Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de maig de 2019, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 48/17-AIA Onda. [2019/4568]

(DOGV núm. 8554 de 23.05.2019) Ref. Base de dades 004896/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Onda



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 48/17-AIA Onda.





«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 48/2017-AIA.

Títol: Ampliació d'una indústria de fabricació de rajoles ceràmiques.

Òrgan substantiu: Direcció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental (138/16 IPPC).

Promotor: Cristal Cerámicas, SA (Centre 3).

Localització: Onda (Castelló).



Antecedents i descripció del projecte

Cristal Cerámicas, SA, disposa de diverses plantes de fabricació de paviment i revestiment ceràmic. En particular, aquest expedient es refereix a la planta situada en el polígon industrial SUD-8 del terme municipal d'Onda (Castelló), carrer Sis Quarts, núm. 1, identificada com a centre 3. Compta amb dos accessos, el primer des del carrer Sis Quarts i el segon des del Camí Miralcamp.

Iniciada la seua autorització l'any 2006, aquest òrgan ambiental va tramitar la preceptiva avaluació d'impacte ambiental (expedient 100/2007-AIA), i es va emetre declaració d'impacte ambiental per la Resolució de 26 de juny de 2007. D'acord amb aquest pronunciament, la capacitat de producció de la instal·lació era de 200 t/dia de gres porcellànic esmaltat i 154 t/dia de monoporosa de pasta roja.

La direcció general competent va concedir l'autorització ambiental integrada mitjançant resolució de 28 de juny de 2007 amb el número 83/AAI/CV. Aquesta emparava una capacitat de producció de 8.000 m²/dia de gres porcellànic i 11.000 m²/dia de monoporosa de pasta roja. Comptava amb 3 assecadors, 2 premses, 1 forn i 2 línies d'esmaltatge. Consten dues modificacions de l'esmentada resolució en 2007 i 2013.



En l'actualitat, l'empresa preveu l'ampliació de la capacitat de producció, per la qual cosa es tramita una modificació substancial de l'AAI. Per a això, es construirà una nova nau de 5.178 m², un edifici de control d'accessos de 38 m² i s'adequarà una zona d'oficines en la zona de vestuaris. Per a l'augment de la capacitat productiva, s'instal·larà la maquinària següent: 2 premses, 2 assecadors verticals, 1 forn monocanal, 2 línies d'esmaltatge, sitges d'emmagatzematge, noves línies de selecció i una planta de rectificació; i es donarà de baixa un dels assecadors existents.

El procés productiu consisteix en la recepció i preparació de matèria primera (argila atomitzada), premsatge, assecatge, esmaltatge, cocció en forns, rectificació i selecció, classificació i embalatge. Després de l'ampliació, la capacitat de producció serà de 17.000 m²/dia (unes 340 t/dia) de gres porcellànic esmaltat i 20.000 m²/dia (unes 360 t/dia) de monoporosa de pasta roja i la planta comptarà amb 4 premses, 4 assecadors, 2 forns, 4 línies d'esmaltatge i una línia de rectificació.

El proveïment d'aigua es realitza des de la xarxa municipal del polígon. La indústria compta amb una estació de regulació i mesura de gas natural, que proveeix els assecadors i els forns, amb capacitat suficient per als equips ampliats. La connexió a la xarxa elèctrica es realitza a un centre de transformació, recentment s'hi ha instal·lat un segon centre de transformació per a disposar de suficient potència per a l'ampliació.







Tramitació administrativa

Amb data 6 de març de 2017, es va rebre de la Subdirecció General de Canvi Climàtic i Qualitat Ambiental, competent en l'autorització ambiental integrada, consulta en relació amb la modificació substancial que promou Cristal Cerámicas, SA, en les seues instal·lacions d'Onda (centre 3). Amb data 30 de març de 2017, va comunicar un error material contingut en l'escrit anterior. La documentació remesa consistia en la memòria de modificació substancial (datada el desembre de 2016) i oficis que l'acompanyen.

Amb data 6 de juny de 2017, aquest òrgan ambiental va emetre informe en què assenyala que el projecte constitueix un supòsit d'avaluació d'impacte ambiental, i és insuficient la documentació remesa, ja que no s'inclou un estudi d'impacte ambiental.

Amb data 18 de setembre de 2017, el Servei de Prevenció i Control de la Contaminació (d'ara en avant, SPCIC) va remetre documentació complementària, incloent-hi un estudi d'impacte ambiental (datat el juliol de 2017). Amb data 24 de gener de 2018, es va emetre informe en què assenyala nombroses deficiències del document, per la qual cosa es va considerar insuficient a l'efecte de l'avaluació d'impacte ambiental del projecte.

Amb data 2 de març de 2018, es va rebre del SPCIC un nou estudi d'impacte ambiental (datat el febrer de 2018). Amb data 18 de maig de 2018, aquest òrgan va emetre informe en què assenyala la suficiència de l'estudi d'impacte ambiental.

Amb data 6 de juny de 2018, el SPCIC va comunicar l'inici del tràmit d'informació pública i consultes del projecte. Amb data 12 de novembre de 2018, el SPCIC va comunicar la fi del tràmit esmentat, sense que s'hagen presentat al·legacions al projecte. S'adjunten a l'ofici còpia de l'expedient complet d'AAI, incloent-hi els informes demanats als organismes afectats:

– L'Ajuntament d'Onda, mitjançant un ofici de data 10 de maig de 2018, es pronuncia en sentit favorable al projecte i assenyala que s'ha concedit autorització d'abocament a la xarxa municipal de clavegueram vinculada a aquesta modificació mitjançant resolució 1356/2018, de 21 de juny (expediente H.5.1/2018/12).

– La Confederació Hidrogràfica del Xúquer, en data 7 d'abril de 2017, va emetre informe de caràcter favorable, condicionat a la correcta gestió de les aigües generades i control de l'estanquitat de les basses, entre altres aspectes. Té en compte l'origen i volum d'aigua consumit en la instal·lació.

Mitjançant el mateix ofici se sol·licita l'emissió de la declaració d'impacte ambiental del projecte.



Afeccions legals

Onda es troba en l'àmbit d'un pla de millora de la qualitat de l'aire per a partícules (PM10), zona ES1003 Millars-Penyagolosa (zona costanera).

Onda es troba inclosa en l'àmbit del PORN de la Serra d'Espadà, aprovat mitjançant Decret 218/1997, de 30 de juliol. El polígon està situat en una àrea d'influència antròpica (segons zonificació del PORN) i no presenta elements naturals d'interés.

La indústria ceràmica constitueix una activitat potencialment contaminadora de l'atmosfera (Llei 34/2007, de 15 de novembre i normativa reglamentària de desenvolupament) i potencialment contaminant del sòl (Llei 22/2011, de 28 de juliol i normativa reglamentària de desplegament).



Consideracions ambientals

El terme municipal d'Onda, juntament amb Vila-real i l'Alcora, presenta la concentració major d'indústries del sector ceràmic de la Comunitat Valenciana, amb gran rellevància econòmica en l'àmbit estatal. L'accés al municipi per l'est, a través de la CV-20 que connecta al seu torn amb Vila-real, s'ha convertit en un gran polígon industrial que alberga, entre altres, nombroses indústries del sector ceràmic. Fora de l'àmbit industrial, l'entorn immediat es caracteritza per l'ús agrícola. Els nuclis urbans més pròxims són el de Betxí, uns 2 km al sud, el d'Onda, uns 5 km a l'oest i el de Vila-real, 7 km a l'est aproximadament.



Com a elements naturals més rellevants en la zona cal mencionar la Serra d'Espadà (parc natural i espai de la Xarxa Natura 2000) a l'oest i el riu Millars (zona humida i paisatge protegit), al nord-est. La totalitat del municipi d'Onda està inclosa en el PORN de la Serra d'Espadà, encara que en àrea d'influència antròpica. No s'estima que el projecte puga afectar aquests espais, ateses les característiques de l'actuació, la seua localització en polígon industrial i la distància a aquests espais. Tampoc s'estima afecció sobre la fauna o la flora de la zona, en tot cas de caràcter d'ubiqüitat i adaptat a l'activitat humana.



Si indica que s'han valorat com a alternatives l'ampliació dels centres de treball situats a Onda (el titular explota dues plantes a Onda) i la implantació d'una nova planta. A Onda, l'activitat està pròxima a nombroses indústries del sector ceràmic, la qual cosa facilita l'accés a serveis i subministraments. S'opta per l'alternativa proposada en el projecte (ampliació del centre 3), ja que es disposa de superfície lliure en la parcel·la on escometre noves edificacions. L'emplaçament va ser considerat ambientalment adequat en l'avaluació ambiental inicial. La instal·lació ja compta amb mesures específiques de prevenció de la contaminació subterrània (parcel·la amb sòl pavimentat) i de prevenció de la contaminació per dispersió de material pulverulent (emmagatzematges confinats), d'acord amb l'ordenança municipal i les condicions previstes en el pla de millora de qualitat de l'aire (PM10) de la zona.



Les afeccions durant les obres, estaran associades principalment a la generació de residus. S'ha previst la seua gestió mitjançant un pla específic. S'adoptaran mesures encaminades a evitar la dispersió de pols: control de la velocitat dels vehicles i reg de zones pulverulentes. La distància a la població, permet estimar que no es produiran molèsties rellevants.

La indústria es localitza en el polígon industrial SUD-8, que compta amb els serveis bàsics (sòl urbà industrial). Una vegada entre en funcionament l'ampliació, s'estima un increment del consum de matèria primera (terres, bases serigràfiques i material d'embalatge) i energia (gas natural, electricitat i gasoil) del mateix ordre que l'increment de la producció, que es duplica. El consum d'aigua, només s'estima que augmente en un 40 %, s'indica que s'obtindrà del servei de proveïment del polígon. Cal assenyalar que aquest increment està calculat en relació amb el consum actual; considerant el consum previst en el projecte de 2007, el consum serà fins i tot inferior després de l'ampliació a aquesta quantitat. Això es justificaria en el fet que en la planta s'han incorporat mesures d'optimització del consum d'aigua: vàlvules automàtiques per a previndre fuites i fugides i ús de filtres de via seca, s'implanta un sistema de manteniment diari per a controlar trencaments i pèrdues, que evita fugides d'aigua i potencial contaminació subterrània. Per a reduir el consum d'energia, els forns i assecadors disposaran de sistemes per a evitar la pèrdua de calor mitjançant segellament i aïllament tèrmic, a més d'incorporar-hi cremadors d'alta eficiència. En els assecadors s'aprofitarà l'aire calent dels forns.



La planta mantindrà el sistema productiu i no s'escometen canvis substancials en el procés, excepte l'ampliació de capacitat. Es tenen en compte les millors tecnologies disponibles per al sector ceràmic en el disseny de la fàbrica i en la selecció dels equips. Els efectes ambientals seran anàlegs i estaran relacionats amb l'emissió de partícules, emissió de gasos de combustió, producció de residus, efluents líquids i sorolls.



Els mesuraments realitzats conclouen el compliment dels límits establits en l'AAI vigent per a les emissions a l'atmosfera dels focus canalitzats. Els nous focus es corresponen amb les noves sitges, forns, assecadors i rectificadores. La situació després de l'ampliació, encara que en major magnitud, resultarà anàloga a l'actual, ja que els nous focus són d'iguals característiques als existents. S'assegura una correcta dispersió de les emissions atmosfèriques mitjançant un adequat dimensionament de les ximeneres.

L'ús de gas natural com a combustible en les etapes de cocció i assecatge, redueix l'emissió de compostos contaminants a l'atmosfera (òxids de nitrogen i de sofre, monòxid de carboni, partícules). Al seu torn, el control de la composició de les matèries primeres redueix els compostos contaminants en el corrent d'eixida dels forns (compostos de fluor, clor metalls pesants).

En els focus susceptibles d'emetre partícules (com l'aspiració en la zona d'emmagatzematge de matèries primeres, la zona de premses o la zona de rectificació), els corrents aspirats es netegen mitjançant filtres de mànegues. Les sitges se situen a l'interior de la nau i les cintes transportadores seran cobertes. Els nous equips es connectaran als filtres ja disposats en la instal·lació, excepte la zona de rectificació, que es dotarà d'un sistema d'aspiració i filtratge específic.

El confinament del material pulverulent, el tancament de les zones de maneig de material i la neteja periòdica, redunda en la reducció en l'emissió difusa de partícules.

La quantitat d'aigua residual de procés es veurà incrementada per les noves línies d'esmaltatge implantades. L'aigua es canalitzarà a la bassa de decantació existent (400 m³ de capacitat) i d'aquesta, a l'aljub (500 m³ de capacitat), des d'on són retirades per gestor autoritzat. La bassa de decantació, ha sigut ampliada en relació amb el volum previst en el projecte inicial (2007) i disposa de capacitat suficient per a emmagatzemar-hi la totalitat de les aigües generades després de l'ampliació. S'inclou un certificat d'estanquitat de les noves canaletes, de la bassa i de l'aljub. Les aigües sanitàries generades en les noves oficines es canalitzaran a la xarxa de sanejament de l'edifici i s'abocaran al clavegueram municipal al carrer Sis Quarts. Les condícies de la caseta de control es connectaran amb el clavegueram en un nou punt d'abocament situat al carrer Camí Miralcamp. Tots dos punts d'abocament comptaran amb arqueta de registre. Les pluvials de coberta de la nova nau es canalitzaran al col·lector municipal.

El llistat de residus generats en la planta no varia en tipologia però sí en quantitat. S'apliquen tècniques de minimització de generació de residus, entre elles: control electrònic del procés de cocció, ús d'oli mineral de llarga durabilitat, optimització del disseny de les caixes d'embalatge i del sistema de plastificació. La zona d'apilament dels residus se situa a l'exterior i compta amb teulada i sòl impermeable, així com cubeta de contenció. Es compta amb un sistema adequat de recollida i emmagatzematge dels residus i es procedeix a entregar-los a gestor autoritzat. En particular, les restes d'argila atomitzada, peces trencades no cuites i pols s'introdueixen en el cicle de producció d'argiles (barbotina) del centre 1.

La maquinària es troba instal·lada sobre bancades aïllades i elements elàstics d'unió per a previndre la transmissió de vibracions. Segons l'última auditoria acústica (2013), es compleixen els nivells límit d'emissió establits en la normativa. Mitjançant estudi acústic, s'estima el compliment d'aquests després de l'ampliació.

En el programa de vigilància ambiental, s'inclou el control i seguiment de validesa de les mesures protectores i correctores previstes. Es porta un registre documental de la gestió dels residus. Es realitzen inspeccions periòdiques de les emissions a l'atmosfera i de les emissions sonores per entitats acreditades, segons la periodicitat establida en la normativa i en l'AAI; a més, es porta un registre d'autocontrol mitjançant el seguiment de paràmetres de procés. Es realitzaran inspeccions i controls del compliment dels paràmetres d'abocament al clavegueram. Es disposa un pla d'emergències per a definir l'actuació en cas d'abocament accidental. Es preveuen plans de manteniment periòdic i neteja de les instal·lacions.



Consideracions jurídiques

Les instal·lacions per a la fabricació de productes ceràmics mitjançant enfornada, en particular taulells, gres o porcellana, amb una capacitat de producció superior a 75 t per dia, estan subjectes a avaluació d'impacte ambiental ordinària, d'acord amb l'article 7.1a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, en concordança amb l'annex I (grup 4.k).



En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la secció primera, capítol 2 del títol II de la Llei 21/2013, de 9 de desembre i en les altres disposicions que li són aplicables.

L'article 13 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, modificat pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, el Decret 73/2017, de 2 de juny i el Decret 181/2018, de 5 d'octubre, atribueix a la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental la competència en matèria d'avaluació ambiental estratègica i de projectes.



Per tot això, es redacta la següent:



Declaració d'impacte ambiental

Primer

Estimar acceptable, als sols efectes ambientals i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, el projecte d'ampliació de la indústria ceràmica que explota Cristal Cerámicas, SL, al carrer Sis Quarts del polígon industrial SUD-8 del terme municipal d'Onda (Castelló), identificada com a centre 3, sempre que es desenvolupe d'acord amb les previsions del projecte, de l'estudi d'impacte ambiental i altra documentació que que hi ha en l'expedient, i amb les condicions següents:

1. Es considera vigent la DIA emesa per la Resolució de 26 de juny de 2007 (expedient 100/2007-AIA), ajustada als increments de producció considerats i en allò que no s'opose al contingut de la present resolució.

2. Si incorporarà al programa de vigilància i seguiment ambiental el control dels nous focus contaminants derivats de l'ampliació de la fàbrica.

3. Les accions incloses en el programa de vigilància i seguiment ambiental hauran de documentar-se, a l'efecte d'acreditar l'adopció i execució de les mesures preventives i correctores proposades i la comprovació de la seua eficàcia.

4. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat haurà de ser comunicada a l'òrgan ambiental competent que establirà, si escau, l'aplicació de noves mesures correctores.



Segon

Notificar a les persones interessades que contra la present resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs; sense perjudici dels que, si escau, pertoquen en via administrativa i judicial enfront de l'acte pel qual s'autoritza el projecte, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.4 de la Llei 21/2013.



Tercer

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la present declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que es disposa en l'article 41.3 de la Llei 21/2013.



Quart

La present declaració d'impacte ambiental perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si no s'ha començat l'execució del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d'acord amb el que es disposa en l'article 43 de la Llei 21/2013.



València, 4 d'abril de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 2 de maig de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web