en l'article 15.1 d'aquest decret, sempre que la manera d'accedir s'haja efectuat d'acord amb el procediment establit, amb caràcter general, en la normativa que regula l'accés als centres públics i privats concertats.



10.1.5. Es fomentaran mesures contra l'absentisme. En formalitzar la matrícula, s'informarà per escrit als pares, mares o representants legals de l'alumnat que és necessari el compromís d'assistència regular al centre.

10.2. Model de sol·licitud de plaça escolar

10.2.1. El model de sol·licitud d'admissió en Educació Infantil per a les escoles infantils de primer cicle dependents de la Generalitat és el que figura en la normativa vigent.

10.2.2. L'entitat pública diferent de la Generalitat Valenciana titular d'una escola infantil de primer cicle podrà establir el model de sol·licitud d'admissió.

10.3. Matrícula

10.3.1. La matriculació es realitzarà d'acord amb el que estableix la normativa vigent que regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. La matriculació de l'alumnat en un centre públic suposarà respectar el projecte educatiu del centre, sense perjudici dels drets reconeguts a l'alumnat i a les seues famílies.

10.3.2. En els supòsits de no convivència dels progenitors de l'alumne o alumna per motius de separació, divorci, ruptura de parella de fet o situació anàloga, s'aplicarà, en el procediment d'admissió i en el canvi de centre educatiu de l'alumnat, la Resolució de 28 de març de 2014, del director general de Centres i Personal Docent, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'escolarització de l'alumnat els pares del qual no conviuen per motius de separació, divorci o situació anàloga.

10.3.3. Documents de matrícula

10.3.3.1. Els documents de matrícula per a les escoles infantils de primer cicle dependents de la Generalitat seran els que estableix la normativa vigent.

10.3.3.2. L'entitat pública diferent de la Generalitat Valenciana titular d'una escola infantil de primer cicle podrà establir els seus documents de matrícula.

Mapa web