Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 2/2019, de 16 de juliol, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, de modificació de l'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2019/7354]

(DOGV núm. 8595 de 19.07.2019) Ref. Base de dades 006789/2019






PREÀMBUL



I



L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de serveis socials i institucions públiques de protecció i ajuda a persones amb discapacitat o diversitat funcional (articles 49.1.24a i 27a), i també el desenvolupament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de Seguretat Social (article 54.2a).

D'altra banda, la Comunitat Valenciana té transferida la competència per al reconeixement, la determinació i qualificació del grau de discapacitat, per Reial decret 264/1985, de 23 de gener, sobre traspàs de funcions i serveis de la Seguretat Social a la Generalitat Valenciana en les matèries encomanades al llavors Institut Nacional de Serveis Socials (INSERSO).

Sobre aquest tema, cal significar la vigència del Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre, regulador del procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat, modificat per Reial decret 1856/2009, de 4 de desembre, i Reial decret 1364/2012, de 27 de setembre, que té per objecte la regulació del reconeixement de grau de discapacitat, l'establiment dels barems aplicables, la determinació dels òrgans competents per a realitzar aquest reconeixement i el procediment a seguir amb la finalitat que la valoració i qualificació del grau de discapacitat siga uniforme en tot el territori de l'Estat. Quant al procediment, l'article 10 del citat Reial decret regula la seua terminació mitjançant resolució expressa sobre el reconeixement de grau, i també sobre la puntuació obtinguda en el barem per a determinar l'existència de dificultats de mobilitat, si escau.



Por la seua part, aquesta norma reglamentària ha sigut desplegada, en el nostre àmbit territorial, per l'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

El marc normatiu d'aplicació s'ha vist alterat, entre altres normes, com a conseqüència de l'aprovació del Reial decret 174/2011, d'11 de febrer, pel qual s'aprova el barem de valoració de la situació de dependència establit per la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de l'autonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència, en virtut del qual s'estableix el barem d'aplicació per a determinar la necessitat de concurs d'una altra persona, el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, que contempla en l'article 12 les valoracions i funcions dels equips multiprofessionals de qualificació i reconeixement del grau de discapacitat, i la Llei 9/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, de regulació dels procediments d'emergència ciutadana en l'Administració de la Comunitat Valenciana, que es refereix als procediments d'obtenció del certificat de discapacitat en el seu annex.



Així mateix, la Llei 9/2018, de 24 d'abril, de la Generalitat, de modificació de la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'estatut de les persones amb discapacitat, ha vingut a actualitzar i donar una redacció nova a les definicions de persona amb discapacitat o diversitat funcional, i també persones amb diversitat funcional o discapacitat que presenten mobilitat reduïda o necessitades de suport generalitzat.



II



Tenint present que el reconeixement de grau de discapacitat es realitza sobre la base de la informació sanitària i social relativa a la persona sol·licitant i que els serveis públics han de ser àgils en els seus procediments, es planteja la necessitat de millorar l'accés a la informació sanitària i social per part del personal professional valorador perquè puga emetre el dictamen tècnic facultatiu, que és preceptiu per a resoldre el grau de discapacitat.

Des de la conselleria competent en matèria de serveis socials es comparteix la idea de treballar conjuntament amb Sanitat en la història sociosanitària, on es reculla informació tant de diagnòstics de les patologies, com de l'evolució i de la repercussió d'aquestes i la prescripció farmacèutica i d'ajudes tècniques. Així mateix, és fonamental que tots els i les professionals de l'àrea sanitària, puguen col·laborar i facilitar la informació que es troba recollida en l'aplicació informàtica corresponent, amb la finalitat de facilitar el procediment d'avaluació i d'obtenció del certificat de discapacitat.

L'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, sobre la base del que es disposa en l'article 9.3 del Reial decret 1971/1999, ja contempla en l'apartat referent a la instrucció que quan les especials circumstàncies de les persones així ho aconselle els equips de valoració de discapacitat podran formular el seu dictamen en virtut dels informes mèdics, psicològics o, si escau, socials, emesos per professionals autoritzats.

Aquesta informació ha d'incloure, si s'escau, i segons s'establisca, el diagnòstic i la data d'aquest amb la informació del full d'evolució, les proves diagnòstiques realitzades i escales de valoració pertinents, els tractaments vigents i les ajudes tècniques prescrites.

Per tant, es tracta d'establir les regles de col·laboració, per a la millor gestió i agilitació del procediment de reconeixement de grau de discapacitat, sobre la base dels informes de salut i socials que disposen la s persona en el moment de la sol·licitud per a poder realitzar amb garanties la valoració.



III



Finalment, es procedeix a una actualització terminològica i revisió de les referències normatives que conté l'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat que desapareguen, d'una part, les referències al terme «minusvalidesa» i, d'una altra, s'adapten els preceptes de la present ordre a la Llei de procediment administratiu comú.

S'estima que concorre necessitat i oportunitat per a l'elaboració de la present norma, així mateix per a la clarificació de la documentació preceptiva i adaptació de la documentació que ha d'acompanyar a la sol·licitud, al que es disposa en el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, tenint en compte les característiques del procediment i que les persones interessades són persones físiques. En aqueix sentit, el que es disposa en la present ordre compleix amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, que estableix l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en donar seguretat jurídica i transparència a la ciutadania, i garantir l'eficiència en la utilització de les plataformes i els recursos informàtics.

Per tot això, en ús de les facultats que em confereix l'article 28, lletra e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i el Decret 14/2018, de 23 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, havent tingut lloc en el procés d'elaboració de la present norma els tràmits d'informe de la Comissió de Coordinació i Seguiment de la Valoració del Grau de Discapacitat de la Comunitat Valenciana, de participació ciutadana en fase d'informació pública, i també d'audiència a les principals entitats que representen a les persones amb diversitat funcional i de consulta a les conselleries competents en matèries que directament o indirectament pot incidir el preceptuat, tot després d'haver tingut en compte l'opinió del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana.





ORDENE



Article únic. Modificació de l'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

L'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de minusvalidesa en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, es modifica en el seu títol, adaptant la terminologia i es modifiquen els apartats b) i c) de l'article 5; apartat 6 de l'article 6; apartats 3, 4 i 5 de l'article 8; apartat 2 de l'article 9; i els articles 10, 11 i 15, amb la introducció de cinc disposicions addicionals, en els termes que figuren en l'annex I.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació d'aquesta ordre no té incidència en la dotació dels capítols de despesa de la Generalitat i, en tot cas, les despeses hauran de ser ateses amb els mitjans personals i materials propis de la conselleria.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació de disposicions

Queden derogades les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en la present ordre.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Models normalitzats, instruccions i protocols d'actuació

1. S'aprova el model de sol·licitud del reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat (annex II), el model de sol·licitud per a la revisió del grau de discapacitat (annex III) i el formulari de declaració responsable de factors socials complementaris (annex IV), que s'adjunta com a annexos de la present ordre.

2. Es faculta a la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones amb diversitat funcional per a establir les modificacions oportunes en els models normalitzats de sol·licitud i informes, i també dictar totes les instruccions que siguen necessàries per a l'aplicació i el desenvolupament de la present ordre i iniciar els protocols d'actuació conjunta que es requerisquen a l'empara del que s'estableix en aquesta.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 16 de juliol de 2019.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.





ANNEX I

Modificació de l'Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, la declaració i qualificació del grau de minusvalidesa en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Un

El títol queda redactat de la següent manera:

«Ordre de 19 de novembre de 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual s'estableix el procediment per al reconeixement, la declaració i qualificació del grau de discapacitat en l'àmbit de la Comunitat Valenciana».



Dos

D'acord amb la normativa estatal i valenciana promulgada amb posterioritat a l'aprovació de l'ordre, es fan les següents actualitzacions terminològiques:

1. Les referències al terme «minusvalidesa» i «grau de minusvalidesa» que apareixen en el text de l'ordre s'entendran realitzades als termes «discapacitat» i «grau de discapacitat».

2. Les referències a «la Direcció Territorial de Benestar Social» s'entendran realitzades a «la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de serveis socials a persones amb discapacitat o diversitat funcional».

3. Les referències a la «Llei 30/199, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú», s'entendran realitzades a la «Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques».





Tres

Es modifica el que es disposa en l'article 5 (funcions), apartat b i c), que queden redactats de la següent manera:

«b) Determinar i formular, mitjançant el corresponent dictamen tècnic facultatiu sobre el grau de discapacitat, la valoració de les diferents situacions exigides per a tenir dret a les prestacions socials i econòmiques establides reglamentàriament en el Reial decret 383/1984, d'1 de febrer, pel qual estableix i regula el sistema de prestacions previst en el Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social».

«c) Determinar i formular, a través del corresponent dictamen tècnic facultatiu sobre el grau de discapacitat, la necessitat de concurs d'una altra persona, a l'efecte de les prestacions d'invalidesa en la seua modalitat no contributiva i protecció familiar per fill a càrrec amb discapacitat, regulades en el text refós de la Llei general de la Seguretat Social».





Quatre

Es modifica el que es disposa en l'article 6 (composició i règim de funcionament), apartat 6, que queda redactat de la següent manera:

«6. El règim de funcionament dels equips de valoració de discapacitat, s'ajustarà al que s'estableix per als òrgans col·legiats de les diferents administracions públiques en les disposicions bàsiques de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i per les normes que es dicten sobre aquest tema per part de la conselleria de competent en matèria de serveis socials a persones amb discapacitat o diversitat funcional».



Cinc

Es modifica el que es disposa en l'article 8 (Iniciació) apartats 3, 4 i 5, que queden redactats de la següent manera:

«3. La sol·licitud s'ha de presentar juntament amb la següent documentació preceptiva, llevat que ja estiga en poder del centre de valoració i orientació:

a) Còpia compulsada del DNI/NIE de la persona sol·licitant, en el cas que la persona interessada no autoritze l'òrgan gestor a consultar les dades d'identitat en el Sistema de verificació de dades d'identitat de les administracions públiques.

b) Certificat d'empadronament emés per l'ajuntament corresponent que acredite la residència de la persona en un municipi de la Comunitat Valenciana en el moment de presentar la sol·licitud, en el cas que la persona interessada no autoritze l'òrgan gestor a consultar les dades de residència de la persona sol·licitant en el Sistema de verificació de dades de residència.

c) En el cas de persones estrangeres hauran d'aportar còpia compulsada del permís legal de residència.

d) Acreditació de la representació que es té de la persona sol·licitant (si escau, tutor, representant legal o guardador de fet, juntament amb la sentència judicial d'incapacitació i declaració de tutor, escriptura de poder o poder apud acta, mitjançant declaració en compareixença personal de la persona interessada davant un funcionari públic, segons el model que a aquest efecte es facilite), i còpia compulsada del DNI/NIE de la persona representant, en el cas que aquest no autoritze l'òrgan gestor a consultar les dades d'identitat.

e) Original o còpia compulsada dels informes mèdics o psicològics, emesos per un professional del Sistema Valencià de Salut, d'altres administracions públiques que tracten habitualment a la persona sol·licitant o d'entitats concertades o conveniades amb la Seguretat Social o règims especials, que acrediten les deficiències al·legades.

En el cas que la discapacitat al·legada siga física i/o sensorial, serà preceptiu l'informe mèdic.

En el cas que la discapacitat al·legada siga intel·lectual i/o trastorn mental, serà preceptiu l'informe mèdic i psicològic, si n'hi haguera.



En el cas de revisió per agreujament o millora s'haurà de presentar còpia compulsada dels informes que acrediten aquest agreujament o la millora.

Així mateix, es podrà aportar, amb caràcter d'informes complementaris, uns altres informes mèdics o psicològics que acrediten les deficiències al·legades.

f) En cas de sol·licitar valoració dels factors socials complementaris, informe social emés pel/per la treballador/a social del Sistema Valencià de Salut o, si escau, dels serveis socials generals o especialitzats corresponents a l'entorn natural i lloc de residència de la persona interessada. Igualment, tenen validesa els informes que figuren en l'expedient de reconeixement de grau de dependència. Així mateix es podrà presentar declaració responsable de factors socials complementaris, conformement a un model normalitzat, per a la seua comprovació.



4. La sol·licitud, juntament amb la documentació esmentada, es presentarà preferentment en el Centre de Valoració i Orientació o la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de serveis socials a persones amb discapacitat o diversitat funcional de la província on residisca el sol·licitant o on s'acredite haver tingut l'últim domicili en el supòsit de residir a l'estranger, sense perjudici que puga presentar-se en qualsevol dels llocs i registres públics que estableix l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.



Aquesta es podrà presentar electrònicament en el moment en què s'habilite el procediment de tramitació electrònica, utilitzant per a la remissió de la documentació preceptiva o complementària qualsevol procediment de còpia digitalitzada del document original. En aquest cas, les còpies digitalitzades presentades garantiran la fidelitat amb l'original sota la responsabilitat de la persona sol·licitant.

5. De conformitat amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, quan falten qualsevol de les dades o documents preceptius esmentats, es requerirà l'interessat perquè, en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho feia, es consideraria que hauria desistit de la seua petició, tot després de la resolució que haurà de ser dictada en els termes indicats en l'article 21 d'aquesta llei».



Sis

Es modifica el que es disposa en l'apartat 2 de l'article 9 (instrucció), que queda redactat de la següent manera:

«2. La instrucció del procediment per al reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat requerirà els següents actes i informes preceptius:

2.1. Citació per a reconeixement.

Rebuda en forma la sol·licitud, el centre de valoració i orientació notificarà a la persona interessada el dia, l'hora i la direcció en què haja de realitzar-se els reconeixements i proves pertinents, llevat que per causa justificada s'eximisca o no es considere necessari el reconeixement de forma presencial.

En el supòsit d'incompareixença no justificada com cal, se li podrà declarar perdut el dret al tràmit corresponent d'acord amb el que s'estableix en l'article 73.3 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



2.2. Reconeixement.

Per a la formulació dels seus dictàmens l'equip de valoració de discapacitat podrà recaptar totes les informacions, reconeixements o proves que s'estimen necessàries. Així mateix, podrà consultar i sol·licitar informes d'altres professionals del mateix centre de valoració i orientació o de serveis aliens.

Quan les especials circumstàncies del as persones afectades així ho aconsellen els equips de valoració de discapacitat podran formular el seu dictamen en virtut dels informes mèdics, psicològics o, si escau, socials emesos per professionals autoritzats.

En tot cas tindran validesa i podran aplicar-se a aquest procediment l'informe social de dependència o qualsevol altre que tinga menys de cinc anys d'expedició.

2.3. Emissió de dictamen tècnic.

Efectuades les proves, reconeixements i informes pertinents, per l'equip de valoració de discapacitat es procedirà a emetre el preceptiu dictamen tècnic facultatiu, que serà elevat, pel/per la director/a del centre de valoració i orientació, al titular de la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de serveis socials a persones amb discapacitat o diversitat funcional».



Set

Es modifica el que es disposa en l'article 10 (resolució), que queda redactat de la següent manera:

«1. La persona titular de la direcció territorial competent, basant-se en el dictamen tècnic facultatiu, dictarà resolució expressa sobre el reconeixement del grau, i també la puntuació obtinguda en els barems per a determinar la necessitat de concurs d'una altra persona o dificultats de mobilitat o afectació visual, si escau.

En aquells supòsits en els quals es determinen dificultats de mobilitat, i a l'efecte de concessió de la targeta d'estacionament, es farà constar expressament en la resolució, si es troba o no impossibilitat per a la utilització dels transports públics col·lectius conforme al barem establit en l'annex II del Reial decret 1.971/1999, de 23 de desembre.



2. El termini màxim reglamentari per a resoldre i notificar la resolució expressa que recaiga en el procediment regulat en aquesta ordre és de sis mesos, computant-se a partir de la data de la sol·licitud en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació, llevat que una norma amb rang de llei establisca un termini inferior.

El venciment del termini esmentat sense haver-se notificat resolució expressa podrà entendre's com a desestimació de la sol·licitud formulada per silenci administratiu, sense perjudici de l'obligació de l'Administració de dictar i notificar la resolució establida en la Llei del procediment administratiu comú.

El còmput d'aquest termini podrà suspendre's en els supòsits establits en la Llei del procediment administratiu comú.

3. En tots els casos, en dictar-se la resolució expressa, el reconeixement de grau de discapacitat s'entendrà produït des de la data de la presentació de la sol·licitud, conformement amb el que es disposa en l'article 10.2 del Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre.

4. Excepcionalment, podrà acordar-se per l'òrgan competent l'ampliació del termini indicat per a resoldre en els supòsits establits en la Llei del procediment administratiu comú.

5. En la resolució haurà de figurar la data o termini en què pot tindre lloc la revisió, d'acord amb el que s'estableix en la normativa vigent.



6. Contra les resolucions que recaiguen sobre reconeixement de grau de discapacitat, es pot interposar reclamació prèvia a la via jurisdiccional social, en el termini establit en la Llei reguladora de la jurisdicció social».



Huit

Es modifica el que es disposa en l'article 11 (revisió de grau de discapacitat), que queda redactat de la següent manera:

«1. El grau de discapacitat podrà ser objecte de revisió, a instàncies de la persona interessada, del seu representant legal o del seu guardador de fet, amb la documentació facultativa que ho justifique.

2. La sol·licitud de revisió es realitzarà segons model normalitzat, que la conselleria competent de serveis socials a persones amb discapacitat o diversitat funcional establirà i posarà a la disposició de les persones interessades.

3. No es podrà instar la revisió de grau per agreujament o millora fins que, almenys, haja transcorregut un termini mínim de dos anys des de la data en què es va dictar resolució, excepte en els casos en què s'acredite un error bastant de diagnòstic o s'hagen produït canvis substancials en les circumstàncies que van donar lloc al reconeixement de grau, en què no caldria esgotar el termini mínim que estableix l'article 11.2 del Reial decret 1971/1999, de 23 de desembre».



Nou

Es modifica el que es disposa en l'article 15 (reclamació prèvia), que queda redactat de la següent manera:

«1. De conformitat amb el que es disposa en l'article 71.2 de la Llei 36/2011, de 10 d'octubre, reguladora de la jurisdicció social, contra la resolució que recaiga en el corresponent procediment, es podrà formular reclamació prèvia a la via jurisdiccional social, davant la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de serveis socials, en el termini de 30 dies següents a la data de la notificació, si és expressa, o des de la data en què, conformement amb la normativa reguladora del procediment, haja d'entendre's produït el silenci administratiu.



2. Presentada la reclamació prèvia contra la resolució dictada de conformitat amb el que es disposa en els articles 10 i 14 de la present ordre, i si en aquesta es discrepa de la resolució en aspectes que siguen competència de l'Equip de Valoració de Discapacitat, es remetrà la reclamació a aquesta unitat perquè en prengueu coneixement i informe, i això sense perjudici que s'adopten les actuacions procedents per a comprovar les al·legacions del reclamant.

3. Formulada reclamació prèvia, s'haurà de contestar expressament en el termini de quaranta-cinc dies. En cas contrari s'entendrà denegada la reclamació per silenci administratiu.

4. D'acord amb el que es disposa en l'article 71.6 de la Llei reguladora de la jurisdicció social, la demanda haurà de formular-se en el termini de 30 dies, a comptar des de la data en què es notifique la denegació de la reclamació prèvia o des del dia en què s'entenga denegada la petició per silenci administratiu».



Deu

S'introdueixen cinc disposicions addicionals amb la següent redacció:

«Primera. Validesa d'informes de professionals autoritzats

1. Els informes de salut han de ser emesos pel personal facultatiu que normalment segueix les patologies de la persona sol·licitant, considerant-se possibles emissors d'informes de salut els metges de família i de qualsevol altra especialitat, preferentment del Servei Valencià de Salut, i també psicòlegs, psicopedagogs, fisioterapeutes, audiometristes i optometristes.

Per a facilitar les tasques de diagnòstic i d'avaluació, s'aprovaran models normalitzats d'informe mèdic i psicològic, que recullen les possibles deficiències, la disfuncionalitat o els trastorns associats a òrgans, funcions, malalties o sistemes, la seua evolució i tractament.

2. Quan calga la valoració dels factors econòmics en el marc de la valoració social, s'haurà de presentar al/a la corresponent treballador/a social o bé adjuntant a la sol·licitud, com a documentació complementària, si escau:

– Certificat de convivència de la unitat familiar.

– En el cas de sol·licitants desocupats, targeta de demandant d'ocupació, en el cas que no s'autoritze l'accés a les dades sobre demanda d'ocupació que obren en poder de l'Administració autonòmica.



– Justificant d'ingressos de la persona interessada i convivents en la seua unitat familiar, en cas que no autoritze la conselleria competent en matèria de serveis socials que realitze les consultes als arxius públics que consten en poder de les diferents administracions públiques a l'efecte de verificar les dades declarades sobre la situació econòmica, en aquest cas no hauran de presentar documentació justificativa en aquest sentit.

– Justificants de despeses d'habitatge (lloguer, amortització primera habitatge, desnonament, eliminació de barreres arquitectòniques) i altres despeses extraordinàries de caràcter prolongat (educatius, sanitaris, etc.) que es puguen aportar i considerar per a la seua valoració».

«Segona. Normes d'identificació de la persona sol·licitant

1. Es considera necessari que tota persona sol·licitant de reconeixement de grau de discapacitat dispose del seu propi identificador (DNI o NIE) i del SIP, autoritzant els canvis oportuns en l'imprés normalitzat de sol·licitud de reconeixement de grau de discapacitat.

2. Així mateix, es podran dictar les instruccions i regles d'aplicació necessàries per la conselleria competent en matèria de serveis socials, en cas de menors d'edat i persones estrangeres, emigrants o refugiats».



«Tercera. Autorització de consulta de dades de caràcter personal

1. Les persones que sol·liciten el reconeixement de discapacitat han de col·laborar amb els òrgans tècnics competents dels centres de valoració i orientació facilitant els informes mèdics o psicològics, que s'estableixen com a preceptius, i autoritzant, si escau, en la sol·licitud la consulta i l'accés a dades confidencials de salut que consten en informes emesos pels facultatius a què es refereix l'article 8, apartat e, de la present ordre.

2. Així mateix, d'acord amb les normes en matèria de reducció de càrregues administratives, podran autoritzar en la sol·licitud que els òrgans gestors d'aquest procediment obtinguen o comproven directament les dades d'identitat i, si escau, de residència, socials i sanitaris, mitjançant la consulta i accés a les dades que consten en els fitxers de les administracions públiques, amb l'única fi del reconeixement, declaració i qualificació del grau de discapacitat.

3. La conselleria competent en matèria de serveis socials ha d'assegurar, d'acord amb els mecanismes establits en la llei i l'Esquema Nacional de Seguretat, la confidencialitat, la identificació dels usuaris i el control d'accessos, i també el compliment de la resta de garanties establides en la legislació de protecció de dades».

«Quarta. Ús de la signatura electrònica pel personal dels centres de valoració i orientació.

1. La utilització de mitjans electrònics en la gestió de l'activitat administrativa dels centres de valoració i orientació de la discapacitat a què es refereix la present ordre, ha de garantir la titularitat de la competència i l'exercici de les funcions atribuïdes al personal adscrit a aquests i el compliment, en tot cas, dels requisits formals i materials establits en la normativa que regula la protecció de dades de caràcter personal.

2. Per a l'exercici de les seues funciones, el personal al servei dels centres de valoració i orientació utilitzarà algun dels sistemes de signatura electrònica següents: el de la signatura basada en el Document nacional d'identitat electrònic (DNIe) o el de signatura electrònica avançada o reconeguda, mitjançant l'ús d'un certificat digital personal, que li proveïsca l'òrgan competent de la Generalitat en matèria informàtica, per a l'exercici de la seua activitat».



«Cinquena. Accessibilitat de la informació, instruccions i protocols d'actuació.

Des de la Conselleria competent en matèria de serveis socials es realitzaran accions encaminades que la informació, instruccions i protocols d'actuació corresponents a aquest procediment siguen accessibles per a la ciutadania i per als professionals, en virtut del principi d'accessibilitat universal i de transparència, que estableix la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana».

Mapa web