Ficha docv

Ficha docv









ORDRE 4/2019, de 26 de setembre, de la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'estableix el programa de control i erradicació de la tuberculosi caprina a la Comunitat Valenciana. [2019/9276]

(DOGV núm. 8659 de 18.10.2019) Ref. Base de dades 009040/2019


  • Anàlisi documental

    Texto
    texto texto
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Ramaderia i animals
    Descriptors:
      Temàtics: suport econòmic, malaltia animal, bestiar, sacrifici d'animals



PREÀMBUL



Les primeres actuacions a Espanya de lluita contra la tuberculosi dels animals es van iniciar a principi dels anys cinquanta en explotacions ramaderes de l'espècie bovina. En 1965 s'estableix, mitjançant l'Ordre de 24 de maig, un pla de lluita contra la tuberculosi i brucel·losi bovines, centrat principalment en els principals nuclis de boví lleter del nord i centre d'Espanya. Després de l'entrada del nostre país en la CEE, Espanya, d'acord amb les directrius comunitàries, posa en marxa els programes nacionals d'erradicació de la tuberculosi bovina a fi d'eliminar aquesta malaltia de les explotacions de bestiar boví.



També en aplicació d'aquests programes, els animals de l'espècie caprina estan sotmesos al control de la tuberculosi bovina quan les dues espècies conviuen. La cabra és un animal que influeix notablement en el manteniment de l'epidemiologia d'aquesta malaltia, i no només per ser portador de l'agent responsable de la tuberculosi bovina (Mycobacterium bovis), sinó perquè també és portador de Mycobacterium caprae, ambdós pertanyents al complex Mycobacterium tuberculosis, que es transmet als bovins, a l'home (zoonosi) i a una àmplia varietat d'espècies silvestres que podrien actuar com a reservori de la malaltia.



Però la importància de la tuberculosi caprina no només radica en l'impacte que exerceix en l'epidemiologia de la tuberculosi bovina; la tuberculosi caprina pot arribar a ser un greu problema sanitari en algunes explotacions ramaderes d'aquesta espècie i pot provocar grans pèrdues de producció en els ramats afectats i, per tant, en la seua economia, amb la qual cosa s'han de considerar, a més, les restriccions comercials que patiran els seus productes lactis davant de l'aparició d'aquesta malaltia.

Per tot el que s'ha exposat i tenint en compte que:

El Reglament (CE) núm. 853/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, pel qual s'estableixen normes específiques d'higiene dels aliments d'origen animal, estableix en la secció IX que la llet crua i calostre hauran de procedir de femelles, en el cas de les espècies sensibles a la tuberculosi, pertanyents a ramats inspeccionats periòdicament respecte a aquesta malaltia segons un pla d'inspecció aprovat per l'autoritat competent.

La Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, estableix en el títol II les bases per a la prevenció, lluita, control i erradicació de les malalties dels animals.

El Reial decret 2611/1996, de 20 de desembre, pel qual es regulen els programes nacionals d'erradicació de malalties dels animals, estableix normes per a la seua elaboració, planificació, coordinació, seguiment i avaluació.

La Llei 6/2003, de 4 de març, de la Generalitat, de ramaderia de la Comunitat Valenciana, té com a objecte l'establiment de les mesures de prevenció i control de les malalties infectocontagioses dels animals amb la finalitat, entre altres, de protegir la salut pública a través de la prevenció i erradicació de les malalties que afecten el bestiar i poden ser transmeses a l'home i mitjançant la protecció de la salut animal a través de programes de prevenció i erradicació de les malalties dels animals susceptibles de causar perjudicis econòmics als ramaders.



El Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, estableix que l'exercici de la potestat reglamentària en matèria de ramaderia correspon a la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.

Per tot l'anterior es considera que aquesta ordre està justificada per una raó d'interés general i és la regulació imprescindible per a atendre la necessitat de garantir la sanitat animal en les explotacions de caprí i boví de la Comunitat Valenciana, ja que no hi ha altres mesures menys restrictives de drets o que imposen menys obligacions als destinataris i que permeten obtindre resultats idèntics. La iniciativa normativa s'ha d'exercir de manera coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, autonòmic, nacional i de la Unió Europea, i genera un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que en facilita el coneixement i la comprensió i, en conseqüència, l'actuació i presa de decisions dels ramaders i titulars d'explotacions caprines. En aplicació del principi de transparència, es possibilitarà l'accés senzill, universal i actualitzat a aquesta normativa i al desenvolupament posterior d'aquesta. Aquesta iniciativa normativa evita càrregues administratives innecessàries o accessòries i racionalitza, en l'aplicació, la gestió dels recursos públics.



Amb aquest fi, i d'acord amb el que disposen l'article 28.e i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; vistos els informes preceptius emesos, l'informe de l'Advocacia de la Generalitat, i una vegada efectuat el tràmit d'audiència, d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Índex

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Definicions

Article 4. Qualificació de les explotacions

Article 5. Qualificació de pastures

Article 6. Freqüència i tipus de prova

Article 7. Paratuberculosi

Article 8. Reaccionants positius

Article 9. Buit sanitari

Article 10. Indemnitzacions

Article 11. Moviments d'animals en les explotacions incloses en el programa

Article 12. Execució de les proves diagnòstiques

Article 13. Prohibició de tractaments i control dels antígens de diagnòstic

Article 14. Pla de controls

Disposició transitòria primera. Calendari d'implantació del programa

Disposició transitòria segona. Qualificació d'explotacions històriques

Disposició addicional primera. Sol·licitud d'una explotació per a participar en el programa

Disposició addicional segona. Prohibició de l'ús de la vacuna contra la paratuberculosi en certs ramats

Disposició addicional tercera. Protocol per a la detecció d'animals anèrgics

Disposició addicional quarta. Infraccions i sancions

Disposició addicional cinquena. No-incidència pressupostària

Disposició final primera. Desenvolupament i execució

Disposició final segona. Entrada en vigor

Annex I. Qualificació sanitària de tuberculosi en les explotacions caprines

Annex II. Presa de mostres d'òrgans en animals sospitosos o positius





Article 1. Objecte

Aquesta ordre té com a objecte establir a la Comunitat Valenciana les normes per al desenvolupament del Programa de control i erradicació de tuberculosi caprina i el procediment per a la qualificació sanitària de les explotacions ramaderes caprines.



Article 2. Àmbit d'aplicació

Aquesta disposició és aplicable a totes les explotacions d'animals de reproducció de l'espècie caprina assentades a la Comunitat Valenciana.





Article 3. Definicions

Als efectes de la present ordre s'entén per:

a) Intradermotuberculinització simple (d'ara en avant, IDTBs). És la prova de diagnòstic de la tuberculosi bovina i caprina tal com es descriu en l'apartat 2.2.1.a i amb la interpretació de l'apartat 2.2.5.3.1; els dos, de l'annex 1 del Reial decret 2611/1996, de 20 de desembre, pel qual es regulen els programes nacionals d'erradicació de malalties dels animals.

b) Intradermotuberculinització de comparació (d'ara en avant, IDTBc). És la prova de diagnòstic de la tuberculosi bovina i caprina tal com es descriu en l'apartat 2.2.1.b i amb la interpretació de l'apartat 2.2.5.3.2; els dos, de l'annex 1 del Reial decret 2611/1996, de 20 de desembre, pel qual es regulen els programes nacionals d'erradicació de malalties dels animals.

c) Animal sospitós. Qualsevol animal que haja donat resultat dubtós a la prova de la IDTB, o que presente un quadre clínic que faça sospitar la presència de la malaltia o en el qual, després d'un examen post mortem, s'observen lesions clàssiques de tuberculosi.

d) Animal positiu. Qualsevol animal susceptible de ser sotmés a un reconeixement per la seua edat i que no ha sigut sotmés a la totalitat de les proves de diagnòstic previstes en aquesta ordre o que després de fer-se les proves oficials ha obtingut resultats positius o que, després de ser sacrificat, ha sigut sotmés a una anàlisi bacteriològica laboratorial a partir de la qual han sigut aïllades micobacteris pertanyents al Complex Mycobacterium Tuberculosis.

e) Explotació històrica. Aquelles explotacions en què la totalitat dels seus ramats de l'espècie caprina objecte de control han sigut sotmesos, durant els tres anys anteriors a l'entrada en el Programa de control i erradicació de la tuberculosi caprina de la Comunitat Valenciana, a revisions mèdiques mitjançant proves d'IDTB per al diagnòstic de la tuberculosi amb resultats favorables. Els titulars d'aquestes explotacions hauran d'acreditar aquesta condició mitjançant un certificat del veterinari que va realitzar les proves. Els serveis veterinaris oficials han de contrastar aquests certificats amb les dosis de tuberculina assignades a cada explotació, els fulls de camp corresponents i els enregistraments realitzats en REGA. Els ramats que hagen realitzat les proves diagnòstiques sense arribar als tres anys assoliran la condició d'explotació històrica quan completen les proves corresponents a aquest període de tres anys.



f) Aïllament del Complex Mycobacterium Tuberculosis (d'ara en avant, CMTB). Detecció a través de tècniques laboratorials d'espècies o variants de micobacteris pertanyents al Complex Mycobacterium Tuberculosis causants de la tuberculosi en animals de l'espècie caprina.



g) Escorxador autoritzat. Escorxador autoritzat per al sacrifici d'animals de l'espècie caprina que hagen obtingut un resultat positiu o dubtós a una prova d'IDTB. Els animals sacrificats han de ser sotmesos a examen post mortem i presa de mostres, d'acord amb l'annex II, que seran remeses per a la investigació laboratorial d'aquests a la Unitat d'Anàlisi de Sanitat Animal de la conselleria competent en matèria de sanitat animal.



Article 4. Qualificació de les explotacions

1. Una vegada incloses en el programa, les explotacions de bestiar caprí rebran una qualificació sanitària respecte a la tuberculosi d'acord amb la seua situació sanitària respecte a la malaltia conforme al que s'estableix en el punt 2 d'aquest article i al procediment del punt 3.



2. La qualificació sanitària que tindran les explotacions en funció de la seua situació en relació amb la tuberculosi caprina serà la següent:



a) Explotació TC1: aquella explotació de la qual no hi ha antecedents clínics o diagnòstics respecte a la tuberculosi caprina.

b) Explotació TC2: aquella explotació en la qual es coneixen els antecedents clínics i la seua situació quant a la reacció a la prova de la tuberculina.

b.1) Es considera TC2 negativa (TC2-) l'explotació en la qual es coneixen els antecedents clínics, sense que hi haja casos de simptomatologia o lesions compatibles, en la qual, en cas que n'hi haja, no s'ha aïllat l'agent infecciós, i que en l'última prova de diagnòstic realitzada a tot el cens susceptible per la seua edat de ser examinat, l'haja superada amb resultat favorable.

b.2) Es considera TC2 positiva (TC2+) l'explotació en la qual es coneixen els antecedents clínics i s'ha observat simptomatologia o lesions compatibles, o en la qual s'ha aïllat l'agent infecciós a partir de mostres obtingudes d'un animal sacrificat, o en la qual es van detectar reaccionants positius a l'última prova de diagnòstic realitzada, o en la qual es van detectar animals susceptibles de ser sotmesos a proves i no van ser sotmesos a reconeixement, en un percentatge que serà determinat per l'autoritat competent en sanitat animal.

c) Explotació TC3: explotació oficialment indemne de tuberculosi. Aquella explotació que compleix els requisits especificats en el punt 1 annex I.

d) Explotació TCR: l'explotació T3 a la qual es retira la qualificació de tuberculosi per haver registrat casos confirmats de tuberculosi o per no haver realitzat les proves per al manteniment de qualificació que s'indiquen en el punt 2 annex I.

e) Explotació TCS: l'explotació T3 a la qual se suspén temporalment l'estatus sanitari mentre es facen les proves de diagnòstic i/o anàlisis oportunes per a confirmar o descartar la presència de la malaltia d'acord amb el punt 3 de l'annex I.

3. Els serveis veterinaris de les comarques on se situen les explotacions ramaderes que sol·liciten la inclusió en el programa, proposaran la qualificació que corresponga d'acord amb la seua situació sanitària d'acord amb el punt 2 d'aquest article i considerant els criteris de l'annex I. El director territorial de la conselleria competent en matèria de sanitat animal de la província corresponent atorgarà mitjançant resolució la qualificació sanitària proposada que quedarà registrada en la pestanya corresponent de la base de dades REGA i serà actualitzada d'acord amb els resultats que es vagen obtenint durant el desenvolupament del programa de qualificació establit.



Article 5. Qualificació de pastures

Aquelles pastures compartides per ramats de bovins i caprins o compartits per diferents ramats de caprins tindran la qualificació sanitària respecte a la tuberculosi corresponent al ramat amb estatut sanitari inferior dels que integren el grup.



Article 6. Freqüència i tipus de prova

1. Totes les explotacions de reproducció d'animals de l'espècie caprina de la Comunitat Valenciana que participen en el programa s'han de sotmetre almenys a un control anual respecte a la tuberculosi.

2. Les proves necessàries per a obtindre la qualificació oficialment indemne de tuberculosi TC3 es duran a terme segons s'estableix en l'apartat 1 de l'annex I d'aquesta ordre. Consistiran en dues proves d'IDTB amb resultats favorables a tots els animals susceptibles de sotmetre's a reconeixement per la seua edat amb un interval mínim de 6 mesos i màxim de 12 entre les dues proves. Fins a la consecució de la qualificació sanitària TC3 la tècnica que s'ha d'aplicar en tots els casos serà la IDTBc en tots els caprins a partir dels 45 dies d'edat i sense perjudici del que s'estableix en l'article 7 d'aquesta ordre.

3. Les proves necessàries per al manteniment de la qualificació TC3 una vegada obtinguda aquesta, consistiran en una IDTBs anual duta a terme en tots els caprins de l'explotació a partir dels 45 dies d'edat, excepte en casos puntuals degudament justificats mitjançant un informe del veterinari responsable del programa, en què l'autoritat competent podrà determinar l'aplicació de la IDTBc i sense perjudici del que s'estableix en l'article 7 d'aquesta ordre.

4. Aquelles explotacions que hagen obtingut un resultat no favorable amb reaccionants positius seran sotmeses a noves proves de diagnòstic fins a aconseguir resultats favorables; les proves posteriors es realitzaran sempre entre els seixanta i noranta dies posteriors a l'eliminació dels reaccionants positius.

5. No obstant l'anterior, quan els ramats caprins compartisquen pastures o instal·lacions amb ramats de bovins, ambdós constituiran una única unitat epidemiològica i, per tant, seran sotmesos a les proves de diagnòstic de la tuberculosi de manera simultània cada vegada que siga necessari, conforme al que s'estableix en el Programa nacional d'erradicació de tuberculosi bovina.

6. Aquells animals que hagen oferit una reacció dubtosa a la prova d'IDTB segons la interpretació de l'article 3, seran sotmesos a una nova prova d'IDTB transcorreguts un mínim de 45 dies i un màxim de 60 de l'anterior amb la mateixa tècnica emprada anteriorment. Qualsevol resultat que no siga negatiu serà considerat positiu. El ramader propietari de les cabres dubtoses tindrà l'opció d'enviar a sacrifici aquests animals sense repetir la prova d'IDTB; en aquest cas el sacrifici es podrà dur a terme a la mateixa explotació o en un escorxador autoritzat per a fer-ho.



Article 7. Paratuberculosi

1. Amb la finalitat de poder dur a terme una planificació efectiva dels mitjans necessaris per a abordar cada any l'execució del programa, s'haurà de conéixer de manera real la situació dels ramats participants en el programa respecte a la paratuberculosi. Per a fer-ho, els titulars de totes les explotacions caprines de la Comunitat Valenciana s'han d'informar dels programes sanitaris implantats que incloguen la vacunació de paratuberculosi.

2. Els veterinaris que realitzen les vacunacions en aquestes explotacions han de comunicar a l'autoritat competent en matèria de sanitat animal les dades corresponents a la data de vacunació, identificació dels animals vacunats i tipus de vacuna en el termini de set dies des de l'aplicació. La comunicació s'ha de fer mitjançant un fitxer informàtic de la forma que s'establisca en el pla anual zoosanitari vigent per a cada any.



3. Les proves de control de tuberculosi que es duguen a terme en aquests ramats es realitzaran mitjançant la tècnica d'IDTBc aplicant els criteris següents:

a) Se sotmetran a aquestes proves tots els animals de l'explotació d'edat superior a 45 dies, llevat que a criteri del veterinari responsable del programa en l'explotació es decidisca realitzar-la en animals d'edat superior per estar vacunats contra la malaltia; en qualsevol cas si hi ha animals vacunats es tuberculinitzaran com a mínim 6 mesos després de la vacunació.

b) S'aplicarà la interpretació extrasevera de la tècnica de manera que qualsevol animal que després de la lectura de la prova obtinga un resultat dubtós serà considerat positiu.

c) A partir de la inclusió de l'explotació en el programa de tuberculosi, només es podran vacunar els animals menors de sis mesos d'edat; les proves diagnòstiques per al control de la tuberculosi en aquests animals es realitzaran a partir dels dotze mesos d'edat.

d) L'autoritat competent podrà decidir, a la vista dels resultats de la investigació epidemiològica realitzada en una explotació, el sacrifici dels animals que hagen obtingut resultats positius a la PPD bovina tot i presentar resultats negatius a la IDTBc.



Article 8. Reaccionants positius

1. Quan en una explotació es detecten animals reaccionants positius o dubtosos a les proves de diagnòstic, aquests seran apartats immediatament de la resta del ramat i romandran aïllats fins que siguen sacrificats o fins que siguen sotmesos a noves proves diagnòstiques en el cas dels dubtosos. Si no disposen d'identificació electrònica, s'han d'identificar amb microxips aplicats en els costats del coll i se'ls ha de col·locar un cròtal auricular de color diferent del de la marca oficial, per a poder diferenciar-lo d'aquesta.

2. Els reaccionants positius han de ser sacrificats en el termini de quinze dies des del marcatge i la comunicació al titular de l'explotació. Fins aleshores, les explotacions caprines a les quals pertanguen aquests animals s'han de sotmetre a restriccions sanitàries als moviments, excepte els trasllats directes a escorxador per a sacrifici.

3. El sacrifici s'ha de dur a terme en escorxadors autoritzats per a fer-ho i el trasllat ha d'estar emparat mitjançant el document Autorització de trasllat per a campanyes de sanejament en petits remugants emés pels serveis veterinaris oficials.

4. Quan es donen circumstàncies excepcionals, l'autoritat competent podrà autoritzar el sacrifici en la mateixa explotació o en qualsevol altre lloc autoritzat per a fer-ho. En aquest cas, els cossos sencers dels animals sacrificats han de ser transportats en vehicles autoritzats i eliminats higiènicament en una planta de transformació autoritzada d'acord amb el Reial decret 1528/2012, de 8 de novembre, pel qual s'estableixen les normes aplicables als subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà; les despeses d'aquesta retirada han de ser assumits pel titular de l'explotació.

5. Quan el sacrifici es duga a terme en l'explotació o en un lloc autoritzat per a fer-ho que no siga l'escorxador, el servei veterinari oficial ha de coordinar les actuacions perquè sempre es duga a terme la presa de les mostres detallades en l'annex II d'aquesta ordre dels animals sacrificats que corresponga i l'enviament posterior d'aquestes a la Unitat d'Anàlisi de Sanitat Animal per a la investigació bacteriològica.

6. Una vegada sacrificats els animals, el titular de l'explotació ha de procedir immediatament i sota control oficial a una neteja i desinfecció adequades de tots els locals en els quals s'allotgen els animals i del conjunt dels recipients, utensilis, instal·lacions i altres objectes utilitzats per al bestiar i/o que hagen estat en contacte amb aquest, inclosos els mitjans de transport. El fem emmagatzemat ha de ser arruixat amb un desinfectant adequat i conservat durant almenys tres setmanes.



7. La resta de caprins que componen el ramat no hauran d'entrar en contacte amb altres animals de l'explotació en aquells casos en què compartisquen instal·lacions, especialment amb animals d'espècies sensibles a la tuberculosi. A més, la reutilització de les pastures en les quals hagen estat anteriorment els animals positius no podrà tindre lloc abans de l'expiració d'un termini de seixanta dies, sense presència d'animals de les espècies bovina o caprina en aquests.

8. La llet obtinguda dels animals reaccionants positius no s'ha de destinar a l'alimentació humana i únicament es podrà utilitzar per a l'alimentació dels animals de l'explotació afectada després d'un tractament tèrmic adequat.

9. L'autoritat competent en sanitat animal ha de comunicar a l'autoritat competent responsable del control sanitari dels establiments de transformació de la llet la relació d'explotacions ramaderes d'aptitud làctia en la qual es confirme la presència de micobacteris tuberculosos.



10. El titular de l'explotació serà informat que la llet crua i el calostre procedents de la resta dels animals que van oferir resultats negatius a les proves de la tuberculosi hauran de ser sotmesos a un tractament que en garantisca la innocuïtat.



Article 9. Buit sanitari

1. L'autoritat competent en sanitat animal valorarà autoritzar d'ofici o a sol·licitud del titular de l'explotació el buit sanitari en una explotació caprina en els casos següents:

a) Quan es detecte una positivitat d'animals superior al 30 % en una revisió mèdica o a partir del 50 % en el període de dotze mesos des de la detecció dels primers positius.

b) Quan es detecten animals reaccionants positius en l'explotació i alhora hagen sigut notificats casos de zoonosi per tuberculosi en persones relacionades amb el ramat en qüestió.

c) Els caprins afectats convisquen amb bovins, si es confirma la presència de CMTB en alguns dels reaccionants positius a les proves d'IDTB.

d) Criteris epidemiològics evidencien un risc de difusió de la malaltia a altres animals d'espècies sensibles o possible contagi a les persones, si es confirma la presència de CMTB en alguns dels reaccionants positius a les proves d'IDTB.

2. El buit sanitari afectarà sense excepció tots els animals de l'espècie caprina de l'explotació.

3. Una vegada realitzat el buit sanitari, s'hauran de dur a terme les tasques de neteja i desinfecció d'acord amb el punt 6 de l'article 8 d'aquesta ordre.

4. Només s'autoritzarà la reutilització de les instal·lacions i l'aprofitament de les pastures si han transcorregut noranta dies com a mínim des de la finalització de les tasques descrites en l'apartat anterior.

5. El sacrifici dels animals objecte del buit sanitari es podrà dur a terme en un escorxador diferent dels autoritzats per al sacrifici dels reaccionants positius o dubtosos amb l'autorització prèvia de l'autoritat competent.



Article 10. Indemnitzacions

El sacrifici obligatori d'animals com a conseqüència de l'aplicació d'aquest programa i, si escau, la destrucció dels mitjans de producció que es consideren contaminats, donaran lloc a la indemnització corresponent, d'acord amb els barems i condicions que s'establisquen reglamentàriament; per a fer-ho, serà aplicable el que es preveu en el capítol III del títol III, «Sacrifici i indemnització», del Reial decret 2611/1996, de 20 de desembre, pel qual es regulen els programes nacionals d'erradicació de malalties dels animals.



Article 11. Moviments d'animals en les explotacions incloses en el programa

1. La incorporació de nous animals a l'explotació, després de la sol·licitud del titular de participar en el programa d'acord amb la disposició addicional primera, ha de ser comunicada obligatòriament pel titular d'aquesta al servei veterinari comarcal corresponent. Aquests animals han d'estar correctament identificats i s'han de donar d'alta en el llibre de registre de l'explotació. Tots els animals que s'incorporen a les explotacions incloses en el programa hauran de resultar negatius a una prova d'intradermotuberculinització realitzada en els trenta dies anteriors o posteriors a ser traslladats i, a més, es mantindran en aïllament fins a la realització d'aquesta prova si es realitza posteriorment al trasllat. La tècnica que s'aplicarà serà la mateixa que habitualment es duga a terme en l'explotació de destinació.

2. Els titulars d'explotacions incloses en el programa únicament incorporaran animals procedents d'explotacions que tinguen una qualificació sanitària igual o superior.

3. Les explotacions que hagen obtingut resultats negatius en l'última prova realitzada en l'explotació, així com les explotacions qualificades com oficialment indemnes de tuberculosi, només podran introduir animals procedents d'explotacions que tinguen la qualificació sanitària d'oficialment indemne de tuberculosi caprina; tot això, sense perjudici del que s'estableix en l'apartat 1.c de l'annex I.

4. L'incompliment d'aquestes condicions suposarà l'assignació d'una qualificació sanitària d'acord amb la dels animals que s'hagen introduït en l'explotació, i la reiteració en l'incompliment podrà suposar, si escau, l'exclusió del programa sol·licitat amb caràcter voluntari.



5. Les explotacions amb qualificació sanitària TC2+ no podran introduir animals, excepte si ho autoritza l'autoritat competent després de l'eliminació dels animals positius i, a més, no podran enviar animals amb destinació a la reproducció; només es permetrà el trasllat d'animals a sacrifici directe a escorxador o a través d'engreixadors autoritzats per a sacrifici posterior en escorxador.

6. La reposició d'animals en aquelles explotacions que hagen sigut objecte de sacrifici obligatori en aplicació d'aquest programa només es podrà dur a terme després que els animals que queden a l'explotació hagen presentat un resultat favorable en, almenys, una prova de tuberculina.

7. Les explotacions d'aptitud làctia de nova creació o les que reinicien l'activitat després d'un buidatge sanitari estaran automàticament incloses en el Programa d'erradicació de la tuberculosi caprina. Les noves incorporacions d'animals a aquestes només s'autoritzaran si procedeixen d'explotacions TC3 i s'ha realitzat la prova dels trenta dies amb resultats favorables.

8. No es permetrà el moviment d'animals destinats per a vida en aquelles explotacions sotmeses a aquest programa i que incomplisquen els terminis assenyalats per a la realització de les proves que s'hi establisquen.

9. Els requisits descrits en els apartats anteriors seran acreditats documentalment mitjançant les certificacions corresponents dels serveis veterinaris oficials.



Article 12. Execució de les proves diagnòstiques

1. El diagnòstic de la tuberculosi caprina podrà ser efectuat per veterinaris d'agrupacions de defensa sanitària ramadera, veterinaris d'explotacions o veterinaris pertanyents a assistències tècniques de l'Administració.

2. L'autoritat competent en sanitat animal ha de definir anualment a través del pla anual zoosanitari vigent per a cada campanya, els professionals veterinaris que han de realitzar les proves diagnòstiques necessàries per a aconseguir, mantindre o recuperar la qualificació sanitària TC3 en les explotacions caprines de la Comunitat Valenciana.

3. Tots els veterinaris que realitzen les proves diagnòstiques de tuberculosi hauran d'haver superat cursos de formació reglada en els aspectes teòrics, pràctics i de base legal quant al diagnòstic de la tuberculosi bovina i caprina, que han d'incloure una prova de validació de la tècnica de la IDTB.

4. Totes les dades corresponents a les proves diagnòstiques realitzades pels veterinaris participants en el programa i la informació epidemiològica relativa a aquesta malaltia seran remeses per aquests a l'autoritat competent en matèria de sanitat animal en la forma que cada any s'establisca a través del pla anual zoosanitari vigent.



Article 13. Prohibició de tractaments i control dels antígens de diagnòstic

1. Queda prohibit tot tractament terapèutic, dessensibilitzant o aquelles pràctiques que puguen alterar o interferir en el diagnòstic de la tuberculosi caprina. S'autoritza la vacunació contra la paratuberculosi en animals menors de sis mesos d'edat.

2. La distribució dels antígens utilitzats per al diagnòstic de la tuberculosi caprina serà realitzada exclusivament i amb caràcter gratuït per la conselleria competent en matèria de sanitat animal.

3. El control de l'ús de la tuberculina serà dut a terme per les seccions de producció i sanitat animal de cada província de manera similar a com es realitza per a la tuberculina utilitzada en el marc del Programa nacional d'erradicació de la tuberculosi bovina. El subministrament de la tuberculina per a la realització de les proves diagnòstiques estarà restringit a les explotacions incloses en el programa i estarà prohibit fer-ne ús en aquelles que no hi participen.

4. Els veterinaris que duguen a terme les proves d'IDTB han de disposar de l'instrumental necessari per a fer-ho en perfecte estat d'ús i manteniment. Les xeringues intradèrmiques (Dermojet) que utilitzen per a l'aplicació de la tuberculina han de ser sotmeses a una revisió de manteniment cada 3.000 tirs o cada dos anys (el que ocórrega abans); la revisió com a mínim ha d'incloure el canvi de les juntes tòriques i la verificació del funcionament adequat del moll, i s'ha de disposar de justificació documental d'aquestes revisions.



Article 14. Pla de controls

L'autoritat competent en sanitat animal ha d'incloure les actuacions dutes a terme pels veterinaris que realitzen les proves diagnòstiques en el marc d'aquest programa dins del Pla de controls dels veterinaris que realitzen proves diagnòstiques de camp a la Comunitat Valenciana. Els serveis veterinaris oficials han de supervisar la realització correcta de la prova de la IDTB d'acord amb el pla de controls que s'establisca cada any.





DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



Primera. Calendari d'implantació del programa

Durant els dos primers anys de vigència, el Programa de control i erradicació de la tuberculosi caprina de la Comunitat Valenciana anirà dirigit a les explotacions de caprí lleter i només per a aquelles que ho sol·liciten amb caràcter voluntari segons s'estableix en la disposició addicional primera; una vegada transcorregut aquest període, serà de compliment obligat per a totes les explotacions de l'espècie caprina d'aptitud làctia de la Comunitat Valenciana, de manera que les que durant els dos primers anys no van realitzar proves diagnòstiques per a obtindre la qualificació sanitària hauran d'iniciar-les passat aquest període.

Una vegada posat en marxa aquest programa i segons l'evolució d'aquest, la direcció general competent en matèria de ramaderia avaluarà la conveniència d'ampliar-ne l'aplicació a la resta d'explotacions caprines de la Comunitat Valenciana.



Segona. Qualificació d'explotacions històriques

Aquelles explotacions de bestiar caprí considerades històriques segons l'article 3 d'aquesta ordre podran aconseguir la qualificació sanitària d'oficialment indemne de tuberculosi TC3 realitzant una sola prova d'IDTB amb resultat favorable durant l'any d'inici del programa, sempre que complisquen els altres requisits establits en el punt 1 de l'annex I d'aquesta ordre. La tècnica d'elecció ha de ser la que s'ajuste a la situació sanitària de l'explotació.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Sol·licitud d'una explotació per a participar en el programa

1. Els titulars de les explotacions caprines d'aptitud làctia que al llarg dels dos primers anys de vigència del programa hi vulguen participar voluntàriament hauran de sol·licitar ser-hi incloses a la persona titular de la direcció general competent en matèria de sanitat animal segons el model normalitzat disponible en la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/).

Les sol·licituds i la documentació que les acompanya es presentaran preferentment en els registres dels òrgans administratius als quals es dirigisquen, podent-se presentar també en qualsevol dels registres previstos en la legislació reguladora del procediment administratiu comú.

Les persones obligades a relacionar-se amb la Generalitat a través de mitjans electrònics, en els termes de l'article 14 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú, així com els sol·licitants que, no estant obligats a això, opten per aquesta via, presentaran les sol·licituds telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat (https://sede.gva.es/).

En cas de presentació telemàtica, les sol·licituds han de signar-se amb el certificat digital de la persona física o jurídica que presenta la sol·licitud o, si escau, amb el certificat digital del seu representant. Així mateix, els restants documents que s'adjunten, quan siga procedent, hauran d'anar signats electrònicament pels qui siguen competents per a això. Els documents que s'annexen al tràmit telemàtic hauran d'anar signats electrònicament per les persones que, segons el tipus de document, procedisca.

La presentació de la sol·licitud comporta el tractament de dades de caràcter personal en el marc del que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals. La informació relativa al tractament de les dades de caràcter personal es troba disponible en el Registre d'Activitats de Tractament publicat en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de ramaderia.

2. El formulari de la sol·licitud ha d'incorporar les següents declaracions responsables que el titular de l'explotació adquireix en adscriure's al programa i el compliment del que es disposa en aquesta ordre, i el titular està obligat romandre-hi a partir de la resolució de la seua sol·licitud, i són:

a) La realització de les proves diagnòstiques necessàries per a aconseguir la qualificació sanitària TC3 Oficialment Indemne de Tuberculosi Caprina i el seu manteniment després de l'obtenció.

b) El sacrifici d'aquells animals que no obtinguen resultats favorables després de la seua detecció i la realització de les proves diagnòstiques necessàries per a recuperar la qualificació sanitària TC3 Oficialment Indemne de Tuberculosi Caprina en la resta del ramat.

c) La introducció de nous animals en l'explotació d'acord amb el que s'estableix en l'article 11 d'aquesta ordre.

d) Resta de mesures incloses en el programa.

3. Serà requisit necessari per a les explotacions que sol·liciten la seua inclusió en el programa el fet d'estar incloses en agrupacions de defensa sanitària ramadera o comptar amb un veterinari d'explotació responsable de la direcció i execució del Programa de control i erradicació de la tuberculosi caprina en el ramat.

4. La sol·licitud ha d'anar acompanyada de la documentació següent:

– Document acreditatiu de pertànyer a una agrupació de defensa sanitària signat pel president.

– Certificació del veterinari responsable del programa en l'explotació.

Els interessats són responsables de la veracitat dels documents que presenten, podent sol·licitar els òrgans gestors de manera motivada l'acarament de les còpies aportades per ells, per al que podran requerir l'exhibició del document o de la informació original, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció que tenen atribuïdes les administracions públiques.

D'acord amb el que es preveu en la disposició addicional octava de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, l'administració podrà verificar l'exactitud de les dades de caràcter personal aportades pels interessats en l'àmbit de les finalitats de la sol·licitud/procediment d'inclusió en el programa.

5. El titular de la direcció general competent en matèria de sanitat animal ha de resoldre sobre les sol·licituds en el termini màxim de tres mesos a partir de la presentació de la sol·licitud. En cas que en aquest termini no s'haja dictat i notificat cap resolució, s'entendrà acceptada la sol·licitud.



Segona. Prohibició de l'ús de la vacuna contra la paratuberculosi en certs ramats

A partir de la publicació d'aquesta ordre, queda prohibida la vacunació contra la paratuberculosi en qualsevol ramat de l'espècie caprina de la Comunitat Valenciana del qual es desconeguen els antecedents clínics o diagnòstics respecte a la tuberculosi caprina. En aquests ramats s'ha de descartar la presència de la tuberculosi caprina mitjançant proves diagnòstiques de camp de tots els animals de l'explotació susceptibles per la seua edat abans de procedir a la vacunació de paratuberculosi dels animals menors de 6 mesos d'edat. L'incompliment d'aquest precepte serà considerat com una infracció greu segons estableix l'article 150.22 de la Llei 6/2003 de ramaderia de la Comunitat Valenciana.





Tercera. Protocol per a la detecció d'animals anèrgics

L'autoritat competent en matèria de sanitat animal podrà determinar l'aplicació d'un protocol per a la detecció d'animals anèrgics que tindran la condició d'animals sospitosos a l'efecte de la indemnització per sacrifici obligatori.



Quarta. Infraccions i sancions

En el cas d'incompliment del que es disposa en aquesta ordre, serà aplicable el règim d'infraccions i sancions establit en el títol IX de la Llei 6/2003, de 4 de març, de ramaderia de la Comunitat Valenciana, i en el títol V de la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal, sense perjudici de les possibles responsabilitats civils, penals o d'un altre ordre que hi puguen concórrer.



Cinquena. No incidència pressupostària

L'aprovació d'aquesta ordre no comporta, en si mateixa, obligacions econòmiques en els pressupostos de la Generalitat.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament i execució

Es faculta el director general competent en matèria de ramaderia per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 26 de setembre de 2019



La consellera d'Agricultura, Desenvolupament Rural,

Emergència Climàtica i Transició Ecològica,

MIREIA MOLLÀ HERRERA





ANNEX I

Qualificació sanitària de tuberculosi en les explotacions caprines



L'obtenció, manteniment, suspensió i recuperació de la qualificació de tuberculosi del bestiar caprí es realitzarà a la Comunitat Valenciana segons el que s'estableix en l'article 4 d'aquesta ordre i d'acord amb els criteris següents:

1. Obtenció de l'estatut d'explotació oficialment indemnes de tuberculosi (TC3)

L'autoritat competent en matèria de sanitat animal atorgarà l'estatut d'oficialment indemne de tuberculosi a l'explotació caprina que:



a) No haja registrat casos de simptomatologia o lesions compatibles amb la tuberculosi en els dotze mesos anteriors.

b) S'haja sotmés a dues proves diagnòstiques d'intradermotuberculinització amb resultat negatiu, amb un interval mínim de sis mesos i màxim de dotze entre les dues proves.

c) En aquells ramats que estiguen realitzant proves diagnòstiques per a qualificació i el seu resultat siga negatiu, però encara no estiguen qualificats, només podran introduir caprins que procedisquen de ramats que hagen sigut controlats en l'últim any respecte a la tuberculosi amb resultat negatiu (qualificació equivalent a TC2 negativa) i en la qual els animals d'edat igual o superior a 45 dies objecte de moviment hagen sigut sotmesos a una prova IDTB prèvia amb resultat negatiu. La tècnica que s'ha d'aplicar en aquest cas ha de ser la mateixa que habitualment es duga a terme en l'explotació de destinació. Si els animals procedeixen d'una explotació amb qualificació TC3, estaran exempts de proves prèvies, llevat que aquesta qualificació TC3 (o qualificació equivalent en una altra comunitat autònoma) s'haja obtingut mitjançant la prova de diagnòstic IDTB comparada i l'explotació de destinació no aplique aquesta tècnica, en el qual cas, també seran sotmesos a una prova d'IDTBs de control previ o posterior al moviment. Una vegada obtinguda la qualificació els titulars d'explotacions únicament incorporaran animals procedents d'explotacions oficialment indemne de tuberculosi.

d) En el cas de nous ramats constituïts només per animals procedents de ramats TC3 (o qualificació equivalent en una altra comunitat autònoma), es mantindrà l'estatus d'explotació caprina oficialment indemne de tuberculosi amb una sola prova IDTB negativa realitzada entre els 60 dies i els 90 dies després de la constitució del ramat, en caprins d'edat igual o superior al cap de 45 dies. La tècnica d'elecció ha de ser la que s'ajuste a la situació sanitària de l'explotació.

2. Manteniment de l'estatut d'explotació caprina oficialment indemne de tuberculosi (TC3)

L'explotació caprina oficialment indemne de tuberculosi mantindrà l'estatut si:

a) Es continuen sense registrar casos de tuberculosi en l'explotació.

b) Es realitza almenys una prova anual amb IDTBs, amb resultat negatiu, a tots els animals d'edat igual o superior a 45 dies, excepte en casos puntuals degudament justificats mitjançant l'informe del veterinari responsable del programa, en què l'autoritat competent podrà determinar l'aplicació de la IDTBc i sense perjudici del que s'estableix en l'article 7 d'aquesta ordre.

La prova s'ha de fer abans que hagen transcorregut 12 mesos de la prova anterior qualificable.

3. Suspensió de la qualificació sanitària TC3 (TCS)

a) La qualificació sanitària TC3 serà suspesa quan l'autoritat competent considere, segons les proves realitzades i/o els símptomes o lesions observats, que algun animal de l'explotació està afectat de tuberculosi o no se'n pot descartar la infecció. Aquests animals seran marcats, aïllats de la resta del ramat i sacrificats conforme segons el que es disposa en aquesta ordre. Seran sotmesos a examen post mortem i laboratorial a fi de realitzar estudis epidemiològics i etiològics que permeten la presa de decisions posteriors. Després de ser eliminats, s'han d'aplicar les mesures de neteja i desinfecció descrites en l'article 8.



b) Els caprins restants de l'explotació d'edat igual o superior als 45 dies han de ser sotmesos a una nova prova IDTBs entre els seixanta i noranta dies posteriors a l'eliminació dels positius, excepte en casos puntuals degudament justificats mitjançant l'informe del veterinari responsable del programa, en què l'autoritat competent podrà determinar l'aplicació de la IDTBc i sense perjudici del que s'estableix en l'article 7 d'aquesta ordre.

c) En el cas d'animals amb resultats dubtosos a la IDTB, el titular de l'explotació podrà decidir entre repetir la prova als 45 dies o enviar aquests animals a un escorxador autoritzat perquè siguen sacrificats, segons el que s'estableix en l'article 6.

d) La suspensió es mantindrà mentre l'autoritat competent du a terme les proves de diagnòstic, anàlisis microbiològiques o un altre tipus de proves reconegudes pel laboratori europeu de referència per a la tuberculosi que permeten descartar la presència de la malaltia. Si no es pot descartar la presència de la tuberculosi o aquesta es confirma, s'ha de retirar la qualificació sanitària de l'explotació (TCR).

e) També s'han d'aplicar mesures de suspensió de la qualificació sanitària quan es detecten entrades i/o eixides de caprins de l'explotació que no compleixen amb el que s'estableix en aquesta ordre, quan es detecten en l'explotació animals sense identificar segons la normativa, sense que hi haja causa justificada per a fer-ho, quan en el ramat hi haja animals l'estatus sanitari dels quals no haja pogut ser comprovat i quan el titular impedisca o dificulte l'execució del programa de qualificació per part de l'autoritat competent. La suspensió s'ha de mantindre fins que el titular justifique i solucione les incidències detectades. Si les incidències no són resoltes de manera satisfactòria, s'ha de retirar la qualificació sanitària de l'explotació, sense perjudici de l'aplicació del règim d'incompliments regulats en la Llei 8/2003, de 24 d'abril, de sanitat animal i en la Llei 6/2003, de 4 de març, de ramaderia de la Comunitat Valenciana.

4. Retirada de la qualificació sanitària TC3 (TR)

La qualificació sanitària TC3 ha de ser retirada quan:

a) S'incomplisquen les condicions sanitàries per a l'obtenció i/o el manteniment de la qualificació.

b) S'aïllen o detecten micobacteris del Complex Mycobacterium Tuberculosis en un o diversos animals.

c) Quan una investigació epidemiològica establisca la probabilitat de la infecció, especialment per a evitar la difusió de la malaltia a altres espècies sensibles o el seu contagi a l'home.

Els ramats als quals es retire la qualificació, podran recuperar l'estatut d'explotació oficialment indemne si sotmet tots els caprins d'edat igual o superior a 45 dies a dues proves d'IDTBs, amb resultat favorable, amb un interval mínim entre proves de dos mesos; la primera prova s'ha de dur a terme com a mínim al cap de dos mesos de l'eliminació dels reaccionants positius de l'explotació, sense perjudici del que s'estableix en l'article 7 d'aquesta ordre.





ANNEX II

Presa de mostres d'òrgans en animals sospitosos o positius



1. Quan el nombre d'animals reaccionants positius dels quals s'hagen de prendre mostres segons estableix l'article 8 de la present ordre siga elevat i, per tant, no siga possible la recollida de mostres de tots aquests per qüestions logístiques, s'ha de dur a terme la presa d'una proporció representativa d'animals d'acord amb la taula següent:



Nre. d'animals Animals per controlar

1-25 Tots

26-30 26

31-40 31

41-50 35

51-70 40

71-100 45

101-200 51

201-1200 57

>1200 90





2. En el cas que el sacrifici es realitze en un escorxador autoritzat, s'han de prendre mostres de tots els animals que presenten lesions compatibles amb tuberculosi, sense perjudici del que s'estableix en el punt 1 d'aquest annex.

3. S'han d'investigar lesions en ganglis limfàtics i òrgans parenquimàtics, com els pulmons, el fetge i la melsa. Quan l'animal no presente lesions patològiques, hauran de recollir-se mostres dels ganglis limfàtics del cap (retrofaringi i mandibular), de la cavitat toràcica (bronquial i mediastínic), dels membres toràcics (cervical superior o preescapular), de la cavitat abdominal (mesentèric i hepàtic) i de la glàndula mamària (supramamaris), així com del fetge, per a sotmetre-les a examen i cultiu.



4. En aquells escorxadors de sacrifici ordinari en els quals durant la inspecció post mortem es detecten lesions compatibles amb tuberculosi, tant generalitzades com parcials, en un animal de l'espècie caprina, el servei veterinari oficial de l'establiment ha de procedir a la presa de mostres de les zones afectades i de la resta, d'acord amb aquest annex i a l'enviament posterior d'aquestes a la Unitat d'Anàlisi de Sanitat Animal. Igualment, ha de remetre al servei competent en matèria de sanitat animal en el termini de dos dies, el document de comunicació d'escorxador corresponent (DCM).

Mapa web