Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 2 de juliol de 2019, del director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), per la qual es convoquen les ajudes, finançades amb càrrec al Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles. [2019/6779]

(DOGV núm. 8585 de 05.07.2019) Ref. Base de dades 006327/2019




Atés el que es disposa en l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sobre inici del procediment per a la convocatòria anual de concessió de subvencions, la informació referent als crèdits pressupostaris, la quantia de les subvencions i el termini de presentació de sol·licituds.

Vist que les bases de les ajudes han sigut publicades en el DOGV núm. 8555, de 24 de maig de 2019, mitjançant l'Ordre 9/2019, de 13 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, per la qual s'aproven les bases de les ajudes a les inversions en millora de les condicions de transformació i comercialització de productes agrícoles, en el marc del Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana per al període 2014-2020.

I en virtut de les facultats que em confereixen l'article 160.4.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, D'hisenda, del sector públic instrumental i de subvencions, i el 13.1.h del Decret 123/2006, de 8 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova l'Estatut de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, resolc:



Primer. Objecte i àmbit

Convocar per a l'exercici 2019 les ajudes de suport a les inversions en millora de les condicions de transformació i/o comercialització de productes agrícoles, per al període 2014-2020, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, instruïdes per la Direcció General de Desenvolupament Rural i Política Agrícola Comuna, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica de la Generalitat Valenciana, a través dels serveis territorials corresponents, que es regiran per les bases aprovades per l'Ordre 9/2019 (DOGV 8555, 24.05.2019).



Segon. Finançament de les ajudes

1. Les ajudes regulades en la present convocatòria seran finançades pel FEADER, el Ministeri d'Agricultura Pesca i Alimentació i la Generalitat Valenciana, segons consta en el Programa de desenvolupament rural de la Comunitat Valenciana 2014-2020, del qual formen part, enquadrades en la mesura 4, Inversions en actius físics, operació 4.2.1.



2. La dotació pressupostària es farà amb càrrec a la secció 12, entitat 91, Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària, línia SO833000, fins a un import global màxim de 30.000.000 euros, que es distribuiran en les anualitats següents: 10.000 euros en 2019, 12.000.000 euros en 2020 i 17.990.000 euros en 2021.

3. Les quanties en euros esmentades en l'apartat anterior per als exercicis 2020 i 2021 queden supeditades a l'existència de crèdit adequat i suficient en el pressupost corresponent.

4. Les ajudes que es convoquen tindran caràcter plurianual, d'acord amb l'article 40 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.





Tercer. Sol·licitud, documentació i termini de presentació

1. El termini de presentació de sol·licituds en l'exercici 2019 per a les ajudes de la present convocatòria és d'un mes a comptar des del dia de la publicació de la present resolució. Les sol·licituds es presentaran adaptades als models normalitzat publicats en la guia PROP de la Generalitat http://www.gva.es/portal/page/portal/inicio/procedimientos?id_proc=547.



2. Sense perjudici del que es disposa en el paràgraf següent, les persones físiques podran presentar les sol·licituds i la documentació que les acompanya preferentment en el registre de la conselleria competent en matèria d'agricultura, podent-se presentar també en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

3. Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com els sol·licitants que, no estant obligats a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat en la següent URL http://www.gva.es/portal/page/portal/inicio/procedimientos?id_proc=547.



Els documents que s'annexen als tràmits telemàtics hauran d'anar signats electrònicament per les persones que escaiga, segons el tipus de document.

4. Per a poder accedir a aquest sistema telemàtic, el sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada, bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), tots dos emesos per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana.

5. Si algun dels subjectes als quals fa referència l'article 14.2 de la citada Llei 39/2015, presenta la seua sol·licitud presencialment, es requerirà l'interessat perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica.

6. D'acord amb el que es preveu en l'article 12 de les bases de les ajudes, els models de sol·licitud i la documentació que els acompanya són els que figuren en l'annex a la present convocatòria.

7. De conformitat amb l'article 15.2 de les bases d'ajudes, els mitjans vàlids per a acreditar els mèrits a valorar de cada sol·licitud, com a documentació addicional, s'indiquen en els formularis que han de presentar-se junt amb la sol·licitud, i estan disponibles en la pàgina web que s'indica en el punt 1, d'aquest apartat tercer.

8. Respecte a les persones beneficiàries d'aquestes ajudes, així com a les actuacions, despeses subvencionables, característiques de les operacions, classe i quantia de les ajudes, es recullen respectivament en els articles 5, 7, 8, 10 i 11, de l'Ordre 9/2019, de 13 de maig.



Quart. Criteris de prioritat i selecció de les sol·licituds

1. Els expedients es puntuaran de la forma següent:

a) Creació de noves empreses: 5 punts. Si més del 50 % del capital inicial és aportat per dones o joves (menors de 40 anys), la puntuació anterior s'incrementarà amb un punt addicional. L'empresa haurà d'estar constituïda dins dels 12 mesos anteriors a la data de sol·licitud de l'ajuda.

b) Persona física que siga dona: 1 punt.

c) Si el sol·licitant és persona jurídica, amb presència paritària d'homes i dones, o majoria de dones, en els òrgans directius i d'administració (juntes directives i/o de govern, consells rectors i/o d'administració, etc.): 1 punt.

d) Fórmula jurídica: societat cooperativa/SAT, microempresa, o persona física menor de 40 anys: 1 punt; podent acumular els de l'apartat c. En el supòsit de ser persona física dona menor de 40 anys, podrà acumular la puntuació de l'apartat b. La condició de microempresa no es valorarà en el cas de les empreses de nova creació, perquè no disposen de comptes anuals.

e) Operació d'inversió promoguda en municipi inclòs en el territori rural d'aplicació de la mesura LEADER 2014/2020: 1 punt. A aquesta puntuació podrà acumular-se l'obtinguda per la fórmula jurídica de l'apartat d.

f) Ajudes anteriors: no tindre concedida ajuda en les dues últimes convocatòries, incloses les derivades de l'Ordre 13/2016, de 6 de juny: 2 punts. En alguna de les dues: 1 punt. Aquest epígraf no serà aplicable a les empreses de nova creació o provinents de fusions.

g) Inversions dirigides íntegrament a un més dels objectius següents: tractament i/o gestió de residus, eliminar contaminacions, reduir el consum d'aigua, d'energia, valorització i aprofitament de subproductes o residus, introducció d'energies alternatives menys contaminants, inversions que incloguen la instal·lació de sistemes d'estalvi d'energia (eficiència energètica) i de sistemes de generació local d'energies renovables que reduïsquen el consum propi de l'energia de xarxa convencional, i destinades exclusivament a l'activitat subvencionable, incrementar depuració en un grau major a l'exigit per la legislació vigent: 2 punts. En el cas que la inversió no es dirigisca íntegrament a cap de les finalitats anteriors, quan almenys es destine un 10 % d'aquesta inversió a aquests mateixos objectius: 1 punt. No s'aplicarà en empreses l'activitat principal de les quals siga coincident amb algunes de les exposades en aquest apartat.

h) Inversions en implantació de la Indústria 4.0 (Indústria connectada) i/o que incloguen la implantació de tecnologies de la informació i les telecomunicacions (TIC), sistemes o elements de telecontrol i telemesura, eines automatitzades de gestió empresarial (ERP, CRM, SMC, etc.), portals de comerç electrònic o sistemes domòtics. Per a aplicar aquesta prioritat serà necessari que la inversió en TIC realitzada en la inversió subvencionada, supere el 10 % de la inversió total subvencionable: 1 punt. La mera adquisició d'ordinadors personals o realització d'inversions relatives a la comercialització de productes no suposarà el compliment del present criteri, quan l'activitat de l'empresa supose exclusivament la comercialització de productes.

i) Si la persona sol·licitant està inscrita en el registre d'operadors d'una figura de qualitat diferenciada (DOP, IGP, ETG, producció integrada, producció artesanal, etc.) i el volum de productes certificats i comercialitzats supera el 40 %: 1 punt. Si l'empresa està inscrita en el Registre general d'operadors ecològics (REGOE) o en el llistat d'operadors de l'agricultura ecològica, i el volum de productes certificats i comercialitzats supera el 20 % del total: 3 punts.

j) Empreses que tinguen establits i certificats sistemes no exigits per la legislació vigent i que, per tant, impliquen un compromís addicional amb la qualitat de procés (ISO-9001, etc.) i la seguretat alimentària (BRC, IFS, GLOBALGAP, ISO-22000, etc.), sistemes de gestió de la seguretat i salut en el treball (ISO-18001, ISO-45001, etc.), normes de qualitat de productes diferents de les figures de qualitat diferenciada: 1 punt.

k) Si més del 50 % de les matèries primeres que processa provenen de proveïdors de proximitat (<300 km): 1 punt.

l) Empreses amb acreditació d'implantació de sistemes de gestió mediambiental (EMAS, ISO-14001): 1 punt.

m) Empreses amb certificació acreditativa relativa a l'eficiència energètica (Norma UNE_ISO 50001-2011): 1 punt.

n) Empreses amb certificació acreditativa relativa a la gestió dels processos d'investigació, desenvolupament i innovació tecnològica (Norma ISO-166002): 1 punt.

ñ) Empreses inscrites en el Registre estatal de bones pràctiques mercantils en la contractació alimentària: 1 punt.

2. Se n'exclouran i es denegaran els expedients que hagueren rebut menys de 3 punts en la fase de valoració.

3. Per a la resolució de les situacions d'empat de puntuació que puguen presentar-se, es tindran en compte els criteris de desempat següents, en l'ordre que s'indica:

a) En primer terme, seran prioritàries aquelles operacions d'inversió el sol·licitant de les quals siga una entitat associativa prioritària, reconeguda d'acord amb el Reial decret 550/2014, de 27 de juny, pel qual es desenvolupen els requisits i el procediment per al reconeixement de les entitats associatives prioritàries, i per a la seua inscripció i baixa en el Registre Nacional d'Entitats Associatives Prioritàries, previst en la Llei 13/2013, de 2 d'agost, de foment de la integració de cooperatives i d'altres entitats associatives de caràcter agroalimentari.

b) En segon terme, tindrà prioritat el projecte amb una inversió auxiliable sol·licitada de menor import.

c) Tot seguit, es prioritzarà l'anterior data de presentació de la sol·licitud (dia i hora); aquesta previsió s'entendrà en els termes de l'article 68.4 de la LPACAP, en relació amb les persones o entitats sol·licitants obligades a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.

d) Si persistira la situació d'empat, es prioritzaran aquelles empreses que hagen acreditat un major percentatge de discapacitats en relació amb la plantilla, a 31 de desembre de l'any anterior al de la presentació de la sol·licitud d'ajuda, de conformitat amb el que es preveu en el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ús de les persones amb discapacitat.



Cinqué. Resolució

1. Les sol·licituds seran resoltes per la directora general de Desenvolupament Rural i Política Agrícola Comuna, segons Acord de 26 d'abril de 2012, pel qual es deleguen les funcions d'autorització del pagament de fons FEADER entre l'organisme pagador i els diferents òrgans administratius de la Conselleria d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, així com de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, i de la Conselleria de Governació.

2. El termini de màxim de resolució i notificació s'estableix en sis mesos, a comptar des de la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds. La falta de resolució en termini tindrà efectes desestimatoris en els termes previstos en l'article 25 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana.

3. La resolució posarà fi a la via administrativa i, en contra, podrà interposar-se potestativament recurs de reposició davant el/la director/a de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària (AVFGA), en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la publicació o notificació, o ser impugnats directament davant l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, en el termini de dos mesos.



Sisé. Mitjà de notificació i publicació sobre informació dels beneficiaris

La resolució de la convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i les resolucions positives individuals i condicions particulars seran notificades a cadascun dels beneficiaris.



S'informa els beneficiaris que, de conformitat amb l'article 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013, les seues dades seran publicades conformement a l'article 111 d'aquest reglament, i podran ser tractades per organismes d'auditoria i investigació de la Unió Europea i nacionals, per a salvaguardar els interessos financers de la Unió.



Seté. Justificació i pagament de l'ajuda

Quant a la sol·licitud del pagament de l'ajuda concedida i justificació de les despeses, s'efectuarà segons el que es disposa en l'article 17 de l'Ordre 9/2019, de 13 de maig, reguladora de les bases d'aquestes ajudes.



Huité. Expedients denegats per falta de disposició pressupostària en la convocatòria anterior

De conformitat amb el que s'estableix en la disposició transitòria de les bases de les ajudes, en el cas d'aquelles sol·licituds que van ser denegades en la convocatòria anterior, regulades en l'Ordre 13/2016, de 6 de juny, pels motius de falta de disponibilitat pressupostària i per no aconseguir la puntuació mínima exigida, podran ser reconsiderades únicament en la primera convocatòria d'aquesta nova ordre, sense gaudir de preferència per la seua antiguitat o qualsevol altre criteri, i sent vàlida tota la documentació presentada anteriorment, excepte la necessària per a la nova valoració, en haver-se modificat els criteris de baremació.





Nové. Requisits de notificació, comunicació o exempció

Les ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE en altres productes agrícoles inclosos en aquest annex (productes agrícoles), són compatibles amb la política comunitària de competència en virtut de l'article 81.2 del Reglament (UE) núm. 1305/2013, segons el qual els articles 107, 108 i 109 del TFUE no seran aplicables als pagaments efectuats pels Estats membres, en virtut i de conformitat amb aquest reglament, dins de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE.

No obstant això, les ajudes a les inversions dirigides a la millora de les condicions de transformació i comercialització dels productes agrícoles enumerats en l'annex I del TFUE en productes no agrícoles (no inclosos en aquest annex), queden fora de l'àmbit d'aplicació de l'article 42 del TFUE, per la qual cosa tenen la consideració d'ajudes d'estat. A l'efecte de l'exempció de la seua notificació individual a la Comissió, s'acullen al règim previst en el capítol 1 i en els apartats 2 a 10 de l'article 44 del Reglament (UE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajuda en els sectors agrícola i forestal, i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del TFUE. L'esmentada ajuda ha sigut comunicada a la Comissió, amb número de registre SA.45549.

La present resolució posa fi a la via administrativa i, contra aquesta pot interposar-se un recurs potestatiu de reposició davant del director de l'AVFGA, en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la publicació, o impugnar-se directament davant dels jutjats contenciosos administratius de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos des de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, i amb els articles 8.3, 25.1 i 46.1 de la Llei de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 2 de juliol de 2019.– El director de l'Agència Valenciana de Foment i Garantia Agrària: Francisco Rodríguez Mulero.







ANNEX ÚNIC

Relació de documents que han de presentar-se

juntament amb la sol·licitud d'ajuda.



– ANNEX A0. SOL·LICITUD D'AJUDA A INVERSIONS EN MILLORA DE LES CONDICIONS DE TRANSFORMACIÓ I/O COMERCIALITZACIÓ DELS PRODUCTES AGRÍCOLES PER AL PERÍODE 2014-2020.

– ANNEX A1. MEMÒRIA DE L'OPERACIÓ D'INVERSIÓ.

– ANNEX A2. INFORMACIÓ ECONÒMICA, FINANCERA I SOCIAL.

– ANNEX A3. APROVISIONAMENT DE MATÈRIES PRIMERES ABANS DE LA INVERSIÓ.

– ANNEX A4. TRANSFORMACIÓ I COMERCIALITZACIÓ DE PRODUCTES ACABATS ABANS DE LA INVERSIÓ.

– ANNEX A5. PLANIFICACIÓ ANUAL I RESUM DE L'OPERACIÓ D'INVERSIÓ PREVISTA PER ACTUACIONS I CONCEPTES DE DESPESA PER FACTURA.

– ANNEX A7. ESTAT D'EXECUCIÓ DE LA INVERSIÓ INICIAL A DATA DE LA SOL·LICITUD DE RECONSIDERACIÓ.

– MODEL DE DECLARACIÓ DE LA CONDICIÓ DE PIME.

– COMUNICACIÓ A L'AUTORITAT SUBSTANTIVA AMBIENTAL DE LA MODIFICACIÓ DE LA INSTAL·LACIÓ D'UN ESTABLIMENT AGROALIMENTARI.

– DECLARACIÓ RESPONSABLE DEL COMPLIMENT DE LA NORMATIVA SOBRE MEDI AMBIENT EN LES OPERACIONS D'INVERSIÓ APROVADES.

– DECLARACIÓ DE SUBVENCIONS SOL·LICITADES O CONCEDIDES PER ORGANISMES PÚBLICS O PRIVATS PER AL MATEIX OBJECTE.

– MODEL DE DOMICILIACIÓ BANCÀRIA.

Mapa web