Ficha docv

Ficha docv









DECRET 5/2019, de 25 de gener, del Consell, pel qual es crea el Consell Valencià del Poble Gitano. [2019/824]

(DOGV núm. 8476 de 31.01.2019) Ref. Base de dades 000991/2019




Índex



Preàmbul

Capítol I. Objecte, naturalesa i funcions

Article 1. Creació

Article 2. Naturalesa, finalitats i adscripció

Article 3. Funcions

Capítol II. Composició, elecció i nomenament

Article 4. Composició

Article 5. La presidència

Article 6. Les vicepresidències

Article 7. Vocalies

Article 8. Facultats de les persones designades com a vocals

Article 9. Procediment de nomenament de les vocalies

Article 10. Indemnitzacions a les vocalies

Article 11. Presentació de candidatures

Article 12. Criteris de selecció de candidatures

Article 13. Cessament en les vocalies

Article 14. Secretaria

Capítol III. Règim de funcionament

Article 15. Funcionament

Article 16. Comissions de treball

Article 17. Comissió Mixta de Seguiment de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano

Article 18. Règim jurídic

Disposició derogatòria

Disposicions finals

Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



Aquest decret preveu la constitució del Consell Valencià del Poble Gitano, i també la definició de les seues funcions, composició i règim de funcionament. El Consell ha considerat oportuna i necessària la creació d'aquest consell, com un òrgan col·legiat i consultiu, per a formalitzar la participació i col·laboració de les organitzacions relacionades amb la població gitana a la Comunitat Valenciana.

El decret és fruit del mandat de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano 2018-2023 (d'ara endavant, l'Estratègia), aprovada per la Comissió Mixta per al Desenvolupament de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano el 3 d'abril de 2018 i per la Comissió Delegada del Consell d'Inclusió i Drets Socials el 4 d'abril de 2018. Aquesta té com a objectiu guiar l'actuació de la Generalitat en matèria de polítiques públiques dirigides a fer front, en el marc de les seues competències, a la situació de desigualtat i discriminació que encara en l'actualitat pateix el Poble Gitano de la Comunitat Valenciana. Com indica la mateixa introducció de l'Estratègia, aquesta va ser elaborada amb la intenció que constituïra «un document obert i viu» durant tot el seu període de vigència. Per a això, resulta fonamental la creació d'un òrgan consultiu que puga donar continuïtat a la participació de les entitats en les polítiques públiques de la Generalitat articulada ja en el mateix procés d'elaboració de l'Estratègia. A més, aquest nou òrgan consultiu pretén ser un espai de reflexió i coordinació entre la població gitana, les diferents administracions de la Comunitat Valenciana i diferents actors socials.



La principal finalitat del decret és recollir les aspiracions i demandes legítimes de la comunitat gitana, i també les propostes dirigides a la seua promoció integral, assessorant en la planificació de les diferents actuacions proposades per la Generalitat, per a aconseguir avanços significatius en àrees molt diverses, on encara l'exclusió continua sent clarament manifesta. L'objectiu és contribuir d'aquesta manera a una convivència harmònica entre els diferents grups i cultures que conformen la nostra societat, amb la proposta de mesures d'actuació que permeten desenvolupar actituds que l'enriquisquen en la seua diversitat, la igualtat d'oportunitats, la igualtat de tracte, la igualtat de gènere i la no discriminació de la població gitana.

L'Estratègia s'estructura, de conformitat amb l'estructura establida en la Comissió Mixta per al Desenvolupament de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano, en dos eixos principals d'actuació: d'una banda, un eix relatiu a la inclusió social i a l'accés universal als serveis públics; per l'altre, un eix centrat en la igualtat de tracte i la no-discriminació, que abasta la lluita contra l'antigitanisme i el foment del reconeixement i la visibilització del Poble Gitano, i també la promoció de la seua participació, tant a través de les seues entitats representatives en el tercer sector, com de les institucions públiques de la Comunitat Valenciana.

Aquest últim eix i, en particular, en tant que afecta la participació del Poble Gitano, és el que motiva de forma més directa la creació de l'òrgan consultiu que duu a terme aquest decret. L'objectiu 6.1 de l'Estratègia assenyala la necessitat de fomentar la participació del Poble Gitano a través de les associacions. Una de les accions previstes per a garantir el compliment d'aquest objectiu és la 6.1.2, que preveu la «creació del Consell Valencià del Poble Gitano (CVPG) com a òrgan de coproducció i codecisió de les polítiques públiques relatives a la població gitana». Aquest consell parteix a més, tal com disposa l'actuació 6.1.2.1 de l'Estratègia, d'un model elaborat «en col·laboració amb les entitats i persones expertes» que, a més, ha de ser «intergeneracional i paritari». Amb la finalitat de materialitzar aquest model en el pla jurídic, l'actuació 6.1.2.2 de l'Estratègia estableix el mandat de «tramitar el decret de creació i d'elecció» de les persones que formaran part del Consell Valencià del Poble Gitano. Aquest decret dota, per tant, aquest mandat amb contingut.

Aquest decret per a la creació del Consell Valencià del Poble Gitano pretén, a més, concretar una sèrie de drets establits en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, de manera que el seu contingut puga fer-se efectiu també per al Poble Gitano.

En primer lloc, l'article 14 de la Constitució Espanyola estableix que «els espanyols són iguals davant la llei, sense que puga prevaldre cap discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social». Aquest precepte està directament relacionat amb la plena adquisició de ciutadania per part de les persones pertanyents al Poble Gitano, a la qual fa referència l'Estratègia en la seua introducció. No obstant això, com assenyala aquest mateix document, el reconeixement constitucional de la plena igualtat del Poble Gitano no ha impedit que, fins ara mateix, aquestes persones continuen patint una situació de desavantatge que es manifesta en diversos àmbits de la societat. Això fa necessàries polítiques actives per part de les institucions públiques destinades a eliminar, en la mesura que siga possible, tots aquells obstacles que sostenen aquesta situació de desavantatge, també com a afecta a la participació del Poble Gitano en les polítiques públiques de la Generalitat.

En segon lloc, i en relació amb l'esmentada situació de desavantatge, l'article 9.2 de la Constitució consagra l'obligació dels poders públics de «promoure les condicions perquè la llibertat i la igualtat de l'individu i dels grups en què s'integra siguen reals i efectives; remoure els obstacles que impedisquen o dificulten la seua plenitud i facilitar la participació de tots els ciutadans en la vida política, econòmica, cultural i social». El present decret és, en aquest sentit, una eina més a la disposició dels poders públics per a remoure aquells obstacles que encara a hores d'ara dificulten la plena participació de la població gitana en la societat en les mateixes condicions que la resta de la ciutadania i, en particular, en tant que afecta la incorporació de la seua veu i la seua perspectiva a l'elaboració de polítiques públiques.

Per part seua, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana estableix, en l'article 8.2, la vinculació dels poders públics al conjunt de drets i deures establits en la Constitució, i també a l'ordenament jurídic de la Unió Europea i en els instruments internacionals de protecció dels drets humans, individuals i col·lectius. Així mateix, l'article 10.1 de l'Estatut estableix el deure de la Generalitat de defensar i promoure «els drets socials dels valencians». En la mesura en la qual són les polítiques públiques de la Generalitat les que defineixen el contingut efectiu de tals drets, és necessari assegurar que, quan aquestes afecten de forma particular la població gitana, aquesta puga ser partícip de l'elaboració i del seguiment de tot això.

El present decret és també fruit del desenvolupament de les atribucions competencials establides per a la Generalitat Valenciana en l'Estatut d'Autonomia. Entre aquestes, cal destacar l'establida en l'article 49.1.1a, relativa a l'organització de les institucions d'autogovern de la Comunitat Valenciana, en el marc del mateix Estatut. Així mateix, en l'article 29.1 l'Estatut atribueix al Consell la potestat executiva i reglamentària, en exercici de la qual s'aprova el text d'aquest decret.



L'articulat del decret s'estructura en tres capítols. El capítol I abasta la creació del Consell Valencià del Poble Gitano i en defineix la naturalesa i finalitats principals. A més, s'hi estableix l'adscripció d'aquest òrgan a la conselleria amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano i es detallen les principals funcions. El capítol II, per part seua, estructura la composició del Consell Valencià del Poble Gitano, i també el procediment i els criteris per a l'elecció de cadascun dels càrrecs que l'integren i les facultats de les persones que ocupen aquests càrrecs. Finalment, el capítol III determina el règim de funcionament del mencionat consell, que estableix la possible creació de comissions temporals de treball i l'estructura i organització de la Comissió Mixta de Seguiment de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano. Finalment, en aquest capítol s'estableix també el règim jurídic de l'òrgan.



El present decret s'adequa als principis disposats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En primer lloc, els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat i seguretat jurídica estan justificats en l'inici d'aquest preàmbul. En segon lloc, el procés d'elaboració d'aquest decret s'ha dut a terme de conformitat amb el principi de transparència, mitjançant el ple compliment dels tràmits d'audiència i informació pública determinats en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A més, el decret incorpora bona part de les aportacions formulades quant al seu contingut des de la ciutadania i les entitats representatives del Poble Gitano, la participació activa de les quals ha resultat fonamental. En tercer lloc, aquest decret pretén fer efectiu el principi d'eficiència en el desenvolupament material de les mesures previstes en aquest; per a això s'ha disposat de la participació en la seua elaboració dels diferents departaments de la Generalitat responsables del ple desenvolupament del seu contingut material. Finalment, les despeses que hagen de realitzar-se com a conseqüència del present decret s'han de fer de conformitat amb els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.





Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

En conseqüència, a proposta de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, de conformitat amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 25 de gener de 2019,





DECRETE



CAPÍTOL I

Objecte, naturalesa i funcions



Article 1. Creació

Es crea el Consell Valencià del Poble Gitano, d'ara endavant, el Consell, com a òrgan col·legiat de participació i assessorament en les polítiques públiques, generals i específiques, per a la igualtat i inclusió de la població gitana en la Comunitat Valenciana, i en el qual participen les persones representants de la comunitat gitana, de manera directa o a través de les associacions i fundacions, i les administracions públiques de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Naturalesa, finalitats i adscripció

1. El Consell té com a finalitat primordial promoure la participació i col·laboració del moviment associatiu gitano en el desenvolupament de les polítiques generals i en l'impuls de la promoció de la igualtat d'oportunitats i de tracte dirigits a la població gitana.

2. El Consell queda adscrit a la conselleria amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano, que hi dona suport tècnic i presta els mitjans personals i materials necessaris per a l'execució de les seues funcions.



Article 3. Funcions

1. Corresponen a aquest Consell les funcions següents:

a) Informar la proposta d'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano i les possibles modificacions o actualitzacions.

b) Sol·licitar, proposar i elaborar estudis o informes sobre temes d'interés per al Poble Gitano.

c) Assessorar les diferents conselleries de la Generalitat quan així ho sol·liciten.

d) Formular recomanacions a l'Administració sobre matèries relatives a la situació del Poble Gitano.

e) Promoure estudis, iniciatives i actes per a la igualtat i la inclusió del Poble Gitano, la defensa de la Cultura Gitana i la lluita contra l'antigitanisme i la discriminació.

f) Estudiar i emetre propostes per a enfortir la convivència de les diferents cultures que conviuen en la Comunitat Valenciana.

g) Mantenir contactes amb altres òrgans anàlegs d'àmbit local, autonòmic, estatal, europeu i internacional.

h) Realitzar un informe d'anàlisi de la memòria sobre les actuacions de la Generalitat relacionades amb el Poble Gitano i sobre el desenvolupament de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano.

i) Crear els grups de treball que es consideren necessaris per a aquells temes específics d'interés per al Poble Gitano.

j) Assessorar i formular recomanacions a l'Administració per a lluitar contra la desigualtat i la discriminació de les dones gitanes. A aquest efecte, emetrà propostes d'actuació per a fomentar l'accés igualitari de les dones i les xiquetes gitanes als àmbits educatius, laborals i socials, per a potenciar la imatge de les dones gitanes com transmissores i dinamitzadores de la identitat cultural gitana, i també per a difondre les aportacions que les dones gitanes fan a la seua comunitat i al conjunt de la societat.

k) Atendre i realitzar consultes de qualsevol administració o organisme respecte dels temes que tinguen impacte o incidisquen en la població gitana de la Comunitat Valenciana, i també l'emissió d'informes i de dictàmens dels assumptes per als quals siga pertinent l'actuació o l'assessorament per part d'aquest Consell.

2. Totes les funcions enumerades anteriorment s'atribueixen sense menyscapte de les que corresponguen a altres òrgans de representació i participació establits legalment.





CAPÍTOL II

Composició, elecció i nomenament



Article 4. Composició

1. El Consell Valencià del Poble Gitano està integrat per:

a) Una presidència.

b) Dues vicepresidències.

c) Les vocalies.

d) Una secretaria.

2. La composició i posterior renovació de les persones membres del Consell ha de respondre a criteris de participació mínima del 50 % de dones.

3. La composició i posterior renovació de les persones que pertanyen al Consell ha de respondre a criteris de participació mínima del 60 % de persones gitanes.



Article 5. La presidència

1. La presidència del Consell correspon a la persona titular de la conselleria que tinga les competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano.

2. La presidència té les funcions següents:

a) Dirigir, promoure i coordinar l'actuació del Consell i seleccionar les entitats i persones que formen part de les comissions de treball a què es refereix el present decret.

b) Representar i exercir les accions que corresponguen al Consell.

c) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries del Ple i la fixació de l'ordre del dia de les sessions, tenint en compte les propostes i peticions de les persones membres.

d) Presidir les sessions del Ple i moderar el desenvolupament dels debats i suspendre'ls per causes justificades.

e) Vetlar pel compliment de la normativa vigent.

f) Visar les actes i certificacions dels acords del Consell.

g) Dur a terme totes les altres funcions que siguen inherents a la presidència.

3. La presidència pot convidar a les sessions aquelles persones expertes que considere oportú.

4. La presidència informa sobre el desenvolupament de les gestions realitzades respecte a les propostes aprovades prèviament per aquest Consell.

5. La presidència pot delegar les seues funcions en la vicepresidència segona.



Article 6. Les vicepresidències

El Consell està format per dues vicepresidències. Almenys una d'aquestes ha d'estar ocupada per una dona.

1. La vicepresidència primera ha de ser nomenada per la presidència d'aquest Consell a proposta de les persones que no formen part del Consell en representació de les administracions públiques, que votaran una persona gitana d'entre elles, elegida per majoria simple.

El càrrec té una durada màxima de tres anys, i ha de donar suport a la presidència i a la vicepresidència segona en tot el que siga necessari.



La següent persona més votada que quede en la llista de votació després de la persona elegida per a exercir la vicepresidència primera ha de ser la que exercisca les funcions de la vicepresidència primera per absència o delegació de la persona titular d'aquesta.

2. La vicepresidència segona correspon a la persona titular de la secretaria autonòmica amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano.

La vicepresidència segona exerceix la presidència del Consell per absència o delegació de la persona titular de la presidència.

Així mateix, convoca les sessions de les comissions de treball que es creen per raó de la matèria i del territori.

La vicepresidència segona pot delegar les seues funcions entre els titulars dels centres directius dependents de la secretaria autonòmica.





Article 7. Vocalies

1. Seran vocals del Consell, tot respectant la participació equilibrada per raó de gènere:

a) La persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano.

b) Quatre persones, que ostenten càrrecs amb rang mínim de direcció general, en representació de l'Administració del Consell en funció de les seues competències en les següents matèries: educació, sanitat, habitatge i ocupació.

c) Una persona a proposta de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

d) Una persona a proposta i en representació de la Càtedra de Cultura Gitana i les universitats públiques valencianes.

e) Les persones gitanes que hagen obtingut una Distinció 9 d'Octubre de la Generalitat Valenciana.

f) Quatre persones gitanes elegides per desinsaculació entre les que s'hagen postulat davant la secretaria del Consell per a ocupar aquesta vacant. Es triarà una persona per cadascun d'aquests trams d'edat: menors de 18 anys, de 18 a 30 anys, de 31 a 50 anys i majors de 50 anys.

g) Sis persones representants de les organitzacions del moviment associatiu gitano l'àmbit d'actuació del qual siga autonòmic o com a mínim de dues províncies.

h) Deu persones representants de les organitzacions del moviment associatiu gitano amb àmbit territorial municipal, comarcal o supracomarcal.

i) Dues persones representants d'organitzacions de dones gitanes o seccions de dones en organitzacions del moviment associatiu gitano.



j) Dues persones representants d'organitzacions de la joventut gitana o de seccions juvenils en organitzacions del moviment associatiu gitano.

2. La durada del mandat de les vocalies ha de ser de tres anys, renovable per un període de la mateixa durada. En el cas que existisquen vocalies que formen part del Consell per raó del seu càrrec, la seua condició de vocal s'exercirà mentre es mantinguen en el càrrec pel qual van ser designades. Per a cada vocalia cal designar una persona suplent.

3. El nomenament de les persones designades per a formar part del Consell, l'ha de dictar la presidència una vegada s'hagen rebut les propostes de les conselleries, de la direcció general amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano i de les certificacions dels acords adoptats pel Ple de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i de les universitats públiques valencianes.



Article 8. Facultats de les persones designades com a vocals

Les persones designades com a vocals tenen les facultats següents:

a) Participar en les deliberacions i els debats i fer propostes i recomanacions.

b) Exercir el dret de vot, formular vot particular i expressar el sentit del seu vot i els motius que el justifiquen.

c) Obtenir la informació necessària per a complir amb les seues funcions i, en particular, accedir a la documentació administrativa que tinga relació amb els programes o actuacions realitzades per la Generalitat en favor del Poble Gitano.

d) Sol·licitar a la presidència la presència de persones que, pels seus coneixements, la responsabilitat que desenvolupen o altres motius, poden realitzar aportacions d'interés.

e) Sol·licitar a la presidència la introducció de punts de l'ordre del dia en la següent convocatòria.

f) Les altres facultats inherents a la seua condició de vocals necessàries per al compliment correcte de les seues funcions.

g) Percebre indemnitzacions per desplaçament i dietes, d'acord amb les disposicions vigents.

2. En cap cas, els vocals podran atribuir-se la representació o facultats del Consell, llevat que expressament se'ls haja atorgat per acord de l'òrgan col·legiat i per a casos concrets.



Article 9. Procediment de nomenament de les vocalies

1. El nomenament de vocals del Consell es regeix pel procediment següent:

a) Les vocalies en representació de l'Administració del Consell, les nomena la presidència d'aquest Consell, a proposta dels departaments corresponents.

b) Les vocalies en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i de la Càtedra de Cultura Gitana i de les universitats públiques valencianes, les ha de nomenar la presidència d'aquest Consell, a propostes d'aquestes.

c) Les vocalies representants del moviment associatiu gitano, les ha de nomenar la presidència d'aquest Consell, a proposta de la direcció general competent en igualtat i inclusió del Poble Gitano després d'haver seguit el procediment establit en els articles 11, 12 i 13.



d) Les vocalies de persones gitanes que es presenten individualment, les ha de nomenar la presidència d'aquest Consell, a proposta de la direcció general competent en igualtat i inclusió del Poble Gitano després de la realització de l'elecció per desinsaculació.

2. Per a cada una de les vocalies del Consell, la presidència ha de nomenar de la mateixa forma una persona suplent, perquè substituïsca la persona titular en cas d'absència, vacant o malaltia.

La durada de les substitucions queda limitada al temps de mandat que li quede a la persona substituïda.



Article 10. Indemnitzacions a les vocalies

1. Amb la finalitat que l'assistència a les reunions del Consell o als seus diferents grups de treball, inclosa la Comissió Mixta establida en l'article 17 i els seus subgrups, no supose una càrrega econòmica per a les persones designades per a les vocalies establides en les lletres e), f), g), h), i) i j) de l'article 7, podran abonar-se amb càrrec al pressupost de la direcció general competent en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano, sense que en cap cas supose un increment de la dotació anual inicial pressupostària, les despeses de desplaçament i dietes generades per la participació d'aquestes vocalies en les reunions esmentades.



2. L'import de la indemnització a percebre ha de ser el de les despeses documentalment justificades. Si el mitjà de transport utilitzat és el vehicle propi, l'import de la indemnització ha de ser el que resulte d'aplicar als quilòmetres corresponents les quanties que a cada moment es fixen en la normativa aplicable a l'Administració de la Generalitat sobre indemnitzacions per raó del servei. El càlcul de les dietes s'ha de fer així com estableix aquesta normativa.



Article 11. Presentació de candidatures

1. Les persones que desitgen formar part del Consell per a ser elegides per a les vocalies establides en la lletra f) de l'article 7 han de presentar la seua candidatura de conformitat amb les instruccions següents:



La candidatura es presentarà a través del procediment disponible en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano. Així mateix, tant el procediment i, per tant, els models de sol·licitud i una altra documentació a aportar, s'han de publicar en la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/. La presentació es podrà fer a través d'entitats socials sempre que es presente document de representació.

El termini per a presentar les candidatures és d'un mes, a partir de l'habilitació del procediment de presentació de candidatures en la web de la conselleria competent en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano, i ha de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

2. Per a la presentació de candidatures a les vocalies establides en els apartats g), h), i) i j) de l'article 7 cal actuar així:



a) Per a determinar les entitats del moviment associatiu gitano que puguen optar a la presentació de candidatures s'estableixen els següents requisits: en els seus estatuts ha d'estar inclòs com a objectiu la igualtat i la inclusió de la població gitana i a més haurà de tindre provada la seua activitat en aquest àmbit. Per a això serà suficient dur endavant aquests programes o activitats en col·laboració amb les administracions o, en cas contrari, que es realitzen de manera pública i quede constància d'això. En el cas autonòmic, serà necessària la implantació efectiva, tenint en compte els criteris anteriors, en almenys dues províncies.



b) La direcció general amb competències en igualtat i inclusió del Poble Gitano publicarà en la web de la conselleria a la qual estiga adscrita una relació d'entitats segons la classificació establida, i concedirà un termini mínim de cinc dies hàbils perquè es puguen presentar al·legacions a aquest. Una vegada haja conclòs el termini, i en un màxim de cinc dies hàbils, es publicarà la relació definitiva.

c) Les entitats que vulguen formar part del Consell per a ser elegides en les vocalies g), h), i) i j) de l'article 7, hauran de presentar la seua candidatura a través d'un procediment telemàtic disponible en la pàgina web de la conselleria amb competències en matèria de Poble Gitano. Així mateix, tant el procediment i, per tant, els models de sol·licitud i altra documentació a aportar, han de ser publicats en la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es/.

d) El termini per a presentar les candidatures és d'un mes, a partir de l'habilitació del procediment telemàtic de presentació de candidatures en la web de la conselleria competent en igualtat i inclusió del Poble Gitano, que ha de ser anunciat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

L'òrgan de govern de cada entitat està obligat, mitjançant acord, a autoritzar la presentació de la candidatura, i a designar les persones que en formaran part.

Les candidatures podran incloure fins al nombre de vocalies que es trien en l'apartat per al qual es presenta la candidatura, i cal que siga de dones almenys el 50 % del total de les persones d'aquesta, a l'efecte de garantir el principi de paritat de gènere en la composició del Consell. En el cas i) les dues persones han de ser dones. En el cas j) les dues persones han de ser menors de 31 anys.

Una vegada finalitzat el termini de presentació de candidatures, aquestes s'han de publicar en la pàgina web de la conselleria amb competències en igualtat i inclusió del Poble Gitano.



Article 12. Criteris de selecció de candidatures

1. En el cas de les persones individualment, s'ha de fer un sorteig en el qual seran elegides huit persones, quatre com a titulars i quatre com a suplents, segons trams d'edat i complint amb la paritat de gènere. Per a assegurar aquesta última qüestió, el sorteig s'ha de fer individualment segons trams d'edat. La primera persona que resulte triada ha de ser la titular. La persona suplent ha de ser la següent triada per sorteig del mateix gènere. En el moment en què dos trams d'edat tinguen representants del mateix gènere, la resta triaran només representants de l'altre.



2. Una vegada publicades les candidatures en la pàgina web de la conselleria amb competències en igualtat i inclusió del Poble Gitano, s'establirà mitjançant resolució de la persona titular de la direcció general competent el termini i la forma de votació telemàtica per part de les entitats que figuren en la relació definitiva a què es refereix l'apartat b del punt 2 de l'article 11. Solament podran emetre vots en cada apartat les entitats que figuren en la relació. Cada entitat podrà votar com a màxim al 50 % del total de candidatures en aquells apartats en els quals tinga dret a fer-ho. A més, la votació ha de ser paritària, és a dir, s'ha de votar el mateix nombre de dones i homes o amb una diferència d'un, en cas de ser imparell.

3. Una vegada realitzada la votació establida en el punt anterior, les vocalies corresponents a l'apartat g seran les sis primeres tenint en compte aquesta restricció: hi haurà un màxim del 33 % de persones per entitat.

4. Les vocalies corresponents a l'apartat h seran les deu més votades, tenint en compte les següents restriccions: en cas de pertànyer a federacions, el conjunt de vocalies vinculades a una mateixa federació o fundació no podrà ser major del 50 % del total, i almenys hi haurà un 20 % de vocalies que representen entitats que tenen la seua actuació dins de cada província.

5. Les vocalies corresponents a l'apartat i seran les dues més votades de dues entitats diferents i d'àmbit d'actuació territorial diferent.



6. Les vocalies corresponents a l'apartat j seran les dues més votades de dues entitats diferents i d'àmbit d'actuació territorial diferent.



7. En cas d'empat a l'hora de realitzar l'ordenació de les votacions a les quals es refereixen els punts 4, 5 i 6, se seguiran els següents criteris en aquest ordre: pertinença a entitats menys representades en els llocs anteriors, ser dona i tenir una menor edat.

8. La direcció general competent en igualtat i inclusió del Poble Gitano, tenint en compte els criteris establits en els punts anteriors i el compliment del mínim del 50 % de dones i del 60 % de persones gitanes, ha de fer una proposta de designació de les vocalies, amb les seues corresponents suplències, que ha de ser elevada a la presidència d'aquest Consell.



Article 13. Cessament en les vocalies

El cessament de les persones que exerceixen les vocalies podrà produir-se per alguna de les causes següents:

1. Per l'expiració del termini del seu mandat.

2. Per cessament en el càrrec per raó del qual es va efectuar el nomenament.

3. Per voluntat pròpia.

4. Per dissolució de l'entitat a la qual representen.

5. Per dues absències consecutives i injustificades a les sessions del Ple, apreciada per la Secretaria del Consell i acordada pel Ple per majoria absoluta.

6. Per defunció o incapacitat declarada judicialment.



Article 14. Secretaria

1. La secretaria ha de ser exercida per una persona funcionària de la direcció general amb competències en matèria de Poble Gitano, amb un nivell de direcció de servei o superior, nomenada per la presidència d'aquest Consell, amb veu però sense vot.

2. Són funcions de la secretaria:

a) Estendre les actes de les sessions del Ple, autoritzades amb la seua signatura i el vistiplau de la presidència, i donar el curs corresponent als acords que s'adopten.

b) Custodiar la documentació del Consell.

c) Expedir certificacions d'actes i acords.

d) Totes les altres que siguen inherents a la seua condició, d'acord amb la legislació sobre règim dels òrgans col·legiats de les administracions públiques.





CAPÍTOL III

Règim de funcionament



Article 15. Funcionament

1. El Consell funciona en Ple i en les comissions de treball que es constitueixen per raó de la matèria i del territori.

2. El Ple l'integren la presidència, les vicepresidències, les vocalies i la secretaria, i exerceix les funcions establides en l'article 3.

3. El Ple celebra un mínim de dues reunions ordinàries a l'any. També celebra les sessions extraordinàries que convoque la presidència o a petició d'un terç de les persones membres.

4. Per a l'adopció d'acords n'hi ha prou amb la majoria simple dels vots de les persones membres assistents, i els empats els dirimeix el vot de qualitat de la presidència d'aquest Consell.



Article 16. Comissions de treball

1. Les comissions de treball són creades pel Ple, tenen caràcter temporal i en formen part les vocalies que manifesten la seua voluntat de participar-hi. Quan les sol·licituds siguen excessives i haja de fer-se una selecció, la decisió correspon a la presidència, que, en tot cas, ha d'incloure la diversitat d'opinions del Consell.

2. Les funcions de les comissions de treball són les que li atribueix el Ple. Les comissions de treball es reuniran quan les convoque la vicepresidència segona.

3. Les conclusions de les comissions de treball s'han de comunicar, amb un informe, al Ple d'aquest Consell.



Article 17. Comissió Mixta de Seguiment de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano

1. La Comissió Mixta de Seguiment de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano és una comissió de treball de caràcter especial del Consell que està integrada per:

a) La presidència, que és exercida per la persona que ocupa la vicepresidència segona del Consell.

b) La vicepresidència, que és exercida per la persona que ocupa la vicepresidència primera del Consell.

c) La persona titular de la direcció general amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano.

d) Quatre persones, que ocupen llocs amb amb rang mínim de subdirecció general, en representació de l'Administració del Consell en funció de les seues competències en les següents matèries: educació, sanitat, habitatge i ocupació.

e) Una persona a proposta de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.

f) Una persona a proposta i en representació de la Càtedra de Cultura Gitana i les universitats.

g) Huit persones elegides pel Ple d'aquest Consell entre les seues vocalies e), f), g), h), i) i j), de forma paritària i tenint en compte la diversitat territorial i d'entitats.

2. La secretaria ha de ser exercida per la mateixa persona que exerceix la secretaria del Consell.

3. A proposta de la Comissió Mixta, es podrà convidar persones expertes o representants de conselleries en funció dels temes a tractar.



4. La Comissió Mixta ha de comptar, almenys, amb tants subgrups com línies estratègiques tinga l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano. La persona que dirigisca la direcció general amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano ha de ser la responsable de la coordinació dels subgrups de treball. La Comissió Mixta ha d'aprovar un reglament per a determinar-ne el funcionament i la composició. Sobre això últim, la participació ha de ser oberta a persones que no formen part de la Comissió Mixta, tor per complir els requisits que el reglament establisca.

5. Els subgrups han de tenir capacitat, en col·laboració amb la direcció general amb competències en igualtat i inclusió del Poble Gitano, o amb les conselleries del seu àmbit d'actuació, per a proposar la realització de seminaris, tallers i conferències sobre la seua temàtica.

6. La Comissió Mixta ha de disposar d'un subgrup interdepartamental, que estiga format per representants de totes les direccions generals que siguen responsables d'actuacions de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano. Aquest subgrup, l'ha de coordinar la persona que dirigisca la direcció general amb competències en matèria d'igualtat i inclusió del Poble Gitano.



Article 18. Règim jurídic

El Consell es regeix per les disposicions d'aquest decret i, en tot cas, pel que disposa la normativa vigent en matèria d'òrgans col·legiats de l'Administració de la Generalitat o la normativa estatal sobre la matèria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



1. La Resolució de 28 de març de 2017, de la vicepresidenta i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives, sobre la creació de la Comissió Mixta per al Desenvolupament de l'Estratègia Valenciana per a la Igualtat i la Inclusió del Poble Gitano, queda derogada el dia de la constitució del Consell Valencià del Poble Gitano.

2. Queden derogades les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret del Consell.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació per al desenvolupament reglamentari

S'autoritza la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de Poble Gitano per a desenvolupar les previsions contingudes en aquest mitjançant les ordres corresponents.



Segona. Entrada en vigor

Aquest decret entra en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La vicepresidenta

i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web