Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 24 de juliol de 2019, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es dicten instruccions per a l'aplicació dels procediments per a la sol·licitud i desenvolupament de l'atenció educativa a l'alumnat hospitalitzat o convalescent al seu domicili per malaltia, previstos en l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià. [2019/7691]

(DOGV núm. 8602 de 30.07.2019) Ref. Base de dades 007062/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: Autoritzacions administratives
    Descriptors:
      Temàtics: centre d'ensenyament



Índex

Preàmbul

Primer. Àmbit d'aplicació

I. ATENCIÓ EDUCATIVA DOMICILIÀRIA

Segon. Procediment per al desenvolupament de l'atenció educativa domiciliària.

Tercer. Horari del professorat que realitza l'atenció educativa domiciliària.

II. ATENCIÓ EDUCATIVA HOSPITALÀRIA

Quart. Procediment per al desenvolupament de l'atenció educativa hospitalària.

Cinqué. Professorat de les unitats pedagògiques hospitalàries (UPH).

Sisé. Horari del professorat que realitza l'atenció educativa hospitalària.

Seté. Condicions de les unitats pedagògiques hospitalàries (UPH).



Huité. Habilitació d'espais i gestió dels recursos materials de les unitats pedagògiques hospitalàries (UPH).

Nové. Agrupacions pedagògiques hospitalàries (APH).

Desé. Funcions de la persona coordinadora de l'Agrupació Pedagògica Hospitalària (APH).

III. SEGUIMENT DE L'ATENCIÓ DOMICILIÀRIA I HOSPITALÀRIA I FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

Onzé. Comissió coordinadora per al seguiment i supervisió de l'atenció domiciliària i hospitalària.

Dotzé. Formació del professorat per a la resposta educativa a l'alumnat hospitalitzat o convalescent al seu domicili per malaltia.





La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (LOE), modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE), estableix en l'article 71 els principis que han de guiar les actuacions de les Administracions educatives per a garantir l'equitat en educació, i en el seu article 3.9 preveu que «per a garantir el dret a l'educació dels qui no puguen assistir de manera regular als centres docents, es desenvoluparà una oferta adequada d'educació a distància o, si escau, de suport i atenció educativa específica.



El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, que desplega l'educació inclusiva en el sistema educatiu valencià, estableix que hi ha alumnat que, per presentar necessitats específiques de suport educatiu o per trobar-se en una situació personal, social o cultural desfavorida, requereix, temporalment o permanentment, una resposta educativa personalitzada i individualitzada ajustada a les seues necessitats que garantisca la continuïtat del seu procés educatiu. Aquesta resposta ha de contemplar tant les necessitats educatives relacionades amb aspectes curriculars, com les necessitats de tipus afectivopersonal.



La secció tercera del capítol VI de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'organització de la resposta educativa per a la inclusió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics del sistema educatiu valencià, defineix les modalitats d'atenció, descriu els criteris bàsics per a la seua organització, determina el professorat que la realitza i estableix la col·laboració dels centres docents en el desenvolupament.

Durant els últims anys, la valoració positiva de les actuacions desenvolupades per a dur a terme l'atenció educativa domiciliària i l'atenció des de les unitats pedagògiques hospitalàries, requereix afermar el camí que regula el seu funcionament i establir les condicions i procediments adequats que permetran donar una resposta educativa d'acord amb el dret a una educació inclusiva i de qualitat en condicions d'igualtat a l'alumnat escolaritzat en l'últim nivell de segon cicle d'Educació Infantil i en les etapes d'Educació Primària, Educació Secundària i Batxillerat.

Per aquest motiu, la conselleria competent en matèria d'educació vol optimitzar els procediments per a realitzar la sol·licitud i desenvolupament de cadascuna de les modalitats d'atenció, domiciliària i hospitalària, tot establint els mecanismes necessaris per al seguiment i supervisió del seu funcionament i per a la coordinació amb la conselleria competent en matèria de sanitat.

Per tot això i, en virtut de les facultats concedides en el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (DOGV 8192, 18.12.2017), la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional resol:



Primer. Àmbit d'aplicació

1. La present resolució té com a objecte organitzar i regular la resposta educativa a l'alumnat hospitalitzat o convalescent al seu domicili per malaltia que es troba escolaritzat en centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana i que, per aquest motiu, no puga assistir al seu centre educatiu.



2. Aquest servei es destina a l'alumnat escolaritzat en l'últim nivell del segon cicle d'Educació Infantil, i en les etapes d'Educació Primària, Educació Secundària i Batxillerat que per prescripció facultativa haja d'estar hospitalitzat o convalescent al seu domicili i no puga assistir al seu centre docent de referència de manera normalitzada.





I. ATENCIÓ EDUCATIVA DOMICILIÀRIA



Segon. Procediment per al desenvolupament de l'atenció educativa domiciliària

L'atenció educativa domiciliària és la mesura de resposta per a la inclusió prevista per a donar continuïtat al procés educatiu de l'alumnat, quan l'informe mèdic certifica que un alumne o alumna ha de romandre convalescent en el seu domicili per un període superior a dos mesos. L'article 56 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril indica que ha de disposar-se l'organització i funcionament de l'atenció educativa domiciliària. En aquest sentit, aquesta modalitat d'atenció s'organitzarà seguint el següent procediment:

1. L'atenció educativa domiciliària pot produir-se en dues circumstàncies diferents:

a) com a continuïtat de l'atenció iniciada a l'hospital;

b) per prescripció mèdica sense hospitalització prèvia.

En el cas que la prestació supose una continuïtat del procés d'atenció realitzat per una unitat Pedagògica Hospitalària (UPH), quan es produïsca l'alta hospitalària, el professorat de la unitat informarà els pares, mares o tutors legals de l'alumnat de l'existència de la prestació i proporcionarà assessorament per a iniciar la tramitació de la sol·licitud.



En qualsevol dels casos, quan l'alumne o alumna dispose d'una prescripció mèdica que justifique una convalescència al domicili superior a dos mesos, el pare, la mare o els representants legals ho comunicaran com més aviat millor al centre on està matriculat o matriculada. La família o el representant legal emplenarà i lliurarà al centre educatiu la sol·licitud d'atenció domiciliària (annex I) que inclou:



– L'autorització per a l'entrada en el domicili familiar del professorat que realitze la docència directa amb l'alumne o alumna, així com el compromís del pare i la mare o el representant legal perquè una persona major d'edat, per ells designada, romanga en el domicili durant la prestació.

– El consentiment per a l'intercanvi d'informació entre el centre educatiu en el qual està escolaritzat l'alumnat i el professorat encarregat de l'atenció domiciliària.

Juntament amb la sol·licitud d'atenció domiciliària, la família aportarà un informe mèdic (annex II) en el qual conste el diagnòstic i la durada estimada del període de convalescència domiciliària. En el cas d'alumnat que reba tractament des del Servei de Salut Mental, o que presente malalties infectocontagioses, l'informe mèdic haurà d'anar acompanyat d'orientacions amb mesures de tipus preventiu i pautes d'actuació per al professorat que realitze la docència directa.

2. Segons s'estableix a l'article 56.1 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril, si la convalescència es preveu inferior als dos mesos, correspon al centre escolar establir i prestar l'atenció domiciliària. En aquest sentit el tutor o la tutora, una vegada rebuda la sol·licitud de l'atenció domiciliària i l'informe mèdic que la justifica, organitzarà, sota la supervisió de la direcció d'estudis, aquesta atenció. Per a realitzar-la:

a) Es reunirà amb la família de l'alumne o alumna afectats per a analitzar la situació i esbrinar les millors condicions per a portar a efecte l'atenció domiciliària.

b) Establirà, conjuntament amb els membres de l'equip educatiu:



– El calendari de reunions i la forma d'establir una comunicació fluida amb la família perquè el pare, la mare o els representants legals puguen participar de manera activa en el procés de l'atenció educativa domiciliària.

– Les formes d'interacció que consideren més adients amb l'alumne o alumna, contemplant-hi totes les possibilitats oferides per les TIC.



– Les condicions per a la realització de les activitats i les proves d'avaluació.

– La previsió de les accions que cal realitzar per a facilitar la reincorporació a l'activitat lectiva de la forma més òptima possible.

3. Si la prescripció mèdica de no assistir al centre escolar és superior als dos mesos, la direcció del centre docent traslladarà, abans dels cinc dies hàbils següents a la data de presentació, la sol·licitud de dotació de professorat addicional per a l'atenció domiciliària a la inspecció d'educació corresponent (annex III).

4. La inspecció d'educació del centre, analitzada la documentació rebuda, realitzarà un informe favorable o desfavorable respecte a la procedència o no de dotació addicional de professorat considerant la situació de la plantilla del centre de procedència de l'alumne o l'alumna i les característiques de l'atenció domiciliària (annex IV). La inspecció d'educació del centre remetrà aquest informe, juntament amb la resta de documentació aportada en la comunicació de la sol·licitud, a la direcció territorial d'educació corresponent. A més, comunicarà la seua valoració a l'adreça del centre educatiu que, al seu torn, ho comunicarà a la família o representant legal de l'alumne o alumna.

5. La direcció territorial d'educació elevarà la proposta a la direcció general competent, acompanyada de l'informe de la inspecció d'educació en el termini de cinc dies hàbils següents a la recepció de la sol·licitud.

6. La direcció general competent comunicarà l'autorització de la prestació d'atenció domiciliària a la direcció general competent en personal docent que realitzarà l'assignació del professorat addicional. En el cas que l'alumnat estiga escolaritzat en un centre concertat, ho comunicarà també al centre educatiu i a la família. En el cas dels centres concertats, la direcció general competent en atenció domiciliària i la direcció general competent en personal docent, realitzaran una resolució per la qual s'autoritzarà el pagament delegat del professorat que realitze l'atenció educativa domiciliària.

7. Una vegada autoritzada la prestació, fins al moment de la incorporació del professorat que realitzarà la docència directa al domicili de l'alumnat, la direcció del centre en el qual està escolaritzat, amb la col·laboració del seu tutor o tutora, coordinarà la planificació de la programació individualitzada per al període previst de convalescència i establirà el calendari de coordinacions internes de l'equip docent de l'alumnat atés, així com el calendari de coordinacions entre el seu tutor o tutora i el professorat que realitza l'atenció educativa domiciliària.



8. Per a garantir una actuació coordinada entre el centre i el professorat responsable de l'atenció domiciliària, el tutor o la tutora de l'alumne o alumna elabora, amb la col·laboració de l'equip docent, un informe educatiu (annex V) que inclourà informació sobre l'alumne o l'alumna, l'equip educatiu que participarà en la coordinació establida i les programacions individualitzades de les assignatures.

9. Simultàniament la direcció d'estudis, si hi ha possibilitats, reorganitzarà l'horari d'un docent del centre que realitzarà de forma provisional la tutorització i acompanyament personalitzat de l'alumnat. La direcció del centre comunicarà la reorganització horària d'aquest docent a la inspecció d'educació per a la seua autorització i supervisió.



10. El centre docent comunicarà a la direcció territorial d'educació corresponent la data d'incorporació del professorat responsable de l'atenció domiciliària. Des del moment d'aquesta incorporació, tot el professorat que intervé, sota la coordinació de la direcció d'estudis, actuarà segons el que estableixen els articles 58 i 59 de l'Ordre 20/2019. La direcció d'estudis lliurarà l'informe educatiu elaborat pel tutor o la tutora de l'alumnat, amb la col·laboració de l'equip docent, al professorat responsable de l'atenció domiciliària.



En el cas de l'alumnat que curse Batxillerat, la direcció del centre educatiu donarà suport a l'alumnat i la seua família o representants legals per a formalitzar l'accés a la modalitat a distància si el període de convalescència és menor de sis mesos i, si aquest període és superior a sis mesos, a realitzar el trasllat de matrícula al Centre Específic d'Educació a Distància de la Comunitat Valenciana (CEED-CV) com es determina en l'article 56, apartat 4, de l'Ordre 20/2019. El professorat assignat per a realitzar l'atenció domiciliària, realitzarà les tasques de tutorització i acompanyament personalitzat que s'especifiquen a l'article 58, apartat 2.b, ja que les tasques relacionades amb l'aprenentatge de l'apartat 2.a d'aquest article les realitzarà en línia el professorat del CEED-CV.

11. La inspecció d'educació de la zona supervisarà la prestació de l'atenció educativa domiciliària i qualsevol variació que es produïsca en la situació de l'alumnat atés. Quan un alumne o alumna deixe de necessitar la prestació d'atenció domiciliària, la direcció del seu centre escolar ho comunicarà immediatament a la direcció territorial i aquesta ho notificarà a la direcció general competent; en el cas de centres concertats es considera que automàticament decau el pagament delegat que s'havia atorgat.

12. En finalitzar la prestació, el professorat de l'atenció domiciliària lliurarà a la direcció del centre de l'alumne o alumna un informe (annex VI) on deixarà constància dels aspectes treballats durant l'atenció educativa i col·laborarà en la reincorporació de l'alumnat al centre.





Tercer. Horari del professorat que realitza l'atenció educativa domiciliària

1. La jornada laboral del professorat destinat a l'atenció educativa domiciliària estarà subjecta al que s'estableix en la normativa vigent, d'acord amb el cos al qual pertanga.

2. L'atenció educativa domiciliària es podrà realitzar indistintament en horari lectiu o fora d'aquest d'acord amb les necessitats de l'alumnat, de la disponibilitat del professorat i de l'organització del centre docent on es trobe escolaritzat l'alumne o l'alumna. Al professorat que realitze la docència directa, siga del centre educatiu de l'alumnat atés o haja sigut designat a aquest efecte, se li computaran les hores corresponents com a horari lectiu i les indemnitzacions per desplaçaments seran a càrrec del centre al qual estiga adscrit o davall de la dependència del qual haja sigut designat.

3. Els mòduls horaris de docència directa en el domicili seran:

3.1. Per a l'últim curs del segon cicle d'Educació Infantil i Educació Primària: 1/3 de l'horari lectiu setmanal de cadascuna de les etapes, període en el qual s'inclou la coordinació amb el tutor o la tutora i el professorat del centre de referència de l'alumnat atés. Cada docent reservarà un mínim de mitja hora setmanal per a realitzar les reunions de coordinació en el centre on estiga escolaritzat l'alumnat. Aquesta coordinació pot ser agrupada de manera que permeta una coordinació quinzenal d'una hora de durada.

3.2. Per a l'Educació Secundària Obligatòria i per al Batxillerat: 5 hores lectives a la setmana en cadascun dels àmbits humanístic i lingüístic i científic i tecnològic, que equival a una hora diària de classe en cada àmbit. A més, cada professor o professora dedicarà una hora setmanal per a la coordinació amb el tutor o tutora i amb el professorat del centre de referència de l'alumnat atés. L'alumnat de necessitats educatives especials podrà ser atés per un mestre o mestra de pedagogia terapèutica sempre que l'equip docent i el servei especialitzat d'orientació del centre ho consideren més idoni; per a això, haurà de constar aquesta circumstància en la sol·licitud que el director o directora del centre remet a la direcció territorial.

3.3. Del contingut de les reunions de coordinació mantingudes entre el professorat d'atenció domiciliària i el professorat del centre escolar de l'alumne o alumna es deixarà constància amb una acta que realitzarà el professorat d'atenció domiciliària i signarà conjuntament amb el tutor o tutora de l'alumnat. El professorat d'atenció domiciliària lliurarà les actes de les reunions de coordinació junt amb l'informe de l'atenció domiciliària anomenat en l'apartat 2.12 d'aquesta resolució.



4. L'atenció educativa domiciliària es realitzarà durant el calendari corresponent al curs escolar.

5. El control d'assistència del professorat d'atenció domiciliària es farà mitjançant un registre diari que signarà el pare, la mare o el representant legal de l'alumnat (annex VII) en cadascuna de les sessions d'atenció al domicili. En aquest registre s'inclouran també les modificacions que es puguen produir durant els períodes d'atenció. Aquest document serà lliurat, setmanalment o quinzenalment, a la direcció d'estudis del centre de referència de l'alumnat.

6. En el cas que es produïra una alternança entre períodes d'hospitalització i atenció domiciliària durant el període que l'alumnat estiga hospitalitzat, el professorat assignat per a l'atenció domiciliària, no modificarà la seua condició laboral, però prestarà els seus serveis de suport en el centre de referència de l'alumnat atés, sota la supervisió de la direcció del centre. Només quan es preveu una hospitalització superior al mes, el professorat serà destituït.

7. Quan finalitze el període de convalescència i, per prescripció facultativa, l'alumnat haja d'incorporar-se al seu centre de forma progressiva, es podran compatibilitzar l'atenció domiciliària i l'assistència parcial al centre educatiu sempre que el còmput total d'hores lectives de l'alumnat entre ambdós recursos (assistència al centre i atenció en domicili) no supere les hores lectives de l'alumnat. Com que la incorporació progressiva al centre ha de tindre necessàriament un caràcter transitori, aquesta situació no pot prolongar-se més enllà dels 30 dies naturals.







II. ATENCIÓ EDUCATIVA HOSPITALÀRIA



Quart. Procediment per al desenvolupament de l'atenció educativa hospitalària

L'atenció educativa hospitalària és la mesura per a donar continuïtat al procés educatiu de l'alumnat que ha de romandre hospitalitzat. Aquesta atenció es desenvolupa en les UPH ubicades en un hospital. L'article 57 de l'Ordre 20/2019, de 30 d'abril indica que ha de disposar-se l'organització i funcionament de l'atenció educativa hospitalària. En aquest sentit, aquesta modalitat d'atenció s'organitzarà seguint el següent procediment:

1. Quan algun alumne o alumna siga destinatari de l'atenció educativa hospitalària, el professorat de la UPH es posarà en contacte amb la família per oferir-li el servei i, analitzada la situació sanitària de l'alumne o alumna i la previsió de la seua estada a l'hospital, organitzaran l'atenció educativa. La docència directa podrà realitzar-se en les dependències de la UPH o a l'habitació del malalt o malalta.

2. Si la previsió del període d'hospitalització és superior a 15 dies o és intermitent durant un període llarg, el docent de la UPH sol·licitarà a la família el consentiment per l'intercanvi d'informació amb el centre educatiu en el qual està escolaritzat l'alumnat (annex VIII).



3. La persona coordinadora de la UPH, o el professorat responsable d'aquesta, contactarà amb el centre educatiu en el qual està escolaritzat l'alumnat, mitjançant el model l'annex IX.

4. Una vegada rebuda la comunicació de l'atenció hospitalària, el tutor o tutora de l'alumne o alumna, conjuntament amb la direcció del centre educatiu on es troba escolaritzat remetran, en el termini màxim de 7 dies naturals, un informe educatiu que servirà de base per a organitzar una atenció educativa hospitalària coordinada amb el centre de referència de l'alumnat (annex V). Per a agilitzar-ne la tramitació, el centre educatiu podrà remetre aquest informe a la UPH per correu electrònic.



5. Quan l'alumnat deixe de ser atés per la UPH, el docent que se n'ha encarregat de l'atenció, emplenarà un informe educatiu de l'atenció hospitalària que serà remés al centre educatiu en què es troba escolaritzat l'alumnat (annex VI). Aquest informe té la finalitat d'informar sobre l'atenció prestada i, a més, facilitar la transició de l'alumne o alumna al seu centre educatiu o a l'atenció domiciliària, si és el cas.



6. La persona coordinadora de la UPH, o el professorat responsable d'aquesta, registrarà les dades de l'alumnat atés i la data d'inici i finalització de l'atenció hospitalària. La UPH arxivarà aquestes dades junt amb una còpia de l'informe educatiu de l'atenció hospitalària de cada l'alumne o alumna.



Cinqué. Professorat de les unitats pedagògiques hospitalàries (UPH)

1. El professorat de les UPH serà professorat de l'especialitat de pedagogia terapèutica i professorat d'educació secundària d'alguna especialitat de l'àmbit lingüístic i humanístic o científic i tecnològic. Serà designat en comissió de serveis a través de la convocatòria que realitzarà la conselleria competent en matèria d'educació.

2. En la designació del professorat de totes les especialitats que es destinarà a una UPH es valorarà com a mèrit tant que el professorat estiga en possessió del certificat de capacitació en llengua estrangera (anglés), com que tinga formació específica en l'ús de la plataforma Moodle per a la formació en línia o plataformes similars usades amb aquesta mateixa finalitat. També es valorarà com a mèrit haver realitzat cursos de formació sobre atenció domiciliària i hospitalària que, organitzats pels CEFIRE, haja convocat la conselleria competent en matèria d'educació.

3. El nombre de llocs docents assignats a cada UPH, es determinarà, en coordinació amb la direcció general competent en personal docent des de la direcció general competent en atenció educativa hospitalària, a proposta de les respectives direccions territorials d'educació. Per a realitzar aquesta designació s'hi valorarà el nombre d'alumnat atés a l'hospital, l'etapa educativa d'aquest alumnat, l'existència d'unitat pediàtrica en el centre hospitalari i la disponibilitat d'un espai físic adequat per a l'exercici de les seues funcions.

4. La UPH que dispose de tres o més docents comptarà amb una persona coordinadora designada per la direcció general competent entre el professorat de la unitat. Les UPH que disposen de menys de tres docents estaran adscrites a una Agrupació Pedagògica Hospitalària i la persona coordinadora d'aquesta agrupació actuarà també com a coordinadora de la UPH.

5. En cas de llocs docents vacants en alguna UPH, la direcció territorial a la qual pertany farà la proposta a la direcció general competent, que al seu torn la traslladarà a la direcció general competent en matèria de personal docent.

6. Els llocs docents de les UPH es consideraran com a llocs d'especial dificultat. La conselleria competent en matèria d'educació facilitarà la continuïtat i especialització del professorat que els ocupe.



7. El professorat de les UPH serà catalogat com a itinerant.



Sisé. Horari del professorat que realitza l'atenció educativa hospitalària

1. La jornada laboral del professorat de les UPH estarà subjecta al que s'estableix en la normativa vigent, en funció del cos al qual pertanga.

2. La distribució horària setmanal de les sessions de treball dels docents de les unitats que realitzen l'atenció directa a l'alumnat hospitalitzat es flexibilitzarà per a tindre en consideració els horaris i rutines del centre hospitalari (realització de proves diagnòstiques, cures, visites mèdiques, horaris de menjars, etc.), així com qualsevol altra circumstància que afecte l'alumnat hospitalitzat i que fora pertinent valorar.



3. L'horari serà estable, i es concretarà a principi de curs. Si no s'ajusta a l'horari lectiu de 9.00 h a 17.00 h, la persona coordinadora de la UPH o el professorat responsable d'aquesta, sol·licitarà un horari especial que comptarà amb l'aprovació de la direcció territorial corresponent. Aquest horari podrà ser revisat i modificat si en algun moment fora necessari, prèvia consulta a l'inspector o inspectora que coordine la UPH i amb l'autorització expressa de la direcció territorial competent.

4. L'horari complementari d'obligada permanència es destinarà a la coordinació amb els centres de referència de l'alumnat i amb els professionals del centre hospitalari.

5. Les hores assignades a les funcions de coordinació podran ser entre tres i cinc hores setmanals, a criteri de l'inspector o inspectora corresponent que coordine les UPH que valorarà les necessitats existents.

6. Els desplaçaments que generen les coordinacions quedaren subjectes a l'ordre 44/2012 que regula les itineràncies del professorat.

7. L'horari dels docents podrà incloure sessions de matí i de vesprada.

8. El professorat de les UPH podrà disposar d'una vesprada formativa setmanal amb la finalitat de desenvolupar el Pla anual de formació que serà supervisada i impulsada per la direcció territorial corresponent.

9. L'atenció educativa hospitalària es realitzarà durant el calendari corresponent al curs escolar.



Seté. Condicions de les unitats pedagògiques hospitalàries (UPH)



1. Correspon a la conselleria amb competències en matèria d'educació autoritzar la creació, l'augment o disminució del nombre de les UPH una vegada detectada la necessitat en el corresponent hospital, previ informe favorable de la comissió de coordinació establida en l'apartat 11 d'aquesta resolució.

2. La conselleria amb competències en matèria d'educació establirà, amb càrrec als programes de despesa corresponent, la dotació de professorat i recursos materials. Es constituirà una comissió conjunta amb la conselleria competent en matèria de sanitat per a organitzar l'equipament tècnic i de tecnologies TIC de les UPH. Aquest tipus de material haurà de ser dotat per la conselleria competent en matèria de sanitat pel fet que el seu funcionament i manteniment ha d'estar integrat en el conjunt de l'equipament tècnic i tecnològic de l'hospital al qual pertany la UPH.

3. Les UPH comptaran amb una assignació econòmica específica per a despeses de funcionament que s'ajustarà a la normativa general vigent en matèria de gestió econòmica de centres.

4. Cada UPH disposarà, segons el que s'estableix en la Resolució de 29 de març de 2010, de la Direcció general d'ordenació i centres docents, d'un codi de centre diferenciat dels codis dels centres docents.



5. La conselleria amb competències en matèria de sanitat i salut pública assumirà els següents compromisos:

a) L'habilitació i accessibilitat d'espais als hospitals per al funcionament de les UPH.

b) Les despeses generals derivades de la infraestructura de les UPH i del seu manteniment.

c) La dotació, manteniment de la tecnologia de la informació i comunicació que necessiten les UPH i la seua compatibilitat i integració en el sistema general de tecnologia de la informació i comunicació de cada hospital.

d) La coordinació amb el personal sanitari així com la presència d'aquest a les sales en les quals es realitza la docència directa en aquells casos en què la situació clínica dels pacients o el nombre d'alumnat atés puga fer-lo necessari.



Huité. Habilitació d'espais i gestió dels recursos materials de les unitats pedagògiques hospitalàries (UPH)

1. Les UPH hauran de comptar amb un despatx que servisca de sala per al professorat, i que disposarà del mobiliari determinat per la conselleria competent en matèria d'educació. La conselleria competent en matèria de sanitat facilitarà en aquesta sala una connexió a Internet.

2. Cada UPH tindrà un espai per a realitzar la docència directa amb l'alumnat hospitalitzat, que reunisca les següents condicions:

a) Accessibilitat per a l'alumnat i proximitat a les zones i serveis en les quals aquest romanga ingressat.

b) Dotació de mobiliari i equipament equivalent a les unitats escolars ordinàries d'acord a la modulació establida per la conselleria competent en matèria d'educació, amb les adequacions que necessite l'alumnat al qual s'atén. Totes elles han de comptar amb els mitjans necessaris per a l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

3. La direcció general competent en matèria d'educació, acordarà amb la corresponent direcció general competent en matèria de sanitat, i en coordinació amb la direcció general competent en matèria de tecnologies de la informació, la dotació dels recursos TIC necessaris per a l'adequat acompliment de les funcions docents de les UPH.



4. Els recursos materials de les UPH hauran d'estar degudament inventariats i seran per a ús exclusiu de l'alumnat i del personal docent d'aquestes unitats.

5. Es podran dur a terme, amb l'autorització de la gerència de l'hospital i de la direcció general competent, les gestions pertinents per a millorar les condicions físiques i pedagògiques de les UPH a través de convenis de col·laboració amb universitats, concursos, projectes socials o entitats privades sense ànim de lucre.



Nové. Agrupacions pedagògiques hospitalàries (APH)

1. Les UPH estaran adscrites a la direcció territorial corresponent. Amb la finalitat de desenvolupar actuacions amb l'alumnat hospitalitzat de forma coordinada, s'organitzaran en agrupacions pedagògiques hospitalàries, d'ara endavant APH, per a la qual cosa se seguiran els criteris establits per la direcció general competent en matèria d'educació.



2. La composició d'una APH estarà formada per tota la plantilla de docents de les UPH adscrites.

3. Les APH comptaran amb una persona coordinadora designada per la direcció Territorial entre les persones coordinadores de les UPH que la integren.

4. Actualment les APH, amb les seues respectives unitats, són les que es relacionen en l'annex X d'aquesta resolució. No obstant això, la conselleria competent en matèria d'educació podrà establir noves APH o modificar les existents.

5. Les APH elaboraran una programació general anual i una memòria final; ambdós documents integraran els diferents plans anuals d'actuació i memòries de totes i cadascuna de les seues UPH.

6. En la programació general anual es recolliran les directrius per a les actuacions de docència directa de les UPH amb l'alumnat que pateix diferents tipus de malaltia, els criteris i els procediments previstos per a la seua implantació, el desenvolupament, el seguiment i l'avaluació, així com les actuacions complementàries que s'organitzen anualment.



7. La programació general anual serà aprovada pel claustre del professorat pertanyent a cada APH. El professorat de cada APH es reunirà preceptivament una vegada al trimestre, amb la finalitat de realitzar el seguiment i avaluació de l'aplicació de la programació general anual. També podrà reunir-se quan siga convocat per la persona coordinadora o quan ho sol·licite un terç o més del professorat que la integra.



8. La comissió coordinadora que s'estableix en l'apartat 11 de la present resolució supervisarà el desenvolupament de la programació general anual i la memòria final de les APH i elaborarà propostes per a millorar i optimitzar l'efectivitat de la resposta educativa que proporcionen.



Desé. Funcions de la persona coordinadora de l'agrupació Pedagògica Hospitalària (APH)

1. La persona coordinadora de l'APH tindrà les següents funcions:



a) Coordinar l'elaboració i avaluació dels plans anuals d'actuació de totes les UPH adscrites, com a part de la Programació general anual de l'agrupació corresponent i la memòria final d'aquesta.



b) Convocar i presidir el claustre i vetlar pel compliment de les decisions que s'hi adopten.

c) Gestionar els recursos econòmics, l'autorització de les despeses i l'ordenació dels pagaments de les UPH de la seua competència, així com registrar i actualitzar de l'inventari dels recursos materials.

d) Comunicar a tots els docents totes aquelles informacions que siguen d'interés per al compliment de les seues funcions.

e) Exercir la prefectura de personal i vetlar per al compliment de la normativa vigent.

f) Supervisar el compliment dels horaris i les funcions del personal docent de les seues UPH que s'estableixen en les instruccions d'inici de curs i el trasllat d'aquesta informació a l'inspector o inspectora d'educació responsable de la coordinació.

g) Posar en marxa els mecanismes per a cobrir les vacants que es produïsquen per absències i baixes del professorat segons els criteris establits per l'administració educativa.

h) En les condicions que puga establir la direcció general competent, assignar professorat de l'APH per a atencions educatives domiciliàries.

i) Impulsar la coordinació dels professionals de l'APH amb els docents dels centres que escolaritzen l'alumnat atés i vetlar per aquesta coordinació.

j) Promocionar la col·laboració amb altres professionals, entitats o associacions sense ànim de lucre per a fomentar tant activitats lúdiques i d'oci com de caràcter formatiu.

k) Coordinar-se amb els centres hospitalaris en els quals se situen les UPH.

l) Qualsevol altra que li siga encomanada per l'administració educativa.

2. La coordinació amb la gerència dels hospitals on es troben les diferents aules hospitalàries, la realitzarà la direcció general competent en matèria d'educació a través del servei responsable de l'atenció hospitalària.

3. S'establiran els mecanismes de coordinació que faciliten que la gerència de l'hospital conega i es pronuncie sobre la idoneïtat de les diferents actuacions educatives, en relació als aspectes referits a aquestes que puguen incidir en el desenvolupament de la labor pròpia de l'hospital.

4. D'acord amb el que s'estableix en els punts anteriors i amb l'autorització de la gerència de l'hospital corresponent, es podran establir les col·laboracions amb associacions i entitats públiques i privades sense ànim de lucre per a complementar les actuacions que es desenvolupen a través de la docència directa amb l'alumnat hospitalitzat. Aquestes actuacions es recolliran en el Pla anual de cada UPH i en la Programació general anual de l'APH a la qual pertanyen.

5. La conselleria amb competències en matèria d'educació i la conselleria amb competències en matèria de sanitat i salut pública promouran coordinadament, amb els mitjans al seu abast, la participació d'altres institucions públiques i entitats privades sense ànim de lucre, en el desenvolupament d'actuacions dirigides a afavorir la inserció social i afectiva de l'alumnat que pateix una malaltia així com d'actuacions que proporcionen suport a les seues famílies.





III. SEGUIMENT DE L'ATENCIÓ DOMICILIÀRIA I HOSPITALÀRIA I FORMACIÓ DEL PROFESSORAT



Onzé. Comissió coordinadora per al seguiment i supervisió de l'atenció domiciliària i hospitalària

1. Per al seguiment i supervisió del funcionament de les modalitats d'organització de la resposta educativa a l'alumnat que pateix una malaltia es constituirà una comissió coordinadora, de la qual formaran part:

a) El subdirector o subdirectora corresponent de la direcció general competent en atenció educativa domiciliària i hospitalària o persona en qui delegue.

b) El cap o la cap del servei corresponent o la persona en qui delegue.

c) Els inspectors o inspectores que coordinen l'atenció domiciliària i hospitalària a cadascuna de les direccions territorials que hagen sigut designats per la Inspecció General d'Educació.

d) El cap o la cap de la secció responsable de l'atenció domiciliària i hospitalària.

e) Una persona coordinadora de les APH triada entre les persones coordinadores d'aquestes.

f) Un tècnic o tècnica del servei responsable de la direcció general competent en aquesta matèria que actuarà com a secretari o secretària, amb veu però sense vot.

A proposta de la direcció general en atenció domiciliària i hospitalària es podran incorporar a la comissió persones expertes en matèries relacionades amb els àmbits d'actuació, amb veu però sense vot.



2. Aquesta comissió tindrà les següents funcions:

a) Acordar procediments i pautes d'intervenció en les APH i en la prestació de l'atenció educativa domiciliària.

b) Gestionar les necessitats detectades relatives als recursos humans de les UPH i per a la prestació d'atenció educativa domiciliària.



c) Gestionar les necessitats detectades relatives als recursos materials de les UPH i per a la creació de noves unitats.

d) Proposar a l'òrgan encarregat de formació del professorat les accions formatives específiques per al personal docent de totes dues modalitats que realitza la docència directa amb l'alumnat.

e) Coordinar i supervisar amb els òrgans directius dels hospitals on es troben les UPH, aspectes relacionats amb l'habilitació i gestió d'espais i recursos.

f) Autoritzar i supervisar la col·laboració d'associacions o entitats públiques o privades sense ànim de lucre que desenvolupen, en coordinació amb les UPH, activitats complementàries.

g) Coordinar i supervisar la Programació general anual i la memòria final de les APH.

h) Elaborar informes i propostes respecte al funcionament i organització de les APH i la prestació de l'atenció educativa domiciliària amb la finalitat de millorar i optimitzar l'efectivitat de la resposta educativa que proporcionen.

i) Qualsevol altra que se li assigne, dins de l'àmbit de les seues competències, des de l'Administració educativa.

3. Aquesta comissió es reunirà de forma ordinària dues vegades durant el curs per a desenvolupar les seues funcions i de forma extraordinària cada vegada que siga necessari o quan ho sol·liciten almenys quatre dels seus membres.



Dotzé. Formació del professorat per la resposta educativa a l'alumnat hospitalitzat o convalescent al seu domicili per malaltia



1. L'òrgan encarregat de la formació del professorat convocarà una formació específica per al professorat en general, i en particular per al professorat que estiga realitzant la docència directa en les UPH o en l'atenció domiciliària quan es convoque l'activitat formativa.

2. Les APH, dins del marc de la Programació general anual, podran organitzar anualment el seu Pla anual de formació del professorat, seguint la resolució anual de la secretaria autonòmica d'educació i investigació. A aquest efecte, la persona coordinadora de cada agrupació serà la persona coordinadora de formació.



València, 24 de juliol de 2019.– El secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.

Mapa web