Ficha docv

Ficha docv









RESOLUCIÓ de 17 de setembre de 2019, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, per la qual es promou a la Comunitat Valenciana, a proposta de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, un procediment per a l'avaluació i acreditació de determinades unitats de competència professional, adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, en la família professional d'Instal·lació i Manteniment, per a la qualificació IMA040_2 Muntatge i manteniment d'instal·lacions frigorífiques. [2019/9003]

(DOGV núm. 8647 de 02.10.2019) Ref. Base de dades 008672/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grup temàtic: 000





El procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals és un dels instruments i accions del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, tal com estableix l'article 4, apartat 1, lletra b, de la Llei orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les qualificacions i de la formació professional.

Mitjançant el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, s'estableix el procediment i els requisits per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com els efectes d'aqueixa avaluació i acreditació de competències.



Sobre aquest tema l'administració educativa ha previst, en l'article 40 del Reial decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'estableix l'ordenació general de la formació professional del sistema educatiu, que l'acreditació parcial d'unitats de competència obtinguda a través del procediment determinat pel Reial decret 1224/09, permetrà, als qui desitgen cursar els ensenyaments de la formació professional del sistema educatiu, sol·licitar la convalidació o exempció dels mòduls professionals establits en la norma que regule cada títol o curs d'especialització, a fi de completar o finalitzar aquests ensenyaments.

Per la seua part l'administració laboral, en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, estableix en el seu article 8 que el Certificat de Professionalitat es pot obtindre mitjançant els procediments per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació així com mitjançant l'acumulació d'acreditacions parcials de les unitats de competència que comprenga el certificat de professionalitat.

A la Comunitat Valenciana, el Decret 3/2018, de 12 de gener, del Consell, ha establit una estructura organitzativa conjunta responsable del procediment d'avaluació i acreditació de la competència professional adquirida per experiència laboral o formació no formal entre la conselleria competent en matèria d'educació i la conselleria competent en matèria d'ocupació, definint les característiques de les convocatòries. En l'article 3.2 del decret esmentat, s'estableix que a la Comunitat Valenciana els procediments d'acreditació i avaluació de la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal, així com algunes de les seues accions inherents, podran ser proposats, coordinats i duts a terme tant per l'òrgan que tinga atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral com pel Servei Valencià d'Ocupació i Formació, d'ara en avant LABORA Servei Valencià d'Ocupació i formació.



La Comissió Mixta de Reconeixement de Competències Professionals creada a l'empara d'aquest decret amb la finalitat d'unificar la proposta de convocatòries de procediments que ha d'elevar-se al Consell Valencià de Formació Professional, va acordar que LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació seria l'encarregada de coordinar i dur a terme el procediment objecte de l'actual convocatòria, entre altres.



Finalment el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, atribueix al Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, la funció de gestionar el procediment de reconeixement, avaluació i certificació de les competències professionals.

Per tot això, conforme el Consell Valencià de Formació Professional, en virtut de les competències atribuïdes per l'article 16 del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, aquesta direcció general resol:



Primer. Objecte

La present resolució té per objecte dur a terme, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana i a proposta de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, l'avaluació i acreditació d'unitats de competència professional adquirides a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, de conformitat amb el que s'estableix en el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, el Decret 3/2018, de 12 de gener i les bases que es recullen en l'annex I d'aquesta resolució.



Segon. Unitats de competència, seus i places convocades

Les unitats de competència objecte d'avaluació i acreditació, així com les places convocades i la seu on està previst dur a terme el procediment, estan recollides en l'annex III, amb indicació, si és el cas, dels títols de formació professional i certificats de professionalitat en els quals estan incloses.



Tercer. Execució

El Servei d'Ordenació de la Formació Professional de la Direcció General d'Ocupació i Formació serà el responsable d'executar o aplicar el procediment d'avaluació i acreditació objecte de la present resolució, conforme a les bases de la convocatòria i amb plena subjecció a les disposicions i normativa vigent en aquesta matèria.

No obstant això, en tot allò que no es preveu expressament en aquesta resolució serà aplicable el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, pel qual es regula el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral.



Quart. Designació del personal assessor i avaluador

La Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, a proposta de la Direcció General d'Ocupació i Formació designarà el personal assessor i avaluador, degudament habilitat, que actuarà en la seu establida per a dur a terme el procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral.



Cinqué. Retribucions

El personal assessor i avaluador empleat públic designat per a participar en aquest procediment percebrà, una vegada finalitzat aquest, les compensacions econòmiques previstes en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris del personal al servei de la Generalitat Valenciana. L'import del pagament al personal assessor i components de la comissió d'avaluació quan siguen professionals o experts aliens a l'Administració, serà el mateix però en concepte de prestació de serveis especials.

Per a les funcions d'avaluació, assessorament i admissió es determinarà mitjançant resolució de la directora general d'Ocupació i Formació, el nombre màxim de sessions retribuïbles per família, o àrea professional, si és el cas, i seu, en funció de les unitats de competència convocades, les persones candidates admeses i el nombre de personal assessor i avaluador que participe en el procediment.



Sisé. Seguiment del procediment

L'òrgan que té atribuïda la gestió del procediment de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral a la Comunitat Valenciana, així com el Consell Valencià de Formació Professional seran informats del desenvolupament i resultats del procediment convocat per aquesta resolució.



Seté. Documentació del procés

L'expedient del procediment, en el qual es recolliran tots els registres i resultats produïts al llarg d'aquest, serà custodiat en el centre designat com a seu.

Transcorreguts dos mesos des de la publicació de les llistes definitives d'admesos, les persones candidates no admeses disposaran d'un mes per a retirar la seua documentació en el centre on l'havien depositada.

D'altra banda, les persones candidates admeses que hagen participat en el procediment, transcorreguts dos mesos des del lliurament d'acreditacions, disposaran d'un mes per a retirar la seua documentació del centre assignat per a realitzar el procediment.

En tots dos casos, transcorregut el període fixat per a recuperar la documentació, si no s'ha retirat, aquesta podrà ser destruïda per l'Administració.



Huité. Permisos individuals de formació

Per a facilitar l'accés a aquest procediment de reconeixement de competències professionals es podran utilitzar els permisos individuals de formació, d'acord amb el que es preveu en l'article 21 de l'Ordre TAS/2307/2007, de 27 de juliol.



Nové. Entrada en vigor i recursos

La resolució farà efecte des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar recurs d'alçada davant el secretari autonòmic d'Educació i Formació Professional de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la publicació, de conformitat amb el que s'estableix en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 17 de setembre de 2019.– El director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial: Manuel Gomicia Giménez.





ANNEX I

Bases de la convocatòria



Base 1. Requisits generals de participació

Les persones que desitgen participar en el procediment hauran de complir els requisits generals següents:

1. Nacionalitat: posseir la nacionalitat espanyola, haver obtingut el certificat de registre de ciutadania comunitària o la targeta de familiar de ciutadà de la Unió, o ser titular d'una autorització de residència, o de residència i treball a Espanya en vigor, en els termes establits en la normativa espanyola d'estrangeria i immigració.

2. Edat: tindre 20 anys complits en el moment de realitzar la inscripció, per a unitats de competència de qualificacions de nivell II i III, i 18 anys per a unitats de competència de qualificacions de nivell I.



3. Experiència laboral o formació no formal mínima relacionada amb les competències professionals que se sol·liciten:

– Experiència laboral: justificar en els últims 10 anys transcorreguts abans de realitzar-se la convocatòria, per a unitats de competència de nivell II i III, almenys 3 anys, amb un mínim de 2000 hores treballades en total. I per a unitats de competència de nivell I, almenys 2 anys, amb un mínim de 1200 hores treballades en total.

– Formació no formal: justificar en els últims 10 anys transcorreguts abans de realitzar-se la convocatòria, almenys 300 hores per a unitats de competència de nivell II i III, i 200 hores per a unitats de competència de nivell I. En els casos en què els mòduls formatius associats a la unitat de competència que es pretén acreditar prevegen una duració inferior, s'hauran d'acreditar les hores establides en aquests mòduls. Vegeu annex III.

La justificació dels requisits generals de participació així com de l'historial professional o formatiu, es farà a través de la documentació que s'estableix en l'annex IV.

Les persones candidates que reunisquen els requisits d'experiència laboral o formativa indicats anteriorment i que no puguen justificar-los mitjançant els documents assenyalats en l'annex IV, si són majors de 25 anys, podran sol·licitar la seua inscripció provisional en el procediment. En aqueix cas presentaran la justificació mitjançant alguna prova admesa en dret de la seua experiència laboral o aprenentatges no formals. Les comissions d'admissió estudiaran la documentació i determinaran, sense perjudici dels criteris de prioritat, si escau, la seua inscripció definitiva.

La falta d'acreditació, d'acord amb el que s'estableix en l'annex IV, dels requisits participació, comportarà l'exclusió de la convocatòria.





Base 2. Seu per al procediment

Aquest procediment es durà a terme en el centre o centres que figuren en l'annex III.



Base 3. Places convocades

El nombre de places convocades són les determinades en l'annex III.



Base 4. Fases i actuacions del procediment

Tal com s'estableix en el Decret 3/2018, de 12 de gener, del Consell, li corresponen a LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació les següents actuacions en el procediment:

1. Informació i orientació: en aquesta actuació es proporciona informació general sobre el procediment convocat.

2. Preinscripció: es fa de forma telemàtica sobre la base de la declaració responsable de les persones candidates. La preinscripció no pressuposa que es reconega als interessats la possessió dels requisits exigits, que es comprovarà en la fase següent.

3. Admissió: en aquesta s'aporta la documentació que acredita el compliment de requisits i els mèrits al·legats. Una comissió examina la documentació i selecciona les persones que passen a la fase d'assessorament. Si hi ha més persones inscrites que places oferides, seguint l'ordre establit en la convocatòria se cita per a aportar la documentació el nombre necessari de candidats fins a completar les places, els no convocats queden en llista d'espera.

4. Fase d'assessorament: en aquesta fase s'ajuda les persones candidates a recopilar i ordenar les evidències laborals i formatives que avalen el domini professional de les unitats de competència sol·licitades. Si és necessari, se les orienta sobre les possibles accions formatives que han de realitzar per a obtindre les unitats de competència per a les quals no han pogut presentar evidències.

5. Sol·licitud d'avaluació de la competència professional: una vegada finalitzada la fase d'assessorament, la persona candidata a la vista de l'informe de l'assessor o de l'assessora, que no és vinculant, haurà de sol·licitar les unitats de competència en què vol ser avaluat.

6. Fase d'avaluació: en aquesta fase es comprova, per a cadascuna de les unitats de competència sol·licitades, la competència professional adquirida per la persona candidata, prenent com a referent les realitzacions professionals corresponents.

7. Orientació final. Finalitzada l'avaluació s'orientarà individualment les persones participants sobre itineraris formatius que puguen completar un perfil professional.

8. Fase d'acreditació i registre. En aquesta s'acrediten i registren les unitats de competència demostrades per les persones candidates. El document d'acreditació serà emés per la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial i remés en suport digital.



Base 5. Informació i orientació general

Amb caràcter previ a l'inici del procediment de reconeixement de la competència professional, el Servei d'Ordenació de la Formació Professional per a l'Ocupació, a través dels punts d'informació referits en l'annex IX, facilitarà informació general a les possibles persones candidates sobre el procediment, a qui pot interessar, on i com participar-hi i aspectes relacionats amb les professions relacionades, de manera que puguen prendre una decisió fonamentada sobre la seua participació en aquest.

Aquesta informació es traslladarà igualment als Espais LABORA, agències de desenvolupament local i als diferents agents socials i econòmics representats en el Consell Valencià de la Formació Professional.





Base 6. Preinscripció i termini de presentació

1. Preinscripció

Els qui desitgen participar en el procés d'acreditació hauran de presentar una instància telemàticament, segons el model establit en l'annex II.1, a més hauran d'emplenar, també telemàticament, el seu historial professional i formatiu, el contingut del qual apareix en l'annex II.2.



El formulari per a la sol·licitud se situarà en la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.

http://www.labora.gva.es

Una vegada emplenada la sol·licitud i remesa en línia, la persona aspirant haurà d'imprimir-la i conservar-la per a presentar-la posteriorment si se li requereix en la fase d'admissió.

2. Termini de presentació

El termini de presentació de sol·licituds serà de 20 dies hàbils a comptar des de l'endemà de la publicació en el DOGV. En aquest còmput no s'inclouran els dissabtes, diumenges ni festius.



Base 7. Criteris d'ordenació

En el cas que hi haja més sol·licituds que places s'aplicaran els criteris de prioritat següents:

Criteri 1r: residents a la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits de participació.

Criteri 2n: resta de persones que complisquen els requisits de participació.

Dins dels criteris de prioritat anteriors les sol·licituds s'ordenaran per blocs, amb la prelació que es detalla a continuació. Per això, les persones candidates, amb independència del criteri de prioritat que els corresponga, hauran d'optar per la participació en un dels blocs a l'efecte d'ordenació. No obstant això, hauran d'emplenar les dades sobre l'historial professional i el formatiu en qualsevol apartat en què consideren que tenen mèrits professionals o formatius relacionats amb les qualificacions convocades.

1r. Bloc de sol·licitants que compten amb l'experiència laboral mínima exigida, relacionada amb la qualificació professional, com a treballador assalariat o autònom, justificada mitjançant vida laboral, contractes o certificats d'empresa o declaració responsable en el cas d'autònoms.

2n. Bloc de sol·licitants majors de 25 anys, que compten amb l'experiència laboral mínima exigida, relacionada amb la qualificació professional, com a treballador assalariat, autònom, voluntari o becari i no poden acreditar-ho amb la documentació assenyalada en els blocs 1r i 2n, però poden presentar proves admeses en dret per a justificar-la.



3r. Bloc de sol·licitants que compten amb l'experiència laboral mínima exigida, relacionada amb la qualificació professional, com a voluntari o becari, justificada mitjançant certificats de l'organització o entitat corresponent.

4t. Bloc de sol·licitants que no té l'experiència laboral mínima exigida, encara que compten amb formació no formal suficient, relacionada amb les unitats de competència en les quals es preinscriuen, justificada mitjançant certificat de l'entitat organitzadora.

5é. Bloc de sol·licitants majors de 25 anys que no té amb l'experiència laboral mínima exigida i encara que compten amb formació no formal suficient, relacionada amb les unitats de competència en les quals es preinscriuen, no disposen de certificat de l'entitat organitzadora, però que poden presentar proves admeses en dret per a justificar-la.



Dins de tots els blocs les sol·licituds s'ordenaran, de forma decreixent, per estricte ordre d'arribada.



Base 8. Llistes de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió

1. En el cas que hi haja més sol·licituds que places oferides:

a) Llistes provisionals de persones preinscrites.

En la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació http://www.labora.gva.es es faran públiques:

– Les llistes provisionals de persones preinscrites, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicada si és el cas, distingint:

· Llistat provisional de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió

· Llistat provisional de persones preinscrites en llista d'espera per a passar a la fase d'admissió

– Les llistes provisionals de persones excloses amb indicació el motiu d'exclusió.

Amb la publicació de les llistes provisionals de preinscrits i exclosos, es considerarà efectuada la notificació corresponent als interessats.



b) Reclamació i esmena de les llistes provisionals

Els aspirants exclosos disposaran d'un termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació de les llistes per a poder esmenar el defecte que haja motivat la seua exclusió. Així mateix, aquells aspirants que hagen detectat errors en la consignació de les dades aportades podran manifestar-ho en el mateix termini.

Les reclamacions i correccions d'errors es presentaran a través del procediment telemàtic que s'indique al costat de la llista provisional.

c) Llistes definitives de les persones preinscrites

La comunicació sobre les reclamacions estimades o desestimades es realitzarà a través la llista definitiva de preinscrits i exclosos, que es faran públiques en la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació http://www.labora.gva.es.

– Llistes definitives de persones preinscrites, ordenades segons els criteris de la base 7, amb indicació del centre o seu adjudicada si és el cas, distingint:

· Llista definitiva de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió

· Llista definitiva de persones preinscrites en llista d'espera per a passar a la fase d'admissió

– Llistes definitives de persones excloses amb indicació el motiu d'exclusió.

Contra aquest acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes, recurs d'alçada davant la directora general d'Ocupació i Formació.

Juntament amb la publicació de les llistes definitives de persones preinscrites que passen a la fase d'admissió s'indicarà la data, el lloc i hora en la qual hauran de presentar la documentació, indicada en l'annex IV, que justifique el compliment dels requisits i els mèrits al·legats. Seguint estrictament l'ordre ocupat en les llistes d'espera definitives de preinscrits, podrà citar-se un nombre de persones superior al de places oferides, per a evitar que després de l'examen de la documentació queden places sense ocupar.

2. En el cas que hi haja menys sol·licituds que places oferides.

Es publicarà, en la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació http://www.labora.gva.es, la llista de persones preinscrites i s'indicarà la data i el lloc on hauran de presentar la documentació, indicada en l'annex IV, que justifique el compliment dels requisits i els mèrits al·legats.

En tots dos supòsits el fet de figurar en la relació de preinscrits no pressuposa que es reconega als interessats la possessió dels requisits exigits en la present convocatòria. Quan de l'examen de la documentació, es desprenga que no posseeixen algun dels requisits de participació, pertinença a bloc triat o criteri de prioritat assenyalat, els interessats perdran tots els drets que puguen derivar-se de la seua participació en aquest procediment.



Base 9. Admissió

1. Sessió per a aportació de documents

a) Totes les persones candidates preinscrites o les convocades segons el nombre de places i criteris d'ordenació, si hi ha més sol·licituds que places, han d'assistir personalment o autoritzar alguna persona per a aportar els documents que acrediten els requisits de participació així com el seu historial professional i formatiu.

b) La sessió té per objecte recollir la documentació que ha de presentar-se segons s'indica en l'annex IV, confrontar amb els originals les còpies presentades. La persona interessada ha de presentar originals o original i còpia per a acarar quan vulga conservar l'original.

c) Els documents a presentar podran estar redactats en qualsevol de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana, si no és així, hauran d'anar acompanyats per la traducció oficial en alguna d'aquestes llengües.

d) La falta d'assistència, personal o autoritzada no justificada, a la sessió s'entendrà com a renúncia a la convocatòria. Es considerarà causa justificada els casos en què la no assistència estiga motivada per malaltia pròpia que impossibilite l'assistència, o per esdevindre un deure inexcusable. S'entén com a deure inexcusable de caràcter públic o personal, l'obligació que incumbeix a una persona l'incompliment de la qual li genera una responsabilitat d'índole penal, civil o administrativa. En aquests supòsits, haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda mitjançant document acreditatiu d'aquesta. En cas de justificar l'absència, el president de la comissió d'admissió, en el termini de dos dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic o postal a la persona candidata una nova data per a la sessió d'aportació de documents.

2. Revisió de la documentació aportada

La comissió d'admissió constituïda en la seu revisarà la documentació aportada per les persones candidates i comprovarà que està relacionada amb la qualificació objecte del procediment, que compleix els requisits de la convocatòria i que confirma tot el que ha indicat en la sol·licitud.

La falsedat en les dades aportades o declarades, el no emplenament dels requisits de participació i no acreditar el requisit de prioritat assenyalat en la sol·licitud, comportarà la pèrdua del dret a participar en aquesta convocatòria, sense perjudici de la possible reclamació a les llistes provisionals.

En el cas que hi haja més sol·licituds que places, si abans de la publicació de la llista provisional de persones admeses es genera alguna vacant, es procedirà a convocar a noves persones candidates a aportar la documentació, seguint l'ordre de la llista de preinscrits.

3. Llistes provisionals de persones admeses

Una vegada examinada la documentació, la comissió d'admissió farà pública en la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació http://www.labora.gva.es la llista provisional de persones admeses, no admeses (en el cas d'haver citat més persones candidates que places) i excloses, amb expressió dels motius de l'exclusió.



Les persones interessades disposaran de 10 dies hàbils, a partir de l'endemà de la publicació de les llistes provisionals, per a presentar davant la comissió al·legacions contra aquestes. En aquestes al·legacions s'haurà d'adjuntar, si escau, la documentació necessària que justifique les seues al·legacions. En el cas de més sol·licituds que places no es podran presentar documents relatius a experiències diferents de les declarades en la preinscripció.

4. Llistes definitives de persones admeses.

La comissió d'admissió analitzarà les al·legacions presentades per les persones interessades i elaborarà la llista definitiva de persones admeses, no admeses (en el cas d'haver citat més persones candidates que places) i excloses, que s'exposarà per part de l'administració en la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació, en el termini màxim de 5 dies hàbils posteriors a la finalització del termini de presentació de reclamacions.

S'entendran respostes les reclamacions a través de la publicació de les llistes definitives, resultaran desestimades totes aquelles reclamacions interposades a les llistes provisionals que no s'hagen tingut en consideració en les llistes definitives.

Contra aquest acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se en el termini d'un mes, recurs d'alçada davant el director general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.

5. Durada de la fase d'admissió

Aquesta fase tindrà una duració màxima de 25 dies hàbils, no es computaran els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei d'Ordenació de la Formació Professional podrà ampliar aquest termini.



Base 10. Assessorament

1. En funció del nombre de places oferides, el Servei d'Ordenació de la Formació Professional, proposarà al personal assessor adscrit per seus en el present procediment, d'acord amb els criteris de proximitat del domicili laboral o particular a la seu, disponibilitat, heterogeneïtat de la procedència professional i requisits del Reial decret 1224/09.



2. La citació per a accedir a aquesta fase es farà a través de la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació http://www.labora.gva.es L'assessorament serà obligatori i tindrà caràcter individualitzat o col·lectiu, en funció de les necessitats de les persones candidates. Per a poder iniciar aquesta fase cal acreditar el pagament de la taxa corresponent i presentar la sol·licitud d'inscripció en la fase d'assessorament. Tots dos documents es podran trobar en la web esmentada juntament amb les instruccions per al seu emplenament. L'abandó o renúncia a aquesta fase per part de la persona candidata, que haurà de realitzar-se per escrit dirigit a la persona coordinadora de l'equip d'assessors, no comporta el reintegrament de la taxa corresponent.

3. La falta d'assistència no justificada a les reunions grupals o individuals, provocarà la pèrdua de la condició de persona candidata per al procediment. Es considerarà causa justificada els casos en què la no assistència estiga motivada per malaltia pròpia que impossibilite l'assistència, o per esdevindre un deure inexcusable. S'entén com a deure inexcusable de caràcter públic o personal, l'obligació que incumbeix a una persona l'incompliment de la qual li genera una responsabilitat d'índole penal, civil o administrativa. En aquests supòsits, haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda mitjançant document acreditatiu d'aquesta. En cas de justificar l'absència, el personal assessor en el termini de cinc dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic o postal a la persona candidata una nova data per a la sessió d'assessorament.

4. Aquesta fase tindrà una duració màxima de 35 dies hàbils, no es computaran els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei d'Ordenació de la Formació Professional podrà ampliar aquest termini.

5. Començarà amb una reunió conjunta o per grups de persones candidates, en la qual l'equip d'assessors i assessores informarà sobre la dinàmica general d'assessorament, horaris, mitjans per a comunicar-se amb la persona candidata i totes aquelles qüestions que l'equip d'assessors considere d'interés per a facilitar el procediment. D'altra banda, es recollirà la sol·licitud d'inscripció en la fase i el document del pagament de les taxes, o si escau minoració o exempció d'aquesta.

6. Quan siga necessari, se citarà l'aspirant per a ajudar-lo a autoavaluar la seua competència, completar el seu historial personal o formatiu o a presentar noves evidències que ho justifiquen.

7. L'assessor o l'assessora, atesa la documentació aportada, realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació indicant les unitats de competència en les quals l'aspirant ha d'accedir a la fase d'avaluació i aquelles en les quals no ho considera justificat.

8. S'informarà per escrit al candidat de les conclusions de l'assessor i quan no es considere justificat el pas a la fase següent en alguna unitat de competència se li orientarà sobre quina formació hauria de realitzar per a obtindre-la.

9. No obstant això, atés que el contingut de l'informe de l'assessor o assessora no és vinculant, la persona candidata podrà decidir passar a la fase d'avaluació.



Base 11. Avaluació

1. La citació per a accedir a aquesta fase es farà a través de la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació. Per a accedir a aquesta fase cal acreditar el pagament de la taxa corresponent i presentar la sol·licitud d'inscripció en la fase d'avaluació. Tots dos documents es podran trobar en la web esmentada juntament amb les instruccions per al seu emplenament.

2. En funció del nombre de places oferides i/o finalment admeses, el Servei d'Ordenació de la Formació Professional proposarà els avaluadors i avaluadores que conformaran la comissió d'avaluació, adscrits per seus, del present procediment, d'acord amb els criteris de proximitat del domicili laboral o particular a la seu, disponibilitat, heterogeneïtat de la procedència professional i requisits del Reial decret 1224/09.



3 L'abandó o renúncia a aquesta fase per part del candidat/a, que haurà de realitzar-se per escrit dirigit al president de la comissió, no comporta el reintegrament de la taxa corresponent.

4. L'assistència a les entrevistes, contrastos directes i proves d'avaluació, individuals o col·lectives, seran de caràcter obligatori. En cas que la persona candidata no puga assistir-hi, haurà de justificar l'absència en el termini dels tres dies hàbils següents a la sessió o es considerarà que ha desistit de la seua sol·licitud, circumstància que es farà constar en el seu expedient, i figurarà en l'acta d'avaluació com no presentada. Es considerarà causa justificada els casos en què la no assistència estiga motivada per malaltia de la persona candidata que li impossibilite l'assistència, o per esdevindre un deure inexcusable de caràcter públic o personal. S'entén com deure inexcusable de caràcter públic o personal, l'obligació que incumbeix a una persona l'incompliment de la qual li genera una responsabilitat d'índole penal, civil o administrativa. En aquests supòsits, haurà de justificar-se la circumstància esdevinguda mitjançant document acreditatiu d'aquesta. En cas de justificar l'absència, la comissió d'avaluació en el termini de cinc dies hàbils següents a la justificació, notificarà per correu electrònic o postal a la persona candidata una nova data per a l'entrevista, contrast o prova d'avaluació. D'altra banda, durant el desenvolupament del procés d'avaluació, l'incompliment greu per part de la persona candidata de les normes de prevenció de riscos laborals que s'hagen d'aplicar en les activitats d'avaluació, podrà provocar la seua interrupció i la valoració negativa de la competència corresponent.

5. Començarà amb una reunió conjunta o per grups de persones candidates, en la qual la comissió d'avaluació informarà sobre la dinàmica general de l'avaluació, horaris, mitjans per a comunicar-se amb la persona candidata. D'altra banda es recollirà la sol·licitud d'inscripció en la fase i el document del pagament de les taxes, o si escau minoració o exempció d'aquesta.

6. Únicament es realitzarà l'avaluació de les unitats de competència a les quals la persona candidata s'haja inscrit en aquesta fase i hagen sigut prèviament assessorades.

7. Aquesta fase tindrà una duració màxima de 35 dies hàbils, no es computaran els dissabtes, diumenges ni festius. En casos excepcionals i degudament acreditats el Servei d'Ordenació de la Formació Professional podrà ampliar aquest termini.

8. L'avaluació tindrà per objecte comprovar si es demostra la competència professional requerida en les realitzacions professionals, en els nivells establits en els criteris de realització, a través de les evidències indirectes presentades i informades pel personal assessor o de les evidències directes generades a partir dels mètodes i instruments d'avaluació que la comissió considere oportuns.

9. L'avaluació es desenvoluparà seguint una planificació prèvia, en la qual constaran, almenys, les activitats i mètodes d'avaluació, així com els llocs i dates previstos. De cada activitat quedarà un registre signat per la persona aspirant i l'avaluador/a.

10. El personal avaluador realitzarà un informe per a la comissió d'avaluació, amb la seua proposta de judici de competència de cada unitat de competència dels candidats i candidates que tinga assignats. El resultat de l'avaluació s'expressarà en termes de demostrada o no demostrada.

11. La persona candidata avaluada serà informada dels resultats de l'avaluació i tindrà dret a reclamació davant la comissió d'avaluació.





Base 12. Comissió avaluadora

1. La comissió avaluadora estarà integrada per un mínim de cinc persones habilitades com a avaluadores i proposades per la Direcció General d'Ocupació i Formació. Almenys dues d'elles seran personal al servei de l'Administració, les quals actuaran de president o presidenta i de secretari o secretària de la comissió. Es garantirà, sempre que siga possible, la presència d'avaluadors tant del sector formatiu com del productiu. El seu funcionament i actuació estarà subjecte als preceptes continguts en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic.

D'altra banda, segons el que es preveu en l'article 27.5 del Reial decret 1224/2009, per a poder participar com a avaluador/a, cal no trobar-se incurs en les circumstàncies d'abstenció previstes en l'article 23 de la Llei 40/2015, de règim jurídic del sector públic.

2. La comissió avaluadora podrà demanar la col·laboració puntual de persones expertes, la participació de les quals haurà de ser autoritzada pel Servei d'Ordenació de la Formació Professional.

3. En el procés d'avaluació no podran intervindre persones que hagen participat com a assessors en aquesta mateixa convocatòria.

4. Funcions de la comissió avaluadora:

a) Organitzar el procés d'avaluació a través d'un pla que incloga les activitats o proves necessàries i la gestió derivada de la seua actuació.



b) Valorar la documentació aportada per les persones candidates i per l'informe de l'assessor/a. Es podrà requerir a la persona candidata, si cal, l'aportació d'una altra documentació complementària que evidencie l'adquisició de la competència professional que sol·licita que li siga reconeguda.

c) Determinar el mètode i instruments d'avaluació de la competència professional.

d) Avaluar la competència professional a partir de la informació recopilada i les evidències generades i registrades al llarg de tot el procediment, prenent com a referent les realitzacions professionals i els criteris de realització de cadascuna de les unitats de competència.

e) Recollir els resultats en una acta d'avaluació que juntament amb tot l'expedient s'arxivarà en el mateix centre que actue de seu.

f) Resoldre les reclamacions que puguen presentar les persones candidates durant el procés d'avaluació.

g) Documentar el procés d'avaluació per al seguiment, control i garantia de qualitat.

h) Informar la persona candidata dels resultats de l'avaluació; així com sobre les oportunitats per a completar la seua formació i obtindre l'acreditació completa de títols de formació professional o certificats de professionalitat.

i) Actuar en la fase d'admissió, revisant la documentació aportada per les persones candidates admeses en la fase de preinscripció, publicant les llistes corresponent i atenent les possibles reclamacions.



k) Les altres vinculades a les seues funcions que li siguen assignades pel Servei d'Ordenació de la Formació Professional.

5. Funcions del president o presidenta de la comissió:

a) Representar i mantindre la interlocució amb el Servei d'Ordenació de la Formació Professional.

b) Convocar i presidir les reunions de la comissió.

c) Dirigir i coordinar les actuacions de la comissió.

d) Supervisar i coordinar l'elaboració i el desenvolupament de les proves i les actuacions dels equips d'avaluació.

e) Vetlar pel compliment de les normes establides en la present resolució.

6. Funcions del secretari o secretària de la comissió:

a) Redactar les actes i, si escau, donar fe dels acords adoptats en les reunions de la comissió.

b) Rebre les propostes de judici de competència per al seu trasllat a la comissió.

c) Expedir les certificacions de caràcter no acadèmic que siguen sol·licitades per les persones candidates o per l'administració.

d) Remetre les actes d'avaluació al Servei d'Ordenació de la Formació Professional i arxivar-ne còpia, juntament amb la resta de l'expedient del procediment, en el centre de referència.

e) Emplenar la documentació requerida a l'efecte de la corresponent indemnització econòmica que puga correspondre per les actuacions de la comissió.

f) Redactar i publicar les llistes corresponents en el procés d'admissió i inscripció.

7. Funcions del conjunt d'avaluadors/es:

a) Elaborar els plans d'avaluació.

b) Analitzar les evidències indirectes i els informes del personal assessor.

c) Assistir a la realització de les proves i controlar el seu desenvolupament.

d) Registrar totes les activitats d'avaluació, que seran signades pels avaluadors i pel candidat.

e) Proposar els judicis de competència.

f) Redactar els informes d'avaluació.

g) Participar en el procés d'admissió i inscripció.



Base 13. Resultats de l'avaluació

1. La comissió, a partir dels informes d'avaluació i de les actuacions desenvolupades, emetrà un judici de competència en relació amb les evidències directes o indirectes aportades per cada aspirant. El judici de competència s'expressarà de forma dicotòmica, en termes de competència demostrada o competència no demostrada.

2. El document en el qual s'expressa el judici de competència serà entregat personalment a la persona candidata a fi de garantir la necessària confidencialitat.



Base 14. Reclamacions

Les persones interessades, contra les resolucions i els actes de tràmit de la comissió avaluadora, podran interposar reclamació davant el president o presidenta d'aquesta, en els cinc dies hàbils següents a la comunicació. La comissió resoldrà en el termini de cinc dies hàbils.

Contra aquest acte, que no esgota la via administrativa, podrà interposar-se recurs d'alçada davant la directora general d'Ocupació i Formació, en el termini d'un mes.



Base 15. Orientació final

Una vegada finalitzat el procés d'avaluació la persona candidata rebrà de la comissió avaluadora un escrit en el qual es farà constar, segons siga procedent:

1. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, perquè puga acreditar en convocatòries posteriors les unitats de competència per a les quals havia sol·licitat acreditació.

2. Possibilitats de formació, amb les orientacions pertinents, per a completar un títol de Formació Professional o certificat de professionalitat. Sempre que siga possible, se li facilitarà al candidat la possibilitat de realitzar l'acció formativa pertinent per a completar el certificat de professionalitat.

D'altra banda, quan la persona candidata complete els requisits per a l'obtenció d'un certificat de professionalitat o un títol de Formació Professional, la comissió avaluadora li indicarà els tràmits necessaris per a obtindre'l.



Base 16. Acreditació de les unitats de competència

1. A les persones que siguen avaluades positivament els serà entregat un document oficial de l'administració competent, d'acreditació de la unitat o unitats de competència corresponents.

2. Les unitats de competència acreditades tenen valor en tot l'Estat i seran reconegudes a l'efecte d'acreditació parcial acumulable per a l'obtenció del títol de Formació Professional o certificat de professionalitat corresponent.

3. En tot cas l'obtenció del títol de tècnic/a o de tècnic/a superior requerirà complir els requisits d'accés previstos en els ensenyaments corresponents, segons el que es preveu en la Llei orgànica 2/2006, d'educació, de 3 de maig.



Base 17. Registre

Les comissions d'avaluació traslladaran l'original de l'acta final al Servei d'Ordenació de la Formació Professional per a procedir a les acreditacions i incorporar-les al corresponent registre oficial. Es guardarà una còpia de l'acta amb la resta de l'expedient.



Base 18. Drets d'inscripció. Taxes

Per a accedir a la fase d'assessorament cal abonar una taxa única i per a accedir a la fase d'avaluació cal abonar una taxa per cada unitat de competència sol·licitada.

Les taxes esmentades es fixaran a l'empara del que es disposa en l'article 14.4 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes.

Les exempcions o minoracions en l'import de les taxes seran les previstes en l'article 14.4-2 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes:

Es consideraran exempts del pagament de taxes «els subjectes passius que es troben inscrits com a demandants legals d'ocupació, amb una antiguitat mínima de 3 mesos, referida a la data de la respectiva inscripció».

Tenen dret a una bonificació del 50 per 100 de la quota «les persones discapacitades amb un grau de minusvalidesa igual o superior al 33 per 100.»

La informació sobre l'imprés per a abonar les taxes així com la seua quantitat es facilitarà oportunament en la web de LABORA Servei Valencià d'Ocupació i Formació.

Mapa web