Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 23 de gener de 2019, de la Direcció General de Medi natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 119/17-AIA Alberic. [2019/858]

(DOGV núm. 8478 de 04.02.2019) Ref. Base de dades 001110/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Impacte ambiental
    Descriptors:
      Descriptors toponímics: Alberic



De conformitat amb l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, que estableix la publicació en el Boletín Oficial del Estado o en el diari oficial corresponent de l'informe d'impacte ambiental, resolc:



Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana l'informe d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 119/17-AIA Alberic.





«Informe d'impacte ambiental

Expedient: 119-2017-AIA.

Títol: Xarxes de distribució per a la modernització del regadiu de la Séquia Real del Xúquer. Sectors 3 i 5.

Promotor: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

Òrgan substantiu: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.

Localització: Alberic (València).



Antecedents.

El procés en la modernització de la SRX ha sigut estructurat en quatre graus:

Grau 1: Xarxa en alta. Consisteix en les obres de derivació en l'eixida del túnel de l'escala (sistema hidràulic canal Xúquer-Túria).

Grau 2: Xarxa de transport. Aproxima els cabals de rang mitjà als centres de gravetat de les zones de demanda (45 sectors) en les quals queda dividida la zona regable.

Grau 3: Xarxes de distribució. Distribueix els cabals de rang baix en les unitats de gestió fins a arribar a les unitats parcel·làries agràries.



Grau 4: Instal·lacions en parcel·la.

L'avaluació ambiental de la modernització dels regadius dependents de la SRX s'ha realitzat de la següent manera:

1.1. Xarxa en alta:

Va consistir en l'avaluació d'impacte ambiental de les actuacions necessàries per a construir l'anomenada «Xarxa en alta» o obres necessàries per a subministrar aigua a pressió als diferents sectors de reg en què es divideixen els regs de la Séquia Reial del Xúquer: Construcció d'un embassament de 60.000 metres cúbics i una xarxa de canonades enterrades que partint del canal Xúquer-Túria a l'eixida del túnel de l'escala, pogueren subministrar aigua a pressió als diferents sectors de reg.

El dia 6 d'octubre de 1998, el director general per al Desenvolupament Sostenible (Generalitat Valenciana), dictava declaració d'impacte ambiental favorable al projecte «Obres de modernització de la Séquia Reial del Xúquer» (expedient 314/98-AIA), supeditada al compliment de certs condicionants ambientals.

1.2. Xarxes de distribució: consisteixen en les instal·lacions necessàries per a permetre el canvi de reg en les anomenades unitats de gestió.

Actualment, l'òrgan ambiental de l'Administració general de l'Estat ha avaluat els següents sectors de la Séquia Reial del Xúquer:



– Xarxes de distribució per a la modernització del sector 2 (Alberic): resolució de no submissió de 9 de juny de 2006 (BOE 03.07.2006).



– Sector 9 (l'Alcúdia de Carlet, Guadassuar, Massalavés): resolució de no submissió de 13 d'abril de 2005 (BOE 09.05.2005).



– Sectors 7, 10, 14, 15, 18, 19, 23 i 24 (Algemesí i uns altres): resolució de no submissió de 23 d'abril de 2007 (BOE 26.05.2007).

– Xarxes de distribució dels sectors 1C, 5, 26, 33, 37, 38, 40 (Antella i uns altres): resolució de no submissió de 3 de desembre de 2009 (BOE 24.12.2009).

Mitjançant Resolució de 3 de desembre de 2009, de la Secretaria d'Estat per al Canvi Climàtic es va adoptar la decisió de no sotmetre a avaluació d'impacte ambiental el projecte «Xarxes de distribució per a la modernització de la Séquia Reial del Xúquer. Sectors 1C, 5, 26, 33, 37, 38 i 40».

Referent als sectors 1C i 5, projectes que no es van executar, i amb posterioritat a l'anàlisi ambiental realitzada per la Secretària d'Estat per al Canvi Climàtic, s'emet informe d'impacte ambiental referent a l'expedient 43-2016 -AIA i relatiu al projecte «Xarxes de distribució per a la modernització de la Séquia Real del Xúquer. Sector 1C. Antella», segons la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental.

Amb els antecedents esmentats es presenta un nou projecte per a la seua avaluació ambiental, sector 5 en el terme d'Alberic, per la qual cosa igual que en el cas del sector 1C, atés el difícil encaix administratiu de la modificació del projecte i a la vista de la Llei 21/2013, resulta procedent la realització d'un nou tràmit d'avaluació d'impacte ambiental.



No obstant això, els criteris generals d'aquesta valoració es tindran en compte i s'incorporaran en el present informe d'impacte ambiental.



Tramitació administrativa

El 4 d'octubre de 2017 té entrada en el Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental document ambiental del projecte de xarxes de distribució per a la modernització del regadiu dels sectors 3 i 5 en el terme d'Alberic (València) per a l'inici de l'avaluació d'impacte ambiental.



Mitjançant escrits de 14 de novembre de 2016 i 1 de febrer de 2018 l'òrgan ambiental requereix la documentació tècnica del projecte.



El 9 de febrer de 2018 l'òrgan substantiu remet la documentació tècnica sol·licitada.

En compliment de l'article 46 de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental, l'òrgan ambiental va sol·licitar consulta al Servei de Gestió d'Espais Naturals Protegits.

El 2 de maig de 2018 la direcció del Parc Natural de l'Albufera emet el següent informe:

(…) »La modernització de la Séquia Reial del Xúquer està desenvolupant-se per sectors des de fa quasi 20 anys. És conegut que la reducció de cabals del Xúquer que afecten greument l'Albufera s'ha dut a terme a través d'aquesta modernització que ha suposat una disminució de les aportacions a aquesta Comunitat de Regants d'uns 400 hm³.



Les successives fases de modernització del canal principal han sigut aprovades sense haver sigut avaluades ambientalment, ja que el ministeri ha decretat sistemàticament la no-necessitat de l'avaluació. Per tant, mai s'ha determinat oficialment ni corregit l'impacte causat per aquestes obres sobre els recursos hídrics del parc natural.

Després d'aquesta modernització els cabals «estalviats» van ser assignats a diferents usuaris al llarg de la conca de manera que en l'actualitat s'han reduït els recursos que arriben a l'Albufera en quasi un 50 % però també els que entren a la província de València cada vegada més minvats. En l'actualitat, quan es reclama aigua per a l'Albufera, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer respon que hem d'aportar un llistat d'usuaris que han de ser afectats».

L'informe mostra la seua discrepància amb el document elaborat per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer respecte a l'«Estudi de la qualitat d'aigua de l'Albufera i les seues necessitats hídriques», esmentat en el document ambiental en el qual es conclou que «l'Albufera es manté en equilibri actual independentment dels cabals que li alimenten (sempre que hi haja uns mínims)».



L'informe continua:

(…) «No obstant això que s'ha comentat en els antecedents, el projecte ara en desenvolupament consisteix en l'execució de xarxes de distribució secundària, hidrants multiusuari, preses a parcel·la, i l'adequació d'una edificació existent com a capçal de reg per a un sector de 552,33 ha, situat completament dins del terme municipal d'Alberic, i enclavada en l'àmbit del pla d'ordenació dels recursos naturals de la conca hidrogràfica de l'Albufera. És a dir, es tracta d'una fase secundària de les obres ja realitzades però és la que definitivament redueix les aportacions d'aigua, així com elimina els canals i séquies existents.



És evident que l'execució de 552 ha dins d'una comunitat que rega 22.000 ha, té un impacte relativament reduït, però des d'aquest parc ja s'ha informat altres vegades que les conseqüències ambientals d'aquestes obres haurien d'avaluar-se globalment i no continuar executant xicotets sectors a poc a poc sense que fins hui s'hagen establit mesures correctores o compensatòries globals que mitiguen l'afecció global sobre el parc natural.

Respecte a l'impacte sobre la vegetació i la fauna, aquesta estarà motivada per la pèrdua dels hàbitats que constitueixen les séquies i canals de la zona, les quals tendeixen a ser ocupades pels cultius pròxims o omplides de residus inerts en abandonar-se'n l'ús. Això afectarà la microfauna que viu en aqueixes zones, si bé també es comprova que moltes aus del parc natural ocupen camps de cultiu encara no modernitzats quan els camps agrícoles del parc es troben secs. Aquests impactes ni s'esmenten ni avaluen en el document ambiental presentat».





Consideracions ambientals.

Anàlisi del projecte segons criteris de l'annex III de la Llei 21/2013 d'avaluació ambiental.

a) Característiques del projecte.

La zona regable del sector 3 i 5 presenta una superfície regable de 552,33 hectàrees, pertanyents totes elles al terme municipal d'Alberic, província de València.

Els sectors es desenvolupen al sud, sud-est del nucli urbà d'Alberic, limiten a l'oest amb la Séquia Reial, amb el riu Xúquer al sud i amb el terme municipal de Benimuslem a l'est. La superfície regable dels sectors 3 i 5 serà proveïda des d'un mateix capçal de reg, es tracta, doncs, d'un conjunt tots dos sectors.

Les actuacions previstes en el projecte són:

– Conducció de PE-100 DN 800 PN 10 des de la presa B existent fins al capçal de reg de 70 metres de longitud.

– Instal·lacions del capçal de reg en edificació existent, amb equips de pressurització, filtratge i telecomandament, estructura metàl·lica per a protecció dels depòsits d'abonament, que queden en l'exterior de l'edificació existent, així com la instal·lació en baixa tensió d'aquestes instal·lacions i canvi del centre de transformació existent.

– Des del capçal de reg parteixen dues xarxes de distribució. La xarxa de reg oest proveirà 57,48 hectàrees, longitud de 2,5 km i diàmetres compresos entre 250 i 140 mm. La xarxa de distribució est proveirà 494,85 hectàrees, tindrà uns 24 km de longitud i diàmetres compresos entre 630 PN 12,5 a PVC DN 110 mm en PN 6.

– Hidrants de reg, conduccions terciàries fins a parcel·la i automatització d'aquests.

Paral·lelament a l'eix principal de la xarxa de distribució des del capçal de reg, fins a la bifurcació dels hidrants H-89 i H-108, s'instal·la al costat de la conducció de la xarxa de distribució, una conducció de PVC DN 160 PN 6 de 3.948 metres, la qual disposarà d'aigua sense abonament, perquè en cas que algun comuner vulga proveir-se d'aigua sense abonament, tinga la possibilitat en un futur d'entroncar la seua conducció terciària a aquesta conducció.

– Instal·lacions de valvuleria de control, maneig i seguretat de tots els sistemes hidràulics, així com les obres de fàbrica auxiliars (arquetes) que permeten la protecció d'aquests elements.

Les canonades s'instal·laran en rasa, amb una profunditat mínima d'1,0 metres sobre la generatriu superior del tub. L'ample de rasa previst en la base és funció del diàmetre de la conducció, que és de 0,50 per a diàmetres inferiors o iguals a DN 125, de 0,60 per a diàmetres entre 140 i 250 mm, de 0,80 per a diàmetres de 315 i 400 mm, i d'1,00 metres per a diàmetres de 500 i 630 mm.

Els encreuaments de les conduccions es realitzaran: en la Séquia Real del Xúquer amb canonada metàl·lica autoportant, perforació horitzontal en general en els encreuaments amb l'autovia A-7 i altres carreteres, a cel obert en l'encreuament amb la línia FGV pel pas existent.

El capçal de reg comunitari s'allotjarà en un edifici existent al costat de la Séquia Real del Xúquer propietat de la SRX després de rehabilitar-lo. El capçal de reg es proveeix des de la conducció de la xarxa en a ta que es troba en la mateixa parcel·la del capçal per a tal fi.

En els voltants del capçal de reg s'executa una edificació oberta mitjançant estructura metàl·lica i amb coberta tipus sandvitx on es disposen dels 3 depòsits de PRFV de 15.000 litres i 1 depòsit de PRFV de 3.000 litres per a l'abonat comunitari, juntament amb els equips que permeten la seua injecció a la xarxa.

El subministrament d'energia es realitza a través d'una línia elèctrica propietat de la SRX present en les proximitats del capçal, al costat de la Séquia Reial del Xúquer. Per a això se substitueix l'actual transformador intempèrie de 50 kVAs existent per un transformador intempèrie de 160 kVAs, i s'instal·la una línia subterrània en baixa tensió d'uns 800 metres amb cablejat d'alumini fins a l'edifici del capçal de reg, on es disposa de la instal·lació d'enllumenat i força tant de l'edifici existent on s'allotgen els equips de bombament i filtratge, com de la zona on se situa l'abonat comunitari.

Donant continuïtat al sistema de control i telecomandament instal·lat en els sectors de reg modernitzats en la Séquia Reial del Xúquer s'ha previst la instal·lació d'un PLC en el capçal de reg comunitari. Aquest PLC es comunica amb el centre de control de la SRX a través del cable de fibra òptica existent.

b) Ubicació del projecte.

El projecte se situa en àrea pròxima al nucli urbà d'Alberic de caràcter agrari amb plantacions de cítrics. La vegetació natural ha sigut substituïda per cultius que constitueixen l'hàbitat de diverses espècies oportunistes. No s'han detectat en l'àmbit d'estudi espècies de fauna sotmeses a règim especial de protecció.

En la zona d'actuació no es troben espais naturals protegits, ni paisatges ni parcs naturals. Tampoc es veuen afectats ni LIC ni ZEPA, encara que la zona d'actuació es troba en les proximitats del LIC del riu Xúquer, però aquest no es veurà afectat per les actuacions previstes.



La zona d'actuació es troba dins dels límits del Pla d'ordenació de recursos naturals (PORN) de l'Albufera. Respecte del Parc Natural de l'Albufera aquest es troba a més de 14 km de distància de la zona regable del sector 3 de la SRX.

Respecte a l'afecció al patrimoni cultural, segons la «memòria d'impacte patrimonial» a l'efecte de l'obtenció de l'informe regulat en l'article 11 de la Llei 4/1998, del patrimoni cultural valencià, en la zona d'obra es localitzen diverses parcel·les en els quals es localitza material ceràmic i es localitza la vil·la romana de Benifaraig.

– Vies pecuàries i zona forestal: les obres previstes afecten la vereda de la muntanya mitjançant un paral·lelisme en un tram d'uns 600 metres, a l'inici de la xarxa de distribució. Les obres previstes no afectaran sòl forestal.

c) Característiques del potencial impacte.

Durant l'execució del projecte es produirà un impacte sobre la geologia i la geomorfologia a causa de la instal·lació de les conduccions. No obstant això, pel fet que es tracta d'una zona antropitzada, l'impacte es considera moderat.

La qualitat del sòl quedarà afectada pels moviments de terra, abocament de sobrants, apilament de materials i instal·lació de parc de maquinària que es considera impacte compatible. Com a mesura correctora es proposa la retirada i apilament de la terra vegetal per a la seua utilització en la restauració del terreny.

Respecte als recursos hídrics, durant la fase d'explotació es reduiran els retorns de reg sobre l'Albufera i el riu Xúquer, i es considera l'impacte per reducció de retorns de reg insignificant, basant-nos en les conclusions obtingudes de l'«Estudi de la qualitat d'aigua de l'Albufera i les seues necessitats hídriques», realitzat per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer dins del «Pla general d'adequació del sistema d'explotació dels aprofitaments tradicionals del riu Xúquer» (1996) l'objectiu del qual era precisament analitzar en profunditat les implicacions que per a l'Albufera i el seu entorn podria tindre la reducció de retorns produïda per l'augment de les eficiències de reg. D'aquestes conclusions es desprén que «l'Albufera es manté en equilibri actual independentment dels cabals que l'alimenten (sempre que hi haja uns mínims)».



És a dir, el funcionament hidrològic subterrani es veurà afectat per la disminució del volum d'aigua aplicat en el reg localitzat enfront del tradicional. Segons el que s'ha exposat, l'impacte es considera compatible. Les mesures preventives es materialitzen per mitjà del pla de vigilància que va elaborar la Confederació Hidrogràfica del Xúquer per a comprovar les variacions del nivell de les aigües en l'Albufera i Ullals.

En el cas d'establir-se una relació causa-efecte entre l'augment de la modernització de regadiu i la disminució dels nivells d'aigua en l'Albufera, caldrà adoptar les mesures correctores pertinents, com per exemple subministrar el dèficit estimat mitjançant aportacions d'aigües superficials.

Durant la fase d'execució de les obres, s'evitaran infeccions de clòtxina zebra (Dreissena polymorpha) i cloïssa asiàtica (Corbícula fluminea) per mitjà d'equips que estiguen en contacte amb l'aigua. Per a això s'aplicarà el protocol general de desinfecció que estableix la Confederació Hidrogràfica del Xúquer per a la clòtxina zebra per part del contractista de les obres.

Durant l'execució de les obres, la qualitat de l'aigua superficial i subterrània pot veure's afectada per abocament de combustible, lubrificants o greixos procedent de la maquinària d'obres, per l'inadequat apilament dels materials, pels possibles arrossegaments de fins procedents del moviment de terres, així com per l'abocament de terres sobrants. Durant la fase de funcionament, es produirà un impacte positiu sobre l'aqüífer per la reducció de la lixiviació de nitrats.

Per a evitar impactes sobre les aigües es realitzarà una adequada gestió dels olis procedents de la maquinària d'obra.

Sobre l'atmosfera es produirà un augment de les partícules sòlides en suspensió que afectarà la qualitat atmosfèrica i la vegetació. Així mateix, es produirà un augment de contaminants procedents de la maquinària d'obres. L'impacte es considera de magnitud moderada.

Durant la fase d'explotació, el manteniment i neteja d'instal·lacions pot incidir també en aquest factor, i aquest impacte es considera de magnitud compatible.

S'aplicaran les següents mesures preventives i correctores: realització de regs superficials, manteniment de la maquinària d'obres.



Durant la fase d'obres es produirà un augment de l'emissió de sorolls que pot provocar efectes sobre la fauna que es desplaçarà de manera temporal. Aquest impacte es considera de magnitud moderada.

A causa de l'escassa presència de vegetació natural, l'impacte es considera de magnitud compatible.

La fauna veurà afectat el seu hàbitat encara que amb caràcter temporal. A més es produirà un efecte barrera a causa de l'obertura de rases i una disminució de recursos hídrics en el riu Xúquer i a causa de la disminució dels retorns de reg. L'impacte es valora com moderat.



Durant la fase d'obres es produiran molèsties a la població. L'impacte es considera compatible.

En la fase de funcionament la modernització de regadius produirà millores en el treball agrari per la qual cosa l'impacte es considera positiu.

Durant la fase de construcció es produirà una afecció sobre el paisatge en modificar-se la geomorfologia del terreny on s'instal·la la conducció. A més es produirà una modificació del paisatge per l'execució de l'edifici que alberga el capçal de reg. Una vegada finalitzades les obres les conduccions quedaran enterrades, i per tant l'impacte sobre aquest factor ambiental serà nul, ja que els hidrants, fornícules prefabricades de formigó de 2,25x1,75x2,07 m queden a menor alçària que els cultius presents en la zona. L'impacte paisatgístic causat per tot això es considera de magnitud compatible.

Atesa la proximitat de les obres a terreny forestal se seguirà el que s'indica en el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució d'obres i treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants aprovat per Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat.

Durant la fase d'execució es realitzarà un seguiment arqueològic global amb visites d'obra la freqüència de la qual s'ajustarà a l'avanç dels treballs, en la qual s'efectuarà un registre de les seccions obertes pels moviments de terra.

Si s'observa alguna secció amb estrats o restes d'interés patrimonial, es comunicarà el fet a la Conselleria de Cultura i es procedirà segons les instruccions dels seus tècnics.

Finalment en el document ambiental es proposen una sèrie de controls operacionals que complementen les mesures preventives i correctores proposades i un programa de vigilància ambiental.

Segons el que s'ha exposat, l'òrgan ambiental realitza les consideracions següents:

– En la fase d'execució del projecte la modernització no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient si es duen a terme les mesures preventives i correctores proposades. Això inclou el seguiment arqueològic de les obres i les mesures de prevenció d'expansió de la clòtxina zebra i d'observança de les mesures de prevenció d'incendis forestals.



Respecte a la proximitat del LIC «Curs mitjà i baix del Xúquer», en fase d'obres no s'afectarà de manera directa l'espai natural i, amb l'aplicació de les mesures correctores (en el cas d'abocaments accidentals), és improbable la generació d'efectes indirectes significatius. No obstant això, s'incorporaran al present informe algunes mesures preventives de la Resolució de 3 de desembre de 2009.

Els espais naturals protegits més pròxims a l'àrea d'actuació són:



LIC «Ullals del riu Verd» que se situa a 1,5 km de la zona d'obres, paratge natural municipal del mateix nom (3 km de la zona d'obres) i zona humida protegida dels «Ullals del riu Verd» (la zona perifèrica de protecció de la zona humida protegida del mateix nom se situa a més de 2 km de la zona d'obres).

És improbable l'afecció sobre aquests espais protegits a causa de la llunyania de la zona d'obres a aquests espais així com a la improbable afecció a l'aqüífer la zona de descàrrega del qual s'enquadra en el sistema aqüífer del massís del Caroig.

– Afecció a fauna i flora associada a la xarxa de séquies: d'acord amb l'informe de la direcció del Parc Natural de l'Albufera la falta d'aigua en séquies pot disminuir la biodiversitat de la zona i de la fauna que té el seu hàbitat en l'Albufera i que utilitza aquestes zones quan l'entorn del parc es troba sec.

Es considera que ha de conservar-se la xarxa de séquies en bon estat i amb el cabal mínim necessari com a punts de reserva de biodiversitat.



Amb caràcter general, consultada la base de dades de biodiversitat es localitza com a espècie que pot resultar afectada de manera indirecta en la fase d'obres l'espècie prioritària parpalló (Riparia riparia). Per les característiques de la zona d'obres i atés que les obres no creuen talussos en el riu Xúquer on puga niar l'espècie, és poc probable cap afecció directa. No obstant això, la generació de depòsits de materials o la construcció de rases poden ser interpretats per l'espècie com a lloc apte per a niar, per això o bé es realitzaran les obres fora del període en el qual l'espècie està present (de primavera a tardor) o bé s'imposaran mesures preventives.



– Afecció indirecta a l'Albufera: segons dades de la Séquia Reial del Xúquer fins hui s'han modernitzat 10 sectors de reg dels 45 sectors existents.

La disminució de les aportacions a l'Albufera és l'efecte ambiental més important de les modernitzacions. Aquesta disminució d'aportacions és conseqüència de la desaparició de les aigües sobrants que arriben al llac a través de séquies així com la disminució d'aigua que arriba als aqüífers (retorns de reg).

El 6 d'octubre de 1998, es dicta declaració d'impacte ambiental del projecte «obres de modernització de la Séquia Reial del Xúquer». El condicionant ambiental primer indicava:

«En el termini màxim de 6 (sis) mesos a comptar des de la data de notificació de la present declaració d'impacte ambiental, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer presentarà en aquesta Conselleria de Medi Ambient un pla de vigilància ambiental que permeta dur a terme el seguiment dels nivells i qualitats de les aigües del parc natural i establisca les mesures correctores complementàries necessàries per a garantir que les successives transformacions dels sistemes de reg i per tant disminucions de les aportacions hídriques al parc, no afecten de manera significativa els valors ecològics de l'ecosistema d'aquest. Aquest pla de vigilància ambiental es redactarà i posarà en marxa seguint les recomanacions que sobre aquest tema puguen efectuar-se des del Parc Natural de l'Albufera i haurà de comptar finalment amb el vistiplau del consell directiu del parc natural.

Si del seguiment i vigilància ambiental es determina que es produeixen afeccions significatives sobre el parc natural, i en qualsevol cas, davant situacions anòmales en les quals resulte necessària l'aportació de cabals hídrics al parc, com en èpoques de sequera o similars, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, determinarà i aportarà el volum de recursos hídrics que calga per a garantir el manteniment de les característiques ecològiques del parc natural».

El 7 d'agost de 2000 la Confederació Hidrogràfica del Xúquer va remetre al Servei d'Avaluació d'Impacte Ambiental el pla de vigilància que va ser remés a la direcció del parc natural.

La Confederació Hidrogràfica del Xúquer entre les seues actuacions duu a terme diverses actuacions entre les quals s'inclou la xarxa de piezòmetres instal·lats per al control de les conseqüències de la modernització dels regadius de la Séquia Reial del Xúquer.

D'altra banda el Reial decret 1/2016, de 8 de gener, pel qual s'aprova la revisió dels plans hidrològics de les demarcacions hidrogràfiques del Cantàbric Occidental, Guadalquivir, Ceuta, Melilla, Segura i Xúquer i de la part espanyola de les demarcacions hidrogràfiques del Cantàbric Oriental, Miño-Sil, Duero, Tajo, Guadiana, Ebre estableix en l'annex XI (disposicions normatives de la demarcació hidrogràfica del Xúquer), el següent:

Article 14 (requeriments hídrics de zones humides):

3. Les necessitats hídriques del llac de l'Albufera es fixen en 210 hm³/any, xifra que correspon al percentil del 90 % de la sèrie d'aportacions al llac.

4. A més de les aportacions superficials i subterrànies i dels retorns de reg, el llac de l'Albufera podrà rebre aportacions hivernals dels sistemes Xúquer i Túria en la forma establida en el capítol IV.

5. L'organisme de conca realitzarà un control i seguiment d'aportacions a les zones humides de l'Albufera i dels nivells en el llac, amb l'objectiu de garantir el compliment dels volums anuals requerits i contribuir a la conservació de l'ecosistema lacunar.

6. Aquest control i seguiment tindrà com a referència la informació proporcionada per la xarxa de mesura específica que controla el nivell en el llac i les eixides al mar a través de les goles i permet realitzar els corresponents balanços.

7. En cas que del seguiment realitzat s'inferisca que és probable que en un any concret no se satisfacen els volums anuals requerits, s'executaran les actuacions que permeten atendre les necessitats hídriques del llac de l'Albufera, i es requerirà un control i seguiment dels efectes d'aqueixes actuacions sobre aquest.

Assignació i reserva de recursos.

Article 19. Sistema Túria

C) Assignacions.

f) Els excedents hivernals del riu Túria, estimats en mitjana en 11 hm³/any, podran ser derivats per les séquies de Quart, Mislata i Favara, per a la seua utilització com a cabal ecològic d'hivern, amb destinació a l'àrea del Parc Natural de l'Albufera.

Article 20: Sistema Xúquer.

2. L'assignació de recursos superficials als regs tradicionals de la Ribera del Xúquer s'estableix de la manera següent:

a) Respecte a la Ribera Alta, s'estableixen unes assignacions de:



i. 214,2 hm³/any de recursos superficials per a la comunitat de regants de la Séquia Reial del Xúquer que inclou la séquia particular d'Antella, dels quals podran utilitzar-se fins a 30 hm³/any per a cabals ecològics amb destinació a l'àrea del Parc Natural de l'Albufera (marge esquerre del Xúquer) a mesura que es vaja realitzant la modernització prevista dels seus regadius.

Quant a la valoració de l'impacte global de la modernització dels regadius de la totalitat de sectors de la Séquia Reial del Xúquer, ha d'indicar-se que aquesta qüestió correspon a altres àmbits de planificació si bé s'ha d'instar el compliment de la declaració d'impacte ambiental relativa a la modernització de la Séquia Reial del Xúquer.

Capítol IV: Objectius mediambientals.

Article 31:

3. En el cas específic de la massa d'aigua superficial del llac de l'Albufera de València les administracions públiques, en l'àmbit de les seues competències, impulsaran la realització i desenvolupament d'un pla especial el principal objectiu del qual siga aconseguir el potencial ecològic establit en l'apèndix 9.2. En el marc del dit pla, l'organisme de conca donarà compte a la resta d'administracions de les actuacions de control i seguiment relatives al compliment dels apartats 5, 6 i 7 de l'article 14.

En el capítol del «Resultat de la integració dels aspectes ambientals en el pla hidrològic o en el programa de mesures contingut en aquest pla:

(…) En relació amb els requeriments hídrics de la zona humida de l'Albufera de València és destacable que en el pla del cicle 2015-2021 s'han incrementat les necessitats hídriques del llac de l'Albufera, que ha passat de 167 hm³/any, xifra que correspon al percentil del 95 % de la sèrie d'aportacions al llac, a 210 hm³/any, que correspon al percentil del 90 %. D'altra banda, en la normativa del pla s'estableix que a més de les aportacions superficials i subterrànies i dels retorns de reg, el llac de l'Albufera podrà rebre aportacions hivernals dels sistemes Xúquer i Túria».

Des del punt de vista ambiental s'està duent a terme la vigilància ambiental sobre el llac, i ha de ser complida la normativa de la revisió dels plans hidrològics de conca. Per tant l'efecte ambiental més important de la modernització de la Séquia Reial del Xúquer (disminució dels retorns de reg) serà compensada mitjançant l'assignació de recursos específics.

Per tant, establides les bases de la vigilància, control i compensació de la disminució dels retorns de reg, per a la resta d'aspectes ambientals del projecte no hi ha més que concloure que no és previsible que amb l'aplicació de les mesures preventives i correctores assenyalades en el document ambiental i les que s'indicaran en la part dispositiva del present Informe, el projecte cause efectes ambientals significatius.

No obstant això, i a causa de la preocupació manifestada des de la direcció del parc natural respecte a la compensació dels cabals per a previndre la deterioració de l'Albufera, s'inclourà en el present informe un apartat sobre el compliment dels condicionants ambientals de la Resolució de 6 d'octubre de 1998.



Consideracions jurídiques

1. El projecte examinat constitueix, segons el que es disposa en l'annex II, grup c) 1r de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, un dels supòsits fàctics en els quals resulta preceptiva l'avaluació d'impacte ambienta simplificada, prèvia a la resolució administrativa que s'adopte per a l'aprovació definitiva d'aquell, segons es desprén de l'article 7.2 de la llei esmentada.

2. En l'expedient s'han observat els tràmits previstos en la secció 2a de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental i en les altres disposicions que li són aplicable.

3. L'article 13 Decret 158/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, atribueix a la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental la competència en matèria d'avaluació ambiental estratègica i de projectes.





Resolució



Primer

El projecte no tindrà efectes significatius sobre el medi ambient en els termes del present informe.

El projecte haurà de realitzar-se d'acord amb el que s'exposarà en l'apartat segon de la present resolució.



Segon

1. Es compliran les mesures preventives de l'informe d'impacte patrimonial i aquelles que, si escau, impose l'òrgan competent en l'informe regulat en l'article 11 de la Llei 4/1998 del patrimoni cultural valencià que haurà de ser emés amb anterioritat a l'inici de les obres.



2. En el cas que pertoque s'adaptaran les infraestructures del projecte al que es disposa en l'article 21 de la normativa del PATRICOVA (Pla d'acció territorial sobre prevenció del risc d'inundació de la Comunitat Valenciana).

3. En l'àmbit de la modernització es realitzaran bones pràctiques agràries de caràcter general com ara la trituració de restes vegetals procedents de poda i la seua incorporació al terreny, el manteniment del sòl amb un adequat índex de matèria orgànica, planificar el reg amb adequades dosis de rentada per a evitar problemes de salinització i realitzar plans d'adobament d'acord amb les necessitats dels cultius.

4. Les séquies que queden en desús es conservaran i mantindran en bon estat i amb un cabal mínim necessari per a permetre la seua funcionalitat ecològica.

5. Se sol·licitaran els permisos que pertoquen en relació amb l'afecció a la via pecuària Vereda de la Muntanya.

6. Es realitzarà una planificació de les obres amb la finalitat que la seua execució no coincidisca amb els períodes de cria del parpalló (d'agost a setembre, tots dos inclosos) i fauna lligada al LIC del Riu Xúquer.

Aquest condicionant ambiental podrà ser exceptuat sempre que de la revisió de la zona per tècnics de biodiversitat del Servei Territorial de Medi Ambient de València, no es detecten niuades d'interés en el període temporal en què es preveja l'execució de les obres.



7. S'abalisarà la zona d'obres en l'àmbit pròxim al LIC del riu Xúquer evitant qualsevol afecció directa sobre vegetació de ribera o indirecta per abocaments.

No podran habilitar-se parcs de maquinària, zones de préstecs o apilaments de materials a menys de 100 metres de l'orla de vegetació que envolta el LIC del riu Xúquer.

8. S'habilitaran rampes o similar en les rases per a permetre l'eixida de fauna atrapada. Per aquest mateix motiu al final de cada jornada d'obres es taparan els extrems de les conduccions.

9. Es recorda que s'ha de complir el condicionant ambiental número 1 de la declaració d'impacte ambiental de 6 d'octubre de 1998 relatiu al «Projecte de modernització de la Séquia Reial del Xúquer (…) si del seguiment i vigilància ambiental es determina que es produeixen afeccions significatives sobre el parc natural, i en qualsevol cas, davant situacions anòmales en les quals resulte necessària l'aportació de cabals hídrics al parc, com en èpoques de sequera o similars, la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, determinarà i aportarà el volum de recursos hídrics que calga per a garantir el manteniment de les característiques ecològiques del parc natural».



Sobre la base d'aquest condicionant ambiental no podrà abordar-se l'execució de la modernització de cap sector addicional de la Séquia Reial del Xúquer, atesa la previsible proximitat de l'execució de les noves modernitzacions en la perifèria del parc natural, sense que per part de l'organisme de conca s'haja presentat informe sobre el compliment dels condicionants ambientals de la declaració d'impacte ambiental esmentada i haja sigut subjecte a aprovació de la directiva del parc natural.



Tercer

D'acord amb el que es disposa en l'article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, el present informe d'impacte ambiental es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i perdrà la seua vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si una vegada publicat, no s'ha procedit a l'autorització del projecte en el termini màxim de quatre anys des de la publicació.





Quart

D'acord amb el que es disposa en l'article 47.6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, l'informe d'impacte ambiental no serà objecte de cap recurs sense perjudici dels que, si escau, pertoquen en via administrativa o judicial enfront de l'acte d'autorització del projecte.



València, 26 de juny de 2018.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.»



València, 23 de gener de 2019.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

Mapa web