Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 4/2019, de 23 de juliol, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, de modificació de l'Ordre 3/2010, de 26 de març, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es crea la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat. [2019/7690]

(DOGV núm. 8602 de 30.07.2019) Ref. Base de dades 007025/2019




Preàmbul



La Generalitat Valenciana té assumida, com a competència exclusiva, les competències en matèria de serveis socials, en virtut del que es disposa en l'article 148.1.20 de la Constitució i en l'article 49.1.24a i 27a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

La targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat ha sigut expedida d'ofici, juntament amb la resolució per la qual es reconeix el grau de discapacitat, a les persones residents als municipis de la Comunitat Valenciana que tinguen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 % pels centres d'avaluació de discapacitat.



La Llei 9/2018, de 24 d'abril, de la Generalitat, de modificació de la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'Estatut de les Persones amb Discapacitat, modifica l'article 2.2 de la Llei 11/2003, de manera que: «A més del que s'estableix en l'apartat anterior, i amb caràcter general, tindran la consideració de persones amb discapacitat aquelles a les quals se'ls haja reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %. Es considerarà que presenten una discapacitat en grau igual o superior al 33 % els pensionistes de la Seguretat Social que tinguen reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tinguen reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat».

Per tant, és procedent preveure la necessitat d'expedició de la targeta de discapacitat, a sol·licitud de les persones interessades, per a pensionistes de la Seguretat Social que tinguen reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, així com pensionistes de classes passives que tinguen reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat.

La present ordre compleix els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, que estableix l'article 129.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, atesa la necessitat d'incorporar el nou col·lectiu de persones que té la consideració legal de persones amb discapacitat; adequar-s'hi i ser viable jurídicament; haver realitzat el tràmit d'informació pública i consulta a entitats, amb transparència per a l'accés i el coneixement per la ciutadania; i garantir l'eficiència de la gestió del procediment quan es preveu que les persones interessades puguen autoritzar la consulta de la resolució a l'organisme corresponent, així com la utilització de les plataformes d'interoperabilitat i els recursos informàtics.



Per tot això, en virtut del que es disposa en l'article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, escoltades les entitats més representatives del sector de les persones amb diversitat funcional i consultades les diferents conselleries amb competències sobre la matèria objecte de la regulació projectada, d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article únic. Modificació de l'Ordre 3/2010, de 26 de març, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es crea la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat

L'Ordre 3/2010, de 26 de març, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es crea la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat, es modifica en els termes que figuren en l'annex.





DisposiciONS finalS



Primera. Característiques de la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat i model de sol·licitud

S'autoritza el titular de la direcció general competent en matèria d'atenció a les persones amb diversitat funcional perquè puga realitzar, mitjançant una resolució administrativa, els canvis i les modificacions oportunes en el model de targeta de discapacitat i el model de sol·licitud, per a adaptar-les als canvis introduïts en aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 23 de juliol de 2019



La vicepresidenta del Consell

i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE







ANNEX ÚNIC

Modificació de l'Ordre 3/2010, de 26 de març, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es crea la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat



U. S'afig un paràgraf penúltim al preàmbul, amb la redacció següent:

«L'article 4 de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, el text refós de la qual ha sigut aprovat pel Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, assenyala que: «amb caràcter general tindran la consideració de persones amb discapacitat aquelles a les quals se'ls haja reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %. Es considerarà que presenten una discapacitat en grau igual o superior al 33 % els pensionistes de la Seguretat Social que tinguen reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i els pensionistes de classes passives que tinguen reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat». I, en el mateix sentit, la Llei 9/2018, de 24 d'abril, de la Generalitat, de modificació de la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'Estatut de les Persones amb Discapacitat, ha modificat l'article 2.2 de l'esmentada Llei 11/2003».



Dos. Es modifica l'article 1, que queda redactat de la manera següent:

«La present ordre té com a objecte crear la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat, d'acord amb el que es preveu en la Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'Estatut de les Persones amb Discapacitat».



Tres. Es modifica l'article 2 i s'afig un apartat 3, amb la redacció següent:

«1. La targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat té com a finalitat acreditar, mitjançant un suport físic adequat en el qual figuren les dades personals i d'identificació de l'usuari, d'acord amb el model i les característiques que figuren en l'annex I.

2. La presentació de la targeta, juntament amb el DNI, davant les administracions públiques de la Comunitat Valenciana, així com els seus òrgans, tindrà els mateixos efectes que la resolució per la qual es reconeix el grau de discapacitat o tinga la condició de beneficiari.

3. No obstant això, les normes que regulen els beneficis o les mesures d'acció positiva podran determinar, si escau, els requisits específics per a accedir-hi».



Quatre. Es modifica l'article 3, que queda redactat de la manera següent:

«Article 3. Beneficiaris

Seran beneficiàries de la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat, les persones residents als municipis de la Comunitat Valenciana que estiguen en una de les situacions següents:

a) Tindre reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 % per part dels centres de valoració i orientació de la discapacitat de la Comunitat Valenciana o els òrgans corresponents de les comunitats autònomes, en cas de trasllat d'expedient i de residència.

b) Tindre reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa per part de l'Institut Nacional de la Seguretat Social.

c) Tindre reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, per part del ministeri competent en matèria d'hisenda i administracions públiques».



Cinc. Es modifica l'article 4, que queda redactat de la manera següent:

«Article 4. Procediment d'adquisició i expedició de la targeta

1. La targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat serà expedida d'ofici per la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de serveis socials, juntament amb la resolució per la qual es reconega el grau de discapacitat, quan aquest siga igual o superior al 33 %.

2. Així mateix, podrà expedir-se a sol·licitud de la persona interessada, de conformitat amb els criteris i les prescripcions següents:

a) La sol·licitud es podrà obtindre i omplir a través de la pàgina web de la Conselleria, i estarà així mateix disponible en el Catàleg de serveis públics interactius de la Generalitat a través de la seu electrònica (portal https://sede.gva.es, apartat «Tràmits i serveis», Guia PROP).



b) Les persones que tinguen reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 % amb anterioritat a la implantació de la targeta podran sol·licitar-la, si no la tingueren, d'acord amb el model de sol·licitud previst a aquest efecte.

c) En el cas de pensionistes de la Seguretat Social que tinguen reconeguda una pensió d'incapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i pensionistes de classes passives que tinguen reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, es considera document preceptiu, que hauran d'adjuntar obligatòriament mitjançant una còpia compulsada, la resolució permanent de la incapacitat al·legada o l'autorització per a la seua consulta a l'organisme de la Seguretat Social (INSS) o de classes passives corresponent.

d) La sol·licitud podrà presentar-se en el Registre de la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de serveis socials o dels centres d'avaluació de persones amb diversitat funcional, així com a través de qualsevol dels mitjans assenyalats en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

e) El termini d'expedició de la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat serà de sis mesos, i aquesta serà remesa al domicili indicat en la sol·licitud a l'efecte de notificacions».



Sis. Es modifica l'article 8, que queda redactat de la manera següent:



«Article 8. Vigència

La vigència de la targeta acreditativa del grau de discapacitat estarà subjecta a la vigència de la resolució per la qual es reconeix el grau de discapacitat o, si escau, la resolució de reconeixement de la pensió d'incapacitat permanent en el règim de Seguretat Social, i de jubilació o de retir per incapacitat permanent en el règim de classes passives».





Set. Es modifica la disposició transitòria única, que queda redactada de la manera següent:

«Única. Sol·licitud

La conselleria competent en matèria de serveis socials adaptarà el model de sol·licitud, en el termini màxim d'un mes, i la corresponent aplicació informàtica del procediment, en el termini màxim de sis mesos, per a l'expedició de la targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat, mitjançant la incorporació progressiva de les tecnologies necessàries.

En el model de sol·licitud haurà de figurar l'autorització a la conselleria competent en matèria de serveis socials perquè puga verificar les seues dades d'identitat i dades personals per a tindre la consideració de beneficiari, de conformitat amb el que es preveu en aquesta ordre».

Mapa web