Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 9/2019, de 13 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases de les ajudes a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització de productes agrícoles, en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana per al període 2014-2020. [2019/5189]

(DOGV núm. 8555 de 24.05.2019) Ref. Base de dades 004925/2019








ÍNDEX



Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Marc normatiu

Article 3. Finançament de les ajudes

Article 4. Definicions

Article 5. Persones beneficiàries

Article 6. Obligacions de les persones beneficiàries

Article 7. Actuacions objecte de les ajudes

Article 8. Despeses subvencionables

Article 9. Despeses no subvencionables

Article 10. Característiques de les operacions d'inversió

Article 11. Classe i quantia de les ajudes

Capítol II. Procediment de concessió de l'ajuda

Article 12. Convocatòria, termini, lloc i documentació a presentar amb la sol·licitud d'ajuda

Article 13. Ordenació i instrucció del procediment de concessió



Article 14. Comissió d'avaluació i procés de valoració de les sol·licituds

Article 15. Criteris de prioritat i selecció

Article 16. Resolució de les ajudes

Capítol III. Justificació i pagament de l'ajuda

Article 17. Sol·licitud de pagament de l'ajuda concedida i justificació de les despeses

Article 18. Termini per a l'efectuació i la justificació de les inversions en cada anualitat

Article 19. Pròrroga del termini per a la justificació de l'ajuda

Capítol IV. Controls sobre la concessió i el pagament de l'ajuda

Article 20. Control de les ajudes

Article 21. Controls administratius de les sol·licituds d'ajuda i pagament

Article 22. Controls sobre el terreny de les sol·licituds de pagament final

Article 23. Controls a posteriori i de qualitat

Capítol V. Incidències posteriors a la concessió

Article 24. Modificacions de la inversió aprovada o reconsiderada



Article 25. Incompliment de les condicions de concessió de l'ajuda



Article 26. Canvis en inversions i/o despeses subvencionables

Article 27. Compatibilitat de les ajudes

Article 28. Reintegrament de les quantitats

Article 29. Pèrdua o minoració de l'ajuda

Article 30. Règim d'infraccions i sancions

Article 31. Publicitat de l'ordre

Article 32. Comunicació d'irregularitats i sospites de frau

Disposició addicional primera. Notificació i comunicació a la Comissió Europea

Disposició addicional segona. Acord de delegació FEADER

Disposició addicional tercera. No-incidència pressupostària

Disposició transitòria única. Expedients denegats per falta de disponibilitat pressupostària

Disposició derogatòria única. Derogació de la normativa anterior

Disposició final primera. Disposicions d'aplicació i desenvolupament

Disposició final segona. Entrada en vigor

PREÀMBUL



L'agricultura s'ha d'adaptar a les noves realitats i s'ha d'enfrontar a nous reptes socioeconòmics, mediambientals i a l'efecte del canvi climàtic. Com a part integrant de la PAC, la política de desenvolupament rural per al període 2014-2020 té com a prioritats, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, el fet de fomentar la competitivitat de l'agricultura, garantir la gestió sostenible dels recursos naturals i l'acció pel clima, així com aconseguir un desenvolupament territorial equilibrat de les economies i les comunitats rurals, incloent-hi la creació i la conservació de l'ocupació.

El suport comunitari de FEADER s'instrumenta per mitjà dels programes de desenvolupament rural que, partint d'un diagnòstic de fortaleses i febleses, dissenyen les mesures que permeten a cada territori regional ajustar-se a aquestes prioritats. En el cas de la Comunitat Valenciana, el Programa de desenvolupament rural per al període 2014-2020 (d'ara en avant, PDR-CV 2014-2020), aprovat per Decisió d'execució de la Comissió, de 28 de juliol de 2015, conté la submesura 4.2, i en aquesta s'enquadra l'operació 4.2.1, titulada «Ajudes a la millora en la transformació, la comercialització i/o el desenvolupament dels productes agrícoles», dins de la mesura 4, «Inversions en actius físics», cofinançada per la Comunitat Valenciana i l'Administració general de l'Estat, a més de l'aportació de FEADER.

Així mateix, l'article 17.1.b del Reglament (UE) núm. 1305/2013 permet que es puguen auxiliar, també, les activitats de transformació i comercialització, el resultat de les quals siga un producte no recollit en l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE). En aquest cas, és aplicable la normativa sobre ajudes estatals a les PIMES continguda en el Reglament (UE) núm. 702/2014, de 25 de juny, de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE. Per això, aquest règim d'ajudes ha sigut comunicat a la Comissió, i s'ha assignat el número de registre SA.54113 (2019/XA)



La indústria agroalimentària de la Comunitat Valenciana compleix un paper fonamental en la regulació d'excedents del mercat en fresc, en la creació d'ocupació en el medi rural i en la valorització (incorporació de valor afegit) de la producció agrària. La necessitat imperiosa de guanyar competitivitat en el context socioeconòmic actual, reduint els costos de procés, comporta, així mateix, la necessitat d'escometre inversions costoses en modernització, introduint innovacions relatives a I+D+i i TIC.

La decisió de subvencionar aquest tipus d'activitats radica en l'aposta decidida per la innovació com a via per a aconseguir un model de producció sostenible i eficient amb els recursos. Així, l'ús de sistemes innovadors de gestió, producció, fabricació i comercialització hauria de ser un factor clau per al desenvolupament empresarial futur del sector agroalimentari. La innovació resulta fonamental per a garantir el desenvolupament sostenible de les zones rurals, amb la dotació, a aquestes, d'un motor econòmic generador de riquesa, ocupació, competitivitat i qualitat de vida.

Amb aquesta mesura es pretén aconseguir la millora dels resultats econòmics i mediambientals de les empreses agroalimentàries valencianes i la millora de l'eficiència del sector de la comercialització i la transformació de productes agrícoles, sense oblidar el paper de les xicotetes instal·lacions de transformació i comercialització en el context de les cadenes de distribució curtes i de mercats de proximitat, amb un recalcament especial en la creació i el manteniment de l'ocupació en les zones rurals.

Aquestes ajudes tenen per objecte augmentar la competitivitat de la indústria agroalimentària de la Comunitat Valenciana mitjançant la modernització d'aquesta, la millora contínua en la integració de la cadena agroalimentària, la innovació i l'accés a les noves tecnologies que contribuïsquen a dinamitzar l'emprenedoria empresarial en el sector agroalimentari, la cerca de noves eixides per als productes agrícoles i la continuïtat en l'increment dels estàndards de protecció mediambiental. D'ací la importància de l'import destinat a aquest règim d'ajudes en el marc del PDR-CV 2014-2020.

La instrucció del procediment i la resolució d'aquesta s'ha de fer en els termes establits mitjançant l'Acord de 26 d'abril de 2012, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diversos òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.

En data 16 de juny de 2016, es va publicar en el DOGV l'Ordre 13/2016, de 6 de juny, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases de les ajudes a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització de productes agrícoles, finançades per FEADER, en el marc del PDR-CV per al període 2014-2020. Aquestes bases van permetre la publicació de dues convocatòries d'ajudes, el 2016 i el 2017 respectivament, la qual cosa ha suposat una experiència important en la gestió de la mesura, i gràcies a això s'han identificat elements tècnics que convé aclarir per a evitar confusions entre els sol·licitants.

Així mateix, s'han de tindre en compte les modificacions incorporades en el document «Criteris de selecció d'operacions finançades pel PDR-CV 2014-2020», la nova versió del qual ha sigut aprovada pel Comité de Seguiment del Programa de Desenvolupament Rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, en la reunió celebrada el passat 12 de juny de 2018, així com les incloses en la tercera proposta de modificació del programa, aprovada mitjançant Decisió d'execució de la Comissió C (2018) 8512, de 5 de desembre.

A fi que les modificacions que es pretenen incorporar a l'esmentada Ordre 13/2016 resulten més fàcils de seguir i interpretar per als futurs sol·licitants de les ajudes i, d'aquesta manera, guanyar seguretat jurídica en el seguiment dels canvis, es proposa aprovar i publicar una nova ordre que substituïsca el text anterior, únicament aplicable a les noves convocatòries de l'operació 4.2.1. del PDR-CV 2014-2020, «Suport a les inversions en transformació, comercialització i/o desenvolupament de productes agrícoles».

Aquesta ordre s'adapta als principis de bona regulació establits per l'article 129.1 de la Llei 30/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant, LPACAP).



Per tot el que s'ha exposat, en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, del Consell, de 30 de desembre de 1983, l'article 160.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, vista la proposta de la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit, i vist l'informe de l'Advocacia de la Generalitat i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, en virtut de les competències que té atribuïdes pel Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,







ORDENE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Aquesta ordre regula, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana i en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana per al període 2014/2020, la concessió d'ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE, exclosos els productes de la pesca i l'aqüicultura. El resultat del procés de producció podrà ser un producte no recollit en aquest annex.



En cas que el resultat del procés de producció siga un producte no recollit en aquest annex, cal ajustar-se al que es disposa en el Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea (DO L 193 de 01.07.2014). Quant a aquesta aplicació, s'han de tindre en compte, en qualsevol cas, els supòsits d'exclusió establits en l'article 1.



2. Les ajudes regulades per aquesta ordre tenen per objecte:

a) La millora del rendiment global de l'empresa i la prevenció de la pèrdua d'aliments, la creació de noves empreses i la creació i/o el manteniment de llocs de treball.

b) L'accés a un valor afegit més alt per part del sector primari, gràcies a la transformació i/o la comercialització dels productes.

c) La consecució de millores en les escales de qualitat i seguretat alimentària.

d) La diversificació de productes i l'orientació de la producció d'acord amb les tendències del mercat, incloent-hi la millora o la racionalització dels canals de comercialització.

e) La reducció dels costos de producció i l'aplicació de noves tecnologies per a la millora dels processos de transformació.

f) La protecció del medi ambient i l'entorn natural.

g) El manteniment i la consolidació d'un teixit social viable en les zones rurals, reforçant la cadena de valor entre la producció de matèries primeres agrícoles i la indústria de transformació.



Article 2. Marc normatiu

Aquestes ajudes s'han de regir, a més de pel que es disposa en aquestes bases reguladores, entre altres, les normes següents:

a) El Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s'estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s'estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) 1083/2006, del Consell.

b) El Reglament (UE) núm. 1305/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) 1698/2005 del Consell.

c) El Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) 352/78, (CE) 165/94, (CE) 2799/98, (CE) 814/2000, (CE) 1290/2005 i (CE) 485/2008 del Consell.

d) El Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

e) El Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE, per al cas que el resultat del procés de transformació i/o comercialització siga un producte no recollit en l'annex I del TFUE.



f) La normativa bàsica prevista en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en el reglament d'aquesta, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, així com, si escau, pel que siga aplicable de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i l'altra normativa en matèria de subvencions.



Article 3. Finançament de les ajudes

1. Les ajudes regulades en aquesta ordre han d'estar finançades, en els percentatges de participació de cada administració establits en el PDR-CV 2014-2020, pel FEADER, el Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació i la Generalitat Valenciana.

2. Les convocatòries anuals d'aquestes ajudes han de contindre les quanties totals màximes i les aplicacions pressupostàries que les financen, i s'han de fer públiques anualment mitjançant una resolució del titular de la Direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb els pressupostos de la Generalitat corresponents a cada exercici pressupostari.



Article 4. Definicions

a) Producte agrícola: els productes enumerats en l'annex I del Tractat de funcionament de la Unió Europea (TFUE), excepte els productes de la pesca i l'aqüicultura enumerats en l'annex I del Reglament (UE) núm. 1379/2013, del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, pel qual s'estableix l'organització comuna de mercats en el sector dels productes de la pesca i de l'aqüicultura, es modifiquen els reglaments (CE) 1184/2006 i (CE) 1224/2009 del Consell i es deroga el Reglament (CE) 104/2000, del Consell, i excepte els productes de la silvicultura enumerats en l'annex del Reglament (UE) núm. 1209/2014, de la Comissió, de 29 d'octubre de 2014, pel qual es modifica el Reglament (CE) 451/2008, del Parlament Europeu i del Consell, pel qual s'estableix una nova classificació estadística de productes per activitats (CPA) i es deroga el Reglament (CEE) 3696/93, del Consell.

b) Transformació de productes agrícoles: tota operació efectuada sobre un producte agrícola, el resultat del qual siga també un producte agrícola, excepte les activitats dutes a terme en l'explotació que siguen necessàries per a preparar un producte animal o vegetal per a la primera venda d'aquest.

c) Comercialització de productes agrícoles: la tinença o l'exhibició amb vista a la venda, l'oferta per a la venda, el lliurament o qualsevol altra forma de posada en el mercat, incloent-hi les operacions de condicionament del producte per a aquesta posada en mercat, amb excepció de la primera venda per part d'un productor primari a intermediaris o transformadors i de tota activitat de preparació d'un producte per a aquesta primera venda. La venda per part d'un productor primari de productes als consumidors finals es considera comercialització, només si es duu a terme en instal·lacions independents reservades a aquesta finalitat.

d) D'acord amb els criteris fixats en la Recomanació de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses, i en l'article 2 de l'annex I del Reglament (UE) núm. 702/2014, de la Comissió, de 25 de juny de 2014, per al cas que el resultat del procés de transformació i/o comercialització siga un producte no recollit en l'annex I del TFUE, a l'efecte d'aquestes bases, s'entén: la categoria de microempreses, petites i mitjanes empreses (PIME) està constituïda per les empreses que ocupen menys de 250 persones i el volum de negocis anual de les quals no excedeix els 50 milions d'euros, o el balanç general anual de les quals no excedeix els 43 milions d'euros. En aquesta categoria es defineix com a petita empresa la que ocupa menys de 50 persones i el volum de negocis anual o el balanç general anual de la qual no supera els 10 milions d'euros, i com a microempresa, la que ocupa menys de 10 persones i el volum de negocis anual o el balanç general anual de la qual no supera els 2 milions d'euros.

e) Empresa en crisi: l'empresa considerada així, d'acord amb el que es preveu en l'apartat 2.2 de les directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi (Comunicació de la Comissió de 31.07.2014, relativa a directrius sobre ajudes estatals de salvament i de reestructuració d'empreses no financeres en crisi-2014/C 249/01).





Article 5. Persones beneficiàries

1. Poden obtindre la condició de persona beneficiària els sol·licitants, les persones físiques o jurídiques, que operen com a empreses agroalimentàries del sector de la transformació i la comercialització de productes agrícoles, ramaders i de l'alimentació, i, a més:

a) Tinguen la condició de microempresa i petita i mitjana empresa (PIME) en els termes establits en l'article anterior.

b) Suporten, de manera real i efectiva, la càrrega financera de les inversions materials i les despeses que es consideren subvencionables.

c) Complisquen amb les normes comunitàries aplicables a l'activitat que desenvolupen.

d) Acrediten que disposen d'un pla d'igualtat, en cas que els siga exigible, en compliment del que es disposa en l'article 4 de la Llei 9/3003, de 2 d'abril, de la Generalitat, d'igualtat entre homes o dones, i en l'article 14 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.

També poden tindre la condició de persones beneficiàries les agrupacions de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'unitat econòmica o patrimoni separat que, fins i tot quan no tinguen personalitat jurídica, puguen dur a terme els projectes o les activitats que motiven la concessió de la subvenció. En aquest cas, s'ha de fer constar expressament, tant en la sol·licitud com en la resolució de concessió, els compromisos d'execució assumits per cada membre de l'agrupació, així com l'import de subvenció a aplicar per cada un d'aquests, que tindran igualment la consideració de persones beneficiàries. Així mateix, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb bastants poders per a complir les obligacions que, com a persona beneficiària, corresponen a l'agrupació.

En relació amb les organitzacions de productors de fruites i hortalisses (OPFH) i a fi de mantindre coherència amb les mesures aplicades a l'empara d'altres instruments comunitaris d'ajuda en el marc de la política agrícola comuna, les inversions només poden ser finançades en el marc d'aquesta ordre quan la quantia del projecte d'inversió excedisca els 800.000 euros, comprometa més del 50 % del fons operatiu de l'OPFH i es referisquen a inversions (no arrendaments) relacionades amb les instal·lacions de comercialització, incloses en les actuacions següents: 2.1.1, 2.1.4, 3.1.2, 3.1.3, 3.1.5, 7.8.1, 7.12.1, 7.13.1, 7.20.1 i 7.21.1, contingudes en l'annex IV del Reial decret 1179/2018, de 21 de setembre, pel qual es regulen els fons i els programes operatius de les organitzacions de productors de fruites i hortalisses, o la norma que el substituïsca.

2. Les ajudes no es concediran en cas que es vulneren qualssevol prohibicions o restriccions imposades pel Reglament (UE) núm. 1308/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual es crea l'organització comuna de mercats dels productes agraris i pel qual es deroguen els reglaments (CEE) 922/72, (CEE) 234/79, (CE) 1037/2001 i (CE) 1234/2007, fins i tot quan aquestes prohibicions i restriccions es referisquen únicament a ajudes de la Unió previstes en aquest reglament.

3. No poden ser persones beneficiàries d'aquesta ajuda les empreses en les quals concórrega alguna de les circumstàncies següents:

a) Quan l'empresa sol·licitant es trobe en situació de crisi, d'acord amb la definició establida en la lletra e de l'article anterior.



b) Les previstes en els apartats 2 i 3 de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

c) Qui estiga subjecte a una ordre de recuperació d'ajudes com a conseqüència d'una decisió prèvia de la Comissió Europea que les declare il·legals i incompatibles amb el mercat comú.

d) Les administracions públiques, o les societats participades per aquestes, excepte quan aquesta participació es faça sota criteris d'inversor privat o quan el percentatge públic de participació siga inferior al 50 %.



Article 6. Obligacions de les persones beneficiàries

Amb caràcter general, les persones beneficiàries de les ajudes han de:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte o dur a terme l'activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.

b) Justificar el compliment dels requisits i les condicions, així com l'execució de l'operació d'inversió o l'activitat, i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o el gaudi de la subvenció.



c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació, que ha de fer l'òrgan concedent, així com a qualssevol altres de comprovació i control financer que corresponen a la Intervenció General, en relació amb les subvencions i les ajudes concedides, i aportar tota la informació que li siga requerida en l'exercici d'aquestes actuacions. Així mateix, s'han de sotmetre als controls sobre el terreny i de durabilitat de la inversió que ha de fer l'òrgan competent, o qui aquest autoritze, i per qualsevol òrgan amb competències de control sobre els fons FEADER.



d) Acreditar la durabilitat de les inversions durant els cinc anys següents, a comptar de la data del pagament final de l'ajuda, de conformitat amb el que es preveu en l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, i sense perjudici del que s'estableix en l'article 26 d'aquesta ordre.

e) Conservar els originals de tots els documents aportats davant de l'òrgan gestor en relació amb la seua ajuda, fins a l'acabament del termini de durabilitat de les inversions, així com posar aquests documents a la disposició de les autoritats nacionals, de la Unió Europea i, en general, dels òrgans de control, quan aquests els siguen reclamats.

f) Acreditar, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió i abans del pagament de l'ajuda, que es troben al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, així com en el reintegrament de subvencions, si escau. El sol·licitant pot autoritzar l'òrgan gestor per a recaptar, per mitjà de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social.

g) Comunicar a l'òrgan gestor, en la sol·licitud de subvenció, així com en qualsevol moment de la vigència de l'expedient, la sol·licitud i/o l'obtenció d'altres ajudes per a la mateixa finalitat per altres administracions o ens públics. En cas que la sol·licitud o la concessió d'altres ajudes es faça durant la tramitació de l'expedient, aquesta comunicació s'ha de fer tan prompte com es conega i, en qualsevol cas, abans de la justificació de l'aplicació donada als fons percebuts.



h) Adoptar les mesures necessàries per a donar la publicitat adequada del caràcter públic del finançament d'activitats, inversions o actuacions de qualsevol tipus que siguen objecte de subvenció, en els termes previstos en l'annex III del Reglament d'execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l'ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).



i) Disposar dels llibres comptables, els registres diligenciats i altres documents auditats degudament en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable a la persona beneficiària en cada cas, així com tots els estats comptables i els registres específics que siguen necessaris per a garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control de les ajudes percebudes.

j) Procedir al reintegrament dels fons percebuts quan siga procedent, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 36, 37 i 40 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

k) Sol·licitar la inscripció o, en cas que per la naturalesa de la inversió siga procedent, l'actualització de la situació registral d'aquesta, en el Registre d'establiments agroalimentaris (REA) abans del pagament corresponent a l'última anualitat de l'ajuda concedida.



l) Aportar una declaració responsable de compliment de la norma sobre integració de persones amb discapacitat o, si escau, l'exempció i, així mateix, una declaració del percentatge de treballadors discapacitats sobre la plantilla total, tancada el 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajudes, d'acord amb el que es disposa en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat.

m) Complir les obligacions quant a transparència en la recepció d'ajudes públiques establides en els apartats 1.b, 2 i 3, de l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.



n) Presentar una única sol·licitud per establiment i per a un mateix sector, amb la finalitat d'evitar la fragmentació de projectes o la creació de condicions més favorables en aquests per a l'obtenció de l'ajuda.



o) Qualsevol altra que li corresponga legalment com a persona beneficiària de subvencions públiques.



Article 7. Actuacions objecte de les ajudes

1. Es consideren subvencionables les inversions materials o immaterials relatives a la transformació i/o la comercialització dels productes referits en l'article 1.1 d'aquestes bases reguladores.

2. Les inversions per a les quals se sol·licita l'ajuda han de complir els requisits següents:

a) Quant a la ubicació d'aquestes actuacions, les inversions en adquisició, construcció o instal·lació d'actius materials, s'han de radicar dins del territori de la Comunitat Valenciana.

b) La data d'inici de les operacions no pot ser anterior a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda corresponent.

c) En cas que les inversions requerisquen una avaluació d'impacte ambiental, segons la normativa aplicable en matèria d'avaluació ambiental de plans i programes i sobre l' impacte ambiental de projectes, l'ajuda estarà subordinada al fet que l'avaluació haja sigut duta a terme i al fet que l'autorització de l'execució del projecte haja sigut concedida abans de la data de concessió de l'ajuda individual.

3. No poden optar a l'ajuda les inversions que:

a) Estiguen dirigides al comerç minorista en destinació, excepte que la comercialització la facen les organitzacions de productors o les entitats vinculades d'aquestes, sempre que es comercialitzen productes dels seus socis (encara que, juntament amb aquests productes, puguen haver-n'hi altres de no associats).

b) Siguen de reposició o de mera substitució d'equips i maquinària, excepte si la nova adquisició correspon a equips o maquinària diferents als anteriors i que amplien la capacitat de producció o introduïsquen canvis fonamentals en la naturalesa de la producció o la tecnologia corresponent.



Article 8. Despeses subvencionables

1. Les ajudes cobriran els costos subvencionables següents:

a) la compra o l'arrendament amb opció de compra de maquinària i equip,

b) l'adquisició o el desenvolupament de programes informàtics i TIC en general, les adquisicions de patents, llicències, drets d'autor i marques registrades,

c) els costos generals vinculats a les despeses previstes en les lletres a i b amb el límit del 8 % sobre els costos esmentats, com ara honoraris d'enginyers i assessors, honoraris relatius a l'assessorament sobre elecció d'ofertes de proveïdors optimitzades des del punt de vista econòmic i mediambiental (eficiència en l'estalvi d'aigua i en l'estalvi energètic), inclosos els estudis de viabilitat per a noves inversions. Aquests estudis seguiran considerant-se despeses subvencionables, tot i que, atenent el resultat d'aquests, no s'efectuen despeses previstes en les lletres a i b.



2. D'acord amb l'article 7 del Reglament (UE) núm. 702/2014, a l'efecte del càlcul de l'ajuda i dels costos subvencionables, totes les xifres emprades s'han d'entendre abans de qualsevol deducció fiscal o d'altres càrregues.



Article 9. Despeses no subvencionables

No poden ser subvencionades:

a) La construcció, l'adquisició, l'arrendament financer o la millora de qualssevol béns immobles, incloent-hi la compra de terrenys i despeses relacionades amb aquesta (per exemple, honoraris de notari, impostos).

b) Tots els costos relacionats amb contractes d'arrendament financer amb opció de compra (per exemple, el marge de l'arrendador, els costos de refinançament dels interessos, les despeses generals i les despeses d'assegurança).

c) El capital circulant.

d) Les despeses de constitució i primer establiment d'una societat.



e) Les despeses efectuades amb anterioritat a la presentació de la sol·licitud d'ajuda. Tampoc són auxiliables les despeses efectuades abans de l'execució de l'acta de no inici funcionarial o notarial. No estan afectats per aquesta limitació els costos generals reflectits en l'apartat c del punt 1, article 8.

f) Inversions en embelliment i equips d'esbarjo (cafeteria, pista de tennis i similars). No obstant això, són finançables les despeses previstes amb finalitats pedagògiques o comercials (exposicions de productes, sales de videoprojecció, televisors, vídeos i similars). Tampoc són subvencionables les despeses de demolició i desenrunament d'instal·lacions preexistents.

g) Mobiliari d'oficina. No tenen aquesta consideració les instal·lacions telefòniques, el fax, les fotocopiadores i els ordinadors, inclosos els programes informàtics. S'admet l'adquisició d'equips i mobiliari de laboratori i de sales de conferències.

h) Compra de palets, boxs, palots i caixes de camp. Tampoc és subvencionable la compra de material el període d'amortització del qual siga inferior a un any, d'acord amb les normes comptables i fiscals aplicables.

i) Compra i instal·lacions de maquinària i equips de segona mà, ni tampoc les despeses relatives al desmuntatge i el trasllat de maquinària ja existent fins al local d'emplaçament en el qual es durà a terme el projecte.

j) Reparacions i obres de manteniment. No tenen la consideració de reparacions les inversions efectuades sobre maquinària instal·lada per a ampliar-ne la capacitat o millorar-ne les prestacions.

k) Els tributs (impostos, taxes i contribucions especials).

l) Les despeses de lloguer d'equips no compresos en la lletra a de l'article 8 d'aquesta ordre.

m) Els materials propis.

n) La compra de vehicles destinats al transport extern a l'establiment.

o) Les despeses de personal

p) Les despeses efectuades per l'entitat sol·licitant quan el proveïdor dels serveis siga un professional en el qual concórrega alguna de les circumstàncies següents:

Primer. Que estiga vinculat laboralment amb l'empresa sol·licitant o la persona beneficiària de l'ajuda.

Segon. Que tinga la condició de persona associada a l'empresa sol·licitant o beneficiària de l'ajuda.

Tercer. Que exercisca facultats d'administració i/o representació de l'empresa sol·licitant o beneficiària de l'ajuda.

q) Les inversions dirigides a la comercialització de productes agrícoles i de l'alimentació que no porten aparellades operacions de preparació, manipulació, agençat, transformació o envasament.

r) No es consideren subvencionables les inversions presentades per sol·licitants amb la finalitat de prestar serveis a tercers i que aquests sol·licitants no exercisquen la tinença del producte agroalimentari en alguna de les fases d'agençament, transformació o comercialització, o que puguen destinar els béns auxiliats a finalitats diferents de les previstes en aquesta ordre.

s) No es poden concedir ajudes per a inversions que tinguen com a fi complir normes de la Unió Europea ja vigents.

t) Les inversions relacionades amb la producció de biocarburants a base d'aliments i d'energia a partir de fonts renovables, quan el resultat del procés de transformació i/o comercialització siga un producte no recollit en l'annex I del TFUE.

u) Les inversions en instal·lacions d'emmagatzematge frigorífic de productes congelats o ultracongelats, excepte si són necessàries per al funcionament normal de les instal·lacions de transformació, proporcionals a la capacitat de producció que tenen i destinades exclusivament a l'emmagatzematge dels productes d'aquestes instal·lacions.

v) Les inversions en projectes d'investigació, promoció de productes agrícoles o d'erradicació de malalties animals.

w) Les despeses de certificació per a la implantació de sistemes de gestió de la qualitat, seguretat alimentària, mediambiental o d'altres específics.

x) Inversions en generació d'energia elèctrica desvinculada de l'activitat de la indústria agroalimentària.

y) Així mateix, no pot optar a ajudes a la inversió la compra de drets de producció agrícola, de drets d'ajuda, animals, plantes anuals i la plantació d'aquestes.



Article 10. Característiques de les operacions d'inversió

1. Les operacions d'inversió estan definides clarament, especifiquen les actuacions/inversions, detallen els conceptes de despesa que componen cada inversió i els costos estimats de cada una d'aquestes, i han de contindre informació general de l'empresa, informació econòmica, financera i social, informació comercial i informació tècnica, que ha d'incloure una memòria valorada de les operacions d'inversió a efectuar i els plans de conjunt i de detall necessaris, acompanyada dels pressupostos o les factures proforma corresponents.

2. Quan l'import de la despesa subvencionable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor, la persona beneficiària haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diversos proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la instal·lació, la prestació del servei o el lliurament del bé, llevat que, per les característiques especials d'aquests, no hi haja en el mercat un nombre suficient d'entitats que els duguen a terme, els presten o els subministren.

En els casos en què l'oferta executada finalment no siga la de menys import econòmic, la persona beneficiària ha de justificar les raons que han motivat aquesta decisió. En la fase d'execució, i sense superar el límit d'inversió aprovada, es permet el canvi de proveïdor de l'operació d'inversió amb justificació dels motius fundats que han obligat a aquest canvi.

3. Amb la finalitat de garantir la moderació de costos en les inversions, mitjançant controls aleatoris, l'Administració pot recaptar assessorament extern per mitjà de serveis tècnics per a identificar despeses i preus mitjans susceptibles de superar els preus mitjans de mercat per a equips i instal·lacions de característiques similars. Els preus contrastats obtinguts així constituiran, com en l'apartat anterior, el límit màxim de despesa elegible per al càlcul de l'ajuda. Aquestes actuacions s'han d'incloure en un pla de control de moderació de costos complementari, que ha d'estar inclòs dins dels plans de control que es descriuen en a l'article 22 d'aquesta ordre.



Article 11. Classe i quantia de les ajudes

1. Les ajudes revesteixen la forma de subvenció, com un percentatge de la inversió subvencionable, i queden supeditades, en la fase de pagament, al percentatge de la inversió executada i pagada realment per la persona o l'entitat beneficiària.

2. L'import de l'ajuda no pot ser d'una quantia que supere les intensitats màximes d'ajuda següents:

a) El 30 % del cost total de l'activitat subvencionada en els supòsits en què el resultat del procés productiu objecte de la inversió siga un producte de l'annex I del TFUE, exclosos els productes de la pesca i l'aqüicultura.

En aquest supòsit, els percentatges previstos es poden incrementar en 5 punts percentuals en cas d'inversions vinculades a fusions o processos d'integració empresarial que incrementen la capacitat de penetració en el mercat de l'entitat resultant de la fusió, o si el sol·licitant és petita empresa o microempresa. Els dos increments no es poden acumular per a una mateixa sol·licitud.

Igualment, l'ajuda pot arribar al 40 % del cost total de l'activitat subvencionada en les operacions d'inversió promogudes per microempreses situades en algun dels municipis classificats com a territori rural per a la mesura LEADER 2014/2020, sempre que el trasllat o la nova instal·lació no provoquen el desmantellament d'una altra empresa en l'àmbit geogràfic de la Comunitat Valenciana, ni produïsquen desproveïments en una altra empresa de la mateixa zona o de les zones limítrofes.

b) El 10 % del cost total de l'activitat subvencionada en els supòsits en què el resultat del procés productiu objecte de la inversió no siga un producte de l'annex I del TFUE, exclosos els productes de la pesca i l'aqüicultura. Aquest percentatge es veurà incrementat en 10 punts percentuals més en el cas de petites empreses i microempreses.

3. A una mateixa persona o entitat beneficiària no se li poden concedir ajudes per import superior a 4.000.000 euros per al conjunt d'operacions d'inversió efectuades en el període 2014/2020. Tenen la consideració de mateixa persona o entitat beneficiària les empreses vinculades a aquest, d'acord amb els criteris de la Recomanació de la Comissió, de 6 de maig de 2003, sobre la definició de microempreses, petites i mitjanes empreses, i en l'article 3 de l'annex I del Reglament (UE) 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, per al cas que el resultat del procés de transformació i/o comercialització siga un producte no recollit en l'annex I del TFUE.





CAPÍTOL II

Procediment de concessió de l'ajuda



Article 12. Convocatòria, termini, lloc i documentació a presentar amb la sol·licitud d'ajuda

1. Les sol·licituds d'ajuda s'han de presentar i tramitar d'acord amb el que s'estableix en aquesta ordre i, en particular, del que es preveu en la disposició addicional segona. Les convocatòries es publicaran per Resolució del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, i en aquestes s'establiran el termini de presentació de sol·licituds, els imports globals màxims que es determinen per a cada anualitat i una altra informació relativa a la manera de presentar la sol·licitud, la documentació requerida en el procediment i altres requisits formals que s'assenyalen en l'article 6 del Reglament (UE) núm. 702/2014.



2. Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com els sol·licitants que, tot i que no estant obligats a fer-ho, opten per aquesta via, han de presentar les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat, en l'URL que s'establisca en la convocatòria d'ajudes. Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics han d'estar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, siga procedent.

Si algun dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 de l'esmentada Llei 39/2015 presenta la sol·licitud presencialment, es requerirà l'interessat perquè l'esmene per mitjà de la presentació electrònica. Aquest requeriment es farà amb els efectes previstos en l'article 68.4 de la LPACAP.

3. Les persones físiques que no opten per la presentació de la sol·licitud telemàtica indicada en l'apartat anterior han de presentar la seua sol·licitud en qualsevol dels llocs establits en la normativa reguladora del procediment administratiu comú i, si escau, en els llocs previstos en l' article 20 del Decret 191/2014, de 14 de novembre, del Consell, pel qual es regula l'atenció a la ciutadania, el registre d'entrada i eixida d'escrits i l'ordenació de les oficines de registre en l'Administració de la Generalitat.

4. En relació amb les declaracions responsables, que s'han de fer en models normalitzats prèviament facilitats per aquesta administració, aquestes comporten que les persones/entitats interessades disposen de la documentació pertinent acreditativa de les dades declarades.

5. La presentació d'una sol·licitud no genera cap dret a obtindre subvenció. De la mateixa manera, l'inici de les inversions prèviament a la resolució no implica cap compromís per part de l'Administració sobre la concessió de l'ajuda. Tampoc determina el reconeixement de drets en cas que no s'aproven les ajudes en la llei de pressupostos corresponent de la Generalitat Valenciana o en cas que s'excedisquen els imports màxims previstos en les línies pressupostàries que els van aprovar.



6. No s'admetran a tràmit les sol·licituds que es presenten fora del termini establit en la convocatòria, i es resoldrà la inadmissió d'aquestes de conformitat amb el que s'estableix en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú. Així mateix, les sol·licituds presentades de manera presencial per les persones o les entitats subjectes a l'obligació de presentació telemàtica es consideraran no presentades, sense perjudici del tràmit d'esmena previst en l'article 68.4 de la LPACAP.

7. Per a preservar l'efecte incentivador d'aquestes ajudes es comprovarà, mitjançant acta de no inici funcionarial o notarial, que l'execució de la inversió l'ajuda de la qual se sol·licita no s'ha iniciat amb anterioritat a l'execució d'aquesta acta. A més, en cas que l'acta siga notarial, la data d'aquesta ha de ser posterior a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda.



Article 13. Ordenació i instrucció del procediment de concessió

1. Sense perjudici del que es preveu en la disposició addicional segona, l'ordenació i la instrucció del procediment correspon a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria d'agricultura, per mitjà de les seccions competents en indústries agroalimentàries. Les seccions esmentades de cada província, en vista de les sol·licituds i de la documentació aportada, han de dur a terme l'ordenació i la instrucció de l'expedient, i han de recaptar de la persona sol·licitant l'aportació de tots els documents o les dades complementàries que consideren necessaris per a la resolució, en particular l'ampliació de la documentació tècnica presentada en cas que es considere insuficient per a la valoració adequada d'aquesta, així com l'acreditació dels requisits als quals es refereix la documentació.

2. Quan la sol·licitud no tinga els requisits o no s'acompanye la documentació que resulte exigible o es considere necessària per a resoldre, de conformitat amb la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú, es requerirà el sol·licitant, per les direccions territorials de la conselleria competent en matèria d'agricultura, perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o acompanye tots els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la petició, amb la resolució prèvia de la direcció territorial respectiva en cada província, que haurà de ser dictada en els termes previstos en l'article 21 de la LPACAP esmentada.

3. Una vegada s'hagen fet les comprovacions necessàries, les seccions d'indústries agràries han de remetre l'expedient complet, acompanyat amb l'informe de control administratiu, a la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit. La documentació rebuda ha de contindre, necessàriament, el pla anualitzat d'inversions de l'empresa, la inversió que es considera despesa elegible a l'efecte de concessió de l'ajuda i el desglossament de les partides considerades no elegibles.

4. Quan els documents exigits als interessats per la normativa aplicable ja estiguen en poder de qualsevol òrgan de l'administració actuant, la persona sol·licitant es pot acollir al que s'estableix en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú, sempre que faça constar la data i l'òrgan o la dependència en què van ser presentats o, si escau, emesos, i quan no hagen transcorregut més de cinc anys des de l'acabament del procediment al qual corresponguen.



De conformitat amb l'article 4.1 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'estableixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el sector públic d'aquesta, en els supòsits de documents o dades no preceptius, o que ja es troben en poder de l'Administració però l'interessat no autoritza l'accés a aquests, justificats degudament en l'expedient, l'òrgan competent pot requerir al sol·licitant la presentació d'aquests o, si no en té, l'acreditació per altres mitjans dels requisits a què es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.



Article 14. Comissió d'avaluació i procés de valoració de les sol·licituds

1. La concessió de les ajudes es farà mitjançant el procediment de concurrència competitiva a què es refereix l'article 22 i següents de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i 164 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, d'acord amb els criteris de prioritat i selecció que s'indiquen en l'article 15 d'aquesta ordre reguladora d'aquestes ajudes.

2. Es crearà, per designació de la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit, una comissió d'avaluació formada per un/a president/a, amb categoria de subdirector/a general, un/a secretari/ària amb categoria de cap de servei, i 3 vocals, caps de secció o tècnics/tècniques, tots ells de la direcció general esmentada, i es procurarà una presència equilibrada entre homes i dones, en aplicació del que es preveu en el II Pla de dones i homes de la Generalitat, aprovat per l'Acord, de 10 de març de 2017, del Consell.



3. Examinades per les seccions d'indústries de les direccions territorials de la Conselleria, les sol·licituds d'ajuda, juntament amb la documentació presentada, i, si escau, esmenats els defectes, per part de la comissió esmentada s'han d'avaluar les sol·licituds i s'han de seleccionar els expedients per a la resolució positiva d'aquests per ordre de puntuació, fins a esgotar el crèdit disponible.

4. Finalment, la comissió d'avaluació ha de formular la proposta de resolució pertinent, feta de conformitat amb els criteris de prioritat i selecció establits en l'article següent.



Article 15. Criteris de prioritat i selecció

1. Els expedients es puntuen de la manera següent:

a) Creació de noves empreses: 5 punts. Si més del 50 % del capital inicial és aportat per dones o joves (de menys de 40 anys), la puntuació anterior s'incrementa amb un punt addicional. L'empresa ha d'estar constituïda durant els 12 mesos anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.

b) Persona física que siga dona: 1 punt.

c) Si el sol·licitant és persona jurídica, amb presència paritària d'homes i dones, o majoria de dones, en els òrgans directius i d'administració (juntes directives i/o de govern, consells rectors i/o d'administració, etc.): 1 punt.

d) Fórmula jurídica: societat cooperativa/SAT, microempresa o persona física de menys de 40 anys: 1 punt, i es poden acumular els de l'apartat c. En el supòsit de ser persona física, dona, de menys de 40 anys, pot acumular la puntuació de l'apartat b. La condició de microempresa no es valora en el cas de les empreses de nova creació, ja que no disposen de comptes anuals.

e) Operació d'inversió promoguda en municipi inclòs en el territori rural d'aplicació de la mesura LEADER 2014/2020: 1 punt. A aquesta puntuació es pot acumular l'obtinguda per la fórmula jurídica de l'apartat d.

f) Ajudes anteriors: no tindre concedida ajuda en les dues últimes convocatòries, incloses les derivades de l'Ordre 13/2016, de 6 de juny: 2 punts. En alguna de les dues: 1 punt. Aquest epígraf no és aplicable a les empreses de nova creació o procedents de fusions.

g) Inversions adreçades íntegrament a un dels objectius següents, o a més d'un: al tractament i/o la gestió de residus; eliminar contaminacions; reduir el consum d'aigua, d'energia; la valorització i l'aprofitament de subproductes o residus; la introducció d'energies alternatives menys contaminants; les inversions que incloguen la instal·lació de sistemes d'estalvi d'energia (eficiència energètica) i de sistemes de generació local d'energies renovables que reduïsquen el consum propi de l'energia de xarxa convencional, i les destinades exclusivament a l'activitat subvencionable; incrementar depuració en un grau més alt a l'exigit per la legislació vigent: 2 punts. En cas que la inversió no s'adrece íntegrament a alguna de les finalitats anteriors, quan almenys es destine un 10 % d'aquesta inversió a aquests mateixos objectius: 1 punt. No s'aplicarà en empreses l'activitat principal de les quals siga coincident amb algunes de les exposades en aquest apartat.

h) Inversions en implantació de la indústria 4.0 (indústria connectada) i/o que incloguen la implantació de tecnologies de la informació i les telecomunicacions (TIC), sistemes o elements de telecontrol i telemesura, eines automatitzades de gestió empresarial (ERP, CRM, SMC, etc.), portals de comerç electrònic o sistemes domòtics. Per a aplicar aquesta prioritat és necessari que la inversió en TIC efectuada en la inversió subvencionada supere el 10 % de la inversió total subvencionable: 1 punt. La mera adquisició d'ordinadors personals o l'efectuació d'inversions relatives a la comercialització de productes no suposa el compliment d'aquest criteri, quan l'activitat de l'empresa supose exclusivament la comercialització de productes.



i) Si la persona sol·licitant està inscrita en el registre d'operadors d'una figura de qualitat diferenciada (DOP, IGP, ETG, producció integrada, producció artesanal, etc.) i el volum de productes certificats i comercialitzats supera el 40 %: 1 punt. Si l'empresa està inscrita en el Registre general d'operadors ecològics (REGOE) o en la Llista d'operadors de l'agricultura ecològica i el volum de productes certificats i comercialitzats supera el 20 % del total: 3 punts.



j) Empreses que tinguen establits i certificats sistemes no exigits per la legislació vigent i que, per tant, impliquen un compromís addicional amb la qualitat de procés (ISO-9001, etc) i la seguretat alimentària (BRC, IFS, GLOBALGAP, ISO-22000, etc), sistemes de gestió de la seguretat i la salut en el treball, (ISO-18001, ISO-45001, etc), normes de qualitat de productes diversos de les figures de qualitat diferenciada: 1 punt.

k) Si més del 50 % de les matèries primeres que processa procedeixen de proveïdors de proximitat (< 300 km): 1 punt.

l) Empreses amb acreditació d'implantació de sistemes de gestió mediambiental (EMAS, ISO-14001): 1 punt.

m) Empreses amb certificació acreditativa relativa a l'eficiència energètica (Norma UNE_ISO 50001-2011): 1 punt.

n) Empreses amb certificació acreditativa relativa a la gestió dels processos d'investigació, desenvolupament i innovació tecnològica (Norma ISO-166002): 1 punt.

o) Empreses inscrites en el Registre estatal de bones pràctiques mercantils en la contractació alimentària: 1 punt.

2. Els mitjans vàlids per a acreditar els mèrits esmentats s'indicaran en la resolució de convocatòria com a documents addicionals a incorporar a la sol·licitud d'ajuda, i, en tot cas, s'han d'incorporar abans de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i han de tindre una relació directa amb l'organització i l'activitat empresarial que duga a terme o es projecte dur a terme.

3. S'exclouran i es denegaran els expedients que hagen rebut menys de 3 punts en la fase de valoració.

4. Per a la resolució de les situacions d'empat de puntuació que es puguen presentar, es tindran en compte els criteris de desempat següents, en l'ordre que s'indica:

a) En primer terme, són prioritàries les operacions d'inversió el sol·licitant de les quals siga una entitat associativa prioritària reconeguda d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requisits i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries i per a la inscripció i la baixa d'aquestes en el Registre nacional d'entitats associatives prioritàries, previst en la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

b) En segon terme, té prioritat el projecte amb una inversió auxiliable sol·licitada de menys import.

c) A continuació es prioritza l'anterior data de presentació de la sol·licitud (dia i hora), aquesta previsió s'ha d'entendre en els termes de l'article 68.4 de la LPACAP, en relació amb les persones o les entitats sol·licitants obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

d) Si persisteix la situació d'empat, es prioritzen les empreses que hagen acreditat un percentatge més alt de discapacitats en relació amb la plantilla, el 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajudes, de conformitat amb el que es preveu en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat.



Article 16. Resolució de les ajudes

1. La comissió d'avaluació referida en l'article 14 ha de formular a la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit la proposta de resolució pertinent, motivada i efectuada degudament de conformitat amb els criteris de valoració establits en aquestes bases. La direcció general ha d'actuar en els termes de l'apartat 2.

2. La concessió d'aquestes ajudes correspon a l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, de conformitat amb el que s'estableix en la disposició addicional segona. La dotació pressupostària es farà amb càrrec al pressupost de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, de conformitat amb els articles 5 i 32 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, la gestió i el seguiment de la política agrícola comuna, pel qual es deroguen els reglaments (CE) 352/78, (CE) 165/94, (CE) 2799/98, (CE) 814/2000, (CE) 1290/2005 i (CE) 485/2008 del Consell.

Les sol·licituds les ha de resoldre la direcció general competent en indústries agroalimentàries i augment del valor afegit, segons l'Acord de 26 d'abril de 2012, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diversos òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.

3. El termini màxim de resolució i notificació s'estableix en sis mesos, a comptar de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. La falta de resolució en termini té efectes desestimatoris en els termes previstos en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú, així com en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana.

4. La resolució de la convocatòria es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i les resolucions positives individuals i les condicions particulars es notificaran a cada una de les persones beneficiàries.

5. Les resolucions individuals de concessió de les sol·licituds, motivades i fonamentades degudament, establiran: la inversió subvencionable, les reduccions efectuades a la inversió sol·licitada per considerar-se no elegible, la quantia de les ajudes concedides com a percentatge de la inversió subvencionable, la/les administracions que financen les ajudes (comunitària, nacional i autonòmica) i els percentatges de participació d'aquestes, les anualitats en les quals es distribueixen d'acord amb el pla d'inversió presentat en la sol·licitud, i el termini concedit en cada anualitat per a comunicar l'efectuació de la inversió i per a justificar el pagament de les inversions fetes.

6. Les denegacions incloses en la resolució de la convocatòria s'han de comunicar als interessats. Si la causa de la denegació és la inexistència de crèdit per aplicació del barem de priorització, amb la petició prèvia de l'interessat dins del termini de sol·licitud de les ajudes, poden ser reconsiderades únicament en la convocatòria següent, però sense gaudir de preferència per l'antiguitat i sent vàlida tota la documentació presentada anteriorment, excepte la necessària per a la justificació de cada un dels criteris de valoració previstos en l'article 15 per a la nova convocatòria. No s'admeten modificacions de les sol·licituds inicials presentades per a la reconsideració d'aquestes, excepte les derivades del grau d'execució previst.

7. De conformitat amb el que es disposa en la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú, la resolució de la persona titular de la direcció general competent en indústries agroalimentàries i augment del valor afegit ha de posar fi a la via administrativa, i contra aquesta es podrà interposar, potestativament, un recurs de reposició davant de la persona titular de la Direcció de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), o, directament, un recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius de València.





CAPÍTOL III

Justificació i pagament de l'ajuda



Article 17. Sol·licitud de pagament de l'ajuda concedida i justificació de les despeses

1. La sol·licitud de pagament de la subvenció, adreçada a la direcció general competent en indústries agroalimentàries i augment del valor afegit, s'ha de presentar abans de la data establida en la resolució de concessió per a cada anualitat de l'exercici en què s'haja concedit l'ajuda, en els mateixos termes descrits en els apartats 2 i 3 de l'article 12.



2. L'import definitiu de la subvenció s'ha de liquidar aplicant al cost de la inversió efectivament executada per la persona beneficiària que resulte subvencionable de conformitat amb la justificació presentada, el percentatge de finançament establit en la resolució de concessió, sense que en cap cas puga sobrepassar la quantia del pagament l'import de la resolució de concessió.

3. La direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit exerceix, per delegació de l'AVFGA, segons l'Acord de delegació esmentat anteriorment, de 26 d'abril de 2012, les funcions d'autorització de pagaments, així com la pràctica dels controls, la qual cosa s'ha de fer constar expressament quan les resolucions s'adopten per delegació.

4. Les seccions competents en indústries agroalimentàries de les direccions territorials de la conselleria competent en agricultura seran les unitats responsables de la instrucció de l'expedient de pagament, de l'emplenament correcte d'aquest, de conformitat amb el que es preveu en aquesta ordre, per a la qual cosa han de recaptar, de les persones beneficiàries, la documentació i els justificants de pagament.

5. La justificació de les despeses s'ha de fer de conformitat amb el que es preveu en l'apartat 4 de l'article 60 del Reglament (UE) núm. 1305/2013. A aquest efecte i amb caràcter general, s'ha de fer mitjançant el compte justificatiu, amb aportació de justificants de despesa (i extractes bancaris que acrediten la materialització del pagament de les factures), regulada en els articles 72 i 73 del Reial decret 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La sol·licitud de pagament ha d'anar acompanyada amb la documentació següent:

a) Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts. A més, ha d'incloure la relació de les diferències que hi ha entre els treballs previstos i els que ja s'han dut a terme, i, si escau, la justificació d'aquestes diferències per causes excepcionals o de força major.

b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats dutes a terme, que ha de contindre:

Primer. Una relació classificada de les despeses i les inversions, amb indicació del creditor i del document, l'import d'aquestes, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

Segon. Les factures o els documents de valor probatori equivalent en el trànsit jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa incorporats en la relació a què es fa referència en el paràgraf anterior i, si escau, la documentació acreditativa del pagament. Els justificants originals presentats s'han de marcar amb una estampilla, en la qual s'ha d'indicar la subvenció per a la justificació de la qual han sigut presentats i si l'import del justificant s'imputa totalment o parcialment a la subvenció. En aquest últim cas s'ha d'indicar, a més, la quantia exacta que resulte afectada per la subvenció.

Tercer. Una relació detallada d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la procedència d'aquests.

Quart. Els tres pressupostos que, en aplicació de l'article 31.3 de la Llei 38/2003, general de subvencions, haja d'haver sol·licitat la persona beneficiària prèviament a la contracció del compromís de despesa.

Cinqué. Si escau, la carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com dels interessos derivats d'aquests.



c) Declaració de la persona beneficiària sobre la no sol·licitud o la percepció de cap altra ajuda per a la mateixa inversió, ni que es trobe immersa en un procés de reintegrament de subvencions.

d) Full de domiciliació bancària («manteniment de tercers»), emplenada degudament.

e) Còpia de la sol·licitud a l'òrgan competent de llicència d'activitat i altres permisos legals, en els casos que siga necessari.

f) Acreditació de trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social, així com en el reintegrament de subvencions en cas que no s'haja autoritzat prèviament l'òrgan gestor d'aquestes ajudes per a la seua comprovació d'ofici.

g) En l'últim pagament, i en relació amb la inversió executada finalment, s'ha d'acreditar, així mateix, la sol·licitud d'inscripció en el registre d'establiments agroalimentaris (REA). En aquest moment també s'ha d'acreditar que l'operació d'inversió ha obtingut tots els permisos legals relatius a l'activitat subvencionada.

h) Qualsevol altra documentació exigida en la resolució de concessió, a fi d'acreditar alguna de les circumstàncies o els requisits necessaris per a concedir l'ajuda.

6. Alternativament, i amb caràcter opcional, la justificació total o parcial de la inversió es podrà fer mitjançant la presentació del compte justificatiu, amb l'aportació de l'informe d'auditor, acompanyada de la documentació a la qual fan referència els articles 72 (memòria d'actuacions) i 74 (memòria abreujada) del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat pel Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, sempre que es complisquen les condicions següents:

a) La persona encarregada de l'auditoria de comptes autor/a de l'informe ha d'estar inscrit/a com a exercitant en el Registre oficial d'auditors de comptes dependent de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes.

b) La persona encarregada de l'auditoria de comptes ha de dur a terme la revisió de la justificació i ha d'elaborar l'informe d'acord amb el que es preveu en aquesta ordre i amb subjecció a les normes d'actuació i supervisió que s'establisquen.

c) El compte justificatiu ha d'incorporar tant la memòria d'actuacions com l'informe d'auditoria esmentat i una memòria econòmica abreujada amb un estat representatiu de les despeses incorregudes en l'execució del projecte auxiliat, agrupades degudament, i les quantitats pressupostades inicialment i les desviacions esdevingudes, així com les ofertes o els pressupostos previstos.

d) En els casos en què la persona beneficiària estiga obligada a auditar els seus comptes anuals per un auditor/a sotmés al text refós de la Llei d'auditoria de comptes, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2011, d'1 de juliol, la revisió de la justificació i, consegüentment, l'informe d'auditoria, ho ha de dur a terme la mateixa persona encarregada de l'auditoria. En el supòsit en què la persona beneficiària no estiga obligada a auditar els seus comptes anuals, la designació de la persona encarregada de l'auditoria de comptes ha de ser la duta a terme per ell/ella. En aquest cas, la despesa derivada de la revisió del compte justificatiu tindrà la condició de despesa subvencionable.

e) La persona beneficiària estarà obligada a posar a la disposició de la persona encarregada de l'auditoria de comptes tots els llibres, els registres i els documents que li siguen exigibles en aplicació del que es disposa en l'apartat f de l'article 14.1 de la Llei 38/2003, així com a conservar-los a fi de les actuacions de comprovació i control previstes en aquesta ordre.

f) La no adequació total del certificat d'auditoria a tot el que s'ha especificat s'entén com un incompliment de l'obligació de justificar, i pot portar aparellada, si no s'esmena, el decaïment de l'ajuda concedida i el reintegrament de les quantitats percebudes amb els interessos corresponents.

7. No s'admeten els pagaments en metàl·lic, i els rebuts d'aquests pagaments no poden ser considerats vàlids per a la justificació de despeses elegibles.

8. Una vegada completat l'expedient de pagament, les unitats esmentades dels serveis territorials han de remetre, al servei competent en matèria de indústries agroalimentàries i augment del valor afegit de la direcció general, la documentació aportada per la persona beneficiària, acompanyada amb les llistes de control administratiu i els altres documents corresponents que figuren en el manual de procediment de l'ajuda.

En vista d'aquesta documentació i de la proposta feta pel servei, la persona titular de la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit, ha de resoldre sobre el pagament definitiu de l'anualitat o de l'ajuda.

9. Únicament s'ha d'abonar la totalitat de la subvenció concedida si l'operació d'inversió ha sigut justificada íntegrament; si passa altrament, només s'ha d'abonar la part de la subvenció proporcional als justificants de despesa aportats.

10. De conformitat amb l'article 64 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, en relació amb els articles 35 i 36 del Reglament (UE) núm. 640/2014, pel qual es completa aquest reglament pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o la retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l'ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat, després de l'estudi de l'admissibilitat de la sol·licitud de pagament, s'han d'aplicar les sancions establides en els termes previstos en els articles esmentats.



Article 18. Termini per a l'efectuació i la justificació de les inversions en cada anualitat

1. L'incompliment dels terminis previstos per a l'efectuació de la inversió i la presentació de la justificació de les despeses fetes en cada anualitat suposa la pèrdua de l'ajuda corresponent a l'anualitat en qüestió, o de la totalitat, en cas d'una única anualitat.

2. Per al pagament de l'ajuda és necessari que, abans de la data establida en la resolució com a fi de l'execució i la justificació, les inversions es troben totalment acabades, la maquinària i l'equip instal·lats i operatius, i els pagaments justificats mitjançant factures i justificants de pagament. L'incompliment d'aquesta condició, sense obtindre pròrroga, ocasiona la pèrdua de l'anualitat, de l'ajuda total o, si escau, de l'ajuda corresponent a les inversions la data de pagament de les quals siga posterior a la d'execució i justificació de les inversions.



Article 19. Pròrroga del termini per a la justificació de l'ajuda

1. Sense perjudici del que es preveu en l'article 70 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, es pot sol·licitar, com a màxim, una pròrroga del període establit en la resolució per a l'efectuació i la justificació de les inversions per a una mateixa anualitat i a causa de situacions sobrevingudes durant l'execució de la inversió.



2. La sol·licitud de pròrroga s'ha de fer de conformitat amb el procediment general, davant de les seccions competents en indústries agroalimentàries de les direccions territorials de la Conselleria, amb una antelació mínima d'un mes previ a la data límit indicada per a l'execució i la justificació de la inversió.

3. La sol·licitud completa i fonamentada l'ha de resoldre, en el termini de 10 dies, la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit de la conselleria competent en agricultura. El silenci administratiu té caràcter positiu, excepte en cas que la sol·licitud resulte inadmissible per haver-se presentat en un termini inferior a un mes, indicat en el punt 2 d'aquest article, que estiga incompleta o que incloga informació falsa.

4. En cap cas s'admetran pròrrogues que posposen la data de justificació després del 31 d'agost de l'any de justificació, llevat que s'aprove mitjançant una resolució expressa de la direcció general.





CAPÍTOL IV

Controls sobre la concessió i el pagament de l'ajuda



Article 20. Control de les ajudes

El servei competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit o les seccions competents en indústries agroalimentàries de les direccions territorials de la conselleria competent en agricultura poden, en qualsevol moment, dur a terme les visites i les comprovacions que consideren necessàries per a verificar l'execució i el funcionament normal de les actuacions subvencionades o requerir a la persona beneficiària la presentació de qualsevol documentació encaminada a aquesta verificació.



Article 21. Controls administratius de les sol·licituds d'ajuda i pagament

1. Els controls administratius de les sol·licituds d'ajuda han d'incloure, entre altres, les comprovacions següents:

a) L'elegibilitat de l'actuació per a la qual se sol·licita l'ajuda i, especialment, la situació sobre la data d'inici de les actuacions objecte de la petició.

b) El compliment del que es preveu en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

c) La conformitat de la inversió per a la qual se sol·licita l'ajuda amb les disposicions nacionals i les normes comunitàries relatives a ajudes públiques.

2. Els controls administratius de les sol·licituds de pagament han d'incloure, també, entre altres, les comprovacions següents:

a) L'execució de les actuacions auxiliades i el subministrament dels productes i/o els serveis previstos.

b) L'autenticitat de les despeses declarades.

c) La comparació de l'actuació finalment executada amb la que va motivar la concessió de la subvenció.

3. Els controls administratius requereixen, almenys, la realització d'una visita de control al lloc on s'implanten aquestes inversions, preferentment a partir que les inversions s'hagen executat íntegrament, o si no s'ha fet, sempre abans de la proposta de pagament de l'última anualitat d'ajuda.



Article 22. Controls sobre el terreny de les sol·licituds de pagament final

1. Els controls sobre el terreny s'han de fer en els termes establits en els articles 49 a 51 del Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat. Mitjançant els controls sobre el terreny de les sol·licituds de liquidació final o total, s'han de comprovar, entre altres punts, els següents:



a) L'existència de documents comptables o d'un altre tipus en poder dels organismes o les empreses que duguen a terme les inversions objecte d'ajuda, que justifiquen els pagaments efectuats per la persona beneficiària.

b) La veracitat de la documentació acreditativa del contingut de les declaracions responsables presentades per la persona sol·licitant al llarg del procediment de sol·licitud de l'ajuda i de sol·licitud de pagament.



c) La conformitat de la destinació efectiva o prevista de la inversió amb la descripció feta en la sol·licitud d'ajuda.

d) El compliment dels compromisos i les obligacions derivats de la concessió d'ajuda i, en particular, els controls addicionals que garantisquen l'aplicació de criteris de moderació de costos en la selecció d'ofertes de proveïdors.

2. Els controls sobre el terreny inclouen una visita al lloc de la inversió.



Article 23. Controls a posteriori i de qualitat

1. Per a acomplir el que s'estableix en l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, sobre durabilitat de les operacions relatives a inversions, abans que finalitzen els cinc anys des de la data del pagament del saldo, s'ha de fer un control en els termes especificats en l'article 52 del ja esmentat Reglament d'execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, a fi de comprovar que les inversions no han patit modificacions importants durant aquest període.



2. Els controls a posteriori tenen els objectius següents:

a) Comprovar el respecte dels compromisos adquirits per part de la persona beneficiària de l'ajuda al llarg del període de durabilitat de les inversions.

b) Comprovar l'autenticitat i la finalitat dels pagaments efectuats per la persona beneficiària.

c) Garantir que la mateixa inversió no ha sigut finançada de manera irregular per fonts nacionals o comunitàries diferents.

3. Els controls de qualitat són addicionals als que ja s'han fet, i s'aplicaran als controls sobre el terreny i a posteriori.

4. El tècnic de control que haja participat en el control administratiu o sobre el terreny d'un determinat expedient d'ajuda no pot participar en el control de qualitat d'aquell mateix expedient.





CAPÍTOL V

Incidències posteriors a la concessió



Article 24. Modificacions de la inversió aprovada o reconsiderada

1. A l'efecte d'aquesta mesura, s'entén per modificació de la inversió la variació d'un concepte de despesa o de diversos, així com la inclusió de nous conceptes de despesa, que comporten utilitats diverses del pressupost aprovat inicialment. Les modificacions poden ser:



a) Significatives. En aquest cas s'ha de sol·licitar l'autorització d'aquestes de conformitat amb el punt 2 d'aquest article.

1) Es considera significativa tota variació de la inversió aprovada i concedida inicialment, en un percentatge igual al 25 % de la inversió auxiliable total o superior a aquest percentatge.

2) Qualsevol altra alteració de les condicions específiques indicades en la resolució de concessió.

3) Altres modificacions no incloses en l'apartat b d'aquest punt.

b) No significatives. En aquest cas, s'han de comunicar de conformitat amb el punt 4 d'aquest article. Són modificacions no significatives les següents:

1) Trasllat d'imports d'inversions entre anualitats respecte de les previstes inicialment pel sol·licitant que es deriven d'una resolució de concessió d'ajuda.

2) Canvis de proveïdors quan les finalitats de les actuacions i els conceptes de despesa d'inversió siguen idèntiques o similars.

3) Les diferències entre les inversions previstes en la sol·licitud d'ajuda i suportades per les factures proforma, i les inversions efectuades i documentades per les factures reals en la sol·licitud de pagament (que s'han de reflectir en l'annex B2), quan aquestes diferències no impliquen una modificació substancial de l'objecte i l'abast del projecte.

2. La persona beneficiària ha de sol·licitar l'autorització d'una modificació significativa de les inversions previstes en la resolució de concessió. La sol·licitud de modificació de les inversions previstes a executar en l'anualitat s'ha de presentar davant de les seccions d'indústries agroalimentàries de les direccions territorials de la conselleria competent en matèria d'agricultura, acompanyades amb una justificació valorada de les circumstàncies que concorren en la modificació i, si escau, de les factures proforma de les noves inversions i de la declaració responsable de no inici d'aquestes, amb dos mesos d'antelació a la data de presentació de la sol·licitud de pagament en cada anualitat fixada en la resolució inicial de l'ajuda. La variació d'aquesta data per concessió de pròrroga del termini per a la justificació de l'ajuda no comporta l'ampliació de la data per a sol·licitar la modificació.

La direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit ha de resoldre sobre la modificació en el termini màxim de dos mesos des de la presentació, tenint en compte la causa que ha originat la modificació, el manteniment de l'objectiu i la finalitat de les inversions previstes inicialment, i la possible alteració d'elements del barem tinguts en compte per a la valoració de la sol·licitud.

3. Solament s'admet una única sol·licitud de modificació de les inversions previstes a executar per anualitat. En cas de projectes que només tinguen aprovada una anualitat, es permet la presentació de dues modificacions en aquest exercici.

4. Les comunicacions previstes en el punt 1, apartat b, d'aquest article, s'han de presentar davant de les seccions d'indústries agroalimentàries dels serveis territorials de la conselleria competent en matèria d'agricultura, acompanyades amb una descripció o una memòria explicativa dels canvis.

5. En tots els casos, per a l'admissibilitat de les modificacions s'han de tindre en compte les condicions i les limitacions assenyalades a continuació:

a) No s'admetran modificacions que alteren l'objectiu final del projecte en els termes sol·licitats per l'interessat i aprovats per aquesta administració en la concessió de l'ajuda.

b) No s'admetran ni s'aprovaran modificacions que suposen un canvi de la persona beneficiària, llevat que la nova siga la resultant d'un procés de fusió o d'una transformació del tipus de societat, que no s'alteren les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i que s'exigisca a la nova persona beneficiària la durabilitat prevista en la normativa vigent.

c) No s'admetran modificacions que suposen un trasllat d'imports d'inversió entre anualitats respecte de les aprovades inicialment.



d) No s'admetran modificacions que afecten, a la baixa, la puntuació atorgada durant la fase de valoració de la sol·licitud i la concessió posterior de l'ajuda. Tampoc s'admetran modificacions anteriors a la resolució de concessió de l'ajuda.

6. Per a les inversions que suposen nous conceptes de despesa no previstos amb anterioritat, és necessari, també, presentar una declaració responsable de no iniciació de les inversions abans de la sol·licitud de modificació.

7. Les modificacions que suposen un increment dels pressupostos aprovats per als projectes d'inversió no suposen un increment de la subvenció concedida.



Article 25. Incompliment de les condicions de concessió de l'ajuda



La creació de condicions artificials per a la valoració dels criteris de prioritat i selecció, o l'incompliment per la persona beneficiària de qualsevol dels requisits, les condicions o els compromisos establits en la resolució de concessió de subvenció, en la resolució de convocatòria o en aquestes bases reguladores, pot donar lloc a la pèrdua del dret a la subvenció i a la devolució, si escau, de les quantitats percebudes indegudament, sense perjudici d'altres responsabilitats que pertoquen.





Article 26. Canvis en inversions i/o despeses subvencionables

D'acord amb el que es disposa en l'article 71 del Reglament (UE) núm. 1303/2013, i en relació amb el que es preveu en l'article 23 d'aquesta ordre, s'ha de reembossar una part proporcional de l'ajuda si, abans dels cinc anys següents a la data de pagament final, es produeix qualsevol de les circumstàncies següents:

a) el cessament o la relocalització d'una activitat productiva fora de la zona del programa; o

b) un canvi en la propietat d'un element d'infraestructura que proporcione, a una empresa o a un organisme públic, un avantatge indegut, o que haja determinat la denegació d'aquest; o

c) un canvi substancial que afecte la naturalesa, els objectius o les condicions d'execució de l'actuació, de manera que es menyscaben els objectius originals d'aquesta.

A aquest efecte, s'entén com a reintegrable la part d'ajuda corresponent al temps que falte des del moment en què es va produir l'alteració de les condicions de la concessió fins a la data en què es complisca el període de 5 anys.



Article 27. Compatibilitat de les ajudes

1. D'acord amb l'article 59.8 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 esmentat, les ajudes previstes en aquestes bases reguladores són incompatibles, per als mateixos costos subvencionables, amb qualsevol altra contribució dels fons estructurals i d'inversió comunitaris, del Fons Europeu Agrícola de Garantia (FEAGA), i amb ajudes d'estat nacionals o autonòmiques. En cas de productes no recollits en l'annex I, és aplicable el que es disposa sobre acumulació d'ajudes en l'article 8 del Reglament (UE) núm. 702/2014.

2. La persona sol·licitant ha d'aportar, en el moment de la sol·licitud, una relació de les altres línies d'ajuda pública a les quals concórrega, a fi d'obtindre auxili per a la mateixa inversió, i ha d'indicar si aquestes ajudes han sigut ja concedides, si han sigut percebudes totalment o parcialment, o si es troben en tramitació, tot això amb el compromís d'informar en el termini de dos mesos a partir de la presentació de les altres sol·licituds d'ajuda per a la mateixa inversió no previstes inicialment. A més, la persona beneficiària ha de reportar, novament, aquesta informació amb cada sol·licitud de liquidació o bestreta. Aquestes declaracions poden figurar expressament recollides dins del mateix model de sol·licitud.

És motiu suficient per a la denegació de l'ajuda sol·licitada, o per a deixar sense efecte l'ajuda concedida, l'incompliment, per part del sol·licitant, del que es disposa en aquest apartat.

Si es demostra la concurrència de diverses ajudes sobre els mateixos costos subvencionables, la persona beneficiària ha de triar si decideix mantindre les regulades per aquestes bases i estarà obligada a renunciar a la resta d'ajudes concedides per a una operació d'inversió determinada. A aquest efecte, es considera la mateixa operació d'inversió qualsevol unitat completa, econòmicament i funcionalment, susceptible de ser entregada a l'ús general o al servei corresponent.



Article 28. Reintegrament de les quantitats

1. Són causes de reintegrament les previstes en els articles 36 i 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i concordants en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

2. En els casos d'irregularitats i de recuperació de sumes pagades indegudament, és aplicable el que es disposa en el Reglament delegat (UE) 2015/1971 de la Comissió, de 8 de juliol de 2015, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, amb disposicions específiques sobre la notificació d'irregularitats respecte del Fons Europeu Agrícola de Garantia i del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1848/2006 de la Comissió.



Article 29. Pèrdua o minoració de l'ajuda

Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de l'ajuda i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o les ajudes atorgades per altres administracions públiques o ens públics o privats, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió i, si escau, a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció.



Article 30. Règim d'infraccions i sancions

El règim sancionador en la matèria regulada en aquesta ordre és el que s'ha establit en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en els preceptes bàsics d'aquesta, així com en el títol X, capítol IV, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions.





Article 31. Publicitat de l'ordre

1. En compliment del que es preveu en els apartats 2 i 4 de l'article 9 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea o un enllaç a aquesta, la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit ha de garantir la publicació, en un lloc web global dedicat a les ajudes estatals en l'àmbit nacional o regional, de:

a) la informació resumida a què es refereix l'article 9.1 de l'esmentat Reglament (UE) núm. 702/2014;

b) el text complet de cada una de les ajudes, incloses les modificacions d'aquest, o un enllaç que permeta accedir-hi;

c) la informació a la qual es fa referència en el subapartat ii de la lletra c de l'apartat 2 de l'article 9 del Reglament 702/2014 sobre cada ajuda individual concedida superior a 500.000 euros per a les persones beneficiàries actives en els sectors de la transformació de productes agrícoles, la comercialització de productes agrícoles, el sector forestal o que exerceixen activitats excloses de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del Tractat.

La informació prevista en aquest apartat c s'ha d'organitzar i posar a la disposició del públic de manera normalitzada, tal com es descriu en l'annex III del Reglament 702/2014, i ha d'incloure funcions eficaces de cerca i baixada.

2. La informació prevista en l'apartat anterior s'ha de publicar en un termini de sis mesos a partir de la data de la concessió de l'ajuda, i ha d'estar disponible durant almenys deu anys a partir de la data de la concessió de l'ajuda.



Article 32. Comunicació d'irregularitats i sospites de frau

Qualsevol persona que tinga coneixement de fets que puguen ser constitutius de frau o irregularitat en relació amb operacions finançades amb aquesta mesura, pot posar aquests fets en coneixement del Servei Nacional Antifrau de la Intervenció General de l'Administració de l'Estat, per mitjans electrònics, a través de la web:

http://www.pap.hacienda.gob.es/sitios/pap/es-ES/Paginas/Inicio.aspx

També es pot fer en els termes de la Comunicació 1/2017, de 6 d'abril, del servei esmentat, que es pot consultar en l'URL següent:



http://www.hisenda.gva.es/documents/90598251/165748060/ComunicacionSNCA+1-2017+06.04.2017Canaldenuncias.pdf/0356c08d-0e02-4cf6-b820-19f28fcee69f





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Notificació i comunicació a la Comissió Europea

En aplicació de l'article 7.2 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, s'especifica que:



a) Les ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE en altres productes agrícoles inclosos en aquest annex (productes agrícoles), són compatibles amb la política comunitària de competència, en virtut de l'article 81.2 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, segons el qual els articles 107, 108 i 109 del TFUE no són aplicables als pagaments efectuats pels estats membres, en virtut i de conformitat amb aquest reglament, dins de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE.

b) Les ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE en productes NO agrícoles (no inclosos en aquest annex), queden fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE, per la qual cosa tenen la consideració d'ajudes d'estat. A l'efecte de l'exempció de la notificació individual d'aquestes a la Comissió, s'acullen al règim previst en el capítol 1 i en els apartats 2 a 10 de l'article 44 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior, en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE. L'ajuda esmentada ha sigut comunicada a la comissió, amb núm. de registre SA.54113 (2019/XA).



Segona. Acord de delegació FEADER

La instrucció del procediment i la resolució d'aquest s'ha de fer en els termes establits mitjançant l'Acord de 26 d'abril de 2012, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diversos òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació. En cas de revocació de la delegació o de modificació de l'acord esmentat, la competència per a instruir i resoldre els expedients quedarà referida als òrgans corresponents.



Tercera. No-incidència pressupostària

L'aprovació d'aquestes bases no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat, sense perjudici de les possibles convocatòries que es puguen resoldre de conformitat amb la consignació pressupostària que s'establisca en l'exercici corresponent.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Expedients denegats per falta de disponibilitat pressupostària

En el cas de les sol·licituds que van ser denegades en la convocatòria anterior, regulades en l'Ordre 13/2016, de 6 de juny, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases de les ajudes a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles, finançades per FEADER per al període 2014-2020, i en la Resolució de 29 de maig de 2017, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), per la qual es convoquen, per a l'any 2017, les ajudes finançades per FEADER a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles, pels motius de falta de disponibilitat pressupostària i per no arribar a la puntuació mínima exigida, poden ser reconsiderades únicament en la primera convocatòria d'aquesta nova ordre, sense gaudir de preferència per l'antiguitat o qualsevol altre criteri i sent vàlida tota la documentació presentada anteriorment, excepte la necessària per a la nova valoració, en haver-se modificat els criteris de baremació.



No obstant això, l'esmentada Ordre 13/2016 és aplicable als expedients d'ajuda que es van acollir a les bases d'aquesta durant les convocatòries 2016 i 2017.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa anterior

Es deroga l'Ordre 13/2016, de 6 de juny, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases de les ajudes a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles i de l'alimentació, finançades per FEADER en el marc del PDR-CV per al període 2014-2020.

Així mateix, quede derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que es disposa en aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Disposicions d'aplicació i desenvolupament

Es faculta el titular de la direcció general competent en matèria d'indústries agroalimentàries i augment del valor afegit perquè dicte les disposicions d'aplicació d'aquesta ordre que siguen necessàries.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 13 de maig de 2019



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO.

Mapa web