Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de maig de 2019, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 10/18-AIA Benigembla. [2019/4624]

(DOGV núm. 8554 de 23.05.2019) Ref. Base de dades 004897/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Benigembla



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, pel qual s'estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 10/18-AIA Benigembla.





«Informe d'impacte ambiental

Expedient: 10/2018-AIA.

Projecte: nou pou (sondeig) de substitució el Corralet.

Promotor: Diputació d'Alacant. Àrea de Cicle Hídric.

Òrgan substantiu: Servei Territorial d'Indústria i Energia (Alacant).



Expedient substantiu: ASOSUB/2017/42/03.

Localització: parcel·la 186, del polígon 4; partida Fondos.

Terme municipal: Benigembla (Alacant).



Objecte i característiques tècniques del projecte

El projecte es localitza a uns 600 m del nucli urbà de Benigembla i té per objecte substituir el sondeig de captació d'aigües subterrànies denominat el Corralet per mitjà d'un nou sondeig més capaç i que s'anomenaria el Corralet II, donades les limitacions de l'actual. La població de Benigembla es proveeix actualment mitjançant una galeria de captació denominada Murteres, el cabal de la qual es complementa a l'estiu amb el del sondeig esmentat el Corralet, que també serveix de suport per al proveïment urbà a la població de Benissa.

El nou sondeig, que ja ha sigut construït per mitjà de perforació a percussió, té una profunditat de 400 metres i travessa diversos trams carbonatats (calcàries, calcarenites i margues) d'edat del barremià, així com graves, llims i argiles (quaternari) en els primers 8 m. El seu diàmetre inicial és de 780 mm, però disminueix progressivament fins als 440 mm dels seus últims 106 m.

El nivell estàtic es va situar a 116 m de profunditat, i el sondeig està entubat (diàmetres de 750 a 400 mm) amb canonada d'acer al carboni de 6-8 mm i ranurada en els tres trams més productius. L'espai anul·lar està cimentat fins als 119 m de profunditat.

La superfície de treball afectada va ser d'uns 150 m², en bona part coincidents amb el recinte del pou existent, que el seu barrat va haver de ser parcialment retirat i tornat a col·locar després. El detritus generat per la perforació (material terrigen inert i innocu) va ser de prop de 113 m³, que van ser retinguts en la bassa de llots creada a aquest efecte i des d'allí retirats mitjançant pales carregadores i contenidors fins a un abocador autoritzat.

L'assaig de bombament va extraure fins a 100 l/s, si bé, el cabal òptim aconsellable per a l'explotació del sondeig ha sigut establit per la part promotora en 70 l/s.



Tramitació administrativa

El 31 de gener de 2018 va entrar en el Servei d'Impacte Ambiental la sol·licitud d'iniciació d'avaluació d'impacte ambiental simplificada (EIAS) remesa pel Servei Territorial d'Indústria i Energia d'Alacant (exp. ASOSUB/2017/42/03), i s'aporta també el corresponent document ambiental.

Dins del tràmit de consultes, segons l'article 46 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, es va donar trasllat del document ambiental al Servei Territorial de Medi Ambient d'Alacant (01.03.2018) i a l'homònim de València (28.08.2018), per disposar aquest de tècnic especialista; en els dos casos per a informar i analitzar les possibles afeccions ambientals derivades de l'execució del projecte.

Amb data 22 de febrer de 2019, es va emetre informe des del Servei Territorial de Medi Ambient d'Alacant i es destaca que es tracta d'un sondeig ja realitzat, si bé analitza les possibles incidències ambientals i conclou que no ha generat impactes significatius ni hi ha hagut incidències destacables, per la qual cosa es proposa la resolució favorable amb algunes condicions que han sigut tingudes en compte.



Anàlisi dels possibles efectes ambientals

A partir del document ambiental tramitat i de les anàlisis i informes sol·licitats, així com de la consideració dels criteris de l'annex III de la Llei 21/2013, resulta el següent:

a) La superfície ocupada pel projecte és reduïda, de prop de 150 m² que van ser ocupats per la màquina perforadora, la bassa de retenció de detritus i els altres elements accessoris de l'obra. Es tractava, a més, d'una ocupació temporal que desapareixeria després de la conclusió de l'obra i dels consegüents assajos hidrodinàmics. Així mateix, les mesures preventives i correctores aplicades han permés garanteixen l'absència d'impactes residuals significatius.

b) No es preveu acumulació respecte a altres projectes, més enllà del fet d'haver-se plantejat com un sondeig substitutiu d'un altre existent, els efectes hidrogeològics del qual entren en les competències de l'organisme de conca (Confederació Hidrogràfica del Xúquer) i dista molt dels llindars de volum d'extracció considerats en la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental (grup 8 de l'annex II).

c) Al marge de l'aprofitament hídric pretés, la utilització de recursos naturals és irrellevant en aquest tipus d'obres, així com la generació de residus més enllà del detritus generat per la perforació, l'escassa magnitud dels quals, la naturalesa terrígena i el reduït volum rares vegades poden suposar un problema d'eliminació.

d) Els efectes contaminants de l'actuació es limiten a l'ús de maquinària (emissió de gasos de combustió i sorolls), amb un efecte temporal breu i d'escassa rellevància ambiental. El risc d'accidents queda regulat per les normes laborals i de seguretat minera, que competeixen a l'òrgan substantiu, i és poc probable que puguen tindre efectes ambientals de consideració.

e) El sondeig es localitza en sòl no urbanitzable comú; en terreny no forestal (segons el PATFOR) i concretament entre camps d'ametlers i oliveres en un entorn mixt agrícola-forestal. No afecta espais naturals protegits ni que formen part de la Xarxa Natura 2000. El LIC més pròxim és el riu Gorgos, la distància del qual és de prop de 400 m. Tampoc afecta cap camí ramader classificat.

L'aqüífer carbonatat captat (barremià/cretàcic) forma part del denominat aqüífer de Parcent, que es localitza en la massa d'aigua subterrània la Serrella-la Xortà-l'Algar (codi 080.178). Segons la memòria ambiental tramitada, es tracta d'un aqüífer en equilibri i els cabals que està previst extraure amb el nou sondeig equivaldran als que anteriorment s'extreien del sondeig al qual se substitueix, si bé ara amb major garantia, donada la major profunditat d'aquesta obra.

No s'ha detectat la possibilitat d'afeccions a béns culturals, restes arqueològiques ni altres elements coneguts del patrimoni cultural valencià. Quant als aspectes socials, el document tramitat destaca el fet de tractar-se d'un sondeig destinat al consum humà, cosa que suposa una contribució positiva tant al manteniment d'ocupació, com a la qualitat de vida i la salut pública.



Consideracions jurídiques

El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en els quals és preceptiva l'avaluació d'impacte ambiental simplificada prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació d'aquell, segons es desprén de l'article 7.2 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, i l'apartat a/3r, del grup 3, de l'annex II.

En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la secció 2a de la Llei 21/2013, entre les altres disposicions que li són aplicable.



L'article 13 del Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi climàtic i Desenvolupament Rural, modificat pel Decret 80/2006, d'1 de juliol, atribueix a la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental la competència sobre avaluació ambiental estratègica i de projectes.

Per tot això, i en exercici de les funcions que tinc legalment atribuïdes, resolc:

Primer

Emetre informe d'impacte ambiental favorable per a la realització i posada en marxa del sondeig Corralet II, promogut per la Diputació d'Alacant (Àrea del Cicle Hídric) en el terme municipal de Benigembla, per considerar que el projecte, en els termes plantejats, amb les condicions especificades en l'apartat segon i sense perjudici de l'obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que siguen d'aplicació, no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient i, per tant, és innecessari efectuar un procediment d'avaluació d'impacte ambiental ordinària.





Segon

Tant la part promotora com els òrgans competents han d'observar i complir les condicions següents:

1a) Les obres d'execució del projecte han de ser conformes amb el document ambiental tramitat i l'observació i compliment de les mesures protectores i correctores proposades en aquest. En aquest sentit, haurà de comprovar-se el correcte estat de la parcel·la i l'aplicació d'aquestes mesures després d'haver finalitzat l'obra.

2a) El procés de perforació ha de ser sempre objecte de seguiment hidrogeològic per tècnic capacitat per a prendre les decisions adequades que eviten problemes de contaminació i de connexió vertical entre aqüífers superposats, així com qualsevol imprevist sorgit. Després de finalitzar l'obra haurà de comprovar-se el correcte estat del sondeig i de les mesures de seguretat.

3a) L'objecte bàsic d'aquesta avaluació ambiental ha sigut l'execució del sondeig i no els efectes de les extraccions hídriques sobre el funcionament de l'aqüífer i la massa d'aigua subterrània captada, i el control i la gestió hidrogeològica és competència de l'organisme de conca que, en cas d'incórrer en algun altre dels supòsits de la Llei 21/2013, haurà de preveure l'inici d'un oportú nou procediment d'avaluació ambiental.



Tercer

De conformitat amb el que es preveu en l'article 47.3 i 47.4 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, s'ordena la publicació de la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i s'adverteix, així mateix, que perdrà la vigència i cessarà la producció d'efectes si una vegada publicada no s'haguera procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des d'aquesta publicació.



Quart

D'acord amb el que disposa l'article 47.6 de la Llei 21/2013, d'avaluació ambiental, contra aquest informe d'impacte ambiental no es pot interposar cap recurs, sense perjudici d'aquell que, si escau, siga procedent en via administrativa o judicial, contra la resolució d'autorització del projecte.



València, 11 d'abril de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 2 de maig de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web