Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 21 de gener de 2019, de la Direcció General de Medi natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 87/17-AIA la Vall d'Alba. [2019/830]

(DOGV núm. 8483 de 11.02.2019) Ref. Base de dades 001346/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Vall d'Alba



De conformitat amb l'article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 87/17-AIA la Vall d'Alba.



«Declaració d'impacte ambiental

Expedient: 87/17-AIA.

Promotor: Ganados Torner, SL.

Objecte del projecte: Ampliació d'explotació porcina d'engreix a 1.000 places.

Autoritat substantiva: Ajuntament de la Vall d'Alba.

Localització: parcel·la 160, polígon 23, municipi de la Vall d'Alba (Castelló).



Descripció del projecte.

1. D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental, la descripció del projecte és la següent:

El present projecte consisteix en l'ampliació d'una granja porcina d'engreix existent que compta amb 220 places en 780 places per a aconseguir una capacitat total de 1.000 places.

La granja es troba en la parcel·la 160 del polígon 23 del municipi de la Vall d'Alba a la província de Castelló.

L'ampliació consisteix en la construcció de dues xicotetes naus iguals en planta rectangular de 25 m de llarg, 14 m d'ample i 2,6 m d'alçària amb coberta de dos vessants. Les naus constaran de 2 corredors longitudinals amb 8 cel·les d'engreix a cada costat d'aquests, sota les quals discorren rases de purins estanques de 2,15 m d'ample i 1,2 m de profunditat cobertes amb reixes.

El procés de producció consisteix en la recepció i estabulació de porquets de 20 kg de pes viu mitjà fins a aconseguir un pes viu mitjà de 100 kg. Una vegada aconseguit aquest pes els porcs són transportats a un escorxador industrial per al seu sacrifici per a consum humà. Després de cada cicle es procedirà a un buit sanitari en el qual es desinfectaran les instal·lacions almenys durant 30 dies abans de rebre de nou animals.



L'explotació realitzarà dos cicles d'engreix anuals.

Els residus generats en la granja són els següents:

– 2.150 m³/any de purins que equivalen a 7250 kg de nitrogen. Es gestionaran d'acord amb el pla d'aplicació de purins en parcel·les agrícoles, de les quals presenta compromís dels propietaris.

– 18,25 m³/any d'aigües sanitàries que es depositen en fossa sèptica, presenta contracte de recollida per empresa autoritzada.

– Respecte als animals morts, s'estima en 100 cadàvers de porc/any, que són gestionats per un servei de retirada per part de l'associació d'usuaris de casetes de recollida de cadàvers de bestiar no boví de la província de Castelló, de la qual presenta acreditació d'usuari.



– Els residus medicamentosos són gestionats per gestor autoritzat ACRIPORTE.



Tramitació administrativa

El 16 de juny de 2017 es rep la documentació remesa per l'Ajuntament de la Vall d'Alba per a l'avaluació d'impacte ambiental del projecte referit, en el tràmit d'atorgament de llicència ambiental de l'activitat.



El projecte i estudi d'impacte ambiental s'han sotmés al tràmit d'informació pública mitjançant publicació en el BOP de Castelló núm. 44 de 13 d'abril de 2017. El 6 de juny de 2017 l'Ajuntament de la Vall d'Alba emet certificat en el qual indica que l'expedient ha sigut exposat a informació pública pel termini de 30 dies hàbils sense que s'hagen presentat al·legacions, reclamacions o suggeriments.



El 17 de juliol de 2017 des del Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental es remet a la Direcció Territorial de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural l'expedient d'avaluació d'impacte ambiental per a l'elaboració d'informe tècnic per a l'avaluació d'impacte ambiental del projecte.

El 5 de març de 2018 la Direcció Territorial de Castelló remet informe tècnic per a l'avaluació d'impacte ambiental.

El 20 de març de 2018 es remet a l'ajuntament un requeriment d'ampliació d'informació a aportar pel promotor.

El 18 d'abril de 2018 l'Ajuntament de la Vall d'Alba remet escrit del promotor en què justifica les qüestions formulades en el requeriment realitzat.



Informes sectorials

La documentació aportada conté els informes següents:

El 23 de juny de 2015, l'Ajuntament de la Vall d'Alba certifica que l'actuació sol·licitada és compatible amb la normativa i planejament urbanístic municipal per estar en sòl no urbanitzable comú.

El 6 d'octubre de 2015, la Direcció Territorial de Castelló remet informe favorable agrari condicionat, en què indica entre altres qüestions que la construcció d'ampliació se situarà dins de la parcel·la de manera que no es reduïsca la distància actual a les explotacions porcines existents en el radi de 1.000 m. Informa així mateix que es troba a una distància superior a 1.000 m del nucli urbà.

El 24 de novembre de 2015, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer emet un informe favorable en matèria d'afecció a domini públic hidràulic, incidència en el règim de corrents i disponibilitat de recursos hídrics. En aquest últim indica que la demanda generada per l'actuació s'estima en 1.950 m³/any, el proveïment de la qual es realitzarà mitjançant connexió a la xarxa municipal, l'ús ramader està entre els usos inclosos per a l'aigua destinada al proveïment de nuclis urbans, els drets a l'ús privatiu de les aigües per al proveïment públic de la Vall d'Alba és de 829.030 m³/any (expt. 1999CP310) més 51.996 m³/any expedient 1999CP0311), que hauran de ser suficients per a atendre la demanda generada per l'actuació.

El 14 de juny de 2016, la directora general de Cultura i Patrimoni emet informe favorable vinculant als efectes patrimonials previstos en l'article 11 de la Llei 4/1998, d'11 de juny del patrimoni cultural valencià.



Afeccions legals

Afecció urbanística.

La parcel·la està classificada com a sòl no urbanitzable de règim comú d'acord amb el Pla general d'ordenació urbana de la Vall d'Alba. L'ajuntament presenta informe favorable de compatibilitat urbanística.



Afecció a Xarxa Natura 2000 (LIC, ZEPA I ZEC).

La ubicació de la granja es troba a 5,5 km del ZEPA Planiols-Benasques. No hi ha afectació previsible.

Afecció a vies pecuàries

La parcel·la on es troba la granja confronta amb una via pecuària denominada Assagador de l'Arc Romà de Cabanes. No hi ha afectació previsible.

Afecció a sòl forestal.

La parcel·la on es troba la granja es troba a més d'1 km de terreny forestal d'acord amb PATFOR. No hi ha ocupació de terreny forestal.





Consideracions ambientals en l'EIA.

1. Identificació d'impactes.

D'acord amb l'estudi d'impacte ambiental les principals accions i els seus impactes són els següents:

– La granja generarà 2.150 m³ de purins a l'any que hauran de ser tractats.

– En la granja es generaran cadàvers d'animals que han de ser tractats.

– La granja pot repercutir en un impacte visual.

– Les olors generades poden produir molèsties.

– Durant la construcció es poden produir sorolls, vibracions i risc d'incendi.

– La granja pot repercutir sobre la sanitat ambiental en transmetre malalties des dels animals albergats en ella.

Els residus generats en la granja són els següents:

– 2.150 m³/any de purins.

– 18,25 m³/any d'aigües sanitàries.

– 100 cadàvers de porc/any.

Descripció dels principals impactes:

– Sorolls i vibracions: el nivell sonor de la granja produït pels porcs i motors serà com a màxim de 60 dB en horari diürn i de 20 dB en nocturn. Es tracta d'un impacte d'índex baix.

– Olors: la granja pot generar olors molestes provinents dels residus generats pels porcs. Aquest impacte ha de ser corregit.

– Impacte visual: l'impacte visual serà escàs per la reduïda alçària de la construcció i la zona agropecuària en la qual es troba. Aquest impacte ha de ser corregit.

– Generació de residus: el principal residu serà els purins produïts pels porcs que haurà de ser tractat químicament en les fosses i utilitzat com a adob.

2. Mesures correctores proposades en l'EIA.

Les mesures correctores proposades en l'estudi d'impacte ambiental són les següents:

– Els equips que produïsquen vibracions s'ancoraran sobre bancades amb pes superior a 2,5 vegades al de l'equip i s'usaran ancoratges antivibratoris.

– El purí serà tractat químicament i biològicament per a reduir l'emissió d'olors.

– Els purins es retiraran mitjançant un tanc hermètic.

– Els cadàvers es retiraran de la granja immediatament per a evitar olors.

– L'altura de la granja serà de màxim 2,6 m per a evitar major impacte visual.

– Es pintaran les sitges de color verd mimètic.

– Es construirà una tanca arbòria perimetral per a reduir l'impacte visual.

– Es disposarà d'extintors 21A-113B.

– S'utilitzaran abeuradors de tetina.

– Les instal·lacions es netejaran amb aigua a pressió.

– L'aplicació dels purins es realitzarà amb un tanc hermètic que comptarà amb injectors de tal manera que no es produïsquen afloraments durant la seua aplicació.

– Les aigües sanitàries produïdes s'albergaran en fossa sèptica estanca que es retirarà amb la periodicitat necessària per empresa autoritzada per a aquest servei.

– Es netejaran les naus diàriament per a evitar la proliferació de malalties.

– Les naus es deixaran en buit sanitari durant 30 dies després de cada cicle d'animals. Durant aqueix període es netejaran i desinfectaran les instal·lacions.

3. Programa de vigilància ambiental proposat en l'EIA.

La vigilància ambiental serà realitzada pel mateix promotor de l'activitat. Entre les seues activitats principals es troba:

– Vigilància diària del nivell de la fossa de purins per a verificar que no té aportacions indesitjades.

– Comprovació diària dels cadàvers que puga haver-hi.

– Manteniment de les instal·lacions contra incendi.

– En cas d'aparéixer restes arqueològiques durant la construcció es notificarà a la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport de la Comunitat Valenciana.

4. Consideracions ambientals de l'òrgan avaluador.

En el cas de les explotacions porcines un dels principals impactes és la contaminació de les aigües per nitrats. La gestió dels purins ha de ser realitzada de tal manera que el nitrogen aportat al cultiu receptor maximitze l'absorció del nitrogen i evite la contaminació de les aigües per escolament o per percolació. Per a aconseguir aquest objectiu s'haurà de fer seguint els criteris següents:

1) La quantitat de nitrogen aportada al cultiu ha de ser conforme amb la necessitat fisiològica d'aquest, en quantitat i en els temps.

2) L'aportació de nitrogen es realitzarà evitant la seua difusió per escolament o percolació.

3) La quantitat de nitrogen aportada per hectàrea no superarà els valors següents en kg/ha per als diferents tipus de cultiu:



Cultiu Règim de cultiu

Secà Regadiu

Ametler i altra fruita seca 90 130

Olivera 90 130

Fruiters (règim extensiu) 100

Garrofera 50 75

Vinya 50 50

Cereal 170 170





4) L'aportació es realitzarà preferentment a la primavera i estiu.

5) S'enterraran els purins immediatament després d'aplicar-los.

6) S'evitarà l'aplicació de purins quan hi haja pronòstic de precipitacions.

7) S'evitarà l'aplicació de purins en zones pròximes a cursos d'aigua.

8) L'aplicació de purins en cada parcel·la es realitzarà en almenys dues aplicacions separades per un període de 3 mesos.

De la documentació aportada en l'EIA es verifica que es compta amb cultius receptors dels purins suficients per a no sobrepassar els límits establits pel CVBPA. En concret, es compta amb cultius capaços de rebre 7.357,07 kg de nitrogen enfront dels 7.250 kg produïts.



Amb caràcter general les parcel·les agrícoles indicades són correctes, no obstant això, s'han detectat puntualment algunes parcel·les que no responen a terreny agrícola, fins i tot estan classificades com a terreny forestal en el PATFOR, per la qual cosa l'aplicació de purins únicament es podrà realitzar en aquelles parcel·les que es troben cultivades. Per això cal revisar el pla d'adobament previst excloent-ne aquestes parcel·les, i incorporant-hi, si escau, parcel·les addicionals si la superfície necessària ho requereix.

Així mateix, per a evitar la contaminació de les aigües subterrànies en la ubicació de l'explotació porcina, s'han d'evitar fugides en les zones de magatzematge dels purins. Per a això s'haurà de verificar l'estanquitat d'aquestes zones després de cada cicle d'engreixament. En cas de detectar fissures en el formigó es procedirà a ressanar per a retornar l'estanquitat.



Consideracions jurídiques

El projecte examinat constitueix un dels supòsits en els quals resulta preceptiva la formulació d'una declaració d'impacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, d'acord amb l'apartat 1-h de l'annex I del Decret 162/1990.

En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental i en les altres disposicions que li són aplicables.

L'article 13 del Decret 158/2015,de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, modificat pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, atribueix a la Direcció General de Medi Natural i Avaluació Ambiental competència sobre avaluació ambiental estratègica i de projectes.



Per tot això es formula la següent, resolució:



Primer

Estimar acceptable, als sols efectes ambientals, sense perjudici de l'obtenció de les autoritzacions sectorials que li siguen aplicables, la realització del projecte "Ampliació d'explotació porcina d'engreix a 1.000 places" situat en el terme municipal de la Vall d'Alba en parcel·la 160 del polígon 23, promoguda per Ganados Torner, SL, sempre que es desenvolupe amb les previsions del projecte, l'estudi d'impacte ambiental i altra documentació que hi ha en l'expedient, i s'adopten els condicionants indicats en l'apartat segon.







Segon

Addicionalment a les mesures adoptades en el projecte, s'estableixen les condicions següents:

1. El nombre total de porcs en l'explotació no excedirà de 1000.

2. En relació amb el subministrament d'aigua, d'acord amb el que s'ha indicat en l'informe de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, el cabal de proveïment al nucli urbà de la Vall d'Alba haurà de ser suficient per a atendre la demanda generada per l'actuació.

3. La instal·lació ramadera haurà de comptar amb una tanca perimetral i control efectiu de l'explotació. Així mateix comptarà amb equips de neteja i desinfecció adequats tant per a la instal·lació com per als operaris i vehicles que puguen accedir a la instal·lació. Es condicionaran les finestres amb malles per a evitar la proliferació de vectors de malalties.

4. Es comprovarà l'estanquitat dels depòsits d'emmagatzematge de purins que s'hauran de construir amb formigó armat impermeabilitzat.



5. Els materials sobrants procedents de la demolició o excavació hauran de ser recollits per un gestor autoritzat per a evitar el seu abandó o abocament incontrolat. Si escau, es podrà gestionar com a residu inert d'acord amb el Decret 200/2004, de l'1 d'octubre, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la utilització de residus inerts adequats en obres de restauració, condicionament i rebliment, o amb finalitats de construcció. Tenint en compte així mateix el que s'estableix en l'Ordre APM/1007/2017 (BOE 254, 21.10.2017) sobre normes generals de valorització de materials naturals excavats per a la seua utilització en operacions de rebliment i obres diferents d'aquelles en les quals es van generar.

6. Com a mesures d'integració paisatgística s'hauran de condicionar els murs exteriors de les naus amb tonalitat verda, ocre o beix, conservar els arbres de la parcel·la en les zones no ocupades.

7. La utilització dels purins com a adob orgànic es durà a terme d'acord amb l'Ordre 7/2010, de 10 de febrer, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el codi valencià de bones pràctiques agràries. No obstant això, quant a la quantitat de purins que s'aplicarà en les parcel·les aquesta serà d'acord amb la taula següent:

Quantitat de nitrogen per hectàrea (kg/ha):



Cultiu Règim de cultiu

Secà Regadiu

Ametler i altra fruita seca 90 130

Olivera 90 130

Fruiters (règim extensiu) 100

Garrofera 50 75

Vinya 50 50

Cereal 170 170





Les aplicacions no s'efectuaran a distàncies menors de 50 metres de corrents naturals d'aigua i conduccions o depòsits d'aigua potable. A més haurà de ser de 200 m en els casos de brolladors d'aigua.



Així mateix, en haver-se detectat algunes parcel·les que no responen a terreny agrícola, cal assenyalar que l'aplicació de purins únicament es podrà realitzar en aquelles parcel·les que es troben cultivades. Pel que el pla d'adobament s'ajustarà a aquestes limitacions i en el cas en què la superfície agrícola disponible per a l'aplicació no resulte suficient, aquesta s'incrementarà amb les acreditacions corresponents.



8. Es mantindrà un registre del programa de vigilància ambiental, incloent-hi els justificants de la gestió dels residus en general, de la retirada de cadàvers i en relació amb la gestió dels purins, un registre actualitzat de l'ús dels purins en el qual quede identificada cadascuna de les seues aplicacions, i indique almenys la parcel·la, el cultiu, la data i la quantitat de purins aportada.

9. Si durant l'execució de les obres es troben restes paleontològiques, arqueològics o etnogràfics, el promotor haurà de posar el fet en coneixement de la Conselleria de Cultura de manera immediata, i adoptar les mesures pertinents per a la seua protecció i conservació de conformitat amb allò que preveuen els articles 63 i 65 de la Llei 4/1998, de l'any 11 de juny de la Generalitat Valenciana del patrimoni cultural valencià.

10. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detecta algun impacte ambiental no previst en l'estudi d'impacte ambiental, haurà de ser comunicat a l'òrgan ambiental competent que establirà, si escau, l'aplicació de noves mesures correctores.





Tercer

Notificar a les persones interessades que contra la present resolució, per ser un acte de tràmit, no es pot interposar cap recurs; sense perjudici dels que, si escau, pertoquen en via administrativa o judicial enfront de l'acte d'autorització del projecte.



Quart

Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la present declaració d'impacte ambiental, d'acord amb el que es disposa en l'article 41 de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental.



Cinqué

D'acord amb la disposició transitòria primera de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, la regulació de la vigència de les declaracions d'impacte ambiental establida en l'article 43 de l'esmentada Llei 21/2013 és aplicable a la present declaració d'impacte ambiental.



València, 1 de juny de 2018.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 21 de gener de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web